În curînd va apărea, după 21 de ani, ediția a doua
(revăzută și adăugită) a cărții mele de debut: Spiritul dreptei. Între tradiție și actualitate. Celor două
secțiuni inițiale – „Dimensiunea spirituală” (12 texte) și „Dimensiuea
politică” (12 texte) – le-am adăugat în „Addenda” trei texte de sinteză scrise
ulterior. Am actualizat o parte din notele de subsol și am introdus cîteva note
noi, acolo unde am simțit că era absolut necesar. Reproduc aici unul dintre
textele ce figurează în secțiunea „Dimensiunea spirituală” (cu privire la măsura creștină a iubirii, care este
adeseori greșit înțeleasă).
ÎNŢELESUL
EVANGHELIC AL IUBIRII
„Cel ce nu iubeşte,
n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire” (I Ioan 4, 8). Şi acelaşi Apostol ne încredinţează mai departe:
„... Dumnezeu este iubire şi cel ce rămîne în iubire rămîne în Dumnezeu şi
Dumnezeu rămîne întru el “ (4, 16). Făcut „după chipul şi asemănarea” lui
Dumnezeu, omul este şi el fiinţă iubitoare, chemată la plinătatea iubirii. De
aceea, îndemnul fundamental pe care ni l-a dat Hristos este îndemnul la iubire.
Asupra acestui lucru nu poate fi îndoială: „... iar (dacă) dragoste nu am,
nimic nu sînt”, zice Pavel (I Corinteni
13, 2); şi conchide: „Şi acum rămîn acestea trei: credinţa, nădejdea,
dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea” (I Corinteni 13, 13). Creştinismul este, înainte de orice altceva,
religia iubirii (agápe) [1].
Toate aceste
lucruri le ştim şi le repetăm, dar facem adeseori o confuzie gravă, care poate
vicia tot sensul iubirii creştine; această confuzie este mai răspîndită decît
s-ar crede şi apare chiar la case foarte mari.
Îmi îngădui să
pornesc de la un astfel de caz ilustru. În al său Curs de Metafizică (urmez ediţia Humanitas din 1991), Nae Ionescu
vorbeşte, în cap. XIII, despre iubire ca „instrument mistic de cunoaştere”, stabilind,
în mare, următoarele: că „trăirea” este metoda de cercetare a misticii şi că
iubirea este cel mai însemnat mijloc mistic de cunoaştere; că, prin urmare,
„funcţia fundamentală a iubirii este totuşi cunoaşterea şi nu acţiunea”; că, în
fine, „monopolaritatea” iubirii poate duce la nihilism şi de aceea trebuie să
acceptăm „bipolaritatea procesului de iubire”. Urmează apoi acel surprinzător
capitol XIV, în care se continuă discuţia despre iubire, dar cu această gravă
afirmaţie: „Impresia mea este că fenomenul care a contribuit mai mult la falsificarea
conceptului de iubire este creştinismul” (p. 123)! Nae Ionescu reia această idee
în multe alte locuri; ea a trecut şi la unii dintre discipolii săi (o regăsim
cu surprindere, bunăoară, la Mircea Vulcănescu, altminteri un gînditor creştin
de mai mare rigoare teologică decît maestrul său).
Pe ce se întemeiază
Profesorul? Pe consideraţia personală că „în creştinism iubirea nu înseamnă cunoaştere,
ci acţiune”, ceea ce nu poate duce, pe cale logică, decît la „o falsă
interpretare a iubirii”. Ba mai mult: „Toată dezorganizarea (?!) care s-a
produs în metafizica creştină şi în valorificarea creştină a existenţei
provine tocmai din falsificarea acestui concept al iubirii” (p. 124). Nu vreau
să reiau aici toată demonstraţia lui Nae Ionescu şi nu contest stringenţa ei
logică. E de ajuns să arăt că premisa de la care porneşte este evident falsă.
Teologic vorbind, Profesorul se aşază de data aceasta, din capul locului,
alăturea de problemă.
Premisa greşită de
la care pleacă Nae Ionescu este aceea că în creştinism măsura iubirii de
celălalt ar fi dată de iubirea de sine. Sigur, toată lumea cunoaşte prescripţia
biblică: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta şi cu tot
sufletul tău [...] Să iubeşti pe
aproapele tău ca pe tine însuţi” (Matei
22, 37-39; subl. mea). E curios că deşi Nae Ionescu avertizează că aceasta
„nu este propriu-zis o afirmaţie creştină, ci doar una din afirmaţiile
fundamentale ale Vechiului Testament”, el îşi sprijină pe ea întreaga
demonstraţie, amendînd tocmai creştinismul!
Ne aflăm aici chiar
în inima confuziei despre care vorbeam (şi care, uneori, apare şi-n mediile
strict teologice).
Se scapă din vedere
că Hristos adaugă limpede (Matei 22,
40): „În aceste două porunci se cuprind toată
Legea şi Proorocii”. Va să zică Hristos nu face decît să rezume astfel, la
cererea tînărului bogat, esenţa „Legii Vechi”, a iudaismului adică. Legea
Veche nu e rea, dar e imperfectă; tocmai de aceea, Mîntuitorul n-a venit s-o
desfiinţeze, ci s-o împlinească (Matei 5,
17). Şi în Legea Nouă iubirea va rămîne porunca de căpetenie, dar măsura ei va
fi cu totul alta: „Poruncă nouă dau vouă: Să vă iubiţi unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa şi voi unul
pe altul să vă iubiţi!” (Ioan
13, 34; subl. mea). Aşadar, măsura iubirii în creştinism nu mai este iubirea
de sine, cum credea Nae Ionescu (şi toţi cei tributari aceleiaşi confuzii), ci
însăşi iubirea lui Dumnezeu faţă de
oameni. Hristos înlocuia astfel o măsură omenească a iubirii cu una dumnezeiască.
Prin urmare,
întrebarea retorică a lui Nae Ionescu („Dar dacă eu nu mă iubesc pe mine
însumi?”) devine inutilă într-o perspectivă riguros creştină. Abilul gînditor
poate avea perfectă dreptate în raţionamentele sale, numai că el critică
creştinismul vorbind despre... iudaism!
Desigur, Nae
Ionescu rămîne Nae Ionescu, dincolo de această extrapolare regretabilă; el îşi
mai poate permite să greşească sau să exagereze uneori, din punctul lui filosofic de vedere. Noi nu ne putem
permite însă, mai ales cînd ne punem pe terenul creştinismului, să-i luăm de
bune toate speculaţiile, oricît de mult l-am admira altminteri (era să zic:
oricît de „năişti” am fi) [2].
Creştinismul nu se
întemeiază pe iubirea de sine, ci pe jertfa
de sine. Dumnezeu, Care este Iubire, S-a jertfit pentru oameni, în Iisus
Hristos. Omul este chemat şi el să se dezbrace de sine întru iubire, spre a
spori cît mai mult în „asemănarea” cu Creatorul său. „Căci Dumnezeu S-a făcut
om pentru ca şi omul să se facă Dumnezeu; nu Dumnezeu după fire, dar Dumnezeu
după har” (Sf. Atanasie cel Mare et alii).
Iubirea, în înţelesul ei evanghelic, este temeiul în-dumnezeirii (theosis), la antipodul tuturor
egoismelor şi deșteptăciunilor noastre.
Răzvan CODRESCU
[1] În limba greacă există
patru termeni care redau „chipurile iubirii”: eros (iubirea sexuală), sorgé
(iubirea familială), philía (ataşamentul
sau prietenia) şi agápe (iubirea
spirituală – la care ne cheamă Hristos şi cu care Dumnezeu Însuşi iubeşte
lumea). Dumnezeu, înţeles ca Agápe,
este acel l'Amor che muove il sole e
l'altre stelle („Iubirea ce roteşte sori şi stele”) din finalul poemului
dantesc. La nivel uman, „dragostea [agápe]
este o dispoziţie bună şi afectuoasă a sufletului, datorită căreia el nu
cinsteşte nici unul dintre lucruri mai mult decît cunoştinţa lui Dumnezeu. Dar
este cu neputinţă să ajungă la deprinderea dragostei cel ce e împătimit de ceva
din cele pămînteşti” (Sf. Maxim Mărturisitorul, „Capete despre dragoste”, I, 1;
în Filocalia rom., vol. 2, ed. 1947,
p. 37); aceasta este una dintre cele mai profunde şi mai concise definiţii
ale dragostei creştine.
[2] Admiraţia oarbă
(cu creditul necondiţionat ce
rezultă din ea) devine patologie a
admiraţiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu