Dumnezeu
a hotărît să ușureze crucea monahului Daniel
Cornea de la Tarcău, chemîndu-l la cele veșnice la numai 45 de ani (se
născuse la 8 martie 1972). În ultimul an s-a luptat din greu cu cancerul. L-am
văzut ultima oară în pragul lunii august, la Mănăstirea Christiana din
București, la parastasul Maicii Hristofora (Gabriela Moldoveanu). L-am
felicitat pentru excelenta carte – Cinema-ul;
o lectură îmbisericită – încredințată spre publicare Editurii Christiana
(unde i-a mai apărut, în 2004, micul, dar referențialul volum intitulat Sexualitatea: o privire din tinda Bisericii,
avut deja în vedere pentru o apropiată reeditare), asigurîndu-l că ne vom
strădui să o scoatem cît mai repede. Cum eram în așteptarea postfeței semnate
de prietenul Andrei Dîrlău, i-am sugerat că ar fi de dorit ca în partea a
treia, printre filmele analizate, să figureze și Rubliovul lui Tarkovski. După numai cîteva zile am primit textul,
prin e-mail – probabil ultimul pe care a mai apucat să-l redacteze. Între timp
a venit și excelenta postfață, pe care a apucat să o vadă, iar o dată cu ea și
ultimele cîteva adăugiri și retușuri. Urma să ne ocupăm de copertă și să
așteptăm sosirea Descrierii CIP de la Biblioteca Națională, dar... „timpul n-a
mai avut răbdare”. S-a dăruit enorm acestei cărți testamentare (de fapt, un mic
tratat de teologie ortodoxă a culturii, aplicată predilect pe arta cinematografică,
aleasă pentru marele ei impact în actualitate), dar numai cîteva săptămîni l-au
despărțit ireversibil de bucuria de a o ține în mînă (cartea va ieși în această
toamnă și nu mă îndoiesc că va fi pasul cu dreptul al unei binemeritate
posterități). S-a stins pe 5 septembrie și va fi înmormîntat la Mănăstirea
Tarcău, unde și-a împlinit darul de iconar și s-a nevoit ani buni, cu discretă
vrednicie. Dumnezeu să-l odihnească. (Răzvan Codrescu)
Cartea din 2004
„ARGUMENTUL”
ULTIMEI
CĂRȚI
(în curs de apariție)
În zilele noastre este din ce în ce mai dificil să
mergi cu ochii deschişi fără a fi interpelat de ipostazele vizuale ale
seducţiei. Dacă la aceasta adăugăm influenţa mass-media şi a internetului, ba chiar şi educaţia din şcoli,
ajustată conform ultimelor directive europene, obţinem atunci un tablou
deosebit de stimulativ. Concret: simplul fapt de a face cât de cât faţă –
duhovniceşte – unui mediu atât de agresiv ne transformă deja în mici performeri
ai pazei minţii şi simţurilor. La fel de adevărat este însă că abundenţei
şocurilor vizuale, mecanismele noastre defensive îi răspund cu o ridicare a
pragului senzorial. Citim în istoriile monahale că văzând în nisip o urmă de
picior femeiesc, un avva s-a aplecat deîndată şi a şters-o, pentru ca să nu
ispitească vreun confrate mai tânăr.
Adusă în actualitate, atitudinea aceasta este, dacă
nu impracticabilă, în tot cazul insuficientă. Fuga de ispită, atât de sănătoasă
odinioară, se dovedeşte astăzi cu două tăişuri: nu prea mai avem unde fugi. Ultimele bastioane ale liniştii
cedează rând pe rând presiunilor modernităţii. Fuga, apoi, lasă locul vacant.
Cum ne vom putea afirma credinţa şi identitatea dacă cedăm pas cu pas tot ceea
ce înseamnă spaţiu, timp, actualitate, cultură, dacă „le dăm dracului”?!
Trebuie să considerăm aşadar cu toată seriozitatea şi cealaltă opţiune:
rezistenţa, răbdarea, dezvoltarea unor strategii de întâmpinare. Este cu
neputinţă ca ispita să nu vină. Nu văd totuşi de ce ar trebui să ne găsească
„muţi şi surzi”, ascunşi pe după ziduri, pe sub paturi, prin tăinuitele
cotloane ale singurătăţii.
Antrenamentul preliminar luptei duhovniceşti este o
funcţiune bisericească. Mai precis, de el ar trebui să se ocupe instituţia
catehezei. Înainte de aceasta el cade în sarcina familiei. Dacă familia nu
izbuteşte însă, Biserica este cea chemată să îl ajute pe candidatul la statutul
de creştin să stea drept, cu capul pe umeri, picioarele pe pământ şi ochii larg
deschişi.
În această perspectivă, asumarea în Biserică a
culturii a fost considerată întotdeauna un instrument util [1]. Mai nou
ea este privită ca o ocupaţie frivolă. Un cunoscut editor de carte creştină
mi-a spus de curând că nu vede rostul unei cărţi despre cinema întrucât – citez
– „nici unul dintre prietenii şi cunoscuţii lui nu se uită la filme”.
Subînţeles fiind că toţi aceşti oameni preferă să îşi petreacă timpul în post
şi rugăciune; ceea ce este extraordinar, cu condiţia să fie adevărat. Chiar şi
aşa însă, marea majoritate a creştinilor nu sunt doar purtători de trup, ci
şi vieţuitori în lume. Nu locuiesc deci în crăpăturile pământului, ci într-o
lume tot mai aglomerată şi mai urbană. Merg la serviciu, se căsătoresc, dau
naştere la prunci pe care se căznesc apoi să-i crească şi să-i educe. Pe scurt
– răspund şi ei de fărâma de istorie care ne-a fost încredinţată. Creştinii nu
sunt, astfel, doar consumatori de cultură (cărţi, ziare, filme, site-uri), şi asta prin forţa
împrejurărilor, ci au datoria să creeze cultură, pentru ca identitatea şi
credinţa lor să fie mărturisite înaintea lumii.
Dispreţuirea făţarnică a „celor lumeşti” este urmare
directă a lenei şi nepăsării, atunci când nu este de-a dreptul complicitate cu
răul, camuflată sub masca bunei cuviinţe. Vom auzi astfel: trebuie să ne ferim
de cultură întrucât este impură, spurcă mintea, o încarcă cu lucruri rele ori
nefolositoare etc.
Prin urmare, creştinilor ar trebui să li se recomande…
incultura [2]! Credinţa riscă în felul acesta să piardă serviciile
Culturii. Mai precis: izolată de filonul Credinţei, Cultura este împiedicată
să-şi exercite vocaţia slujitoare.
Putem gestiona însă impurităţile culturii, în speţă,
ale cinema-ului? Dacă o definiţie a castităţii ar putea fi aceea de exerciţiu legitim al dorinţei, atunci
curăţia privirii este totuna cu exerciţiul ei legitim. Castitatea nu e însă o
virtute statică, de genul eşti/nu eşti. De altfel, luând în calcul păcatul cu
gândul, verdictul este că mai degrabă nu
suntem curaţi. Pentru cei care se încăpăţânează să aibă insomnii pe această
temă, curăţia nu este însă o achiziţie, ci o limită spre care tindem. Pe
traseul acesta primul toiag şi sfetnic se dovedeşte a fi bunul simţ comun,
discernământul natural sădit de Dumnezeu în inima fiecăruia dintre noi. Cultivarea
acestuia e principala miză a demersului cultural. Este exact ceea ce face un
film bun, dacă îl privim atent şi critic. Nici idolatrizată, nici demonizată,
cultura îşi dobândeşte astfel locul cuvenit şi îndeplineşte funcţia care i-a
fost menită în slujba vieţii.
Autorul
[1] „Trebuie
să ştim că în faţa noastră stă cea mai mare luptă din toate luptele, pentru
care trebuie să facem totul şi să ne străduim, cât ne stă în putinţă, pentru
pregătirea acesteia: trebuie să stăm de vorbă cu poeţii, cu scriitorii, cu
oratorii şi cu toţi oamenii, de la care am putea avea vreun folos oarecare
pentru cultivarea sufletului. După cum boiangiii pregătesc mai întâi cu
oarecare operaţii obiectul care are să primească vopseaua (…), tot aşa şi noi,
dacă voim ca slava binelui să rămână tot timpul nedespărţită de noi, să
ascultăm învăţăturile sfinte şi de taină după ce am fost iniţiaţi mai întâi în
literatura profană” (Sf. Vasile cel Mare, Cuvânt
către tineri, P.S.B. vol. 17, pp. 567-568).
[2] Nu discutăm aici adevărata intenţie din spatele acestui demers şi cine are interes să transforme adunarea credincioşilor într-o massă needucată, uşor de manevrat.
[2] Nu discutăm aici adevărata intenţie din spatele acestui demers şi cine are interes să transforme adunarea credincioşilor într-o massă needucată, uşor de manevrat.
In felul lui, a fost un nebun pentru Hristos. Dumnezeu stie cat si cum s-a nevoit acolo, in chilia lui din mijloc de padure, alaturi de lupi si ursi. Sa-l ierte Domnul si sa-l odihneasca in pace!
RăspundețiȘtergereNu, sgur nu a fost un nebun, mai degrabă un neînțeles,eu sunt Loredan Buhaceanu, am copilărit cu el,am trecut impreuna prin perioada pubertății si pot spune ca daca eu am primit acasă educație crestin ortodoxă amestecată cu idealuri socialiste spoite cu nostalgii evreiesti,el era cu mult înaintea noasta a tuturor,la el in casa am descoperit dezvoltarea si emanciparea westica,susținută la scoala de prof ul nostru Stanciu Gheorghe,familia lui andrei cornea asa ii spuneam noi,andrei,era in directa legătură artistică cu estul mult râvnit de noi,pentru mine a fost o oportunitate de neintalnit in a
RăspundețiȘtergeredescoperi adevarata lume