Icoană pe sticlă de Teodora Roşca
I
Nu demult a avut loc la Bucureşti (Sala Dalles) lansarea ediţiei a
doua (îmbunătăţite) a cărţii de memorii a unei mari doamne a demnităţii
creştine româneşti: dr. Galina Răduleanu, basarabeancă, fiica vrednicului de
pomenire părinte şi luptător anticomunist Boris Răduleanu (căruia mărturia îi
şi este închinată). Titlul cărţii: Repetiţie
la moarte... din spatele gratiilor (autoarea a fost deţinută politic - fără
vreo vină reală, ci mai degrabă ca... fiică a tatălui său - între 1960 şi 1964,
mai ales la închisoarea de femei de la Mislea). Editată de Fundaţia Sfinţii
Închisorilor (Piteşti) şi prefaţată de rîvnitorul părinte bucureştean Tudor
Peiu (prezent şi la lansare, ca vorbitor şi moderator totdeodată), cartea ocupă
un loc de frunte în vasta literatură a închisorilor (în care, deşi nu lipsesc,
mărturiile femeilor prigonite sînt mai puţine decît cele semnate de bărbaţii
trecuţi prin prigoană). Cartea prezintă, printre altele, interesul de a fi fost
redactată "la cald" (la sfatul înţelept al tatălui), în anii imediat
următori eliberării (1964-1966), aşteptînd apoi decenii întregi (pînă în 1990
în Franţa, unde a fost prudent pusă la adăpost de "mîna lungă" a Securităţii)
să vadă, acasă, lumina tiparului.
Alături de introducerea avizată
şi caldă făcută de părintele Peiu, la lansare, înainte ca autoarea să ia
cuvîntul, a mai vorbit (pe scurt, dar cu mare pregnanţă) doamna Alexandra
Mazilu, căreia i-a fost dat să se nască în temniţa de la Mislea (unde şi-a
petrecut, în condiţii care nu-s greu de imaginat, şi primii doi ani de viaţă).
A fost un adevărat "regal" al feminităţii mărturisitoare, mai ales că
autoarea (astăzi octogenară) este nu doar o persoană - bine plămădită
creştineşte - trecută prin cele mai crude experienţe ale secolului XX, dar şi
medic psihiatru, cu atenţie aparte la dimensiunea psihologică şi
moral-spirituală a celor relatate, precum şi cu o consistentă experienţă a
dialogului şi relaţiilor interumane, mergînd mereu la esenţa lucrurilor şi
vădind darul formulărilor concise, limpezi şi memorabile, fără preţiozitate,
fără ostentaţie şi fără patetism, cu un firesc desăvîrşit şi cuminecător (marcă
a autenticităţii şi cinstei sufleteşti, a asumării responsabile şi jertfelnice,
mai greu de întîlnit astăzi în lumea destructurată în care trăim şi care are
nevoie acută de astfel de repere şi de modele, în nădejdea unei reprimeniri din
mers, în care încă ne mai încăpăţînăm să credem).
Spre deosebire de lansarea din
seara anterioară (care n-a fost nici ea nereuşită), a admirabilei cărţi de
amintiri a d-lui Ilie Tudor (tatăl nonagenar al rapsodului Tudor Gheorghe), de
data aceasta manifestarea a fost fericit însufleţită de dialogul direct cu
sala, la inspirata iniţiativă a părintelui Peiu. Întrebările venite dinspre
public au fost miezoase şi însoţite, nu
o dată, de utile problematizări, referitoare atît la experienţele
trecutului, cît şi la provocările prezentului.
Printre altele, s-a discutat,
oarecum prioritar, problema iertării (esenţială
dintr-o perspectivă creştină a lucrurilor), ca raportare a victimelor la călăii
lor, problemă de la sine învecinată cu cea a ne-răzbunării (în sensul cuvintelor atribuite martirului Mircea
Vulcănescu: "Să nu ne răzbunaţi!" - care sînt sublime dacă sînt
autentice, cum din păcate nu se poate dovedi indubitabil, dar extrem de parşive
dacă sînt o "făcătură" pro domo
a Securităţii, după cum există anumite bănuieli) [1].
II
În discuţie s-a întîmplat ca la
un moment dat să intervin şi eu, cam intempestiv (cum nu-mi este obiceiul),
manifestîndu-mi riscant o mai veche neîmpăcare personală cu o anumită tendinţă curentă
către un fel de "creştinism castrat" (sintagma nu-mi aparţine), mai
învecinat, în percepţia mea, cu sentimentalismul "umanitar" şi cu
ideologiile "pacifiste" ale modernităţii decît cu bazele
scripturistice şi cu tradiţia istorică a creştinismului (problemă pe care am
mai atins-o şi pe acest blog şi care a dus la comentarii destul de încinse, mai
ales cu prilejul dezbaterilor referitoare la istoricul creştin şi la percepţia
actuală a pedepsei cu moartea).
În speţă, am afirmat că eu unul
nu înţeleg şi nu pot aproba mecanic imperativul tot mai des invocat al iertării necondiţionate, ca pretins
corolar al unei atitudini creştine (şi mai ales ortodoxe) faţă de cei ce se fac
în mod conştient instrumente ale răului în istorie. "Iată unde am ajuns,
după 24 de ani de postcomunism, făcînd coadă la iertare!". Tratat
"creştineşte", nevădit pînă la capăt şi nesancţionat cu fermitate,
răul şi-a rîs în barbă de noi şi s-a perpetuat în alte forme, mai puţin
violente, dar infinit mai parşive, iar corifeii lui de azi sînt, aproape fără
excepţie, urmaşii direcţi şi "cosmetizaţi" ai corifeilor lui de ieri
(nomenklaturişti, activişti, politruci, securişti, torţionari, turnători, sau
simpli oportunişti), care în realitate, profitînd de slăbiciunea noastră
iresponsabilă, asimilată naiv virtuţilor creştine, nu şi-au dezminţit nici o
clipă spiritul malefic şi n-au lăsat nici o clipă "pîinea şi
cuţitul". Ei au sfidat şi sfidează în continuare iluziile noastre de
îndreptare şi primenire, sînt mulţumiţi şi siguri de sine, iar la o adică îşi
spun, rînjind zeflemitor: "Dă-i în mă-sa, că ăştia-s creştini şi ne iartă,
orice le-am face!" (replică reală între doi securişti învechiţi în rele,
pe care am şi citat-o în contextul respectiv).
Ticălosul, care altminteri nu dă
doi bani pe credinţa ta, e foarte abil în a-ţi exploata scrupulele: el nu
regretă nimic, nu se simte vinovat şi nici dator să dea socoteală, n-are nici
un gînd de a se căi sau a cere măcar
formal iertare, ba e gata să facă mai departe răul pe care l-a făcut,
ori echivalentul lui în alte forme (căci răul are cea mai deconcertantă
polimorfie), pe cînd tu, ca creştin ce te pretinzi, ai fi dator - îţi aruncă el
în faţă - să rabzi, să ierţi, să nu reacţionezi, să nu te răzbuni. "Bă
banditule, păi creştin eşti tu?! Dacă te dai creştin, eşti dator, ...tu-ţi
dumnezeu' mă-tii, să mă iubeşti ca duşman şi să întorci şi obrazul celălalt!".
În felul acesta, tu eşti mereu dezarmat în faţa lui de propriile exigenţe
principiale, iar el o ştie bine şi te ia peste picior, gata să te mătrăşească
iarăşi şi iarăşi, cu tot neamul tău creştinesc, trădînd o satisfacţie care
pendulează indefinit între bestial şi diabolic.
N. Steinhardt atrage atenţia că a
fi creştin nu înseamnă a fi prost şi că principiile se contextualizează în
realitatea marilor confruntări istorice. Mai ales că rareori se întîmplă să fie
vorba numai de propria persoană, ci de regulă eşti circumscris în diferite
cercuri comunitare de care eşti răspunzător prin atitudinea ta (familie,
breaslă, generaţie, neam etc.), pînă la marea comunitate de credinţă pe care o
numim Biserică. Toleranţa şi iertarea nu pot avea aceleaşi măsuri atunci cînd
este vorba doar strict de persoana ta şi atunci cînd este vorba şi de alte
persoane cu care eşti conectat (familial, etnic, religios etc.). Pot să decid,
liber şi legitim, să-mi jertfesc persoana proprie în numele unui principiu în
care cred şi cu care mă identific, tolerînd şi iertînd orice rău mi s-ar face,
ba chiar străduindu-mă să-l iubesc pe cel care mi-l face, după îndemnul sublim
al lui Hristos. Nu pot însă şi nu am dreptul să-i jertfesc pe alţii de dragul
principiilor mele. Eu personal nu caut să mă războiesc cu nimeni şi sînt gata,
dacă cineva mă loveşte sau mă scuipă, să-i întorc şi celălalt obraz. Dacă însă
cineva îmi agresează violent neamul şi ţara, nu stau cu braţele încrucişate, ci
mă duc la război, cu ceilalţi ai mei, şi mă lupt pe viaţă şi pe moarte, nu
dintr-un orgoliu personal, ci dintr-o răspundere transpersonală. Sau dacă sînt
în casă cu soţia şi copiii, iar peste noi dă buzna un psihopat şi vrea să mi-i
omoare, nu stau în expectativă, nu mă gîndesc că aş avea vreun obraz de întors,
ci mă lupt din răsputeri să-i apăr, cu orice mijloace mi-ar sta la îndemînă.
Hristos Însuşi, cînd este vorba strict de persoana Sa, se roagă pentru cei ce-L
răstigneau: "Iartă-i, Doamne, că nu ştiu ce fac!", dar cînd este
vorba de Templul comunităţii pune mîna pe bici şi loveşte fără cruţare în negustori şi în zarafi. Sfîntul
Serafim din Sarov este călcat în sihăstria sa de tîlhari, care aproape că îl
ucid în bătaie, dar îşi revine şi îi iartă, ba se roagă să fie iertaţi şi de
ceilalţi. Era vorba strict de propria lui persoană, pe care, cu cît eşti mai
sfînt, cu atît eşti mai gata s-o smereşti pînă la jertfă. Sfîntul Nicolae însă,
cînd este în joc nu persoana sa, ci comunitatea de credinţă, îl pălmuieşte pe
ereticul Arie în plin sinod ecumenic. Probabil că dacă s-ar fi întîlnit cu un
agresor noaptea pe uliţă, i-ar fi întors şi celălalt obraz, ba poate, în
exerciţiul sfinţeniei, i-ar fi făcut şi o declaraţie de iubire. Dar una-i una
şi alta-i alta. Gîndim în concret, nu în abstract, cîntărim de la caz la caz
situaţiile, mizele, răspunderile. Şi dacă într-un caz ne smerim cu blîndeţe, în
altul punem mîna pe băţ (pe "nuiaua" pedagogică şi prevenitoare a
Sfîntului Nicolae). Nu din ură, nu din orgoliu, nu din răzbunare, ci din
răspundere faţă de lumea în care trăim şi de dreptatea care umblă cu capul
spart. Pot să iert în inima mea, dar nu pot avea pretenţia de a împiedica sau
anula, în numele acestei dispoziţii interioare, justiţia şi rînduielile
Cetăţii, care reclamă vădirea şi pedepsirea exemplară a răului, ca pe o
condiţie sine qua non a dăinuirii şi
ordinii comunitare. Cînd sînt în joc Dumnezeu, Biserica, Ţara, Neamul, Familia,
axele transpersonale ale existenţei, nu avem voie să ezităm, nu umblăm cu
jumătăţi de măsură, nu ştim de glumă, nu ne pierdem în teorii şi nu ne facem pe
noi măsură pentru ceilalţi. Or, opresorii politici, torţionarii, călăii nu sînt
doar agresorii noştri individuali, ci agresorii generici ai unei întregi
comunităţi de viaţă, de credinţă, de idealuri, de destin, ba chiar ai
umanităţii înseşi. A-i identifica, a-i da pe faţă şi a-i anihila nu mai e o
opţiune particulară, ci o datorie obştească, de la care nu avem voie să lipsim
din raţiuni personale, fie ele cît de înalte.
III
Iertarea, oricît de nobilă, de
frumoasă şi de esenţială în economia vieţii creştine, are şi ea limitele şi
condiţiile ei, care nu ţin neapărat de slăbiciunile omeneşti, cum tindem să
credem, ci de dinamica dreptăţii şi pedagogiei divine. La o privire atentă,
sînt două condiţii minimale ale iertării, consfinţite deopotrivă în cer şi pe
pămînt: "să-ţi pară rău" şi "să nu mai faci".
Îngerul răzvrătit, devenit prin
voia sa adversarul (Satana)
ireductibil al lui Dumnezeu şi al ordinii divine, nu este iertat, ci azvîrlit,
la porunca Creatorului său, prin Arhanghelul Mihail (arhistrategul cu sabie de
foc al legiunilor cereşti), în adîncul întunericului.
Adam şi Eva calcă porunca, li se
deschid ochii cunoaşterii păcătoase, văd că sînt goi şi se ascund. Dumnezeu,
Atoateştiutorul, se preface a nu şti unde-i Adam şi-l iscodeşte: "Adame,
unde eşti?". Care să fie rostul acestei întrebări divine? Părinţii sînt de
părere că Dumnezeu a vrut să îi dea o ultimă şansă lui Adam, doar-doar acesta, împins de remuşcare,
va ieşi din ascunziş, îşi va mărturisi neascultarea şi va implora iertarea
divină. Dar Adam nu se pocăieşte, ba nici măcar nu-şi asumă vina, dînd-o
pe femeie (şi chiar pe Dumnezeu: "femeia pe care Tu mi-ai dat-o"), iar femeia, la rîndul ei, dă vina pe şarpe.
Care a fost rezultatul păcatului şi nepocăinţei lor? I-a iertat bunul Dumnezeu
necondiţionat şi i-a ţinut pe mai departe în rai? Nicidecum. Protopărinţii
păcătoşi şi nepocăiţi primesc "blestemul" divin (de fapt, aducerea la
cunoştinţă a consecinţelor păcatului, care nu pot fi eludate) şi sînt alungaţi
din Eden (la poarta căruia e pusă strajă îngererească). Pînă astăzi trăim în
istorie condiţia căzută a lui Adam cel nepocăit. E de observat însă că Dumnezeu
- despre Care am spus nu o dată că nu este nici drept pînă la a fi nemilos,
nici milos pînă la a fi nedrept - nu-i urăşte pe oameni pedepsindu-i, nici nu-Şi
ia mîna de deasupra lor. Se cade ca ei să-şi ispăşească păcatul şi nepocăinţa, dar
Dumnezeu continuă să-i trateze părinteşte, îi îmbracă în "hainele de
piele" (adecvate şi necesare noii lor condiţii determinate de păcat) şi le
dă încă de atunci, prin adresarea către ispititor, marea făgăduinţă a dragostei
lui nedezminţite şi pururea veghetoare: protoevangheliul
[2].
Dar să purcedem de la Vechiul la Noul Testament, care este îndreptarul
absolut al vieţii creştine. Sigur că Dumnezeu, dacă vrea, poate să ierte
necondiţionat, dar, de regulă, nu o face, iar cele două condiţii clasice ale iertării rămîn
pe mai departe în vigoare. Pe cea dintîi, pocăinţa, o reclamă obsesiv Ioan,
Înaintemergătorul: cu ea începe înnoirea vieţii, în lipsa ei nu există mîntuire
(Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului, ci îndreptarea lui, dar nu mîntuie cu
de-a sila: omul e liber să con-lucreze cu Dumnezeu la propria mîntuire, aşa cum
e liber s-o şi refuze, prin învechirea în păcat, prin împietrirea inimii şi
prin despărţirea trufaşă de Dumnezeu). Pe femeia adulteră, scoasă din mîinile
pîrîşilor ei gata s-o lapideze, Hristos decide dumnezeieşte să o ierte, dar
condiţia e formulată clar: "Te iert, dar să nu mai păcătuieşti!".
Pe Iuda, "fiul pierzării", care L-a vîndut pe 30 de arginţi, nu se pune problema să-l ierte (nici pentru sărutul trădării, nici pentru suicidul care a urmat - pseudo-pocăinţă mai gravă decît ne-pocăinţa), ci spune desluşit că mai bine i-ar fi fost să nu se nască (lui şi oricui prin care vine deliberat păcatul în lume) [3]. Pe propriii răstignitori îi iartă, căci chiar nu ştiau ce fac, erau doar nişte biete unelte, pe cînd Iuda a ştiut bine ce face (şi cînd a căzut în păcatul vînzării, şi cînd a căzut în păcatul sinuciderii). Şi iată-L pe Dumnezeul iertării răstignit între doi tîlhari: unul care îşi recunoaşte condiţia păcătoasă şi cere îndurare, altul care-L batjocoreşte fără urmă de pocăinţă. Pe unul îl ia cu El în rai, pe celălalt îl lasă pierzaniei pe care şi-a consfinţit-o cu limbă de moarte. Pocăinţa, chiar şi în ceasul al doisprezecelea, aduce iertarea; nepocăinţa aduce pierzania şi nu beneficiază de vreo clemenţă mecanică ("Hai, mă, şi tu în rai, că e loc destul!"). Dacă pocăinţa şi nepocăinţa ar fi totuna în faţa iertării divine (şi, prin extensie, şi a celei omeneşti), atunci s-ar pierde însuşi criteriul diferenţierii între bine şi rău şi s-ar nega însăşi ideea de dreptate. Nu ne mîntuim de-a valma (ca în teoria eretică a apocatastazei, conform căreia pînă şi diavolii ar fi iertaţi în cele din urmă) şi tocmai de aceea există, prin rînduială divină, rai şi iad. Mare e iubirea lui Dumnezeu, ba chiar "nebună" (manikós eros), dar totuşi Hristos a lăsat pe mai departe răul să lucreze în lume, pentru ca binele să se definească prin lupta cu el, iar dincolo de lume a lăsat în vigoare raiul şi iadul, fără nici o sugestie a iertării generale, automate, necondiţionate (care e, în ultimă analiză, pură erezie).
Pe Iuda, "fiul pierzării", care L-a vîndut pe 30 de arginţi, nu se pune problema să-l ierte (nici pentru sărutul trădării, nici pentru suicidul care a urmat - pseudo-pocăinţă mai gravă decît ne-pocăinţa), ci spune desluşit că mai bine i-ar fi fost să nu se nască (lui şi oricui prin care vine deliberat păcatul în lume) [3]. Pe propriii răstignitori îi iartă, căci chiar nu ştiau ce fac, erau doar nişte biete unelte, pe cînd Iuda a ştiut bine ce face (şi cînd a căzut în păcatul vînzării, şi cînd a căzut în păcatul sinuciderii). Şi iată-L pe Dumnezeul iertării răstignit între doi tîlhari: unul care îşi recunoaşte condiţia păcătoasă şi cere îndurare, altul care-L batjocoreşte fără urmă de pocăinţă. Pe unul îl ia cu El în rai, pe celălalt îl lasă pierzaniei pe care şi-a consfinţit-o cu limbă de moarte. Pocăinţa, chiar şi în ceasul al doisprezecelea, aduce iertarea; nepocăinţa aduce pierzania şi nu beneficiază de vreo clemenţă mecanică ("Hai, mă, şi tu în rai, că e loc destul!"). Dacă pocăinţa şi nepocăinţa ar fi totuna în faţa iertării divine (şi, prin extensie, şi a celei omeneşti), atunci s-ar pierde însuşi criteriul diferenţierii între bine şi rău şi s-ar nega însăşi ideea de dreptate. Nu ne mîntuim de-a valma (ca în teoria eretică a apocatastazei, conform căreia pînă şi diavolii ar fi iertaţi în cele din urmă) şi tocmai de aceea există, prin rînduială divină, rai şi iad. Mare e iubirea lui Dumnezeu, ba chiar "nebună" (manikós eros), dar totuşi Hristos a lăsat pe mai departe răul să lucreze în lume, pentru ca binele să se definească prin lupta cu el, iar dincolo de lume a lăsat în vigoare raiul şi iadul, fără nici o sugestie a iertării generale, automate, necondiţionate (care e, în ultimă analiză, pură erezie).
Vin însă partizanii exaltaţi ai iertării şi zic, nemaiîncăpîndu-şi în
penele superiorităţii lor "duhovniceşti" (care-i scuteşte, cred ei,
de uzul raţiunii păcătoase): "Bine, bine, dar în Tatăl nostru... nu ne-a învăţat Domnul Însuşi să zicem: Şi ne iartă nouă greşalele noastre, precum
şi noi iertăm greşiţilor noştri...?". Sigur că aşa ne-a învăţat. Nu
trebuie însă cine ştie ce virtuţi de inteligenţă, ci doar un dram de bun-simţ
ca să realizezi adevăratul şi deplinul înţeles al cuvintelor rugăciunii:
"Şi ne iartă nouă [care recunoaştem că sîntem păcătoşi/greşiţi şi Îţi
cerem să ne ierţi] greşalele noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri
[care ne cer nouă iertare, aşa cum şi noi Îţi cerem Ţie]". Aceeaşi
condiţie clară: iertarea se dă - de către Dumnezeu oamenilor şi de către oameni
semenilor - celui care o vrea şi o cere, celui care se recunoaşte
păcătos/greşit şi arată pocăinţă pentru păcatele/greşalele sale. Nu-i nici o
sugestie de necondiţionare, de iertare oarbă. Dacă cineva nu arată căinţă şi nu
cere iertare, eu, creştinul, n-am nici o obligaţie să-l iert, aşa cum nici eu,
dacă nu mă pocăiesc sincer şi nu implor iertarea divină, nu pot avea pretenţia
de a o primi. Dacă I-o ceri, Dumnezeu e dispus la iertare infinită. La fel şi
creştinul, după modelul divin, e dator cu iertare celui ce i-o cere. Neiertător
(deci în afara duhului creştin) nu sînt atunci cînd nu dau iertare celui care
nu-i preocupat de ea şi nu mi-o cere, ci atunci cînd nu aş da iertare celui ce
mi-ar cere-o. A da iertare, cu generozitate, celui ce se pocăieşte şi o imploră
- iată, într-adevăr, marea datorie indiscutabilă a creştinului. Dacă duşmanul
tău, fie şi cel mai înrăit, zice: "Am greşit. Iartă-mă!", atunci nu
eşti creştin dacă nu-l ierţi, dacă îl urăşti, dacă năzuieşti răzbunare.
Creştinul e gata să-şi ierte duşmanii, călăii chiar, ba să şi uite răul îndurat
de el personal, dar atîta vreme cît duşmanul/călăul se cere el însuşi iertat şi
nu se cramponează în răul lui. Altminteri, cînd duşmanul/călăul se arată
nepocăit şi în continuare agresiv, la adresa ta şi a altora, iertarea e o prostie închipuit pioasă. Sau, mă rog,
poate fi o înaltă şi sublimă formă de sfinţenie, dar mă întreb cui îi şade
bine, creştineşte vorbind, să se creadă pe sine şi să se dea mare sfînt în
viaţă?!
Sigur, dacă ţii morţiş să fii prost (admiţînd că sfînt nu eşti), pentru că
aşa te crezi sau te simţi tu mai "duhovnicesc", nu te opreşte nimeni,
n-ai decît, dar ca să faci din ideea ta fixă o măsură universală, cu care să-i
somezi şi să-i judeci pe toţi ceilalţi, aceasta e deja prea mult şi stă la
limita delirului maniacal.
Iar dacă eşti preot (şi ştiu din experienţă că adeseori se întîmplă să fii
preot), vin şi te întreb: în virtutea harului pe care l-ai primit, spovedeşti
şi împărtăşeşti oameni; le ierţi păcatele necondiţionat, în lipsa pocăinţei,
sau îi trimiţi cumva la împărtăşanie nespovediţi? "Doamne fereşte!",
o să-mi spui, cutremurat. "Avem o rînduială, nu se poate altfel!".
Păi dacă e o rînduială a Bisericii, pe care eşti ţinut s-o respecţi cu cea mai
mare stricteţe (nu atît în faţa oamenilor, cît în faţa lui Dumnezeu), dacă e
musai să ceri pocăinţă ca să acorzi iertare (cu canoane sau fără), dacă fără pocăinţă
şi dezlegare nu există cuminecare cu Dumnezeu, dacă Taina Pocăinţei nu poate fi
luată în deşert şi nu-i negociabilă defel după subiectivismele pios-sentimentale ale
unuia sau altuia, atunci mie de ce îmi ceri să iert fără nici o condiţie şi să
mă prefac că nu există nici o rînduială?! Nu, părinte, lucrurile sînt clare:
cuminecarea vine în urma iertării, iar iertarea vine în urmă pocăinţei. Fără
pocăinţă, nu-i temei de iertare, iar fără iertare, nu-i temei de cuminecare
(iar dacă cineva o forţează astfel, atunci e "spre osîndă"). Ca preot
al lui Hristos, la toate acestea nu poţi zice decît: Amin!
Dar sigur, nu despre preoţi (sau călugări) anume mi-am propus să vorbesc
aici, ci despre creştini în general (care au şi ei "preoţia" lor
"împărătească"). Din această perspectivă mai largă, problema "inamicului
public" nu e atît una spirituală/duhovnicească, din ordinea Crucii, cît
una de morală, de etică socială, din ordinea Sabiei. În Cetatea (polis, civitas) creştină, Crucea şi Sabia nu se confundă, nu se
substituie, nu se exclud, ci sînt chemate să coexiste armonic, iar simfonia
lor, în intervalul fatal al istoriei (nici paradisiac, nici... mănăstiresc), e
îngăduită şi chiar agreată de Dumnezeu (o ştim mai explicit de la Sfîntul
Apostol Pavel şi mai puţin explicit de la Hristos Însuşi). Puterea spirituală
şi puterea seculară sînt, altfel spus, două ordini convergente, fiecare cu
raţiunile, metodele şi măsurile ei specifice (dar aici se deschide o altă
discuţie, vastă şi complexă, pe care poate o vom purta altădată, căci o anumită
ortodoxie derutată a început să le cam confunde de la o vreme, în contextul mai
larg al confuziilor de planuri care au aiurit lumea modernă).
Contravin unele ca acestea poruncii dumnezeieşti a iubirii duşmanilor?
Nicidecum. Iubirea - la care sînt chemat şi în care încerc să sporesc - nu-i
totuna cu iertarea (şi cu atît mai puţin cu iertarea necondiţionată, mai ales
cînd nu-i vorba doar de fiinţa ta personală, ci de însăşi fiinţa comunităţii
din care eşti parte), chiar dacă e predispusă spre ea şi o înlesneşte.
Dumnezeu, Care e Iubire, din iubire pedepseşte, părinteşte, lumea. Să nu uităm
că, etimologic, pedeapsă înseamnă învăţătură (de minte). Părintele din
iubire îşi pedepseşte, cînd e cazul, odrasla. Duhovnicul îl iubeşte, nu-l
urăşte pe fiul duhovnicesc cînd îi dă un canon de ispăşire. Iubirea ne face să
nu dorim pierzania, ci îndreptarea celui căzut în greşeală (reîncadrerea lui
între cei care au şi aspiraţia, şi şansa mîntuirii). Dar îndreptarea are şi ea
cerinţele şi regulile ei, pe care se cade să ni le asumăm cu toţii. Îmi iubesc
duşmanul nu iertîndu-l orbeşte şi tolerîndu-l în ticăloşia lui, ci dorindu-i
sincer îndreptarea, bucurîndu-mă să-i ofer generos această şansă, rugîndu-mă
pentru el. Aş contraveni poruncii dacă i-aş refuza toate acestea, dacă l-aş urî
de moarte, dacă aş ţine cu tot dinadinsul să-i fac şi eu lui exact ce mi-a
făcut el mie. Nici un creştin adevărat n-ar susţine însă aşa ceva. Ideea e doar
aceasta: că iubirea şi iertarea nu trebuie să ducă la cocoloşirea, uitarea şi
lăsarea răului în legea lui. Aceasta din urmă nu-i atitudine creştinească, ci
mai degrabă dezertare de la discernămîntul personal şi datoria obştească a bunului
creştin.
Iată ceea ce m-a făcut să am, în contextul respectiv, reacţia de care am
pomenit (şi care, recunosc, a avut şi o notă de exagerare, din dorinţa de a
şoca şi a pune pe gînduri o asistenţă înclinată să se lase furată de şabloanele
nerumegate ale unui anume idealism convenţional). Şi m-am simţit dator cu
aceste precizări pentru că ţin să fiu înţeles corect, chiar dacă sînt gata să
admit că s-ar putea să nu am întru totul dreptate şi că există, în toate
acestea, şi un rest tainic, care nu se poate discursiviza. Dacă greşesc cumva,
să mă ierte Dumnezeu, Care ştie că, purtîndu-mi crucea nedesăvîrşirilor, m-am
străduit totuşi o viaţă întreagă să nu mă smintesc şi să nu aduc sminteală
cuiva. Şi să mă ierte puţinii mei cititori, cu dragoste înţelegătoare. Aşa că, dincolo de toate cele de mai sus, prefer să închei smerindu-mă
şi spunînd: "Mai bine să greşeşti iertînd decît să greşeşti
neiertînd". Lumineze-ne Dumnezeu pe fiecare să deosebim duhurile şi să nu fim
sminteală nici altora, nici nouă înşine, ci laolaltă lucrători neînmuiaţi ai
Evangheliei Dreptăţii.
Răzvan CODRESCU
[1] Despre acest aspect şi despre răzbunare în
general am scris cu alt prilej (vezi aici),
aşa că n-am să mai insist în cele de mai jos. Mă rezum să spun că în nici un
caz nu poate fi vorba, din perspectivă creştină, de vreo sugestie a răzbunării
din ură sau din orgoliu, a "plăţii cu aceeaşi monedă" sau a
"dreptăţii talionului". Pentru mine a răz-buna va să zică a restaura ceea ce a fost bun şi s-a pierdut, a
deconspira public răul şi a lua măsuri de a-i împiedica recidiva. În sensul
acesta, eu văd în Mîntuitorul Însuşi pe marele Răz-bunător al omului înşelat de
diavol şi al firii pervertite prin păcat.
[2] Facerea
3, 15: “Duşmănie
voi pune între tine şi femeie, între seminţia ta şi seminţia ei; Acela
[Hristos, Noul Adam, născut din Maria, Noua Evă] îţi va ţinti ţie capul
[biruinţa asupra morţii şi iadului], iar tu îi vei ţinti Lui călcîiul [patimile
îndurate de Domnul în omenitatea Lui asumată deplin şi jertfelnic prin chenoza
Întrupării]”).
[3] Nici conştiinţa creştină nu şi-a pus, pînă în vremurile degenerate ale modernităţii (cu care polemizează şi N. Steinhardt în Jurnalul fericirii, făcînd un memorabil rechizitoriu "ţărănesc" al lui Iuda), problema absolvirii sau iertării trădătorului/vînzătorului de Dumnezeu. În Infernul dantesc pedeapsa lui Iuda este să fie mestecat veşnic între fălcile lui Lucifer.
[3] Nici conştiinţa creştină nu şi-a pus, pînă în vremurile degenerate ale modernităţii (cu care polemizează şi N. Steinhardt în Jurnalul fericirii, făcînd un memorabil rechizitoriu "ţărănesc" al lui Iuda), problema absolvirii sau iertării trădătorului/vînzătorului de Dumnezeu. În Infernul dantesc pedeapsa lui Iuda este să fie mestecat veşnic între fălcile lui Lucifer.
"L-am întrebat odată pe avva Petroniu Tănase
cum şi pentru ce să mă rog ca
să mă fac mai bun.
Şi a răspuns bătrînul: Roagă-te să poţi face bine
duşmanilor tăi!"... (George Crasnean)
@ Anonim (nepostat)
RăspundețiȘtergereSînt gata să primesc critici, dar cu două condiţii minimale: înţelegerea elementară a textului meu şi formularea unor contraargumente punctuale la argumentele mele (bune sau rele cum sînt).
Dvs. nu aţi reuşit să îndepliniţi nici una din ele, vituperînd cu totul alăturea de drum.
Singurul inconvenient in atasarea neconditionata a crestinismului la orice forma de militantism politic este mesajul radical de iubire neconditionata nu a aproapelui, ci a vrasmasului (fie el ateu, evreu sau anti-legionar). Asa ca ceea ce spuneti dvs despre iertarea conditionata este poezie. Hristos iti cere sa iubesti pe vrasmasi (punct) si neconditionat.
RăspundețiȘtergereSigur ca asta nu convine unei pozitii politice care are nevoie sa-si creeze poezii crestine pentru a se legitima.. de aceea inventati teologii care sunt slabe. Sunteti foarte putin modest daca aveti impresia ca textul dvs. nu poate fi inteles si de catre cel mai putin educat teologic cititor. Drama este ca nivelul dvs teologic de argumentare e slab si, probabil pt ca nu stiti teologie, si nici ortodoxie, vi se pare ca sunt necesare valente deosebite pentru intelegerea sa elementara.
Dar, pana la urma, nu e problema mea. Daca argumentatia dvs. e suficienta pentru camarazi, atunci si-a atins scopul.
Sigur, veti putea spune legitim de altfel, care e problema mea?
Nici una. Oricum pierdem timpul pentru ca nici dvs, nici eu nu suntem dispusi sa ne dam dreptate reciproc.
Singurul folos pe care l-as intrezari este daca ne-am pune, macar din greseala intrebarea daca nu cumva gresim. Dar asta ar presupune smerenie reala pe care noi ca ortodocsi nu prea o avem.
à bientôt!
@ Anonim
RăspundețiȘtergereDe data aceasta v-am postat, nu atît pentru a vă satisface insistenţa sterilă (laşitatea comodă a anonimatului nu merită vreo satisfacţie), ci pentru a putea vedea oricine cît sînteţi de alăturea de drum şi de "vrasmas" al limbii române.
Nu mai vorbesc de ideologizarea absurdă a problemei (ce au de-a face aici legionarismul sau filetismul?!), dar vă asigur că şi o idee fixă se poate argumenta, lucru de care dvs. păreţi complet incapabil (în pofida competenţelor pe care vi le atribuiţi în aceeaşi măsură în care mi le contestaţi mie): ideea fixă o aveţi, dar (contra)argumentele nu sînteţi în stare să le formulaţi, ca să ne luminaţi şi pe noi, proştii şi "poeţii" credinţei.
Probabil că nu aţi răbdat lectura textului pînă la capăt, pentru că la sfîrşit aţi fi văzut că eu nu pretind că am dreptate la modul absolut. Nici nu mi-am propus să clasez eu definitiv problema, ci doar să atrag atenţia asupra unor aspecte care par nebăgate (sau insuficient băgate) în seamă şi să-mi motivez o atitudine manifestată într-o anumită împrejurare.
Problema rămîne deschisă, iar argumentele mele pot fi luate pe rînd şi dezbătute punctual, în acord sau în dezacord. Pentru aceasta trebuie însă să rămîi în problemă, nu să baţi cîmpii în afara ei. Adică să fii deştept, nu doar să faci pe deşteptul.
La mulți ani domnule Răzvan!
RăspundețiȘtergereNu vă întristați de dialogul pornit strâmb cu domnul anonim, măcar mai sunt și alții care gândesc iertarea creștină pe aceleași coordonate ca dumneavoastră.
Nu știu dacă vă va îmbogăți cu ceva lectura următoare, dar poate că va ajuta măcar pe cei care nu s-au lămurit de argumentele dumneavoastră (deși în esență se aduc aceleași argumente): http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iertarea/18573-de-la-iertarea-personala-la-iertarea-universala
La mulți ani tuturor!
@ Dan Tudorache
RăspundețiȘtergereVă mulţumesc pentru semnalare şi vă asigur că nu sînt tocmai în pragul unei crize de tristeţe.
Să ne dea Dumnezeu un an bun şi discernămînt în toate.