A ieșit de sub tipar,
la «Lumea Credinței»:
Radu Preda, Jurnal cu Petre Țuțea,
ediție îngrijită și postfață de Răzvan Codrescu,
cu un interviu editorial de Răzvan Bucuroiu,
Editura Lumea Credinței, București, 2015
(pe copertă: Petre Țuțea văzut de Vasile Gorduz)
NOTĂ INTRODUCTIVĂ
LA EDIȚIA A TREIA
Această carte unică în felul ei,
scrisă de autor la numai 18 ani și publicată la 20, a avut șansa de a apărea
mai întîi la Humanitas, cu generoasa prefață a directorului editurii, filosoful
Gabriel Liiceanu.
Un deceniu mai tîrziu, o a doua ediție
vedea lumina tiparului sub egida Editurii Deisis (Sibiu, 2002), a părintelui
Ioan I. Ică jr, cu un nou cuvînt introductiv al autorului.
Ediția a treia, asumată de
Editura Lumea Credinței, aduce, pe lîngă o seamă de mici îndreptări și adaosuri
tacite, un interviu la zi cu autorul („Posteritatea lui Petre Țuțea”), realizat
de directorul editurii, jurnalistul Răzvan Bucuroiu, și, în loc de postfață, o
scurtă introducere generală în gîndirea lui Petre Țuțea (Răzvan Codrescu,
„Eșecul «omului autonom»”).
Editura Lumea Credinței aduce
mulțumiri autorului și editorilor anteriori, care au încuviințat și au
sprijinit acest act editorial, sperînd ca noua ediție să reînvie în conștiința
cititorilor mai tineri de azi figura legendară a lui Petre Țuțea, de la a cărui
plecare dintre noi se va împlini în curînd un sfert de veac.
R. C.
Răzvan Bucuroiu și Radu Preda
FRAGMENT DIN
INTERVIUL EDITORIAL (2015)
R. B.: Ca președinte executiv*
al Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului și Memoria Exilului
Românesc (IICCMER), simțiți o datorie personală aparte pentru Petre Țuțea, care
a fost în egală măsură și o legendă a închisorilor comuniste din România**? Este gînditorul separabil de mărturisitor?
Și mai are crucea purtată de Țuțea și de generația lui reflexe și consecințe în
lumea românească de azi?
R. P.: Datoria nu este doar față de Petre Țuțea, ci față
de toți cei care, în perioada formării mele – de la Părintele Anania, viitorul
Mitropolit Bartolomeu, la Părintele Constantin Voicescu și de la Părintele
Stăniloae la Paul Păltănea sau Părintele Igor Jechiu –, au știut să îmi
deschidă ochii asupra adevăratei istorii. În fapt, am și enunțat ca pe una
dintre prioritățile mele în fruntea IICCMER, pe lîngă depolitizarea instituției
și demararea Muzeului Comunismului din România (MCR), menținerea în actualitate
a chestiunii mărturisitorilor din pușcăriile și lagărele comuniste. Țuțea este
exemplar pentru modul cum gîndirea dublează mărturia, cum din a doua se
hrănește cea dintîi. Evident, dosarul complet al sfinților închisorilor, cum au
intrat în conștiința și discursul publice, este mult mai complex, reclamând
discernămînt pe măsură. Din păcate, Biserica noastră majoritară întîrzie să-și
spună punctul de vedere, crezînd că amînarea sau chiar ocultarea activă a
subiectului poate ține loc de strategie. Or, de la un punct încolo, nu mai
vorbim doar despre modéle intelectuale, ci de posibile biografii de mucenici,
fericiți sau chiar sfinți. Pur și simplu. De unde și nevoia unui cuvânt
lămuritor din partea ierarhiei noastre. În absența acestuia, prosperă în devălmășie
o evlavie altoită pe un folclor din ce în ce mai greu de controlat
istoriografic. Pe scurt, riscăm compromiterea unui tezaur spiritual care
ilustrează cutremurător pedagogia surprinzătoare a lui Dumnezeu: prin barbaria
sa sistematică și prigonirea credinței, inclusiv prin subminarea acesteia din
interior cu ajutorul carieriștilor și duplicitarilor, comunismul ateu a
distilat caracterele unor prieteni ai lui Hristos. Lecția acestor oameni este
mai ales azi necesară unor generații aflate din multe puncte de vedere în
derivă. Întîrziind recunoașterea modelelor de rezistență, nu doar că nu onorăm
suficient trecutul, dar nu slujim cu adevărat nici viitorul.
R. B.: Pe lîngă Petre Țuțea, o altă personalitate
ilustră, vrednicul de pomenire mitropolit și scriitor Bartolomeu Valeriu
Anania, a avut un rol-cheie în viața și formația dvs.: se poate face o paralelă
relevantă între cei doi, din perspectiva mai largă a culturii creștine
românești și a rezistenței noastre moral-spirituale la teroarea și la provocările
istoriei recente? Am putea năzui că ni-l veți restitui cîndva și pe Înaltul
Bartolomeu ca personaj pilduitor al unei bune „învecinări”?
R. P.: Cei doi ilustrează – fiecare în felul său și amîndoi
la un loc – epoca. Biografiile lor sunt oglinzi ale succesiunii abuzurilor,
bucuriilor și dezamăgirilor, spații sufletești în care se vede cu ochiul liber
cum lucrează Dumnezeu în viețile celor care I se încredințează. În fapt, Memoriile
Mitropolitului Bartolomeu, publicate sub numele scriitorului Valeriu Anania,
reprezintă o lectură obligatorie pentru cine vrea să înțeleagă ultimul secol
românesc. Căutarea intelectuală, experiența carcerală, recunoașterea venită
într-un tîrziu, acestea sunt doar câteva dintre lucrurile care îi unesc pe
Țuțea și Bartolomeu. Amândoi produc proba bărbăției, a tenacității, a prezenței
de spirit și a umorului. În fapt, dacă mă gîndesc bine, majoritatea foștilor
deținuți politici pe care am avut privilegiul să îi cunosc aveau o seninătate
uimitoare. Nici urmă de încrîncenare sau de dorință vindicativă. Adversarii
politici de azi își vorbesc și acționează de multe ori mai coroziv și
neînduplecat decît ar fi fost justificat să o facă fostele victime față de
călăii lor. Este o altă plămadă umană. „Învecinarea” cu figuri precum Țuțea,
supranumit de colegii de celulă „mitropolit de Aiud”, și Mitropolitul
Bartolomeu te învață înainte de orice să nu îți suspenzi demnitatea, indiferent
de situație. Să fii consecvent. Nu m-am gîndit să scriu ceva anume despre
Mitropolitul Bartolomeu. Încă. Poate mai tîrziu, atunci cînd propria memorie va
filtra evenimentele, faptele și ideile în preajma cărora am avut ocazia să fiu.
R. B.: Domnule Radu Preda, îngăduiți-mi să mai forțez
și o ultimă întrebare, cumva mai năstrușnică: ați încercat vreodată să vă închipuiți
ce-ar fi spus Petre Țuțea dacă ar fi apucat să vă citească Jurnalul? Și cam ce mesaj ultim ne-ar transmite poate acum, în
stilul lui aforistic, din lotul eternității?
R. P.: Greu de imaginat. De
ce? Pentru că Țuțea, asemeni marilor spirite, ieșea din
tipar, reacțiile lui fiind surprinzătoare. Aproximativ, pentru ca să răspund
totuși, cred că ar fi privit cu îngăduință, cu o bucurie reținută și,
îndrăznesc să folosesc acest cuvînt, cu oarece mîndrie. Adică ar fi luat cartea
drept o dovadă că este de folos altora. La urma urmelor, dincolo de întrebările
legate de moarte și viața de apoi, comune inclusiv unui gînditor creștin sau
mai ales acestuia, Țuțea ar fi dorit să știe că nu a făcut doar zarvă în lumea
aceasta, că nu a perorat în vînt, că a contribuit cumva la viața altora. De
aici venea marea lui admirație pentru Sfinți, pentru tipologia celor care
poartă cu ei, în palme, viețile altora. Un citat? O vorbă de duh? Țuțea se
regăsea cel mai bine în cuvintele lui Arghezi, pe care le recita cu voce nițel
tremurată: Tare sunt singur, Doamne, şi pieziş!/ Copac pribeag uitat în
câmpie,/ Cu fruct amar şi cu frunziş/ Ţepos şi aspru-n îndârjire
vie...
A consemnat
Răzvan Bucuroiu
Răzvan Bucuroiu
O reeditare binevenita. Ar fi trebuit reeditata concomitent si cartea Intre Dumnezeu si neamul meu.
RăspundețiȘtergerePe coperta e o opera de arta sau masca mortuara a lui Petre Tutea?
RăspundețiȘtergere@ Corneliu
RăspundețiȘtergereCu arta e mai complicat, cîteodată...