Am primit şi dau mai departe...
PREFAŢA VOLUMULUI
DE CÎNTECE ŞI POEZII
PATRIOTICE
NU UITA CĂ EŞTI ROMÂN
(ED. AGATON, FĂGĂRAŞ,
2013),
ÎNGRIJIT DE
PRESBITERA NATALIA CORLEAN
Nu pentru-o lopată de rumenă pîine,
nu pentru pătule, nu pentru pogoane,
ci pentru văzduhul tău liber de mîine,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Pentru sîngele neamului tău curs prin şanţuri,
pentru cîntecul tău ţintuit în piroane,
pentru lacrima soarelui tău pus în lanţuri,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
nu pentru pătule, nu pentru pogoane,
ci pentru văzduhul tău liber de mîine,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
Pentru sîngele neamului tău curs prin şanţuri,
pentru cîntecul tău ţintuit în piroane,
pentru lacrima soarelui tău pus în lanţuri,
ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!
„Ridică-te, Gheorghe! Ridică-te, Ioane!”
Strigătul zguduitor, îndemnul la luptă pentru credinţă şi neam al lui
Radu Gyr, din 1956, nu era adresat numai românilor de sub dictatura comunistă.
Da, era într-adevăr o chemare împotriva regimului impus în România de
tancurile unuia dintre cei mai siniştri dictatori ai istoriei: Iosif
Visarionovici Stalin. De altfel, pentru acest poem-manifest – caz unic de
pedeapsă capitală dată pentru o poezie – autorul a fost condamnat la moarte
(sentinţă comutată apoi la 25 ani de temniţă grea, din care a executat la Aiud
şase, doi cu lanţuri la picioare).
Dar chemarea lui Radu Gyr, o dată cu a tuturor martirilor din temniţele
comuniste, ni se adresează şi nouă, astăzi. Şi poate că în strigătul lor este
cu atît mai multă durere şi urgenţă cu cît mulţi dintre noi nici măcar nu ne
dăm seama că văzduhul de mîine al copiilor noştri riscă să nu mai fie nici
liber, nici românesc, şi nici cel al dreptei credinţe.
Fraţi dreptmăritori, este timpul să ne luăm credinţa în serios!
Fraţi creştini, este timpul să-L luăm pe Hristos în serios!
Fraţi români, este vremea să ne luăm ţara în serios!
Prea sîntem tentaţi să luăm totul în glumă – cum spune un poet contemporan:
Din patru vînturi bîntuie
urgia,
Şi vremea-ar fi să nu mai
ştim de glumă.
Valahie, smochinul lui
Mesia,
Ce duh hilar şi ce-ntristată
humă! [1]
Din uscatul smochin neroditor din Evanghelie, în care părem să ne fi
transformat (sau să fi fost transformaţi), este vremea să redevenim stejarul
lui Ştefan-Vodă, sau via cea sădită de dreapta Dumnezeului puterilor, întru
desăvîrşire (Psalmul 79, 16).
Vremurile în care trăim sînt cumplite. Apostazia a atins proporţii
planetare. Şi în aceste vremuri teribile se cer mărturii clare, fără compromis,
se cere credinţă neşovăielnică. Este necesar să ne ridicăm şi să afirmăm cu
tărie adevărul creştin în care credem, fără teamă şi ezitare; deoarece este
adevărul de credinţă al strămoşilor, temelia pe care s-a înălţat neamul nostru.
Este adevărul de credinţă al Sfîntului Constantin Brâncoveanu. Dar Balada lui ne învaţă să nu confundăm
acel strigăt al său în faţa decapitării propriilor copii - „Doamne, fie voia
Ta!” - cu laşitatea şi pasivitatea călduţă, nelucrătoare.
„Doamne, fie voia Ta!” al lui Vodă Brâncoveanu nu este o scuză pentru
fatalism şi resemnare. „Doamne, fie voia Ta!” nu este un oftat supus şi
mioritic în faţa inevitabilităţii Răului. Cu Răul văzut, şi mai ales nevăzut,
se poate lupta şi trebuie luptat, cu arme duhovniceşti.
Voia Domnului nu e să fim legume. Voia Lui e să îndrăznim, căci El a
biruit lumea.
„Doamne, fie voia Ta!” înseamnă voinţă de jertfă mărturisitoare, înseamnă
acţiune şi luptă. „Doamne, fie voia Ta!” este o chemare la mucenicie. „Doamne, fie
voia Ta!” este acceptarea sacrificiului şi a Crucii, aşa cum a fost, în grădina
Ghetsimani, sfîşietoarea acceptare a Răstignirii de către Domnul Iisus Hristos.
„Doamne, fie voia Ta!” semnifică primirea jertfei, ştiind că ea duce la
Înviere!
Aceasta este lecţia Baladei
domnitorului martir Constantin Brâncoveanu. Şi fiecare poem, fiecare cîntec sau
imn din acest minunat volum de poeme şi cînturi patriotice, îngrijit de
editoarea şi presbitera Natalia Corlean, cuprinde o rugăciune către Dumnezeu şi
o lecţie pentru noi.
Nu este întîmplător că îndemnul la trezire, la ridicare şi luptă către
neamul nostru revine mereu în atîtea dintre poemele şi imnurile cuprinse aici.
Un „somn de moarte” pare să stăpînească acest neam, odinioară atît de dîrz, dar
care pare să-şi fi uitat crezul ortodox şi identitatea naţională.
Interzis sub comunism, poemul „Deşteaptă-te, Române”, scris de Andrei
Mureşanu la 1848, a devenit imnul nostru naţional după ce a fost intonat pe
străzi în decembrie 1989. Îl auzim adesea; dar oare mai luăm aminte la
tulburătoarele lui versuri?
Preoţi, cu crucea-n frunte,
căci oastea e creştină,
Deviza-i libertate şi scopul
ei preasfînt.
Murim mai bine-n luptă, cu
glorie deplină,
Decît să fim sclavi iarăşi
în vechiul nost’ pămînt!
Oare nu vedem că e vremea să ne trezim din acest somn de moarte, în care
ne „adînciră barbarii de tirani”? Să ne ridicăm din somnul consumerist,
mediatic şi secularizant, al indiferenţei şi al confortului derizoriu, al
necredinţei şi al patimilor, al neiubirii de Dumnezeu şi de neam, al amneziei
identitare?
Tot cu crucea-n frunte a pornit oarecînd la luptă şi un alt Sfînt
Constantin – Împăratul Constantin cel Mare, cel care avea să facă din
creştinism, acum exact 1700 ani, religia oficială a Imperiului Roman.
Avem modele vrednice de urmat: „măreţe umbre, Mihai, Ştefan,
Corvine”... Şi totuşi, acum, cînd din
nou „se vîră cnuta în vetrele străbune”, vînzătorii de ţară nu lipsesc. Dar nu
lipsesc nici fiii neamului, „românii din patru unghiuri”, care aşteaptă doar
chemarea care să-i unească „în cuget şi-n simţiri”:
Înalţă-ţi a ta frunte şi
cată-n jur de tine,
Cum stau ca brazii-n munte
voinici sute, mii;
Un glas ei mai aşteaptă şi
sar ca lupi în stîne,
Bătrîni, bărbaţi, juni,
tineri, din munţi şi din cîmpii!
Forţa acestor versuri ne scutură, ne scoate din letargie şi ne înalţă; ne
cheamă să conştientizăm că „Avem o ţară”! Să ne amintim că „avem un rai de
Sfinţi, / în temniţi daţi la moarte / şi aruncaţi în groapă neştiuţi”.
Că din pămînt „ies moaşte sfinte-n zeghe grea de deţinuţi”. Ne cheamă să
nu uităm că Ştefan este „sfînt şi viu cu duhul / cel ce a stat Ortodoxiei scut
/ şi azi de-l vom chema să-nfrîngă Apusul / va răsturna cinci veacuri de pămînt”.
Ne cheamă să nu uităm „Ardealul sfînt, pămîntul răstignirii, / Cu tunul
sfîrtecat de cel viclean, / Avem ierarhii sfinţi, pe Iancu şi martirii, / Pe
Horea tras pe roată pentru neam”. Ne cheamă să iubim şi să apărăm Ardealul, a
cărui „vină scrisă cu sînge” este doar aceea că este românesc şi că „Ortodoxia
a iubit”.
*
Este important să nu se înţeleagă greşit: acestea nu sînt, în nici un
caz, chemări xenofobe, şovine, fundamentaliste ori antisemite, nu sînt incitări
extremiste la ură sau la occidento-mahie. Nu, nicidecum. Românii au fost
întotdeauna toleranţi şi primitori de străini. Nu avem nimic împotriva Apusului
sau a Europei, nu urîm pe nimeni şi nu dorim răul nimănui. Îndemnul nu este să
prigonim, să ucidem, să nedreptăţim sau să discriminăm pe nimeni, ci „Să apărăm
cu rîvnă Ortodoxia / Şi acest pămînt de Sfinţi şi de eroi”. Să le apărăm
mărturisindu-ne credinţa – dacă este nevoie – cu preţul propriei vieţi.
Este o chemare pentru păstrarea credinţei şi legii strămoşeşti, a
dragostei de ţară şi de Dumnezeu. Este o chemare actuală şi azi, ca şi în
vremea ocupaţiei otomane, austro-ungare sau sovieto-comuniste. Este actuală nu
pentru că am fi din nou sub ocupaţie; nimeni nu contestă libertatea cucerită în
1989. Este însă actuală din pricina riscurilor unei libertăţi greşit înţelese.
Din cauza primejdiei deznaţionalizării, descreştinării şi secularizării, care
este la fel de mare – dacă nu mai mare – astăzi, în condiţiile tendinţei lumii
postmoderne, laicizate, de a favoriza uitarea moştenirii şi tradiţiilor
străbune.
Este actuală fiindcă vine peste noi valul unei globalizări anticreştine –
o „ocupaţie” mult mai subtilă, mai insidioasă. Fiindcă riscăm să ne pierdem
datinile, obiceiurile şi credinţa dreptmăritoare, sub influenţa dizolvantă a
unei pseudo-culturi fără chip şi fără obîrşie. Există pericolul real ca, în loc
de un popor ortodox, cu o cultură şi o identitate străveche, să devenim şi noi
o simplă populaţie, fără rădăcini şi fără Dumnezeu.
Ne putem trezi mîine, în loc de cetăţeni liberi în propria lor patrie, că
am fost reduşi la condiţia unor simpli muncitori emigranţi, rătăcind printr-o
Europă descreştinată şi omogenizată şi ea, sau a unor bieţi simbriaşi (chiar
dacă, în cel mai „bun” caz, relativ bine plătiţi) la nişte uriaşe corporaţii
transnaţionale, într-o Românie transformată în colonie economică şi piaţă de
desfacere pentru produsele acestor corporaţii.
Sau, ferească Dumnezeu, în caz de război, la condiţia unei mase de „carne
de tun” fără valoare, anonimă şi înlocuibilă, sacrificată din nou fără
scrupule, ca şi altădată, în conflicte înspăimîntătoare, care nu ne privesc.
*
Sînt evocate, în această necesară culegere a doamnei Corlean, legiunile
organizate de Avram Iancu în Ţara Moţilor la 1848 (Cîntecul Iancului) şi oribila asasinare a lui Mihai Viteazul –
cavalerul creştin şi cel mai mare oştean pe care l-a dat neamul nostru (Cea din urmă noapte a lui Mihai Viteazul).
Marşul lui Iancu – ieşit „să izgonească hoţii şi-ai neamului călăi” – stă alături de Marşul lui Tudor – un alt luptător
„ce-nspăimîntă pe păgîni”, „voinicul, olteanul”, „viteazul ce umple de teroare
zbirii bietului popor”. În fruntea disciplinatei sale trupe de panduri – olteni
instruiţi ce luptaseră alături de el în războiul ruso-turc – „Crăiuţul Tudoruţ”
ajunge domn al Ţării Româneşti, dar este trădat de doi dintre propriii săi
căpitani şi ucis de grecii lui Alexandru Ipsilanti. Căci, desigur, Tudor
Vladimirescu nu putea accepta înglobarea Ţărilor Române într-o Grecie Mare, aşa
cum dorea Ipsilanti.
Visul pentru care a luptat şi a murit Tudor a fost dorul care a ars în
inimile atîtor viteji, neînfricaţi luptători pentru libertatea acestui neam:
Vino, Ştefan, Voievoade
Cu suflet mare
Neamul tău de ţi-l sloboade,
Vestindu-i zi de-nălţare!
(Ştefane Sfinte)
Ştim că „Sfinţii nu au morminte”, că sînt pururea vii. Chemarea la
înviere este către neamul întreg:
Să scoale Cel Bun
Neamul tău român
La Sfînta-nviere!
Dar neamul este alcătuit din noi şi, în ultimă instanţă, fiecare dintre
noi sîntem chemaţi la învierea sufletului şi întoarcerea la Hristos. Nu e o
simplă coincidenţă faptul că tot maicile de la Mănăstirea Diaconeşti, care au
alcătuit culegerea din care este citat acest poem, au editat şi Întoarcerea la Hristos după manuscrisul
lui Ion Ianolide; Dumnezeu să le răsplătească nevoinţa pusă în slujba Sa şi a
Sfinţilor noştri.
Basarabia
E ghimpată sîrma dintre fraţi,
Dar vom avea şi noi o zi de
Paşte,
Hai, români, din moarte
înviaţi!
Basarabia este pe cruce, despărţită de fraţii ei de sînge prin tragic
hotar de sîrmă ghimpată. Hotinul lui Ştefan nu mai este românesc, iar Bucovina
îşi plînge chinul în pămînt străin. Vechiul hotar al Moldovei, străjuit de
Ştefan, este azi în Ucraina, vechiul şi blîndul ei grai românesc are tot mai
multe inflexiuni slave, iar noi, „prin tăcere, sîntem vinovaţi” (Se urcă Basarabia pe cruce).
„A rosti numele Basarabiei e totuna cu a protesta contra dominaţiei
ruseşti. Acest nume singur este o istorie întreagă”, spunea Eminescu. Această
Basarabie răstignită este numită de românul şi poetul cu talent şi suflet mare
Grigore Vieru „străvechea şi frumoasa Ţară Eminescu”.
Cenzurînd latinitatea şi românitatea basarabenilor, după anexarea din
1940, regimul comunist din „Republica Sovietică Socialistă Moldovenească” a
impus scrierea cu alfabet chirilic şi l-a exclus pe Eminescu din programa
şcolară. O comoară pierdută şi redescoperită mai tîrziu de intelectualii
Basarabiei (datorită şi lui Grigore Vieru şi soţilor Teodorovici), „Domnul
Eminescu” este pentru ei sinonim cu însăşi limba română.
„Graiul grîului, graiul neamului!” numeşte Vieru limba noastră, într-un
poem pus pe muzică de Ion şi Doina Aldea Teodorovici – ca atîtea altele,
reproduse în volumul de faţă. Pentru basarabeni, Planeta Limbii Române, „limba ţării”, nu e simplu instrument de
comunicare, ea este boltă de biserică şi limbă de clopot, este vatră şi ogor,
floare şi cîntec, inimă şi doină, este lacrimă şi crez.
Iar „cînd nu poţi nici plînge, nici rîde, nici cînta, cu-al tău pămînt,
cu cerul tău în faţă, tu taci atunci, taci tot în limba ta” (Grigore Vieru).
Căci chiar şi imnul Republicii Moldova este tot Limba noastră, poemul preotului Alexei Mateevici:
Limba noastră-i limbă sfîntă
Limba vechilor cazanii...
Limba noastră-i foc ce arde
Într-un neam ce fără veste
S-a trezit din somn de
moarte...
Numele lui Ştefan cel Mare şi Sfînt şi al lui Mihai Eminescu au altă
rezonanţă în Basarabia; ei sînt întrupări ale conştiinţei de neam la modul
absolut, aproape ca nişte arhetipuri. Aşa cum autori precum Petru Cărare sau
Aurelian Silvestru, prea puţin cunoscuţi la noi, sînt nume simbolice la
Chişinău. Cît despre Ion şi Doina Teodorovici, morţi de tineri într-un accident
suspect în 1992, după telefoane şi scrisori de ameninţare, unii îi numesc
martiri şi nu ezită să vorbească despre asasinat comis de serviciile ruse.
Pentru noi, scrierea în alfabet latin e firească, banală chiar. Pentru ei
– este un triumf şi un miracol:
Scrisule venit din stele,
Orice literă a ta
Ca pe ochii maicii mele
Dornic o sărut.
Bucură-te, scris latin,
Că pe valea dulce-amară
N-ai venit ca un străin,
Ai venit la tine-n ţară
Şi la fraţii tăi.
(Răsai, versuri Grigore Vieru,
muzica Ion şi Doina Teodorovici)
Grafia latină – victorie precară, izbîndă fragilă atîta vreme cît
politic, economic şi militar Republica Moldova este în totală dependenţă de
Federaţia Rusă – este mereu asociată cu Tricolorul (simbol considerat subversiv
în Basarabia), cu românitatea şi cu legea strămoşească, ortodoxă („graiul,
doina, datina”):
Atît de minunat scînteie,
De crezi că de pe bolţi
albastre
L-a rupt Hristos din
curcubeie
Şi l-a dat românimii
noastre.
E cald sub el ca sub o rană
Ce-a chinuit Mîntuitorul,
E cald în Ţara cea Ştefană
Ne încălzeşte Tricolorul.
(Trei culori, versuri Grigore
Vieru,
muzica Ion şi Doina Teodorovici)
Astăzi, „Prutul ca o muchie de cuţit” nu desparte două ţări, ci două
părţi ale aceluiaşi trup tragic, tăiat de un brîu însîngerat (Maluri de Prut, versuri A. Păunescu,
muzica Ion Aldea Teodorovici).
Sînt evocate şi cumplitele deportări staliniste, în care peste două
milioane de basarabeni şi bucovineni au fost duşi în „Siberii fără de sfîrşit”,
unde au murit peste 700.000 dintre ei [2]:
Toate le ierţi, Doamne de
sus,
Cu blîndeţe măreaţă,
Chiar şi pe cei care Te-au
dus
în Siberii de gheaţă.
(Reaprindeţi candela,
versuri Grigore Vieru,
muzica I. Teodorovici)
Şi, din nou, acelaşi strigăt, aceeaşi chemare către un neam parcă
anesteziat:
Trezeşte-te, tu, patrie
drogată...
N-au nici o cale fraţii
s-apuce.
Aşteaptă-n van un sprijin de
la noi,
E dusă Basarabia pe cruce
Şi noi o contemplăm cu ochii
goi.
(Baladă pentru Basarabia,
versuri A. Păunescu,
muzica Tatiana Stepa)
Ardealul
Nu-i demn de-un popor să tot
umble cu jalba,
Şi Turda şi Clujul şi Deva
şi Alba...
Cînd veni Abrudul şi Vidra
se scoală
Se scoală Ardealul, e semn
de răscoală
E regele dacilor: Iancu
Avram
Şi el este astăzi precum
toţi eram
Lumină de neam.
(Vali Şerban, Avram Iancu)
Nu, nu e demn de un popor să tot umble cu jalba – pe la Istanbul, Viena,
Moscova, Bruxelles, Berlin, Londra ori Washington... „Popor român, ridică-te-n
picioare! Destul cu-acest prăpăd nemeritat! Destul cu-acest concert de servitori!”.
Pînă cînd vom accepta locul fără demnitate pe care ni-l hărăzesc mereu
politicieni şi „tehnocraţi” cu nume terminate în -escu, ce par români după nume, dar au suflete de vînzare şi
conştiinţe de venetici mercenari?
Oare cînd ne vom asuma tragicul destin al neamului nostru? Cînd ne vom
elibera de complexele provinciale şi atitudinea plecată, timorată, de cetăţeni
de mîna a doua ai unei Europe amnezice şi paricide, care a uitat sau nu vrea să-şi
recunoască legăturile de sînge cu strămoşii noştri întemeietori ai Ilionului
tracic, şi care-şi reneagă identitatea şi rădăcinile creştine, răsăritene?
O Europă mercantilă şi seculară, care-şi înţelege unirea ca pe o
comunitate fără comuniune, întemeiată doar pe interese, nu pe dragostea şi
moştenirea creştină. O Europă deicidă, fără Dumnezeu, fără biserici şi fără
Biserică – singura comunitate cu adevărat universală.
Nu, nu sîntem popor din flori, nici nu ne putem resemna să fim popor de
slugi! (Victor Socaciu, Mereu cu Dumnezeu).
Popor românesc, nu uita
niciodată
Că nu eşti urmaş de fricoşi
şi bastarzi!
La tine acasă, cît faci
ochii roată,
De dragul eroilor veşnic să
arzi!
(Iancu la Ţebea)
Nu ne-au fost specifice capul plecat, compromisul laş, acceptarea
umilinţei pentru blidul de linte, slugărnicia nevertebrată, frica, obedienţa,
oportunismul. Unii spun că ne-am fi ales cu ele din epoca fanariotă. Alţii – că
sînt o moştenire din comunism. Mai drept ar fi să spunem că, ori de cîte ori a
slăbit credinţa în Dumnezeu, ne-au copleşit patimile şi slăbiciunile omeneşti.
Căci Dumnezeu este sursa oricărei virtuţi şi, fără har, nu există dragoste,
nobleţe, eroism sau jertfă.
Sîntem sătui de hoţii şi
minciună.
Ardealul e parte curată şi
bună
Din Ţara Română.
(Avram Iancu)
Ardealul ne e leagăn şi vatră. Simbolic vorbind, sîntem cu toţii „moţi” din
„Apusenii” unei geografii a sufletului românesc, sîntem cu toţii Avram Iancu,
sau ar trebui să fim. Veacurile de împilare încă sîngerează, „în osul naţiei
se-aude o roată / muşcînd din Horea, Cloşca şi Crişan. / Şi iar la Alba Iulia
ni-i flancul / Pe care ardem şi ne batem toţi / Cînd dinspre Apuseni răsare
Iancu / Ca un Iisus Hristos cu chip de moţ” (Clopotul Reîntregirii).
Sînt simbolurile sacre ale naţiei: Horea cel „risipit pe roţi”, Doja,
Iancu „pătimitul crăişor”, Mihai cel ucis pe Cîmpia Turzii, Vlad ucis lîngă
Giurgiu, Brîncoveanu ucis la Stambul, Visarion Sarai, Sofronie, Oprea, martirii
năsăudeni, Tudor ucis de Eteria,
Codreanu, Sandu Tudor, Gafencu şi ceilalţi mucenici ai dreptei credinţe, Cîmpia
Libertăţii de la Blaj şi Catedrala Reîntregirii de la 1918 din Alba Iulia – loc
sfînt unde ar trebui să se închine întregul neam:
Veniţi, români, veniţi la
Mecca noastră,
Veniţi la Alba Iulia-n
Ardeal!
Dacă Ardealul este parte din România, în acelaşi timp, la fel cum într-o hologramă
partea conţine întregul, „acum România e toată-n Ardeal”. Tot aşa cum România
este toată şi în Basarabia, şi în Bucovina, şi în fiecare parte a trupului ei
de pămînt, în fiecare munte, fiecare sat, fiecare rîu care o alcătuieşte. Căci România
Mare nu este un nume de partid monopolizat de demagogi, ci este un crez, o
stare de spirit, o nădejde, un arhetip.
Rezistenţa
anticomunistă. Lupta din munţi
Un capitol aparte al volumului este dedicat rezistenţei din munţi şi
martirilor din închisorile comuniste.
Trebuie spus că în
nici o ţară europeană invadată de comunism n-au avut loc, în anii de după al
doilea război mondial, atîtea confruntări armate între autoritatea comunistă şi
tinerii patrioţi. În munţii României au existat mai multe grupuri de partizani,
care au opus o înverşunată rezistenţă armată trupelor
Securităţii, pînă în momentul capturării.
Unul din ele a fost Grupul de rezistenţă Carpatin-Făgărăşan, condus de
Ion Gavrilă Ogoranu, acţionînd pe versantul nordic al Făgăraşilor („banda
Haşu-Gavrilă” cum apare în documentele Securităţii). Grupul a rezistat 7 ani
(1948-1955), în timp ce grupul de pe versantul sudic, ceva mai longeviv, condus
de fraţii Toma şi Petre Arnăuţoiu, a fost prins şi executat după 9 ani de
hăituire.
Cu siguranţă Scrisoarea-Testament
a eroicului grup al lui Gavrilă Ogoranu, scrisă în Săptămîna Mare a anului
1954, ar trebui să figureze în toate manualele de Istoria României; la fel cum
ar trebui inclusă şi în cele de Istoria Bisericii Ortodoxe Române, alături de
fragmente din Imn pentru crucea purtată
a lui Virgil Maxim, Amintiri din mlaştina
disperării a lui Dumitru Bordeianu, poemele lui Radu Gyr şi alte mărturii
ale luptei şi jertfelor elitei spirituale a neamului nostru, ale fiilor
Bisericii noastre, în anii în care România a fost ocupată de regimul marxist.
Puţine pagini s-au scris în limba română care să egaleze forţa şi
frumuseţea morală a acestui extraordinar Testament.
Redactat în Muntele Buzduganu din apropierea Mănăstirii Sîmbăta, de unde
luptătorii urmăreau, ascunşi, slujba din Vinerea Mare, Testamentul a fost gîndit, şi mai ales trăit, „în nopţi lungi de
iarnă, îngropaţi în zăpezi pe crestele Carpaţilor sau în ceasuri de veghe cu
arma în mînă”.
Ei l-au închinat tinerilor din România, „ca semn al dragostei ce vă purtăm,
ca unora ce le va fi dat, cînd noi nu vom mai fi, să vadă şi să desăvîrşească
marea şi strălucita biruinţă românească.” Deşi e semnat de Ion Gavrilă Ogoranu
şi Gheorghe Cornea, el este o mărturie colectivă. În afară de doi, membrii
întregului grup au fost cu toţii ucişi de regimul comunist. Toţi au căzut nu în
confruntările cu Securitatea, ci în urma trădării. Excepţiile au fost Ion
Ogoranu şi Ion Ilioiu, pe care Dumnezeu i-a salvat pentru a da mărturie [3].
Textul Testamentului este atît
de frumos încît sînt ispitit să-l reproduc în întregime. Nu este o simplă
frumuseţe estetică, ci una a harului dumnezeiesc. Recunoaştem de îndată că
tinerii bărbaţi care l-au conceput – fii buni ai Bisericii – erau sub atingerea
minunată a Duhului Sfînt:
„Aşa am înţeles noi neamul nostru: o dîră de foc sfînt pierdută în negura
vremilor, în care din loc în loc strălucesc sori şi luceferi, într-o ploaie de
stele ce izvorăsc din hăul trecutului, de dincolo de vremea dacilor nemuritori.
Iar înaintea noastră, în continuarea dîrei de foc, printre crestele de brazi,
vedeam aceeaşi dîră de lumină, tot mai puternic luminată, terminată la
picioarele Domnului Hristos în Ziua cea Mare. În această dîră de foc din urma
şi dinaintea noastră, noi, cîţiva fii ai acestui neam, pe care destinul ne-a
adunat pe aceste creste, aducem darul nostru de foc, candelă a iubirii noastre
de Neam, jertfa noastră”.
Este o viziune tulburătoare a destinului neamului românesc în istorie. La
urma urmei, sîntem unul din extrem de puţinele popoare creştin-ortodoxe de pe
planetă. Păstrîndu-ne discernămîntul şi dreapta măsură, fără a cădea în
triumfalismul ieftin al unor mesianisme îndoielnice, putem subscrie din toată
inima la acest crez înălţător privind rolul pe care pronia divină îl va fi
hărăzit românilor şi Bisericii noastre în planul mîntuirii. Oare nu spunea şi
Petre Ţuţea că „Poporul român este o minune a lui Dumnezeu în drumul Său prin
istorie”?
Testamentul nu este o creaţie literară; sînt cuvintele unor eroi care aveau să le
întărească prin moartea lor. Testamentul
lor este un jurămînt. Şi ceea ce au jurat, au împlinit:
„Vrem să aducem pe altarul patriei tot ce se va găsi mai bun în slaba
noastră fiinţă pămînteană: libertatea noastră, tinereţea noastră, renunţarea la
o viaţă tihnită. Şi, de candela ce-am aprins-o va cere, pentru a lumina, însăşi
viaţa noastră, nu vom ezita să o sacrificăm...
Ceea ce ne-a mînat aici a fost dragostea de Neam, liberă de orice meschinărie.
Am învăţat să privim neamul nostru, ca de altfel orice în lume, prin prisma
dragostei. Exişti în măsura în care iubeşti, şi te înalţi în măsura în care te
jertfeşti pentru această iubire. Noi nu admirăm Neamul nostru, nici nu căutăm
a-l înţelege şi studia, în virtutea vreunui principiu scornit de mintea
omenească. Noi îl iubim aşa cum e. Aşa cum îşi iubeşte copilul
părinţii. Şi nu l-am schimba cu oricare altul. Nici în gînd, cum nicio mamă nu
şi-ar schimba copilul. În inima şi mintea noastră n-au încolţit niciodată
visuri de emigrare... Voim să rămînem aici, părtaşi ai durerii şi bucuriilor
lui, ai destinului lui, în valul căruia voim şi noi să ne contopim soarta
noastră” (subl. n.). Şi mai departe:
„Comunicăm de la suflet la suflet cu orice român,
de totdeauna, focul sfînt şi cald al familiei româneşti... În aceşti ani am
găsit în suflete de români, adesea umili şi nebăgaţi în seamă, atîta nobleţe şi
frumuseţe încît nu o viaţă, dar şi o mie de vieţi de ai avea, merită să te
jertfeşti...”.
Iar cînd le-a fost cel mai greu, în
confruntarea cu răutatea, ipocrizia, ambiţia prostească sau nepăsarea unor
compatrioţi, care există aievea şi pe care le cunoaştem cu toţii prea bine,
s-au întors către modelele neamului:
„Ne-am coborît în adîncuri şi din istorie
ne-am luat din nou seva dătătoare de viaţă. Ne-am cuminecat din jertfa tuturor
celor ce şi-au dat viaţa pentru acest Neam.. Iar [ei] ne-au legat, prin jertfa
lor, în lupta din care nu putem ieşi decît biruitori sau morţi”.
Şi, mai ales, s-au întors către Hristos:
„Am simţit în ceasurile negre mîna lui
Dumnezeu, atunci cînd slabele noastre puteri omeneşti ne-ar fi dus la moarte
sau deznădejde. Aici, pe crestele munţilor, am simţit cuvintele Domnului, care
ne-a spus că fără El nu putem face nimic. Şi noi, prin suferinţa noastră, am
învăţat să-L iubim. Căci, pînă cînd nu vei suferi tu însuţi măcar o palmă sau o
înjurătură pe nedrept, nu vei putea înţelege drama de pe Golgota”.
Mişcarea de rezistenţă din ţara noastră, privită superficial, pe termen
scurt, poate să apară ca un eşec politic temporar. Totuşi, pe termen lung ea
s-a dovedit chiar şi o victorie politică, prin căderea regimului comunist.
Însă, în primul rînd, ea a fost o izbîndă duhovnicească şi morală, o victorie a
credinţei creştine şi a conştiinţei naţionale, patriotice, care nu s-au lăsat
învinse. Rezistenţa armată din munţi, împreună cu cea din închisori, din anii
1948–1964, dar şi cea din decembrie 1989, reprezintă argumente care
desfiinţează mitul insultător potrivit căruia românii ar fi un popor pasiv,
mioritic, lipsit de şira spinării. Această rezistenţă eroică şi martirică este
proba incontestabilă ce spulberă imaginea unei naţii amorfe, incapabile de
luptă şi opoziţie în faţa dictaturii şi opresiunii. Imaginea în sine este de
fapt un clişeu, insistent cultivat şi propagat cu tenace persistenţă în
imaginarul colectiv românesc.
Dacă e adevărat că nu sîntem o naţie laşă în ansamblul ei, în schimb sîntem
una intens polarizată: eroii coexistă cu trădătorii. Trădarea prin care au fost
omorîţi şi eroii luptei împotriva bolşevismului, ca şi atîţia alţi eroi ai
neamului nostru, confirmă spusele lui Ion Gavrilă Ogoranu: „Vînzarea de fraţi e
o boală naţională; fie încercăm să ne tămăduim de ea, fie vom muri de ea”.
Indiferent dacă trădarea s-a datorat meschinelor interese oportuniste,
iubirii de arginţi, dorinţei de putere, miopiei duhovniceşti şi politice,
invidiei ori răutăţii, ea a avut întotdeauna consecinţe tragice: nu doar pentru
eroii înşişi, care oricum şi-au luat cununa în veşnicie, cît mai ales pentru
neamul întreg, care a fost mereu oprit să-şi ocupe locul demn în lume, fiind
ţinut sub ocupaţie internă şi externă.
Din nefericire, Ion Gavrilă Ogoranu ştia ce spune. Din cauza acestei
patologii morale, care ne decimează elitele, s-a ajuns să se vorbească despre
un adevărat „auto-canibalism”, care ne
face să ne devorăm între noi poate mai mult decît oricare alt neam. S-a mai
vorbit despre un tragic, paradoxal şi fratricid „război româno-român”. Despre
morbida satisfacţie pe care unii români o simt atunci cînd asistă pasivi la
înfrîngerea celor mai buni dintre ei, sau, mai grav, cînd dau în mod activ o
decisivă mînă de ajutor la distrugerea lor.
Pentru a explica acest fenomen – vai, mult prea recurent! – al trădării
eroilor noştri de către propriii conaţionali nu mai este suficient să ne gîndim
la oportunism sau egoism; putem deja vorbi de un fenomen de influenţă demonică.
Martirii din
închisori
În încheiere, pentru a înţelege mai bine secţiunea din volum dedicată
versurilor deţinuţilor din temniţele comuniste, vom vorbi puţin despre
contextul în care au fost alcătuite.
În ultimii ani au apărut numeroase mărturii ale foştilor deţinuţi,
supravieţuitori ai temniţelor comuniste, o memorialistică mărturisitoare
dezvăluind tablouri cutremurătoare despre atrocităţile comise în aceste
infernuri secrete între 1948-1964 [4]. România a fost împînzită cu o
reţea de penitenciare şi lagăre de muncă forţată, locuri de tortură destinate
izolării şi exterminării deţinuţilor politici, elitei religioase, intelectuale
şi politice, nimicirii oricărei dizidenţe sau rezistenţe anticomuniste. Conform
Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului din România, în acest
univers concentraţionar, format din circa 44 penitenciare principale şi 72
lagăre de muncă forţată destinate deţinuţilor politici, au pătimit peste 3 milioane
de oameni, dintre care cca 800.000 au murit [5]. O cifră exactă poate nu
vom afla niciodată, multe probe fiind distruse.
Pe această hartă a
groazei existau diverse tipuri de închisori:
- penitenciare de reeducare, unde se aplica
tortura cea mai diabolică în vederea convertirii la ideologia comunistă:
Suceava, Piteşti, Gherla, Ocnele Mari, Aiud;
- închisori de exterminare a elitei religioase,
intelectuale şi politice: Rîmnicu Sărat, Sighet, Galaţi, Craiova, Braşov,
Oradea, Tîrgu Jiu;
- lagăre şi colonii de muncă: Minele Cavnic şi
Baia Sprie, Balta Brăilei, Canalul Dunăre-Marea Neagră (Poarta Albă, Peninsula,
Salcia, Capul Midia, Coasta Galeş, Saligny, Castelu, Periprava, Constanţa,
Cernavodă), Salcia, Urleasca, Sălcioara, Jegălia, Perieşi, Grădina, Satul Nou;
- închisori de anchetă, triaj şi tranzit:
Rahova, Jilava, Malmaison, Uranus;
- penitenciare pentru minori: Tîrgşor,
Mărgineni, Cluj; penitenciare-spital: Tîrgu Ocna, Văcăreşti;
- închisori pentru femei:
Mislea, Miercurea Ciuc, Dumbrăveni, Arad.
Piteşti. În acest terifiant
„Arhipelag M.A.I.” [6] din România a existat o „insulă a ororii absolute”
(V. Ierunca), cum alta n-a mai fost în întreaga geografie carcerală comunistă –
închisoarea de la Piteşti. Acolo a început la 6 decembrie 1949 un sinistru experiment
numit „reeducare”, tinzînd la distrugerea psihică a deţinuţilor. Reeducarea din România „a depăşit în
bestialitate şi ferocitate cele mai inumane sisteme de anihilare a
personalităţii prin chinuri şi teroare care au existat în lumea comunistă. O confirmă
toate relatările publicate” [7].
„Din stepele ruseşti pînă în centrul Europei,
peste tot unde s-a întins imperiul sovietic, arsenalul cruzimii s-a dezvoltat
ca într-un mediu natural. Peste tot au existat călăi sadici, torturi de
neînchipuit, false mărturisiri şi procese, ucidere sistematică prin tot felul
de metode, de la inaniţie la schingiuiri. Dar nicăieri nu regăsim esenţa
«fenomenului Piteşti» – transformarea sistematică a victimei în călău şi
dezagregarea ei psihică prin schingiuirea deţinuţilor de alţi deţinuţi” [8].
Într-adevăr, nicăieri în spaţiul
euro-sovietic al «lagărului comunist» n-a existat un angrenaj atît de diabolic
ca în România.
Mai mult, Piteştiul a
fost gîndit ca un „proiect-pilot”, ce urma să fie replicat ulterior nu doar în
marele penitenciar ce devenise România stalinizată, ci la nivel global,
planetar. Azi poate părea o irealizabilă viziune de coşmar, dar în anii 1950
revoluţia mondială comunistă era în plină ofensivă. O confirmă Ioan Ianolide:
„Cele ce se petreceau la Piteşti erau considerate «mica revoluţie» ce urma să
dezlănţuie apoi «marea revoluţie internaţională». Experimentul piteştean
trebuia să devină universal, în scopul «restructurării» întregii omeniri
conform legilor materialismului istoric. Aceasta e schema generală a
fenomenului «reeducării» piteştene. El s-a mai produs şi în alte părţi, dar nicăieri n-a dat rezultatele din Piteşti” [9].
„La Piteşti – scrie Ianolide – s-au practicat
toate metodele de tortură. Bătaia cea mai obişnuită era cu pumnii şi ciomagul.
Au fost rupte coaste, oase, coloana vertebrală, capete sparte, timpane
distruse, ochi scoşi. Pe un tînăr l-au răstignit cu sfori de două cuie din
perete şi l-au bătut în ficat pînă a murit. Ţurcanu l-a coborît cu scîrbă de pe
perete şi l-a tîrît afară, unde i-au încheiat proces verbal de deces pentru «atac de cord». Altuia
i-au dat să bea apă sărată şi a murit în chinuri groaznice. Multora le-au smuls
unghiile, sau părul fir cu fir. S-a folosit picătura chinezească. Dinţii săreau
din gură ca fasolea bătută. Alţii – spînzuraţi de picioare şi torturaţi... Se
făcea stivă de oameni, apoi ciomăgaşii urcau sus, unde dansau şi loveau;
victimele urlau de durere. Dar cei ce strigau erau pedepsiţi în plus...
Prietenii erau puşi să se bată între ei; dacă unul lovea «cu milă» era bătut pînă
era vindecat de această «boală burgheză». În zilele de post (vineri mai ales) reeducaţii
erau şi mai îndrăciţi” [10].
Printre „iadurile roşii” se aflau Canalul
Dunăre – Marea Neagră (Canalul Morţii) şi Aiudul. „Începută
în primăvara lui 1962 (exact 10 ani de la încetarea celei de la Piteşti) şi
continuată pe parcursul a aproape trei ani, reeducarea de la Aiud a fost concepută şi pusă în aplicare cu
scopul de a ucide moral pe cei mai înverşunaţi duşmani ai comunismului, astfel
ca, în eventualitatea în care, din motive conjuncturale, regimul ar fi fost nevoit să-i pună în
libertate (ceea ce s-a şi întîmplat), ei să nu mai constituie un pericol. Atît
prin amploare (prin ea au trecut
cîteva mii
de deţinuţi) cît şi prin rezultate (spectaculoase din punctul de vedere al
regimului, dezastruoase din punct de vedere uman), această acţiune criminală a
fost aproape tot atît de cumplită ca şi reeducarea de la Piteşti. Au fost ucise
vise şi împinse la sinucidere mii de conştiinţe. Aiudul ultimilor ani de
detenţie e «frate geamăn cu Piteştiul»” [11].
Toate metodele de la Piteşti, tortura,
spălarea creierelor, transformarea victimei în călău, s-au aplicat şi la Aiud.
Cei mai recalcitranţi deţinuţi, care refuzau categoric reeducarea, erau
concentraţi în Zarcă – „Mîncătoarea de oameni” cu faimă sinistră. Aici erau
închişi luptătorii decişi să reziste cu orice preţ, pînă la capăt [12]. „Izolatoare” asemănătoare erau Casimca de la Jilava, Cazinca de la Suceava, Neagra de la Sighet etc. Aici deţinuţii
executau pedepse în condiţii cumplite de frig, întuneric, mizerie şi
înfometare, cu încălcarea chiar a Codului Penal comunist.
„Au vrut să ne demoleze moralul. Aveau metode diabolice pentru a ne face
să renunţăm la credinţa noastră şi să ne închinăm lor. Ajunsesem un cadavru pe
verticală. Nu vă puteţi imagina cum arată iadul. Mureau oamenii pe capete.
Cădeam din picioare de foame, iar foştii torţionari se laudă acum la televizor
că ne dădeau să mîncăm ciocolată. Cînd am ieşit din închisoare am aflat că cel
care mă turnase devenise colonel de Securitate la Constanţa”, povesteşte un
fost deţinut politic.
Nici un torţionar nu a fost judecat după 1989. De pildă despre Vasile
Ciolpan, şeful închisorii din Sighet, există un raport din 1955 şi o declaraţie
proprie, după ce a fost turnat de un subaltern (aşa se lucra, se turnau între
ei, astfel sistemul se autocontrola) că din lemnul alocat pentru sicriele
deţinuţilor morţi şi-a făcut mobilă. Toţi au fost îngropaţi în pînză de sac,
iar directorul şi-a făcut mobilă din lemnul pentru coşciuge. Pentru el fiecare
mort însemna o masă, un fotoliu, o noptieră în plus. A scăpat fără nici o
pedeapsă. Şi nu este un caz singular [13].
Iată şi un pasaj din cutremurătoarea carte a
lui Virgil Maxim:
„Dimineaţa se încărcau morţii într-o căruţă,
erau duşi pe malul Mureşului şi răsturnaţi în prund, iar deţinuţii de drept
comun prăvăleau pămîntul peste cadavre. Mai tîrziu s-a făcut cimitirul de
dincolo de Zarcă, pe locul numit în limba localnicilor Dealul Robilor. Felul cum mureau oamenii era înfiorător.
Dar atunci nu impresiona pe nimeni. Unii mureau în spasme şi aiureli. Alţii se
sculau în picioare, schelete vii, şi se prăbuşeau în sunet de oase, lovindu-se
unul de altul. Alţii se sprijineau pe pereţi, încercînd să se ridice, şi cădeau
în cap sau se îndoiau ca lumînările înmuiate de căldură în sfeşnic. Alţii, cu
gurile căscate ca nişte hăuri, cu ochii prăbuşiţi în găvanele orbitelor,
suspinau: «Apă... apă...». Moartea le alina orice suferinţă. Acum nimeni nu ştie ale cui sînt
coastele rupte care sparg, primăvara după ploaie, grămezile de bolovani. Ale
cui – gleznele risipite printre ierburi sau fruntea albă de var, ca un pietroi
tocit de apele vremii, sau degetele răsfirate vrînd parcă să apuce razele
soarelui – ziua – şi ale lunii – noaptea, sau dinţii presăraţi că mărgelele pe
marginea potecii înguste? La Înviere fiecare mădular îşi va căuta trupul său,
marea şi pămîntul îşi vor da morţii lor, şi se vor îmbrăca toţi în Lumina în
care au crezut şi pe care au aşteptat-o. Vor împărăţi în veac şi bucuria lor
nimeni nu o va mai putea lua. Căci Hristos îi va umple pe ei de dragostea Lui,
în veci” [14].
Eroismul
feminin. În temniţe n-au
fost torturaţi doar deţinuţi bărbaţi, ci şi femei: „Fetele [întîlnite la
închisoarea Văcăreşti] păreau îngeri trecuţi prin infern. Niciodată nu se va
putea elogia îndeajuns comportamentul elevelor şi studentelor din România
trecute prin iadul închisorilor comuniste. Înălţimea şi frumuseţea tragică a
eroismului feminin la care am fost martor, cu greu se poate descrie. [...]
Aceleaşi bătăi, aceeaşi foamete, acelaşi frig, aceeaşi singurătate, aceeaşi
mizerie de toate felurile, aceleaşi insulte şi vulgarităţi” [15].
Şi totuşi, nu torţionarii au biruit, nu
bătăuşii hulitori de Dumnezeu, ci ei, cei sălbatic torturaţi, înfometaţi şi
prigoniţi, a căror bucurie într-adevăr nimeni n-o va putea lua. Acesta e
mesajul tuturor celor ce au trecut prin iadurile comuniste. „Mă adun – scrie o
supravieţuitoare – într-o rugăciune pentru toate mamele ce au trudit să-şi
înalţe copiii, iar în locul lor le-a sosit din închisoare o hîrtie pe care
scria că aceştia nu mai există. Peste puţin vom merge la ei şi noi, cei ce am
rămas să dăm mărturie. Dar voi, cei tineri, ce veniţi după noi, să nu-i
uitaţi. Cînd va sosi rîndul vostru să-i întîlniţi, să le spuneţi că
sacrificiul nu le-a fost în zadar, că mormînt lîngă mormînt, jertfă lîngă
jertfă, au învins!” [16].
Colindele din
închisori
Aceşti „îngeri palizi” ai istoriei recente, „robii Domnului din
închisori”, sînt „jertfa unui neam sfinţit pe Cruce” (Radu Gyr, Astăzi neamul nostru prăznuieşte).
Crezul îngemănat în Hristos şi în izbînda neamului românesc le-a dat
putere să zidească ţării temelii umane – temeliile pe care stăm noi astăzi,
majoritatea fără măcar să le conştientizăm:
Atîţia morţi ascut în noi
oţele...
Cu rănile noi ne-am atins de
cer.
Zidim destin...
Dar nu din var şi piatră
ctitorim,
Ci tencuim cu albe oseminte,
Din cărămida rănilor zidim.
Turnaţi în cremene şi
jurăminte,
Cu ochii-aprinşi de-un sfînt
mister,
Privim cum zilnic alte noi morminte
Se înalţă pajuri albe către
cer
Să pună ţării temelii de
fier.
(Radu Gyr, Avem atîţia morţi)
Este incontestabil că toţi erau perfect conştienţi de sensul hristic al
jertfei lor pentru neam:
Stăpîne Însîngerat, Domn al
luminii
Şi veşnicie limpede, Iisuse!
Tu, Care ai primit pe frunte
spinii
Şi cuie adînci în mîinile-Ţi
supuse,
Tu, Domn al Răstignirii şi
Învierii
Care din cruce ne-ai făcut
lumină [...]
Dă-ne încleştarea Ta, dă-ne
puterea
Din ceasul pironirii însîngerate.
Să ne primim şi cuiele şi
fierea
Ca Tine în marea Ta
singurătate.
(Radu Gyr, Rugăciune)
Iar rugăciunea lor nu era pentru ei înşişi, ci pentru acest popor pe care
l-au iubit cum noi sîntem departe de a putea măcar înţelege:
Pe fruntea ţării zîmbetul
Ţi-l pune
Şi neamul care-acum osînda-şi
duce
Învaţă-l Tu amara rugăciune
Din clipele suirilor pe
cruce.
Şi sus pe crucea crîncenă pe
care
Stă Neamul nostru răstignit
fără de vină,
Tu scrie, Iisuse, un aprins
inel de soare,
Ca semn al Învierii ce-o să
vină.
Şi spune morţilor celor de sub
troiţe sfinte
Că va veni cîndva o
dimineaţă
Cînd neamu-ntreg va fulgera
la Viaţă,
Cuminecat prin morţii din
morminte.
(Ibidem)
Este limpede că Viaţa, scrisă cu majusculă, la care este chemat să se
trezească întregul Neam Românesc, nu este viaţa lumească a acestui veac, ci
Viaţa veşnică a Împărăţiei lui Dumnezeu. Dorul şi credinţa acestor martiri a
fost întoarcerea Neamului românesc la Hristos, învierea lui întru credinţă şi mîntuire.
Şi ei au acceptat să se ofere ca jertfe vii, preţ de sînge al învierii noastre
a tuturor.
O spune şi Valeriu Gafencu, dînd pilda evanghelică a bobului de grîu ce
moare spre a aduce multă roadă:
Preţul pentru care m-am
jertfit
Cerea o viaţă grea şi o
moarte de martir. [...]
M-adapă Iisus cu Apă Vie,
Grăuntele zvîrlit în groapă-nvie.
(Valeriu Gafencu, Trăiesc flămînd)
Aşa cum spune un colind cîntat de maicile de la Diaconeşti, pe versurile
poeţilor întemniţaţi, cei din închisori n-au avut să-I aducă drept prinos
Pruncului Iisus la Naşterea Sa decît sufletele lor curate, trupurile
schingiuite şi vieţile lor jertfite:
suflet dalb şi luminos
slobozit din trupuri frînte
nemilos.
La Hristos dac-au ajuns,
la picioare blînd I-au pus
viaţa lor, urzită-n
rugăciuni şi plîns.
(Sus la ’naltul cerului)
Nădejdea care le-a dat putere a fost doar harul şi mîntuirea întru slava
Împărăţiei lui Dumnezeu:
Vom porni din închisori
Fulguiţi de nea
Ca s-ajungem pînă-n zori
Lîngă ieslea Ta.
Drept tămîie-am pregătit
Lacrimi grele-n căni,
Aur: lanţul ruginit,
Smirnă: sînge-n răni.
Suferinţa vom uita
Sub cereşti lumini
Serafimii vor cînta
Încărcaţi de crini.
Inimile, în cununi
Vom aduce-n dar,
Peste jertfa lor s-aduni
Nimburi mari de har.
(Constantin Dragodan, Linu-i lin)
Ei sînt cei mai vrednici sfinţi rugători ai noştri în ceruri:
Sus la ’naltul cerului
mucenicii Domnului
cer în rugă
mîntuirea neamului.
Prin aceşti mucenici ai Domnului, neamul îşi plînge pocăinţa şi se
împărtăşeşte de viaţa veşnică:
V-au zvîrlit în temniţa
uitării
Mucenici ce-aţi plîns
lacrima ţării.
(Radu Gyr, Astăzi neamul nostru
prăznuieşte)
Nu! Neamul nostru nu vă plînge
Ci se cuminecă prin voi.
(Radu Gyr, Imn morţilor)
Stînd răstigniţi pe crucea muceniciei, ei se roagă să fie iertate nu
păcatele lor, ci ale Neamului, ale noastre:
O, Iisuse Împărate,
iartă lacrimi şi păcate!
[...]
căci pe Crucea Ta
stăm bătuţi în cuie.
(Radu Gyr, Colind)
*
Avem o ţară de legendă; o ţară binecuvîntată de Dumnezeu, Care Însuşi o
colinda – potrivit basmului – pe jos, însoţit de Sfîntul Petru. O ţară a
colindelor:
Leru-i ler, a fost odată
Ţara asta minunată
Căci nici basmul n-o
cuprinde.
Veneau îngerii din cer
peste ţară să colinde.
Cobora şi Domnul Sfînt
Cu Sfînt Petru pe pămînt,
doi moşnegi cu mîini de
ceară
îi vedeai umblînd prin ţară.
Nu ştiai că prin nămeţi
trece Sfînt izvor de vieţi.
(Ion Popescu, În loc de colind)
Dar astăzi, în ţara colindelor,
Numai vîntul mai colindă;
Spartă-i uşa de la tindă
De prigoana răilor
În ţara colindelor.
(Ibidem)
De aceea, fraţi dreptmăritori, dacă zicem că avem credinţă în Dumnezeu,
este timpul să ne luăm credinţa în serios!
De aceea, fraţi creştini, dacă vrem să înviem, ca neam şi fiecare din noi
în parte, este timpul să-L luăm pe Hristos în serios!
De aceea, fraţi români, dacă ne numim români, este vremea să ne luăm ţara
în serios!
De aceea eroii şi martirii neamului vă cheamă: Ridicaţi-vă! Ridică-te,
Gheorghe! Ridică-te, Ioane! Căci orice chemare colectivă este, mai întîi de
toate, o chemare individuală. Hristos Însuşi ne cheamă – ca neam, dar în primul
rînd ca persoane. [...]
Ridică-te, popor român! Ridicaţi-vă! Nu uitaţi că purtaţi nume de domnitori
şi voievozi, de împăraţi, de Sfinţi şi de Martiri, nume de Apostoli, de Profeţi
şi de eroi, nume de Patriarhi, Cuvioşi, Muceniţe şi Îngeri, primite o dată cu
Sfîntul Botez întru Hristos!
Fiţi vrednici de ele! Fiţi vrednici de numele de creştin şi de român!
Ridicaţi-vă!
Scrisă în perioada
Penticostarului 2013, între Săptămîna Luminată şi 1 iunie (Sfîntul Iustin
Martirul şi Filosoful), cu binecuvîntarea şi sub îndrumarea Părintelui
Protosinghel Iustin Miron, Stareţul Sfintei Mănăstiri Oaşa, de fratele Andrei
Dîrlău.
[1] Răzvan Codrescu, din volumul Răsăritenele iubiri. Este doar
unul dintre poeţii neincluşi în prezenta
antologie doar pentru motivul că este o culegere deschisă, un prim pas ce va fi
urmat şi de alţii. Nasc încă poeţi iubitori de Hristos şi de neam pe
meleagurile noastre, iar talentul luminat de credinţă a continuat şi va
continua să dea mărturie a duhului ce animă acest popor, pe care harul nu l-a
părăsit.
[2] Victor Bîrsan în Masacrul inocenţilor, Bucureşti, 1993, consideră că circa 300.000
basarabeni şi bucovineni au murit în foametea provocată de Stalin în 1946-47,
iar 900.000 români au fost deportaţi în Siberia şi Kazahstan între 1940 şi 1964.
Anton Ovseyenco, în The Time of Stalin:
Portret of a Tyranny, New York, Harper and Row, 1981, estimează numărul
victimelor comunismului în Basarabia şi nordul Bucovinei, în vremea lui Stalin,
la 1.500.000 persoane. Sînt estimări conservatoare, totuşi cifre enorme
raportate la mica populaţie a acestor regiuni.
[3] Ion Gavrilă Ogoranu,
Brazii se frîng, dar nu se îndoiesc, serie în 7 volume publicate între 1995
şi 2007 la Timişoara (Ed. Marineasa), Cluj (Ed. Viaţa Creştină), Baia Mare (Ed.
Marist) şi Mesagerul de Făgăraş.
[4] Printre ele: I. Ianolide – Întoarcerea la Hristos; V. Maxim – Imn pentru crucea purtată; D. Bordeianu
– Mărturisiri din mlaştina disperării;
Mărturia unui creştin: Părintele Marcu de
la Sihăstria; Gh. Andreica – Mărturii;
D. Bacu – Piteşti; Monahul Moise – Valeriu Gafencu Sfîntul închisorilor; I. Bărdaş – Calvarul Aiudului. Din suferinţele unui preot ortodox; Pr. Dimitrie
Bejan – Viforniţa cea mare, Satul blestemat şi Oranki – Amintiri din captivitate; Un mare mărturisitor creştin: Părintele Constantin Sîrbu; Graţia Lungu-Constantineanu – Pr. Iustin Pârvu: Viaţa şi învăţăturile unui
mărturisitor; Pr. Zosim Oancea – Datoria
de a mărturisi. Închisorile unui preot ortodox; Pr. Mina Dobzeu – Trei strigări împotriva lui Antihrist.
Istoria adevărată a pustnicului de la Brădiceşti; Pr. Nicolae Grebenea – Amintiri din întuneric; Pr. Ilarion
Felea – Spre Tabor; Pr. Liviu Brânzaş
– Martor într-un proces moral; I.
Ioanid – Închisoarea noastră cea de toate
zilele; I. Cîrja – Canalul morţii;
C. Ropală – Periprava, memorial din
gulagul românesc; N. Ciolacu (Monahul Nectarie) – Haiducii Dobrogei. Rezistenţa armată anticomunistă din Munţii
Babadagului; Galina Răduleanu – Repetiţie
la moarte; Viorica Stănuleţiu Călinescu, Maria Roşca Brahonschi, Viorica Pârnac
Stănescu – Lacrima prigoanei; Aspazia
Oţel Petrescu – Strigat-am către Tine,
Doamne...; Ana-Maria Marin – Poveste
de dincolo; A. Lefa – Fericiţi cei ce
plîng; I. Gavrilă Ogoranu – Brazii se
frîng, dar nu se îndoiesc; M. Buracu – Tăbliţele
de săpun de la ITŞET-IP; Gh. Jijie – George
Manu. Monografie; V. Ierunca – Fenomenul
Piteşti, Pr. Gh. Calciu-Dumitreasa – Războiul
întru Cuvînt. Cuvintele către tineri şi alte mărturii; I. Pantazi – Am trecut prin iad; G. Bălănescu – Din împărăţia morţii; V. Corbuţ – Cetatea diavolului; M. Petrişor – Cumplite încercări, Doamne! Anii de
mucenicie ai temniţelor comuniste; D.
Andronescu – Reeducarea de la Aiud;
D. Lucinescu – Destine etc.
[5] Florin Mătrescu, în Holocaustul roşu, dă cifra de 891.500 morţi în genocidul comunist
comis între actualele graniţe ale României, fără a mai vorbi de Basarabia şi
Bucovina. Mereu alte cifre se adaugă. După „capitularea necondiţionată" de
la 23 august 1944, 180.000 soldaţi şi ofiţeri au fost deportaţi în lagărele
gulagului sovietic (doar cîteva mii s-au mai întors). În mlaştina rîului Bălţi
din Basarabia s-a descoperit un osuar românesc compus din 50.000 schelete de
soldaţi români din Armata Regală Română, care în primăvara lui 1944 au
constituit prima linie de rezistenţă împotriva Armatei Roşii (cf. Mihai Vicol, „Un Katyn românesc”, România
Liberă Internaţional, 320/04.08.96). Ocuparea ţării de către Armata Roşie a
însemnat un val de crime în rîndul populaţiei civile, crime de proporţii încă
necunoscute, oameni ucişi pentru a fi jefuiţi sau fiindcă-şi apărau fiicele şi
soţiile de violuri. Colectivizarea forţată a ţărănimii (începînd din 1949) a
afectat 12.000.000 ţărani; au fost sate mitraliate şi nimicite cu tunurile,
provocînd 30.000 victime. Deportările masive dintre 1949–1960 s-au soldat cu
încă 200.000 ţărani morţi în lagăre de muncă sau închisori. Rezistenţa armată
din munţi (1946–1958), unică în lagărul comunist, a mai adăugat un număr de
victime.
[6] Ministerul Afacerilor Interne dinainte de 1989.
[7] Există
dicţionare şi lucrări bazate pe studii şi documente istorice: Martiri pentru Hristos, din România, în
perioada regimului comunist, E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 2007
(martirologiu-dicţionar de cca 1000 pagini, alcătuit de un colectiv
multiconfesional de specialişti coordonat de Adrian Nicolae Petcu, cercetător
CNSAS); Adrian Nicolae Petcu (coord.), Partidul,
Securitatea şi Cultele: 1945-1989, Ed. Nemira, Bucureşti, 2005; George
Enache, Ortodoxie şi putere politică în România
contemporană, Ed. Nemira, Bucureşti, 2004; Paul Caravia, Virgiliu
Constantinescu, Flori Stănescu, Biserica
întemniţată. România: 1944-1989, Institutul Naţional pentru Studiul
Totalitarismului, Bucureşti, 1998; cf.
Răzvan Codrescu, „Jerfelnicia ortodoxă în anii comunismului”, în vol. Din temniţe spre sinaxare, Galaţi,
Egumeniţa, 2008, pp. 31-33.
[8] Virgil Ierunca, Fenomenul Piteşti, Ed. Humanitas, Bucureşti,
1991, p. 76.
[9] Ioan Ianolide, Deţinutul profet, Ed. Bonifaciu, 2009, p. 149.
[10] Ioan Ianolide, Întoarcerea la Hristos. Document pentru o
lume nouă. Predanie a sfinţilor români din închisori, Ed. Christiana, Bucureşti,
2006, pp. 92-96. Cartea „a devenit testamentul miilor de morţi de la Piteşti,
Aiud, Gherla, Tîrgu-Ocna”, unde Ianolide a fost închis. Despre el părintele
Voicescu spune că „în cei 23 ani de temniţă cîştigase înţelepciunea unui mare
avvă” (citat în Fericiţi cei prigoniţi:
martiri ai temniţelor româneşti, ediţie îngrijită de Marin Matei, Ed.
Bonifaciu, 2008, p. 94).
[11] Demostene Andronescu, Reeducarea de la Aiud. Peisaj lăuntric.
Memorii şi versuri din închisoare, Ed. Christiana, Bucureşti, 2009, p. 26.
[12] Pr. Liviu Brânzaş, Raza din Catacombă – Jurnal din închisoare,
Ed. Scara, Bucureşti, 2001, p. 292.
[13] „Cîte milenii de închisoare politică s-au pronunţat în tribunalele comuniste
din România”, interviu cu Marius Oprea, de Bogdan Eduard, www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=4880.
[14] Virgil Maxim, Imn pentru Crucea purtată, Ed. Antim, Bucureşti, 2002, p. 132.
[15] Pr. Liviu Brânzaş, Raza din catacombă – Jurnal din închisoare,
ed. cit., p. 98.
[16] Maria Roşca Brahonschi, Lacrima prigoanei, apud Fericiţi cei prigoniţi: martiri ai
temniţelor româneşti, ed. cit., p. 189.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu