Utilizînd mai ales un dosar
publicat pe 25 iulie în ziarul britanic The Guardian, Alianţa
Familiilor din România (AFR) atrage încă o dată atenţia asupra fenomenului
galopant de disoluţie a familiei naturale în întreg spaţiul euro-american.
Acest declin al familiei este vădit favorizat de legislaţia permisivă privind
concubinajul heterosexual şi căsătoriile homosexuale. Reiau şi comentez aici pe
scurt cîteva dintre aceste date, extrem de îngrijorătoare pentru viitorul
familiei creştine tradiţionale, apoi prezint, mai pe larg, perspectiva creştină
asupra familiei, atît în dimensiunea ei moral-spirituală, cît şi în dimensiunea
ei bio-socială. Pentru o discuţie
mai detaliată, a se vedea, printre altele, cartea mea Teologia sexelor şi
Taina Nunţii. O introducere ortodoxă în antropologia conjugală, Editura Christiana, Bucureşti, 2002. (R. C.)
FAMILIA AZI: RELUAREA
UNUI SEMNAL DE ALARMĂ
Încă
din 1989 a început experimentul socio-juridic al "parteneriatelor
civile", Danemarca legalizînd pentru prima dată în istorie concubinajul
heterosexual şi homosexual. Noua legislaţie i-a încurajat pe tineri să opteze
legal pentru un cadru de convieţuire socială străin căsătoriei.
Din
2002 a început şi experimentul "căsătoriilor" unisex, Canada devenind
prima ţară din lume care le-a legalizat, urmată de Olanda şi Belgia, apoi şi de
alte ţări vest-europene, ultimele fiind Marea Britanie şi Franţa socialistă, în
2013.
Efectele
nu s-au lăsat aşteptate: anchetele şi statisticile arată că tinerii din lumea
euro-americană au devenit tot mai refractari faţă de căsătorie şi de asumarea
obligaţiilor familiale clasice.
În
Italia anului 2013 au fost încheiate mai puţin de 200.000 de căsătorii, numărul
cel mai scăzut din ultima sută de ani. În 2013 rata căsătoriilor italiene a
fost de 3,3 la 1000 de persoane, pe cînd în 2003 era de 4,6 la 1000 de
persoane. Experţii italieni atribuie acest regres schimbărilor "culturale"
din Italia ultimelor decenii, cu eclipsa religiei şi tradiţiei în general. Tot
mai mulţi tineri preferă să trăiască în concubinaj, unii pretextînd
imposibilitatea financiară de a întreţine o familie (şi mai ales de a naşte şi
creşte copii), motiv pentru care mulţi continuă să locuiască împreună cu
părinţii lor, chiar şi mult după vîrsta de 30 de ani (fenomen tot mai frecvent
şi în România).
În
Spania vîrsta medie a bărbaţilor care încă se căsătoresc este de 37,2 ani, cu
aproape 10 ani mai ridicată decît în anii '80. Gîndirea secularizată devine tot
mai influentă, mulţi respingînd căsătoria pentru ca ar fi o instituţie
"patriarhală" incompatibilă cu egalitatea între sexe şi libertatea
sexuală.
În
Franţa sociologii arată că un factor important care a cauzat scăderea numărului
căsătoriilor a fost legalizarea parteneriatelor civile, aşa-numitele pacs (de la pacte civil de solidarité), introduse în 1999. Cei care formează
acest gen de parteneriate resping, de regulă, căsătoria tradiţională pentru că
nu sînt interesaţi sau dispuşi să-şi asume obligaţiile şi responsabilităţile
aferente acesteia: monogamia, viaţa de cuplu, loialitatea. Parteneriatele
civile sînt suficiente pentru scopul principal şi aproape exclusiv declarat de
parteneri: impozitele pe cuplu sînt mai mici decît cele pe persoanele
necăsătorite!
Şi
în Polonia, ţară catolică mult mai tradiţionalistă, numărul căsătoriilor a fost
anul trecut cel mai redus din 1945 încoace. În Polonia, 43% dintre tinerii
între 25 si 34 de ani încă locuiesc cu părinţii lor. Aceasta, după părerea unui
sociolog polonez, reflectă atitudinea prevalentă în rîndul tinerilor polonezi:
"independenţa fără responsabilitate". Consecinţele sînt evidente:
numărul copiilor născuţi de tinere necăsătorite e de 21% din totalul copiilor
născuţi anul trecut în Polonia, iar natalitatea scade de la an la an.
Situaţia
e la fel de sinistră şi în Grecia ortodoxă, unde, în plus, mai mult de 60% din
tineri sînt fără slujbe (cea mai ridicată rată de şomaj în rîndul tinerilor din
Uniunea Europeană). Dar cauza principală a declinului căsătoriei este
mentalitatea nouă a tinerilor, care preferă o viaţă fără obligaţii ori
responsabilităţi pentru alte persoane în viaţa lor, cum ar fi soţul, soţia ori
copiii.
La
fel stau lucrurile şi în destule ţări din afara Europei, cazul cel mai grăitor
fiind cel al Statelor Unite, pentru care revista Time a publicat un îngrijorător dosar privind declinul
căsătoriilor: 43% dintre tinerii americani cred că e potrivit ca inainte de
căsătorie cuplul să primească o licenţă de "convieţuire" de 2 ani,
după care să decidă dacă vor sau nu să se căsătorească efectiv. 33% cred că e
potrivit ca licenţele de căsătorie să fie emise pe perioade specifice şi
limitate în timp, asemenea împrumuturilor bancare: pe 5, 7, 10 sau 30 de ani,
după care termenii căsătoriei pot fi... "renegociaţi". 21% cred că
soluţia ar fi ca după 8 ani soţilor să li se permită să-şi aleagă un nou
partener, fără consecinţe. 10% cred că societatea ar trebui să le acorde
dreptul la "parteneri multipli" pe durata căsătoriei. În fine, 40%
cred că e oportună abolirea căsătoriilor "pe viaţă".
Mai
toate aceste tendinţe încep să se regăsească şi la meridian românesc, unde se
adaugă trista performanţă a celor aproape 20 de milioane de avorturi din
ultimul sfert de secol. Europa şi America de Nord se sinucid galopant, moral şi
demografic.
AFR
conchide, cu toată îndreptăţirea: "De ani de zile sîntem pur şi simplu
bombardaţi cu noţiunea de familii multiple: că ar exista, adică, «mai multe şi
variate forme de familie». Ideea aceasta poate fi fluturată la nesfîrşit, dar
realitatea nu poate fi ignorată, pentru că e doar una: nu toate aşa-zisele
«forme de familie» sînt, în realitate, egale şi nu toate au acelaşi impact
social. Căsătoriile între persoane de acelaşi sex nu au nici o utilitate
socială. La fel parteneriatele civile. Nici căsătoriile homosexuale, nici
parteneriatele civile nu duc la coeziunea socială generată firesc de căsătoria
tradiţională. Singura «formă de familie» dovedită utilă societăţii de-a lungul
mileniilor a fost, este şi va rămîne familia naturală, constituită dintr-un
bărbat, o femeie şi eventualele lor odrasle", după cum a rînduit Dumnezeu
de la începutul începuturilor.
PERSPECTIVA
CREŞTINĂ
ASUPRA
FAMILIEI
Familia creştină, rînduită şi binecuvîntată
de Dumnezeu încă din Rai, iar de la Hristos statornicită prin Sfînta Taină a
Cununiei, nu este doar "celula de bază a societăţii", ci o comunitate
de iubire care depăşeşte veacul şi viaţa trupească, împărtăşindu-se din taina
dumnezeieştii Treimi şi împlinindu-se în organismul mistic al Bisericii –
anticameră a Împărăţiei cerurilor. Între membrii unei familii nu este doar o
unitate de sînge, ci şi o unitate de ordin spiritual, integrată în unitatea
complexă a neamului. Sîntem mistic legaţi nu doar de cei alături de care
vieţuim în lumea aceasta, ci şi de tot "neamul cel adormit", la care
noi înşine "ne vom adăuga" cîndva, pentru eternitate. Familia în mic (tatăl, mama şi copilul/copiii)
nu este decît înfăţişarea prezentă a familiei
în mare (care este alcătuită din toţi înaintaşii care au adormit întru Domnul,
dar şi din toţi urmaşii pe care Domnul ni-i va dărui, pînă la sfîrşitul
veacurilor).
Familia e menită nu doar să perpetueze
existenţa în lume (căci prunci se pot naşte şi în chip nelegiuit!), ci mai ales
să-i dea armonie şi statornicie. Din nefericire, mulţi
dintre oamenii de azi, îndepărtîndu-se de Dumnezeu, desconsideră, mai mult sau
mai puţin conştient, şi ordinea dumnezeiască a lumii, neînţelegînd
temeiurile adînci ale vieţii familiale, aşa cum nu înţeleg decît din ce în ce
mai puţin temeiurile transcendente ale vieţii neamurilor. Criza familiei şi
criza naţiunii sînt de obicei două anomalii conjugate, responsabile în mare
măsură de pervertirea vieţii şi conştiinţei omului modern.
Am abordat altădată (şi nu voi mai relua
discuţia aici) problema mai generală a existenţei istorice şi a destinului
eshatologic al neamurilor, aspect căruia i-am consacrat mai demult, la Editura
Christiana, un întreg volum ("Fiecare
în rîndul cetei sale". Pentru o teologie a neamului, 2003), ci mă voi
referi strict la taina conjugalităţii şi la cadrul familial în care aceasta
este menită să rodească, prin rînduială divină.
Dumnezeu, în marea Lui înţelepciune, a
lăsat la îndemîna oamenilor două chipuri posibile ale sfinţeniei vieţii: sfinţenia fecioriei sau asceza de tip
monahal (pentru cei puţini) şi sfinţenia
căsătoriei sau castitatea fidelităţii conjugale (pentru cei mulţi). "Adevăratul
călugăr – observa Paul Evdokimov – înţelege diferenţa calitativă dintre
căsătorie şi neînfrînare; şi invers, starea de har a adevăratei căsătorii
duce la înţelegerea diferenţei calitative dintre fecioria monahală şi
simplul celibat [...]. Diferenţa, în ambele cazuri, nu este deloc una fiziologică,
ci este aceea dintre har şi păcat". Mai exact spus, "sfinţenia
monahală şi sfinţenia conjugală sînt cei doi versanţi ai Taborului; şi unul,
şi celălalt au aceeaşi culme: Duhul Sfînt. Cei ce ajung pe culme, pe o cale
sau pe cealaltă, intră «în odihna lui Dumnezeu, în bucuria Domnului» – şi aici
ambele căi, contradictorii pentru raţiunea umană, se descoperă pe dinăuntru
unite, tainic identice" [1].
Noi nu voi insista aici asupra opţiunii monahale sau a celibatului ascetic, ci
voi stabili cîteva repere de înţelegere ortodoxă a căii mult mai comune a
vieţii conjugale, pe care se întemeiază, dincolo de destinul personal,
perpetuarea speţei umane şi ordinea funcţională a societăţilor de-a lungul
istoriei.
Esenţa fiinţei umane, luate în generalitatea
ei ontologică, este, mai presus de orice îndoială, aceea de a fi kat’ eikóna kai homoíosin, "după
chipul şi asemănarea" lui Dumnezeu (Facerea 1, 26-27). "Chipul" lui Dumnezeu în om, ne
învaţă Sfinţii Părinţi, este un dat în fiinţa noastră şi ţine de dimensiunea ei
cugetătoare. "Asemănarea" cu Dumnezeu este o potenţialitate
realizabilă în virtutea "chipului" şi ţine de exerciţiul iubirii
cuminecătoare. Sau, altfel spus, asemănarea este încununarea chipului prin
lucrare personală, pînă la posibila în-dumnezeire (theosis). Nu întîmplător textul sacru, atît de subtil îndărătul
aparentei simplităţi, repetă sintagma "după chipul" (kat’ eikóna) în trei formulări consecutive:
ea defineşte baza ontologică a umanului, vocaţia spirituală liberă a
comuniunii interpersonale, după modelul fiinţial al Trinităţii dumnezeieşti.
Bărbatul (Adam) a fost făcut întîi, ca rădăcină
a întregii umanităţi viitoare. Orice diferenţiere ulterioară – sexuală, personală,
naţională – se afla potenţial în el, ca pădurea într-o sămînţă, urmînd să se
desfăşoare la vremea potrivită, în liniile de forţă ale "planului divin"
(sophía necreată), dar şi cu aportul
libertăţii personale (al "liberului arbitru"). În virtutea analogiei
cu "chipul" fiinţial al Creatorului, ca şi în virtutea acestei indefinite
potenţialităţi multiplicator-diversificatoare (neformulate ca atare, dar de
la sine deductibile din întreg "scenariul" biblic al originilor
umanităţii), fiinţa umană a fost complinită din sine însăşi (Eva "dedusă"
din "coasta" lui Adam [2]),
căci "nu este bine să fie omul singur", adică lipsit de o alteritate "pe potriva lui" (Facerea 2, 18) [3], iar laolaltă bărbatul şi femeia (ipostasul patern şi
ipostasul matern al uneia şi aceleiaşi umanităţi) au primit de la Dumnezeu,
încă dintru început, binecuvîntarea
(nu "porunca", cum greşit se învaţă îndeobşte, sub sugestia
imperativului gramatical!) de a creşte
şi de a se înmulţi [4], umplînd pămîntul şi înstăpînindu-se
calitativ asupra lui (ceea ce va să zică: nu la concurenţă în sens numeric cu "dobitoacele",
deşi primiseră şi acestea, mai înainte, aparent aceeaşi binecuvîntare, şi
nici în felul celor necugetătoare, ci prin asumarea responsabilă a unei
demnităţi de tip regal, în mod expres şi mai dinainte conferite în Sfatul de
Taină al Sfintei Treimi [5]).
"Astfel – scrie Vladimir Lossky –
misterul singularului şi pluralului în om reflectă misterul singularului şi
pluralului în Dumnezeu; aşa cum principiul personal în Dumnezeu cere ca natura
cea una să se exprime în diversitatea persoanelor, la fel în omul creat după
chipul lui Dumnezeu. Natura umană nu poate exista în posesiunea unei monade;
ea cere nu singurătatea ["Nu este bine să fie omul singur…" – Facerea 2, 18], ci comuniunea, sau
diversitatea cea bună a iubirii [în care stă însuşi sensul alterităţii]" [6]. Aşadar, acest "mister al
singularului şi al pluralului" dă cheia de înţelegere a referatului biblic
despre crearea omului: Sfatul Treimic i-a hotărît şi i-a făcut pe ei bărbat şi femeie ca pluralitate a
umanului după modelul arhetipal al pluralităţii personale sau ipostatice a
lui Dumnezeu Însuşi.
Deşi nu este stabilit cu titlu dogmatic,
se poate să fi existat chiar în Raiul dintîi, în virtutea primordialului
caracter dual al omenităţii şi al desăvîrşitei iubiri interpersonale, o
formă nu de sexualitate, dar de "conjugalitate", ba chiar "un
har al căsătoriei" (tes ton gámon
cháritos) [7]. Fericitul Augustin
pare a fi de aceeaşi părere, spunînd că "Hristos a întărit la Cana ceea ce
instituise în rai" [8].
"În Taina Căsătoriei – spune
Panayotis Nellas, formulînd lapidar corolarul creştin al antropologiei
conjugale – iubirea [eros-ul] care îi
face pe cei doi oameni să trăiască împreună se încununează cu Iubirea agapică
[agápe] ce uneşte cele trei Persoane
ale Sfintei Treimi – şi astfel familia care se creează nu mai este o realitate
simplu biologică, nici doar o instituţie socială, nici doar o unire existenţială
psihologică sau erotică, ci infinit mai mult: o celulă a Bisericii, adică
mădulare cu adevărat şi realmente vii şi sfinte ale preasfîntului trup al lui
Hristos" [9].
Sacralitatea unirii conjugale (mai mult
în hierogamiile rituale de tip magic decît în conjugalitatea curentă) a
fost presimţită şi de cele mai multe dintre religiile păgîne, care însă n-au
fundamentat-o teologic, ci mitico-magic, interpretînd-o fiecare în
sistemul ei de referinţă, dar în genere pe seama unui simbolism
antropomorfic-cosmicizant, străin nu numai creştinismului, ci tuturor celor
"trei monoteisme". Nu-mi propun aici nici un inventar istoric sau
morfologic al unor astfel de credinţe şi practici arhaice, nici raportarea
comparativă la ele, creştinismul fiind în asemenea măsură altceva încît orice analogii de acest gen nu numai că nu au nici o
pertinenţă teologică, dar riscă să fie chiar principial profanatoare. Trebuie
bine înţeles că între acest soi de "îndulcire" cu "metafizica/mistica
sexuală" arhaică sau exotică (ce nu face decît să "vrăjească"
sexualitatea biologică, fără un concept real de transcendenţă şi soteriologie
personală) şi teologia mistică ortodoxă a conjugalităţii distanţa este cel
puţin la fel de mare ca între jertfa lui Hristos, Cel jelit cu suspine de
alaiul sfînt al "femeilor mironosiţe", sub semnul tainic al crucii
mîntuitoare, şi "jertfirea" lui Dionysos-Bacchus, cel bocit cu
răcnete (Eloi Bacche) de alaiul "sacru"
al bacantelor, sub semnul orgiastic al falusului priapic!
Chiar la vechii evrei, deşi aflaţi în
posesia privilegiată a revelaţiei biblice, unirea conjugală era departe
de a fi o încununare spirituală a vieţii, cu toate că intuiţia unui sens
superior al nunţii (uneori ridicate la demnitatea metaforei mistice: unirea
prin legămînt dintre Iahvé şi "poporul ales", preînchipuind unirea
dintre Hristos şi Biserica Sa, ca în sublima alegorie nupţială a Cîntării Cîntărilor) apare în diferite
contexte, mai cu seamă la profeţi (cf.,
de pildă, Isaia 54, 4-5, sau Ieremia 2, 2-3) şi în cărţile tîrzii şi
necanonice (cum e şi Cartea lui Tobit,
fundamentală pentru tema abordată aici [10]).
Îndeobşte, însă, căsătoria şi familia aveau mai degrabă un fel de "sacralitate"
istorică şi socială, legată de perpetuarea şi păstrarea purităţii neamului
(tribului) – dimensiune obsesivă a vieţii evreieşti, prin interpretarea mai
degrabă strict literală a cuvîntului Torei
– primordiala binecuvîntare divină "Creşteţi şi vă înmulţiţi…!"
(Facerea 1, 28) sau spusa lui Laban
către Iacov: "Tu eşti din oasele mele şi din carnea mea" (ibid., 29, 14) [11]. "Cuvîntul «familie» acoperea, de altfel, o realitate
mai largă decît ceea ce înţelegem astăzi prin el. Ebraicul ah (în aramaică aha) însemna deopotrivă frate, frate vitreg, văr, rudă apropiată.
Astfel, Avraam îi zice nepotului său Lot: «Să nu fie sfadă între mine şi tine…
căci sîntem fraţi» (Fac. 3, 18). Tot
frate îl numeşte Laban pe nepotul său Iacov (Fac. 29, 15). În cartea I
Paralipomena, fiii lui Chiş sînt numiţi fraţii fiicelor lui Eleazar, deşi erau, de fapt, verii lor (23,
21-22)" [12].
Orişicîte analogii s-ar putea face între
viziunea conjugalităţii la evrei şi Taina creştină a Cununiei, sensul acesteia
din urmă rămîne esenţial diferit. Sigur că şi nunta creştină binecuvîntează
zămislirea şi naşterea în vederea perpetuării neamului omenesc (iar nu a unui
neam sau altuia cu "trecere specială" la Dumnezeu!), sigur că şi
ea răspunde implicit unor necesităţi imediate ale condiţiei umane actuale, de
ordin social, etic, psihologic şi fiziologic, dar nici unul dintre aceste
aspecte – şi nici măcar însumarea lor – nu constituie ţelul (télos-ul) ei ultim, "miza" ei
supremă.
Părintele Stăniloae, urmînd cu un fel de
reverenţă tîrzie lui Hr. Andruţos (a cărui Dogmatică
o tradusese în tinereţe), pleacă, în propriul său tratat de dogmatică (cf. ed. cit., vol. 3, p. 176), de la
această definiţie teologică a Nunţii ca Taină: "Taina Nunţii este un act
sfînt, de origine dumnezeiască, în care, prin preot, se împărtăşeşte harul
Sfîntului Duh unui bărbat şi unei femei ce se unesc liber în căsătorie, care
sfinţeşte şi înalţă legătura naturală a căsătoriei la demnitatea de a reprezenta
unirea duhovnicească dintre Hristos şi Biserică". Ca şi Preoţia,
observă mai departe autorul (p. 177), Nunta este Taină a comuniunii şi a
slujirii, făcînd vădit faptul că persoana nu se poate realiza deplin decît în
comuniune (cu semenii şi cu Dumnezeu Însuşi). Clement Alexandrinul (Stromata, III, X, 68, 1) merge chiar
pînă la a afirma: "Dar care sînt cei doi sau trei adunaţi în numele lui
Hristos şi în mijlocul cărora este Domnul [cf. Matei 18, 20]? Oare nu vorbeşte Domnul prin cei trei de bărbat,
femeie şi copil, pentru că prin Dumnezeu este unită femeia cu bărbatul?".
Termenul ultim al comuniunii mistice este
Hristos, Logos-ul divin întru Care
se adună toţi logoi-i "plasticizaţi"
ai lumii create, ca în matca lor neprihănită şi în plinătatea bucuriei de a
fi. Căile drepte ale existenţei omeneşti – fecioria monahală, castitatea conjugală
("neîntinarea patului", cu formula din rugăciunile de la cununie),
văduvia înţeleaptă, celibatul rugător – duc deopotrivă spre Hristos, "punctul
Omega" a tot şi a toate. Puterea iubirii, care e dar al harului
dumnezeiesc, ne adună în strălumina Răsăritului de Sus. Orice alteritate
experiată personal prin iubire e treaptă nupţială spre Mirele ceresc. Sub iradierea
mistică a Tainei, eros-ul însuşi se
transfigurează şi, aşa cum în trupul fără de păcat al lui Hristos "locuieşte
trupeşte plinătatea dumnezeirii", tot aşa în eros-ul nepăcătos al vieţii conjugale poate locui trupeşte agápe, iubirea spirituală şi atotcuminecătoare.
De aceea, Sfinţii Părinţi numesc familia ecclesia
domestica ("biserica de acasă") sau ekklesía mikrá ("mica biserică"). Puterea Tainei, dacă
este primită şi păzită creştineşte, asemenea talantului bine chivernisit,
converteşte sexualitatea biologică în conjugalitate eshatologică,
pregustînd, prin puritatea şi fidelitatea iubirii, ca şi prin
împreună-rugarea şi împreună-închinarea către Dumnezeu [13], eonul pnevmatic al învierii. Nimic nu este de lipsă celor ce
se au unul pe celălalt întru Hristos.
Creştinul trăieşte încă în prelungirea
vîrstei "hainelor de piele", dar el a căpătat deja, prin Hristos, arvuna
veşmîntului de har al Împărăţiei. De la Hristos, în Biserică şi prin Taine,
omul poate birui "lumea" şi "lumescul" din el, trăind în
propriul trup ca într-un templu al Duhului Sfînt, cu demnitate sacerdotală şi
împărătească, dar şi cu mucenicească răbdare, "luptînd lupta cea bună
a credinţei" şi purtîndu-şi fiecare "crucea" lui (căsătoria
fiind ea însăşi o "cruce", căci fiecare jertfeşte celuilalt – mai mult sau mai puţin, mai devreme sau mai
tîrziu – prin "vămile" vieţii de zi cu zi).
Dacă în centrul slujbei de logodnă stă
schimbarea inelelor, ca semn de legămînt reciproc, în centrul slujbei de
căsătorie stă în-cununarea mirilor
(de unde se şi trage termenul de "cununie"): "Pus-ai pe capetele
lor cununi de pietre scumpe" (prochimenul, glasul al VIII-lea). Există
mai multe tîlcuri ale acestor cununi, legate de diferitele dimensiuni ale angajării
existenţiale. În Taina iubirii (cf. ed. rom. cit., pp. 172-173), Evdokimov,
pe urmele Sfîntului Ioan Gură de Aur, insistă pe simbolul "ascezei
conjugale". Ritualul respectiv începe, de altfel, cu pomenirea Celor
Patruzeci de Mucenici, cărora, conform tradiţiei, Dumnezeu le-a trimis
cununi din cer. "Iubirea desăvîrşită este iubirea răstignită. De aceea
cununile respective amintesc de cununa de spini a Domnului" (p. 173),
sugerînd legătura tainică dintre iubire, suferinţă şi mîntuire. Dar dacă e
pesimist în perspectiva istoriei, creştinismul e profund optimist în
perspectiva eternităţii: durerea "trecerii" se răscumpără înmiit în
apoteotica bucurie parusiacă a drepţilor, cînd "slava şi cinstea
neamurilor" vor fi aduse dinaintea Celui-Preaînalt (cf. Apocalipsa 21, 26). "Rugăciunea
centrală a ritualului încununării – scrie acelaşi (loc. cit.) – este foarte
revelatoare: ea cuprinde şi începutul, şi sfîrşitul destinului uman",
unindu-le tainic şi profetic. "Într-adevăr, cînd Epistola către Evrei (2, 7) descrie măreţia omului inocent, aflat
în zorii existenţei sale, spune: cu mărire şi cu cinste l-ai încununat",
iar "Apocalipsa, situată la cealaltă
extremitate, la capătul Istoriei, se încheie cu viziunea Cetăţii celei
noi [Ierusalimul ceresc sau Noul Ierusalim] în care [împăraţii] vor aduce slava şi cinstea neamurilor.
Oamenii nu ajung cu mîinile goale pe ţărmurile Împărăţiei, ci purtînd darurile
Duhului: slava şi cinstea. Şi iată că acelaşi enunţ care
adineauri exprima făgăduinţa de la început şi împlinirea ei finală, Raiul şi
Împărăţia, acum apare în cuvîntul lucrător al Tainei Cununiei: mirii sînt încununaţi cu mărire şi cu cinste.
Căsătoria apare astfel ca locul de unire dintre alfa şi omega destinului uman".
D. Stăniloae (op. cit., vol. 3, pp. 198-199) scoate în relief în primul rînd
semnul împărătesc al coroanei: "Coroana o poartă împăratul; împărat este
şi Hristos, şi arhiereul. Ea e semnul unei seriozităţi, al unei maturităţi şi
al unei răspunderi care se încredinţează cuiva pentru apărarea, ocrotirea şi
călăuzirea celorlalţi. Prin încoronare se arată că cei doi soţi au ieşit de sub
grija părinţilor, au primit răspunderea pentru propria lor viaţă, răspunderea
unuia pentru altul, răspunderea comună pentru familia lor şi pentru copiii lor
viitori [...]. Omul nu e întreg pînă ce nu a ajuns apt să primească această răspundere
pentru sine şi pentru alţii. Dacă omul a fost adus la existenţă de către
Dumnezeu ca «împărat al creaţiunii», el îşi realizează această demnitate [...]
prin asumarea responsabilităţilor legate de viaţa de familie, în care sînt
implicate şi responsabilităţi pentru viaţa socială şi pentru viaţa lumii în
general".
Majoritatea exegeţilor văd în episodul
nunţii din Cana Galileii – care este şi Evanghelia rînduită să se citească
în cadrul slujbei de cununie [14] –
adevărata consfinţire dumnezeiască a Nunţii ca realitate tainică şi
indisolubil legată de iconomia mîntuirii. Paul Evdokimov face un subtil
comentariu în duh patristic acestui text de excepţională importanţă
teologică: "După cea de-a patra Evanghelie (2, 1-11), prima minune a lui
Hristos este săvîrşită la nunta din Cana. Prin însăşi materia ei – apa şi vinul
– minunea este preludiul Patimilor şi vesteşte deja naşterea Bisericii pe
Cruce: «din coasta străpunsă a izvorît sînge şi apă». Simbolismul face o legătură
şi înrudeşte nunta, locul minunii, cu esenţa euharistică a Bisericii. [...]
Maica Domnului, ca un înger păzitor, se apleacă asupra lumii în suferinţă:
«Nu mai au vin…», spune ea. [...] Mijlocirea Sfintei Fecioare grăbeşte vremea
venirii [începutul activităţii mesianice]: «Faceţi orice vă va spune!» [...]
În Cana Galileii, Hristos «Şi-a arătat slava Sa» în incinta unei ecclesia domestica. Această nuntă, în
fapt, este nunta mirilor cu Hristos. Hristos prezidează nunta din Cana
Galileii şi, după Sfinţii Părinţi, El prezidează toate nunţile creştine. El
este singurul şi unicul Mire, al cărui prieten se bucură cu bucurie de glasul
Lui. Acest nivel al cununiei mistice a sufletului cu Hristos, pe care
căsătoria o închipuie în mod direct, este cel al oricărui suflet şi al
Bisericii-Mireasă" (Taina iubirii,
ed. rom. cit., pp. 135-136). Iar ceva mai încolo (pp. 142-143) adaugă
esenţial: "La Cana Galileii, în casa primului cuplu creştin, Cuvîntul şi
Duhul sînt Cei Care prezidează sărbătoarea şi de aceea se bea vinul cel nou,
vin miraculos dătător al unei bucurii care nu mai este de pe acest pămînt.
Este acea «beţie trează» de care vorbeşte Sfîntul Grigorie de Nyssa şi de
care erau «acuzaţi» Sfinţii Apostoli în ziua Cincizecimii [Pogorîrii Duhului
Sfînt]. Cincizecimea conjugală face «toate lucrurile noi». [...] Slujba
Cununiei îl menţionează în special pe Isaia, căci el cîntă bucuria divină [cf. Isaia 62, 4-5] [15] […]. Bucuria Tainei se ridică la nivelul bucuriei dumnezeieşti".
În cadrul slujbei, preotul se roagă: "Doamne
Dumnezeul nostru, Care în purtarea Ta de grijă ai binevoit în Cana Galileii
a arăta nunta cinstită prin venirea Ta, Însuţi şi acum pe robii Tăi aceştia [...],
pe care ai binevoit a-i însoţi unul cu altul, păzeşte-i în pace şi bună
înţelegere, arată nunta lor cinstită, fereşte patul lor neîntinat…" (Micul molitfelnic, ed. cit., p. 93). Fiecare
nuntă o închipuie tainic pe cea din Cana Galileii şi stă sub bucuria
binecuvîntării dumnezeieşti, chiar şi atunci cînd cei ce iau parte la ea nu
conştientizează deplin această esenţialitate fondatoare, lăsîndu-se furaţi – propter imbecilitatem generis – de emoţiile
şi veselia lumească a momentului.
Sfîntul Apostol Pavel ne atrage categoric
atenţia (Efeseni 5, 32): "Taina
aceasta mare este; iar eu zic: în Hristos şi în Biserică". Folosind cuvîntul
"taină" (mysterion) şi
parcă el însuşi cutremurat de adîncimea ei mistică, Pavel stabileşte aici,
într-o pregnantă formulă concluzivă la învăţătura că "bărbatul este cap
femeii, aşa cum şi Hristos îi este cap Bisericii" (relaţie de subordonare
în care însă iubirea sfinţitoare transcende mistic însăşi ideea de "inegalitate"),
adevăratul caracter şi adevăratul conţinut al conjugalităţii creştine. Cu
privire la acest loc, Al. Schmemann scrie: "Atîta timp cît privim
căsătoria numai în legătură cu aceia care se căsătoresc şi nu o raportăm la
Biserica întreagă, şi prin aceasta la lumea întreagă, nu vom înţelege niciodată
caracterul sacramental al ei, acea mare Taină de care vorbeşte Sfîntul
Apostol Pavel: «Iar eu vorbesc în Hristos şi în Biserică»… În acest sens, Taina
Căsătoriei este mai cuprinzătoare decît familia: este Taina iubirii
dumnezeieşti, Taina atotcuprinzătoare a existenţei, şi acesta e motivul
pentru care ea interesează toată Biserica şi, prin Biserică, întreaga lume".
Familia sănătoasă – observă D. Stăniloae, în prelungirea acestui citat –
este în primul rînd celulă sănătoasă a
Bisericii [16], iar numai apoi "celula
de bază a societăţii", cum se spune în mod curent, din perspectiva laicismului
modern. De aici se limpezeşte şi adevăratul scop al căsătoriei [17], care este comuniunea interpersonală desăvîrşită a ipostazelor umanului,
dar şi a umanului cu divinul, prin harul atotcuminecător al iubirii,
partenerii conjugali contemplînd fiecare în celălalt însuşi chipul lui Hristos întrupat, întru Care
toţi sîntem chemaţi să fim una: "Ars amandi – scrie inspirat Evdokimov –
constă în întregime în rodirea eternei vestiri: Maranatha [Vino, Doamne!]. Cei ce se iubesc privesc împreună în
aceeaşi direcţie, spre Răsărit, şi zic: «Fă, Doamne, ca iubindu-ne unul pe
altul, pe Tine să Te iubim»" [18].
Şi tot el, denunţînd identificarea iudaizantă (mai des formulată în Apus
decît în Răsărit) a scopului suprem al căsătoriei cu procreaţia: "Concepţia
ortodoxă este fundamental personalistă.
Căsătoria este o vocaţie specială spre a atinge plinirea fiinţei în
Dumnezeu [19]. «Iubirea schimbă
însăşi substanţa lucrurilor», zice Sfîntul Ioan Hrisostomul [P. G. 61, 273] –
şi adaugă: «numai iubirea face din două fiinţe una singură» [P. G. 61, 280].
Numai iubirea cunoaşte Iubirea. Numai iubirea uneşte fiinţele cu Dumnezeu şi
apoi le reuneşte cu celelalte. Iubirea ajunge o formă a harului spre a depăşi
starea de păcătoşenie, de separare şi de izolare egocentrică. [...] Tipul iubirii
conjugale este în esenţă pnevmatofor. Materia Tainei este iubirea mutuală, care-şi
are scopul în sine însăşi, căci darul Duhului Sfînt face din ea «unirea
nedezlegată a iubirii» [...]. Faţă de Proles
est essentialissimum in matrimonio ["Progenitura este esenţialul în
căsătorie"] şi Matrimonii finis primarius
est procreatio atque educatio prolis ["Scopul principal al căsătoriei
este naşterea şi creşterea/educarea copiilor"], doctrina ortodoxă
afirmă că sensul primar sau scopul ultim al căsătoriei este iubirea conjugală, această plinire a
unităţii soţilor, care face din căsătorie o «biserică domestică». Evident, căsătoria
este folositoare societăţii, dar valoarea sa specifică şi autonomă rămîne
totuşi împărătească în ea însăşi. Pseudo-Areopagitul scrie: «Atenienii numeau
căsătoria télos, căci ea îl încoronează
pe om pentru viaţă» [P. G. 3, 1184]. Copiii aduc o calificare nouă, aceea de paternitate
şi maternitate, dar aceasta este o revărsare a plinătăţii, care rămîne în ea
însăşi [sieşi suficientă [20]].
Chiar deosebirea sexuală, care pătrunde întregul fiinţei omeneşti, depăşind
de departe sexul propriu-zis [în sens de sexualitate], îşi găseşte întreaga sa
semnificaţie independent de specie, căci aceasta vine abia în al doilea rînd"
(ibid., pp. 321-322).
Modernitatea s-a iluzionat că ar putea
scoate familia din orizontul de taină al credinţei, anulîndu-i temeiurile
tradiţionale şi încercînd să le înlocuiască prin fel de fel de surogate laice
de natură ideologică. Teodor Baconsky avea dreptate să observe, în finalul
unui articol de o amară luciditate [21]:
"Slalomul concubinajelor, revoluţia permanentă a moravurilor,
hipermediatizarea sexului (prin asocierea lui arbitrară cu orice produs
publicitar), labilitatea crescîndă a frontierei care desparte, în materie de
erotism, ofertele soft de cele hard – toată această zbatere seamănă,
dincolo de patetismul ei inconştient, cu recunoaşterea unei impotenţe. Impotenţa
de a înlocui etica tradiţională a cuplului (sintetizată în I Corinteni, cap. 7) printr-o formulă
cît de cît durabilă şi reprezentativă". Eşecul tuturor acestor încercări
dizolvante, ce au dus la o criză fără precedent a familiei, mai ales în spaţiul
euro-american, impune concluzia că singura cale garantată rămîne reasumarea
responsabilă a tradiţiei, reconexarea personală şi comunitară la izvorul nesecat
al graţiei divine, recursul dezideologizat la etica hristică şi paulinică ce a
conformat două milenii de istorie şi care stă gata să vindece şi rănile celui
de-al treilea.
În rezumat, create de Dumnezeu o dată
pentru totdeauna şi ţinînd de ontologia specifică a umanului, sexele n-au drept
scop nici să se anuleze împotriva firii, nici să se războiască între ele, nici
să se împătimească trupeşte unul de celălalt, ci să se împlinească unul prin
altul sub semnul harului dumnezeiesc, prin conjugalitatea nepăcătoasă a
binecuvîntării paradisiace, inseparabile de duhul şi practica rugăciunii. Eros-ul însuşi, răspunzînd condiţiei "hainelor
de piele" şi înclinat adesea, din pricina corupţiei aduse de păcat, spre
întrebuinţări excesive sau perverse, se poate răscumpăra întreg prin agápe, inclusiv în exerciţiul nepătimaş
al conjugalităţii tainic consfinţite de Hristos prin Biserică, devenind experiere
trupească – per speculum et in aenigmate
– a unităţii mistice a fiinţei, cîtuşi de puţin incompatibilă cu sfinţenia la
care sîntem chemaţi sub specie
aeternitatis. Toate acestea sînt limpede sintetizate în cuvintele de o
duhovnicească simplitate ale Prea Sfinţitului Kallistos al Diokleiei [22]: "Ţelul suprem al căsătoriei
este ca soţul şi soţia să se ajute unul pe altul să intre în împărăţia
cerurilor. Prin dragostea lor reciprocă şi părtăşia vieţii familiale –
dimpreună cu copiii lor, dacă Dumnezeu le-a dat urmaşi – sînt chemaţi a se
aduce unul pe altul mai aproape de Hristos. Ca unire veşnică între două personalităţi unice şi veşnice, Taina
Nunţii nu are alt scop decît acesta".
Răzvan
CODRESCU
[1] Paul
Evdokimov, Taina iubirii. Sfinţenia
unirii conjugale în lumina tradiţiei ortodoxe, trad. rom. Gabriela
Moldoveanu, ed. a II-a revăzută, Asociaţia Filantropică Medicală "Christiana",
Bucureşti, 1999, pp. 77-78 şi 79-80.
[2] În evreieşte,
chiar numele comun cu care este denumită femeia (ishah) este derivat din numele comun care denumeşte bărbatul (ish), cam cum am zice noi, pe româneşte,
"bărbat" şi "bărbată" (după modelul moţionalelor), evidenţiindu-se
şi lingvistic congeneritatea ontologică. Adam (care, punînd vieţuitoarelor
nume, nu găsise "ajutor pe potriva lui") exclamă în faţa femeii: "[De
data aceasta] iată os din oasele mele şi carne din carnea mea! Ea se va numi
femeie [işa], pentru că este luată
din bărbatul ei [iş]" (Facerea 2, 23).
[3] Să observăm că, la origine, femeia nu
este nici superioară, nici inferioară, nici egală stricto sensu bărbatului, ci pur şi simplu "pe potriva lui",
adică aşa cum se cuvine să fie spre armonia fiinţială a umanului.
[4] Să ne
reamintim versetul respectiv (1, 28): "Şi Dumnezeu i-a binecuvîntat, zicînd [a zis întru binecuvîntarea lor]: «Creşteţi şi înmulţiţi-vă...»"
etc. Nu este vorba deci de o obligaţie impusă autoritar, ci de o posibilitate
pozitivă inclusă în bogăţia fiinţială a omului, care este pasibil de "spor"
şi de "rodire" în toate sensurile (sufleteşti şi trupeşti).
[5] Facerea 1, 26: "Şi a zis Dumnezeu:
«Să facem om după chipul şi asemănarea Noastră, ca să stăpînească peste peştii
mării, şi peste păsările cerului, şi peste dobitoace, şi peste tot pămîntul…»".
Dumnezeu împarte cu omul stăpînirea Sa peste toate cele create în lumea văzută,
îl asociază la regalitatea condiţiei spiritual-creatoare. Pro-creaţia însăşi
este, în cazul omului, prin prezenţa conştiinţei, nu simplu mecanism
instinctiv, ci expresie a voinţei lui libere, cu profunde implicaţii sufleteşti.
Chiar dacă omul are, în fiinţa lui biologică, note comune cu animalul, el nu
aparţine esenţial regnului animal, nici nu poate fi redus la animalitatea pură.
[6] "Théologie
dogmatique" (conferinţe pregătite pentru tipar de Olivier Clément şi apărute
postum, mai întîi în franceză, în Messager
de l’Exarchat du Patriarche russe en Europe occidentale, în 1964-1965; cf. nr. 48, oct.-dec. 1964, p. 224).
[7] Clement din
Alexandria (apud Dumitru Stăniloae, Teologia dogmatică ortodoxă, ed. 1978,
vol. 3, p. 181, nota 160; în acelaşi loc, teologul român citează şi îşi însuşeşte
definiţia lui P. Evdokimov: "Fiinţa umană este o fiinţă conjugală").
[8] Apud D. Stăniloae, op. cit., vol. 3, p. 183. În această privinţă, Vl. Lossky se exprimă
mult mai prudent: "Acest «eros» paradisiac va fi fost însă sensibil
deosebit de sexualitatea noastră căzută şi nesăţioasă [...].Căderea a schimbat
pînă şi înţelesul cuvintelor. [...] Condiţia umană a cunoscut o mutaţie în
chiar realitatea ei biologică. Iubirea omenească n-ar resimţi o astfel de
nostalgie paradisiacă dacă n-ar fi dăinuit dureros în ea amintirea acelei stări
dintîi în care alteritatea şi lumea erau cunoscute în chip lăuntric şi fără să
stea sub ameninţarea morţii" ("Théologie dogmatique", în Messager de l’Exarchat du Patriarche russe
en Europe occidentale, nr. 48, oct.-dec. 1964, p. 355). Lossky rămîne aici
mai aproape de părerea majorităţii Părinţilor (printre care şi Sfîntul Ioan Gură
de Aur, numit de Evdokimov "marele doctor al căsătoriei"), care
consideră "unirea conjugală" ca fiind posterioară stării paradisiace.
[9] Panayotis
Nellas, Omul – animal îndumnezeit. Pentru
o antropologie ortodoxă, trad. rom. diac. Ioan I. Ică jr., Editura Deisis,
Sibiu, 1994, p. 53.
[10] Cf. îndeosebi 6, 18-19 şi 8, 4-9.
[11] Cu menţiunea că
sîngele era considerat pandantul material al sufletului: "A avea acelaşi sînge
era totuna cu a avea acelaşi suflet" (H. Daniel-Rops, La vie quotidienne en Palestine au temps de Jésus, Hachette, Paris,
1961, p. 142). Cf. şi exclamaţia lui
Adam în faţa femeii făcute din "coapsa" lui: "... iată os din
oasele mele şi carne din carnea mea! Ea se va numi femeie [işa], pentru că este luată din bărbatul ei [iş]" (Facerea 2,
23), coasta fiind – anatomic, dar şi
simbolic – legată de proximitatea inimii
(centrul psihosomatic al fiinţei omeneşti, după opinia cvasigenerală a celor
vechi). Din întreaga viziune evreiască asupra conjugalităţii pare să reiasă mai
mult un fel de "sacralizare" a condiţiei postparadisiace a "hainelor
de piele" (cf. Facerea 3, 21)
decît o intuiţie a tainei originare a creaţiei sau a destinului ei eshatologic.
[12] Pr. Dr.
Constantin Mihoc, Taina căsătoriei şi
familia creştină în învăţăturile marilor Părinţi ai Bisericii din secolul IV,
Editura Teofania, Sibiu, 2002, p. 18, cu următoarea precizare în subsol: "Ambiguitatea
acestui termen a dat naştere cunoscutei probleme a «fraţilor» lui Iisus, care
au fost de fapt veri ai Săi" (pentru care se face trimitere la Pr. Prof.
Vasile Mihoc, "Cu privire la «fraţii» Domnului", în Şapte tîlcuiri biblice despre Maica Domnului,
Editura Teofania, Sibiu, 2001, pp. 18-30).
[13] Pentru
importanţa "rugăciunii cuplului", cît şi pentru alte aspecte practice
ale vieţii familiale, cf. Michel
Philippe Laroche, Un singur trup.
Aventura mistică a cuplului, trad. rom. Constantin Jinga, Editura Amarcord,
Timişoara, 1995 (mai ales primele capitole).
[14] Ioan 2, 1-11: "Şi a treia zi [de la
chemarea lui Filip şi lauda lui Natanael – cf.
1, 43-50] s-a făcut nuntă în Cana Galileii; şi mama lui Iisus era acolo. Şi a
fost chemat şi Iisus la nuntă, precum şi ucenicii Săi. Şi sfîrşindu-se vinul,
mama lui Iisus a zis către El [sugerîndu-I să săvîrşească minunea pe care ştia
bine că o poate săvîrşi]: «Nu mai au vin…». Şi Iisus i-a zis: «Ce ne priveşte,
femeie, pe Mine şi pe tine? Ceasul Meu încă n-a venit». Mama sa le-a zis
slujitorilor: «Orice vă va spune El, faceţi!». Şi erau acolo şase vase de piatră,
puse pentru curăţirea iudeilor, care luau cîte două sau trei vedre. Zisu-le-a
Iisus: «Umpleţi vasele cu apă!». Şi le-au umplut pînă sus. Şi le-a zis: «Scoateţi
acum şi aduceţi-i nunului!». Iar ei i-au dus. Şi după ce nunul a gustat apa
care se făcuse vin – şi el nu ştia de unde este, ci doar slujitorii care
scosesră apa ştiau – l-a chemat nunul pe mire şi i-a zis: «Orice om pune întîi
vinul cel bun şi, cînd se ameţesc, pe cel mai slab; dar tu ai ţinut vinul cel
bun pînă acum!». Acest început al minunilor l-a făcut Iisus în Cana Galileii şi
Şi-a arătat slava Sa; şi au crezut într-Însul ucenicii Săi".
[15] "Isaie, dănţuieşte…"
este unul dintre momentele cele mai "gustate" ale slujbei de cununie,
la capătul căreia este aşezat, ca bucurie consfinţitoare a tainicei uniri: "Apoi
cîntăreţii cîntă Paharul mîntuirii...,
iar preotul, luînd pîinea şi paharul cu vin, dă mirelui de gustă din ele de
trei ori; aşijderea şi miresei [moment în care se creează, adeseori, o proastă
ilaritate în sînul asistenţei mai puţin "duse la biserică"]. Şi îndată,
luînd cădelniţa, începe a cădi împrejurul tetrapodului, făcînd ocolire cu cei
cununaţi şi cu nunii, de trei ori, şi cîntînd troparul, glasul al V-lea: Isaie, dănţuieşte; Fecioara a avut în pîntece
şi a născut Fiu pe Emanuel, pe Dumnezeu şi omul; Răsăritul este numele Lui, pe
Care, slăvindu-L, pe Fecioara o fericim" (Micul molitfelnic, Editura Renaşterea, Cluj-Napoca, 2001, p. 96).
[16] Ba chiar ea
însăşi o ecclesia domestica (kaˆ t¾n kat’ oŒkon aÙtîn
™kklhs…an
– în Romani 16, 5), numită de Sfîntul
Ioan Gură de Aur (vezi şi mai sus) ™kklhs…a mikr£ ("mica biserică"). Această "îmbisericire"
a cadrului domestic are, se înţelege, cu totul alte temeiuri mistice şi virtuţi
funcţionale decît aşa-numitele "culte casnice" din anumite religii
necreştine (inclusiv din iudaism).
[17] Scopurile căsătoriei
sînt, după Sfîntul Apostol Pavel, 1) iubirea comuniantă şi întrajutorarea soţilor;
2) naşterea de prunci; 3) potolirea instinctelor şi prevenirea alunecărilor pătimaşe
(leacul de "ardoare" este argumentul său cel mai personal; celelalte
două scopuri sînt schiţate – chiar dacă nu va fi fost vorba de căsătorie în
sensul actual, ci de o complementaritate de alt tip – încă din Cartea Facerii: întîi, "nu e bine să
fie omul singur", ci să aibă însoţitor "pe potriva lui"; al
doilea, perechea umană este chemată la o formă iniţial neprecizată de "creştere"
şi "înmulţire"). Pe baza textelor paulinice (cel mai important în
această privinţă rămîne, desigur, capitolul 7 al Epistolei întîi către corinteni) este greu de stabilit o ierarhie a
acestor scopuri. Ea însă se impune aproape de la sine prin pura succesiune în
timp: mai întîi stă răul solitudinii şi nevoia de un "ajutor pe potrivă"
(ceea ce a şi dus la facerea femeii din "coasta" lui Adam), apoi vine
problema "înmulţirii", iar numai la urmă combaterea concupiscenţei
(legată strict de cădere). Am văzut că iudaismul a dat prioritate absolută
procreaţiei. În creştinismul oriental primează (cel puţin în teorie)
parteneriatul spiritual, iar în creştinismul occidental – parteneriatul
procreativ (dar într-o formă mai puţin obsesivă decît în iudaism). În
realitate, este vorba de diferite trepte sau grade de complexitate spirituală
sau civilizaţională, nu întotdeauna omogene în una şi aceeaşi arie, drept care
generalizările pot fi nelegitime. Sfîntul Ioan Gură de Aur simplifică oarecum
problema, afirmînd că sînt două motive pentru care a fost instituită căsătoria:
1) să-l facă pe om să se mulţumească numai cu o singură femeie şi 2) să se
asigure naşterea de prunci. Reglementarea vieţii în doi stă însă pe primul
loc, de vreme ce sînt şi destule cupluri care nu procreează (cf., pentru acest punct de vedere, D. Stăniloae,
Teologia dogmatică ortodoxă, ed.
cit., vol. 3, p. 192 şi urm.).
[18] Paul
Evdokimov, Ortodoxia, trad. rom. Dr.
Irineu Ioan Popa, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii
Ortodoxe Române, Bucureşti, 1996, pp. 323-324.
[19] Chiar Sfîntul
Apostol Pavel (I Corinteni 7, 7) învaţă
despre căsătorie că este un dar (chárisma),
ca şi fecioria (de unde şi complementaritatea mistică a vocaţiei conjugale şi a
celei monahale, a castităţii familiale şi a celei virginale – cele două ipostaze
ale "stării feciorelnice", deopotrivă plăcute lui Dumnezeu).
[20] În altă parte,
Evdokimov se explică mai clar: "După chipul iubirii lui Dumnezeu
Creatorul, iubirea umană se străduieşte «să inventeze» un obiect asupra căruia
să se reverse. Existenţa lumii nu adaugă nimic la deplinătatea lui Dumnezeu în
sine; cu toate acestea, ea Îi atribuie calitatea de Dumnezeu; El este Dumnezeu
nu pentru Sine Însuşi, ci pentru creatura Sa. În acelaşi fel, uniunea conjugală
este o deplinătate în ea însăşi", definind apoi maternitatea umană ca pe "o
formă particulară a chenozei feminine": "Mama se dăruieşte parţial
copilului său, moare parţial pentru el, urmînd iubirii lui Dumnezeu care se
smereşte şi pogoară, repetînd într-un fel cuvîntul Sfîntului Ioan Botezătorul:
«Acela trebuie să crească, iar eu să mă micşorez» [Ioan 3, 30]. Sacrificiul mamei îndură sabia de care vorbeşte Simeon
["Şi prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gîndurile din
multe inimi" – Luca 2, 35]. În
această jertfire, fiecare mamă se apleacă asupra lui Hristos răstignit" (Taina iubirii, ed. rom. cit., p. 134).
Temeiul patristic al unei asemenea dezvoltări se găseşte mai ales la Sfîntul
Vasile cel Mare (P. G. 30, 745), care scrie că pruncii nu fac decît să se
adauge la plenitudinea conjugală, constituind "o consecinţă posibilă, dar
nu indispensabilă".
[21]
"Cuplul:
o schiţă antropologică", inclus în volumul Iacob şi îngerul. 45 de ipostaze ale faptului religios, Editura
Anastasia, Bucureşti, 1996, pp. 51-55.
[22] Din cuvîntul înainte la volumul Căsătoria,
cale spre sfinţenie. Vieţile sfinţilor căsătoriţi de David şi Mary Ford,
trad. rom. Constantin Făgeţan, Editura Sophía, Bucureşti, 2001, p. 8.
Am gasit o poezie misto. O mare poeta contemporana, Iuliana Dulgheruc:
RăspundețiȘtergereE uşor când eşti uşor
Iubirea n-are greutate
Respirarea, un fuior
Ne pierde de identitate
Așa e cînd ești român (româncă): te naști poet(ă) și n-ai ce-i face...
RăspundețiȘtergereCartea se numeste Pentru trecerea zarii si va fi lansata in curand
RăspundețiȘtergereMai avem si alte versuri de completat
Eu n-am minune personală
Minune e grădina-n care stau
Şi vrejul vântului de seară
Lumina prinsă-n găuri de coclau.
Poeta respectivă are și versuri mai bune. Aș vrea să ne oprim aici, pentru că este și nepoliticos, și nedrept.
RăspundețiȘtergereVă aștept cu un eventual comentariu despre materialul postat.
Imi cer scuze. Din invidie, am luat-o pe coclauri, care ne pierde de identitate.
RăspundețiȘtergereAti avut dreptate, citind cartea am descoperit versuri de o sensibilitate rara:
RăspundețiȘtergereHormonii, iubito, hormonii
Din cer se coboară din pronii
...............................
Tu iar plângi, iubito, te doare?
Credeam că ne-am înțeles... Vă rog să nu mă puneți în situația de a vă șterge comentariile!
RăspundețiȘtergereAurelian
RăspundețiȘtergereMie mi se pare ca scrie Iuliana Dulgheruc scrie in stilul lui Mircea Cartarescu (legat de divanul de la 20 de ani). Asa ca nu e vorba aici de o curtoazie din partea detinatorului blogului, ci, pur si simplu, de o recunoastere a valorii literare a textului, asa cum se poarta in critica literara.
Ca să vezi!
RăspundețiȘtergere