Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de
către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2004
AUGUST ROŞU:
CIRC FĂRĂ PÎINE
Pe fondul campaniei electorale şi
al falimentului moral pe care şi-l simte fără să şi-l recunoască, actuala
Putere, în frunte cu incorigibilul comunist Ion Iliescu (care trăieşte, pe lîngă
febra contextului politic, şi nostalgia senilă a tinereţii sale
“revoluţionare”), a intrat într-un fel de euforie festivistă, fie “implementînd”
noi sărbători “euro-atlantice” (pe 2 aprilie a fost sărbătorită, în premieră la noi, Ziua NATO, cu
grătare de mititei, focuri de artificii şi concerte de maidan, iar pe 9 mai s-a
celebrat, cu aceeaşi recuzită preponderent dîmboviţeană, Ziua Europei,
cheltuindu-se în total peste un milion de euro de la buget), fie instituind
oficial sărbători insolite (ca Ziua Tricolorului, pe 26 iunie), fie profitînd
de oportunitatea vreunei aniversări sau comemorări istorice (cum a fost
împlinirea, pe 2 iulie, a 500 de ani de la moartea lui Ştefan cel Mare), fie
reînviind cu neruşinare – şi cu binecunoscuta mită populistă a “zilelor libere”
– sărbători comuniste de tristă amintire, precum 1 Mai şi 23 August. Cu cît “pîinea”
este mai în deficit, cu atît “circul” este mai în exces, în vechea tradiţie a
comunismului şi a stîngii în general.
Puterea pesedisto-iliesciană se
pricepe şi se pretează să exploateze, cu senină abjecţie, sechelele comuniste
şi inerţiile mentale sau comportamentale ale lumii româneşti, împiedicînd
constant, pentru interesele politicianiste ale momentului, adevărata ruptură de
un trecut fetid şi păgubos, mistificat, demistificat şi remistificat după cum
bate vîntul, aducînd aminte de vestitul discurs al Coanei Pipa din Ucigaş
fără simbrie de Eugen Ionescu (“Popor, eşti mistificat! Vei fi
demistificat. Am crescut pentru voi o turmă întreagă de demistificatori… Dar
pentru a demistifica trebuie mai întîi să mistifici. Avem nevoie de o nouă
mistificare!”), cu răspunsul entuziast al mulţimii: “Trăiască mistificarea
demistificatorilor!… Trăiască noua mistificare!”. Or, cum bine avertiza un
Jean-François Revel încă de acum mai bine de un deceniu, “n-ajunge să ieşi din
comunism; trebuie să ieşi şi din toate consecinţele lui”. Din consecinţele
comunismului noi sîntem însă departe de a fi ieşit şi după 15 ani de la
prăbuşirea sistemului, nu numai pentru că la Cotroceni cîntă pe mai departe
cucuveaua, dar pentru că Guvernul şi Parlamentul colcăie de foşti activişti
P.C.R. din linia a doua şi de foşti colaboratori ai Securităţii, pe care masa
electorală se complace să-i ducă în cîrcă, în ciuda cîte unei încruntări
parţiale şi trecătoare, cum a fost cea de la recentele alegeri locale.
Pe acest fond, indignează, dar
aproape că nu mai surprinde recenta declaraţie de intenţii a Puterii cu privire
la celebrarea zilei de 23 august (fosta zi naţională de pînă în 1990), mai cu
seamă sub pretextul împlinirii a 60 de ani de la “actul istoric” respectiv
(arestarea la Palat a Mareşalului Antonescu, predat de Rege aproape imediat
comuniştilor, şi “întoarcerea armelor”, adică trecerea armatei române de partea
Puterilor Aliate, în condiţii de capitulare necondiţionată). După tov. Ion
Iliescu, sărbătorirea zilei de 23 august ar constitui “o datorie patriotică şi
de conştiinţă”, deoarece 23 august 1944 a reprezentat “un moment decisiv în
cursul războiului” şi fără acel moment “altfel arăta geografia României
astăzi”. Ba mai mult, prin aceasta s-ar deschide calea unei reevaluări a
istoriei “cu capul limpede, debarasaţi de orice fel de prejudecăţi politice,
ideologice”. Ca de obicei în vremea din urmă, se apelează la marota Europei,
unde mai multe ţări occidentale ar fi marcat împlinirea a 60 de ani de la
evenimentele respective (ceea ce este, în paranteză fie spus, dacă nu o
minciună, în orice caz o exagerare, deoarece pentru Occident nu contează atît începutul
sfîrşitului, cît sfîrşitul efectiv al războiului, de la care abia pe
9 mai anul viitor se împlinesc 6 decenii).
Ceea ce eludează acum
preşedintele Iliescu (aşa cum pînă în 1989 eludase că nu comuniştii
înfăptuiseră “insurecţia”, ci ei abia de fuseseră un fel de a cincea roată la
căruţă) este faptul că actul pripit de la 23 august 1944, dincolo de aspectul
lui de trădare militară, a reprezentat o manevră politică sinucigaşă pentru
viitorul pe termen lung al României, căci oricît de “principială” ar fi
considerată opoziţia faţă de fascismul hitlerist şi oricît de mult ar fi
folosit ea Occidentului, pentru noi a însemnat, în mod concret, pasul decisiv
spre bolşevizarea ţării. Am grăbit sfîrşitul războiului şi victoria Aliaţilor,
dar ne-am înmormîntat de vii pe noi înşine. Iar dezastrul a fost cu atît mai
mare cu cît “capitularzii” n-au obţinut nici un fel de condiţii favorizante,
fiind trataţi mult mai prost decît negociatorii lui Antonescu (care demarase el
însuşi tratative pentru ieşirea noastră din război prin armistiţiu condiţionat,
ceea ce ar fi oferit României o soartă asemănătoare celei a Finlandei, care,
deşi aliată a lui Hitler, a reuşit să-şi salveze şi onoarea, şi graniţele, şi
democraţia). Cînd, începînd să realizeze tragedia naţională care se profila,
reprezentanţii diplomatici ai puciştilor de la 23 august le-au obiectat ruşilor
că lui Antonescu îi oferiseră “condiţii mai bune”, răspunsul a fost de un
realism cinic necruţător: “Antonescu reprezenta autoritatea, în vreme ce
dumneavoastră reprezentaţi aventura”…
Faţă de cine să avem, mă rog, “o
datorie patriotică şi de conştiinţă” pentru dezastrul naţional inaugurat prin
actul de la 23 august 1944? Faţă de democraţiile occidentale care s-au grăbit
să ne vîndă la Yalta? Faţă de ruşii care ne-au răpit – probabil definitiv – Basarabia şi nordul
Bucovinei (să fim serioşi: ce geografie care ar fi arătat altfel?!) şi ne-au
impus cel mai odios regim politic din istorie? Faţă de un Rege şi de nişte
politicieni a căror cecitate a dus la bolşevizarea ţării şi la propria lor
prăbuşire? Faţă de o posteritate degenerată, care crede că totul se motivează prin
“fatalitatea Istoriei” şi nu mai are nici măcar obrazul care să-i crape? Occidentalii da, să sărbătorească
evenimentele de atunci, căci ei au tras toate profiturile, pe cînd noi am rămas
de izbelişte, trăgînd numai ponoasele şi ajungînd în halul în care am ajuns
astăzi! “O datorie” vor fi simţind de-alde Iliescu şi toţi călăii sau
politrucii care s-au pricopsit de pe urma comunismului, trăind şi acum din osînza
deceniilor roşii. Noi, pătimitorii “măreţului act”, sabotaţi pe front şi tîrîţi
prin Siberii, maltrataţi şi ucişi prin închisori şi lagăre de muncă, deposedaţi
de proprietăţi şi rupţi de lumea civilizată, terorizaţi ideologic şi material
de 45 de ani de comunism şi de 15 ani de cripto-comunism, noi nu simţim nici o
datorie, ci doar un amestec de greaţă şi de indignare faţă de tot ce a însemnat
la meridian românesc acest fatidic 23 august, atît în 1944, cît şi în anii care
au urmat, de la bestialitatea stalinistă pînă la demenţa ceauşiştă, ba chiar pînă
la actuala nesimţire cinică a demagogiei iliesciene.
Şi ar mai fi ceva. Pe mulţi i-a
surprins referinţa preşedintelui la persoana “ex-regelui Mihai”: “Cred că este
o datorie de conştiinţă să marcăm acest moment în mod corespunzător, obiectiv,
aşa cum s-au petrecut faptele, inclusiv să dăm ceea ce este fostului Rege, care
a fost factorul-cheie pentru ca armata să poată să acţioneze aşa cum a
acţionat…” (vai nouă!).
Iliescu e vulpoi bătrîn şi ştie
că, pomenindu-l astfel pe “fostul” Rege (ce nu s-a sfiit să-şi facă în ochii
Occidentului un titlu de onoare din actul de la 23 august 1944, punînd între
paranteze nenorocirea propriului popor), pe de o parte are prilejul s-o facă pe
justiţiarul şi nepătimaşul, iar pe de altă parte îl aşază strategic în vizorul
celor ce nu agreează, din felurite motive, actul de la 23 august. Preşedintele
nu face decît să continue tactica pe care a adoptat-o din momentul în care
Regele a încetat să mai constituie un pericol real, adică după ce
postcomunismul românesc s-a aşezat bine în matca republicană, iar Casa Regală a
abdicat moral, acceptînd “pomana” cîtorva castele şi căzînd la pace cu Puterea
în exerciţiu (pînă la a participa, fără să-i tremure mîna, la premierea unui
Adrian Năstase!). A preface un cap încoronat într-o mascotă a regimului
neocomunist nu-i, desigur, numai rezultatul abilităţii politice a preşedintelui
sau a premierului, ci şi rezultatul unei triste lipse de rectitudine a unui
Rege fără noroc, prea tînăr ca să nu se lase manipulat în 1944 de o mînă de
politicieni veroşi sau decorat în 1947 de “tătuca” de la Kremlin, şi prea bătrîn
ca să refuze, o jumătate de secol mai tîrziu, după cîteva tensiuni sterile,
bunăvoinţa şmecheră şi dispreţuitoare a unor “ciocoi de modă nouă”.
Va accepta Maiestatea Sa să
celebreze 23 augustul din acest an cot la cot cu preşedintele şi cu guvernanţii
pesedişti, făcînd pe eroul cauzei europene şi sfidînd în continuare şase decenii de suferinţă
românească? Rămîne de văzut [1].
Impurul exhibiţionism festivist
al guvernării actuale spurcă tot ce atinge, cum s-a dovedit cu prisosinţă şi la
recentele serbări de la Putna (unde tov. Iliescu a avut o criză de ceauşism,
iar P. S. Pimen a dat cu cîrja şi cu cuvîntul, rupînd de unul singur tradiţia
smereniei bisericeşti faţă de capriciile Puterii seculare [2]). Mai nou, mîrla
roşie a prins gust de capetele încoronate. Ştefan cel Mare a fost prefăcut, cum
s-a spus, în agent electoral sui generis al PSD., Binecredinciosul
Voievod avînd handicapul mortului: acela de a nu se mai putea apăra de
turpitudinile posterităţii. Luna aceasta, la Bucureşti, Regele Mihai I e păscut
de provocarea de a fi la rîndul său agent electoral al partidului de guvernămînt,
Maiestatea Sa avînd însă avantajul omului viu: acela de a se putea apăra
(şi de a apăra blazonul Casei Regale) de urzelile unei contemporaneităţi
patibulare. Va face Maiestatea Sa pe mortul? Dacă da, atunci înseamnă că a şi
murit – nu cu gloria bunicului său (Ferdinand I Întregitorul), ci cu lipsa de
glorie a tatălui său (Carol II,“Regele Playboy”), confirmînd vorba din bătrîni
că “aşchia nu sare departe de trunchi” şi întărind convingerea multora că
monarhia nu mai face la noi nici cît o dudă degerată…
Dar poate că, asemenea odraslei
fanariote din sonetul lui Mateiu Caragiale (“… Dar el, ce os de domn e şi viţă
de-mpărat,/ Ades, făr’ să-şi dea seama, îşi mîngîie hangerul,/ Şi cînd în faţa
morţii odată s-a aflat,/ În trîntorul becisnic s-a deşteptat boierul…”),
Maiestatea Sa Regele Mihai I al României va face gestul de rectitudine pe care
l-a tot amînat şi va lăsa cucuveaua să piară pe limba ei [3].
Răzvan CODRESCU
[1] Pînă la urmă, din păcate, a făcut-o. [Nota Blog]
[2] Gestul a făcut ceva vîlvă pe atunci: indignat că au restrîns prea drastic accesul poporului în incinta Mănăstirii Putna, bătrînul arhiepiscop al Sucevei şi Rădăuţilor i-a altoit cu cîrja pe cîţiva SPP-işti. [Nota Blog]
[3] N-a fost să fie... [Nota Blog]
[3] N-a fost să fie... [Nota Blog]
* Răzvan Codrescu, “August roşu: circ fără pîine”, în Puncte cardinale, anul XIV, nr. 8/164, august 2004, p. 1 (cu urm. în p. 2).
Halal!
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără Dumnezeu»?”
(1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul monştrilor” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – “Aceşti evrei visători şi utopiile lor
păguboase” (2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVI) – “De la vulgaritate la perversiune”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică a dorului”
(2003)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXXXVIII) – “Călătorie în «buricul pămîntului»”
(2003)
* Antologia Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina
fratelui” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XC) – “Conceptul de
medicină creştină” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCI) – “Cazul
Paulescu văzut cu ochii altora” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCII) – “Political
correctness?” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCIII) – “Tîlcuirea
patristică a Psalmului 50” (2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCIV) – “Un clown pentru Nobel?” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCV) – “Chilia
isihastului în lume” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVI) – “Paul Goma
«antisemit»?” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVII) – “Catedrala
Mîntuirii Neamului...” (2004)
* Antologia Punctelor cardinale (XCVIII) – “Mircea
Dinescu între ignoranţă şi abjecţie” (2004)
În toate dicţionarele explicative, sensul secundar al cuvântului ,,rege” evocă numele piesei de bază la jocul de șah, a cărei pierdere aduce înfrângerea jucătorului. Alegoric vorbind, pe tabla de şah mai mare a destinului unei naţii, pierderea Regelui aduce înfrângerea tuturor pionilor, mişcaţi haotic, într-o mecanică dură a istoriei, de unde numai Nebunii ies câştigători… Se pare că algoritmul e valabil şi în realitatea românească, în care ,,fostul” rege a capitulat, iată, a doua oară, păstrând turele/turnurile, dar înlăturat de pe tabla stimei publice prin şah mat-ul propriei conştiinţe. În zece ani, instituţia regalităţii s-a mai reabilitat prin schimbarea de generaţie a unora dintre jucători, dar remedierea rămâne doar în perimetrul imaginii, dovedindu-şi, în fond, anacronismul, într-o actualitate autohtonă în care jocurile politice se fac deja în altă parte şi cu altă carte…
RăspundețiȘtergereŞi totuşi monarhia ar fi putut salva România! Şi în 1944, şi în 1990...
RăspundețiȘtergere@ Cristina
RăspundețiȘtergereAşa este, dar ce folos dacă n-a salvat-o şi nici n-o mai poate salva?