Revista Puncte
cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război
şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
2003
POLITICAL
CORRECTNESS ?
I
De
curînd am fost vizitat de prietenul meu Marcel [1], din România. Am stat împreună în închisoare, ca deţinuţi
politici, la Jilava. Era o secţie specială de exterminare [2], construită de Ministerul de Interne pentru noi, 16 inşi supuşi
unui experiment aparte de tortură morală şi fizică, distribuiţi în 4 celule,
fiecare celulă avînd cel puţin un bolnav grav de o boală infecţioasă sau cel
puţin un nebun. Cele 4 celule fuseseră zidite într-un fel de tunel semicilindric,
înfundat. Singura aerisire se făcea prin culoarul îngust prin care gardienii puteau
trece pe la uşile noastre, pentru a ne supraveghea şi a ne hrăni. Tunelul
acesta era la 7 metri sub pămînt, apa şiroia pe pereţii celulei şi noi stăteam
acolo ca nişte animale, pentru gardieni şi Securitate, dar ca nişte străduitori
pentru viaţa creştină, pentru Dumnezeu, Care nu ne-a părăsit niciodată.
De fapt, ce am scris pînă aici este un fel de
introducere, spre a-l face pe cititor să înţeleagă termenul de “prietenie” pe care l-am folosit pentru a caracteriza relaţia mea cu Marcel. Termenul nu exprimă
nici pe departe ceea ce ne leagă pe noi: moartea şi viaţa. Eu trebuia să mor şi
Marcel m-a scăpat cu, eventual, sacrificiul vieţii lui; el trebuia să moară şi
eu l-am scăpat cu, eventual, sacrificiul vieţii mele; Costache Oprişan [3], care era şi el în celulă cu noi, a
murit, deşi noi am fi fost gata să-l scăpăm, dacă ar fi fost posibil, chiar cu
sacrificiul vieţii noastre. Deasupra disponibilităţii noastre de a ne
sacrifica stătea vrerea Domnului...
Ca
de obicei, cînd ne întîlnim, o dată sau de două ori pe an, ne reamintim de cei
morţi în închisori, de întîmplări, de gardieni şi de toţi cei care mai trăiesc.
Şi încercăm să scrutăm viaţa de azi, istoria actuală a lumii, ca să înţelegem
cîte ceva şi să ne explicăm, după putinţa noastră, nebunia lumii contemporane.
De data aceasta Marcel m-a întrebat: Frate, trăieşti
în America; spune-mi şi mie ce se înţelege prin “politically correct?”.
M-am simţit luat prin surprindere. Această etichetă verbală
m-a surprins în gura lui Marcel, aşa cum m-a surprins decizia preşedintelui
Bush atunci cînd acesta, supărat pe francezi că nu s-au pus în coada armatei
U.S.A. pentru invadarea Irakului, a poruncit mînios, drept sancţiune, să se
schimbe denumirea cartofilor prăjiţi din french fries în freedom
fries! Totuşi, eu sînt cel care trăiesc în America şi mie îmi revenea deci
obligaţia de a clarifica problema aceasta, care pare mai profundă decît
prezidenţialul freedom fries. Aşa că i-am spus: Marcele, nu ştiu cum
să-ţi explic. Nu m-am gîndit la aceasta niciodată în mod serios. De altfel,
toate acese etichete sînt create pentru a da nume unor stupidităţi sau unor
mistificări. Dar să încercăm, poate vom înţelege...
II
În ultimele săptămîni a stîrnit multe discuţii problema
monumentului cu cele 10 porunci (Decalogul) din Alabama. Acum 2 ani,
judecătorul şef al statului Alabama a construit un monument (o placă mare) de
granit, pe care a pus să se scrie cele 10 porunci. Monumentul a fost instalat
în rotonda Tribunalului Suprem al capitalei statului. Toţi creştinii din
Alabama au aplaudat curajul judecătorului Roy S. Moore, care, prin această expunere
a celor 10 porunci – monument explicit religios – într-un loc public
(lucru interzis de Constituţia americană), a pus legea divină deasupra celei
umane. Aşadar, acest act era... politically incorrect. Alabama se mîndrea,
de altfel, cu acţiunile sale creştine. De pildă, în acest stat se predă în
şcoli teoria creaţionistă, cînd e vorba de facerea lumii, iar manualele
evoluţioniste trebuie să aibă o explicaţie prin care să se spună că teoria
aceasta este falsă, sau cam aşa ceva, dar că, pe baza amendamentului care
prevede libertatea de exprimare, ele au voie să fie folosite în şcoală. Acest
act, care permite astfel de manuale, este conform amendamentului, deci politically
correct.
Pe de altă parte, plasarea monumentului în loc public nu
era chiar o înfruntare a Constituţiei, deoarece amendamentul e valabil pentru toate
opiniile, inclusiv cele ale credinţei. Se pare dar că amplasarea monumentului
în loc public era şi politically correct, şi politically incorect!
Monumentul a stat acolo 2 ani fără mari supărări. De obicei, în astfel de
situaţii, scandalul îl fac evreii. Dar cum Decalogul este evreiesc, nimeni nu a
protestat. Asociaţiile antireligioase şi anticreştine s-au gîndit probabil că,
lăsînd lucrurile să meargă aşa, se vor înmulţi astfel de acte, drept care s-au
hotărît să treacă la atac. Au dat în judecată Tribunalul Suprem (şi pe Moore,
bineînţeles) şi au cerut să se scoată monumentul de acolo, pentru că strica
buna dispoziţie a unei anumite categorii de cetăţeni cu un înalt grad de “corectitudine politică”, care nu puteau tolera ca legea
să fie încălcată.
Nu ne mai pierdem în amănunte. A fost proces, lumea
ceştină s-a rugat acolo, lîngă moument, ca Dumnezeu să nu îngăduie asemenea
blasfemie. Pînă la urmă, “corectitudinea
politică” a învins: o curte federală a considerat că prezenţa monumentului
acolo constituie o sfidare a legii şi a ordonat lui Moore să-l mute pe o
proprietate privată. Moore a refuzat, spunînd că legile divine stau deasupra
legilor civile şi că el ascultă de Dumnezeu înainte de a asculta de oameni.
Oamenii însă l-au pedepsit, l-au scos din funcţia lui judecătorească şi urma
să-l amendeze cu o mie de dolari pentru fiecare zi care va trece peste termenul
de mutare fixat de tribunal. Moore s-a menţinut însă pe poziţia sa şi în
fiecare zi credincioşii veneau şi se rugau pentru salvarea monumentului.
După 8 zile (28 august) au venit cîţiva muncitori, cu un
portărel, pentru a muta monumentul de acolo. L-au pus pe un cărucior
(monumentul are o greutate de 5280 livre) şi l-au transportat într-o sală a
clădirii tribunalului, prin care nu trece nimeni. Sala respectivă are însă
pereţi de sticlă, iar lumina va sta aprinsă acolo zi şi noapte, pentru ca monumentul
să poată fi văzut. O political correctness consecventă ar fi cerut,
pentru că monumentul a fost aşezat într-o clădire publică, să se ia măsuri
drastice ca să nu fie văzut... În tot tmpul mutării, credincioşii s-au rugat –
unii stînd cu faţa la pămînt, udînd praful şi betonul cu lacrimile lor.
În timp ce credincioşii simpli se rugau cu lacrimi în
ochi, conducătorii lor se certau furioşi pe problema “corectitudinii politice” a hotărîrii. Grupul evangheliştilor,
care îl aplaudaseră pe Moore, s-a împărţit în două: unii care ziceau că este
bine ca Moore să se supună legii (şi ei împreună cu el), alţii că, dinpotrivă,
Moore să nu se supună legii.
Şi unii, şi alţii dintre aceşti cuvîntători protestanţi,
ce predică şi fac „minuni şi vindecări” la scenă deschisă, sînt oameni
însemnaţi, viteji ai credinţei, urmaşi ai lui Hristos, Cel ce Şi-a pus viaţa
împotriva politicii, ascultînd pe Tatăl Său din ceruri şi nesupunîndu-Se
legilor omeneşti arbitrare. De o parte şi de alta, în cele două tabere (a
celor “corecţi” şi a celor “incorecţi” politic), sînt cei mai straşnici protestanţi
(gata să-i înghită pe toţi catolicii şi pe toţi ortodocşii), care se exhibează
zilnic la televiziune sau se roagă într-un soi de transport spiritual care îţi
dă fiori. În tabăra celor care îl critică pe Moore sînt celebrităţi ca Pat
Robertson (cu celebrul post de televiziune 20/20), Richard Land (reprezentant
al Bisericii Baptiste din Sud – cea mai puternică organizaţie baptistă), strategul
legal protestant Jay Sekulow şi, atenţie, preşedintele Fundaţiei Congresului
Liber, Paul M. Weyrich, diacon al Bisericii Unite greco-catolice din America.
În tabăra celor care-l susţin pe Moore sînt organizaţii şi persoane la fel de
celebre, ca preşedintele organizaţiei “Focarul pe Familie”, James Dobson, sau evanghelistul D.
James Kennedy. Aceştia din urmă îl laudă pe Moore că nu a ţinut cont de legea
umană şi a pus deasupra ei legea lui Dumnezeu. Pastorul de la Biserica
Penticostală din Ohio a spus că ziua în care monumentul a fost mutat a fost cea
mai tragică zi pentru America: Libertatea noastră şi drepturile noastre
constituţionale de credinţă creştină sînt profund erodate.
Cei ce i se opun lui Moore susţin că ei se situează în
tabăra celor care respectă legea, pentru că aşa ne învaţă Sfînta Scriptură, şi
citează din Epistola către romani a Sfîntului Apostol Pavel (cap. 13 [4]): Tot sufletul să se supună
înaltelor stăpîniri, căci nu este stăpînire decît de la Dumnezeu; iar cele ce sînt,
de la Dumnezeu sînt rînduite. Pentru aceasta, cel ce se împotriveşte stăpînirii,
rînduielii lui Dumnezeu se împotriveşte. Iar cei ce se împotrivesc îşi vor lua
osînda. Căci dregătorii nu sînt sperietură pentru fapta bună, ci pentru cea
rea. Voieşti deci să nu-ţi fie frică de stăpînire? Fă binele şi vei avea laudă
de la ea!
Şi
totuşi Iisus S-a împotrivit stăpînirii şi chiar l-a numit pe Irod vulpe (Luca
13, 32). Pavel însuşi s-a împotrivit
stăpînirii şi şi-a luat osînda. Şi primii creştini s-au împotrivit stăpînirii
păgîne şi şi-au luat osînda, care le-a adus cununa de martiri. Şi noi ne-am
împotrivit ateismului comunist şi ne-am luat osînda noastră. Cred că dezlegarea
afirmaţiei lui Pavel stă în ultimul verset: Fă binele... Şi Binele este unul: Iisus Hristos.
Pentru
regimul comunist, de pildă, binele era unul total diferit de binele creştin.
Virtutea supremă a comuniştilor era ura de clasă, pe cînd a creştinilor este
iubirea (dusă chiar pînă la iubirea vrăjmaşilor). Drepturile religioase în
America se restrîng. Curtea de Apel din circumscripţia 9 a hotărît că prezenţa
expresiei Under God este neconstituţională şi cere scoaterea ei din Pledge
of Allegiance (mărturisirea de credinţă). Legalizarea sodomiei, a
avortului, căsătoriile monosexuale, toate sînt acţiuni îndreptate împotriva
creştinismului, lezînd principiile elementare ale moralei creştine. Or, politically
correct înseamnă că orice decizie judecătorească anticreştună şi împotriva
naturii trebuie aplaudată! Minoritatea are toate drepturile împotriva
majorităţii, iar majoritatea nu mai are nici un drept, pentru că în clipa cînd
îşi exercită drepturile devine, chipurile, oprimatoare!
III
Marcel
a înţeles ce înseamnă politically correct, probabil, mai bine decît
mine, dar i s-a părut insuficientă argumentarea mea. Am luat un alt exemplu:
după lovitura din 11 septembrie, preşedintele Bush, cînd a reapărut cîteva zile
mai tîrziu în viaţa politică, a hotărît o zi de rugăciune – ceea ce nu a fost
rău. Rugăciunea s-a ţinut la Capitoliu, cel mai public şi mai oficial loc din
America, ceea ce, din punct de vedere politic, a fost o mare incorectitudine!
Fiind însă vorba de o nenorocire atît de mare, care lovise întreaga Americă,
forurile de pază ale legalităţii “corecte” nu au reacţionat, ba chiar au fost
probabil de faţă la rugăciune. Asta nu înseamnă că a fost politically
correct.
Probabil
că pentru a respecta sui generis “corectitudinea politică”,
organizatorii au hotărît ca rugăciunea să nu fie una creştină, ci una iudaică.,
axîndu-se exclusiv pe Vechiul Testament. Nu-mi mai amintesc ce psalmi s-au
citit, dar preşedintee Bush a citat mult din Isaia, dar nu din capitolul 53 (în
care se vorbeşte profetic de patimile lui Iisus), ci din capitolele în care se
vorbeşte despre pedeapsa păgînilor care ameninţau poporul lui Israel. Toţi au
citat numai din Vechiul Testament; nici chiar capelanul Congresului (care, la
ora aceea, era un catolic) nu a pomenit nimic de Iisus, nepronunţîndu-I nici
măcar numele!
În
primul rînd, din punct de vedere constituţional, rugăciunea nu se putea ţine la
Capitoliu. Deci, ţinerea ei aici a fost politicallly incorrect, după cum
politically incorrect a fost şi excluderea credinţei creştine de la
rugăciune. Politically correct ar fi fost să se admită măcar cîte un
reprezentant din fiecare sectă sau biserică mare.
Cu
cîţiva ani în urmă, în Ohio (dacă nu mă înşel chiar la Cleveland), comunitatea
evreiască a plantat într-un loc public o menoră (candelabru cu 7 braţe). Fiind
vorba de un simbol necreştin şi aparţinînd unei minorităţi, justiţia şi
paznicii lui political correctness nu au zis nimic. Politically
incorrect. Organizaţia locală a Ku-Klux-Klan-ului a plantat la rîndul ei o
cruce în acelaşi loc. Politically incorrect, de asemenea. Comunitatea
evreiască a făcut scandal şi judecătoria locală a poruncit scoaterea crucii.
Ku-Klux-Klan-ul a făcut apel la Curtea statului Ohio, susţinînd că şi crucea
are aceleaşi drepturi ca şi menora. Curtea de Apel nu a fost de aceeaşi părere,
afirmînd că menora nu are o semnificaţie religioasă, ci una culturală, pe cînd
crucea nu are semnificaţie culturală, ci numai religioasă. Inexact.
Ku-Klux-Klan-ul a făcut atunci apel la Curtea Supremă, iar aceasta a hotărît că
ambele simboluri au semnificaţie culturală. Juridic corect, dar politic
incorect! Prima care a fost vandalizată a fost crucea. După un timp, şi menora
a păţit la fel. Nu ştiu dacă cele două simboluri au mai fost repuse sau nu la
locul lor...
Oricît
s-ar strădui America să respecte, în această problemă, the political correctness,
ea nu va reuşi şi va nedreptăţi ambele părţi, dar cel mai mult Îl va nedreptăţi
pe Hristos. Pentru că atîta vreme cît lumea aceasta va fi, în cea mai mare
parte, în mîna Satanei, Iisus şi cei care-L urmează vor suferi mereu. Aceasta
este ceata creştinilor adevăraţi care, între Dumnezeu şi political
correctness, Îl aleg necondiţionat pe Dumnezeu.
Pr. Gheorghe CALCIU
P. S. Pe diaconul Weyrich l-am
cunoscut destul de bine. Am participat împreună la diferite congrese şi, încă
de pe atunci, am putut observa supunerea lui faţă de political correctness.
La un congres, unde chiar el era organizatorul, m-a invitat să rostesc eu
rugăciunea de binecuvîntare a mesei. M-a prevenit însă să nu pomenesc nimic
de Hristos (al Cărui diacon era şi el!), ci numai de Dumnezeu, fără referiri
precise, abstract şi imparţial, ca să nu jignim sensibilitatea evreilor şi
pe a musulmanilor. Am rostit rugăciunea, bineînţeles invocîndu-L pe Domnul
nostru Iisus Hristos, şi totul a fost bine. Nu s-a prăbuşit tavanul, nu m-au
dezavuat evreii, nu m-au huiduit musulmanii. Cea mai eficientă cenzură este
autocenzura.
[1] Profesorul
şi scriitorul Marcel Petrişor (n. 1930). [Nota
Blog]
[2] Casimca.
Au stat acolo, în aceeaşi celulă, Costache Oprişan, Gheorghe Calciu, Iosif V.
Iosif şi Marcel Petrişor (singurul care mai este astăzi în viaţă). [Nota Blog]
[3] Despre
poetul Constantin Oprişan, trecut – ca şi autorul articolului – prin reeducarea
Piteşti, vezi aici. [Nota Blog]
[4] Sînt
citate în continuare versetele 1-3. [Nota
Blog]
* Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa,
“Political correctness?”, în Puncte cardinale, anul XIII,
nr. 11/155, noiembrie 2003, pp. 1-2 [numărul a purtat următorul motto: “Corectitudinea politică pleacă de la pluralitatea opiniilor (criteriu
liberal), pune ca ideal egalitatea tuturor (criteriu democratic), afirmă că
actualul corp al societăţii este inegal (criteriu ierarhic de facto)
şi pretinde că minoritatea «luminată» şi «militantă» are dreptul (criteriu
ierarhic de jure) şi trebuie în mod absolut să impună majorităţii propriul
ei principiu de organizare (criteriu totalitar leninist). Ce amestec
incoerent! (...) Din toate aceste motive, corectitudinea politică este cea mai
gravă ameninţare pentru idealul unei societăţi libere de la prăbuşirea
regimurilor totalitare de stînga încoace” – Horia-Roman Patapievici, Omul recent].
Autorul articolului
Mai
puteţi citi pe acest blog:
*
Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
*
Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
*
Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
*
Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
*
Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
*
Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
*
Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
*
Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
*
Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
*
Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) –
“Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a naţiunilor”
(2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) – “Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism european” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al Ortodoxiei”
(2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) – “Un evreu renegat avertizează America”
(2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”,
“Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa lui Hristos” (2001)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXX) – “Ziua judecăţii” (2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXI) – “Interviu cu istoricul Neagu Djuvara”
(2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXII) – “Elitele şi partidele politice” (2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXIII) – “Revolta «omului recent»” (2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXIV) – “Naţionalism şi democraţie” (2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXV) – “Perversiunea naţional-comunistă”
(2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXVI) – “Isteria antifascistă” (2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXVII) – “Moştenirile lui Horia Bernea” (2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXVIII) – “Veşti triste din Spania” (2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXIX) – “Mai bine prea tîrziu decît
niciodată!” (2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXX) – “Centenarul Petre Ţuţea (1902-2002)”
(2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXXI) – “Rost – «manifestul românesc»
al unei noi generaţii” (2002)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXXII) – “Istoria în actualitate: Penele
Arhanghelului” (2003)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIII) – “Cultul monştrilor” (2003)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXXIV) – “Nu-i pace sub măslini...” (2003)
*
Antologia
Punctelor cardinale (LXXXV) – “Aceşti evrei visători şi utopiile lor
păguboase” (2003)
*
Antologia Punctelor cardinale (LXXXVI) – “De la vulgaritate la
perversiune” (2003)
*
Antologia Punctelor cardinale (LXXXVII) – “Dimensiunea cosmică a
dorului” (2003)
*
Antologia Punctelor cardinale (LXXXVIII) – “Călătorie în «buricul
pămîntului»” (2003)
*
Antologia Punctelor cardinale (LXXXIX) – “Taina fratelui” (2003)
*
Antologia Punctelor cardinale (XC) – “Conceptul de medicină creştină”
(2003)
* Antologia Punctelor cardinale (XCI) –
“Cazul Paulescu văzut cu ochii altora” (2003)
Domnule Codrescu, ne puteti lamuri si pe noi mai bine ce se intampla cu dezgroparea si moastele parintelui Gheorghe, caci nu mai stim ce sa credem?
RăspundețiȘtergereEu nu vă pot indica (nu am nici o cădere) ce să credeţi dvs., ci vă pot spune doar întreaga poveste şi cum văd eu lucrurile (o voi face într-o postare separată, cît de repede). Ce să credeţi dvs. ar trebui să arate, într-un comunicat oficial, Biserica însăşi, mai ales Mitropolia de la Iasi, care are datoria de a-şi îndruma credincioşii, prevenind posibila sminteală. Biserica însă, cum s-a mai întîmplat şi în alte dăţi, văd că preferă să tacă şi să lipsească de la datoria ei...
RăspundețiȘtergereFoarte inspirată alegerea (re)postării acum a articolului semnat de părintele Calciu… Din păcate, problematica lui se relevă iar de o tristă actualitate. Re-citarea/citirea lui electronică se vădeşte oportună pentru că trimite la două dintre ,,chestiunile arzătoare, la ordinea zilei”, care au incitat spiritele prin megafoanele (vuvuzele ?) presei de toate tipurile – amendarea TVR pentru ,,colindul antisemit” şi scandalul des-/re-/înhumării trupului părintelui Gheorghe Calciu. Se pare însă că ultima problemă, mai ,,spectaculoasă”, suscită mai mult interes, deşi ţânţarul unor sensiblerii semite tardive şi inutile – devenit peste noapte armăsar hrănit cu jăraticul corectitudinii politice – pare să se transforme încet într-un cal troian mai perfid decât al aheilor. Lucrurile par să treacă fără urmări în percepţia difuz-confuză a ,,omului recent”, atins de molima indiferenţei şi de fatala lipsă a conştiinţei identitare. Ex osibus ultor ! Să fi rămas de strajă numai sfinţii ?...
RăspundețiȘtergereNu a fost cumva o provocare ca si "colindul antisemit" ?
RăspundețiȘtergereHai să nu cădem din "psihoza moaştelor" în "psihoza conspiraţiilor"!
RăspundețiȘtergere@ Anonim (nepostat)
RăspundețiȘtergereCum vă puteţi închipui că aş putea da drumul aici unor asemenea insanităţi grosolane?!
Eu, care l-am cunoscut din 1984, am stat luni de zile acasă la sfinţia-sa şi i-am editat sau prefaţat o duzină de cărţi, cred în sfinţenia Părintelui Calciu, dar nu pot accepta genul acesta de "Vreau să te pipăi şi să urlu: Este!". A nu avea moaşte nu înseamnă a nu fi sfînt.
Vînătoarea maniacală de moaşte e semn nu de evlavie, ci de scrînteală. Vă identificaţi belicos cu o mînă de psihopaţi ai credinţei (care s-ar cuveni daţi afară nu doar dintr-o mănăstire, ci din monahism).
Nu ştiu dacă sînteţi prost din fire sau doar prostit conjunctural, dar aţi reuşit să-mi treziţi nu atît oroare, cît milă.
azi a aparut un material pe razbointrucuvant.ro
RăspundețiȘtergerecum a zis Pr. Calciu, sminteala si ispita. pana si un preot foloseste expresia "trecut in nefiinta" acum...
http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2013/12/13/moaste-pr-calciu-clarificari-deshumare/