Am primit și dau mai departe...
MANIFESTĂRI
COMEMORATIVE
ÎN SPANIA
Flăcările
revoluției ateo-comuniste, care au încins Rusia începînd cu anul 1917, au
tins ulterior să cuprindă cu voracitate și restul continentului european. Dacă
în anii imediat următori expansiunea bolșevică a putut fi oprită, pe fondul
tulburărilor sociale și politice din Spania anilor ’30 ai secolului trecut
lumea a asistat la o nouă tentativă, de o virulență extremă, de a răsturna
fundamentele și valorile tradiționale care au definit civilizația creștină
europeană. Reprezentanții unei ideologii barbare și violente, cu sprijin
consistent din partea regimului de la Moscova, au însîngerat teritoriul Spaniei
prin nenumărate crime și orori. Pe lîngă incendierea, profanarea sau demolarea
a peste 1000 de biserici, mănăstiri, monumente sacre, un număr imens de
preoți, călugări, călugărițe și creștini militanți, în frunte cu 13 episcopi, au
fost uciși de autoritățile republicane în urma unor simulacre de procese sau
pur și simplu asasinați. Dintre aceștia, Biserica Catolică a beatificat oficial
deja 1523 de persoane (alte sute de dosare fiind în studiu), prin acte
succesive ale ultimilor trei Papi.
Amintim aceste
detalii pentru că sîntem încredinţaţi că şi Biserica Ortodoxă Română, prin
declararea anului 2017 drept an omagial al apărătorilor Ortodoxiei în timpul
prigoanei comuniste, va începe să facă la rîndul ei paşi concreţi în vederea
canonizării cît mai multor martiri ortodocşi români, care şi-au dat viaţa
mărturisindu-L pe Hristos.
În orice caz,
fără acest substanţial şi violent caracter antireligios al uneia din tabere,
războiul civil din Spania nu poate fi perceput în adevăratele sale dimensiuni.
Contemporanii săi au înţeles la vremea aceea foarte bine: era vorba în primul rînd
de o înfruntare între duşmanii ireductibili ai creştinătăţii, de o parte, şi
apărătorii ei, de cealaltă.
Iată de ce un
asemenea asalt furibund la adresa valorilor creștine nu a lăsat indiferentă
nici lumea românească. Un grup simbolic de șapte români, membri ai Mișcării
Legionare, au hotărît să arate prin faptă solidaritatea creștinilor din România
cu frații lor atît de crunt prigoniți de la celălalt capăt al
continentului european. „Se trăgea cu mitraliera în obrazul lui Hristos! Se
clătina aşezarea creştină a lumii! Puteam noi să stăm nepăsători?!” – avea să
scrie Ion Moța înaintea plecării în Spania, spre sfîrșitul anului 1936. La rîndul
său, Vasile Marin scria: „N-am făcut actul acesta din disperare sau aventură,
ci perfect lucid. Era o datorie de onoare care apăsa pe umerii generaţiei
noastre. L-am făcut cu acelaşi drag ca şi cînd ar fi fost vorba de ţara mea”.
Acum 80 de ani,
pe 13 ianuarie 1937, cei doi români, Ion Moța și Vasile Marin, cădeau pe cîmpul
de luptă de la Majadahonda, în apropierea Madridului, pecetluindu-și gestul de
solidaritate cu sîngele jertfei supreme. Martiriul lor a avut în țară un ecou
covîrșitor. De-a lungul traseului spre București, sicriele cu trupurile lor
neînsuflețite au fost întîmpinate și salutate de mase uriașe de români. Înmormîntarea
s-a constituit într-o apoteoză a acestor sentimente de identificare la nivel
naţional cu jertfa celor doi, pe lîngă miile de români prezenţi slujind şi sute
de preoţi şi cîţiva ierarhi ai Bisericii Ortodoxe. Ecourile ei au depăşit cu
mult rîndurile adepţilor sau simpatizanţilor legionari, reverberînd în
sufletele tuturor celor care au simţit româneşte şi creştineşte.
Nici zece ani
mai tîrziu, România avea să cadă în robia bolșevică, revenindu-i doar exilului
păstrarea memoriei primilor martiri anticomuniști, atît de încărcată din
perspectivă simbolică. Astfel, în anul 1947, pe locul unde au căzut Ion Moța și
Vasile Marin, legionarii din exilul spaniol au ridicat în memoria lor o cruce
de piatră. An de an, jertfa celor doi era comemorată pe acel loc de românii din
lumea liberă (legionari și nelegionari), împreună cu reprezentanți ai statului
spaniol din acele vremuri. În anul 1970, folosind fonduri strînse exclusiv din
donații, legionarii exilați ridică la Majadahonda, lîngă vechea cruce de
piatră, un impresionant monument de beton zidit sub semnul crucii, adică semnul
sub care și-au dat viața cei doi martiri ai creștinătății. Comemorările au
continuat an de an în jurul datei de 13 ianuarie, străjuite fiind de atunci
încoace de această ctitorie impunătoare.
Din păcate, mai
ales în ultimul sfert de veac, monumentul a atras mereu ura și furia unor
semeni orbiți de ură ideologică și animați de un spirit de distrugere. A fost
profanat în repetate rînduri, mai ales prin graffiti,
dar înaintea fiecărei comemorări s-au depus eforturi pentru a-l aduce într-o
stare decentă. În ultimii ani chiar a fost curățat complet înainte de fiecare
comemorare. Din păcate, vechea cruce de piatră, anterioară monumentului, a fost
distrusă definitiv în anii 2002-2003, iar pe soclul ei de granit se înalță acum
o cruce din fier.
Şi în acest an,
tradiția manifestărilor comemorative în memoria celor doi martiri a continuat
neabătută. Sîmbătă 14 ianuarie a avut loc comemorarea de la monument, în cadrul
căreia, după slujba religioasă de pomenire, s-au rostit și cuvîntări
evocatoare. Şirul discursurilor l-a început pr. Marius Vișovan, după care s-a
dat citire (de către Sorin Olariu) unui cuvînt din partea lui Dan Boghiu, unul
dintre ultimii veterani legionari care au participat la construcţia
monumentului aflaţi încă în viaţă. A vorbit de asemenea Miguel Menendez Piñar,
președintele Asociației pentru Custodierea Monumentului Moța-Marin. În cadrul
comemorării s-au rostit şi mesaje din partea altor grupări: a cuvîntat un
reprezentant al Partidului Naţionalist Francez şi s-a dat citire unui mesaj
venit din partea naţionaliştilor din Ucraina.
În după-amiaza
aceleiași zile a avut loc conferința „Espíritu Majadahonda. El legado de una
generación”. Au ținut să evoce spiritul Majadahondei și testamentul unei
generații: Blas Piñar Gutiérrez – avocat și general de brigadă al Armatei
Spaniole, José Luis Jerez Riesco – avocat, președinte de onoare al Asociației
pentru Custodierea Monumentului Moța-Marin, Manuel Andrino – șeful național al
Falangei Spaniole, Pedro Pablo Peña – șeful Alianza Nacional, Fernando Maqueda
- șeful național al Juventudes Falangistas de España, părintele Marius Vișovan –
reprezentantul Fundației Profesor George Manu. Organizator şi moderator – fiind
și cel care a rostit cuvîntul de deschidere şi de încheiere – a fost Călin
Gabor, de asemenea reprezentant al fundaţiei noastre.
Vorbitorii au
evocat în mod convingător, fiecare în felul său, cu elocvenţă, cu patos sau cu
emoţie, semnificaţia jertfei lui Ion Moţa şi Vasile Marin, ale cărei ecouri nu
pot fi reduse doar la contextul acelei epoci, ci au o însemnătate deosebită pînă
în ziua de azi, cînd valorile tradiţionale – credinţa şi naţiunea – sînt
discreditate şi puse sub semnul întrebării.
A doua zi,
duminică 15 ianuarie, la Biserica „Sfîntul Ioan Casian” din Guadalajara (în
apropierea Madridului) a avut loc Sfînta Liturghie, după care s-a ţinut
parastasul pentru Ion Moța și Vasile Marin, dar şi pentru Mihai Eminescu, cu
toţii simboluri ale identităţii noastre româneşti. Alături de preotul paroh
Emilian Geabănă a slujit pr. Mircea Bejenar (venit în Spania din partea
Fundaţiei George Manu), care a ţinut şi predica. Rostită în cuvinte clare şi
pătrunzătoare, cu formulări inspirate şi elocvente, care au scos în evidenţă
însemnătatea jertfei celor doi neomartiri pomeniţi, ea a mers la inimile
tuturor celor prezenţi.
A urmat un
eveniment cu caracter evocator al jertfelor anticomuniste aduse de poporul român
în toate împrejurările, în contextul în care Biserica Ortodoxă Română a dedicat
anul 2017 printre altele și „apărătorilor Ortodoxiei în timpul prigoanei
comuniste”. Sub titlul „Modele de jertfă pentru Hristos” s-au prezentat cu
această ocazie o serie cărți editate de Fundația George Manu și Editura
Evdokimos, închinate unor eroi și martiri din temnițele comuniste din România.
În cuvîntul său rostit cu acest prilej, Bogdan Munteanu, redactor-şef al
revistei Permanenţe, a conturat ideea
nevoii de asemenea modele jertfelnice cu care să ne putem identifica
sufleteşte, pentru că fără repere morale întrupate în atitudini demne şi
mărturisitoare, sau fără repere culturale şi spirituale pe această linie, nu
poate exista o conştiinţă a propriei identităţi, atît de necesară fiecărui neam
în parte.
Fără îndoială
însă că momentul cel mai încărcat de emoţie l-a constituit şirul de cuvîntări
ţinute de către trei veterani, pătimitori şi mărturisitori în temniţele
comuniste: Marcel Petrişor, Dionisie Stoenescu şi Demostene Andronescu. Cu
multă trăire şi putere de convingere, ei au vorbit despre valori, despre
idealuri, despre duşmanii acestora, comunismul şi masoneria, expresii ale
spiritului satanic, de pe urma cărora au avut de suferit şi ei, ca
reprezentanţi ai unei generaţii de români demni şi conştienţi de rosturile lor.
Cu acest prilej a avut loc şi un dialog cu credincioşii prezenţi în biserică.
S-a explicat faptul că tocmai din pricina acestui conflict între viziunea
spirituală asupra lumii, bazată pe credinţă şi nobleţe sufletească, pe
respectul scînteii divine din sufletul omenesc, şi cea materialistă, atee,
consumistă, pentru care omul nu e decît un atom, un număr sau o marfă,
reprezentanţii primeia, legionarii, au fost mereu prigoniţi, discreditaţi,
calomniaţi. S-au evocat şi momente grele din perioada detenţiei, s-a amintit de
hrana lăuntrică pe care au constituit-o deopotrivă rugăciunea şi poezia, cele
două coloane pe care s-a sprijinit rezistenţa sufletească a celor întemniţaţi.
Vibraţia rostirii a emoţionat pînă la lacrimi întreaga asistenţă, care a simţit
instinctiv că în spatele retrăirii acelor amintiri se ascunde de fapt un
dramatism nepereche şi un munte de suferinţă. Cei trei veterani, deşi la o vîrstă
înaintată, au reuşit prin prezenţa şi cuvîntul lor să încălzească sufletele
tuturor celor prezenţi, stîrnind la final o sinceră efuziune de dragoste şi
totodată de respect pentru jertfa şi suferinţa lor, cît şi a celor care azi nu
mai sînt printre noi.
Ziua a continuat
cu o agapă, un bun prilej pentru românii veniți din depărtări să schimbe gînduri
între ei, dar și să înfiripe relații cu românii care acum locuiesc pe pămînt
spaniol, fizic departe de patria-mamă, dar simbolic atît de aproape de un loc
sfințit cu sîngele primilor martiri români care au căzut împotrivindu-se
molohului comunist, care nu peste multă vreme avea să înghită întreaga Românie.
Dumnezeu sa ne tina pentru jertfa lor!
RăspundețiȘtergereNu va faceti iluzii asupra Bisericii Ortodoxe Romane: ea e prea timorata si prea ideologizata ca sa poata masura jertfa lui Mota si Marin cu criteriul spiritual, nu cu cel politic. Ce daca au murit pentru Hristos cata vreme au fost legionari? Degeaba mori pentru Hristos daca nu esti "corect politic"! N-o sa se puna "printii" Bisericii rau cu lumea de dragul lui Dumnezeu!
RăspundețiȘtergere@ Comentatorilor anonimi
RăspundețiȘtergereDacă nu aveți curajul de a vă asuma comentariile în nume propriu, măcar gasiți-vă niște pseudonime (că nu costă), ca să putem face deosebire între anonim și anonim!
Cine e preotul din prima imagine, cel care vorbeste?
RăspundețiȘtergere@ Barbu Catargiu
RăspundețiȘtergereNu-i acolo un singur preot și mi-e greu să-mi dau seama la care vă referiți. Unul dintre ei este părintele Mircea Băjenar, pe care-l regăsiți, în prim-plan, și în imaginea de la urmă. Mai bine v-ar putea răspunde cei care au fost de față.