INDICE DE NUME
În curînd, în librării și pangare:
SFINȚII ROMÂNI
ÎN «LUMEA CREDINȚEI»
Prolog editorial
Deși destul de cuprinzătoare, cartea de față nu este una exhaustivă, ci
reunește ceea ce s-a scris despre sfinții români, din 2003 pînă azi, în
paginile magazinului ilustrat Lumea Credinței.
Autorii sînt diverși și abordările destul de diferite de la un text la altul,
dar din însumarea lor cititorul va obține o frescă actuală a sfințeniei
ortodoxe românești.
Cartea are două secțiuni – PRINCIPALII SFINȚI ROMÂNI (SECOLELE 14-20) și
PRINCIPALII SFINȚI NEROMÂNI OCROTITORI AI ROMÂNIEI – și este structurată
cronologic, după anul calendaristic, urmînd succesiunea datelor de prăznuire
din calendarul bisericesc. Ele sînt precedate de o amplă introducere generală
(aparținînd îngrijitorului ediției) – SFINȚI ROMÂNI SAU LEGAȚI DE TRADIȚIA
ROMÂNEASCĂ – care-i trece în revistă, cu prezentări sintetice, pe toți cei ce
figurează în sinaxarul românesc. Asupra unora dintre aceștia nu se mai revine
pe parcursul cărții, dar asupra altora se vor afla în cele două secțiuni
informații și chiar perspective noi, într-unul sau mai multe texte dedicate
fiecăruia.
Înțelegem prin sfinți români pe cei ce au avut sînge românesc
(ori aromânesc) sau, deși de alte obîrșii, au fost utilizatori curenți și atestați
ai limbii române (cazul Antim Ivireanul). Ei aparțin cu toții ultimului mileniu
(și mai ales epocii voievodale). Sfinții mai vechi din spațiul
carpato-danubiano-pontic (cazul Ioan Casian), chiar de vor fi fost „daco-romani”
sau „străromâni”, constituie o altă categorie, anterioară românității
propriu-zise (despre care vorbim o dată cu cristalizarea limbii române și
apariția primelor forme documentate de organizare statală și bisericească
autohtonă). Ei sînt, ca și sfinții neromâni care au viețuit și prin părțile
noastre (cazul Paisie Velicikovski) sau au devenit ocrotitori ai lor (cazul
Cuvioasei Parascheva), doar sfinți legați
de tradiția românească.
Pentru mai lesniciosa consultare a cărții, am adăugat la sfîrșit un indice
alfabetic de sfinți (în care figurează doar sfinții români sau legați de
tradiția românească, nu și alți sfinți pomeniți contextual în articolele
antologate).
Avem astăzi destul de mulți sfinți români (ca să nu mai vorbim de numeroșii
candidați la sfințenie, în frunte cu martirii temnițelor comuniste*) pentru o țară care pînă în secolul
20 nu a avut sfinții ei în calendar. Rămîne să-i cinstim după cuviință și le
onorăm moștenirea duhovnicească, nu fără încredințarea că numai datorită lor ne
mai rabdă Dumnezeu în aceste vremuri de uitucă nevrednicie.
R. C.
Fragment din
Introducerea generală
Din calendarul lunii iulie
Ziua
1: Sfîntul Ierarh Leontie de la Rădăuți
Marele ierarh bucovinean a trăit în secolul 14 şi a fost, între altele,
părintele duhovnicesc al Cuviosului Daniil Sihastrul (prăznuit pe 18
decembrie). Viaţa lui, plină de fapte minunate şi încununată cu darul
clarvederii, e povestită în Palinodia ieromonahului kievean Zaharia
Kopytenski (secolul 17), care atestă şi faptul că la vremea aceea moaştele
făcătoare de minuni ale sfîntului se mai odihneau, întregi, „la Rădăuţi, în episcopie”, cercetate de mulţime de credincioşi. Din
nefericire, ele aveau să dispară fără urmă în 1639, cînd biserica a fost
prădată de năvălitori. Canonizarea protopăstorului Ţării de Sus s-a făcut
oficial în 1992.
Ziua 2: Binecredinciosul Voievod Ştefan cel Mare și
Sfînt
Suit în scaunul voievodal al
Moldovei la 1457, Ştefan a domnit pînă în vara lui 1504. Biruitor în aproape 40
de bătălii şi ctitor, după tradiţie, a cam tot atîtea lăcaşuri de închinare,
vestit din Răsărit (unde s-a ilustrat, între altele, şi ca mare protector al Sfîntului
Munte) pînă în Apus (unde papalitatea l-a numit „atlet al lui Hristos”**), personalitatea sa devenise
legendară încă din timpul vieţii, iar poporul îi zicea încă de pe atunci „Sfetî
Ştefan vodă”. Recenta sa canonizare oficială (1992) stă şi pe temeiul unei
lungi tradiţii de evlavie populară, transpuse în numeroase balade sau
povestiri. Fiu duhovnicesc al Cuviosului Daniil Sihastrul, a intrat cu acesta
atît în legendă, cît şi în sinaxar.
Ziua
8: Sfinții
Mucenici Epictet și Astion
La Dunărea de Jos, în vechiul Halmyris, pe
actualele meleaguri tulcene, au pătimit, în vremea prigoanei lui Diocleţian,
cuvioşii Epictet (părinte îmbunătăţit şi mare făcător de minuni) şi Astion
(vrednicul său ucenic), originari, se pare, din părţile Asiei Mici. Sfintele
lor moaşte (cinstite astăzi în cetatea Tomisului) au fost descoperite recent
sub altarul unei biserici de secol 4 (în preajma căreia s-a pus în ultimii ani
temeiul unei noi vetre mănăstireşti). Decapitarea lor s-a petrecut într-o zi de
8 iulie, după ce, prin tăria credinţei lor, au determinat chiar convertirea
unuia dintre judecători (Vigilantius, căruia îi şi este atribuită de către
tradiţie istorisirea martirajului, în latina populară).
Ziua
18: Sfîntul
Mucenic Emilian de la Durostor
Sfîntul Mucenic Emilian din
Durostorum [astăzi: Silistra] a pătimit pe vremea împăratului Iulian Apostatul.
Militar de carieră şi fiu de guvernator imperial, el a îmbrăţişat de timpuriu
credinţa creştină, pe care nu numai că a mărturisit-o prin cuvînt, dar a şi
apărat-o cu braţele, sfărmînd idolii păgîni şi răsturnînd altarele de jertfă,
faptă pentru care a fost supus la suplicii cumplite (fiind chiar aruncat în
foc, dar scăpînd nevătămat!) şi şi-a dat sufletul în mîinile Domnului la 18
iulie 362. A nu fi confundat cu Sfîntul Mucenic Emilian, supranumit
Mărturisitorul, cel din vremea iconoclasmului (secolele 8-9), pomenit pe 8
august, nici cu alţi doi mucenici purtători ai aceluiaşi nume şi pomeniţi tot
în vară (7 iulie şi 18 august).
Ziua 21: Sfinții Cuvioși Rafail și Partenie de la
Agapia Veche
Un tînăr îmbrăcat în straie
țărănești poposea spre sfîrșitul secolului 16 la Agapia din Deal, vechi loc de
nevoință sihăstrească, unde va fi tuns în monahism cu numele de Rafail, iar
pentru smerenia lui duhovnicească și pentru darul cuvîntului i s-a dus repede
vestea în toate ținuturile românești. S-a dăruit cu rîvnă rugăciunii și
propovăduirii pînă în jurul vârstei de 80 de ani, cînd s-a mutat cu pace la
Domnul. La dezgroparea de 7 ani, trupul său a fost găsit neputrezit și cu
bună-mireasmă, iar sfintele sale moaște au fost sărutate și de Sfîntul Ierarh
Dosoftei, Mitropolitul Moldovei („... şi din rumâni mulţi sînt carii am şi
văzut viaţa şi traiul lor, dar nu s-au căutat, fără numai Daniil de Voroneţ şi
Rafail de Agapia, şi am sărutat şi sfintele moştii”). Tăinuite cîndva (probabil
spre a fi ocrotite de năvălitori), moaștele sale nu s-au mai aflat pînă azi.
Cunoscut și lăudat de Sfîntul
Ierarh Dosoftei a fost și Cuviosul Partenie, ucenic al stareţului Eufrosin (ctitorul
mănăstirii din Livada Părinţilor), de la care a și primit schima monahală. Tradiţia
spune că a sihăstrit în muntele Scaunele, urmînd pilda părinţilor din vechime. A
fost la un moment dat egumen al Agapiei și avea darul tămăduirii, iar după
trecerea la Domnul i s-a aflat și lui trupul nestricat (1660), avînd însă
aceeași soartă cu cel al Cuviosului Rafail. Canonizarea amîndurora s-a făcut în
2008.
Ziua 26: Sfîntul Cuvios
Ioanichie cel Nou de la Muscel
În
Valea Chiliilor, veche zonă de nevoință isihastă din inima Muscelului, prin
preajma Schitului „Negru Vodă” (Cetățuia), unde și-ar fi avut și metania, a
viețuit prin secolele 16-17 un vestit sihastru: schimonahul Ioanichie. Se spune
despre el că s-a închis de bună voie într-o peşteră săpată în stînca muntelui
şi s-a nevoit acolo, neştiut de oameni, mai bine de 30 de ani. Doar un ucenic
de-al său îi aducea pîine şi apă o dată pe săptămînă, coborîndu-le pînă la gura
peşterii cu o funie, iar egumenul schitului trecea să-l cuminece la răstimpuri.
Cunoscîndu-şi dinainte sfîrşitul, mormîntul şi l-a săpat singur în fundul
peşterii, la soroc culcîndu-se în el ca într-un pat. Abia în zorii secolului 20
s-a întîmplat să-i fie descoperite moaștele întregi, alunii și bine-mirositoare,
învelite într-o pînză de păianjen. Iar deasupra mormîntului s-au aflat aceste
cuvinte săpate în piatră: „Ioanichie Schimonah, 1638”. După 1990, moaştele au
fost aşezate în biserica mare a Mănăstirii Cetăţuia, iar Sfîntul Cuvios
Ioanichie cel Nou este considerat un ocrotitor al familiilor şi un grabnic mijlocitor
la Dumnezeu pentru cei nu pot avea copii. Proclamarea canonizării sale s-a
săvârșit pe 26 septembrie 2009, o dată cu ridicarea Eparhiei Argeşului şi
Muscelului la rangul de Arhiepiscopie.
R.
C.
(din volumul în curs de apariție
Sfinții români în «Lumea Credinței»,
ediție îngrijită de Răzvan
Codrescu,
Ed. Lumea Credinței, București, 2015)
*
Nefiind canonizați oficial, aceștia nu figurează în volumul de față. Pentru cei
mai cunoscuți dintre ei, a se vedea însă volumul Sfinții închisorilor în „Lumea Credinței”. Din rezistența României
creștine împotriva ateismuluui comunist, texte alese, prefață și note de
Răzvan Codrescu, cu un cuvînt înainte de Părintele Profesor Gheorghe I.
Drăgulin, fost deținut politic, Editura Lumea Credinței, București, 2014.
** În legătură cu acest titlu
atribuit diplomatic şi lui Ştefan cel Mare, trebuie precizat, totuşi, că
nu-i vorba de o caracterizare particulară a voievodului moldav (cum ne-ar
plăcea să credem), ci de un titlu acordat curent de papalitate în secolul 15
celor care, fără să fie neapărat mari împăraţi sau regi, erau angajaţi în
apărarea porţilor creştinătăţii. Înainte de Ştefan cel Mare, fuseseră numiţi athleta
Christi albanezul Skanderbeg (Gergj Kastrioti: 1403-1468), de către Nicolae
V, Calixt III, Pius II şi Paul II, sau Iancu de Hunedoara (Ioan Huniade: 1407-1456),
de către Calixt III, acesta din urmă fiind gratificat şi cu calificativul de fortissimus
(Ab unico Christi fortissimo athleta Johanne voivoda...). După Vintilă
Horia (Dicţionarul papilor), lui Ştefan titlul nu i-a fost atribuit
pentru prima oară de Sixt IV (Francesco della Rovere, papă între 1471 şi 1484),
cum se afirmă în mod curent, ci de Pius II (Enea Silvio Piccolomini, papă între
1458 şi 1464), încă din 1463 (în contextul proiectului de cruciadă zădărnicit
de moartea sa: „Pînă astăzi, ceea ce îmi lipsea era o flotă. Astăzi eu voi fi
cel ce-i va lipsi flotei...”), cînd încă n-apucase să se
ilustreze prin marile lui victorii antiotomane (suit pe tron la 1457, Ştefan va
obţine prima victorie împotriva turcilor în 1473, iar Sixt IV îl va numi verus
christianae fidei athleta după marea victorie din 1475), ceea ce confirmă
caracterul mai degrabă formal al titlului, căruia mai tîrziu (secolul 17) i se
va asocia, generic, şi un imn religios latinesc (Athleta Christi nobilis)
cu autor necunoscut (Ignotus hic et abditus/ Athleta Christi nobilis/
Serpente cum saevissimo/ Miranda gessit paelia.// Attritus hisce cautibus/
Spinis cruentus asperis/ Benedictus in terra jacens/ Coeli pererrabat choros).
Stimate domnule Codrescu,
RăspundețiȘtergereFrumoasa cartea, o vom cumpara ! Pina la urma, pe Sfintii Ioan Casian si Gherman din Dobrogea i-ati inclus in carte sau nu ?
Numai bine,
Iulian
Sînt prezentați sumar numai în Introducerea generală.
RăspundețiȘtergere