PRINŢUL ILIE-VLAD STURDZA:
PRIBEAG PRINTR-UN SECOL
NEBUN
În dimineaţa de duminică 20
septembrie 2009 am primit trista veste că s-a stins la Madrid, în vîrstă de 93
de ani, prinţul Ilie-Vlad Sturdza
(fiul diplomatului de carieră Mihail R. Sturdza [1], ministru al Afacerilor Străine în 1940-41, autorul celebrei
cărţi România şi sfîrşitul Europei. Amintiri din ţara pierdută [2],
şi al unei descendente din Ghiculeşti, Zoe Mavrocordato, una dintre marile
frumuseţi ale vremii ei). Îl cunoscusem la Madrid, prin 1996, în casa
avocatului Traian Popescu (vestitul editor şi filatelist), dar n-am mai avut
prilejul să-l revăd faţă către faţă. Mi-l amintesc însă, mereu cu emoţie, ca pe
un Don Quijote cu sînge mai albastru, înalt, slab, drept (mai ales drept), de o
gravitate neposomorîtă, purtînd cu distincţie şi eleganţă straiele secolului XX
– "secolul nebun" prin care i-a fost dat să pribegească pe trei
continente (Europa, Africa, Asia), luptînd pretutindeni cu "morile de
vînt" ale unei istorii "ieşite din ţîţîni".
Despre marea familie a
Sturdzeştilor, renumită în Răsărit şi-n Apus, chiar un Joseph de Maistre (1753–1821) [3] spusese
cîndva: La famille Sturdza est à elle seule toute une Academie. Ca
mlădiţă tîrzie a ei s-a născut Ilie-Vlad, pe 8 iunie 1916, în Elveţia, la
Berna, unde părinţii săi se aflau în misiune diplomatică. Urmînd opţiunea
politică a tatălui său, dar şi a tinerei generaţii de atunci, Ilie-Vlad Sturdza
intră de timpuriu în Mişcarea Legionară, în sînul căreia îşi conformează viaţa
şi idealurile.
Miezul de foc al traseului său
existenţial (din 1937 pînă în 1949) îl povesteşte, în mare, el însuşi. O cruntă
cumpănă a vieţii îi e dat s-o trăiască, întors de pe front, în primăvara lui
1945, cînd îşi pierde soţia şi marea iubire, pe Felicia Avramescu (pe care o cunoscuse
în 1941 şi cu care se căsătorise în 1942, iar din martie 1944 aveau un copil),
fiica generalului Gheorghe V. Avramescu (1884-1945), participant eroic la
ambele războaie mondiale. Ce se petrecuse? Minţit că ar fi rechemat în ţară
pentru a primi o înaltă demnitate, generalul a fost asasinat de către bolşevici
în noaptea de 5 spre 6 martie, într-un autoturism, undeva prin Cehoslovacia,
iar familiei sale (soţia şi fiica) i s-a pierdut urma în stepele Rusiei.
Paltin, copilul de un an, a fost făcut scăpat de o slujnică devotată şi
curajoasă (doica sa). Faptele n-au putut fi complet elucidate, deşi există,
printre altele, o mărturie tardivă a locotenent-colonelului Grigore Negoescu
(direct implicat în evenimente), redactată la Milano, în 1981, cu un an înaintea
morţii sale: Cititorule, ia aminte! Un
moment de adevăr istoric (Ed. Oggie, Bucureşti, 1998). "Scriu aceste
rînduri după aproape 36 de ani de tăcere. Nu trebuie să se uite felul în care
un comandant al unei armate române [Armata a IV-a] a putut fi arestat din chiar
mijlocul armatei sale, în plin război. Generalul Avramescu şi întreaga sa familie,
şeful său de Stat Major, generalul [Nicolae] Dragomir, ca şi autorul rîndurilor
de faţă, ofiţer de Stat Major la data respectivă, toţi am fost răpiţi de ruşi
(aliaţii noştri, chipurile!), care ne-au tratat aşa cum numai ei ştiu să-şi
trateze aliaţii! Nu am putut scrie aceste lucruri mai devreme, pentru că nu am
vrut ca adevărul astfel scos la lumină să atragă anumite consecinţe asupra
familiei mele, care şi aşa a suferit destul pentru mine şi din cauza mea [4]. Acum, aflîndu-mă în Italia, o pot
face în voie" (p. 10) [5].
Zdrobit sufleteşte, fuge în lumea
largă şi ajunge să se înroleze în Legiunea Străină franceză – "Cealaltă
Legiune" –, pentru care luptă în Indochina, pînă la urmă tot împotriva
hidrei comuniste. Revine la Paris şi iese definitiv din Legiunea Străină în 1951, iar în
1952 se recăsătoreşte, resemnat, cu Lucia Yvonne Băleanu (ce avea şi sînge cantacuzinesc),
alegînd să se stabilească în Spania, la Madrid, unde se aflau şi părinţii săi.
Ceea ce urmează este doar o existenţă cenuşie de contabil scrupulos (pensionat
în 1975), dusă însă cu o detaşare seniorială şi cu mîngîierea anturajului unor
vechi camarazi, cu care se străduieşte să întreţină reperele unei vieţi
comunitare (de la un moment dat fiind chiar liderul ales al comunităţii
româneşti de acolo).
La cîţiva ani după ce l-am
cunoscut, am avut bucuria să pot contribui la editarea în România a
zgîrcitului, dar fascinantului său volum de însemnări memorialistice: Pribeag
printr-un secol nebun. De la Legiunea Arhanghelul Mihail la Legiunea Străină [6].
Îmi amintesc că la lansarea care a avut loc în cadrul Tîrgului de Carte
"Gaudeamus", chiar de praznicul Sfîntului Andrei, cartea – care s-ar
cuveni acum reeditată, ca modest omagiu postum – a fost elogiată călduros, dar nu mai puţin academic, de regretatul istoric Florin Constantiniu, ce a avut şi deosebite
aprecieri faţă de buna cumpănire, pertinenţa şi eleganţa literară a
antologicului cuvînt înainte al d-lui Mihai Ghyka (nepotul prinţului Alexandru Ghyka)
– cel mai frumos portret făcut pînă astăzi autorului, cu aceeaşi măsură
princiară, şi din care îmi îngădui să reproduc aici cîteva fragmente, ca pe
nişte "capete" de dreaptă pomenire:
"Cartea sa de memorii are
farmecul deopotrivă liric şi epic al amintirii subiective şi este scrisă
direct, fără ambiţii sau preţiozităţi stilistice. Evenimentele sînt redate
brut, succint şi alert, în ritmul zbuciumat al unei perioade metaforic
prezentate de autor ca «un secol nebun». Atît de sugestiv prin el
însuşi, titlul Pribeag printr-un secol nebun face referire mai cu
seamă la miezul însîngerat al secolului XX, marcat de Al Doilea Război Mondial,
cu preliminariile şi consecinţele lui imediate. [...]
Memoriile Prinţului Sturdza
sînt de fapt cronica înfiorată a unor lungi ani de conflicte, măceluri şi
prigoniri. Subtitlul volumului redă în bună parte ineditul unei vieţi în care
un tînar aristocrat român, crescut în înaltul mediu al diplomaţiei, se regăseşte,
succesiv, ca participant la anii de măreţie, dar şi de decădere ai Mişcării
Legionare, la «cruciada anticomunistă» de pe frontul de răsărit (în mijlocul
unui război pe care România a ajuns să-l poarte de ambele părţi), iar în cele
din urmă ca fugar din calea comunismului «biruitor», cutreierînd Europa pe jos,
pînă ce soarta l-a adus să bată la porţile Legiunii Străine franceze. Ajuns în
Elveţia (unde se născuse în urmă cu trei decenii, în toiul unui alt război),
Prinţul Sturdza avea «să se nască pentru a doua oară», după cum singur
descrie înrolarea sa în Legiunea Străină. Misiunile îndeplinite în cadrul ei
l-au purtat pe Ilie-Vlad Sturdza în Africa şi în Asia, paginile finale ale
cărţii fiind scrise cu atâta împăcată serenitate şi înţeleaptă modestie încît
cititorul poate rămîne cu impresia explorării liniştite a unei lumi exotice.
Farmecul şi umorul evocărilor sale din Legiunea Străină contrastează în mare măsură
cu dramatismul şi cu stilul direct al întîmplărilor trăite în România (ceea ce
trădează implicarea emoţională aparte a autorului în viaţa şi destinul
istoric al «ţării pierdute»). […]
De cîte ori l-am întîlnit pe
Prinţul Sturdza, am avut sentimentul reconfortant al contemporaneităţii cu
ultimii boieri români de altădată, capabili să reziste şi să se impună,
respectînd un anumit cod de onoare, în orice circumstanţe istorice. Sînt
convins că Prinţul Sturdza ar fi fost acelaşi fermecător aristocrat şi în puşcăriile
comuniste ale anilor ’50, dacă Dumnezeu ar fi voit să-i dea o altă cruce".
Cu măsura crucii pe care i-a
dat-o, Dumnezeu să-l odihnească în ceata drepţilor.
Răzvan CODRESCU
[1] 1886-1980.
[2] Apărută iniţial la Editura Dacia, Rio de Janeiro-Madrid, 1966,
a fost una dintre cărţile cu cel mai larg ecou din cîte au fost scrise şi
publicate în exilul românesc: trad. engl.: The
Suicide of Europe, Western Islands, Belmond/Boston, 1968 (cu o introducere
de Thomas J. Haas); trad. sp.: El
suicidio de Europa, Barcelona, 1970 (cu o prefaţă de Blas Piñar); trad.
it.: La fine dell’Europa, Ed. P.
Armando, Napoli, 1970 (trad. şi prezentare de Saverio Castaldo), apoi Ed. all’Insegna
del Veltro, Parma, 1999 (Claudio Mutti). Cele două reeditări în limba română,
din 1994 (F.R.O.N.D.E.) şi din 2004 (Criterion Publishing), au fost jenant de
slabe, cartea aşteptîndu-şi în continuare un veşmînt editorial românesc pe
măsura destinului ei european. Păcat că prinţul Ilie-Vlad Sturdza, care s-a
zbătut mult pentru posteritatea tatălui său, n-a apucat acest act de dreptate
culturală!
[3] Ce-l cunoştea şi-l preţuia îndeosebi pe
"multiidentitarul" (greco-româno-rus) Alexandre Stourdza (1791-1854),
diplomat abil şi intelectual rafinat, autorul celebrelor Considérations sur
la doctrine et l’esprit de
l’Église orthodoxe (Stuttgard,
1816; în româneşte: Alexandru Sturdza, Apărarea Ortodoxiei, traducere de
Lucia Patachi, prefaţă de Toader Paleologu, Editura Albatros, Bucureşti, 2001).
Cf. şi Stella Ghervas, Alexandre
Stourdza (1791-1854): un intellectuel orthodoxe face à l'Occident, Editions
Suzanne Hurter, Genève, 1999.
[4] Autorul a făcut 4 ani de prizonierat în Rusia, 10 ani de
închisoare politică şi 2 ani de domiciliu obligatoriu în ţară.
[5] Astăzi de elucidarea întregii istorii se ocupă chiar fiul
Paltin Sturdza (ce are la rîndul său un fiu, Andrei), pregătind o carte cu al
cărei stadiu nu mai sînt la curent. Aşa cum nu ştiu dacă şi în ce măsură fiul
şi nepotul mai sînt pe aceeaşi "lungime de undă" naţionalistă şi
creştină cu tatăl şi cu (stră)bunicul...
[6] Ediţie îngrijită de Răzvan Codrescu şi Mihai Ghyka, cu un
cuvînt înainte de Mihai Ghyka, Editura Vremea (Col. “Fapte. Idei. Documente”),
Bucureşti, 2002.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu