VIAŢA ŞI
MUCENICIA
UNUI
VOIEVOD AL CRUCII
Orice s-ar spune despre Constantin Brâncoveanu,
cuvintele nu se pot ridica la înălţimea jertfei sale. Renunţînd în numele lui
Hristos la toate alternativele salvatoare în logica veacului, el a optat
neabătut pentru logica veşniciei, murind nu o dată, ci cu fiecare dintre
odraslele tăiate sub ochii lui, propria moarte fiind, în cele din urmă, cel mai
uşor de îndurat. Prin proporţii şi prin detalii, monstruozitatea comisă pe
malul Bosforului în ziua de Sfînta Maria mare a anului 1714 reprezintă un caz
unic în istoria europeană şi poate că numai tragedia de mai tîrziu a
Romanovilor aproximează un termen de comparaţie. Vodă Brâncoveanu rămîne icoana
supremă a jertfelniciei mărturisitoare. Şi dacă în cetatea apoteotică a Noului
Ierusalim „împăraţii pămîntului“ vor aduce dinaintea lui Dumnezeu „slava şi
cinstea neamurilor“ (cf. Apocalipsa 21, 24-26), atunci în fruntea cetei
noastre se va afla negreşit Sfîntul Voievod Martir Constantin Brâncoveanu.
Steaua Brâncovenilor
Brâncoveanu Constantin, boier
vechi şi domn creştin, cum îl pomeneşte memoria folclorică, martirizat de
turci în inima Stambulului, lîngă Marele Serai, şi, din 1992, numărat oficial
cu sfinţii [1], a văzut lumina zilei
la 15 august 1654, sub cerurile Oltului, în satul Brâncoveni, ca fiu al
boierului pămîntean Matei („Papa“) Brâncoveanu şi al soţiei sale Stanca (sora
domnitorului Şerban Cantacuzino, cel sub care s-a lucrat Biblia de la
Bucureşti, apărută însă abia în 1688, la începutul domniei nepotului său
Constantin), fiind cel mai de seamă român care a purtat vreodată numele
Sfîntului Împărat Constantin cel Mare.
Rămas orfan de tată la vîrsta
de doar un an, micul Constantin a fost crescut şi educat de unchiul său
Constantin Cantacuzino Stolnicul, mare cărturar (autor cu rigori ştiinţifice –
din cu totul altă stofă decît vechii cronicari, anticipîndu-l îndeaproape pe
eruditul Dimitrie Cantemir – al unei Istorii a Ţării Româneşti, din
păcate neterminată), învăţînd de timpuriu, printre altele, greaca, latina şi
slavona. N-a avut darul scrisului, dar a fost un om cultivat şi cu ales simţ
artistic, reflectat cu prisosinţă în ctitoriile sale de mai tîrziu, puternic
individualizate prin sinteza bizantino-renascentistă numită stil
brâncovenesc [2]. Mai ales în timpul celor aproape 26 de ani de domnie,
avea să fie, după Ştefan cel Mare şi Sfînt, al doilea ilustru ctitor de
biserici, mănăstiri, aşezăminte şi palate din epoca voievodală. Marelui
bizantinolog Charles Diehl, bunăoară, Mănăstirea Horezu (sau Hurezi, după
vechile hrisoave), ansamblu monastic în stil curat brâncovenesc, unde se află
şi vestitul „Foişor al lui Dionisie“ [3],
i se părea „cel mai frumos edificiu din întreaga Românie“.
În strînsă legătură cu zelul ctitoricesc, a
încurajat şcoala şi tiparul, iar el este cel care l-a promovat (dacă nu l-a şi
adus în ţară, cum s-a crezut vreme îndelungată), de pe la 1690, pe viitorul
Mitropolit Antim Ivireanul (din 1992 cinstit
ca Sfînt Ierarh Martir, cu prăznuire în 27 septembrie) – întemeietorul
mănăstirii bucureştene cu hramul Tuturor Sfinţilor (1715) care-i poartă numele
şi unde avea să se închege, peste mai bine de două secole, luîndu-şi-l drept
precursor, faimoasa grupare cultural-spirituală cunoscută sub numele de „Rugul
Aprins“) –, poate cea mai puternică personalitate teologică şi culturală a
secolului al XVIII-lea muntenesc. Născut în Georgia/Gruzia (numită de cei vechi
şi Iviria), pe la 1650, cu numele de botez Andrei, fusese luat rob de către
turci încă de foarte tînăr şi dus la Istanbul, pentru ca apoi, nu se ştie cum,
să ajungă în Ţara Sfîntă şi să fie răscumpărat de Patriarhia Ierusalimului şi
tuns monah, sub numele de Antim, la Sfîntul Mormînt, unde
va fi aprofundat teologia şi artele mănăstireşti (mai ales caligrafia şi
broderia), precum şi mai multe limbi (greaca, turca, araba), dobîndind
aprecierea Patriarhului Dositei Notara (la al cărui sfat se pare că a venit în
părţile noastre, spre 1689, întîi la Iaşi, apoi la Bucureşti). Aici va deprinde
şi meşteşugul tiparului, pentru care va ajunge vestit în tot Răsăritul ortodox
şi chiar în lumea arabă. Sub protecţia Brâncoveanului, se împămînteneşte la
noi, deprinzînd graiul ţării ca nimeni altul şi ajungînd mai întîi Episcop de
Rîmnic (1705), apoi Mitropolit al Ungrovlahiei (1708). Rămîn destul de obscure
adevăratele pricini (politice, desigur [4])
pentru care, începînd din 1711, cei doi viitori sfinţi au intrat într-un
conflict păgubos pentru amîndoi. Fapt este că în toamna anului 1716, din
pricina atitudinii sale antiotomane şi a ostilităţii faţă de domnitorul
fanariot Nicolae Mavrocordat, vlădica Antim moare şi el cu moarte de
martir: „lucrat“ la Patriarhia Ecumenică (patriarh era pe atunci Ieremia III),
este caterisit şi condamnat la surghiun (Mănăstirea Sfînta Ecaterina, în
Sinai), dar turcii din escortă îl ucid pe drum şi îi aruncă trupul în apele
rîului Tungia, din părţile Adrianopolului (astăzi: Edirne)...
Cazul vlădicăi Antim este grăitor: ca domn, se
pare că Brâncoveanului nu i-au fost pe deplin fideli decît membrii imediaţi ai
familiei sale (doamna, odraslele, cumnatul Ianache). Căsătorit încă din 1674 cu
Marica (pe care memoria posterităţii a reţinut-o mai mult sub numele de Maria
Doamna), nepoata lui Antonie Vodă din Popeşti, au avut
împreună patru fii (Constantin, Ștefan, Radu și Matei) şi șapte fiice (Stanca,
Maria, Ilinca, Safta, Anca, Bălașa și Smaranda), iar averea lor, încă de
dinaintea domniei, era, se spune, una fabuloasă (moşii, palate, bijuterii, bani
depozitaţi în bănci din Apusul Europei [5]
etc.). Doamna, îndeosebi, i-a fost una pe măsură, deopotrivă devotată, energică
şi abilă, versată cu mondenităţile şi intrigile politice ale epocii, altminteri
o altă Marie prin sufletul căreia „a trecut sabie“ şi care şi-a purtat cu
vrednicie creştină crucea pînă la capăt (s-a stins în 1729) [6].
Măreţie şi declin
Rafinamentul cultural-artistic era dublat în cazul
lui Constantin Brâncoveanu de un simţ practic şi de o abilitate politică ce
l-au propulsat spre tron oarecum de la sine şi l-au ajutat să se menţină în
scaun timp de peste un sfert de secol (1688-1714), într-o perioadă în care, de
regulă, domniile erau scurte şi nesigure.
La alegerea sa ca domn,
Brâncoveanu joacă abil (şi aşa va şti să joace şi mai departe): „Şi îndată ce
sosi acolo, ziseră cu toţii [boierii cei mari ai ţării]: Logofete, noi cu toţii
poftim să ne fii domn... El zise: Dar ce aş vrea eu cu domnia, de vreme ce ca
un domn sînt la casa mea? Nu-mi trebuieşte să fiu. Iar ei ziseră: Ne rugăm, nu
lăsa ţara să intre alţi oameni, sau răi, sau nebuni, să o strice, ci fii!“ (Anonimul
Brâncovenesc). Alesul se lasă rugat, firitisit, împins de la spate, ţine un
şiret discurs demagogic, simulînd dezinteresul, dar nu întîrzie să le ceară
boierilor jurămînt de credinţă şi să trimită la Poartă după caftan. În epocă,
nu era în Ţara Românească boier pămîntean pe măsura lui, iar asta o ştiau şi
prietenii, şi duşmanii, ceea ce îl făcea şi admirat, şi pizmuit, numai bun de
bîrfit (cronicile munteneşti stau mărturie şi-s greu de întrecut [7]), dar şi de intrat în legendă [8]. Il Principe Constantino
Brancovani – îşi amintea, între atîtea altele, secretarul său
evreo-italian, Anton Maria del Chiaro (cf. Storia delle moderne rivoluzioni
della Valacchia, Veneţia, 1718) [9]
– sapeva pelar la gazzuola senza farla gridare („ştia să jupoaie oaia
fără s-o facă să behăie“). El a întărit puterea domnească în raport cu
boierimea, a reorganizat sistemul fiscal, a lărgit şi a strîns relaţiile cu
vecinii şi s-a străduit să facă un fel de echilibristică destul de riscantă la
răscrucea marilor imperii.
Duplicitatea sa politică (în special faţă de turci
şi de ruşi) avea să ajungă însă la scadenţă către 1711 (anul marii confruntări
ruso-turce de la Stănileşti [10]),
ceea ce i-a adus mazilirea în primăvara lui 1714, cînd a fost dus cu întreaga
familie la Istanbul şi a fost închis la Yedikule (Şapte Turnuri), iar averile
i-au fost confiscate de către Înalta Poartă (care le rîvnea demult, receptivă
la toate trădările, de care Brâncoveanu a avut parte din plin, inclusiv dinspre
rudele apropiate).
Pe 15 august 1714, de
praznicul Adormirii Maicii Domnului şi chiar în ziua cînd voievodul împlinea 60
de ani, a avut loc execuţia sa publică, în prezenţa sultanului (Ahmed III),
a mărimilor otomane şi a corpului diplomatic din Istanbul. Se împlinea astfel
vedenia pe care una dintre fiicele sale, Stanca, în pragul morţii ei (1713), o
avusese (pe peretele din faţa patului de suferinţă): tatăl său tîrît în lanţuri,
de un pîlc de păgîni, spre supliciul final. Principala acuzaţie era (pe lîngă
imputările anterioare de cîrdăşie antiotomană cu ruşii şi habsburgii) aceea că
„adunase multe bogății și arme pentru a se opune și a pregăti o răscoală, gata
să-şi dea pe faţă intenţia de a domni în chip absolut independent“ (cum notează
cronicarul turc Mehmed Raşid). Presupunîndu‑se că avea mulţi bani în băncile
din Apus şi comori ascunse pe aiurea, a fost ispitit cu răscumpărarea prin aur
a vieţii şi a domniei [11], nu fără
condiţia lepădării de legea creştinească şi trecerii la mahomedanism. A refuzat
demn şi şi-a sfătuit în acelaşi sens şi odraslele („Iată, toate avuțiile și
orice am avut, am pierdut! Să nu ne pierdem încai sufletele... Stați tare și
bărbătește, dragii mei! Să nu băgați seamă de moarte. Priviți la Hristos,
Mîntuitorul nostru, cîte a răbdat pentru noi și cu ce moarte de ocară a murit.
Credeți tare întru aceasta și nu vă mișcați, nici vă clătiți din credința
voastră...“, după relatarea lui Gheorghe Şincai din Hronica românilor şi a
mai multor neamuri) [12]. A fost
martirizat ultimul, după ce a asistat la decapitarea, pe rînd, a sfetnicului şi
cumnatului său Ianache Văcărescu,
apoi a celor patru fii (cu totul nevinovaţi), astăzi pomeniţi de Biserică
laolaltă cu el.
S-au păstrat destule relatări înfiorate ale unor
martori oculari.
Călătorul francez Aubry de La Motraye (aflat în
slujba regelui Carol al XII-lea al Suediei) notează: „Gîdele i-a pus pe toţi să
stea în genunchi, la o oarecare depărtare unul de altul, şi să-şi scoată
căciulile de pe cap. Şi după ce le-a îngăduit să facă o scurtă rugăciune, a
tăiat mai întîi, dintr-o singură lovitură de sabie, capul clucerului, [...] şi
apoi al fiului mai mare. Dar cînd ridică sabia ca să taie capul celui mai
tînăr, în vîrstă de 16 ani, acesta, cuprins de frică, ceru să i se cruţe viaţa,
primind în schimb să se facă musulman. Atunci, tatăl său, dojenindu-l şi
îndemnîndu-l mai bine să moară de o mie de ori, dacă s-ar putea, decît să se
lepede de Iisus Hristos, numai pentru a trăi cîţiva ani mai mult pe pămînt,
acesta [Matei] îi spuse gîdelui: Vreau să mor creştin, loveşte! – şi
îndată gîdele îi reteză capul, ca şi celorlalţi. În sfîrşit, îl decapită şi pe
tată“.
„Apoi l-a tăiat şi pe domn, chinuindu-l mult. Capul
rămase atîrnînd de trup, şi aşa a murit“, relatează Baronul Hochepied,
comentînd apoi: „De care neauzită tiranie crudă s-au mirat nu numai creştinii,
dar şi între turci s-au observat murmurări mari, toţi blestemînd aceasta şi
strigînd că este o sălbăticie neomenoasă şi care nu s-a mai auzit în această
ţară [13]. Nu numai că era duminică
în ziua cînd s-a împlinit această execuţie crudă, dar era şi marea sărbătoare
pe care o serbează grecii în cinstea Maicii Domnului sau Înălţării Fecioarei.
Lucrul pare a-l fi făcut înadins vizirul spre a-şi arăta dispreţul pentru
creştini...“.
Goltz, ambasadorul polonez la Constantinopol, ţine
să sublinieze unicitatea cazului: „Niciodată istoria nu a avut parte de un atît
de sîngeros măcel şi lumea întreagă se înfioară încă de groaza de a fi văzut pe
acest sărman principe, după ce şi-a petrecut cea mai mare parte a zilelor în
bogăţiile şi slava lumii, dîndu-şi în final duhul sub tăişul sabiei, înotînd în
sîngele întregii sale familii“.
Ca barbaria păgînească să fie deplină, capetele
le-au fost purtate în vîrfuri de sulițe pe uliţele cetăţii, iar trupurile le-au
fost azvîrlite în mare. Pescuite într-ascuns de către dreptcredincioşi, şi-au
aflat o vreme odihna în insula Halki (în vechea mănăstire ridicată de împăratul
bizantin Ioan al VIII-lea Paleologul şi restaurată chiar pe banii
Brâncoveanului, cu vreo zece ani înainte de tragicul său sfîrşit), de unde
Doamna Maria (ce a aflat despre toate în închisoare [14]) a izbutit, tot într-ascuns, să le aducă acasă în 1720,
îngropîndu-le, cu prudentă discreţie, la Biserica Sfîntul Gheorghe Nou din
Bucureşti, ctitorie a marelui voievod (sfinţită la 1707) [15].
De la oseminte la moaşte
Dacă în 1914 s-a descifrat inscripţia de pe candelă,
confirmîndu-se tradiţia necropolei brâncoveneşti de la Sfîntul Gheorghe Nou, în
1932 s-a făcut prima deshumare şi analiză ştiinţifică (celebrii profesori Mina
Minovici şi Francisc Rainer certificînd apartenenţa osemintelor), iar în 1934 a
avut loc un parastas festiv la Patriarhie şi o mare procesiune pe străzile
Bucureştiului, „de faţă fiind capul de atunci al ţării, Regele Carol II, cu
membri ai familiei sale, Sfatul Ţării, înalţi ierarhi, clerici, monahi şi
foarte mulţi credincioşi“, procesiune „cu nimic mai prejos de cele din Bizanţul
imperial de altădată“ (după cum îşi aminteşte părintele profesor Nicolae
Şerbănescu, pe atunci elev în ultima clasă de seminar).
Pe fondul Anului Comemorativ al Sfinţilor Martiri
Brâncoveni, decretat de Sfîntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la
împlinirea a 300 de ani de la moartea lor martirică, între 12 şi 15 mai 2014
osemintele lui Constantin Brâncoveanu au fost redeshumate, validate din nou de
specialişti în istorie, arheologie şi antropologie şi devenite în mod oficial sfinte
moaşte (reaşezate într-o raclă de argint aurit lucrată în atelierele
Patriarhiei Române, fără a se mai pune problema reînhumării).
„Noi, toţi care am fost prezenţi la deschiderea
sicriului, am trăit un moment foarte emoţionant. Pregătirea pentru aşezarea în
raclă este una specifică Sfintelor Moaşte şi a fost făcută de Preasfinţitul
Părinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor [16]. Astfel, osemintele domnitorului
au fost spălate cu Agheasmă Mare, cu vin curat, cu ulei, şi unse cu Sfîntul şi
Marele Mir, pregătit o dată în an, în Joia Mare. Este o pregătire demnă de
toată cinstea. Apoi osemintele se pun într-o pînză de in, fiind un acoperămînt
rezistent, aşezate după structura anatomică. Capul se pune distinct într-o
pînză specială. După ce au fost aşezate în racla de argint, o porţiune mică
rămîne acoperită cu geam, în dreptul mîinii. De acum nu mai vorbim de oseminte,
ci de Sfinte Moaşte, şi ele vor rămîne în biserică [la îndemînă pentru
închinare]“, a spus părintele Ionuţ Corduneanu, vicar administrativ patriarhal.
Miercuri 21 mai 2014, de praznicul Sfinţilor
Împăraţi Constantin şi Elena (hramul istoric al Catedralei Patriarhale), a avut
loc la Bucureşti, după oficiul liturgic săvîrşit în Altarul de vară al
Catedralei Patriarhale de un sobor de ierarhi, preoţi şi diaconi, în frunte cu Patriarhul Daniel, o nouă mare procesiune cu moaştele brâncoveneşti, urmînd
acelaşi traseu cu al celei din 21 mai 1934 (cînd osemintelele domnitorului
fuseseră reînhumate solemn): Catedrala Patriarhală – Dealul Mitropoliei (cu
oprire la Crucea brâncovenească) – strada Bibescu-Vodă – bulevardul Unirii –
strada Sfinţii Apostoli (cu oprire la Biserica Domniţa Bălaşa, ilustru
aşezămînt brâncovenesc) – strada Palatul Justiţiei – strada Gheorghe Danielopol
– strada Poenaru Bordea – strada Operetei – bulevardul Naţiunile Unite – Calea
Victoriei – bulevardul Regina Elisabeta (cu oprire la Universitatea Bucureşti [17]) – bulevardul Ion C. Brătianu –
Biserica Sfîntul Gheorghe Nou (unde racla cu moaştele Sfîntului Voievod Martir
a fost aşezată în baldachinul special amenajat).
Ceea ce s-a numit „Întoarcerea Brâncovenilor“ [18] a reprezentat poate cel mai
important eveniment bisericesc din România anului 2014: după trei veacuri,
osemintele voievodale devin oficial Sfinte Moaşte şi, scoase din tainiţa
mormîntului, stau la îndemînă, spre închinare, oricărui dreptcredincios, în
racla de argint aurit de la Biserica Sfîntul Gheorghe Nou, ctitoria
brâncovenească de la Kilometrul Zero al Bucureştiului, hărăzit să fie, cu voia
lui Dumnezeu şi purtarea de grijă a Patriarhiei Române, şi Kilometrul Zero al
veşniciei româneşti.
Răzvan
CODRESCU
(din
vol. Cartea mărturisitorilor.
Pentru o
istorie a învrednicirii românești,
ediția a doua, revăzută și adăugită,
Ed. Manuscris, Pitești, 2018, pp. 13-20)
[1] Sfîntul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române a hotărît canonizarea Martirilor Brâncoveni în şedinţa sa din
19-20 iunie 1992, stabilind ca dată de pomenire ziua de 16 august.
[2] Expresie culminantă a stilului muntenesc,
caracterizată mai cu seamă prin bogăţia şi desăvîrşirea tehnicilor ornamentale.
Relieful se accentuează şi apare chiar o tehnică nouă atît în sculptarea
pietrei (minunat atestată, chiar la Bucureşti, de balustrada pridvorului de la
Stavropoleos, de pildă), cît şi în prelucrarea artistică a lemnului (tîmple,
jilţuri etc.). În sculptura ornamentală a epocii brâncoveneşti predomină, sub
influenţa Orientului, motivele vegetale (acantul, vrejurile de viţă sau
floarea-soarelui), dar nu lipseşte nici figurarea unor personaje biblice
(Moise, Aaron, Samson luptîndu-se cu leul, cei 4 evanghelişti) sau a unor
chipuri de îngeri. Tot acum se conturează un tip nou de coloană, derivată din
cea corintică, dar cu capiteluri mai puţin dezvoltate, în care se simte influenţa
original asimilată a Renaşterii apusene.
[3] Ridicat ceva mai tîrziu, prin
grija vrednicului egumen Dionisie Bălăcescu (1725-1753) şi prin neîntrecuta
măiestrie a pietrarului Iosif, şi care le-a plăcut atît de mult Regelui Carol I
şi Reginei Elisabeta (Carmen-Sylva) încît au cerut să li se construiască şi la
Castelul Peleş unul asemănător.
[4] Nu fără legătură cu episodul
Stănileşti (vezi mai jos).
[5] Viena, Veneţia, Amsterdam.
[6] Pentru portretul ei în
eternitate, cf. mai ales Doamna Maria Brâncoveanu. Tainica biruinţă a
lacrimilor, Fundaţia Sfinţii Martiri Brâncoveni, Constanţa, 2008.
[7] Un Radu Popescu nu se codea să
scrie: „Constantin-vodă nici o bunătate sufletească n-au arătat în viaţa şi
domnia lui pentru ca să se laude, ci mai vîrtos iaste a se huli pentru multe
fapte rele ce au aflat în domnia lui, care au rămas la cei după urmă greutate
şi blestem. Avea o lăcomie mare peste măsură, şi greutate şi blestem i-au rămas
şi lui. Obiceiurile cele bune ale ţării, care cu multă socoteală şi osteneală le-au
făcut acei bătrîni, toate le-au stricat şi le-au făcut după cum i-au plăcut
lui“. Dacă ar fi să dăm crezare cronicarului, „cumplitul“ voievod „altă grijă
nu avea, numai să se primble pre la sate, pe la vînaturi, pe la vii, pe vremea
culesului viilor“...
[8] „Că mulţi au noroc în lume, dar nu în toate,
că unii au noroc de cinste, iar nu de feciori, şi de bogăţie, şi de stat
frumos, şi de altele, alţii au noroc de feciori, iar nu de cinste, şi de
bogăţie, şi de altele, şi tot au şi lipsă de unile, iar acest domn în toate a
avut noroc, bogat, frumos la chip, la stat, vorba lui frumoasă, cu minte mare,
rude multe, fii, feate din destul, gineri, nurori aşăjderea, cinste mare şi în
boieria lui, şi în domnia lui... Şi acest domn ar fi putut să zică cuvintele lui
Solomon, că orice i-au pohtit inima lui nu i-au lipsit“ (Anonimul
Brâncovenesc).
[9] Deschiderea (prudentă) spre
Occident şi relaţia sa cu acest Anton Maria del Chiaro, mai tîrziu mason
notoriu, au dus la recenta speculaţie abruptă că şi Constantin Brâncoveanu ar
fi fost iniţiat în masonerie, aspect pe care l-am discutat critic în altă parte
(cf. „Constantin Brâncoveanu între Ortodoxie şi Masonerie“, în Aldine,
an XII, sîmbătă 6 octombrie 2007).
[10] Eveniment care a dus la instaurarea regimului fanariot, mai întîi în
Moldova, apoi şi în Ţara Românească, turcii nemaiavînd nici o încredere în
domnii pămînteni. Deşi, spre deosebire de Dimitrie Cantemir (ireductibilul său
rival, care l-a încondeiat în Istoria ieroglifică), ezitase să se
implice de partea ruşilor şi rămăsese în expectativă, aşteptînd să vadă de
partea cui va înclina balanţa, soarta „Corbului“ a fost mai vitregă decît
soarta „Inorogului“: dacă, după înfrîngerea muscalilor, Cantemir s-a refugiat
în Rusia şi a trăit pînă la moarte (1723) ca apropiat al ţarului Petru cel
Mare, capul lui Brâncoveanu va cădea în 1714, el plătind mai ales trădarea
rudei sale Toma Cantacuzino (care luptase de partea ţarului, cucerind Brăila).
[11] S-a vorbit de 20.000 de pungi cu
galbeni!
[12] Iată ce scrie şi Del Chiaro:
„Cînd Brâncoveanu îl văzu [pe gealat] că se apropie cu sabia în mînă, făcu o
scurtă rugăciune şi se adresă fiilor săi cu următoarele cuvinte: Fiii mei,
fiţi curajoşi! Am pierdut tot ce aveam în această lume; cel puţin să salvăm
sufletele noastre şi să ne spălăm păcatele cu sîngele nostru“.
[13] Fapt confirmat, între alţii, şi
de Del Chiaro: „... căci înşişi turcii se îngroziseră de atîta nedreptate“,
marele vizir temîndu-se chiar de o eventuală răscoală a norodului.
[14] Del Chiaro: „În ce chinuri se
zbătea nenorocita Doamnă cînd i se aduse vestea uciderii iubitului ei soţ şi a
scumpilor ei fii, îşi poate oricine imagina! Eu, care în patru ani neîntrerupţi
am avut onoarea de a fi în intimitatea acestor prinţi, nu-mi pot aminti această
teribilă tragedie fără a vărsa lacrimi“. Doamna, cu restul familiei, a fost
închisă la Bostangibaşa, timp de încă şapte luni. Apoi, răscumpăraţi cu 100 de
pungi de galbeni, li s-a dispus surghiunul în Caucaz, pe ţărmul Mării Negre,
abia în toamna lui 1716 îngăduindu-li-se întoarcerea în ţară (unde s-a reuşit,
treptat şi anevoie, recuperarea unor rămăşiţe din uriaşa avere, iar cu ajutorul
împăratului german Carol VI, a banilor depuşi la Viena).
[15] „Voievodul Martir Constantin
Brâncoveanu îşi pregătise locul de veci în pronaosul de la Hurezi, dar modul în
care şi-a aflat sfîrşitul a schimbat hotărîrea iniţială. Abia în 1720, Doamna
Maria Brâncoveanu a reuşit să aducă în ţară trupul soţului ei, pe care l-a îngropat
în pronaosul de la «Sfîntul Gheorghe Nou» din Bucureşti, sub o lespede fără de
nici o însemnare, pentru ca nu cumva turcii să prindă de veste. Doar deasupra
mormîntului a aşezat o candelă cu inscripţia: «Aceasta candelă ce l-au dat Sti.
Gheorghe cel Nou luminează unde odihnesc oasele fericitului domn Io Constantin
Brâncoveanu Basarab Voievod şi este făcută de Doamna Măriei Sale Maria, care şi
Măria Sa nădăjduieşte în Domnul, iarăşi aici să i se odihnească oasele. Iulie
12, leat 7228 [1720]». Inscripţia a fost descifrată abia în anul 1914 de către
Virgil Drăghiceanu...“ (Enciclopedia Ortodoxiei româneşti, Editura
Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti, 2010, p. 128).
[16] Acum Arhiepiscop de Rîmnic.
[17] Vechea locaţie a Colegiului
Sfîntul Sava, fondat în 1694 şi sprijinit de Constantin Brâncoveanu la îndemnul
unchiului său Constantin Cantacuzino Stolnicul, sub denumirea de Academia
Domnească de la Sfîntul Sava.
[18] Cf. broşura color Bucureşti,
21 mai 2014: Întoarcerea Brâncovenilor. Cronica ilustrată a unei procesiuni,
Editura Lumea Credinţei, Bucureşti, 2014 (în care se regăseşte şi o variantă
mai scurtă a textului de faţă).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu