Pagini

luni, decembrie 11, 2017

EREZIA ANTISEMITĂ

SUMARUL BLOGULUI 

Ahasverus sau Jidovul rătăcitor
(„Iar tu vei rătăci pînă ce Mă voi întoarce Eu!”)
  
Recent, postînd pe pagina mea de Facebook declarația președintelui american Donald Trump cu privire la statutul Ierusalimului („Al cui joc îl face Donald Trump?”) și declarația prin care premierul israelian Benjamin Netanyahu a salutat-o cu satisfacție („Make Israel great again! Adevărații [și singurii] beneficiari”), m-am pomenit în fața unor comentarii insinuante sau suspicioase (mergînd pînă la acuzația de „antisemitism”, adusă atît mie, cît și... Bisericii), care mă obligă la cîteva precizări de principiu (pe care le-am mai făcut și altădată – a se vedea, de pildă, „Povestea unei vorbe proaste” – și pe care le reiau pe scurt, și acolo, și aici, cu speranța unei mai drepte cumpăniri din partea tuturor). 

A pune în dezbatere sau a critica punctual o persoană de origine evreiască, o organizație evreiască sau un demers evreiesc nu înseamnă musai a fi „antisemit”, așa cum dacă se întîmplă să-l critic pe un Donald Trump nu înseamnă că sînt antiamerican, sau dacă se întîmplă s-o critic pe Angela Merkel nu înseamnă că sînt antigerman. Criticăm curent precaritățile lumii românești: să însemne aceasta că am fi antiromâni? Toți avem limite și toți putem greși, nu pentru că am fi de o etnie sau alta, de o religie sau alta, ci pur și simplu pentru că sîntem oameni, iar errare humanum est. Pe de altă parte, sîntem oameni liberi, cu dreptul la liberă gîndire și la liberă exprimare, dialogul rămînînd o posibilă cale spre lămurire și adevăr. 
În orice caz, nu există un „antisemitism” oficial al Bisericii (nici în Răsărit, nici în Apus). Chiar dacă unii tind să-l utilizeze sau să-l recepteze astfel, „jidov” nu-i un termen depreciativ (ca „jidan” sau „ovrei”), ci un arhaism al limbii române (păstrat mai ales în sintagma „jidovul rătăcitor”), perfect echivalent cu „evreu”, „iudeu” sau „israelit”. Creștinismul – care a și păstrat Vechiul Testament în Scriptura lui Sfîntă – nu poate recomanda ura generalizată și necondiționată față de un întreg popor sau de o întreagă rasă, și cu atît mai puțin față de poporul sau rasa lui Iisus Hristos (ca om adevărat, evreu prin nașterea din Fecioara Maria), Cel ce cheamă la iubirea față de toți (inclusiv față de dușmani). Atitudinea critică sau ostilă, atîta cîtă a existat și mai există (fie că ne place au ba), nu privește neamul evreiesc în ansamblul lui, nici nu are un caracter rasist, ci vizează anumiți evrei (sau organizații evreiești) și abuzurile lor anticreștine (fie din trecut, fie din prezent). Și nu cheamă la violență, ci la rezistență moral-spirituală. „Antisemitismul” ca ideologie rasistă nu are nimic de-a face cu Biserica, nici cu religia în general. Iar credinciosul creștin (ortodox sau neortodox) care se crede dator prin credință să fie „antisemit”, acela nu poate fi decît un rătăcit sau un bolnav la cap. 
Eu am schițat aici poziția Bisericii și a creștinului fidel acesteia. Conținutul – tendențios și propagandistic – pe care-l dau înșiși evreii (unii evrei) „antisemitismului” e o altă discuție. Iar absurdul acestui conținut fals se vădește mai ales în faptul că astăzi „antisemiții” cei mai radicali sînt... semiții înșiși (arabii musulmani, în frunte cu cei palestinieni). Iar Israelul însuși, prigonindu-i pe semiții palestinieni, nu-i cumva... antisemit?! (Din conflictul arabo-israelian – reîntețit, din păcate, de declarația recentă a lui Donald J. Trump – rezultă că pînă la urmă semiții sînt cei mai aprigi antisemiți!!! Așa cum au ajuns lucrurile astăzi, nesemiții mai degrabă... chibițează!) 
Este neavenit – și intelectual, și moral – să folosești „antisemitismul” ca sperietoare de serviciu și ca „politică a pumnului în gură”, precum și să faci generalizări abrupte – fie în privința poporului evreu, fie în privința Bisericii creștine. Neînțelegerile sau tensiunile care se pot ivi trebuie cîntărite de la caz la caz, cu datele lor concrete și cu năzuința nu de a le adînci, ci de a le depăși, pe cît posibil.  
În ce mă privește, mărturisesc că, atunci cînd se întîmplă să scriu despre lucruri care pot veni în atingere cu această sperietoare de uz curent, eu unul nu mă gîndesc şi nu mă preocup dacă voi trece drept „semit” (unii chiar m-au bănuit că aș fi... evreu!), „filosemit” sau „antisemit”, ci singura mea grijă sau exigenţă sinceră şi reală a fost şi rămîne să fiu onest şi coherent, să nu mă mint nici pe mine şi să nu-i mint nici pe alţii. Atît şi nimic mai mult. 
Dacă nu ne-am lăsa – sau măcar am încerca să nu ne lăsăm – în voia ideilor fixe și a patimilor oarbe, am putea să ne bucurăm laolaltă atît de „unitatea” cît şi de „diver­sitatea” lumii lui Dumnezeu. Rămînînd însă pe calea radicalismelor ideologice și a or­go­liilor pătimaşe, acţiunile nesăbuite ale unora vor atrage în permanenţă re-acţiunile altora, iar lumea lui Dumnezeu se va preface, pe mîna și cu răspunderea tuturor, într-un haos tot mai incontrolabil, în care nu se va mai şti, pînă la urmă, care sînt „victimele” şi care sînt „călăii”…

Răzvan CODRESCU

2 comentarii:

  1. Nu va mai bateti capul sa faceti lumina in problema antisemita . Este o gaselnita bine pussa la punct prin care niste baieti destepti de-ai lor intorc lumea pe fata si pe dos dupa interesele care le au . Iar atunci cind magaria este pusa la colt vin cu anatema antisemitismului. Cu alte cuvinte ei si numai ei au voie sa face ce vor in lumea aceasta . Si fac slava domnului . Au fost compromise toate organizatiile internationale in numele intereselor americane si israeliene , cam acelas lucru pt. ca politica americana este tot in mîinile lor . . Toate datele cetatenilor Uniunii Europene sa gasesc stocate la Tel- Aviv . Cînd scriu aceste rînduri stiu sigur ca voi fi încondeiat . Noroc ca nu sunt o persoana cu functii politice . Am mare respect pt. tot ce a dat poporul evreu omenirii mai putin pt. relele care le-au facut peste tot din momentul cînd au avut suficienti bani sa ingenunchieze tari si popoare pt. a-si atinge scopurile . Istoria României este marcata si ea in acest sens.

    RăspundețiȘtergere
  2. „Problemaa evreiască” a existat și există, dar noi am fost conformați mintal că n-ar exista. Destinul lui Israil e o taină și o provocare perpetuă, dincolo de iubire sau ură. Cine n-a înțeles acest lucru, acela n-a înțeles nimic din istoria lumii.

    RăspundețiȘtergere