Autorul cărţii
MARGINALII LA O "CARTE DE SUFLET"
Thomas Molnar, Eu, Simah,
prefectul Romei,
urmat de Omul [Sufletul] şi
maşina,
traducere din franceză de Manuel Valeriu,
Editura Logos, Bucureşti, 2013.
Un autor maghiar, catolic,
tradiţionalist, format intelectual în cultura franceză, dar consacrat în SUA,
ţara sa de refugiu, care a copilărit în Oradea interbelică (fără să adere la
spiritul revizionist maghiar) şi a făcut rezistenţă antinazistă în Belgia
ocupată (scăpat ca prin minune de execuţie în lagărul Buchenwald), autor al
unei opere vaste – nu mai puţin de 44 de cărţi şi nenumărate articole –, dar
mai degrabă marginalizat de cultura dominantă, acestea ar fi, telegrafic,
reperele biografice ale lui Thomas Molnar (1921-2010). Prima traducere în limba
română, pe care o datorăm profesorului Manuel Valeriu (un dascăl de cultură
interbelică, un secol mai târziu) şi editurii bucureştene Logos, ne oferă o
întâlnire cu unul dintre cei mai lucizi martori ai vremurilor noastre. O
întâlnire întârziată, dar nu inoportună. Th. Molnar este preocupat, de fapt, de
o singură temă, tema prin excelenţă a confruntării dintre cultura de
inspiraţie creştină şi cea postcreştină: „răul modern” – ca să cităm titlul unui
volum al său de convorbiri – sau, poate mai precis, decadenţa modernă. Prin
aceasta îl putem recunoaşte în proximitatea unor conservatori precum catolicii
francezi: Joseph de Maistre, Charles Maurras, Georges Bernanos sau americanul
Russell Kirk şi, în acelaşi timp, în galeria, mai heteroclită, a criticilor
decadenţei, alături de Spengler, Heidegger, George Orwell, Marcel de Corte,
Pierre Chaunu, Michel Henry sau Alexandr Zinoviev.
Autorul traducerii
Volumul de faţă – considerat de
autor „cartea de suflet”, ne informează traducătorul – conţine două eseuri,
apărute iniţial în 1999, aparent heterogene. În primul, „Eu, Simah”, Th. Molnar
se compară cu un martor al înfrângerii Imperiului Roman de către creştinism,
pentru a surprinde o diferenţă majoră între declinurile pe care le trăiesc cei
doi contra-temporani: în sec. al VI-lea creştinismul nu doar înlocuia, ci şi
moştenea antichitatea greco-romană, ambele culturi recunoscând o
„indestructibilitate a fondului natural al lucrurilor”. În schimb, în sec. al
XX-lea, asistăm nu doar la o succesiune, ci la o dislocare culturală.
Desacralizarea, tehnocratizarea, planificarea socială şi individuală se bazează
pe ideologia de-naturării vieţii şi conduce la epuizarea energiilor vitale.
Inventariind marile teme esenţiale ale civilizaţiei noastre („Franţa” – o
metonimie a Europei, „Biserica”, „Universitatea”, „Cultura”), Molnar schiţează
tabloul simptomatologic a ceea ce consideră a fi cea de-a treia mare tranziţie
culturală la scară istorică, cea de la sacru şi clasic la societatea-uzină,
omul-robot şi universul-maşină (anterioarele fiind cea de la Atena la Roma şi
cea de la Urbe la Ecclesia, în vremea lui Simah). În centrul acestei răsturnări
stă fatala separare dintre cunoaştere şi valori, bazată pe prejudecata că
„trebuie să existe o ruptură între judecată şi conduita morală, căci altfel
judecata poartă viciul religiei, viciu transmis prin morala creştină” (p. 32).
Eliberată de morala utilizată, de altfel, ca să ia locul religiei, noua
civilizaţie nu mai recunoaşte decât imperativul unei libertăţii luciferice,
promovate cu mijloacele politice cele mai puternice: „E vorba de mult mai mult
decât de moravuri depravate. Lumea a mai
văzut şi altele. Ceea ce este nou e lichidarea forţată, de Stat, dar deja
mondială, a structurilor familiale, sociale […]. Familii de lesbiene cu dreptul
de a adopta copii; culte orgasmice; jocuri sexuale la şcoala primară;
interzicerea părinţilor de a-şi spune cuvântul atunci când fiica lor concepe,
apoi avortează; secte satanice; scene de viol urmate de tortură şi de omor autorizate
pe video de Curtea Supremă, în numele libertăţii de expresie” (p. 34) .
Molnar identifică în „aderarea la
iluzii” esenţa oricărei ideologii – demonstraţia caracterului utopic şi
anticreştin al ideologiilor moderne o face în volumul Utopia, the perennial
heresy (1967) –, metoda intelectuală consacrată a establishment-ului
politic modern. Rezultatul? „Omul, ficţiune goală”. De fapt, golită de telos-ul
ei etern şi reumplută de teluricul prometeian.
Este rostul celui de-al doilea
eseu, „Sufletul şi maşina” (în original), să completeze analiza acestei
transformări. „Nu înţelegem absolut nimic din civilizaţia modernă dacă nu
admitem mai întâi că ea este o conspiraţie universală împotriva oricărui fel de
viaţă interioară”, afirma, deja la mijlocul veacului trecut, Bernanos (în La
France contre les robots, citat în
nota traducătorului asupra ediţiei, p. 9). Molnar priveşte
raportul dintre om şi tehnologie în contextul mai larg al masificării şi
centralizării vieţii sociale, procese dialectice însoţite de stabilirea unui
„sistem nervos global” într-o societate a supravegherii şi atotcontrolului. Or,
libertatea atât de proclamată este la opusul mitizării sau mecanizării omului.
Putem evita bascularea catastrofală între aceste extreme, când „instalarea
tehnologiei în eul nostru individual şi colectiv” are deja o forţă
ireversibilă? „Iată chiar dilema modernităţii”, consideră Molnar. „Dacă
este confirmat că fiinţa umană e capabilă să absoarbă maşina şi funcţiile sale
în forul său interior, să asimileze prin ţesătura epică şi morală ceea ce pare
să îi fie cel mai îndepărtat şi cel mai ostil, teza acestei cărţi renunţă la
pretenţiile sale” (pp. 131-132).
În cele din urmă, concluzia sa
este negativă: „Maşina este respingerea a ceea ce omul e capabil prin propriile
sale forţe şi cu ajutorul lui Dumnezeu.” (p. 146). Însă la o reflecţie asupra
acestei probleme vitale pentru supravieţuirea noastră sunt chemaţi cititorii
înşişi, în special teologii. Acestora autorul le adresează un avertisment ce
merită subliniat: „Teologii lumii noi aderă la aceleaşi programe – în privinţa
«problemelor zilei» – ca şi ideologiile laice, agenţii de publicitate şi
politicienii” (p. 30).
Opera lui Thomas Molnar este un
model de apărare a valorilor tradiţionale, fără păcatul capital al ideologizării.
Conf. Dr. Sebastian MOLDOVAN
Autorul recenziei
Mai puteţi citi pe
acest blog:
De la Max Weber la Marcel Gauchet, au fost cercetate multiple forme ale ,,dezvrăjirii lumii”, între care fenomenul secularizării, ce subminează spiritualitatea umană, subordonând-o unui soi de ideologie difuz-permisivă, ce întoarce pe om la un empirism instinctual şi primitiv. Tehnologia şi tehnologizarea nu sunt, în acest context, altceva decât moduri de a îndepărta chirurgical sinele reflexiv, în favoarea confortului material exclusiv, dezumanizant şi anihilator de suflet. Eseistul recenzat îşi adaugă discursul unui cor eclectic al analiştilor alarmaţi de o (post)modernitate desensibilizată şi adesea decerebrată, punând întrebări profunde şi dând contemporanilor teme grave de reflecţie. E detectat un nou ,,mal du siècle” ce pândeşte pe noul om nou, cu risc să se transforme în ,,fin de siècle”, dacă mersul civilizaţiei noastre îşi va păstra direcţia centrifugă, confirmând astfel celebrul avertisment profetic al lui Malreaux de ,, a nu mai fi deloc”. O carte necesară şi oportună, prin urmare. Mulţumim pentru rememberul editorial.
RăspundețiȘtergere