Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Imaginea care a însoţit textul în revistă
2005
MIZA
UNUI LINŞAJ MEDIATIC
Două evenimente zguduitoare,
petrecute recent, sînt simptomatice pentru tendinţele din Biserica Ortodoxă
Română. Mă refer, în ordine cronologică, la marşul homosexualilor din Bucureşti
şi la moartea unei tinere în Mănăstirea Tanacu – Vaslui. Prin felul în care a
reacţionat în ambele cazuri, Biserica îşi trădează gravele slăbiciuni şi o
pornire hotărîtă spre secularizare.
Faţă de ieşirea în stradă a
pederaştilor, Biserica [1] a avut o
atitudine ambiguă. Nu a fost de acord cu parada homosexualilor, dar nici nu a
protestat răspicat. A mormăit a nemulţumire, de ochii credincioşilor, însă nu
s-a opus public – cum s-ar fi cuvenit şi cum ar fi avut puterea să o facă.
Îngăduinţa cu care Biserica a tratat manifestarea gay-lor se înscrie într-o serie a concesiilor din ce în ce mai
importante pe care le-a făcut în ultimii ani diverselor provocări ale unei
societăţi cu puternice tendinţe păgînizante. Ceea ce arată că ierarhii încearcă
să nu-i mai supere pe principalii agenţi ai secularizării: mass-media şi zisa “societate civilă”.
Pe de altă parte, în cazul de la
Mănăstirea Tanacu, ierarhia B.O.R. s-a grăbit să îngroaşe scandalul prin cîteva
măsuri pripite şi nedrepte. P. S. Corneliu Bîrlădeanu, episcopul vicar al
Huşilor, s-a năpustit asupra preotului acuzat de crimă, ieromonahul Daniel,
fără să-l asculte sau să cerceteze faptele îndeaproape. I-a luat dreptul de a
sluji, apoi l-a caterisit şi l-a exclus din monahism, înainte ca Justiţia şi
Consistoriul să se pronunţe. Speriat de ofensiva cetei de analfabeţi teologic
purtători de legitimaţie de presă, P. S. Corneliu a încercat, într-un mod deloc
onorabil, să iasă basma curată. A mers pînă acolo încît să spună că nu l-a
hirotonit pe călugăr, că locul mănăstirii nu fusese sfinţit, că în B.O.R. nu se
fac exorcizări – toate neadevăruri uşor demontabile.
Nu ştim dacă Daniel Corogeanu
este sau nu vinovat de moartea Irinei Cornici [2]. N-am fost de faţă la cele întîmplate. Pentru limpezirea
împrejurărilor în care s-a produs tragedia este nevoie ca ancheta criminaliştilor
să fie dublată de una a Bisericii. Cu atît mai mult ni se pare extrem de
suspect felul în care Biserica s-a dezis – inclusiv printr-un comunicat al
Patriarhiei – de un cleric care fusese supus unui adevărat linşaj mediatic. Mai
ales că avem informaţii potrivit cărora cazul Tanacu va fi folosit drept
pretext pentru “curăţarea” mănăstirilor de “fundamentalişti religioşi” [3]. “Fundamentalişti” înseamnă (pentru
atei, dar, din păcate, şi pentru unii ierarhi) acei călugări tradiţionalişti
care se ţin de buchea Evangheliei şi de cea a scrierilor Sfinţilor Părinţi,
monahi care respectă canoanele cu stricteţe şi, din această pricină, se opun
curentului de aggiornamento. Care
curent presupune adaptarea Bisericii la mai toate racilele veacului,
transformarea mănăstirilor în “puncte de atracţie turistică”, în “muzee ale
Ortodoxiei”, cu exponate vii, în costume “de epocă”. Într-un cuvînt,
“fundamentaliştii” se împotrivesc ecumenismului ideologizat şi relativizării
normelor tradiţionale de vieţuire monahală.
Semnalul de luptă contra
“fundamentaliştilor” l-a dat un preot-profesor din Bucureşti, care a declarat,
într-o emisiune televizată, că “în Moldova există o reţea de mănăstiri eretice,
antiecumeniste, naţionaliste, care au ieşit de sub ascultarea ierarhiei şi fac parte
dintr-o mişcare rusă”, ba a şi a cerut “curăţarea” acestora. Mai mult, a dat şi
numele unei astfel de mănăstiri: Petru-Vodă din Neamţ. În logica acelui preot,
a fi naţionalist şi antiecumenist este egal cu a fi eretic. Dincolo de asta,
aserţiunea este mincinoasă în mare parte. Pentru că sînt mănăstiri care se opun
ecumenismului şi în care este cultivată identitatea naţională, dar acestea nu
încalcă disciplina şi nu fac politică. Iar Mănăstirea Petru-Vodă, călăuzită
duhovniceşte de Protos. Iustin Pârvu, este o lavră exemplară a Ortodoxiei
româneşti.
Poate că preotul acela a fost
“intoxicat” şi s-a grăbit să se facă remarcat cu o declaraţie şocantă. Este
însă regretabilă ieşirea sa, mai ales că vine pe fondul unui atac furibund al
necredincioşilor din presă şi din societatea civilă asupra Bisericii. Adversari
mai vechi sau mai noi ai B.O.R. au cerut, pe ton ultimativ, “reformă” în
Biserică, eliminarea religiei din şcoli, punerea “cu botul pe labe” a fanaticilor, stoparea urgentă a
sfinţirilor de lucrări publice etc.
Ne temem, în acest context, ca nu
cumva ieşirea televizată a preotului acuzator să fie semnul unui început de
complicitate între unii dintre slujitorii B.O.R. şi adversarii tot mai
influenţi ai acesteia.
Claudiu TÂRZIU
[1] Cînd spun Biserica, mă refer la instituţie, nu la comunitatea
de credincioşi.
[2] Astăzi Daniel Corogeanu, găsit atunci ca principal vinovat,
şi-a ispăşit pedeapsa şi e liber, iar moartea Irinei Cornici (cum a semnalat
recent şi BBC-ul) pare să fi fost mai degrabă “opera” celor de pe Salvare (care
i-au administrat o doză de adrenalină de cîteva ori mai mare decît ar putea
suporta un om normal), ci nu a “exorcizatorilor”. [Nota Blog]
[3] Înţelesul curent al expresiei este pe nedrept peiorativ, pentru
că fundamentaliştii nu sînt, stricto
sensu, nişte extremişti sîngeroşi, ci cei ce se bizuie pe fundamentele originare şi eterne ale
credinţei creştine.
* Claudiu Târziu, “Miza
unui linşaj mediatic”, în Puncte cardinale, anulXV, nr. 7/175,
iulie 2005, p. 1. Numărul a cuprins şi un grupaj intitulat “Cazul Tanacu în oglinzi paralele” (pp. 2-3).
Autorul articolului, astăzi
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul monştrilor” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – “Aceşti evrei visători şi utopiile lor
păguboase” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – “De la vulgaritate la perversiune”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică a dorului”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – “Călătorie în «buricul pămîntului»”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina fratelui” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – “Conceptul de medicină creştină” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – “Cazul Paulescu văzut cu ochii altora”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – “Political correctness?” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – “Tîlcuirea patristică a Psalmului
50” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – “Un clown pentru Nobel?” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – “Chilia isihastului în lume” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – “Paul Goma «antisemit»?” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – “Catedrala Mîntuirii Neamului...”
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – “Mircea Dinescu între ignoranţă şi
abjecţie” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – “August roşu: circ fără pîine” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – “«Insurecţia» de la 23 august văzută prin
ochii unui soldat german” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – “Erosul care mişcă lumile” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – “Sfinţita rugăciune” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – “Păcatul lui Onan” (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – “Dante, Infernul, Cîntul XXXIV”
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) – “Acatistul Sfinţilor Români din
închisori” (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – “Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă” (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – “Tentative de purificare” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CVIII) – “La despărţirea de Papa Ioan Paul II...” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CIX) – “Cine a fost Teodor M. Popescu?” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CX) – “Cuvînt prevenitor despre idolatrie şi magie” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CXI) – “Cultul eroilor la români” (2005)
Cine este preotul-profesor la care se face referire in articol? De curiozitate, atata tot.
RăspundețiȘtergereCred că ar putea fi vorba de Alexandru Stan, dar cel mai în măsură să vă lămurească este chiar autorul articolului, pe care-l rog să o facă.
RăspundețiȘtergere