INDICE DE NUME
Cum au fost descoperite
trupurile Brâncovenilor
Stîrnit de marile
averi ale voievodului român şi de uneltirile Cantacuzinilor (rudele care rîvneau
şi ele la tron), bănuitor că acesta ar trata pe ascuns împotriva sa cu ruşii
ori cu austriecii, sultanul avea să trimită la Constantin Vodă Brâncoveanu, pe
24 martie, în miercurea din Săptămîna Patimilor, un sol cu firman de mazilire
Acesta i-a comunicat că e dat jos din domnie şi că trebuie să plece împreună cu
toată familia la Ţarigrad. În Vinerea Patimilor, Brâncovenii au fost ridicaţi
de turci şi întemniţaţi sub zidurile cetăţii Edicule, numită şi „Cetatea celor
şapte turnuri”. A urmat o judecată turcească. Vodă şi cu feciorii săi au fost,
timp de trei luni, bătuţi, strînşi în cătuşe de fier, tăiaţi pe trup şi pe cap,
arşi cu cleştele înroşit. În cele din urmă, li s-a hotărît moartea.
„De legea creștină nu mă las”
Numai în cămăşi, istoviţi de suferinţe şi dureri, legaţi cu lanţuri grele
din fier, cu capetele descoperite şi desculţi, mărturisitorii întru Hristos
călcau încet, cu nădejdea apropiatei biruinţe duhovniceşti şi a vieţii celei
veşnice. Au fost aduşi în faţa sultanului Ahmed şi a trimişilor străini pe lîngă
Înalta Poartă, unii dintre ei chiar reprezentanţi ai unor ţări creştine.
Ahmed a spus: „Ghiaur Brâncovene, eşti osîndit la moarte cu toţi
feciorii tăi, dar te iert dacă spui şi unde este cealaltă avere şi dacă te laşi
de legea ta şi treci la cea turcească!”. Brâncoveanu a răspuns însă fără să
stea pe gînduri: „Averea toată cîtă am avut tu mi-ai luat-o şi alta nu am. Iar
de legea creştină nu mă las, căci în ea m-am născut şi am trăit, şi în ea
vreau să mor!”. După ce spuse acestea, s-a întors către băieţii lui: „Fiilor,
fiţi bărbaţi! Am pierdut tot ce aveam pe astă lume. Nu ne-au mai rămas decît
sufletele. Să nu le pierdem şi pe ele, ci să le ducem curate înaintea feţei Mîntuitorului
nostru Iisus Hristos. Să spălăm păcatele noastre cu sîngele nostru!”.
Sultanul turbă de furie auzindu-l vorbind aşa. Porunci mai întîi să fie
tăiaţi copiii domnitorului, iar tatăl să stea şi să privească măcelul. Călăul
reteză capul lui Constantin, fiul cel mare, apoi tăie capetele lui Ştefan şi
Radu. Cînd veni rîndul lui Matei, băiatul cel mai mic, acesta începu să plîngă.
Însă tatăl lui îi porunci cu blîndeţe să tacă şi să-i urmeze pe fraţii săi.
Copilul înţelese. Îşi şterse lacrimile, suspină adînc, apoi îşi puse cuminte gîtul
pe butuc. Apoi îi veni rîndul şi domnitorului, care bătu o cruce mare,
evlavios, şi spuse: „Doamne, fie voia Ta!”. Sabia tăie fără milă.
Trupurile pescuite din
Bosfor,
apoi redescoperite
după două secole!
Acestea fiind îndeplinite, păgînii înfipseră capetele mucenicilor în vîrfurile
suliţelor şi le purtară multă vreme prin Istanbul. Trupurile au fost tîrîte la
poarta cea mare a seraiului şi lăsate acolo pînă seara, ca să le vadă şi alţii
şi să ia aminte. A doua zi, ele au fost aruncate în Bosfor, dar nu mult după
aceea nişte pescari credincioşi, care treceau cu barca prin zonă, le-au cules
cu grijă şi le-au îngropat în mare taină într-o mănăstire din Halki, chiar lîngă
Ţarigrad.
În vara anului 1720, Doamna Maria – sau Marica, aşa cum mai este
cunoscută – a adus pe ascuns rămăşiţele ale domnitorului, le-a îngropat în
Biserica Sfîntul Gheorghe Nou din Bucureşti şi a aşezat peste mormînt o piatră
împodobită doar cu pajura ţării, fără nici o pisanie, iar deasupra a pus o
candelă de argint. Pornind, între altele, şi de la inscripţia de pe această
candelă (din 12 iunie 1720), Virgil Drăghiceanu a făcut în 1914 senzaţionala
descoperire a mormîntului voievodal (“cea mai mare răsplată pentru modesta mea
activitate de o viaţă”, îi scria el savantului Dimitrie Onciul). În jurul
autenticităţii şi paternităţii descoperirii s-au iscat pe atunci multe polemici
şi chiar procese, în care de partea lui Virgil Drăghiceanu a fost încă de la
început, printre mulţi alţii, şi marele Nicolae Iorga.
Voievodul martir a rămas în memoria veşnică a neamului românesc drept „Brâncoveanu
Constantin, boier vechi şi domn creştin”. Aşa a fost cîntat încă din epocă de
poporul care i-a închinat frumoase balade, cinstindu-l cum se cuvine, alături
de cei mai de seamă sfinţi, martiri şi eroi ai creştinătăţii.
De la evlavia populară
la canonizarea oficială
Credincioşii vin zi de zi la Biserica Sfîntul Gheorghe Nou cu adîncă
evlavie şi îngenunchează la mormîntul domnitorului. Veronica M. e pensionară şi
a fost pînă nu demult profesoară de limba engleză. Ea spune că de fiecare dată
cînd se roagă la moaştele Brâncoveneşti „i se arată un semn” şi orice suferinţă
ar avea, îşi găseşte alinarea. „Într-una din zile mă aflam cufundată în rugăciune
la mormintele Brâncovenilor. În apropierea mea şi-a făcut apariţia un
copilaş de 3-4 anişori, care m-a atenţionat: «Uite colo jos o omidă!».
Omida! Atunci n-am înţeles ce înseamnă asta. După un timp, însă, am aflat
că o persoană cu care mă aflam în conflict ar fi apelat la vrăjitoarea cu
acest nume din Străuleşti, ca să mă distrugă. Atenţionarea acelui copil
nevinovat m-a făcut să mă păzesc şi să vin mai des la biserică, unde sînt
apărată. De atunci mi se arată tot felul de semne...”.
Părintele paroh Gelu Bogdan nu se grăbeşte să afirme că moaştele Brâncovenilor
păstrate cu atîta cinste în Biserica Sfîntul Gheorghe Nou ar avea puteri
miraculoase sau ar fi făcătoare de minuni. Cert este că mulţi bucureşteni (şi
nu numai), cu credinţă puternică în Dumnezeu, fie anume, fie în drum spre
serviciu sau la întoarcere, poposesc măcar pentru cîteva minute în
apropierea mormintelor Martirilor Brâncoveni.
Părintele Bogdan a scris cîteva articole de referinţă despre comoara
adăpostită aici. Un prieten al sfinţiei sale, publicist, grec de origine,
i-a mărturisit: „Dacă noi am fi avut un asemenea exemplu de sacrificiu pe
altarul credinţei creştine, i-am fi declarat sfinţi încă de a doua zi după
martiriu!”. La noi a durat ceva mai mult: abia în 15 august 1992, Constantin
Brâncoveanu cu fiii săi şi cu sfetnicul Ianache au fost declaraţi sfinţi de
către Biserica Ortodoxă Română, în cadrul unei ceremonii impresionante,
conduse de P.F. Părinte Patriarh Teoctist, prăznuirea lor fiind rînduită pe 16
august.
Gabriel MATEESCU
Procesiunea cu moaștele
brâncovenești
Pe 21 mai 2014, de sărbătoarea
Sfinților Împărați Constantin și mama sa Elena, după liturghia arhierească de
pe esplanada Dealului Patriarhiei, a avut loc la București – începînd cu ora
15:00 – Procesiunea solemnă a moaștelor
Sfîntului Voievod Martir Constantin Brâncoveanu. Procesiunea a mers pe un
traseu care a vrut să refacă identic, în aproape aceiaşi paşi şi cu aceleaşi
puncte de oprire şi închinare, procesiunea de exact acum 80 de ani, din anul
1934.
Atunci, după deshumare şi analiza
atentă făcută de celebrii profesori Mina Minovici şi Francisc Rainer, urmate de
certificarea apartenenţei lor, osemintele au fost purtate de la Catedrala
Patriarhală la Biserica Sfîntul Gheorghe Nou, unde se află mormîntul marelui
domnitor. Racla a fost făcută dintr-un stejar multisecular, tăiat de pe una
dintre fostele proprietăţi ale marelui voievod. Cu alte cuvinte, un stejar
sădit şi îngrijit chiar de Sfîntul Martir, în lemnul căruia avea să fie purtat,
cu mare cinste, pe străzile Bucureştiului interbelic. Iată ce aflăm de la un
martor ocular, părintele profesor Nicolae Şerbănescu: ,,În seara zilei de
duminică, 20 mai 1934, sicriul cu osemintele Brâncoveanului a fost luat din
Biserica Sfîntul Gheorghe Nou, adus şi aşezat în paraclisul patriarhal din
Bucureşti. Aici, în aceeaşi seară de ajun a praznicului Sfinţilor Împăraţi
Constantin şi Elena, după ce s-a slujit vecernia, s-a făcut priveghere de toată
noaptea, luîndu-se aminte la evangheliceştile citiri. A doua zi, luni 21 mai
1934, după Sfînta Liturghie, care s-a slujit mai devreme, la Patriarhie, fiind
de faţă capul de atunci al ţării, Regele Carol al II-lea, cu membri ai familiei
sale, Sfatul Ţării, înalţi ierarhi, clerici, monahi şi foarte mulţi
credincioşi, s-a oficiat parastas pentru Constantin Vodă Brâncoveanu şi neamul
lui cel adormit. La sfîrşit, a vorbit Patriarhul Miron. După cuvîntul său, s-a
format o impresionantă procesiune, cu nimic mai prejos de cele din Bizanţul
imperial de altădată, la care, ca elev din ultima clasă de seminar, am fost de
faţă...”.
Aşa a fost atunci. La evenimentul
din 2014 au participat Prea Fericitul Părinte Patriarh Daniel și o mulţime de
ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române, sute de preoţi şi diaconi, monahi şi
monahii, împreună cu mii de pelerini veniți de pe întreg cuprinsul României
pentru a cinsti memoria celui care și-a dat viața pentru credința
creștin-ortodoxă și neatîrnarea ţării. Coloana pelerinilor se întindea în
centrul Bucureştiului pe cel puţin un kilometru, iar prapurii, odăjdiile şi cîntările
religioase au creat o atmosferă vibrantă, aşa cum demult bucureştenii nu au mai
văzut. Interesant a fost faptul că Patriarhul Daniel a străbătut pe jos, la
pas, distanţele, în mijlocul pelerinilor, ceea ce a sporit mult entuziasmul
oamenilor şi al forţelor de ordine, dar a şi calmat nervii şoferilor care, stînd
la cozi mari, neştiind ce se întîmplă, dădeau pe alocuri semne de nerăbdare...
Oricum, traficul în acea zi a fost tulburat şi de vizita lui Joe Biden,
vicepreşedintele american, dar convoiul procesiunii a avut o demnitate şi o
măreţie care ne-a făcut mîndri că trăim în acest oraş al credinţei vii, plin de
sfinte moaşte şi de semne la tot pasul ale istoriei măreţe înfăptuite de
înaintaşii creştini.
Sfîntul Voievod Martir Constantin
Brâncoveanu și fiii săi Constantin, Ștefan, Radu, Matei, împreună cu sfetnicul
Ianache Văcărescu, au fost prinși de turci și închiși vreme de 4 luni la
înfricoşătoarea închisoare Edicule („A celor 7 turnuri”). După multe cazne şi
felurite ameninţări, au fost purtați prin Constantinopol (Istanbul) pe data de
15 august 1714, ca niște răufăcători în lanţuri şi-n zdrenţe, spre locul de
execuție. Deși li s-a propus într-un mod perfid să-și scape viețile (sultanul
Ahmed al III-lea oferindu-le răscumpărarea tronului Țării Românești pe 20.000
de pungi cu galbeni) și renunțarea la credința strămoșească prin trecerea la
religia musulmană, au preferat să moară.
Așa au vrut să dea exemplu de
stăruință întru iubirea de Hristos și de neam. Libertatea și credința nu se pot
negocia sau cumpăra, ele există sau nu. Fără existența lor în condiții firești,
cultivate și crescute în ființa lăuntrică și perpetuate de la o generație la
alta, oricare neam este pierdut.
Însă aşa cum au fost umiliţi pe
uliţele Istanbului, purtaţi între suliţele şi iataganele şalvaragiilor, tot aşa
noi acum i-am purtat pe braţe, pe la ctitoriile lor sau ale familiei lor (ca Biserica
Domniţa Bălaşa), la Universitate – unde a fost cinstit ca un domn luminat, ca un
voievod al culturii române –, apoi la locul său de odihnă de la kilometrul zero
al României, la Biserica Sfîntul Gheorghe Nou, ctitoria lui multiubită. Da,
acolo este şi monumentul (piatra) care marchează kilometrul zero, adică punctul de referinţă de unde încep toate
măsurătorile distanţelor pe teritoriul României. Să fie providenţială această
vecinătate între sfintele moaşte şi punctul referenţial al ţării? Să fie
pulsaţia harului aşezată „întîmplător” chiar în acest loc? Sau locul a fost
cerut – ca referenţial – de prezenţa sfintelor moaşte (de-acum recunoscute oficial și puse la îndemîna tuturor, pentru închinare)?
Oricum, mă încăpățînez să cred că
tot sacrificiul Sfinților noștri Martiri și Voievozi nu a fost în zadar. Avem
datoria de a transmite mai departe valorile și trecutul neamului nostru într-un
mod responsabil. Să fim mîndri de istoria noastră și să nu o dăm uitării!
Laurențiu COSMOIU
(Textele de mai
sus fac parte din volumul Sfinții români
în „Lumea Credinței”, ediție îngrijită de Răzvan Codrescu, în curs de
apariție la Editura Lumea Credinței din București; ilustrațiile de pe blog au
fost preluate de pe internet.)
Inaltatu-s-a aceasta mega-moschee - in numele lui Allah - cu hramul Taierii capului Sfintului Domn Constantin Brancoveanu. Detaliile inaltarii ei le-am pus la punct Io preainteleptul si vrednicul de pomenire, cu ocazia oblojirii genunchiului meu la Stambul,la lealt 2015 (si de acum pe vecie cu turcii: ne-om pune spate-n spate, nici bulgarii nu ne bate).
RăspundețiȘtergereCred ca Patriarhia - dupa cat de favorabila se arata moscheii pt 100 de m patrati la Istambul - pare ca dupa Anul Brancoveanu e pe cale sa instituie Anul Megamoscheii de la Bucuresti. Cine ce sa mai inteleaga?..
RăspundețiȘtergere