Lupta Ortodoxiei cu ateo-materialismul comunist
Al şaselea
cuvînt către tineri[1]
DESPRE MOARTE ŞI ÎNVIERE
“Adevărat, adevărat zic vouă: Dacă cineva va păzi
cuvîntul Meu, nu va vedea moartea în veac” (Ioan 8, 51)
Vom vorbi astăzi,
prietene, despre moarte şi înviere. Ce stranie împerechere antinomică pentru urechile tale, care n-au auzit decît despre moarte
şi viaţă! Tu, tînărul meu prieten, nu cunoşti decît sensul logic al
afirmaţiei sau al negaţiei. Strîns cu forţa în corsetul material al
lucrurilor, tu ştii că apa curge la vale, că focul arde şi că norii conţin
sarcini electrice. Iar astfel de cunoştinţe trebuie să-ţi facă somnul
liniştit, urechea plecată spre ascultare şi înţelegerea limitată la ceea ce ţi
se dă. Reţeta universului ţi se oferă ca un răvaş în plăcintă. Decanii
ideologiilor ateiste au primit “iluminări” care i-au pus în posesia adevărului
absolut: înlocuirea unei greşeli grosolane prin alta mai puţin grosolană!
Numai că fiecare nouă eroare ţi-e impusă cu obligaţia de a o accepta ca
adevăr absolut. Încercarea de a primi în mod critic un adevăr ideologic este
o “erezie” periculoasă. Oficianţii ateismului încep îndată goana după
vrăjitoare...
“Polii
existenţei noastre sînt naşterea şi moartea”, afirmă
orice concepţie materialistă. Tu, omule, eşti sortit să te naşti şi să mori
printr-un capriciu al naturii sau printr-un simplu joc al libidoului. Tu nu ai
destin. Tu urmezi legea necesităţii şi a cantităţii care, ca prin miracol,
devine calitate[2] – şi trebuie să accepţi că aceasta este ceea ce-ţi
guvernează viaţa şi moartea. Înseamnă că tu eşti cea mai nefericită fiinţă de
pe pămînt, căci nici plantele, nici animalele nu au conştiinţa vieţii şi a
morţii. Dar tu ştii! Tu eşti conştient că trăieşti şi, mai ales, eşti
conştient că vei muri. Toată viaţa ta se desfăşoară în sumbra perspectivă a
morţii. Dacă timpul nostru modern nu a crescut cu nimic şansele vieţii, el a
înmulţit, într-o măsură nedefinită, posibilităţile morţii. Civilizaţia şi moartea, tragici cavaleri ai Apocalipsei,
bîntuie de un secol această lume. Şi nici un înger al învierii nu se
arată la orizont, nici un arhanghel al dreptăţii nu brăzdează cerul şi nu
strigă cu glas tunător îngrozitorilor cavaleri: “Opriţi-vă! În numele
Domnului, opriţi-vă!”.
Pe cerul materialismului
ateist scrie cu litere funebre: “Nu există decît viaţă şi moarte”. Şi apoi o
straşnică interdicţie: “Este oprit să crezi în înviere!”.
Prietene, ce ţi-a dat
ateismul în loc atunci cînd te-a deposedat de credinţa în înviere? Ce dar ţi-a
oferit el atunci cînd ţi L-a luat pe Iisus cel înviat? La ce alte sărbători senine
te-a chemat el atunci cînd te-a pus să munceşti în zilele de Paşti şi de
Crăciun? Ce purificare şi ce odihnă spirituală ţi s-au conturat dinainte
atunci cînd sărbătorile creştine au fost mînjite cu noroiul denigrării şi cu lozincile
violenţelor verbale?
Altădată,
de sărbători, oamenii căutau să trăiască timpul
lui Dumnezeu, dimensiunile lărgite spre infinit ale timpului; astăzi măsori
plictisit, cu ochii pe ceas, timpul mitingurilor, ca pe un blestem.
Altădată, de Paşti, ne împăcam cu toţi oamenii, după cuvîntul cîntării
pascale: “... şi unul pe altul să ne îmbrăţişăm; să le zicem fraţi şi celor ce
ne urăsc pe noi; să iertăm totul pentru înviere!”. Astăzi, în zilele de Paşti,
ni se distribuie distracţii cîmpeneşti, orgii înecate în alcool, sfîrşind,
deseori, în violenţă.
Tu ştii, tinere, că o
concepţie este valabilă nu prin faptul că există, ci prin efectele ei
pozitive. Şi atunci judecă singur, prietene al meu, compară şi apreciază, dar,
mai ales, decide-te! Fiindcă ai de ales între bine şi rău, între blîndeţe şi
violenţă, între viaţă şi moarte...
Dar acum te voi lua cu
mine într-un orizont nou. Pentru acest zbor nesperat va trebui să renunţi la
prejudecăţile materialiste care ţi-au fost implantate în minte. Va trebui
să-ţi purifici inima de patimile pe care educatorii tăi ţi le-au cultivat încă
din pruncie, dîndu-le strălucire şi nume de virtuţi. Va trebui să-ţi lepezi
necredinţa şi ateismul, ura şi lipsa de respect, servilismul şi violenţa,
laşitatea şi orgoliul. Şi, astfel purificat, să te îndrepţi spre marele
praznic al Învierii. Va trebui să înţelegi că învierea lui Hristos este o
înnoire pentru univers, că prin transformarea unuia toată lumea se schimbă şi
că la Cina cea de Taină, cînd Iisus le vesteşte ucenicilor apropierea patimilor
Sale, acestea trebuiau să ia o valoare mistică şi salvatoare pentru lumea
întreagă. Patimile sînt spre moarte, iar moartea spre înviere. Dacă învierea
nu există, dacă singura realitate este moartea, atunci sîntem mai de plîns
decît pietrele. Căci privind lucrurile fără credinţă, viaţa noastră durează
numai de la naştere pînă la vîrsta morţii, care poate fi la fel de bine la o
zi sau la 70 de ani, căci “din clipa în care te-ai născut eşti deja destul de
bătrîn ca să poţi muri”. Ce înseamnă acest scurt interval faţă de veşnicia morţii?!
Să venim oare pe lume numai pentru a muri animalic, pentru a muri pur şi
simplu, ca o piatră care se rostogoleşte de pe locul ei în hău, sau ca o vită
lovită de toporul măcelarului? O asemenea moarte nu are nimic uman în ea.
Este un coşmar, căci dincolo de ea nu se întrezăreşte nici o lumină, ci doar
întunericul groazei. Viaţa ni se înfăţişează ca o tragedie, din pricina unei
astfel de morţi şi a suferinţei care o precede. Credincios sau necredincios,
nici un om nu poate scăpa acelei ultime judecăţi, care precede cu o clipă
agonia şi care este tribunalul conştiinţei noastre. Şi cine dintre noi se
simte inocent la această judecată?!
Ne înspăimîntă moartea,
cu sumbra ei lipsă de perspectivă, pentru că ne-a slăbit credinţa şi pentru
că, în teama generală care guvernează lumea, moartea nu ne mai apare ca o
eliberare, ci ca o supremă groază. Pentru că am dezumanizat moartea prin
lepădarea de Dumnezeu, iar materia nu poate domina spiritul decît prin
siluire.
Cei mai mari şi mai
înverşunaţi atei ai secolului nostru, care nu numai că au făcut din materie
un dumnezeu şi din ateism o mistică nouă, dar au uzat de toate mijloacele de
persuasiune şi de distrugere pentru a-L ucide în tine pe Dumnezeul cel
adevărat, toţi aceştia, tînărul meu prieten, se tem de propria lor dispariţie,
cu o spaimă metafizică şi incurabilă. De aceea îşi construiesc adesea morminte impozante, ataşîndu-se cu o dragoste
jalnică de rămăşiţele lor pămînteşti, încercînd astfel o tragică substituire
a aspiraţiilor către veşnicie. Drama vieţii lor idolatre sfîrşeşte într-o
moarte încă şi mai idolatră. Au trăit cu groaza suferinţei şi şi-au dorit o
moarte subită, căci moartea n-a fost pentru ei decît o inutilă şi insuportabilă
fundătură a suferinţei. Pe ei nu i-a salvat nici măcar acest ultim act de
solidaritate umană care este moartea.
Dar Iisus ne-a dăruit o
moarte fără spaime, o împăcare a morţii cu fericirea, căci ne-a adus garanţia
că moartea nu este un sfîrşit, ci un început – începutul unei vieţi eterne: viaţa prin înviere.
A iubi o fiinţă înseamnă
a-i spune: “Tu nu vei muri”. Şi să crezi. Această credinţă neargumentată este,
de fapt, singurul adevăr fundamental pe care-l simţim în iubirea noastră cu
adevărat profundă. Vorbesc de toate chipurile iubirii[3]. Mama care îşi dezmiardă copilul, îi spune, de fapt, cu o
credinţă care răstoarnă munţii: “Tu nu vei muri!”. Iubitul, care şopteşte
fiinţei dragi cuvinte pline de ardoare, îi spune, în realitate, cu aceeaşi
credinţă adîncă: “Tu nu vei muri!”.
Istoria întunecată a
omenirii cunoaşte un moment de soare dogoritor, revărsîndu-se peste
umanitate: este Soarele Dreptăţii, Hristos cel întrupat, Fiul lui Dumnezeu,
venit în lume s-o mîn-tuiască. Ce necesitate putea determina la întrupare
desăvîrşirea divină liberă de orice necesitate? Nici una. Numai dragostea,
căci numai ea este virtutea cea deopotrivă liberă şi liberatoare. Nu
iubirea-pasiune, ci iubirea-caritate.
“Căci Dumnezeu aşa a
iubit lumea încît pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El
să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică”[4]. Iisus Se arată astfel drept întruparea iubirii,
dragostea palpabilă şi crucificată.
Atît de greu i-a venit
omenirii să creadă în ceea ce vedea, în faptul că iubirea desăvîrşită stătea
în faţa ei întrupată, încît a vrut s-o vadă pe cruce, adică adusă la acea situaţie-limită
care este suferinţa şi moartea. Pentru a-i verifica autenticitatea ca prin
foc şi pentru a constata dacă rămîne identică, pînă la sfîrşit, cu sine
însăşi. Şi Iisus a trecut ca un Dumnezeu examenul la care omenirea L-a supus. Amintiţi-vă,
prieteni, de cuvintele Lui de pe cruce: “Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce
fac!”[5].
Ce dovadă mai mare decît
aceasta ne-ar putea da cineva? Şi dacă tu crezi atunci cînd îi spui fiinţei
iubite: “Nu vei muri”, de ce să nu crezi în cuvintele supremei iubiri atunci
cînd îţi face făgăduinţa vieţii eterne? “Adevărat, adevărat zic vouă: Cel
ce ascultă cuvîntul Meu şi crede în Cel ce M-a trimis are viaţă veşnică şi la
judecată nu va veni, ci s-a mutat din moarte la viaţă”[6].
Dar tu crezi şi ştii că
într-adevăr crezi, aşa cum şi eu o ştiu, chiar dacă pentru tine, tînărul meu
prieten, nu-i absolut limpede ceea ce crezi. Însă pentru cei ce fac din conştiinţa
ta tînără un loc de exersare a violenţelor lor doctrinare, pentru cei ce-ţi
încarcerează sufletul în formulele înguste ale ateismului, credinţa ta e o
realitate care-i sperie mai mult decît orice.
Ideile se menţin prin
adevărul lor. O idee care se menţine prin violenţă este profund subminată de
falsul din ea. Dacă materialiştii nu vorbesc despre moarte, este pentru că se
tem de ea. Ei o trec sub tăcere, aşa cum trec sub tăcere toate ideile care nu
pot fi mistificate.
De ce la 4 martie a fost
trecut sub tăcere, la un an de la consumarea lui, marele cutremur din anul
1977? Pentru că moartea te obligă să te gîndeşti la Dumnezeu, la viaţa pe care
o duci, la responsabilitatea ta morală. Or, ei se tem de capacitatea ta de a
intui adevărul metafizic, de libertatea ta spirituală, tot atît de mult ca şi
de moarte.
Eu însă îţi vorbesc
despre ea ca despre singura ta posibilitate de a învinge. Căci fără înviere,
atît moartea cît şi viaţa devin un nonsens, o absurditate. Iubirea lui
Dumnezeu este însă garanţia învierii noastre, iar învierea este fundamentul
credinţei noastre în Dumnezeu şi în Iisus Hristos, Fiul Lui. Ea este ocazia
sublimă şi glorioasă a unei afirmări vitale; o invitaţie la amnistierea
trecutului, cum spunea un ziarist francez; o invitaţie la încrederea în
viitor.
“Să iertăm totul pentru
înviere!”. Orice altă atitudine înseamnă moarte. Cel ce a murit, Acela a şi
înviat, iar cei ce L-au văzut au mărturisit şi mărturia lor este adevărată, fiindcă
au pecetluit-o cu suferinţa şi cu moartea lor. Nu ne putem îndoi de adevărul
spuselor lor.
Cînd se lumina de ziuă,
“în întîia a sîmbetelor”, “... s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului,
coborînd din cer şi venind, a prăvălit piatra şi şedea deasupra ei. Şi înfăţişarea
lui era ca fulgerul, iar îmbrăcămintea albă ca zăpada”[7].
Acesta este măreţul
tablou al Învierii Domnului, Cel ce a sfărîmat lanţurile morţii şi a adus
omenirii perspectiva nesperată a obşteştii învieri.
De acum, prietene, nu te
mai teme de moarte, căci Hristos a înviat, fiind pîrga învierii noastre! Din
clipa în care ai aflat acest adevăr, viaţa ta a căpătat un nou sens: ea nu se
va sfîrşi între scîndurile unui sicriu (fapt care ne-ar face viaţa derizorie
şi inutilă), ci, trecînd prin moarte, va sui spre gloria învierii.
Mergi, tinere, şi spune
tuturor vestea aceasta! Să strălucească faţa ta de înger întru lumina învierii,
căci astăzi îngerul din tine, pe care ţi l-am descoperit la primul meu
“Cuvînt”, a biruit pămîntul din tine. Spune-le celor ce ţi-au oprimat pînă
acum sufletul tău divin: “Cred în înviere!” şi-i vei vedea înspăimîntaţi, căci
îi va birui credinţa ta. Se vor zvîrcoli şi-ţi vor striga cu disperare:
“Ţărîna este paradisul tău şi instinctele tale îţi sînt cerul!”.
Dar tu să nu te opreşti
din calea ta, ci să treci mai departe, strălucitor şi pur, străluminînd tuturor
învierea cea din întîia a sîmbetelor!
Tu, prietenul meu, eşti
unicul purtător al îndumnezeirii tale în Iisus Hristos şi ridici cu tine
întreg neamul acesta românesc spre culmile propriei sale învieri[8]. Din moarte la viaţă şi de pe pămînt la cer.
Preot Gheorghe CALCIU
[1] Cuvînt rostit în cea
de-a cincea miercuri a Postului Mare, la 12 aprilie 1978, pe treptele
Bisericii Radu-Vodă, deoarece directorul V. Micle a zăvorît biserica, iar pe
seminarişti i-a sechestrat în dormitoare.
[2] “A transforma cantitatea
într-o nouă calitate” era, spre sfîrşitul
anilor ’70, lozinca la modă a discursului oficial (lansată de Ceauşescu
însuşi). (N. ed.)
[3] Limba greacă, bunăoară,
are patru termeni care redau “chipurile iubirii”: eros (iubirea sexuală), sorgé
(iubirea familială), philía
(ataşamentul sau prietenia) şi agápe (iubirea
spirituală – la care ne cheamă Hristos şi cu care Dumnezeu Însuşi iubeşte
lumea). (N. ed.)
[4] Ioan 3, 16.
[5] Luca 23, 34.
[6] Ioan 5, 24.
[7] Matei 28, 1-3.
[8] Conform învăţăturii
creştine, există o tainică solidaritate eschatologică între ins şi neamul căruia îi aparţine. Sf. Ioan Teologul expune această viziune
a Ierusalimului cresc: “Şi neamurile vor umbla în lumina ei [a cetăţii
sfinte], iar împăraţii pămîntului vor aduce la ea mărirea lor […] Şi vor
aduce în ea slava şi cinstea neamurilor” (Apocalipsa
21, 24 şi 26). Încă din vechime, evreii sugerau unitatea mistică în eternitate
a insului cu spiţa lui, spunînd despre cel ce murea că “s-a adăugat la neamul
său”. Biserica se roagă în mod curent, pentru cei răposaţi, să fie pomeniţi de
Dumnezeu “cu tot neamul lor cel adormit”. Neamul este resimţit ca un fel de
“sine lărgită” a fiecăruia dintre noi, avînd nu doar realitate istorică, ci şi realitate metafizică. (N. ed.)
Cea mai recentă ediție a Cuvintelor către tineri (2015)
Mai puteți citi pe acest blog
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu