Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2004
PĂCATUL LUI ONAN
Răspunzînd provocărilor tot mai insidioase ale lumii de azi şi mobilizînd
lămuritor întreaga tradiţie şi sensibilitate morală şi duhovnicească a
Ortodoxiei, Editura Christiana a publicat în ultimii ani un triptic teologic
privitor la temeiurile şi menirea sexualităţii, abordînd complexa ei
problematică din trei perspective conjugate: cea a unui ortodox laic (Răzvan
Codrescu, Teologia sexelor şi Taina Nunţii. O introducere ortodoxă în
antropologia conjugală, 2002), cea a unui preot de mir (francezul Marc-Antoine Costa
de Beauregard, Teologia sexualităţii. Heterosexualitatea şi homosexualitatea
din perspectivă creştină, 2004) şi cea a unui călugăr (Daniel Cornea, Sexualitatea.
O privire din tinda Bisericii, 2004, ieşită de sub tipar chiar luna
trecută şi constituind totdeodată debutul editorial al autorului). Ni se restituie
astfel, în polemică deschisă cu smintelile contemporane, icoana dumnezeiască a
umanului, în care firescul şi suprafirescul sînt două feţe ale aceleiaşi taine
mîntuitoare, consfinţite teandric în Iisus Hristos, Domnul Vieţii şi al
Învierii.
Micul eseu al tînărului monah Daniel Cornea [de la Tarcău], viu,
realist şi admirabil esenţializat, constituie efectiv un model de abordare
ortodoxă destresată a unei problematici adeseori ocolite cu falsă pudoare, sau
abordate şablonard şi desuet, de teologii noştri mai vîrstnici. Semnalînd
apariţia cărţii, reproducem aici, cu îngăduinţa autorului, unul dintre capitole
(“Păcatul lui Onan”, pp. 79-84), ca pe o provocare la lectura ei integrală (din
care mai ales tinerii vor putea trage mult folos, în măsura în care nu le este
indiferentă, pe traseul firesc al împlinirii “în lume”, raportarea la credinţă
şi la propria lor consistenţă moral-duhovnicească). În legătură cu subtitlul
cărţii (“O privire din tinda Bisericii”), merită reţinută frumoasa lămurire
auctorială din fruntea acesteia (p. 7): “«Membrană» ce străjuieşte vecinătatea
plină de promisiuni şi riscuri a Bisericii cu lumea, tinda este prin excelenţă un interval
al pocăinţei. Pocăinţă necesară celor din lume ca să înainteze către
Biserică, iar celor căzuţi din Biserică pentru ca să i se poată alătura din
nou. Tinda este loc al opţiunii şi al unei prime purificări. Prin tindă,
lucrurile lumii privesc către Biserică şi iarăşi prin tindă Biserica îşi
deschide larg braţele într-un elan cosmic, integrator. În fine, tinda este
locul ieşirii către lume, ieşire care
poate fi «a lui Iuda» («Şi era noapte...»), a tînărului bogat, ori ieşirea cea
binecuvîntată, cea în pace”.
Ilustraţia de pe coperta reprodusă alăturat îi reprezintă pe
protopărinţii Adam şi Eva şi este un detaliu dintr-o Pogorîre la iad (Anastasis)
bizantină de secol XII. (R. C.)
Există un interes particular pe
care teologii contemporani îl acordă unui subiect ajuns în ultimul timp nelipsit
din agenda oricărei întîlniri la vîrf dintre discursul bisericesc şi cel
secular: bioetica. Preocupări dintre cele mai diverse şi oarecum
neaşteptate îi fac pe responsabilii Tradiţiei să iscodească îngrijorat noile
achiziţii ale tehnologiilor genetice. Propensiunea noastră morală se simte
invitată să-şi dezlănţuie vehemenţele într-un spaţiu de stringentă noutate, ce
reclamă grabnice elaborări etico-teologice.
Paradoxal
însă, în tot acest timp se tace chitic (ori cu vagi aluzii ocolitoare)
cu privire la un fenomen care a ieşit demult dintre copertele tratatelor de
etică, invadînd practic viaţa cotidiană. Ba mai mult, am putea spune, producînd
deja metastaze generalizate: contracepţia.
Ciudăţenia este că grija pentru
formarea şi destinul embrionului (vezi interminabilele discuţii privitoare
la clonare, celulele suşă, fecundarea in vitro etc.) se fereşte
obstinat să-şi ia în discuţie premisa elementară, anume dacă evenimentul
numit embrion are sau nu totuşi loc.
Privită din unghiul specific al
atmosferei bisericeşti, chestiunea este şi mai puţin nostimă. Deşi canoanele
stipulează explicit îndepărtarea de la comuniune (afurisirea) a celor ce
practică anticoncepţia, un fel de acord tacit s-a instalat între clerici şi
ponderea statistică a laicatului, astfel încît cei dintîi să nu le spună “credincioşilor” despre contracepţie, iar cei din
urmă să nu întrebe. Motivul real al
acestei situaţii este următorul: în momentul în care o mare parte din clerici
ar înceta să-şi mintă frumos enoriaşii, există riscul ca numărul “contribuabililor”
să scadă sever, cu consecinţe nu doar economice, ci şi de imagine. Marşul triumfal
al Ortodoxiei naţionale s-ar vedea redus astfel la adevăratele lui
dimensiuni, precizate de Mîntuitorul Însuşi: acelea de “turmă mică”…
De ce însă atîta înverşunare
împotriva unui comportament care în vocabularul sexualităţii contemporane a
devenit aproape sinonim cu bunul simţ? Asta în condiţiile în care a face toţi
copiii este privită ca o adevarată enormitate... Ei bine, ne place sau nu,
avem de-a face cu o înverşunare a lui Dumnezeu Însuşi, fapt dovedit de
capitolul 38 din cartea Facerii.
Înaintea altor consideraţii,
trebuie să remarcăm situarea neobişnuită a istorisirii numită “Iuda şi Tamar”
în miezul unei alte relatări, de mult mai mare anvergură, şi cu care, aparent,
nu are nici în clin nici în mînec. Ce anume l-a motivat pe autorul cărţii Facerii să curme firul epic al dramei
lui Iosif şi a fraţilor săi, pentru a insera acest episod pe care dacă l-am
numi “prozaic” ar însemna că folosim un eufemism?
Dar să consemnăm mai întîi
faptele: “Apoi Iuda a luat pentru Ir, întîiul născut al său, o femeie cu numele
Tamar. Dar Ir, întîiul născut al lui Iuda, a fost rău înaintea Domnului şi de
aceea l-a omorît Domnul. Atunci a zis Iuda catre Onan: «Intră la femeia
fratelui tău, însoară-te cu ea, în puterea leviratului, şi ridică urmaşi
fratelui tău!». Ştiind însă Onan că nu vor fi urmaşii ai lui, cînd intră la femeia
fratelui său el vărsă sămînţa jos, ca să nu ridice urmaşi fratelui său. Ceea ce
făcea el era rău înaintea lui Dumnezeu şi l-a omorît şi pe acesta”.
Ce făcea aşadar Onan? Contrar
unei confuzii adînc şi voit
înrădăcinate, Onan nu se masturba, ci
practica una dintre cele mai rudimentare metode contraceptive, pe care “specialiştii”
contemporani o numesc cu emfază coitus interruptus.
Că Dumnezeu dezaprobă acest comportament
rămîne scris negru pe alb şi nimeni nu o va putea contesta în vecii vecilor. Motivul pentru care contracepţia este un
rău înaintea lui Dumnezeu rămîne însă, pentru moment, ascuns. Evident, există
un argument uşor de invocat şi “bun la toate”: contracepţia este împotriva
firii. Nu trebuie să uităm însă că multe din cele omeneşti sînt împotriva
firii (ori în răspărul ei) şi nu
toate sînt în mod necesar rele înaintea lui Dumnezeu. Altul trebuie să fie
adevăratul motiv, incomparabil mai greu,
mai bogat în semnificaţii.
“Ştiind însă Onan că nu vor fi
urmaşii ai lui …” – această formulare izbitor de paradoxală operează în fapt
o deschidere incisivă către misterul abisal al genealogiei omeneşti. În
continuarea cap. 38 al Facerii, Iuda
îi promite Tamarei să o dea de soţie ultimului său născut, Şela. Îşi calcă
apoi promisiunea, fapt ce o impinge pe aceasta să “fure” sămînţa cea binecuvîntată,
făcînd uz de o salvatoare şi dumnezeiască şiretenie.
După acest “pasager” şi “insignifiant”
episod al Vechiului Testament, numele Tamarei apare de data aceasta în
versetul al treilea din primul capitol al Noului Testament, Cartea neamului
lui Iisus Hristos, zămislirea, numele şi naşterea: “Cartea neamului lui Iisus
Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Avraam a născut pe Isaac; Isaac a
născut pe Iacov; Iacov a născut pe Iuda şi pe fraţii lui; Iuda a născut pe
Fares şi pe Zara, din Tamar…”. Lăsînd la o parte faptul că Tamar şi Rut sînt
singurele femei care s-au învrednicit să figureze alături de Maria într-o
genealogie preocupată de ascendenţa pe linie strict paternă, adevărata
revelaţie o constituie importanţa covîrşitoare a neamului care traversează sămînţa omenească de-a lungul generaţiilor.
Intuiţia fundamentală a lui Onan este aceea că urmaşii săi biologici aveau să
fie verigi ale neamului lui Iisus Hristos,
căruia el alege să I se pună de-a curmezişul. Împotrivirea lui Onan ţinteşte,
aşadar, nu perpetuarea speciei omeneşti, ci Întruparea Fiului lui Dumnezeu!
În această perspectivă, contracepţia, de orice natură ar fi ea, dobîndeşte o
dublă conotaţie: stricarea firii pe de o parte, dar mai ales potrivnicie faţă de voia lui Dumnezeu.
Cea dintîi şi cea mai mare repercusiune
pe care contracepţia o are asupra firii este subminarea substratului fiziologic
al sexualităţii, cu o primă consecinţă, deteriorarea severă a calităţii
actului sexual. Este un adevăr elementar asupra căruia se tace mîlc: procesele
energetice ce stau la baza fuziunii erotice se sprijină pe o infrastructură nu
doar somatică (penis, vagin), ci şi fiziologică. Perturbarea traseelor
fiziologice, fie mecanică (prezervativ, sterilet), fie chimică sau de altă
natură [1], va duce în scurt timp la o perturbare a mecanismelor energetice.
Extazul se aplatizează, devine condamnat la statutul de simplă rutină, de orgasm.
Partenerii încetează practic să simtă „cine ştie ce mare lucru”, iar dacă
dorinţa lor maschează pentru moment lipsa, pe termen lung nu va reuşi totuşi
să o compenseze. Nici o proteză nu va putea de aici inainte să înlocuiască
picioarele rupte ale sexualităţii, atîta timp cît cei doi nu-şi vor pune
problema tămăduirii!
Cît priveşte celălalt aspect al
păcatului onaniei (cum îl numeşte Pravila, în acord cu episodul biblic), omul
nu poate să planifice iconomia lui Dumnezeu, ci doar să i se împotrivească.
Femeia nu poate, aşa cum afirmă Olivier Clément, să-şi controleze fertilitatea [2], ci doar cel mult să o reprime, iar tîlcul acestui comportament nefiresc este unul
singur: un nu răspicat voii lui
Dumnezeu.
Monahul Daniel Cornea
[1] Asemenea şi “metoda calendarului”; chiar dacă ea nu “faultează”,
ci numai “fentează” firea, rezultatul este acelaşi: nu se întîlneşte cu ea, nu
o asumă, cu atît mai puţin nu o transfigurează.
[2] “... femeia este stăpînă pe propria sa fecunditate...” (Olivier
Clément, Trupul slavei şi al morţii,
Editura Christiana, Bucureşti 1996, p. 91).
* Monahul Daniel Cornea, “Păcatul lui Onan”, în Puncte cardinale, anul XIV, nr. 11/167,
noiembrie 2004, p. 15.
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La aniversară”,
“Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît niciodată!”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul monştrilor” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – “Aceşti evrei visători şi utopiile lor
păguboase” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – “De la vulgaritate la perversiune”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică a dorului”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – “Călătorie în «buricul pămîntului»”
(2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina
fratelui” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XC) – “Conceptul de
medicină creştină” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCI) – “Cazul
Paulescu văzut cu ochii altora” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCII) – “Political
correctness?” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCIII) – “Tîlcuirea
patristică a Psalmului 50” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCIV) – “Un clown pentru Nobel?” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCV) – “Chilia
isihastului în lume” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVI) – “Paul Goma
«antisemit»?” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVII) – “Catedrala
Mîntuirii Neamului...” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVIII) – “Mircea
Dinescu între ignoranţă şi abjecţie” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCIX) – “August
roşu: circ fără pîine” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (C) – “«Insurecţia»
de la 23 august văzută prin ochii unui soldat german” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (CI) – “Erosul care
mişcă lumile” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (CII) – “Sfinţita rugăciune” (2004)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu