SUMARUL BLOGULUI
INDICE DE NUME
INFLAȚIA DE „LEGIONARI”
Antenele
penalului Voiculescu îl atacă iar pe Mihail Neamțu. Pe aceeași veche prostie:
că e simpatizant legionar. Degeaba s-a tot delimitat omul, pînă într-acolo
încît a nedreptățit pe alții.
Au trecut peste
șapte decenii de la ieșirea Mișcării Legionare din viața politică (încercările
de resuscitare a ei, de după 1990, nu contează, pentru că n-au avut un impact
semnificativ în rîndurile românilor). Cît trebuie să mai treacă pentru ca
numele de legionar să nu mai funcționeze pe post de sperietoare? Probabil
că niciodată nu se va fi scurs suficient timp pentru asta. Pentru că Stînga
este campioană la lipit etichete și pentru că etichetele sînt nu doar o formă
de cenzură, ci și un fel de a te sili la autocenzură. De aceea, orice demers
care vizează menținerea normalității va fi etichetat cu ismele care au în
mentalul colectiv cea mai mare încărcătură negativă, după atîtea decenii de propagandă
comunistă și neomarxistă: nazism, fascism, legionarism. Așa s-a întîmplat pînă
și cu inițiativa de modificare a Constituției inițiată de Coaliția pentru
Familie.
(Îmi amintesc că
primul partid parlamentar pe care Stînga l-a numit fascist a fost Uniunea
Forțelor de Dreapta – la sfîrșitul anilor 1990. Un partid condus la acel moment
de Varujan Vosganian, un armean mîndru de obîrșia lui, Laurențiu Ulici –
președintele de atunci al Uniunii Scriitorilor – și Adrian Iorgulescu –
președintele Uniunii Compozitorilor, liberali sadea. În 2003, UFD s-a lăsat
absorbit de PNL.)
De aceea,
aproape toți intelectualii publici de dreapta au fost numiți fasciști sau
(cripto/neo)legionari. N-a scăpat de eticheta asta nici un adversar mai de soi
al Stîngii. Nici măcar Pleșu, Liiceanu, Patapievici, Baconschi sau Papahagi,
care nu doar că n-au nici cea mai vagă simpatie pentru legionarism, dar s-au
pronunțat și critic la adresa lui. Normal să nu scape nici Neamțu.
Și orice
personalitate va mai amenința Stînga – prin crezul său politic, atitudinea sa
publică și altitudinea sa intelectuală – va fi tratată la fel.
Am mai spus-o și
o repet, în maniera asta și în ritmul ăsta: se va umple țara de „legionari”,
pînă într-acolo încît cuvîntul își va pierde sensul în care îl uzitează
detractorii și va căpăta unul perfect contrar. Și-atunci, Stînga va trebui să
inventeze o altă etichetă.
Claudiu TÂRZIU
CARE „ANTECEDENTE LEGIONARE”?!
Pentru că discuțiile
s-au încins pe seama pretinsului „legionarism” al d-lui Mihail Neamțu, reproduc
aici o parte a capitolului „Pseudomorfozele dreptei contemporane” din cartea mea
În căutarea Legiunii pierdute (ed.
2012), unde m-am referit, în contextul de atunci, și la poziționarea politică
și ideologică a tînărului lider al Noii Republici, acuzat încă de la vremea
aceea pentru așa-zisele „antecedente legionare”. Marea „găselniță” a
detractorilor săi de ieri și de azi (primul din „serie” cred că a fost d-l
Iulian Capsali – nu dinspre stînga, ci dinspre dreapta!) sînt cîteva texte juvenile
publicate în revista sibiană Puncte
cardinale pe cînd era elev la Liceul „Moise Nicoară” din Arad. Ca și cînd
eu, bunăoară, dacă am citit și am colportat cu entuziasm pe la 15-16 ani, luîndu-mi
martori pe Eminescu și pe Mircea Eliade, cîteva cărți, broșuri sau articole
despre yoga și buddhism, ar fi musai să fiu acum... „yoghin” și „buddhist”!!!
„... Spre deosebire
de Fundaţia Creştin-Democrată, Noua Republică («Albă-ca-Zăpada» d-lui
Sebastian Lăzăroiu întrupată şi pusă în lucrare de d-l Mihail Neamţu) este
chiar un partid politic, ieşit tot din frămîntările P.D.L.-ului şi nu fără
încrucişare cu F.C.D., dar deja cu marja lui de independenţă şi de
specificitate.
D-l M. Neamţu,
teolog la rîndul său, ca și d-l Baconschi (cine ar fi zis că e vremea teologilor?!),
a fost membru fondator al F.C.D. – din care s-a retras prin bună înţelegere –
şi chiar un fel de responsabil cu propaganda al noii formaţiuni, ţînîndu-i o
vreme site-ul şi reduta editorială (seria «Democraţia creştină», găzduită de
Editura Curtea Veche şi inaugurată cu volumul Creştinism şi democraţie al d-lui Baconschi, alcătuit conjunctural
din texte ceva mai vechi şi din cîteva pagini inedite). Aşa cum cariera intelectuală
a d-lui Neamţu a fost decisiv marcată de întîlnirea (la Cluj) cu părintele
profesor Ioan I. Ică jr, cariera sa publică a fost puternic influenţată de
simpatia şi creditul pe care i le-a arătat teologul-diplomat Teodor
Baconsky (cu mult înainte de a deveni Baconschi).
Demisionat între
timp chiar şi din postul de secund al lui Vladimir Tismăneanu la Institutul de
Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc
(I.I.C.C.M.E.R.), tînărul Mihail Neamţu este dezlegat de răspunderile oficiale
ale vreunei funcţii în stat şi se poate manifesta politic mult mai liber şi mult
mai destresat decît au putut-o face, pînă deunăzi, un Teodor Baconschi şi chiar
un Adrian Papahagi (la care devine tot mai greu de stabilit ce va fi fost
angajament euro-comunitar, ce va fi fost pe linia P.D.L., ce va fi fost pe
linia F.C.D. şi ce va fi fost notă personală). De aici impresia că discursul d-lui
Mihail Neamţu este cu mult mai proaspăt şi mai vioi – şi de aici şi poziţia sa
mult mai cumpănită (şi chiar critică) faţă de declaraţiile furibunde mai noi
ale preşedintelui Traian Băsescu şi ale subordonaţilor săi în privinţa «cedării
de suveranitate» pe care ar implica-o absorbirea României în S.U.E. (pe lîngă
numeroase alte consecinţe, măsurabile şi nemăsurabile). Altminteri, şi
poziţia d-lui Mihail Neamţu faţă de naţionalism este una în mare măsură
critică, cu aceleaşi ticuri de europenitate exorcizantă şi mai ales cu acelaşi
patos contestatar al dreptei creştine tradiţionale, pe care n-o mai poate
admite ca formulă pentru mileniul trei.
Nu mi se pare nici
prea onest, nici prea relevant să se prevaleze cineva de faptul că d-l Mihail
Neamţu, pe vremea cînd era licean, a colaborat vreo doi ani la revista Puncte cardinale (exagerat receptată,
de altfel, ca bastion predilect al legionarismului). Era un tînăr foc de
deştept, dar încă neformat (şi uşor teribilist, cum le şi stă bine tinerilor),
în căutarea unei formule de opoziţie principial creştină şi naţională faţă de
comunism şi neocomunism. Îmi aduc aminte că a publicat cîteva articole – fie
sub numele adevărat (Mihail George Neamţu), fie sub pseudonim (Rafael Hraşovan)
– şi că am avut şi o interesantă corespondenţă particulară, în care poziţia
sa era una critică la adresa îngustimilor neolegionare şi a exagerărilor de
tip «păşunist». Avea, desigur, o imagine idealizată despre Codreanu şi despre
vechiul legionarism, din cît apucase pe atunci să audă sau să citească (şi din
cît poate cîntări omul cu mintea şi experienţa de la 16 ani). Am avut multe
reproşuri atunci din+spre tabăra legionară că i-am publicat textele («Cine mai
e şi mucosul ăsta care dă lecţii?!») şi mi se pare cel puţin ciudat ca acum
să fie culpabilizat de antilegionari. Pentru cine ar citi textele respective
fără intenţii impure şi fără ochelari de cal, ar fi limpede că există la d-l Mihail
Neamţu o anumită continuitate atitudinală pe linia unei drepte primenite şi
primenitoare, dincolo de orice partizanat îngust şi de orice pornire
extremistă. S-a explicat, de altfel, destul de pertinent el însuşi (pretîndu-se
să folosească termenul de «auto-critică» şi întărind, cu oarecare indelicateţe,
impresia că ar fi trecut prin cine ştie ce infern verde): «Care este aşadar
raţiunea celor cîteva paragrafe infantile pe care le-am scris în jurul vîrstei
de 15-16 ani [16-17,
de fapt – n. R. C.] şi care au fost publicate de Puncte Cardinale (unde am putut citi şi
traduceri din Dante sau expuneri docte de teologie morală)? E simplu. În
primii ani de liceu mă aflam sub impresia discuţiilor febrile cu foşti
deţinuţi politici din organizaţia A.F.D.P.R.-Arad. Eram doar unul
dintre miile de elevi care urmăreau încordaţi, uneori cu lacrimi în ochi, Memorialul Durerii. […] Ignoranţa istorică şi
naivitatea sentimentală m-au făcut să elogiez un erou al tinereţii unora dintre
foştii puşcăriaşi, condamnaţi nedrept pentru culpe colective şi imaginare.
Orice tînăr care se întîlnea cu aceşti veterani ai universului
concentraţionar afla că un C. Z. Codreanu fusese „ucis mişeleşte” în 1938 –
devenind, ca atare, „idolul politic” al unor personalităţi precum Nae Ionescu,
Mircea Eliade, Constantin Noica & co. Însemnările mele şi ale altor tineri
care au publicat în Mişcarea sau Puncte Cardinale sintetizau nu doar o
evidentă imaturitate politică, ci şi criza de valori şi nevoia de repere a
unei întregi generaţii formate după 1989…». (În paranteză fie spus, lumea ar fi
probabil foarte surprinsă să afle cîţi dintre artizanii actuali ai noilor «oferte
de dreapta» au trecut, cu numele lor sau sub diverse pseudonime, prin paginile Punctelor cardinale, care n-au fost
niciodată altceva decît a stat scris pe frontispicil revistei: o publicaţie INDEPENDENTĂ
de orientare NAȚIONALĂ şi CREȘTINĂ. Şi nici unul dintre cei la care mă refer
n-a făcut pe legionarul sau n-a devenit legionar!)
Rămîne de văzut ce
şi cît va ieşi din aventura novatoare a d-lui Neamțu, mai ales că impresia mea
este (s-ar prea putea să mă înşel – şi mi-aş dori-o sincer) că deocamdată a
reuşit să-şi facă mai mulţi duşmani decît prieteni. Dar cînd n-a avut dreapta
duşmani şi stînga… «tovarăşi de drum»? [...] Vom vedea în curînd şi dacă N.R.
va fi acea salvatoare «Albă-ca-Zăpada» sau doar visul psihanalizabil al celor
şapte pitici…” (În căutarea Legiunii
pierdute, ediția a doua, revăzută și adăugită, Ed. Christiana, București,
2012, pp. 275-277).
Ce a reușit Noua Republică
și ce s-a ales din ea știe astăzi toată lumea: zdrobită electoral și minată de
conflicte interne (pînă la urmă d-l Mihail Neamțu a ajuns să fie exclus din
partidul pe care l-a creat, cam cum pățise, mutatis
mutandis, și un Corneliu Vadim Tudor nu cu mult înainte să moară de inimă
rea), din Noua Republică s-a ales întîi praful și apoi pulberea.
Rămîne să vedem ce
se va alege pînă la urmă și din noua aventură liberală a d-lui Neamțu sau din
pariul său pe Donald Trump și pe cartea republicanismului american. Un lucru
este însă cert: nici vorbă de „legionarismul” pe care au căutat să i-l impute
lătrăii de serviciu ai stîngismului penal! Cît de „legionar” este d-l Neamțu se
poate vedea din capitolul VI al cărții sale Fenomenul
Trump și America profundă (București, 2017), intitulat „Vechea și noua
Europă. O stafie: naționalismul interbelic” (pp. 151-157). Dar trepădușii
presei de stînga preferă, ca de obicei, să sfideze orice evidență și să
calomnieze „după ureche”.
Răzvan CODRESCU
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire