SUMARUL BLOGULUI
TEOLOGIA MISTICĂ
ȘI DOGMATICĂ (7)
6. Creația (I). Lumea
nevăzută
Tradiția dogmatică a Bisericii învață
că Dumnezeu a creat mai întîi lumea nevăzută, de natură spirituală, trecînd
abia apoi la creația lumii văzute, de natură materială. Un singur loc din
Scriptură se referă deslușit la acest aspect: „Știi tu cine a hotărît măsurile
pămîntului [...] sau cine a pus piatra cea din capul unghiului, atunci cînd
stelele dimineții cîntau laolaltă și toți îngerii Mă sărbătoreau?” (Iov 38, 5-7). În ce-l privește pe om,
el fost creat cel din urmă, ca un fel de
corolar și sinteză a întregii Creații, legat prin duh de cele nevăzute, iar
prin trup de cele văzute, deci reunind în sine spiritul și materia, ceea ce
reprezintă un gen de existență unic în univers.
Biblia nu se referă explicit și
detaliat la crearea lumii nevăzute. Referatul biblic al Creației în șase zile
(numit de aceea și hexameron) dă
seama numai de crearea lumii văzute, sensibile (Facerea 1, 2-31). În ce privește primul verset („La început a făcut
Dumnezeu cerul și pămîntul”), el a putut fi interpretat în felul următor:
„Cerul înseamnă lumea spirituală, după cum pămîntul înseamnă lumea materială.
În acest loc, prin cer nu se poate înțelege cerul văzut, creat abia în ziua a
doua, ci cerul nevăzut, cu locuitorii lui, îngerii, întrucît adesea în Sf.
Scriptură îngerii sînt arătați ca locuitori ai cerului, iar oamenii ca locuitori
ai pămîntului” (Teologia dogmatică și
simbolică, ed. cit., vol. 1, p. 485).
Sfinții Părinți sînt de părere că
Revelația n-a lăsat în referatul biblic despre Creație nici o mențiune
privitoare la lumea îngerilor din pricina tendinței vechilor evrei spre
idolatrie și politeism; aflînd de existența puterilor cerești, ei ar fi putut
să le înțeleagă greșit, alunecînd spre rătăciri primejdioase.
Găsim totuși referiri la lumea
îngerilor în alte locuri ale Sfintei Scripturi, fără însă ca învățătura despre
ei să apară vreundeva sistematizată. La Neemia,
de pildă, citim: „Numai Tu eşti Domn şi numai Tu ai făcut cerurile, cerurile
cerurilor şi toată oştirea lor. [...] Tu dai viaţă la toate şi Ţie Ţi se
închină oştirea cerurilor” (9, 6). Iar Sfîntul Apostol Pavel zice: „Pentru că
în Acesta au fost făcute toate, cele din ceruri şi cele de pe pămînt, cele
văzute şi cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie căpetenii, fie stăpîniri
[nume date diferitelor cete de îngeri – n. n.]. Toate s-au făcut prin El și
pentru El” (Coloseni 1, 16).
În Crez se mărturisește limpede credința creștinească în Dumnezeu ca
Făcător și Atotțiitor „al tuturor celor văzute și nevăzute” (subl. n.). Sfinții Părinți afirmă unanim, cu toată
tăria, existența și primatul lumii nevăzute: „Mai întîi – zice Sfîntul Grigorie
de Nazianz – a cugetat Dumnezeu puterile îngerești și cerești, iar gîndul a
devenit faptă, împlinită prin Cuvîntul și desăvîrșită în Duhul Sfînt”, iar
Sfîntul Ioan Damaschin îl susține: „Sînt de părerea lui Grigorie Teologul. Căci
trebuie să fie zidită mai întîi ființa spirituală, apoi cea sensibilă, și numai
în urmă, din cele două, omul însuși” (Dogmatica,
ed. cit., p. 49).
Însă tratatul creştin cel mai complet şi
mai larg recunoscut pînă astăzi este Ierarhia cerească a Sfîntului
Dionisie [Pseudo-]Areopagitul (sec. V)*,
pe care Biserica îşi întemeiază cu precădere doctrina privitoare la Sfinţii
Îngeri. Astfel, se vorbeşte de nouă cete îngereşti, grupate în trei
clase sau ranguri („îngeri” fiind atît o denumire generică pentru fiinţele
create ale lumii nevăzute, cît şi numele propriu al uneia dintre cele nouă cete
cereşti): I. 1) Serafimi, 2) Heruvimi, 3) Scaune (sau Tronuri); II. 4)
Domnii, 5) Puteri, 6) Stăpîniri; III. 7) Începătorii, 8) Arhangheli, 9) Îngeri.
Deosebirile dintre aceste cete rămîn tainice pentru noi, dar este certă
dispunerea lor ierarhică, conform căreia Serafimii şi Heruvimii sînt cei mai
apropiaţi de Dumnezeu, iar Arhanghelii şi Îngerii sînt cei mai apropiaţi de
oameni (de unde și credința în îngerii păzitori destinați fiecărui om în parte,
dar și diferitelor comunități umane). Această dublă slujire – pe de o
parte lui Dumnezeu, pe de altă parte oamenilor (dar tot la
porunca lui Dumnezeu) – este caracteristica definitorie a duhurilor îngereşti.
„Nu sînt oare toţi [îngerii] duhuri slujitoare?”, întreabă retoric Sfîntul
Apostol Pavel (Evrei 1, 14). „Ei – zice Sfîntul Ioan Damaschin – păzesc
porţile pămîntului, sînt înainte-stătătorii neamurilor şi ai locurilor, după
cum le-a fost lor dat de către Creator, călăuzindu-ne şi ajutîndu-ne în
lucrurile noastre” (Dogmatica, II, 3; ed. cit. – p. 48). De
altfel, ánghelos înseamnă în
greceşte tocmai „sol”, „vestitor”, „crainic”, „trimis” (de unde și denumirea de
„îngeri” aplicată unor oameni trimiși
de Dumnezeu, ca Sfîntul Ioan Botezătorul, pe care tradiția îl numește și
„îngerul pustiei”, fiind uneori reprezentat și iconografic cu aripi îngerești).
Îngerii sînt, cu alte cuvinte, „miniştri” şi „ambasadori” ai Celui Preaînalt.
Textele sfinte mărturisesc nu o dată
numărul foarte mare al îngerilor (s-ar putea zice: fără-de-numărul lor): „Mii
de mii îi slujeau şi miriade de miriade stăteau înaintea lui [a
Celui-Vechi-de-Zile]” (Daniel 7, 10); „Şi am văzut şi am auzit glas de
îngeri mulţi, de jur-împrejurul tronului şi al fiinţelor, iar numărul lor era
zeci de mii de zeci de mii şi mii de mii...” (Apocalipsa 5, 11). Sfîntul
Ioan Gură de Aur vorbeşte de „popoare infinite de puteri netrupeşti, ale căror
mii nu le poate număra nimeni” (Omilia VI la Evrei), iar Clement
Alexandrinul ne încredinţează că „îngerii sînt în număr infinit” (Stromata,
VII, 11), infinitatea însemnînd desigur aici, observă părintele Stăniloae, „nu
lipsa oricărei limite a numărului lor, ci neputinţa pentru oameni de a ajunge
vreodată la capăt în numărarea acestora” (Teologia dogmatică ortodoxă,
vol. 1, ed. cit., p. 424). Şi tot el
precizează: „Varietatea lor e tot aşa de mare ca şi între popoarele lumii
văzute, sau cu mult mai mare” (ibidem,
p. 425), ceea ce atestă, o dată în plus, pe lîngă principiul ordinii
ierarhice, un alt principiu general al Creaţiei divine: cel al unităţii
în diversitate.
Deşi sînt duhuri (pneumata), fiinţe raţionale, imateriale şi nemuritoare, trebuie
totuşi bine precizat că îngerii, raportaţi la divinitate, ni se înfăţişează ca
mărginiţi, neposedînd nici înţelepciunea, nici puterea, nici omniprezenţa lui
Dumnezeu, iar condiţia lor de creaturi nemuritoare (fără sfîrşit, dar cu un
început, şi supuse schimbării) nu trebuie confundată cu veşnicia Creatorului
(fără sfîrşit, dar şi fără început, şi nesupus schimbării). Nemurirea nu ţine
de firea lor (căci tot ce are început trebuie să aibă, în virtutea naturii
sale, şi sfîrşit, numai Dumnezeu fiind veşnic prin însăşi natura Lui), ci o au
prin har, ca şi lumina de care se bucură „în măsura vredniciei şi rangului lor”
(Sfîntul Ioan Damaschin, Dogmatica. ed.
cit., p. 47). La fel şi starea de sfinţenie: „Ei au din afară sfinţenia fiinţei
lor, de la Duhul. […] Ei se înclină greu spre rău, dar nu sînt neînclinaţi.
Acum, însă, au ajuns neînclinaţi, nu din pricina firii lor, ci prin har şi
stăruinţă în unicul bine” (ibidem, pp. 47-48). Îngerii nu sînt
divinităţi de ordin inferior, cum apar uneori în religiile necreştine (dar nu
în celelalte monoteisme), ci făpturi, ca şi oamenii, numai că fără de trupuri
şi vrednice să vadă pe Dumnezeu, atît cît le este cu putinţă, ceea ce
reprezintă hrana şi desfătarea lor (ibidem, p. 48).
Netrupeşti fiind, ei pot totuşi, cu voia
lui Dumnezeu, să se înfăţişeze cu chip omenesc (adeseori cu semnul distinctiv
al aripilor, după cum îi vedem reprezentaţi în icoane), pentru mai lesnicioasa
împlinire a misiunii lor printre oameni. Atît Vechiul cît şi Noul Testament
consemnează numeroase angelofanii (arătări de îngeri), ca la Daniel
9, 21 („Şi pe cînd vorbeam în rugăciunea mea, iată un om, Gavriil, [...] în
zbor grăbit, se apropie de mine pe la vremea jertfei de seară”), sau ca la Matei
27, 2-3 („Şi iată, s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului, coborînd din
cer, a prăvălit piatra şi şedea deasupra ei. Şi înfăţişarea lui era ca
fulgerul, iar îmbrăcămintea lui albă ca zăpada”). Îngerii n-au o problemă în a
se exprima în grai omenesc, vorbind fiecăruia pe limba lui (dar făcîndu-se
auziţi numai de cei cu adevărat vrednici, în conformitate cu misiunea pentru
care sînt trimişi). Ei nu fac însă niciodată risipă de vorbe, aducînd şi în
felul acesta modelul esenţialului, al măsurii strict trebuincioase. Altminteri,
ţine să ne încredinţeze acelaşi Ioan Damaschin, „îngerii sînt lumini spirituale
secundare”, ce reflectă „lumina primară fără de început”, astfel că ei între ei
„nu au nevoie de limbă şi de auz, ci transmit unii altora propriile lor gînduri
şi hotărîri, fără să rostească un cuvînt” (ibidem, p. 47).
De cele mai multe ori îngerii apar ca
slujitori anonimi ai voinţei divine. Trei dintre făpturile îngereşti sînt
totuşi bine individualizate în conştiinţa creştină şi frecvent reprezentate
iconografic: arhanghelii Mihail, Gavriil şi Rafail**;ei sînt întîistătătorii
cetelor îngereşti mai apropiate de oameni şi puternic implicate în iconomia mîntuirii
noastre. După
tradiţia biblică, arhanghelii (îngeri de vază, stătători dinaintea Tronului
dumnezeiesc şi purtători la cer ai rugăciunilor celor drepţi) sînt în număr de şapte, dar în textele
canonice şi în cele „bune de citit” nu apar nominalizaţi decît cei trei de mai
sus (desigur, cei mai importanţi în ierarhia internă a cetei, aşa cum transpare
şi din alte vechi surse evreieşti). În iconografia
ortodoxă apare reprezentat uneori şi un arhanghel Uriil (în tandem cu Rafail,
aşa cum Gavriil este cel mai adesea reprezentat în tandem cu Mihail); despre
acesta se face pomenire într-o apocrifă a Vechiului Testament (Cartea lui
Enoh), dar n-are individualitatea pregnantă a celorlalţi trei. În fine,
alţi arhangheli, nominalizaţi oscilant în unele apocrife biblice (Raguel,
Sariel, Iermiel) sau scrieri rabinice (Barachiel, Iehudiel, Zedachiel), n-au
obţinut cetăţenie în cetatea creştină.
Mihail
este ţinut, atît în Vechiul cît şi în Noul Testament, drept căpetenie a „oştirilor cereşti”, fiind pedepsitorul
direct al Satanei (în evreiește: sat'an = „adversar”, iar satanael = „adversarul-lui-Dumnezeu”), pe care l-a izgonit din cer („Am
văzut pe Satana ca un fulger căzînd din cer” – zice Mîntuitorul la Luca
10, 18), atunci cînd acesta s-a trufit împotriva Ziditorului (vezi Isaia
14, 13-14, sau II Tesaloniceni 2, 4). Mihail este deci împlinitorul
dreptăţii dumnezeieşti, purtînd ca atare în mîna dreaptă sabia de foc (cum îl vedem cel mai adesea
reprezentat în icoane, şi mai ales – în bisericile ortodoxe – pe uşa
diaconească din stînga uşilor împărăteşti). Numele său – în evreieşte Miha’El
– se tălmăceşte: „Cine e ca Dumnezeu?”. Se crede că al lui va fi şi „glasul arhanghelului” care va trîmbiţa
învierea şi judecata la A Doua Venire a Domnului (vezi I Tesaloniceni 4,
16). În vechime era socotit ocrotitorul ceresc al „poporului ales”. La noi
există o tradiţie populară cu privire la ajutorul dat în războaie de către el
lui Ştefan cel Mare şi Sfînt (pe care nici Sfîntul Mare Mucenic Gheorghe nu-l
lăsa de izbelişte, regăsindu-se chiar pe steagul de luptă al binecredinciosului
voievod).
Gavriil– mesagerul marianic prin excelenţă (începînd cu Sfinţii Ioachim şi Ana,
părinţii Sfintei Fecioare), numit liturgic cînd „preafrumosul”, cînd
„înveselitorul”, şi reprezentat în biserici mai ales pe uşa diaconească din
dreapta uşilor împărăteşti – este arhanghelul Bunei Vestiri („Bucură-te, ceea ce
eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvîntată eşti tu între femei...” –
Luca 1, 28 şi urm.), purtătorul prin excelenţă al mesajelor Domnului. El
apare, în ambele Testamente, drept călăuzitorul spre adevăr şi vestitorul
ceresc cel mai de seamă al Cuvîntului dumnezeiesc (fiind cunoscut mai ales
datorită profetului Daniel şi evanghelistului Luca). Gabri’El înseamnă în evreieşte „Dumnezeu
a fost puternic”.
Rafail
(cunoscut din Tobit, carte necanonică, dar „bună de citit” a Vechiului
Testament) este, conform tradiţiei, vindecătorul celor bolnavi (în evreieşte, Refa’El înseamnă „Dumnezeu a
vindecat”), ca unul ce l-a scăpat de orbie pe bătrînul Tobit, apoi călăuzitorul
tainic al celor ce călătoresc cu treburi şi cu griji, precum Tobie (fiul lui
Tobit), dar mai ales ocrotitorul
nunţii şi al dragostei conjugale (vezi Tobit, mai ales 6, 18-19: „«Iar cînd va fi să te apropii de ea [de
Sara, fiica lui Raguel], ridicaţi-vă amîndoi, rugaţi-vă la Domnul cerului
şi cereţi ca asupra voastră să vină îndurare şi mîntuire. Nu te teme, căci
ea ţi-a fost rînduită dintotdeauna. Tu eşti cel care o vei scăpa [mîntui]…».
Cînd Tobie a auzit cuvintele lui Rafail, că ea era sora [neamul şi perechea]
lui, din seminţia casei tatălui său, a iubit-o mult şi inima i s-a lipit de
ea”).
Din
ceata voievozilor făcea parte şi Lucifer,
„tatăl minciunii” (Ioan 8, 44), a
cărui revoltă trufaşă a polarizat Creaţia şi s-a dovedit fatală, ab initio,
pentru omul „neîncercat”, ce s-a lăsat ispitit să-i repete căderea, extinzînd
paradigma luciferică şi la nivelul creaturii văzute. Profetul Isaia îl deplînge
în treacăt, într-o şarjă de lirism prevenitor, ca pe un contraexemplu absolut: „Cum
ai căzut tu din ceruri, stea strălucitoare, fecior al dimineţii! Cum ai fost
aruncat la pămînt tu, biruitor de neamuri! Tu, care ziceai în cugetul tău:
«Ridica-mă-voi în ceruri şi mai presus de stelele Dumnezeului celui puternic
voi aşeza jilţul meu! În muntele cel sfînt voi pune sălaşul meu, în fundurile
laturei celei de miazănoapte. Sui-mă-voi deasupra norilor şi asemenea cu Cel
Preaînalt voi fi». Şi acum, tu te pogori în iad, în cele mai de jos ale adîncului!”
(Isaia 14, 12-15).
Numele de Lucifer este analizabil
în lux, „lumină” şi ferre,
„a purta”, reprezentînd transpunerea grecescului phosphoros şi a
ebraicului helel, pus în legătură cu „steaua dimineţii” (la noi: „luceafărul de dimineaţă”). Este la mijloc,
poate, şi o ironie (se ştie că termenul helel
fusese atribuit în mod persiflant regelui Babilonului, pentru trufia sa
declarată de „a-şi înălţa tronul pînă la stelele lui Dumnezeu”). Iniţial
purtător al luminii divine, ca toţi îngerii creaţi de Dumnezeu, el s-a lăsat
mai tîrziu
furat de adoraţia propriei „lumini”, devenind un fals „luminător”, rupt de adevărata Lumină.
Păcatul
luciferic constă în încălcarea deliberată, din mîndrie de sine şi din sete de
putere, a ierarhiei fiinţiale (şi, prin extensie, a principiului ierarhic în
genere): creatura se opune Creatorului, inferiorul aspiră nelegitim la
substituirea superiorului. Dacă omul – căruia, de altfel, Dumnezeu a hotărît
dintru început să-i mai ofere o şansă (Facerea
3, 15),
cum nu a fost cazul cu Cel Rău – poate invoca anumite „scuze” pentru
neascultarea şi slăbiciunea sa (latura materială a fiinţei lui, naivitatea
primară, ispitirea venită din afară etc.), îngerului răzvrătit din proprie
iniţiativă şi de la înălţimea condiţiei lui angelice nu-i rămâne nici o „scuză”,
drept care şi pierzania lui este iremediabilă.
Sfîntul
Ioan Damaschin (cf. Dogmatica, II, 4: „Despre diavoli şi demoni”), în
virtutea unei tradiţii mai degrabă obscure, face afirmaţia că Lucifer ar fi
fost „înainte-stătătorul cetei terestre, căruia Dumnezeu i-a încredinţat stăpînirea
pămîntului”. Nu-i lipseau, deci, nici rangul, nici condiţia perfecţiunii. Bun
prin natura sa creată, el s-a făcut însă rău prin voinţa sa proprie (liberul
arbitru), astfel că „s-a îndreptat de la starea sa naturală la o stare contra
naturii sale şi s-a ridicat împotriva lui Dumnezeu Care l-a făcut”, devenind
prima întruchipare a răului („care nu este nimic altceva – explică același,
pe urmele Fericitului Augustin – decît lipsa binelui, după cum şi întunericul
este lipsa luminii. Căci binele este lumină spirituală; în chip asemănător, şi
răul este întuneric spiritual”).
Sfîntul
Voievod Mihail, Arhanghelul Dreptăţii, purtătorul de spadă sau lance de foc,
arhistrategul legiunilor cereşti, este antiteza voievodului răzvrătit, chipul paradigmatic
al plenitudinii condiţiei angelice, şi lui îi revine de altfel misiunea,
atestată de toate izvoarele Revelaţiei, de a-l azvîrli din cer pe Luceafărul
care şi-a trădat şi Creatorul, şi firea. Sintetizînd tradiţia, Acatistul Sfîntului
Arhanghel Mihail*** aduce de mai multe ori laudă
acestei isprăvi primordiale, esenţiale în dinamica întregii creaţii şi
definitorii pentru promptitudinea slujirii îngereşti.
Iată
condacul 3: „Arătînd în tine puterea nebiruită a
rîvnei pentru slava dumnezeiască, ai stat în fruntea cetelor îngereşti, Mihaile,
împotriva celui ce suflă răutatea, preatrufaşului Luceafăr de dimineaţă, pe
care, văzîndu-l aruncat împreună cu cei de aproape ai săi din înălţimea cerului
întru cele mai de jos ale pămîntului, oştirile cereşti, în chip preaslăvit călăuzite
de tine în luptă, înaintea Scaunului dumnezeirii au strigat cu veselie şi cu o
singură gură: Aliluia!”.
La fel, condacul 11: „Toată cîntarea de laudă se biruieşte de mulţimea minunilor
tale, Arhistrategule al lui Dumnezeu, că săvîrşite sînt de tine nu doar în
Ceruri şi pe pămînt, ci şi în beznele celor mai de dedesubt, unde ai legat pe
şarpele cel din adîncuri cu legăturile puterii Domnului, ca toţi cei izbăviţi
de răutatea lui să binecuvînteze pe Stăpînul Cerurilor şi al pămîntului, strigînd:
Aliluia!”.
Iar în rugăciunea finală, dreptcredinciosul zice iarăşi: „Sfinte şi Mare
Arhanghele al lui Dumnezeu, Mihaile, care cel dintîi între îngeri stai
dinaintea Treimii celei negrăite, sprijinul şi păzitorul neamului omenesc,
care ai zdrobit în Ceruri cu oştile tale capul preatrufaşului diavol şi ruşinezi
pururea pe pămînt răutatea şi viclenia lui, la tine alergăm cu credinţă şi ne
rugăm ţie cu dragoste: fii pavăză nestricată şi coif tare Sfintei Biserici şi
neamului nostru dreptcredincios, păzindu-ne cu spada ta purtătoare de fulgere
de toţi vrăjmaşii văzuţi şi nevăzuţi...”.
Așadar, Lucifer a fost alungat din cer în „beznele adîncului” dimpreună cu
toţi îngerii care i-au ţinut hangul – nu puţini, după măsurile omeneşti, dar
puţini în raport cu fără-de-numărul total al îngerilor (vezi mai sus). Există
părerea că l-au urmat îndeobşte îngerii subalterni, influenţaţi de autoritatea
mai-marelui. Fapt este că răul se manifestă subversiv şi epidemic şi că vorba
cu „capul răutăţilor” are temeiuri metafizice, încă din zorii Creaţiei.
Dracii (diavolii, demonii) constituie,
deci, ceata îngerilor căzuţi împreună cu mai marele lor, Satana sau
Lucifer, pierzîndu-şi astfel calitatea iniţială de mesageri ai Luminii divine,
devenind „voievozi ai întunericului” şi ispitind spre acelaşi păcat al „orgoliului
luciferic” şi pe părinţii dintîi (Adam şi Eva), iar după aceea întreg neamul
omenesc, lăsat să aleagă liber între Bine şi Rău, între mîntuire şi pierzanie.
Dumnezeu, Care este Iubire, vrea ca toţi oamenii să se mîntuiască, dar pe
nimeni nu mîntuieşte cu de-a sila. Îngerii buni ne stau la îndemînă în „războiul
nevăzut” împotriva îngerilor răi, dar e nevoie de acceptul şi con-lucrarea
noastră ca ajutorul lor să fie eficient, spre dobîndirea Împărăţiei în care
noi înşine, după încredinţarea lui Hristos (Matei 22, 30), vom fi „ca
îngerii lui Dumnezeu în ceruri”. (Va urma)
Răzvan CODRESCU
Deci fără
nici o legătură cu acel Dionisie Areopagitul menționat în Fapte 17, 34. În ce priveşte traducerea românească a scrierilor
areopagitice, e preferabilă cea a părintelui Dumitru Stăniloae (Sfîntul
Dionisie Areopagitul, Opere complete şi scoliile Sfîntului Maxim
Mărturisitorul, Editura Paideia, Bucureşti, 1996; cf. mai ales „Despre
ierarhia cerească”, cap. VI-IX, pp. 23-29) celei mai vechi, a lui Cicerone
Iordăchescu şi Th. Simenschy (apărute la Chişinău în 1932-1936, apoi reeditate
în 1993-94 la Institutul European din Iaşi). Pentru un tablou comparat al
ierarhiilor cereşti la Dionisie şi la principalii autori medievali care au
tratat subiectul (Sfîntul Grigorie cel Mare, Sfîntul Ioan Damaschin, Toma
d’Aquino etc.), cu indicarea „orientativă” a locurilor biblice pe care aceştia
s-au întemeiat şi cu consemnarea numelui fiecărei cete în greacă, latină şi
principalele limbi de cultură moderne, cf.
Andrei Pleşu, Despre îngeri, Editura Humanitas, București, 2003, pp.
281-283.
În tradiţia
românească, Arhanghelii mai sînt numiţi şi Voievozi (prin echivalarea
termenului grecesc, care înseamnă „fruntaşi ai îngerilor”). Praznicul din 8
noiembrie – Soborul Sfinţilor Arhangheli
Mihail şi Gavriil şi al tuturor Puterilor cereşti celor fără de trup – era mult mai cunoscut pe
vremuri sub denumirea de „Ziua Sfinţilor Voievozi Mihail şi Gavriil”. Imaginaţia populară i-a perceput pe aceştia ca pe
nişte domnitori cereşti înconjuraţi de curtea lor îngerească, deşi, teologic
vorbind, ierarhiei cereşti a îngerilor nu-i corespunde ierarhia
seculară, ci ierarhia bisericească (tradiţie analogică impusă definitiv
prin scrierile Areopagitului, care de altfel, în micul, dar densul tratat Despre
ierarhia cerească, are un capitol – XII – în care explică „Pentru ce
ierarhii dintre oameni se numesc îngeri”). Biserica Ortodoxă îl mai cinsteşte pe
Mihail pe 6 septembrie (pomenirea minunii săvîrşite de el în Colose, unde a
deschis „puţul fără fund”), iar occidentalii
pe 29 septembrie (deodată cu Rafael). Pe Gavriil îl mai întîlnim în calendarul
bisericesc pe 26 martie (imediat după Buna Vestire) și pe 13 iulie (Soborul
Arhanghelului Gavriil). În ce-l privește pe Rafail, dacă Biserica Romano-Catolică îl
cinsteşte pe 29 septembrie, Ortodoxia n-a găsit de cuviinţă să-i acorde o zi de
cinstire anume, fiind prăznuit doar laolaltă cu celelalte Puteri cereşti fără
de trup, pe 8 noiembrie. Cultul Sfinţilor Arhangheli
datează în calendarul bisericesc încă din secolul V (cînd au ieşit la iveală şi
au ajuns la mare cinste scrierile areopagitice).
*** Ce poate fi citit în româneşte
în traducerea făcută din limba rusă şi inclusă în volumul de Acatiste
scos de Editura Christiana şi Sfînta Mănăstire Nera pînă acum în cinci ediţii
(în ediţia a V-a, el se găseşte între pp. 87-99). Cf. şi micul volum Acatistele
Sfinţilor Arhangheli şi al Îngerului Păzitor, Editura Christiana,
Bucureşti, 2004, pp. 17-39, după care citez aici.
Mai puteți citi pe acest blog:
Curs
elementar de religie creștină (I)
Curs
elementar de religie creștină (II)
Curs
elementar de religie creștină (III)
Curs
elementar de religie creștină (IV)
Curs
elementar de religie creștină (V)
Curs
elementar de religie creștină (VI)
Curs
elementar de religie creștină (VII)
Curs
elementar de religie creștină (VIII)
Curs
elementar de religie creștină (IX)
Curs
elementar de religie creștină (X)
Curs
elementar de religie creștină (XI)
Curs
elementar de religie creștină (XII)
Curs
elementar de religie creștină (XIII)
Curs elementar de religie creștină (XIV)
Curs elementar de religie creștină (XV)
Curs elementar de religie creștină (XVI)
Curs elementar de religie creștină (XVII)
Curs elementar de religie creștină (XVIII)
Curs elementar de religie creștină (XIX)
Curs elementar de religie creștină (XX)
Curs elementar de religie creștină (XXI)
Curs elementar de religie creștină (XXII)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire