Am primit
și dau mai departe...
IDEILE INTOLERANTE
ALE LUI YOSSI
NEHUSHTAN
Yossi Nehushtan
e profesor de drept la Universitatea Keele din Marea Britanie,
dar promovează idei periculoase. E un exemplu agresiv al secularismulul
iraţional al zilelor noastre. Anul acesta a publicat una dintre
cele mai anti-religioase (şi am putea zice anticreştine) cărţi pe care, în
opinia noastră, secularismul le-a produs în ultimele decenii. Titlul e
suficient ca să
înţelegi ideile periculoase ale autorului:
Intolerant
Religion in a Tolerant-Liberal Democracy („Religia
intolerantă într-o democraţie
tolerant-liberală”).
Premiza cărţii e ceea ce spune titlul – religia e intoleranta prin natura ei,
societatea clădită pe valori religioase (toate intolerante,
în opinia lui) trebuie reformată, iar democraţia
liberală şi tolerantă trebuie să
interzică religiile „intolerante”
sau
manifestările „intolerante"
ale religiei în general.
Cu toate că Nehushtan
dă un sens larg religiei,
argumentele lui sînt focalizate asupra celor trei mari religii monoteiste: creştinismul, iudaismul şi islamismul. Islamul Nehushtan
nu îl cunoaşte,
nici nu-l înţelege, cu toate că pretinde că da. Iudaismul îi
este cunoscut, Nehushtan fiind evreu. În ce
privește
creştinismul,
îl cunoaşte şi îl înţelege
doar parţial. Facem afirmaţia aceasta pentru că
îşi expune cunoştinţele despre creştinism din auzite, adică din ce au scris
alţii despre creştinism dintr-o perspectivă similară: creştinismul,
prin definiţie,
e intolerant. Buddhismul
nu-i
inclus în studiul lui Nehushtan, pentru că nu-l
înţelege şi nu-l poate explica deloc. Ca atare,
inamicul numărul unu pe care se axează Nehushtan şi asupra căruia îşi
focalizează furia este creştinismul.
Din nefericire,
auzim din partea lui Nehushtan ce auzim din partea majorităţii intelectualilor
occidentali privind creştinismul: Biblia e o carte intolerantă,
nu un text revelat
ori inspirat, de
natură divină. Pe acest argument Nehushtan
îşi clădește
restul ideilor. Biblia şi învăţăturile creştine nefiind de origine divină, zice
el, textele creştine nu fc decît să codifice
prejudecățile intolerante ale creştinilor. De aceea creștinismul
tradiţional, în opinia lui, este intolerant şi iraţional.
Ce-i de făcut,
se întreabă el? Pentru Nehushtan, toleranţa
şi secularismul sînt valorile supreme contemporane, cele mai de preț din istoria umanităţii,
şi ca atare ele trebuie protejate cu orice preţ şi de orice ameninţare
ideologică ori tentaţie subversivă. Protejarea toleranţei şi secularismului
impune, deci, zice el, combaterea religiilor intolerante prin măsuri autoritare
puse la dispoziţia statului secular.
Nehushtan nu e
timid în afirmaţiile lui. Religiile intolerante, valorile religioase
intolerante, libertatea de conştiinţă pentru persoanele religioase nu trebuie
acceptate în societatea seculară. Pentru a-şi construi
argumentul intoleranţei împotriva creştinismului şi a religiei în general,
Nehushtan face referinţe constante la faptul că valorile tradiţionale şi
religioase nu sînt compatibile cu valorile revoluției
sexuale contemporane. Exemplul pe care Nehushtan îl dă din nou şi din nou e
opoziţia religiei, în special a creștinsmului, faţă
de homosexualitate şi practicile sexuale imorale. Aceasta
e dovada ultimă, în opinia lui, a intoleranţei religiei şi a creştinismului. În
consecinţă, nu trebuie făcute concesii religiei
atunci cînd este vorba de
conflictele între drepturile „minorităţilor”
sexuale şi religie ori creştinism. Autorităţile publice trebuie constrînse să
acţioneze împotriva convingerilor religioase ale funcţionarilor publici, iar
dacă refuză,
concedierea lor e justificată. Libertatea de conştiinţă a persoanelor religioase,
cînd e vorba de avort ori eutanasie, nu trebuie
recunoscută atîta timp cît statul secular, în numele drepturilor omului,
recunoaşte avortul ori eutanasia ca drepturi ale
omului.
Ideile lui
Nehushtan sînt nu doar periculoase, ci foarte periculoase. Din nefericire,
intelectualii, politicienii şi jurnaliştii care gîndesc că el sînt mulţi şi
influenţi, „cruciaţi”,
am putea spune, ai
războiului rece al secularismului împotriva religiei şi a persoanelor
religioase.
Ideile
periculoase ale lui Nehushtan sînt listate, explicit şi pe înţelesul tuturor,
în introducerea cărţii: The main
arguments of the book are, first, that illiberal intolerance should not be
tolerated în a tolerant-liberal democracy; secondly, that there are meaningful,
unique links between religion and intolerance, and between holding religious
beliefs and holding intolerant views (and acting upon these views); thirdly,
that the religiosity of a legal claim îs normally a reason, although not
necessarily a prevailing one, to reject that claim („Argumentele
principale ale cărţii sînt, în primul rînd, că intoleranța
neliberală
nu trebuie tolerată într-o democraţie tolerant-liberală; în al doilea rînd, că
există legături unice şi semnificative între religie şi intoleranță,
între valorile religioase şi poziţiile intolerante; în al treilea rînd, că
religiozitatea unei poziţii este, în mod normal, un motiv pentru a o respinge”).
ALIANȚA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, București
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
office@alianta-familiilor.ro
(IN)TOLERANȚA LIBERAL-DEMOCRATĂ ÎN ACȚIUNE (SURSA: AICI)
SEMNALARE:
Merită citit eseul
lui Pierre Manent intitulat Situation
de la France, tradus în limba română de Cristian Preda sub
titlul Musulmanii, obstacolul inedit. Situația Franței (Editura Adenium,
Iași, 2016). A se vedea aici
recenzia semnată Tereza-Brîndușa Palade: „À la
recherche de l’Ėglise perdue?”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu