Versurile lui Sandu Tudor reproduse mai jos (dar cu ortografia blogului), niciodată apărute în volum, au fost dezgropate din paginile revistei Gândirea, unde viitorul corifeu al “Rugului Aprins” a colaborat ani de-a rîndul, fiind receptat de critica şi istoria literară ca unul dintre “ortodoxiştii” reprezentativi, atît în sens bun (valorificarea creatoare a Tradiţiei), cît şi în sens rău (un anume manierism folclorico-religios, necruţător ridiculizat de un G. Călinescu sau de un E. Lovinescu). Dincolo de lungimi (care ţin de o altă vîrstă a poeziei), Sandu Tudor are remarcabile accente lirice de misticism vizionar, fie pe linia cultă a unui neoromantism bizantinizant (ca în “Ultima auzire…”), fie în prelungirea folclorului de tip ritual (ca în “Variantă de bocet…” – prelucrare cultă a vechilor “cîntece de ziori”), fie sub tentaţia unui hermetism mistico-poetic cu acuităţi expresive de talie argheziană (ca în “Roata întraripată” – specie de artă poetică a lo divino, amintind de faimoasele glose extatice ale Sfîntului Ioan al Crucii). (R. C.)
ULTIMA AUZIRE
a unui
cuvios pe năsălie,
gata
întru adormirea sub glie
Omul vorbind cu sine prin glasul minţii lui
Aud în bănuială de umbră
pămîntească
paşi străvezii, zvonire
de unde de lumină
pe domnul [?] meu mergîndu-şi
sunarea lor cerească,
vestirea Dimineţii ce-n
veacuri va să vină.
Glasul întîiului străin purtător de pală de
foc: Mihail
În clipe mici răsună a
voastră zi de humă
de n-auziţi tăişul de
limpezimi de spadă
ce peste voi ridică
Pronia ce mă-ndrumă
cînd Cartea Tainei lasă
şapte peceţi să-i cadă.
Eu suflu cea din urmă scînteie
de pe vatră
în flăcărări de aripi să
baţi în vîntul Morţii
şi spulberat cu trupul
spre baştina de piatră
s-aştepţi sub talpa
Crucii sunînd deschisul porţii.
Alt glas de străin cu mîini aducătoare de
har: Rafail
Cu palme desfăcute,
liturgică strigare,
din inima Troiţei cer
har să-ţi izvorască
prin oase cuvioase bine
mirositoare
oloi preasfînt din care
să se tămăduiască,
sub jeluiri de clopot, prohod
de toacă-n lemne,
lunatecii tristeţii,
fecioarele nebune,
cei ce mai au credinţă
în visuri şi în semne
într-o năstrapă de-aur
în mir să mi te-adune.
Glasul străinului mezin ce ţine floarea de
crin: Gavriil
A treia zi voi merge
întru Bună-Vestire
la ceia ce turna-vor
spre tine greu pămînt,
voi duce crinul proaspăt
cu lujerul subţire
din pieptu-ţi de călugăr
crescut prin giulgiul sfînt.
Mirozna lui din moarte
suind prin floarea-naltă
peste simţiri va trece,
spre dincolo de viaţă,
pre cei rămaşi în urmă
sub zarea ceastălaltă
nădăjduind Ajunul
sfintei Schimbări la Faţă.
Omul dondăneşte iar cu glasul minţii lui
Ce ochi au cei trei
îngeri ce-i ţine-n foc făclia!
Oglinzi de veşnicie prin
cari strevăd deplin.
Aş vrea să ţip. Văd
umeri purtîndu-mi năsălia.
Daţi paloşul! Năstrapa!
Daţi lujerul de crin!
Scobor la fund. Vin
bulgări. Pe piept simt toată glia.
(Gândirea, anul IX/1929, nr. 1-2, pp. 13-14)
VARIANTĂ DE BOCET
LA ZORII ZILEI
Bocitoarele:
Zorilor, surorilor,
vraja albă-a florilor,
zînelor cu ochi de rouă,
cu trup de lumină nouă!
Ca zmeoaicele nebune
ridicaţi-vă pe lume
din cereştile fîntîni
cu ulciorul zilii-n mîini.
Treceţi geana nopţii-n
pripă,
suiţi zarea în aripă.
Vă zoriţi pe roţi de vînt
de ziliţi peste pămînt,
să se-oprească-n drum de
cer
fata răposată ieri.
Prindeţi sufletul cu voi
şi-l întoarceţi înapoi,
aci-n lumea luminată
de Dumnezeu bun lăsată,
la miros de brazdă
crudă,
la păduri cu umbra udă,
la arşiţa-n plin de
soare,
şi la apa curgătoare,
şi la poama grea din
pom,
şi la dragostea de om.
Ce-a rămas pe năsălie
sub priveghiul de făclie
ziua a treia să învie.
Maica Domnului să dea
mersul inima să-şi ia.
Zorile:
Surioare bocitoare,
lacrămi mari de
jelitoare,
cîntec de ultimă seară,
plînset de gură amară,
iacă, vezi, noi ne
grăbim,
fundul lumii limpezim
cu mir binecuvîntat
vioriu în Revărsat.
Sîrguim pe roţi de vînt
şi dăm ziua pe pămînt,
dar n-am întîlnit pe cer
fata răposată ieri.
Duhul ei fără de samă
a vîslit prin ţări de
vamă
cu aripi de zbor înalt
pe tărîmul celălalt.
A trecut demult de noi
şi nu-ntoarcem înapoi,
fiindcă îngerul de foc
ne-a sunat după soroc
făr’ de
preget să zburăm
roua s-o împrospătăm
pe grădini cu pomi în
floare
ofiliţi de noaptea mare.
Bocitoarele:
Zorilor, surorilor,
fuiorul culorilor
pe deasupra munţilor,
pe deasupra frunţilor,
cristelniţa zilelor,
beteala copilelor
şi-a miresii ce-a murit
fără ca să fi iubit,
ia-n spuneţi de ce
goniţi
şi de ce nu vă opriţi?
De ce zborul vostru
harnic
să-şi toarcă firul
zadarnic –
păienjiniş argintiu,
borangic pentru sicriu?
De ce fecioara curată
prea timpuriu răposată
în lumină-o rătăciţi
şi mai mult o despărţiţi
de surori ce-n văl îi
coasă
lămîiţă de mireasă,
de fraţi sub geana
făcliei
păzind veghea năsăliei,
de mama mult mîngîioasă
ce-o cheamă şoptit prin
casă
şi tatăl ce-a-nzăpezit
ca un munte gîrbovit?
Zorile:
Surioare bocitoare,
lacrămi mari de
jelitoare,
cîntec de ultimă seară,
plînset de gură amară,
iacă, vezi, noi nu
silim,
peste lume nu zilim
fuiorul culorilor
pe deasupra norilor,
pe deasupra munţilor,
pe deasupra frunţilor,
ca pe fata cea curată
prea timpuriu răposată
în raze s-o rătăcim
şi mai mult s-o
despărţim.
Dară, vezi, ne-am
îngrozit
cînd pe ceruri s-au ivit
două stele verzi,
cuminţi,
luminiţe de ochi sfinţi,
şi-una s-a şi măcinat
vremea făr’ să-i
fi sunat.
Bocitoarele:
Zorilor, surorilor,
ce stingeţi comorilor
focurile necurate
din gorgane-ndepărtate,
staţi în loc, nu mai
ziliţi,
crugul soarelui opriţi,
căci fecioara-aşa curată
prea timpuriu răposată
în lumină stă orbită
şi rămîne despărţită
de tihna umbrei din
casă,
de candela cea sfioasă,
de tronul ei ticluit,
de războiu-abia urzit,
de horele nejucate,
de şezători nelucrate,
de fîntîni neîntîlnite,
de aleanuri nedoinite,
de iubiri neîndrăgite,
de văiugi nelăinicite.
Zorile:
Surioare bocitoare,
lacrămi mari de
jelitoare,
cîntec de ultimă seară,
plînset de gură amară,
iacă, vezi, noi nu zorim
cerul ca să lîmurim
în cleştar caranfiriu
să răsară soare viu
ca pe fata cea curată
prea timpuriu răposată
s-o oprească-n loc
orbită
şi să fie despărţită.
Dar poruncă de-alergat
Maica Domnului ne-a dat,
să-nviem cu vînt jilav
un crin cu lujer bolnav.
Şi-apoi nimănui vreodată
aşa putere nu-i dată
crugul lumii să oprească
pentru jalea omenească.
(Gândirea, anul XI/1931, nr. 4, pp. 163-164)
ROATA ÎNTRARIPATĂ
La-nceput, din dor
nespus,
zvîrli-un
fir de gînd în sus.
Sui în scări firul
subţire
arcuit
spre stihuire.
De ai rîvnă, nu rămîi
lîngă gîndul
căpătîi.
Zbori cu-aripi de-argint
la gleznă
peste
apa-ntîi de beznă,
prin
hotare-ntunecoase,
moartea
simţurilor joase.
Treci departe-albastra
valmă
cu
luceferi albi în palmă.
Adevărul, noapte
dreaptă,
îţi
adie tîlcu-n şoaptă.
Intri-n auria Mare
cu
dungi roşii cerc de zare.
Pe văzduh Slava se-arată
în
icoană ne-nserată
ce-şi
ascunde-n strălucire
purpura
cea peste fire.
În clipita cînd
te-nclini
Chipului
Sfintei Lumini
inima
vrăjii acele
îţi va
tremura-n inele
ritmic
cînt de aur vechi.
Un bob de-ai prins în
urechi,
ai să
pici din nou în humă.
Aci, cu zîmbet de glumă,
baţi o
stea în vîrf de munte.
Înţintînd steiul în
frunte,
cu scîntei
din focul rece
scrii
în slova care trece
cu un
deget de ninsoare
stihul
geamăn care-ţi moare.
Şi-ai rămas sărac şi
mut,
fiindcă
eşti făcut din lut.
Iar de vrei să mergi
nainte,
urci
iar Roata-peste-minte,
prin
albastrul de smerire
şi prin
aur de uimire,
ca să
prinzi împurpurat
viaţa
versului curat.
Slabe versuri! Mai ales prima poezie. Nu e de mirare ca un Calinescu l-a "ridiculizat".
RăspundețiȘtergereNu-i ce s-a scris mai bun la "Gândirea", nici ce-a scris mai bun Sandu Tudor însuşi, dar poeziile au importanţa lor istorico-literară şi marchează calea spre Rugul Aprins. (În paranteză fie spus, Sandu Tudor e un poet mai mic decît îl cred sau tind să-l creadă unii, furaţi de "mitul" biografic. Dar e unul dintre acei "minori" peste care nu se poate trece, din motive mai degrabă extraestetice.)
RăspundețiȘtergere