Trăind în mod repetat, din 1990 încoace, ca martor și uneori
ca actant, cam aceleași decepții pe care le mărturisește astăzi prietenul
Claudiu Târziu (a se vedea postarea anterioară), am scris maian o carte
intitulată TENTATIVE DE DREAPTA ÎN
ROMÂNIA POSTCOMUNISTĂ (1990-2016), cu iluzia că „acum, cînd dreapta
românească pare mai slabă și mai confuză decît oricînd, poate că un astfel de remember își află îndreptățirea și
utilitatea. O trecere în revistă a «aventurilor» de dreapta consumate în
aproape trei decenii de confuzie sterilă, precum şi o încercare de identificare
a cauzelor eşecului ei general – iată un demers care se impune şi pe care
cartea de faţă nu-şi propune decît să-l provoace,
dacă nu într-o dezbatere publică, atunci măcar în conştiinţa factorilor
implicaţi”. Sumarul cărții este următorul: „Prolog”; „În căutarea Legiunii
pierdute”; „Nostalgii legionare și
iluzii creștin-democrate”; „Epigonism
neolegionar și imixtiuni național-comuniste”; „Emanciparea de legionarism și pariul liberal-conservator”;
„Dreapta intelectuală în haine europene”; „Punct și de la capăt?”; „Epilog”
(iar pentru a fi cît mai clar ce înțeleg prin „dreapta”, am inclus în Addenda două eseuri apărute și în alte
cărți ale mele: „Simbolistica tradițională a dreptei: pentru o fenomenologie a
rectitudinii” și „Noțiunile politice de «dreapta» și «stînga»: o redefinire
critică din perspectivă creştină”). Pînă la urmă, deși era gata pentru tipar
încă de anul trecut (a se vedea și coperta), am ezitat s-o scot, fiind la
mijloc o mulțime de „sensiblități” (prefer să nu spun mai multe). Pentru că a
venit însă vorba (nu doar în textul lui C. T., ci și în numeroasele comentarii
de pe Facebook), am decis „să divulg” aici capitolul final al cărții (precedat
de „Prologul” lămuritor), care privește cazul M. M. și noua aventură politică
numită A.N.R., cu „progrese” prea puțin vizibile de atunci încoace. Dar pînă la
alegeri ar mai fi ceva timp... (R. C.)
Prolog
O primă formă a
acestui expozeu sintetic, intitulată „Dreapta românească postdecembristă. O
radiografie critică în pragul mileniului trei”, a apărut în revista sibiană Puncte cardinale, anul X, nr.
8-9/116-117, august-septembrie 2000, p. 2; nr. 10/118, octombrie 2000, p. 3; nr. 11/119,
noiembrie 2000, p. 3 (cu urm. în p. 6). Textul integral –
reintitulat „Un istoric al dreptei postcomuniste” – a fost inclus apoi, cu
unele adaosuri, în prima ediţie a cărţii mele În căutarea Legiunii pierdute, Editura Vremea, Bucureşti, 2001,
pp. 121-142. O variantă refăcută şi actualizată se găseşte în volumul meu Cartea
îndreptărilor. O perspectivă creştină asupra politicului,
Editura Christiana, Bucureşti, 2004, pp. 70-96,
sub titlul „Tentative de dreapta în România postcomunistă”, ca anexă
la capitolul „Uite dreapta, nu e dreapta! Pseudomorfozele contemporane ale
dreptei”. Pentru înțelesul noțiunilor de dreapta și stînga pe care-l am în vedere,
a se vedea, în Addenda, textele
intitulate „Simbolistica tradițională a dreptei: pentru o fenomenologie a
rectitudinii” și „Noțiunile politice de dreapta
și stînga: o redefinire critică din
perspectivă creştină” (cf. și vol. Cartea
îndreptărilor. O perspectivă creştină asupra politicului,
ed. cit., pp. 15-39 și 40-60).
Pregătind ediția a
doua din În căutarea Legiunii pierdute
(apărute la Editura Christiana, în 2012) și avînd în vedere vîlva făcută pe
atunci în jurul ultimelor „oferte de dreapta” din lumea politică românească –
Fundaţia Creştin-Democrată, a lui Teodor Baconschi şi Adrian Papahagi, şi Noua Republică, a lui Mihail Neamţu şi Sebastian
Lăzăroiu, ambele tutelate, chiar dacă în măsuri şi moduri diferite, de
P.D.L.-ul lui Traian Băsescu şi Emil Boc –, dar şi (re)înregistrarea ca partide
a Forumului Noua Dreaptă (prezidat de Tudor Ionescu), sub numele de Partidul
Naţionalist, şi a Mişcării Conservatoare (prezidate de Mugur Vasiliu), sub
numele de Axa Neamului, am decis să completez şi să readuc în atenţia celor
interesaţi acest remember critic de
istorie contemporană. În cele din urmă, am renunțat însă să includ textul în
volumul menționat și am întrerupt și publicarea lui începută pe blog, pentru a
nu inoportuna cumva noile „construcții” în curs, într-un moment destul de
delicat, mai ales că unii dintre cei angajați în ele îmi erau prieteni
apropiați sau oameni cărora le purtam o sinceră prețuire.
Din păcate, n-a
ieșit mare lucru nici din tentativele respective, iar de atunci încoace n-a
mai existat decît un singur demers notabil pe această linie, dar care și el pare să fi alunecat pe panta eșecului:
Alianța Noastră România. Acum, cînd dreapta românească pare mai slabă
și mai confuză decît oricînd, poate că remember-ul
își află mai multă îndreptățire, așa că îl public aici în varianta extinsă și
adusă la zi, cu cele două texte lămuritoare în Addenda. Am plasat la sfîrșit și un indice de nume (persoane, dar
și organizații sau publicații de dreapta), pentru mai lesnicioasă
consultare.
Fie ca Dumnezeu să ne lumineze pe toţi – şi în privinţa trecutului, şi în
privinţa prezentului. Eventualul beneficiar adevărat s-ar cădea să fie
viitorul.
Răzvan CODRESCU
Punct și de la capăt?
După dublul eșec
F.C.D.-N.R., în care n-au mai ratat doar niște nostalgici ai „reacțiunii” sau
doar niște aventurieri cenușii ai vieții publice, ci chiar elitele intelectuale
ale momentului, principial creștine și ferm anticomuniste, intelectualitatea
românească pare să cam fi deznădăjduit de ideea de dreapta sau de posibilitatea
articulării ei pe scena politică actuală. [...]
Pe acest fond,
pariul unei noi drepte s-a reîntors, cumva, „în catacombe”. Dacă lăsăm la o
parte ridicolele pretenții de „dreapta” ale P.M.P, ale A.L.D.E. sau ale P.R.U.
(care nici n-au mai reușit să păcălească pe cineva – nici măcar pe cei care
i-au votat, din cu totul alte rațiuni), ca și eterna fanfaronadă liberală
(ajunsă, cu moștenirea lăsată de Crin Antonescu, la metastaza propriei stupidități),
singura mai recentă tentativă de dreapta rămîne cea forțată în prag de alegeri
de către controversatul Marian Munteanu, cu zdreanța harismei de la începutul
anilor ’90, dar și cu toate tinichelele pe care singur și le-a agățat de coadă
și în al căror zornăit strident n-a reușit pînă la urmă decît să mai bifeze un
penibil eșec electoral (al său personal, dar și al dreptei de orientare
creștină).
Revenit cu morgă
mesianică pe scena publică, în contextul unei tot mai accentuate neîncrederi
generale în clasa politică și în partidele existente, inițial Marian Munteanu a
vorbit mai degrabă despre o necesară platformă civico-politică în măsură să
înlesnească o posibilă coagulare a resurselor nepătate ale societății civile,
în vederea (re)construirii treptate a unei alternative de dreapta, dinamizate
de interesul național și respectuoase față de tradițiile creștine, în opoziție
declarată cu năravurile politicianismului curent. O direcție nouă, sănătoasă
și curată, care să rămînă pe orbita europeană, dar fără sacrificiul valorilor
identitare și cu protecția pămîntului și avuțiilor naționale:
„Se impune, așadar, să acționăm – prin toate
mijloacele legale, democratice și non-violente – pentru a determina adoptarea
acelor măsuri politice și administrative apte să asigure României locul care
i se cuvine în familia euroatlantică și în comunitatea internațională.
Toți cetățenii români, indiferent de originea lor etnică sau
confesiunea religioasă, au dreptul să trăiască în siguranță în țara lor, o țară
în care munca cinstită, creativitatea și spiritul întreprinzător să fie
încurajate, respectate și corect răsplătite, în care legea să fie lege pentru
toți, iar libertatea și demnitatea tuturor să fie garantate”.
Retorică banală, dar justă, pariul rămînînd cel al punerii ei în
practică, prin oameni noi, neuzați și necompromiși, cărora Marian Munteanu li
se visa un fel de lider informal, recomandat de mai vechea sa legendă de
campion al anticomunismului, dar și de mai noile sale realizări ca om de afaceri.
Altfel spus, un fel de sinteză între ideal și pragmatic, numai gata să se
pună în slujba interesului comunitar.
Așa a ieșit la
rampă, în primăvara lui 2016, după doar cîteva luni de gestație discretă,
Alianța Noastră (ulterior: Alianța Noastră România) [1], cîrpită din puținele resturi încă disponibile ale M.P.R. (de
pildă, un Mugur Vasiliu – Dumnezeu să-l odihnească – sau un Mihai Gheorghiu,
trecut între timp pe la mai multe partide cu veleități de dreapta, iar în urmă alegînd
să poarte crucea Coaliției pentru Familie [2]),
din așchiile în derivă ale unor partidulețe expirate demult sau născute moarte,
dintr-o seamă de O.N.G-uri de mîna a doua și de asociații mai degrabă
fantomatice, din cîțiva afaceriști obscuri, din cîțiva activiști ceva mai
răsăriți ai laicatului ortodox, ca și dintr-o serie de personalități publice
obosite de propriul „traseism” (genul Mircea Coșea, în prim-plan, sau genul
Ion Coja, mai în culise), la care s-au adăugat în urmă chiar și niște generali
în rezervă (trecuți prin școala național-comunismului ante- și
post-decembrist). Unii dintre cei implicați s-au retras pe scurtul parcurs, ca
un Radu Golban (cu tam-tam) sau un Claudiu Târziu (ceva mai discret),
descumpăniți fie de lider, fie de vecinătăți. Marian Munteanu a mizat și pe
girul unor personalități culturale (Sorin Dumitrescu, Alex Șefănescu, Dan Puric
și alți cîțiva), a căror implicare a rămas însă destul de aproximativă (în
cazul lui Dan Puric, bunăoară, reducîndu-se la o simplă declarație publică
favorabilă principial noului proiect
[3]). Una peste alta, prestația oscilantă a liderului și anturajul
promisei întreprinderi primenitoare n-au convins nici pe mulți simpatizanți,
ca să nu mai vorbim de publicul mai larg, iar procentul electoral avea să fie
pe măsură (sub 1%). Căci statutul de platformă civică a fost repede înlocuit cu
cel de partid angajat în cursa electorală, vădind ambiții personale și
foarte terestre în raport cu premisele de idealitate transpersonală și
sacrificială ale proclamației inițiale. Altfel spus, „construcția” a fost dată
în folosință înainte de a fi terminată.
Ca să construiești
un partid viabil și competitiv (presupunînd că ai cu cine și cu ce), îți
trebuie și timp, și răbdare: nu poți răsturna scena politică peste noapte, ca
să ajungi tu și ai tăi la pîine și la cuțit. La noi, din păcate, nu doar în
cazul lui Marian Munteanu, ci al mai tuturor efemerelor partide și/sau alianțe
de dreapta, n-a existat niciodată, din 1990 încoace, răbdarea (fatalmente
jertfelnică) unei construcții constante și temeinice pe termen lung, vizînd
atît consolidarea internă, cît și cultivarea unei sensibilități de dreapta
într-o societate saturată, mental și comportamental, de diferitele forme de
stîngism. Mai toate au fost încropiri conjuncturale, în vederea unor ținte
imediate, de natură electorală. Se apropie alegerile: nu venim și noi cu un
partid nou al nostru, poate-poate ne votează lumea măcar cît să trecem pragul
parlamentar? Dar uite că lumea nu votează în ruptul capului cu ultimii veniți
(mai ales dacă se și dau de dreapta aia adevărată, adică „pișători împotriva
vîntului”), așa că rezultatele electorale sînt invariabil dezastruoase, iar
încropelile penibil perdante se desfac a doua zi după alegeri (ca să se repete,
în alte forme, cu un electorat la fel de nepregătit pentru un discurs nealiniat,
în ajunul alegerilor următoare – și tot așa). Dacă idealul ar fi prevalat
asupra scopurilor și interesul comun asupra mizelor personale, Marian Munteanu
ar fi revenit pe scenă, gata să-și sacrifice timpul și comoditățile, nu în
ajunul anului electoral, ci cu cel puțin trei ani mai devreme, cîntărindu-și și
cultivîndu-și atent resursele, armonizîndu-și oamenii, consolidîndu-și structurile,
agonisindu-și pas cu pas respect și audiență publică, iar campania electorală
l-ar fi prins cu o imagine coerentă și creditată deja, egală cu sine și imună
la ispitele conjuncturale (printre care se numără și cîrdășiile impure, dar
potențial profitabile). Atunci lumea ar fi recunoscut foarte probabil în el liderul
onest și autentic, iar în construcția lui politică o alternativă reală, bine
articulată, demnă de luat în serios. Acum, după ce și-a jucat precipitat cartea
și a ratat cu brio, i-ar rămîne șansa să se încăpățîneze să construiască mai
departe Alianța, dovedindu-și consecvența cu principiile declarate și
înțelepciunea smerită de a învăța din propriile greșeli și a nu le mai repeta.
Și poate că, peste patru ani, ar avea un alt impact public și un alt scor
electoral. El și-a declarat, imediat după eșec, intenția de a duce lucrurile
mai departe, dar rămîne de văzut dacă, cum și mai ales cu cine o va face (căci
cu „forțele” de care dispune acum, păscute și ele de risipă, nu s-ar zice că
mai poate nutri prea multe speranțe).
Din nefericire,
între timp lucrurile s-au complicat în multe privințe. Apropierea de liberali
(și chiar intrarea formală în P.N.L.) [4],
în postura de candidat al acestora la primăria Capitalei, a aruncat chiar și
printre adepți o umbră de îndoială asupra fermității poziției de dreapta a lui
Marian Munteanu și a purității făgăduințelor lui novatoare față de
politicianismul ambiental. Ce fel de pariu al dreptei creștine poate fi acela
care lasă loc cu zîmbetul pe buze unei mezalianțe cu cel mai compromis și mai
proteic bastion al stîngii democrate, adversar și persecutor istoric al
oricărei orientări național-creștine („roșii” vremii lui Eminescu și cioclii
naționalismului interbelic), iar în contemporaneitate constant „tovarăș de
drum” al hidrei neocomuniste (de la Radu Câmpeanu la Crin Antonescu via Călin Popescu-Tăricenu)?! Slăbiciune
sau calcul greșit (vorbesc din perspectiva dreptei creștine, iar nu din cea
liberală, care nu mă interesează), episodul a sugerat și prevalența
interesului personal sau, dacă vreți, al unui anumit arivism politic, deloc
compatibil cu reconstrucția sacrificială a unei drepte autentice, opuse –
moral și ideologic – unui întreg „sistem ticăloșit”. Iar gafa a fost cu atît
mai mare (și mai de rîsul lumii, de la dreapta la stînga) cu cît candidatura a
căzut destul de repede (boicotată isteric și dinăuntrul, și din afara
P.N.L.), rămînînd doar imaginea șifonată și un fel de popularitate cu semn
negativ, deloc în folosul edificării noii alternative (și nu fără nedumerirea
subsecventă: Alianța Noastră... a
cui?).
Dar dincolo de
această ambiguitate contextuală a poziționării politice și morale, episodul a
agitat toți demonii „societății civile”, iar împotriva lui Marian Munteanu
s-a pornit, cu toate mijloacele, o adevărată campanie denigratoare,
dinamitîndu-i (pe drept sau pe nedrept) legenda personală de chevalier
sans peur et
sans reproche al anticomunismului postdecembrist, iar pe deasupra
relativizînd reprobabil în conștiința publică și imaginea Pieței Universității
din 1990 (de care rămîne inseparabil). Demersuri în acest sens mai existaseră
și înainte, dar discuția nu se purtase atît de tranșant și la un asemenea nivel
de extensiune mediatică. Omul a putut
constata că are dușmani mai mulți și mai mari decît știa și chiar decît bănuise.
Mai întîi au
fost insinurările sau chiar acuzațiile fățișe cu privire la cariera sa de om de
afaceri (ajungîndu-se să i se impute chiar implicarea în comerțul cu armament,
ceea ce rămîne nu doar nedovedit, dar și foarte greu de crezut). E de înțeles
că acuzatul n-a întîrziat să se apere. În aprilie 2016 lansa „la liber” pe internet („Ea poate fi publicată oriunde, de
oricine, cu condiția ca textul meu să fie redat integral și corect reprodus”)
o „spovedanie” despre care el însuși era de părere că ar fi „un text
plictisitor”, dar a cărui lectură ar merita totuși „un sacrificiu de cîteva
minute”, în contextul unei adevărate inflații de „insulte... denigrări grosolane...
insinuări viclene... falsificări sau minciuni prin omisiune” de care a tot avut
parte de-a lungul vremii și care erau acum reiterate conjunctural de către draconica
„mașinărie a defăimării”. M-am referit la textul cu pricina chiar la
vremea respectivă, răspunzînd repetatelor întrebări ale unor cititori: „În
ce privește «spovedania» d-lui Marian Munteanu [...], n-am de făcut decît
observația că mi se pare că lasă în ceață (nu vreau să vorbesc de vreo «omisiune»
vinovată, așa cum autorul le-o reproșează altora) tocmai aspectul cel mai
incitant și mai controversat al biografiei sale de interes public: cum oare,
fără «a primi bani de la alte persoane sau fundații românești ori străine,
instituții de stat, fonduri europene etc.», fără «a participa
niciodată la vreo ilegalitate, nici direct, nici indirect», fără «a primi
nici un fel de sprijin (finanțări, aporturi de capital, contracte preferențiale
etc.) de la nimeni», fără «a privatiza nimic» și fără «a dobîndi terenuri,
clădiri, spații sau alte bunuri, mobile sau imobile», fără «a avea asocieri sau
colaborări cu persoane din zona politică sau de putere, a cercurilor de afaceri sau de influență conectate la acestea», fără a
face, în fine, «comerț cu nimic (cu excepția cărților pe care le-am
editat, dar de pe urma cărora nu am cîștigat nici un ban)», trăind doar «din
munca mea» și nefiind «dator nimănui cu nimic», ba – admirabil! – «refuzînd public
și diploma de revoluționar» cu avantajele ei aferente, avînd ca «singure
resurse materiale salariul de muncitor în anii 1983-1987, bursa de student
(1987-1991) și [așa, dintr-o dată!] veniturile realizate, legal, de companiile
create de mine» (a activat mai ales «în domeniul
resurselor umane», conducînd mai multe societăți
«în perioada 1995-1999 și în care încă mai dețin acțiuni»), fostul lider al
Ligii Studenților a ajuns peste noapte, dintr-un simplu cetățean pauper cu
studii filologice și indezirabil puterii neocomuniste, un prosper om de afaceri, ales chiar vicepreședinte al Confederației Naționale a Patronatului Român
(C.N.P.R.) și al Uniunii Generale a
Industriașilor din România (U.G.I.R.)?!
Nu vreau să trag nici o concluzie pripită și nu mă îndoiesc că – chiar
într-o țară în care «meritocrația» este mai degrabă de domeniul fantasticului –
meritele personale ale d-lui Marian Munteanu explică într-o măsură acest salt
miraculos (pe care nu l-a făcut mai devreme doar din cauză că s-a «risipit», «rupt
în coate», în aventuri romantice de interes obștesc, ca Piața Universității
sau Mișcarea Pentru România). Este cu adevărat impresionant și, chiar în
pofida cunoscutei formule «Nu mă întreba cum am făcut primul milion!»,
cititorii «sacrificiali», gata să-și asume cele «cîteva minute» de «plictiseală»
lămuritoare, ar fi meritat să afle nu doar că se poate, ci și cum se
poate, ca pildă și model de pragmatism revoluționar pentru generația
actuală și pentru generațiile viitoare. Nu din simplă curiozitate, ci
chiar din năzuința mai eficientei slujiri a dreptei naționale. Pînă la un eventual surplus de «spovedanie»,
tot ce se poate spune este că două lucruri s-au făcut «din nimic» (ex
nihilo): lumea și omul de afaceri Marian Munteanu. Dar
lucrurile tainice și miraculoase vor suscita mereu întrebări (nu neapărat
indigne), iar harismaticul personaj e de presupus că va avea de luptat în
continuare – Dumnezeu să-l lumineze și să-l întărească – nu doar cu inerțiile
sinucigașe ale lumii românești contemporane, ci și cu umbrele provocatoare ale
propriului său «miracol» (ce se vede a nu fi dintre cele care «durează doar
trei zile»...)” [5].
Lovitura de grație a venit însă din dezgroparea mai vechii probleme a
colaborării fostului lider A.S.C.[6] cu
Securitatea, aspect exploatat din plin în noul context, la declanșarea
scandalului contribuind în primul rînd Alina Mungiu-Pippidi [7] (cam
de-o vîrstă cu Marian Munteanu și în tinerețe nu mai puțin asecistă decît
el), care, în numele așa-zisei Societăți Academice din România (S.A.R. –
organizație fantomatică, de obediență sorosistă), a somat C.N.S.A.S. să
verifice și să dea un verdict oficial (de la care altădată se eschivase) în
cazul respectiv. Concomitent (habar n-am dacă de capul ei sau sub vreo
ascultare) s-a pus pe investigații și dezvăluiri publice ziarista Ramona Ursu
(Adevărul), care în urmă a scos și o
carte, cu dosarul reprodus integral în facsimil: Dosarele Securității. Marian Munteanu și Miron Cozma
versus Piața Universității, Editura Integral, București,
2016. Stînd pe aceeași documentație, ziarista e mult mai tranșantă în concluzii
și judecăți (apăsînd pe latura morală) decît comisia de la C.N.S.A.S., care i-a
dat în cele din urmă lui Marian Munteanu un verdict favorabil, atestînd că a
fost informator al Securității în perioada martie 1988 – martie 1989, cu numele
conspirativ „Ioan”, dar nu poate fi incriminat drept colaborator „în sensul
legii” în vigoare, potrivit căreia ca o persoană să fie declarată colaborator
al Securității trebuie să îndeplinească două condiții cumulate: să fi
furnizat informații „prin care se denunțau
activitățile sau atitudinile
potrivnice sistemului totalitar comunist și care au vizat îngrădirea drepturilor și libertăților fundamentale
ale omului”. Altfel
spus, s-a pretat să colaboreze, dar n-a ajuns să dea în gît pe nimeni.
Analizînd și el cu
amărăciune cazul (și neascunzînd nota de deziluzie personală), jurnalistul
Claudiu Târziu, coerent ca întotdeauna cu
idealurile sale de dreapta, pune problema tot în termeni morali (o
dimensiune calitativă a evaluării publice care este, din păcate, pe cale de
dispariție în lumea de azi, relativizîndu-se chiar și în percepția unor
conștiințe creștine):
„Prin conținutul ei, decizia C.N.S.A.S. ridică o problemă de ordin moral
în acest caz. Documentul (adeverința nr. 2239 din 18 oct.
2016) arată că Marian Munteanu a mințit în mod repetat, afirmînd că nu a
semnat un Angajament cu Securitatea și că nu a dat note informative. Or, C.N.S.A.S.
arată, cu acte, că Marian Munteanu a semnat un Angajament pe 28 martie 1988,
devenind informator, că a dat, sub numele de cod «Ioan», mai multe note
informative referitoare la un profesor al său de la Universitate și că a primit
bani pentru asta. Toate probele se află în Dosarul de Rețea deschis pe
numele lui Munteanu. Dosar pe care l-a cercetat și el, la C.N.S.A.S., încă din
anul 2009!
Pe 2 martie 1989,
Marian Munteanu a fost abandonat ca informator, pentru că a devenit atunci membru
al Partidului Comunist Român. Membrii P.C.R. nu puteau fi recrutați de
Securitate decît în cazuri și cu aprobări speciale.
În mai 1989, Marian
Munteanu a fost cercetat de Securitate pentru legăturile sale cu Petre Țuțea.
Atunci a dat două declarații olografe, semnate în nume propriu. Totuși, nu i
s-a întocmit Dosar de Urmărire Informativă, cum li se făcea tuturor
celor presupuși ostili regimului comunist. [...]
Grav nu e
faptul că Marian Munteanu a fost un informator benign, ca atîția alții. Poate
fi înțeles în context, chiar dacă există suficiente cazuri de oameni care au
refuzat să se lase racolați de Securitate, asumîndu-și consecințele. Dramatic
este că a mințit opinia publică. Prin
minciuna care iese azi la iveală a trădat încrederea și așteptările unor
prieteni de idei. Prin minciuna aceasta inutilă și-a pierdut credibilitatea,
într-un moment decisiv pentru lansarea mișcării politice pe care a inițiat-o,
pe care o conduce și în care mulți și-au pus nădejdea. Prin minciună aruncă,
în chip nepermis, o umbră pe un eveniment exemplar din viața societății civile
românești, al cărui erou principal a fost: «Fenomenul Piața Universității». În
sfîrșit, alimentează suspiciunile cu privire la relația sa cu Securitatea după
1989 (episodul alierii cu Virgil Măgureanu în anul 2000, cînd a intenționat
să candideze la președinția statului, dar și asocierea recentă cu diverși
ofițeri de rang înalt, în rezervă, care au fost și în Securitate, și cu alte
persoane publice, care vin din aceeași zonă, în scopul articulării partidului
său, Alianța Noastră România).
Dacă nu ar fi
mințit, Marian Munteanu ar fi beneficiat poate de înțelegerea de care s-a
bucurat din partea societății și un Alexandru Paleologu. Așa, riscă să aibă
soarta Monei Muscă. Și e păcat, pentru tot ce a însemnat pentru România și
pentru tot ce ar mai fi putut să însemne”.
Într-adevăr, ceea
ce mi se pare că deranjează cel mai mult și rămîne cel mai greu de scuzat în
cazul Marian Munteanu nu este faptul în sine al colaborării de un an cu
Securitatea și nici măcar încercarea de a-l ascunde sau a-l „cosmetiza”, ci
întregul context și traseu al „impurităților” concomitente sau succesive, ce
lasă impresia – deloc afină cu ideea de rectitudine – unui constant
oportunism pragmatic, de băiat deștept care șmecherește vremurile (oricare ar
fi ele) și știe să iasă mereu în față și să facă pe șeful harismatic și pe
personajul exemplar: colaborarea cu organele de Securitate [8], șefia A.S.C. [9],
intrarea în P.C.R. în martie 1989 [10]
(lucruri care „se leagă”, înlesnindu-se unul pe altul), iar mai tîrziu
episodul cu Măgureanu sau episodul cu liberalii. Motivația (exterioară, dar și
interioară, căci trebuie să se împace omul și cu propria conștiință) pare a fi
aceea că ar fi încercat mereu să fie un fel de „cal troian”, atît în cetatea
comunistă, cît și în cea neocomunistă. O fi și ceva din „înțelepciunea”
autohtonă a frăției cu dracul pînă treci puntea... Numai că aici întîmpinarea
este cea făcută de Paul S. Grigoriu, pornind de la cuvîntul evanghelic că nu
poți sluji la doi stăpîni deodată (și lui Hristos, și lui Mamona), întărit cu
un citat din N. Steinhardt, care clasează creștinește discuția: „Diavolul: Să încheiem un pact! – Nu.
– Atunci hai să semnăm un document prin care recunoaştem, şi tu, şi eu, că
doi plus doi fac patru! – Nu. – De ce? Nu admiţi că doi şi cu doi fac
patru? De ce n-ai subscrie un adevăr incontestabil? – Nu-mi pun semnătura
alături de a ta nici pentru a recunoaşte că există Dumnezeu”.
Dar oricît ar părea lucrurile de evidente, Marian Munteanu continuă să
nege că ar fi colaborat cu Securitatea (și cu atît mai puțin ca informator
plătit [11]), n-are nimic să-și
reproșeze, n-are nimănui de cerut iertare, ci își amenință detractorii, cu
tonul siguranței de sine și al impecabilității absolute: „Toți cei care au acționat, nedrept și
nedemn, pentru dezinformarea opiniei publice și calomnierea mea vor fi
acționați în justiție. Pînă la acest moment [noiembrie 2016] au fost
inițiate acțiuni civile contra calomniatorilor Macovei Monica și Manolescu
Nicolae și a fost depusă plîngere penală împotriva lucrătoarei
C.N.S.A.S. Nagîț Germina, urmînd să mai fie inițiate și alte acțiuni,
despre care veți fi informați (sînt multe „personalități”, le voi chema în
justiție, rînd pe rînd, pas cu pas, în măsura timpului de care dispun). Toți
cei ce au acționat, nedrept și nedemn, pentru dezinformarea opiniei publice
și calomnierea mea vor fi acționați în justiție. Îmi pare rău, dar toate
apelurile mele la decență și bun-simț au fost ignorate. După ani întregi de
anchete, arestări, agresiuni (grave) și hărțuiri (1984-1996), după o viață întreagă în care au fost revărsate asupra
mea minciuni colosale, sînt obligat să intervin. Și nu o pot face decît
în mod firesc, legal, prin justiție”. Omul pare că știe bine ce spune,
iar Justiția (care-i „oarbă”, nu ca noi) chiar s-ar putea să-i dea dreptate
măcar pe alocuri, împotriva unuia sau altuia (deși năzuința lui este o dreptate
împotriva tuturor). Cu Justiția rămînem, deci, într-o bună așteptare. Cu Morala
ne este mai anevoie, căci judecățile ei n-au puterea decizională a unui
tribunal instituționalizat...
Simpatizat sau nu,
Marian Munteanu nu-i nici înger, nici drac, ci un om cu bunele și cu relele
lui, care și-a dorit și s-a străduit o viață întreagă să fie un personaj de
prim-plan, ceea ce a și reușit în felul său (personalizare a „scopului care
scuză mijloacele”), chiar dacă nu la proporțiile sau cu rezultatele pe care le-ar
fi năzuit. Dar cine s-ar hazarda să spună că e un caz încheiat? Îl văd
capabil încă, la 55 de ani, dacă nu de mai mult, măcar de mai bine.
Una peste alta, cu
Marian Munteanu sau fără el, dreapta se află într-un impas care cere, poate, un
răgaz meditativ. Iar dacă e și creștină, multă rugăciune.
Răzvan CODRESCU
(februarie 2017)
[1] Denumire nu tocmai
inspirată, A.N. aducînd neplăcut aminte de Alianța Națională (P.U.N.R. +
Partidul Național Român al lui Virgil Măgureanu), cu care Marian Munteanu s-a
încurcat la un moment dat, iar A.N.R. lăsînd loc analogiei persiflante cu
inițialele consacrate ale... Asociației
Nevăzătorilor din România. Sînt mici detalii involuntar caragialești, care
denotă, dacă nu altceva, în orice caz pripa și indolența (cum este și nepotrivirea
între sigla Alianței, realizată de maestrul Sorin Dumitrescu la momentul cînd
ea își zicea doar Alianța Noastră, și denumirea finală de Alianța
Noastră România, R de la România rămînînd lipsă
din siglă, ceea ce trezește firești nedumeriri sau malițioasă hilaritate).
[2] Structură civică formată din
zeci de asociații ce promovează valorile familiei tradiționale și care a reușit
în 2015-2016 performanța fără precedent de a strînge peste 3 (trei) milioane
de semnături în favoarea proiectului de lege pentru revizuirea Constituției
(art. 48, alin. 1), în vederea definirii căsătoriei în textul Legii fundamentale
ca fiind uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie (și nu „între soți”).
[3] Și eu m-am simțit principial solidar cu proiectul în sine,
căci chiar e nevoie vitală la noi, mai mult decît oricînd, de o alternativă de
dreapta, națională atît cît trebuie și creștină atît cît se mai poate. Numai că
principialitatea și buna intenționalitate nu pot influența decisiv viața
cetății dacă nu află resursele și mijloacele – umane și materiale – cu care să
se manifeste concret în acțiunea politică și socială. Istoria e plină de idei
bune care au fost slujite prost. Și se întîmplă că ea e mișcată mai degrabă –
pentru păcatele noastre – de ideile proaste care au fost slujite bine.
[4] Cum să te pretinzi inițiator
și lider al unui nou și adevărat partid de dreapta, dar să fii în același timp
aderent al unui vechi și oneros partid de centru-stînga?! E prea de tot chiar
și pentru lumea lui Caragiale! Iar dacă obiectezi cumva că etichetele de
„dreapta” și „stînga” nu prea mai sînt pertinente în realitatea complexă a
lumii actuale, atunci de ce mai ții să te definești și să te declari de
dreapta, și unde se mai încadrează retorismele tale naționaliste și
ortodoxiste?
[5] Iritat de observațiile mele,
M. M. mi-a trimis următorul mesaj: „Vă invit să verificați activitatea mea de
21 de ani în domeniul resurselor umane. Dacă sînteți atît de nelămurit cu
privire la ce se poate face prin muncă, vă rog să constituiți o echipă de audit
și să verificați. Vă garantez accesul la toate datele, documentele și informațiile
privind activitatea mea (așa cum am făcut-o pt. toți jurnaliștii și
«comentatorii» care au vehiculat tot soiul de prostii despre mine în acești
ani). Evident, nimeni nu a venit să verifice nimic. Niște mizerabili...”, la
care răspunsul meu a fost: „Eu n-am nici intenția și nici căderea unor astfel
de «verificări», n-am pornit pe ideea vreunei incriminări, ci doar mi-am
explicat poziția față de nedumeririle unor cititori, pe care se pare că nu ați
reușit să le risipiți în suficientă măsură. M-aș bucura să găsiți modalitatea
de a o face și să duceți cu bine la capăt ceea ce ați început, căci sînt
lucruri mai presus de mizele personale. Nu știu dacă are vreo importanță, dar
nu aveți în mine un adversar, ci doar un observator atent și dezinteresat (fie
că mă credeți, fie că nu). Aveați pe vremuri o rubrică la Mișcarea: «Sîntem cu ochii pe voi!» (sau cam așa ceva). Cred că
dreptul ăsta îl avem principial cu toții, nu neapărat într-un mod amenințător.
Eu nu aspir la nimic care ne-ar putea face «concurenți», așa cum nu nutresc
nici iluzia vreunei prietenii (care altminteri poate că ne-ar fi stat mai bine
amîndurora)”.
[6] Asociația Studenților
Comuniști, devenită, după evenimentele din decembrie 1989, Liga Studenților.
[7] „... probabil cel mai toxic personaj public
din România ultimilor douăzeci de ani, preoteasă fanatică a tuturor formulelor
stîngiste anticreştine şi antinaţionale”, cum o califica, într-un text de analiză
pertinentă a cazului Marian Munteanu, mai tînărul Paul Slayer Grigoriu,
observînd și întregul „alai” de pe urma ei, „compus din G.D.S., ziariştii de la
Hotnews, balansînd elegant între neoliberalism şi poliţie a gîndirii,
anticomunistul de extracţie comunistă Vladimir Tismăneanu, bufonul politic
Călin Popescu-Tăriceanu şi, în cele din urmă, cu voia dumneavoastră, micile
trompete ale neomarxismului, din categoria Costi Rogozanu şi Remus Cernea”.
[8] Fie și în pretinsa ei
variantă „benignă”, a „ducerii cu vorba”.
[9] M. M. pretinde că,
dimpotrivă, el ar fi fost urmărit și hărțuit de Securitate, dar toți cei care
au trăit vremurile știu bine că în nici un caz nu ar fi ajuns lider A.S.C., și
mai ales membru de partid, cineva care ar fi avut probleme cu Securitatea.
[10] Pe care a încercat
inelegant, în mai multe rînduri, s-o pună cumva în cîrca lui Petre Țuțea, al
cărui sfat „bătrînesc” l-ar fi urmat.
[11] Angajamentul de la dosar,
chiar dacă verificat grafologic de C.N.S.A.S., ar fi un fals inventat de presa
iliesciană la începutul anilor ’90 (pe fondul mineriadei, cînd M. M. a avut
mult de pătimit), iar chitanța de plată (500 lei) ar fi doar fotocopia altui
fals. Cînd probleme de acest gen are chiar un Lech Wałęsa (nu cu o chitanță de plată,
ci cu 17!), cazul lui M. M. pare o nimica toată, indiferent dacă falsul va fi
dovedit sau nu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu