INDICE DE NUME
Reprezentare necanonică a Dumnezeului Treimic
TEOLOGIA MISTICĂ
ȘI DOGMATICĂ (4)
3. Dumnezeu – Sfînta Treime (urmare)
Cele de mai înainte privesc, ca să zicem așa, structura internă a dumnezeirii. În ce
privește lucrarea externă a lui
Dumnezeu (crearea, mîntuirea și sfințirea lumii), ea se împlinește ca
„împreună-lucrare” a celor trei Persoane dumnezeiești, într-o desăvîrșită
unitate de voință și cu angajarea activă a factorului uman. Toate sînt de la Tatăl, prin Fiul, în(tru) Duhul
Sfînt. Ipostasurile lucrează laolaltă, dar fiecare după modul său propriu,
personal: „Activitatea – în afară – a lui Dumnezeu, adică creația, mîntuirea și
sfințirea, e opera comună a Sfintei Treimi, dar ea a fost împărțită între cele
trei Persoane: creația se atribuie Tatălui, Care a creat din voința Sa, prin
Fiul, în Duhul Sfînt; răscumpărarea (mîntuirea) se atribuie Fiului, Care S-a
întrupat prin Duhul Sfînt, ascultînd de Tatăl; sfințirea se atribuie Duhului,
Care vine de la Tatăl, la cererea Fiului” (Ion Bria, op. cit., p. 387).
Sfîntul Vasile cel Mare zice că „este o singură sursă a
tot ce există [Tatăl], Care lucrează prin Fiul și duce la desăvîrșire
prin Duhul Sfînt” (Despre Duhul Sfînt,
XVI, 38). Aceste osebite lucrări – creația, mîntuirea și sfințirea – sînt
numite uneori predicate sau însușiri personale externe, spre a le distinge de însușirile personale interne („proprietățile” propriu-zise) –
nenașterea, nașterea și purcederea – prin care cele trei Persoane se deosebesc
între ele.
Dar noi obișnuim să atribuim lui Dumnezeu și alte
însușiri, în limbajul nostru omenesc: veșnicia, atotputernicia, atotștiința,
bunătatea, dreptatea etc. Aceste însușiri le atribuim în egală măsură celor
trei Persoane dumnezeiești; de aceea ele se numesc însușiri comune, pe care
toate trei le posedă și le exercită, deopotrivă și laolaltă. Distingem, așadar,
între „însușirile personale”, care privesc Trinitatea în Unitate, și
„însușirile comune”, care privesc Unitatea în Trinitate.
În privința poziției lui Dumnezeu în raport cu lumea,
dogma Sfintei Treimi ni-L arată deopotrivă transcendent
(dincolo de lume, prin firea Sa) și imanent
(prezent în lume, prin lucrarea Sa); El e mai
presus de lume, dar e și în lume,
căci harul Duhului Sfînt, pronia (providența) dumnezeiască, se revarsă
neîncetat peste toată Făptura. Ba mai mult decît atît: Dumnezeu „S-a făcut trup
și S-a sălășluit între noi”, prin Fiul – Iisus Hristos – coborîndu-Se către
oameni, ca să le ofere putința de a se ridica și ei către El. Fiul „S-a înălțat
la ceruri”, dar rămîne cu noi pînă la sfîrșitul veacurilor, prin Duhul trimis
nouă spre călăuzire și mîngîiere: „Și iată, Eu cu voi sînt în toate zilele,
pînă la sfîrșitul veacului. Amin” (Matei
28, 20).
Pe de altă parte, învățînd că în Dumnezeu Persoanele
(Ipostasurile) sînt deosebite, dar Ființa este aceeași, creștinismul ține
cumpăna dumnezeiască între politeismul păgîn și simplistul monoteism iudaic
(preluat ca atare și de islamism). „Sfinții Părinți spun că descoperirea
acestei taine nu s-a făcut în Vechiul Testament deoarece evreii, care erau
înconjurați de popoare politeiste și erau ei înșiși înclinați spre politeism,
s-ar fi abătut ușor de la monoteism și ar fi căzut în politeism dacă li s-ar fi
revelat că în Dumnezeu sînt trei Persoane. Aceasta i-ar fi putut face să creadă
că sînt trei Dumnezei” (Teologia
dogmatică și simbolică, ed. cit., vol. 1, p. 373). Deși există totuși unele
prefigurări ale Sfintei Treimi și în Vechiul Testament (cea mai vestită fiind
teofania de la Mamvri – Facerea, cap.
18), numai întruparea și învățătura lui Hristos au pus lumea în starea de a
primi revelația efectivă a acestei „taine a tainelor”, căci Fiul este „chipul
lui Dumnezeu celui nevăzut” (Coloseni 1,
15) și „este cu neputință a privi chipul lui Dumnezeu celui nevăzut fără
iluminarea Duhului” (Sfîntul Vasile cel Mare, op. cit., XXVIII, 69).
E de la sine înțeles că dogma Sfintei Treimi are
implicații adînci asupra întregii învățături creștine. La unele dintre cele mai
însemnate vom avea prilejul să ne referim în capitolele următoare. Deocamdată
vom zăbovi pe scurt asupra deosebirii dogmatice fundamentale dintre Biserica
Ortodoxă și Bisericile apusene, ținînd tocmai de viziunea Sfintei Treimi (dar
avînd numeroase și importante răsfrîngeri asupra tuturor celorlalte
învățături). Este vorba de adaosul Filioque
intercalat în Crezul apusean fără
nici o îndreptățire dogmatică, zic răsăritenii, și care a constituit și una
dintre pricinile (iresponsabil bagatelizate de unii) ce au dus la Marea Schismă
din 1054, eveniment de cea mai tristă pomenire, care a scos Apusul din
comunitatea de credință a Bisericii creștine tradiționale.
Filioque înseamnă în limba latină „și din (de la) Fiul” (apărînd
uneori și sub forma et Filio). Să
vedem mai îndeaproape despre ce este vorba. În vechile simboale de credință se
afirmă că Duhul Sfînt, deci a treia Persoană a Sfintei Treimi, purcede din (de
la) Tatăl, deci din (de la) prima Persoană a Sfintei Treimi, Ipostas considerat
„principiu” sau „rădăcină” a întreitei dumnezeiri (un fel de primus inter pares). Simbolul
niceo-constantinopolitan nu lasă putință de îndoială în acest sens. Cînd trece
la cea de-a treia Persoană a Treimii, el zice: „Și întru Duhul Sfînt, Domnul,
de-viață-făcătorul, Care din Tatăl
purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și mărit, Care a
grăit prin prooroci” (subl. n.). Învățătura aceasta se întemeiază de altfel
chiar pe cuvintele Mîntuitorului: „Cînd va veni Mîngîietorul pe Care Eu Îl voi
trimite vouă de la Tatăl, Duhul
Adevărului, Care de la Tatăl purcede,
Acela va mărturisi despre Mine” (Ioan 15,
26; subl. n.). Aici se arată limpede că Duhul Sfînt purcede numai de la Tatăl; Fiul nu-L purcede (deci nu-I determină modul
de a ființa), ci doar Îl trimite în lume,
în unitate de voință cu Tatăl, spre a desăvîrși astfel lucrarea dumnezeiască.
„Tu ne-ai descoperit adevărul în parte, iar Mîngîietorul ne călăuzește la tot
adevărul”, zice Patriarhul Fotie (Despre
călăuzirea Duhului Sfînt, în P. G., 102, 305-308). De aceea Fiul apare nu
ca o cauză izvorîtoare a Duhului, ci doar ca o condiție prealabilă a venirii Acestuia. Dacă Hristos nu S-ar fi
întrupat, nici Duhul n-ar fi fost trimis. El purcede din veci de la Tatăl, dar în timp este trimis de către Fiul. Or, una este „purcederea” și
alta „trimiterea”, distincție fundamentală, pe care catolicii se încăpățînează
să n-o opereze în mod real. Răstălmăcind
textul Scripturilor și contestînd mărturiile Tradiției, ei (ca și protestanții
pe care i-au generat) au ajuns să învețe, împotriva revelației, că Duhul Sfînt
ar purcede „și de la Fiul”, modificînd mărturisirea de credință și zicînd: „...
Care din Tatăl și din Fiul purcede...” (qui
ex Patre Filioque procedit).
Biserica Ortodoxă n-a admis niciodată această inovație de
ordin dogmatic, considerînd-o „încununare a tuturor relelor”. Ea admite cel
mult (dar nu ca dogmă, ci doar ca teologumenă, cu unele atestări la Sfinții
Părinți) că Duhul Sfînt „purcede din (de la) Tatăl prin Fiul” (în grecește: dia),
ceea ce nu duce cîtuși de puțin la ideea îndoitei purcederi (procesiuni) a
Duhului, ci doar la aceea, unanim acceptată, a împreună-lucrării Persoanelor
Sfintei Treimi. Dacă am afirma că Duhul purcede și din Tatăl, și din Fiul, cum
s-au hazardat apusenii, ar trebui să ajungem la admiterea a două principii (!) în
dumnezeire, distrugînd astfel, în ordinea dogmatică, unitatea însăși a Sfintei
Treimi. „Filioque... duce la un
dezechilibru dogmatic și practic în concepția despre al doilea și al treilea
ipostas” (S. Bulgakoff, Le Paraclet,
Paris, 1946, p. 125). Hr. Andruțos (Simbolica,
trad. rom. cit., p. 129) conchide că „papistașii, inventînd purcederea de la
Tatăl și de la Fiul, au ieșit din domeniul Tradiției bisericești adevărate,
suprimînd, pe de o parte, «prealăudata și dumnezeiasca stăpînire a principiului
unic» [sînt cuvintele Patriarhului Fotie] și micșorînd, pe de altă parte,
egalitatea și consubstanțialitatea Duhului. Dacă, în adevăr, Duhul Sfînt nu
depinde numai de același principiu de care depinde, în alt mod, și Fiul, ci are
trebuință și de un alt factor, se introduce dualismul în divinitate. Și dacă
Duhul Sfînt nu este unit cu izvorul dumnezeirii, adică cu Tatăl, în chip
nemijlocit, ca și Fiul, atunci rezultă că El este inferior Fiului”. Și mai
departe: „Biserica apuseană, pentru a fi consecventă cu ea însăși, trebuie să
aleagă una din două: ori să facă separație, în mod categoric, între cele comune
și cele proprii, urmînd calea Bisericii răsăritene, ori, confundîndu-le pe
toate, să învețe că și Tatăl se naște de către Fiul, și Fiul de către Duhul,
ceea ce este însă cu totul blasfemie și vrednic de respins”. Iar părintele
Dumitru Stăniloae subliniază, în termeni la fel de categorici: „Accentuînd
iubirea dintre Tatăl și Fiul pînă la confundarea Lor într-un singur principiu
al purcederii Sfîntului Duh, teologia catolică nu-I mai vede pe Aceștia ca
fiind Persoane distincte. Or, aceasta face imposibilă chiar iubirea între ele.
Căci nemaiexistînd ca două Persoane în actul purcederii Duhului, Tatăl și Fiul
nu se mai pot iubi propriu-zis. Existența Duhului ca al treilea, sau rolul Lui
de a arăta mărimea iubirii dintre Tatăl și Fiul și de a-I păstra ca Persoane distincte,
devine fără obiect. El nu mai e propriu-zis al treilea, ci al doilea. Duhul e
văzut mai degrabă ca Unul ce-I scufundă pe Cei doi într-o unitate indistinctă
[...]. De fapt, expresiile unor teologi catolici despre Duhul Sfînt sînt atît
de ambigue încît e greu să mai spui dacă Îl consideră Persoană sau nu. Iar
alții Îl declară Persoană, dar din speculațiile lor rezultă mai degrabă
concluzia că nu e Persoană [...]. Tatăl și Fiul sînt contopiți într-o «persoană
duală», într-un «noi», încetînd de a mai fi două Persoane propriu-zise; ba
chiar această realitate contopită, deci impersonală, este socotită ea însăși
drept Duhul Sfînt [...]. Iubirea deplină între Tatăl și Fiul ca identică cu
Sfîntul Duh, de care teologia catolică face atîta caz, nu e decît scufundarea
celor două Persoane în ființa impersonală, de tip plotinian sau nirvanic” (Teologia dogmatică ortodoxă, ed. cit.,
vol. 1, pp. 313-317; cf. și D.
Stăniloae, „Studii catolice recente despre Filioque”,
în rev. Studii teologice, nr. 7-8 din
1973, pp. 471-505).
Această inovație dogmatică apuseană (inițial respinsă
chiar de către papalitate, prin Leon III, în sec. IX) a dus la consecințe
nefaste pentru catolicism, atît în viața mistică, cît și în practica bisericească,
lipsite deopotrivă de adevărata duhovnicitate, după cum vom mai avea prilejul
să arătăm.
Prin urmare, negăsindu-și temei nici în Sfînta Scriptură,
nici în Sfînta Tradiție, adaosul Filioque
rămîne, din perspectiva Ortodoxiei, o erezie
apuseană, avîndu-și izvorul îndepărtat în erorile dogmatice ale Fericitului
Augustin (anume în doctrina augustiniană despre „două principii în Treime”,
ducînd, în logica omenească, la teoria „dublei procesiuni”), gînditor pe care
catolicii și unii protestanți de mai tîrziu, urmîndu-l fără cuvenitul
discernămînt duhovnicesc, l-au prefăcut în „stîlp” al teologiei lor dogmatice.
Nu mai insistăm asupra altor desfigurări ale dogmei
trinitare, condamnate ca eretice deopotrivă în Răsărit și în Apus. Unele au
fost definitiv îngropate în mîlul istoriei (precum arianismul), altele s-au
perpetuat însă pînă astăzi, fie prin diferite forme de ocultism, fie prin
diferite forme de sectarism (ca de pildă „Martorii lui Iehova”, sectă tot mai
răspîndită, fundamental necreștină și iudaizantă, de vreme ce, exaltînd pe
Iehova, ajunge să nege dumnezeirea lui Hristos și Treimea o dată cu ea).
Enormitatea lor ne obligă la decența tăcerii. (Va urma)
Răzvan CODRESCU
Mai puteți citi pe acest blog:
Curs elementar de religie creștină (I)
Curs elementar de religie creștină (II)
Curs elementar de religie creștină (III)
Curs elementar de religie creștină (IV)
Curs elementar de religie creștină (V)
Curs elementar de religie creștină (VI)
Curs elementar de religie creștină (VII)
Curs elementar de religie creștină (VIII)
Curs elementar de religie creștină (IX)
Curs elementar de religie creștină (X)
Curs elementar de religie creștină (XI)
Curs elementar de religie creștină (XII)
Curs elementar de religie creștină (XIII)
Curs elementar de religie creștină (XIV)
Curs elementar de religie creștină (XV)
Curs elementar de religie creștină (XVI)
Curs elementar de religie creștină (XVII)
Curs elementar de religie creștină (XVIII)
Curs elementar de religie creștină (XIX)
@ I. D. M. (nepostat, la cerere)
RăspundețiȘtergereReamintesc că acest „Curs elementar de religie creștină” a fost redactat acum 30 de ani și doar sumar revizuit la începutul anilor '90.