INDICE DE NUME
Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Imaginea care a însoţit textul în revistă
2005
CULTUL EROILOR
CULTUL EROILOR
LA ROMÂNI
De eroi ne aducem aminte, sincer sau complezent, doar la momente festive. Apoi intervine uitarea şi meschinăria noastră naţională. Din lipsă de fonduri, indolenţă sau cîteodată rea-voinţă, zac în paragină zeci de mii de morminte ale ostaşilor români îngropaţi în glii străine. În timp ce statele europene au reuşit să-şi recupereze simbolic eroii din cele două Războaie Mondiale, plecînd în pelerinaj acolo unde în urmă cu mai bine de jumătate de veac se desfăşurau lupte sîngeroase, România pare să-şi fi uitat complet martirii. Cimitire de onoare năpădite de bălării, monumente comemorative lăsate în paragină, civili înmormîntaţi alături de soldaţi căzuţi la datorie – toate acestea demonstrează dezinteresul românilor pentru propriul trecut. Ziua Eroilor, sărbătorită o dată cu Înălţarea Domnului (anul acesta: 9 iunie), declanşează de regulă, demagogic şi propagandistic, o competiţie tacită între politicienii ahtiaţi după “imagine”, care se întrec în “dimensiunile coroanelor”. În timp ce Ungaria, Germania, Rusia sau Italia au făcut din cultul eroilor un veritabil prilej de pelerinaj şi reculegere identitară, România semnalează prezenţa cimitirelor de onoare ale soldaţilor săi prin bălării şi buruieni… Se spune că trecutul creează identitatea naţională. Condiţiile dezastruoase în care se află necropolele noastre de onoare întăresc ideea că românii şi-au uitat complet eroii...
Tradiţii şi eforturi oficiale
În 1919, în urma prevederilor Tratatului de la Versailles privind comemorarea celor căzuţi la datorie, se înfiinţa în România Societatea Mormintelor Eroilor Căzuţi în Război, devenită pe 1 august 1940 Aşezămîntul Naţional “Regina Maria”. În 1920, se stabilea ca Ziua Eroilor să fie comemorată la 40 de zile după Sfintele Paşti, de praznicul Înălţării Domnului. În semn de veşnică cinstire, în anul 1923, conducerea statului român a decis ca simbolul sacrificiului celor căzuţi pentru reîntregirea patriei să fie evocat de osemintele unuia dintre ostaşii necunoscuţi de la Mărăşeşti, Mărăşti, Oituz, Tg. Ocna, Jiu, Prahova, Bucureşti, Dobrogea, Ardeal şi Basarabia. Deshumarea şi ridicarea acestor rămăşite pămînteşti a fost urmată de aşezarea lor în zece sicrie de stejar, căptuşite cu tablă de zinc şi depuse în Biserica “Adormirea Maicii Domnului” de la Mărăşesti, în ziua de 13 mai 1923. În 1948, o dată cu venirea comuniştilor la putere, Ziua Eroilor avea să fie stabilită pentru data de 9 mai, ulterior această ceremonie devenind cea a “Independenţei de Stat şi a Victoriei asupra Fascismului”. Înainte de '89, cultul eroilor a suferit o politizare excesivă pe linie de partid, mitul soldatului român devenind nucleul unui patriotism gregar, în conformitate cu doctrina comunistă. În perioada postdecembristă, cultul eroilor avea să devină un exerciţiu de imagine pentru politicienii care abia în 2003, prin legea 379, aveau să înfiinţeze Oficiul Naţional pentru Cultul Eroilor. Directorul Oficiului, col. prof. dr. Cristian Scarlat, declară că “rare sînt cazurile cînd la mormintele eroilor neamului poate fi observată o lumînare aprinsă sau o mînă de flori”.
În
Moldova, craniile
ostaşilor români
ies din
pămînt!
În bătălia de la Ţiganca (Republica Moldova), Armata Română
a înregistrat una dintre cele mai mari pierderi de vieţi omeneşti din istoria
sa. Cei 26.000 de eroi ai neamului au fost înhumaţi, unul peste altul, în trei
gropi commune, la Cania, Iepureni şi Stoianovca. La Ţiganca şi pe multe alte cîmpuri
de bătălie de dincolo de Prut, unde, la începutul celui de-al doilea război
mondial, au căzut la datorie mii de ostaşi români, scheletele acestora ies la
suprafaţă (nu din morminte, căci ei nu au morminte, ci din pămîntul reavăn). În
perioada regimului comunist, gropile au fost profanate, iar scheletele ies la
suprafaţă în fiecare primăvară, după topirea zăpezii... Dacă pînă în 1944,
ostaşii au fost cinstiţi cum se cuvine, după terminarea războiului ruşii au
trecut cu buldozerele peste morminte şi peste micul monument, iar pe locul
astfel nivelat a apărut… o fermă de porci. După 1990, situaţia nu s-a schimbat,
doar că în locul fermei de porci a apărut… o stînă de oi. În schimb, ostaşilor
sovietici li s-a ridicat un monument. În stînga Prutului sînt aproape două sute
de aşa-zise cimitire ale militarilor români căzuţi în timpul celui de-al doilea
război mondial. Şi toate, sau aproape toate, sînt în paragină.
Stop-cadru la Ţiganca
Ruşii nu vor
să semneze acordul
Înainte de înhumare, o parte dintre eroii căzuţi la
Ţiganca au fost identificaţi, printre aceştia numărîndu-se şi col. Gheorghe
Niculescu, comandantul Regimentului “6 Mihai Viteazul”. Cei mai mulţi au fost
însă înmormantaţi la grămadă. Iniţial, locul respectiv a fost împrejmuit şi, în
cimitirul astfel amenajat, s-a ridicat un monument în memoria lor. Însă, după
terminarea războiului şi instalarea în regiune a puterii sovietice, ruşii au
trecut cu buldozerele peste morminte şi peste monument. După 1990, cînd Uniunea
Sovietică s-a dezmembrat, situaţia acestui cimitir (ca şi a multor altora, de
altfel) nu s-a schimbat prea mult. În mijlocul terenului rudimentar s-a
amenajat o mult prea modestă cruce de lemn, care străjuieşte umil un cîmp plin
de oseminte scoase la suprafaţă de intemperii şi parcă de revolta tacită a
eroilor neamului. Dacă în Ungaria, lîngă Hungaroring, monumentul închinat
eroilor români căzuţi în Primul Război Mondial a devenit un veritabil loc de
pelerinaj, dar şi în Germania, stat cu care ONCE a semnat un acord privind
întreţinerea monumentelor şi cimitirelor de onoare, nu la fel stau lucrurile cu
Rusia. “Există un acord parafat cu Rusia în acest sens, însă nu a fost semnat pînă
în prezent. Într-adevăr, nici omologii ruşi nu au o bază de date comparabilă cu
cea germană, dar preocuparea Ambasadei Rusiei din România pentru necropolele
închinate ostaşilor lor face ca monumentele ruseşti de pe teritoriul ţării
noastre să fie întreţinute foarte bine”, susţine d-l Cristian Scarlat, care
adaugă că “nu atît cele 1450 de locuri de înhumare a celor peste 96 de mii de
soldaţi români căzuţi la datorie peste hotare” îl preocupă, cît cele aflate pe
teritoriul României. ONCE speră ca, prin programe de promovare susţinute, să
revitalizeze un spirit naţional îmbolnăvit de uitare.
Blestemul
eroilor
Fiii acestui
popor au mers la război cu entuziasm şi au murit conştienţi că se jertfesc
pentru o cauză dreaptă, aşa cum reiese din scrisoarea unuia dintre aceşti eroi
trimisă celor dragi, cu doar cîteva zile înainte de a cădea vitejeşte în luptă:
“De-o fi să mor... mor pentru Patria unde m-am născut şi unde ştiu ca are să
trăiască în pace şi fericire copiii, părinţii şi familia mea... Moartea pentru ţară este o mare cinste, fiindcă pecetluim imn de veci României
cu moartea noastră”. Şi la fel ca el gîndeau toţi cei peste ale căror
oseminte trec astăzi nepăsători localnicii. Şi asta cu atît mai mult cu cît au
şi un exemplu la îndemînă: în centrul satului Ţiganca, ostaşilor sovietici
morţi în luptele de aici li s-a ridicat un monument pe care scrie că “Patria
nu-şi uită eroii” şi la care se depun flori şi se păstrează momente de
reculegere. Să fi avut perfectă dreptate un Emil Cioran cînd spunea cinic că “românii
sînt poporul cu cea mai multă apă în sînge”?... ONCE se confruntă nu
numai cu uitarea extinsă la nivel naţional a propriilor eroi, dar şi cu
dezinteresul autorităţilor locale de a se îngriji de cimitirele de onoare, de
monumentele şi plăcile comemorative închinate celor căzuţi la datorie. “Fie
teama de a nu fi stigmatizaţi ca naţionalişti, de parcă ar fi o ruşine să îţi
iubeşti eroii, fie pur şi simplu dezinteresul au făcut ca multe din operele
închinate cultului eroilor să ajungă ca vai de ele. Mult mai îngrijorător este
însă faptul că după '89 cultul eroilor a dispărut aproape complet din mentalul
naţional. Astfel, în prezent nu mai miră pe nimeni să vadă alături de crucile
abandonate ale eroilor neamului mormintele unor civili sau, şi mai grav,
necropolele soldaţilor germani sau unguri prefăcute peste noapte în cimitire
civile. Monumente precum cel din Băneasa, precum cimitirele de onoare din
Buzău, Vrancea sau Braşov, lăsate de izbelişte, dar şi faptul că doar 15% din
prefecturile din ţară au răspuns afirmativ propunerilor organizatorice privind
Ziua Eroilor din acest an, vin să întărească dezinteresul românilor faţă de
propriul trecut”, declară d-l Scarlat.
Străinii ne
îngrijesc mormintele...
Statul german, de exemplu, a luat măsuri ca
osemintele tuturor ostaşilor căzuţi în Basarabia să fie strînse şi reînhumate
într-un cimitir special amenajat în preajma satului Grăţieşti. De asemenea, la
Chişinău sînt, nu departe unul de altul, două cimitire, unul german şi celălalt
românesc. În timp ce cimitirul german este, prin grija statului german, frumos
amenajat, cu cruci mereu proaspăt vopsite, cu morminte bine delimitate şi alei
îngrijite, cimitirul românesc este lăsat de izbelişte. Această situaţie fiind
întîlnită şi pe teritoriul României, unde an de an soldaţi germani în rezervă
vin în pelerinaj la cimitirele şi monumentele eroilor lor, pentru a le
întreţine şi îngriji. “Atunci cînd văd lîngă necropola închinată soldaţilor
germani un cimitir românesc lăsat în paragină, uneori se apucă să smulgă
buruienile, să taie arbuştii care acoperă plăcile comemorative sau monumentele,
dînd astfel o lecţie localnicilor, care nici nu bagă de seamă că acolo se
odihnesc eroii neamului”, explică directorul ONCE. “Germanii au o situaţie
exactă a fiecărui soldat căzut pe cîmpul de luptă. Ei ştiu mai bine decît noi
ce soldaţi au îngropaţi pe teritoriul României, în ce loc şi împrejurările în
care acesta şi-a pierdut viaţa”.
ONCE – luptă
împotriva uitării
În timp ce în ţară Cimitirul Militar Britanic,
Italian, Turc, Sovietic, Cimitirul Internaţional de la Slobozia (unde sînt
înhumaţi 1918 militari: 1 francez, 214 algerieni, 18 germani, 142 indieni, 1493
turci, 10 britanici, 77 de români, 40 de ostaşi necunoscuţi) sînt relativ bine întreţinute, peste graniţă
cea mai mare parte a cimitirelor româneşti este dată uitării. Preocuparea
prioritară a ONCE este în prezent recuperarea culturală şi întreţinerea
cimitirelor româneşti aflate dincolo de graniţă. “Echipe de specialişti pleacă
pe teritoriul altor ţări pentru a descoperi şi înregistra date privind numărul,
identitatea şi locul de înhumare a soldaţilor români căzuţi la datorie. Cea mai
mare descoperire a fost cimitirul de la Ostffyasszonyfa, din Ungaria, unde au
fost îngropaţi un număr cuprins între 4.300 şi 12.000 de soldaţi români, fii de
ţărani ardeleni morţi în Primul Război Mondial în închisorile ungare”, explică
istoricul. Avînd la dispoziţie arhivele Armatei Române, texte memorialistice,
jurnale de război, rapoarte ale preoţilor de regiment şi liste cu voluntari
plecaţi pe front, specialiştii de la ONCE şi-au propus să definitiveze lista
completă a eroilor neamului. “Chiar dacă este vorba de o muncă titanică, cifra
acestora estimîndu-se la cîteva sute de mii, acest lucru va permite fiecărui
urmaş să descopere unde este îngropat cel care a dispărut pe front în urmă cu
mai bine de un veac”.
Florian BICHIR
Albania: Militarii români provin din rîndul
celor luaţi prizonieri de trupele austro-ungare în Primul Război Mondial. 103
militari români sînt înhumaţi în: Dürres (2), Elbasan (76), Shkodra (15),
Valona (10). Armenia: 175 de militarii români decedaţi în lagarele
sovietice, în locuri încă neprecizate. Azerbaidjan: 162 militari
înhumaţi în locuri încă neprecizate. Belarus: Nu se cunosc
localităţile în care sînt înhumaţi militarii români. Belgia: 11
militari români sînt înhumaţi în cimitirele din Boussu-sur-Haine (1), Anvers
(1), Charleroi (1), Mons (8). Cehia: Numărul celor decedaţi este de aproximativ
1.500, marea majoritate a eroilor români găsindu-se la Brno. Estonia:
Înhumaţi 12 militari români, însă nu se cunosc localităţile. Franţa:
Numărul militarilor români înhumaţi este
de 2.746, iar principalele localităţi sînt: Dieuse (947), Haguenau (472),
Soultzmatt (680), Labry (256), Sarrebourg (224), Maubenge (80). Georgia:
303 militari români sînt înhumaţi în locuri încă neprecizate. Germania:
În anii Primului Război Mondial şi-au pierdut viaţa pe teritoriul german
aproximativ 3.500 de militari. Ei sînt înhumaţi în localităţile: Zwikau (120),
Veil-am-Rhein (53), Mannheim (62), Worms (153), Schaeferthal (72), Ulm (99). Grecia:
În cimitirul din Drama sînt înhumaţi 97 de militari români luaţi în prizonierat
în Primul Război Mondial. Italia: Numărul celor decedaţi este de 1.189,
principalele localităţi sînt următoarele: Casale D'Altamura (165 morţi), Trento
(109), Avezano (137), Bolazaro (54), Udine (56), Piedimelze (69), Totoli (47),
Milano (18). [ex-]Iugoslavia: Pe teritoriul Sloveniei sînt
înhumaţi 448 de militari decedaţi în prizonierat în timpul Primului Război
Mondial. Ei se găsesc în cimitirele din: Brje pri Komnu, Ljubljana (80), Rence,
Skofja-Loka, Ukanc (2). În Bosnia-Hertegovina sînt înhumaţi 69 de
soldaţi în cimitirele din Sarajevo (32) şi Zenica (28). În Croaţia este
înhumat un militar român în localitatea Zagreb. Pe teritoriul Serbiei şi
Muntenegrului sînt înhumaţi 3.439 de militari români. Cimitire româneşti
mai mari sînt în localităţile: Kotor (162), Nis (215), Smedorovo (2.458). În Macedonia
(FYROM) sînt înhumaţi 1.114 militari români decedaţi în prizonierat în timpul
Primului Război Mondial. Cimitire româneşti sînt în localităţile Gradska (241),
Skopje (153), Veles (664). Kazahstan: 940, înhumaţi în Akmolinsk (40),
Kazahstanul de Vest (50) şi în alte localităţi (850). Letonia: Un
militar român, decedat într-un lagăr sovietic. Localitatea nu este cunoscută. Lituania:
2 militari români, localităţile nefiind cunoscute. Moldova: 6.072. Principalele localităţi în care sînt înhumaţi
militarii români sînt: Ţiganca (1.061), Cania (938), Miclăuşeni (350), Chişinău
(232), Soroca (455), Tighina (518). Polonia: 3.294 în cimitirele din
Stargard Szezerinski (24), Markajny (506), Lidsbark Warminski (506). Slovacia:
15.077 în Zvolen (10.384), Banska Bistrica (1.720), Nova Bana (15), Podkriva
(57), Stara Tura (36). Ungaria: Pînă în prezent n-au fost identificate
cu suficientă precizie locurile de înhumare ale militarilor decedaţi în
prizonierat în anii Primului Război Mondial. Sînt identificate cimitirele de la
Ostffyasszonyfa (între 4.300-12.000 de morţi) sau de la Sulysap (număr
necunoscut). Militarii căzuţi în Al Doilea Război Mondial sînt înhumaţi în peste 470 de cimitire şi
parcele militare, iar în cinstea lor au fost ridicate monumente în peste 19 localităţi.
Uzbekistan: 10 militari români, în locuri încă neprecizate. (Fl.
B.)
* Florian Bichir, “Cultul eroilor la români”, în Puncte cardinale, anul XV, nr. 6/174,
iunie 2005, pp. 1-2. Numărul a purtat acest motto:
“În sfintele morminte [ale eroilor noştri] sînt rădăcinile României, precum
în boabele care au putrezit în toamnă sînt rădăcinile lanurilor verzi… Există
două moduri de a comemora pe eroi: unul, lăsîndu-ne o dată pe an cartea de
vizită la mormintele lor; altul, continuînd şi desăvîrşind în supravieţuitori
opera pentru care ei s-au jertfit… Să recunoaştem, în ziua aceasta a
îngenuncherii la morminte, că noi n-avem într-adevăr un cult al eroilor:
comemorările noastre sînt cărţi de vizită lăsate în grabă la poarta
cimitirelor…” (Nichifor Crainic).
Autorul articolului, la vremea respectivă
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit ortodox”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul monştrilor” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – “Aceşti evrei visători şi utopiile lor
păguboase” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – “De la vulgaritate la perversiune”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică a dorului”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – “Călătorie în «buricul pămîntului»”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina fratelui” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XC) – “Conceptul de medicină creştină” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCI) – “Cazul Paulescu văzut cu ochii altora”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCII) – “Political correctness?” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIII) – “Tîlcuirea patristică a Psalmului
50” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIV) – “Un clown pentru Nobel?” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCV) – “Chilia isihastului în lume” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVI) – “Paul Goma «antisemit»?” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVII) – “Catedrala Mîntuirii Neamului...”
(2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCVIII) – “Mircea Dinescu între ignoranţă şi
abjecţie” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (XCIX) – “August roşu: circ fără pîine” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (C) – “«Insurecţia» de la 23 august văzută prin
ochii unui soldat german” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CI) – “Erosul care mişcă lumile” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CII) – “Sfinţita rugăciune” (2004)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIII) – “Păcatul lui Onan” (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CIV) – “Dante, Infernul, Cîntul XXXIV”
(2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CV) – “Acatistul Sfinţilor Români din
închisori” (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVI) – “Giulgiul din Torino: o provocare
perpetuă” (2005)
* Antologia
Punctelor cardinale (CVII) – “Tentative de purificare” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CVIII) – “La despărţirea de Papa Ioan Paul II...” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CIX) – “Cine a fost Teodor M. Popescu?” (2005)
* Antologia Punctelor cardinale (CX) – “Cuvînt
prevenitor despre idolatrie şi magie” (2005)
De atunci pana acum s-a mai facut vreun progres? Nu cred. Suntem un popor care nu isi mai merita nici trecutul si nici viitorul.
RăspundețiȘtergere