Sfîntul Grigorie Palama
TEOLOGIA MISTICĂ
ȘI DOGMATICĂ (6)
5. Energiile necreate
Spre deosebire de alte confesiuni
creştine, deviate în felurite chipuri şi măsuri de la tradiţia originară, Ortodoxia,
pe linia de continuitate a Bisericii primare, face deosebire limpede între cele
create şi cele necreate, iar în privinţa acestora din urmă –
între Fiinţa şi Energiile divine, adică între ceea ce este
Dumnezeu în esenţa Sa şi ceea ce este El în lucrarea Sa.
Aceste distincţii necesare, implicite în toată tradiţia teologiei mistice
răsăritene, şi-au căpătat o strălucită articulare doctrinară în scrierile
Sfîntului Grigorie Palama (sec. XIV), mai ales în urma polemicii acestuia cu
grecul occidentalizat Varlaam din Calabria (secondat de prietenul său
Achindin), pe tema misticii isihaste. Deoarece identitatea Ortodoxiei este
astăzi fie ignorată, fie redusă la anumite aspecte mai degrabă formale, nu-i
de prisos să zăbovim o dată în plus asupra esenţei spirituale a creştinismului
răsăritean, expunînd, fie şi sumar, datele acestei controverse celebre*.
Călugării isihaşti, ducînd viaţă de
curăţie desăvîrşită şi de rugăciune permanentă – Rugăciunea lui Iisus: „Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul”, prin
care mintea şi inima se contopesc în chip tainic, iar omul purificat devine
lăcaş al harului dumnezeiesc şi îndumnezeitor –, ajungeau treptat la experierea
directă a dumnezeirii, contemplînd lăuntric, „liniştiţi” şi transfiguraţi,
lumina divină suprasensibilă şi suprainteligibilă, asimilată
luminii taborice a Schimbării la Faţă, cînd Domnul S-a arătat în veşmîntul
slavei Sale (transfigurarea de pe Muntele Tabor: Matei 17, 1-2; Marcu
9, 28-29). Mulţi dintre ei nu aveau învăţătură cărturărească şi nu erau deloc
meşteri la vorbă (duhovnicitatea nefiind neapărat virtute discursivă, ci
adeseori smerită tăcere); întrebaţi ce văd, unii spuneau, în îngereasca lor
simplitate, că văd o lumină de negrăit, care-i umple de pace şi bucurie, iar
alţii afirmau făţiş ca-L văd pe Dumnezeu. Umblînd printre ei şi iscodindu-i cu
viclenie, Varlaam, ratat ca trăitor şi dedat speculaţiilor raţionale, în
spiritul steril al scolasticii tîrzii, nu scăpa nici un prilej să-i
ridiculizeze, cu morga suficienţei zeflemitoare, numindu-i „cei cu sufletul în
buric” (omphalopsychoi), pentru că în străvechea practică isihastă
poziţia optimă de rugăciune era cea ghemuită, cu faţa plecată spre pîntece. Mai
mult decît atît: ignorant şi circumspect totdeodată, Varlaam îi învinuia de-a dreptul
de erezie, pentru afirmaţia lor de a-L vedea pe Dumnezeu. El se întemeia pe
locul comun că Dumnezeu cu nici un chip nu poate fi văzut de oameni: noi nu
putem contempla decît creaţiile lui Dumnezeu, dar nu şi pe Dumnezeu Însuşi.
Prin urmare, considera Varlaam, cu trufaşă siguranţă de sine, aceşti oameni
simpli şi ciudaţi se amăgesc şi-i amăgesc şi pe alţii; dacă ei văd „ceva”, acel
„ceva” nu poate fi nicidecum Necreatul (Dumnezeu), ci doar o realitate creată,
mai mult sau mai puţin inefabilă, dar în orice caz exterioară fiinţei divine.
El admitea că ar putea fi vorba despre harul lui Dumnezeu („graţia divină”,
cum îi spun apusenii), pe care-l considera însă ca aparţinînd lumii creaturilor
– o creaţie divină de ordin superior, dar totuşi creaţie. Acuzaţia adusă
isihaştilor era gravă: ei ar fi confundat, asemenea păgînilor criticaţi de
Apostolul Neamurilor (cf. Romani 1, 22-25), cele create cu cele necreate,
făptura cu Făcătorul!
Aici intervine Sfîntul Grigorie
Palama, cărturar vestit, dar şi adînc trăitor, el însuşi practicant al metodei
isihaste. Acesta îi apără pe isihaşti şi Ortodoxia, arătînd că eroarea sau
confuzia era de fapt a lui Varlaam (şi a apusenilor în genere). Avînd o
concepţie greşită despre Duhul Sfînt (reflectată în adaosul Filioque –
inovaţia dogmatică a dublei purcederi/procesiuni a Duhului Sfînt, nu doar de
la Tatăl, ci şi de la Fiul), Apusul se înşeală şi asupra lucrării
Duhului în lume, considerînd harul drept ceva creat – şi deci cu totul exterior
dumnezeirii. De aceea apusenii nu pot înţelege nici viaţa mistică a Ortodoxiei
şi nici adîncimile gîndirii ei teologice.
Din perspectiva dreptei credinţe
răsăritene, între Fiinţa lui Dumnezeu (inaccesibilă în sine) şi lumea făpturilor
Sale (văzute sau nevăzute) se interpun energiile necreate, lucrările
nemijlocite ale lui Dumnezeu, care sînt solidare cu firea Lui necreată, dar
totuşi accesibile, pe cale mistică, celor înduhovniciţi. Sfîntul Maxim
Mărturisitorul afirmase deja că dumnezeirea este izvorul „energiilor” (în
greacă: energeia, „putere de acţiune”, „lucrare”). Teologia palamită
reia şi dezvoltă această afirmaţie pînă la ultimele ei consecinţe. „În
discuţiile despre natura luminii taborice cu teologii latini – care, sub
pretextul simplicităţii şi neîmpărţirii naturii divine, spuneau că harul este
creat – Sfîntul Grigorie Palama face distincţie între fiinţa sau esenţa lui
Dumnezeu, adică firea dumnezeiască necreată, şi energiile divine necreate,
adică lucrările sau «ieşirile» personale prin care El Se lasă împărtăşit, Se manifestă
şi îndumnezeieşte. Energiile izvorăsc din dumnezeirea comună celor trei
Persoane ale Treimii şi prin aceasta sînt unice, indivizibile, permanente şi
stabile. Ele există deodată cu Persoanele şi sînt contemplate în mod real, nu
simbolic” (Ion Bria, op. cit., p. 142).
Dar să vedem ce spune Sfîntul
Grigorie Palama însuşi, înfruntîndu-l pe Varlaam. Referindu-se la lumina
văzută de isihaşti, el precizează, cu fineţea limbajului antinomic specific
apofatismului răsăritean (care avea să-l fascineze atît de mult pe un Lucian
Blaga, ducîndu-l la faimoasa teorie filosofică a „antinomiilor transfigurate”, din
Eonul dogmatic): „Ei ştiu din experienţă că este o luminare şi un har
nematerial şi dumnezeiesc, o lumină văzută în chip nevăzut şi înţeleasă în
chip neînţeles. Ce este însă aceasta, nu ştiu să spună. Află tu, cu
metodele definiţiei, ale analizei şi împărţirii [metodele raţionaliste ale
filosofiei scolastice – n. n.] şi binevoieşte de ne învaţă şi pe noi, care nu
ştim! Fiinţa lui Dumnezeu nu este acea lumină, căci fiinţa este
inaccesibilă şi neîmpărtăşibilă. Înger iarăşi nu este, căci poartă
trăsături stăpînitoare [se impune ca o realitate absolută celui ce se
învredniceşte de ea, transfigurîndu-l şi îndumnezeindu-l – n. n.]… Îndumnezeind
deci şi trupul, ea e văzută – o, minune! – şi de ochii trupeşti, iar uneori
vorbeşte limpede celui ce o vede, prin cuvinte aşa-zicînd negrăite…” (Filocalia
rom., vol. 7, ed. cit., pp. 273-274; sublinierile ne aparţin în toate textele
citate din scrierile palamite).
Prin urmare, Sfîntul Grigorie
conchide, împotriva insinuărilor lui Varlaam, că „nu a definit nimeni dintre ai
noştri pe văzător (contemplativ) ca pe acela ce vede fiinţa lui
Dumnezeu” (ibidem, p. 278). Luîndu-l în sprijin şi pe Sfîntul Isaac
Sirul, el arată că aici este vorba de „vederea nu a firii dumnezeieşti,
ca să nu aibă de ce se lega bîrfitorii, ci a slavei firii Lui, pe care
a dat-o Domnul ucenicilor Săi şi, prin ei, tuturor celor ce cred în El şi-şi
dovedesc credinţa prin fapte. Pe aceasta a voit să o vadă şi aceştia: «Voiesc
– zice Fiul către Tatăl – să vadă aceştia slava Mea, pe care Mi-ai dat-o Mie…»
(Ioan 17, 24), sau «Slăveşte-Mă pe Mine, Tată, cu slava pe care am
avut-o la Tine mai înainte de a fi lumea» (Ioan 17, 5). Aşadar, a dat şi
firii omeneşti slava dumnezeirii, dar nicidecum firea
dumnezeiască. Altceva este, prin urmare, natura lui Dumnezeu şi altceva
slava Lui, deşi sînt nedespărţite între ele” (ibid., pp. 282-283).
Urmîndu-l pe marele Dionisie, Sfîntul Grigorie spune că slava dumnezeiască este
„lumina harului” ce „înconjoară întotdeauna, în veci şi neîntrerupt, pe
sfinţi, în petrecerea veacului viitor, ca şi pe ucenici la atotdumnezeiasca
Schimbare la Faţă” (ibid., p. 328). Contemplarea isihastă a acestei
lumini este o anticipare mistică a veacului viitor, a „Zilei a Opta”, o
experiere tainică a Împărăţiei lui Dumnezeu (închipuită şi în cetatea „Noului
Ierusalim”, conform viziunii ioanice: „Şi cetatea nu are trebuinţă de soare,
nici de lună, ca să o lumineze, căci slava lui Dumnezeu a luminat-o şi
făclia ei este Mielul” – Apocalipsa 21, 23; subl. n.). În această
splendoare a slavei Sale va veni şi a doua oară Domnul şi „drepţii vor străluci
ca soarele în împărăţia Tatălui lor” (Matei 13, 43). „De felul acesta e
deci vederea lui Dumnezeu – continuă Sfîntul Grigorie – pe care numai cei ce
s-au învrednicit de sfîrşitul cel fericit o vor vedea în veacul ce va să fie,
dar pe care au văzut-o şi aici fruntaşii Apostolilor pe Tabor, Ştefan cînd era
omorît cu pietre, Antonie cînd se nevoia cu liniştea [isihia], mai bine
zis toţi sfinţii, adică toţi cei curaţi cu inima…” (ibid., p. 356).
Textul cel mai lămuritor îl
constituie cele „150 de Capete despre cunoştinţa naturală, despre cunoaşterea
lui Dumnezeu, despre viaţa morală şi despre făptuire” (cf. vol. cit.,
pp. 424-525), din aşa-numitul Tom aghioritic. Iată unul dintre pasajele
cele mai importante: „Trei lucruri sînt în Dumnezeu: fiinţa, lucrarea
şi ipostasurile dumnezeieşti ale Treimii. Cei ce se învrednicesc să se
unească cu Dumnezeu, făcîndu-se un duh cu El (cum şi zice marele Pavel: «Cel ce
se lipeşte de Domnul este un duh cu El» – I Corinteni 6, 17), nu se
unesc după fiinţă. Căci toţi cuvîntătorii de Dumnezeu mărturisesc că Dumnezeu
nu se poate împărtăşi după fiinţă; iar unirea după ipostas e proprie numai
Cuvîntului, Dumnezeului-Om. Rămîne deci că cei ce se învrednicesc să se
unească cu Dumnezeu, se unesc după lucrare. Deci harul, prin care cel ce
se lipeşte de Dumnezeu este una cu Dumnezeu, este şi se numeşte lucrarea
necreată a Duhului, iar nu fiinţă a lui Dumnezeu, chiar dacă nu le place
celor potrivnici. Căci prin prooroc a prezis Dumnezeu nu că «voi vărsa Duhul
Meu», ci «din Duhul Meu» peste cei credincioşi” (Cap. 75). Părintele Stăniloae
glosează (p. 476, subsol): „Dacă Duhul S-ar uni cu noi după fiinţă, atunci am
avea o fiinţă comună cu El. Iar dacă S-ar uni după ipostas, persoana noastră ar
fi una cu Persoana Lui. Sau Persoana Lui ar deveni persoana noastră, aşa cum în
Hristos Persoana Cuvîntului a devenit persoana naturii omeneşti. Deci trebuie
spus că Duhul Se uneşte cu noi prin lucrare… Noi ne însuşim lucrarea Lui
şi El lucrarea noastră. Ne întîlnim în lucrarea divino-umană [teandrică]
comună, dar neconfundată”.
Uneori, Sfîntul Grigorie Palama
vorbeşte despre „dumnezeirea de sus” (desemnînd prin aceasta pe Dumnezeu în
ființa Sa”) și „dumnezeirea de jos” (desemnînd prin aceasta pe Dumnezeu în
lucrarea Sa). Alţii consideră că Dumnezeu este numele potrivit pentru
Cel Care lucrează, iar dumnezeire este numele potrivit pentru lucrarea
însăşi (ca energie manifestată).
În privinţa tuturor acestor probleme
se cască, din păcate, o adevărată prăpastie între Răsărit şi Apus: „Deosebirea
constă în următorul fapt: concepţia apuseană despre har presupune ideea de
cauzalitate, harul prezentîndu-se drept un efect al Cauzei divine, asemenea
actului creaţiei, în timp ce pentru teologia răsăriteană el este o purcedere
firească – energiile, iradierea veşnică a fiinţei dumnezeieşti. Numai în actul
creaţiei Dumnezeu lucrează în calitate de Cauză, producînd un nou subiect
chemat să participe la deplinătatea dumnezeiască… În energii, El este, El
există, El Se arată veşnic. Este un mod de a fi, la care avem acces
primind harul. De asemenea, în lumea creată şi pieritoare, prezenţa luminii
necreate şi veşnice, omniprezenţa reală a lui Dumnezeu, este mai mult decît
prezenţa Sa cauzală – «Lumina luminează în întuneric şi întunericul nu a
cuprins-o» (Ioan 1, 5). Energiile dumnezeieşti sînt în toate şi în
afară de toate. Trebuie să ne ridicăm mai presus de fiinţa creată, să părăsim
orice contact cu făpturile, spre a ajunge la unirea cu «raza dumnezeirii»,
după cuvîntul lui Dionisie Pseudo-Areopagitul. Şi totuşi aceste «raze
dumnezeieşti» pătrund întreg universul creat [harul dumnezeiesc care se revarsă
neîncetat peste lume – n. n.], fiind şi cauză a existenţei sale – «Lumina în
lume era, şi lumea prin ea a fost făcută, dar lumea nu o cunoştea» (Ioan
1, 10)”, scrie Vladimir Lossky în Teologia mistică a Bisericii de Răsărit
(cap. IV: „Energiile necreate”; trad. rom.: pr. Vasile Răducă).
Nu trebuie să înţelegem însă că
energiile sînt cu necesitate creatoare prin ele însele (acestea ar fi iradiat
din Dumnezeu şi în absenţa creaţiei), ci mai degrabă trebuie spus că ele
sînt conforme voinţei lui Dumnezeu. „Această voinţă a creat totul prin
energii, pentru ca natura creată să ajungă în mod liber la unirea cu Dumnezeu în
aceleaşi energii” (ibidem); sau, altfel spus, ca noi să ajungem prin
har, după cuvîntul apostolic, „părtaşi ai firii dumnezeieşti” (II Petru
1, 4).
„Învățătura despre energiile divine
necreate constituie o caracteristică esențială a Ortodoxiei și stă la temelia
credinței în caracterul personal al lui Dumnezeu, în îndumnezeirea omului și în
transfigurarea Creației întregi” (Ion Bria, op. cit., p. 142).
Această strălumină sau „lumină
neapropiată” o cîntă și poetul: Lumină
lină lini lumini/ Răsar din codrii mari de crini/ [...] Deasupra stinsului
pămînt/ Lumină lină Logos sfînt (Ioan Alexandru, „Lumină lină”). (Va urma)
Răzvan CODRESCU
* Pentru informaţii mai bogate, se
poate consulta îndeosebi lucrarea încă nedepăşită a părintelui Dumitru
Stăniloae, Viaţa şi învăţătura Sfîntului Grigorie Palama, cu patru tratate
traduse, fie în ediţia iniţială din 1938 (Sibiu), fie în reeditările bucureştene
din 1993 (Editura Scripta) sau 2006 (Editura Institutului Biblic şi de Misiune
al Bisericii Ortodoxe Române); textele esenţiale ale Sfîntului Grigorie Palama
se regăsesc şi în Filocalia românească, vol. 7, EIBMBOR, Bucureşti,
1977, pp. 223-525. A se vedea şi sintezele părintelui J. Meyendorff, Introduction
à l’étude de Grégoire Palamas (Seuil, Paris, 1959) şi St. Grégoire
Palamas et la mystique orthodoxe (Seuil, Paris, 1959; tr. rom.: Sfîntul
Grigorie Palamas şi mistica ortodoxă, Editura Enciclopedică, Bucureşti,
1995). Indispensabilă rămîne şi introducerea generală a lui Vladimir
Lossky, Essai sur la théologie mystique de l’Église orientale (Aubier,
Paris, 1944; tr. rom.: Teologia mistică a Bisericii de Răsărit,
Anastasia, Bucureşti, 1993), mai ales cap. IV (intitulat chiar „Energiile
necreate”).
Mai puteți citi pe acest blog:
Curs elementar de religie creștină (I)
Curs elementar de religie creștină (II)
Curs elementar de religie creștină (III)
Curs elementar de religie creștină (IV)
Curs elementar de religie creștină (V)
Curs elementar de religie creștină (VI)
Curs elementar de religie creștină (VII)
Curs elementar de religie creștină (VIII)
Curs elementar de religie creștină (IX)
Curs elementar de religie creștină (X)
Curs elementar de religie creștină (XI)
Curs elementar de religie creștină (XII)
Curs elementar de religie creștină (XIII)
Curs elementar de religie creștină (XIV)
Curs elementar de religie creștină (XV)
Curs elementar de religie creștină (XVI)
Curs elementar de religie creștină (XVII)
Curs elementar de religie creștină (XVIII)
Curs elementar de religie creștină (XIX)
Curs elementar de religie creștină (XX)
Curs elementar de religie creștină (XXI)
Multumim mult pentru aceasta bine documentata sinteza.
RăspundețiȘtergereOare am putea intra si integral in posesia ei? As vrea sa printez lucrarea si sa o impart unor cunostinte care nu au acces sau cunostintele pentru a folosi internetul.
Toate cele bune!
Cartea va apărea în volum, cu textul definitiv, pînă la sfîrșitul acestei luni, la Editura Christiana. Pe blog n-o voi posta decît în parte.
RăspundețiȘtergere