Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob
Constantinescu şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de
20 de ani (240 de numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel
Constantinescu, Răzvan Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia
Banea (n. Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul
revistei şi i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a
sprijinitorilor mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici.
Pentru detalii despre această antologie on-line, a se citi aici.
(R. C.)
2007
LUCIFERISMUL
ÎN ŢARA LUI CARAGIALE
Spre sfîrşitul anului trecut, în mediile religioase de la noi s-a creat
o oarecare indispoziţie în faţa apariţiei editoriale a unei stranii Evanghelii
după Lucifer, în care unii s-au grăbit să
vadă un fel de culminaţie a insolenţei anticreştine şi chiar un semn al
vremurilor apocaliptice. Curioşi şi îngrijoraţi şi noi de această nouă
provocare, despre care credeam c-ar fi cel puţin ceva în genul Versetelor
satanice (1989) ale lui Salman Rushdie,
carte ce a produs atîta tulburare în lumea islamică, am solicitat obscurului
autor trimiterea unui exemplar (conform indicaţiei de pe ultima pagină a
cărţii: "Evanghelia după Lucifer
poate fi comandată la adresa ghiuri@gmail.com sau la telefon 0728 090 666").
O dată satisfăcută curiozitatea, îngrijorarea s-a cam risipit şi ea: am dat de
un simplu exerciţiu particular de teribilism psihanalizabil,
de care Lucifer însuşi ar trebui să fie foarte stînjenit...
Există în cultura europeană romantică şi postromantică (de la Byron la
Baudelaire) o oarecare tradiţie a demonismului literar, care, sub influenţă
apuseană, s-a făcut simţită şi la noi, inclusiv în cîteva poeme şi încercări
dramatice eminesciene. Lucifer i-a fascinat pe romantici (despre care s-a spus
că au avut mai degrabă un fel de "religiozitate fără religie",
hrănită cu superstiţii folclorice sau exotisme mitico-magice) ca posibilă
imagine a "geniului neînţeles", reprezentat adesea ca un tînăr
răzvrătit, gata să se ia de piept cu Dumnezeu şi cu lumea întreagă. Uneori s-a
întîmplat ca astfel de creaţii literare, dincolo de confuzia sau perversiunea
lor spirituală, să aibă mai mici sau mai mari calităţi estetice (dracul fiind
meşter în a se îmbrăca în "înger de lumină").
Nu este cazul Evangheliei după Lucifer
prin Ghiuri Selegean, chiar dacă autorul va fi avut prevalente ambiţii
literare, la periferia discursului postmodernist. Lipsit de talent, Ghiuri
Selegean crede, ca elevii cînd fac compuneri, că literatura înseamnă apelul la
un anumit fond arhaic al limbii, răsucirea pretenţioasă a frazei şi jocul de
cuvinte, sau chiar invenţia de vocabule noi ("a învremni" – de la vreme, "mîlcire" – de la a tăcea mîlc, "a rubini" – de
la rubin, "vlagoslovenie" –
în loc de blagoslovenie etc.), pe
fondul unei alegorism obsesiv, supralicitat pînă la ridicol. Exprimarea este atît
de căutată şi de stufoasă, cuvintele atît de multe în raport cu faptele şi cu
ideile, încît textul devine ilizibil încă de la primele pagini. E foarte mică
probabilitatea să poată duce cineva pînă la capăt, oricît apel ar face la
glosarul dat de autor (pp. 57-59), o astfel de lectură, în care se împotmolesc
fără nici o şansă şi spiritul, şi ochiul.
Noul "evanghelist" face mai degrabă figura unui Mitică intrat la "fandacsie",
încîntat de sine, dar ulcerat de neîmplinirile unei vieţi cenuşii (neîmplinirea
erotică, neîmplinirea vocaţională etc.), pe care, ca orice ins rătăcit, fără
educaţie şi sensibilitate religioasă, le impută cu năduf lui Dumnezeu. Drama
autorului este că, încercînd să priceapă lumea şi vremurile, nu poate scăpa
nici o clipă de sine însuşi, nu se poate emancipa de propria puţinătate. "Evanghelia"
sa – numită pe parcurs şi Povestea mea,
Povestea unui dor sau cartea vieţii "lăbărţată" în
21 de caiete/capitole – vorbeşte astfel mai mult despre eul său confuz decît
despre "patronul" său spiritual, fiind de fapt o autobiografie
deghizată (mutatis mutandis, ca în Luceafărul eminescian interpretat de
Maiorescu), lipsită însă de orice virtute a tranzitiviţii (adică înţelegerii
mesajului de către celălalt – condiţie minimală a comunicării şi cuminecării,
inclusiv la nivelul creaţiei artistice).
Nu doar necredincios, dar lipsit de orice orizont teologic, "filosofia"
sa se reduce la un soi de dualism primitiv: Întru
început se iscă dorul veşniciei şi dorul scăpără-n odorul veşniciei, Mirele
ce-şi văpăia dorul. [...] Odorul veşniciei îşi văpăia jumătatea de împărăţie,
iară eu, dorul veşniciei, luceam cealaltă jumătate, dar oricît stăruiam întru
frăţie, părtaşi într-a veşniciei măreţie, cele două jumătăţi nu se potriveau
nicidecum (1, 10 şi 37). Limbajul e naiv bogumilic: "odorul veşniciei",
"Mirele" steril, "frăţînul", e aspectul leneş al existenţei
(deus otiosus), în vreme ce "dorul
veşniciei", Lucifer, "Nefîrtatul" ereziei bogumilice, e aspectul
dinamic, patima vitalistă. Ca orice trăitor complexat, autorul are un fel de
cult compensatoriu al Vieţii. Numai că Viaţa (chiar grafiată aşa, cu majusculă)
este pentru el doar un fel de tensiune nărăvaşă între "dragoste şi
drăgosteală", iar culminaţia ei "iniţiatică" sună cam aşa: Răzbind printre petalele trandafirii ale
bobocului prigorit şi jilăvit de sărutări băloase, mirele sfredeli tainiţa
miresei, pînă-n zgăul dintru pîntecele-i roditor, îndesîndu-şi sceptrul vrednic
de fala unui împărat... (4, 31).
Gravitatea eminesciană se dizolvă treptat în vulgaritate caragialescă,
pariul metafizic devine simplu decor al platitudinii carnale, iar încăpăţînarea
de a scrie i se revelează în final autorului însuşi ca impură "fudulie"
a unui "muritor" care tînjeşte şi el (vezi 21, 11 şi urm.) "să
fie iubit, slăvit şi preţuit" (tînjire înduioşătoare, ce l-a împins nu
doar să scrie o carte imposibilă, dar şi să şi-o tipărească şi difuzeze singur,
legînd-o în coperte negre ca propria lui întunecare).
Un lucru e sigur (şi liniştitor pentru cei care s-au pripit să se
îngrijoreze de aparenţa ameninţătoare a demersului): în cartea necăjitului său "evanghelist"
sui generis dracul nici nu s-a mai sinchisit
să-şi vîre coada. Căci dracul – parol,
monşer! – e rău, dar nu e prost.
Răzvan CODRESCU
* Răzvan Codrescu, "Luciferismul în ţara lui Caragiale", în Puncte cardinale, anul XVII, nr. 7/199, iulie
2007, p. 16.
Mai puteţi citi pe
acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – "Cine se teme de naţionalism?"
(1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – "Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – "Fiziologia trepăduşului"
(1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – "«Resurecţia» lui Nichifor Crainic
între bucurie şi dezamăgire" (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – "Necesara despărţire a apelor"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – "Distincţii necesare" (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – "Spiritul viu al dreptei"
(1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – "Dimensiunea transcendentă a
politicului: Mişcarea Legionară" (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – "Necesitatea unei viziuni de
dreapta..." (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – "Apelul unui licean către
«oastea naţionalistă»" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – "Confruntarea dintre Memorie şi
Uitare" (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – "Martin Luther şi evreii..."
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – "Dreptatea d-lui Pleşu" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – "Pe marginea unei decepţii"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – "Unde d-l Pleşu nu mai are
dreptate" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – "Viaţa – proprietate de stat"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – "Sensul unităţii creştine"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – "Căderea Cuvîntului în cazuri"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – "O reacţie a d-lui Patapievici"
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – "San Juan de la Cruz: Romances"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – "Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – "Domnul Petru Creţia şi
«legionarul de 1,65»" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – "Iarba verde de acasă…"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – "Doar o vorbă să-ţi mai spun…"
(1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»" (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – "«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»" (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – "Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – "Între zoón politikón şi homo
religiosus" (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – "Apocalipsa şi ştiinţa"
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – "Stafia comunismului la
Paris" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – "«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – "Falimentul speranţei" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – "Masoneria şi organizaţiile
internaţionale" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – "Ispita «iubirii»" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – "Apostrof-area ca asasinat
moral" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – "Fabulă cu trandafir" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – "Biserica să nu se teamă de
puternicii zilei!" (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – "Aspecte ale dialogului
religie-cultură…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – "Puncte cardinale
100": "La aniversară", "Măcel de Buna Vestire",
"Marginalii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – "Cronica unei gafe
editoriale" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – "Epica Holocaustului…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – "Lecţia americană" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – "Demonizarea Americii" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – "«Dictatura bunului simţ»…"
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – "În sfîrşit, Acasă…" (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – "Anul Eminescu", "Oda
(în metru antic): deschiderea nivelelor de receptare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – "Cine eşti dumneata, domnule
Neştian?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – "Demitizarea" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – "Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – "Marea iertare" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – "Maica Mihaela" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – "Un luceafăr pe columna
cezarilor" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – "Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – "Supără realitatea sau formularea
ei?" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – "Marginalii la o scrisoare a lui
Mircea Eliade" (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – "Odihna de Eminescu" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – "Mesianismul Dreptei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – "Misiunea românilor în istorie"
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – "Obligaţiile unei conştiinţe
morale" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – "Naţionalismul şi România de
azi", "Menirea generaţiei noastre" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – "Lichidarea unei legende"
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – "Pentru o Europă unită a
naţiunilor" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – "Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – "Despre a fi altfel" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – "Pentru un naţionalism
european" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – "Caracterul naţional al
Ortodoxiei" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – "Un evreu renegat avertizează
America" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – "In memoriam: Horia
Bernea", "Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – "Europa lui Hristos" (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – "Ziua judecăţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – "Interviu cu istoricul Neagu
Djuvara" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – "Elitele şi partidele
politice" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – "Revolta «omului recent»"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – "Naţionalism şi democraţie"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – "Perversiunea
naţional-comunistă" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – "Isteria antifascistă"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – "Moştenirile lui Horia
Bernea" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – "Veşti triste din Spania"
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – "Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – "Centenarul Petre Ţuţea
(1902-2002)" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – "Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii" (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – "Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – "Cultul monştrilor" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – "Nu-i pace sub măslini..."
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – "Aceşti evrei visători şi
utopiile lor păguboase" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – "De la vulgaritate la
perversiune" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – "Dimensiunea cosmică a
dorului" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – "Călătorie în «buricul
pămîntului»" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – "Taina fratelui" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – "Conceptul de medicină
creştină" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – "Cazul Paulescu văzut cu ochii
altora" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – "Political correctness?"
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – "Tîlcuirea patristică a Psalmului
50" (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – "Un clown pentru
Nobel?" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – "Chilia isihastului în lume"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – "Paul Goma «antisemit»?"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – "Catedrala Mîntuirii
Neamului..." (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – "Mircea Dinescu între ignoranţă
şi abjecţie" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – "August roşu: circ fără
pîine" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – "«Insurecţia» de la 23 august văzută
prin ochii unui soldat german" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – "Erosul care mişcă lumile"
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – "Sfinţita rugăciune" (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – "Păcatul lui Onan" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – "Dante, Infernul, Cîntul
XXXIV" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) – "Acatistul Sfinţilor Români din
închisori" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – "Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – "Tentative de purificare"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVIII) – "La despărţirea de Papa Ioan Paul
II..." (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIX) – "Cine a fost Teodor M.
Popescu?" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CX) – "Cuvînt prevenitor despre idolatrie
şi magie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXI) – "Cultul eroilor la români"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXII) – "Miza unui linşaj mediatic"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIII) – "Biblia lui Robespierre"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIV) – "Imoralitatea apartenenţei la
francmasonerie" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXV) – "Împotriva falsului ecumenism"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVI) – "De la Facere la Apocalipsă"
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVII) – "O uşă interzisă" (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXVIII) – "Pe marginea unei
blasfemii" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXIX) – "Un portret al Căpitanului la
copilărie" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXX) – "«Am vrut să-l împuşc pe
Ceauşescu»" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXI) – "Ciobanul şi «futelniţa»"
(2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXII) – "Luciferismul de larg consum" (2006)
* Antologia
Punctelor cardinale (CXXIII) – "Adevărata dramă de la
Petru-Vodă" (2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXIV) – "În jurul unei neînţelegeri"
(2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXV) –
"Ofensiva homosexualilor" (2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXVI) –
"Ultima biruinţă a lui Ştefan cel Mare" (2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXVII) –
"«Sfîntul» Mişa din Clejani" (2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXVIII) –
"Memento Gulag în Vendeea"
(2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXIX) –
"La plecarea dintre noi a Părintelui Calciu" (2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXX) – "Tinereţe fără bătrîneţe" (2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXI) – "O nouă carte la Editura Puncte Cardinale..." (2006)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXII) – "Despre poziţia Bisericii faţă de stăpînire" (2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXIII) – Două traduceri din Annick de Souzenelle (2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXIV) – "Suferinţa ca binecuvîntare" (2007)
* Antologia Punctelor cardinale (CXXXV) – "Cele trei atacuri ale diavolului asupra lui Hristos" (2007)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu