INDICE DE NUME
Am primit și dau mai departe...
RAVAGIILE REVOLUȚIEI SEXUALE
ÎN CAMPUSURILE CREȘTINE AMERICANE
Am atenţionat mereu asupra consecintilor revoluţiei
sexuale, dar am şi atras atenția asupra naivității multor creştini care pretindeau – iar unii încă
pretind – că ceea ce se întîmplă în campusurile
universitare seculare nu se va întîmpla niciodată în campusurile universitare
creştine. Iată însă că în ultimii doi ani asistăm la o veritabilă explozie a revoluţiei sexuale şi în
campusurile creştine de preste ocean. Un număr în creştere de universităţi creştine
americane încep să cedeze presiunii „minorităţilor sexuale” aşa-numite creştine. Iar presa laică americană le cîntă studenţilor homosexuali „creştini” în strună. Tot
mai dese sînt articolele din marile cotidiene despre presiunea pe care studenţii homosexuali o
exercita asupra administraţiei universitarilor creştine pentru a li se acorda
drepturi, pentru a li se recunoaşte cluburile, pentru a li se finanţa
activităţile şi pentru a fi „incluşi” în diverse evenimente universitare care pînă acum nu
aveau nici o tangenţă cu sexualitatea.
Luna aceasta, de exemplu, revista americană online The
Atlantic a publicat un articol despre politica homosexuală din
campusurile creştine. [Detalii: aici] Universităţi tradiţional creştine, cum ar fi Baylor
(Texas) ori Belton (Tennessee), au abolit interdicţia împotriva relaţiilor
homosexuale în căminele lor studenţeşti, iar Belton a aprobat, cu ani în urmă,
formarea primului club homosexual din această universitate și care a fost, de fapt, şi primul club homosexual
recunoscut de o universitate creştină americană.
Aici discutăm însă cazul cu totul special al Universităţii
catolice Marquette. Revoluţia sexuală din această universitate nu e mai veche
de 5 ani, dar face ravagii serioase. Preşedintele universităţii a fost forţat
să-şi dea demisia, profesorii tradiţionali se simt izolaţi şi intimidaţi, iar
studenţii tradiţionali catolici se simt marginalizaţi. Autorul, Mickey L.
Mattox, profesor la Universitatea Marquette, identifică două cauze principale pentru succesul revoluţiei
sexuale în universitatea lui: (1) presiunea din exterior şi (2) respingerea de
către profesori, în mod treptat de-a lungul anilor, a învăţăturilor catolice
tradiţionale privind sexualitatea. Articolul profesorului a fost publicat nu demult în publicaţia
catolică First Things [versiunea în engleză poate fi citită aici]. Mickey L. Mattox este profesor de teologie la
Universitatea Marquette. Materialul a fost abreviat şi tradus pentru cititorii noştri de părintele Emil Ember, AFR Baia Mare. Îi mulţumim. Titlul
articolului în
original este Marquette's Gender Regime.
Teoria genului
la Universitatea Marquette
Pe cînd lucrăm în biroul de la Universitatea Marquette, într-o după-amiază din primăvara lui 2010, am auzit zgomote neobișnuite venind dinspre spațiul verde
liniștit de sub fereastra mea.
Am fost surprins să remarc o mică adunare de studenți și profesori care se
pregăteau să protesteze. Împotriva a ce? După cîteva minute, primesc un e-mail prin care sînt
informat că președintele de atunci al Universității, iezuitul Robert Wild, a anulat
contractul lui Jodi O’Brien ca decan al Colegiului de Arte și Științe. Deși
contractul era semnat, părintele Wild a decis că O’Brien, o lesbiană care trăia
cu o altă lesbiană și a cărei cercetare includea studii ciudate, nu era o alegere potrivită
pentru a reprezenta misiunea și identitatea Universității.
Deși o persoană obișnuită, cu vagi cunoștințe de învățătură morală catolică, ar considera
normală o asemenea
decizie, catedrele departamentului din colegiu s-au adunat și au votat aproape
în unanimitate să
se opună hotărîrii lui Wild. Între timp, presa a pretins o explicație. În
defensivă, Universitatea a
plătit scump, după cum se
spune, pentru
rezolvarea problemei. Oficialii au început curînd să-și exerseze în
demonstrații interesul lor pentru tratarea egală a minorităților sexuale. Iar
universitatea a ajuns să inițieze
proiecte, cursuri, conferințe și să arate plăcerea de a explora chestiunile
legate de sex și gen! Aceasta însemna, pe scurt, că schimbarea va veni, încet, dar sigur. Universitatea va trebui să se împace cu
programul de „eliberare sexuală”, pentru a nu
repeta afacerea O’Brien niciodată.
Începutul revoluţiei sexuale
Din 2010, campania pentru diversitatea sexuală de la
Universitate a avansat rapid. Anul trecut, Universitatea a anunțat extinderea
fostului Centru de Resurse privind Genul și Sexualitatea (creat imediat după
plecarea lui O’Brien) prin două noi inițiative: un Centru pentru Studiile
privind Sexualitatea și Genul și un Centru de Resurse pentru LGBTQ. Cîte
fonduri au fost investite nu s-a
dezvăluit. Mai avem și un Birou de Diversitate Instituțională și de Incluziune,
care oferă facultății și staff-ului
premii de excelență în, da, „diversitate și incluziune”! Din nou, costurile n-au fost divulgate. Știm
totuși că au fost promise fonduri pentru a sprijini dezvoltarea unor noi
cursuri care să promoveze cauza. Un program despre „diversitate” pentru prietenii facultății este de asemenea în
desfășurare.
„Diversitate” și „incluziune” sînt termeni vagi și
nesiguri, care pot
însemna aproape orice. Aici, la Universitatea Marquestte, aceste cuvinte au
devenit codul de provocare a moralității sexuale catolice și pentru a împinge
mai departe ideologia de gen, care neagă că ființele umane au fost create ca
bărbat și femeie, după chipul lui Dumnezeu.
Încercînd inculcarea unui înțeles comun prin noua
cercetare pentru diversitate, publicația Universității anunță fără răgaz că lupta pentru
drepturile civile începută de Martin Luther King este acum împlinită de
campania pentru incluziunea minorităților sexuale. Cum stau lucrurile? Un
sondaj al stării de fapt din campus susține că majoritatea dintre noi consideră Universitatea ca un loc minunat
de muncă. Totuși, sondajul a notat și experiențe de „comportament de excludere,
ostil sau ofensator”. Problema principală a „excluderii” nu ține nici de rasă, nici de clasă.
Dar, experiențele de „excludere” au fost raportate cel mai des de cei care se
auto-identifică drept L, G, B, T sau Q. Sondajul a mai arătat că și catolicii
tradiționali au manifestat intimidare și
excludere, mai ales cînd
discuția ajungea la subiectul sexualității. Aceste rezultate sugerează că
„justiția socială” la Universitatea Marquette a fost reorientată spre
combaterea mai intensă a învățăturii morale catolice privind sexualitatea.
Marginalizarea studenţilor catolici
După ce sondajul a fost publicat, s-a reunit un grup
auto-intitulat „Catolicii preocupați [cărora le pasă]”. Membrii lui au cerut conducerii să facă pași
concreți spre întărirea identității catolice a Universității. Ei sînt convinși
că angajamentul catolic față de adevărul moral și demnitatea fiecărei persoane
oferă cadrul corect pentru balanța clarității morale cu interesul pentru binele
membrilor LGBTQ din comunitatea Universității
Marquette. Pînă acum, nu s-a primit nici un răspuns la această propunere. Între
timp, conducerea Universității se arată din ce în ce mai permisivă în afirmarea ideologiei LGBTQ. Limbajul lor rămîne, ce-i drept, unul precaut, dar este clar ca lumina zilei
că liderii de la Universitatea Marquette nu împărtășesc îngrijorarea deosebită
despre teoria LGBTQ exprimată de Conferința Episcopilor Catolici Americani și
de alți reprezentanți ai magisteriului Bisericii.
Oficialii seniori sprijină programele LGBTQ fără
rezerve, ceea ce pune sub semnul îndoielii pregătirea lor de a afirma învățătura Bisericii. În
fapt, nivelul de entuziasm pentru cauzele LGBTQ pune la îndoială disponibilitatea lor de
a tolera pe oricine ar gîndi altfel.
Problema cu noua incluziune, desigur, este că ea nu
este incluzivă și nici nu poate fi. Este pur și simplu noul mod de a defini
moralitatea sexuală, care se ascunde sub un proiect birocratic și terapeutic de
„incluziune”. La Universitatea Marquette este clar că acest proiect caută să
înlocuiască morala catolică tradițională privind sexualitatea. Noul regim al
genului de la Universitate încurajează tacit studenții să se perceapă în
termenii noii morale, unde nu mai este loc de lege naturală. Genul „desemnat”,
adică identitatea sexuală confirmată de medici la naștere, cade de-acum sub semnul
întrebării. Fiecare student este încurajat să își evalueze starea, dacă se simte
bine cu genul desemnat la naștere, și să ia în considerare opțiunile valabile.
Nu este nici pe departe un exercițiu la clasă. Universitatea oferă acum
studenților opțiunea de a-și declara atît genul „legal”, cît și pe cel „ales” în datele lor personale oficiale.
Genul legal este limitat la masculin și feminin. Dar genul „ales” are ca
opțiuni: „intersex”, „transgender”, „neutru”, și pentru nelămuriți,
„necunoscut”.
Idolatria drepturilor omului
Interpretînd din punctul de vedere al carității, aceste opțiuni
sugerează pregătirea de a întîmpina pe oricine. Aceasta este de înțeles, poate
chiar de lăudat. Este imposibil, totuși, ca îmbrățișarea entuziasmată a
Universității față de idolul ultimului gen să însemne doar atît. Sînt semne certe că a fost adoptată o apropiere liberală al studiilor de gen de auto-definirea
care tratează trupurile noastre ca mijloace maleabile de auto-exprimare.
Alegerea și auto-definirea sînt a-tot-determinante, un demers care evident
contrazice învățătura catolică. Studenții nu sînt singurii supuși la noul
regim. Paginile web oficiale și anunțurile identifică uneori oamenii cu „pronumele lor preferate” în paranteze.
Varietatea sexualităților devine repede politica oficială a Universității și
puțini sînt cei care mai sînt dispuși să vorbească împotriva acestei aberații. Noul regim al genului se plimbă pe curenții
puternici ai cultului celebrității,
în timp ce „puterea soft” a
Washingtonului împiedică orice rezistență. Granturile sau certificarea necesară
pentru a primi ajutoare federale pretind conformarea la prioritățile guvernării
Obama, care acum includ și promovarea agendei LGBTQ.
Opoziția față de acest nou regim pare zadarnică – și mai mult: îți aduce
necazuri. Chiar și membrii titulari ai facultății ezită, temîndu-se de
repercusiunile oficiale, formale sau informale. Recentul și mult mediatizatul
caz al profesorului de științe politice John McAdams ilustrează bine
pericolele. El a fost acuzat că a creat un mediu ostil pentru studenții din anii terminali, iar Universitatea
Marquette încearcă acum să-i retragă titularizarea și să-l dea afară de la catedră. Este important să reținem
subiectul în discuție în contextul evenimentelor care au dus la acuzarea lui: statutul imoral al
căsătoriei homosexuale.
Cum s-a ajuns aici?
De ce s-a ajuns la aceasta? Într-o anumită măsură, este vorba doar de
presiune de grup. Universitățile ca Marquette și oamenii care le conduc sînt, într-un fel, cam că
tinerele pe care le văd în campus în fiecare zi, îmbrăcate aproape la fel,
aparent temîndu-se, mai mult decît de orice, să arate diferite una față de
cealaltă. Cît de revigorant ar fi pentru o universitate ca a mea să evite să se
conformeze imperativului culturii „diversității” de azi și să îmbrățișeze
diversitatea autentică și intrinsecă a identității sale catolice! Dar într-o
epocă a scăderii înscrierilor răspunsul cu cel mai mic risc este să se îmbrace
cum se îmbracă ceilalți și să evite acțiuni care ne-ar putea micșora în ochii
instituțiilor noastre „de gașcă” (Fordham) sau „la care aspirăm” (Colegiul
Boston). Sexul și genul, diversitatea și incluziunea: toți le au azi.
Există și o explicație mai profundă și mai îngrijorătoare.
Departamentele de teologie catolică americane au fost în fruntea unei campanii
de denigrare a moralității sexuale catolice. Această campanie a fost adesea
condusă de iezuiți și de universitățile iezuite. Spre deosebire de atragerea
mai multor studenți minoritari sau spre deosebire de programele pentru a sprijini studenții din
medii dezavantajate – eforturi în acord cu învățătura socială a Bisericii –, această
campanie de denigrare a fost uneori camuflată și necinstită. A fost și
nemiloasă, încercînd din greu să suprime și să pedepsească pe oricine ar
îndrăzni să vorbească despre învățătura Bisericii. Felul în care Universitatea
Marquette a adoptat și promovat mișmașul ideologiei LGBTQ din ultimii ani este
în consens cu respectiva tradiție de
denigrare.
Mickey L.
Mattox
ALIANŢA FAMILIILOR DIN ROMÂNIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucureşti
Ţel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
office@alianta-familiilor.ro
Ceea ce se întâmplă peste ocean, în câţiva ani va fi, probabil, de actualitate în toată lumea, căci de sindromul americanizării suferă toate naţiile... Mă întreb, se va naşte oare,ca răspuns, dintre cei care îl includ şi pe autorul articolului, o generaţie de martiri, care să apere valorile în care au crescut, sau îi va mătura valul pe toţi?
RăspundețiȘtergereGreu de spus... Dar, cu vorba lui Platon, „păcatul aleargă mai iute decît moartea”...
RăspundețiȘtergere