Revista Puncte cardinale a fost
întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut
politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Autoarea articolului
2002
ZIUA JUDECĂŢII
Chiar
în ziua următoare tragediei atacurilor teroriste din 11 septembrie [2001], am străbătut Washington-ul în maşină, surprinsă
să-l găsesc neaglomerat şi liniştit. Am trecut pe lângă Pentagonul rănit de
atac, unde maşinile abia se tîrau pe drumul principal, cu cîteva mile pe oră,
iar şoferii îşi lungeau gîturile spre a vedea şi a înţelege rana noastră naţională
[1].
La
doar cîteva mile mai departe, printre blocurile de birouri din suburbii, se
află o mică bisericuţă, albă şi veche, acoperită cu şindrilă [2]. Am păşit în interiorul răcoros al
bisericii slab luminate şi avînd tavanul şi pereţii
pictaţi cu imagini ale Mîntuitorului, ale Apostolilor, ale multor figuri
biblice sau martiri ai credinţei din vremurile de demult. În aşteptarea
părintelui meu duhovnicesc, m-am aşezat pe o bancă şi am privit în jur. Erau
feţe de bărbaţi şi femei care au îndurat suferinţe mult mai severe decît tot
ce am pătimit eu vreodată; stăteau senini pe pereţi, ţinînd în mîini
simbolurile biruinţei lor.
Părintele
Gheorghe Calciu a ieşit din altar şi mi-a dat bineţe. Este un bărbat mărunt şi agil,
surprinzător de viguros la cei 76 de ani ai săi. Părul şi barba sînt dese şi
albe, iar faţa lui este mereu cutată de un zîmbet, ca semn al unei bunăvoinţe
şi bucurii neobosite. Termenul de bucurie este poate puţin ciudat pentru
povestea lui. În patria sa de origine – România – Părintele Calciu a stat cu dîrzenie
împotriva autorităţilor comuniste în repetate rînduri, dînd dovadă de un
curaj care desfidea instinctul de conservare. A fost deţinut cu brutalitate în
temniţele regimului totalitar [3] şi
supus spălării creierului, asemenea unui alt mărturisitor ilustru, pastorul
Richard Wurmbrand, autorul cărţii Tortured
for Christ (Torturat pentru Hristos),
de care l-a legat o lungă prietenie [4].
În ziua aceea, primul lucru de care m-a întrebat a
fost: “Ce părere ai despre ceea ce s-a întîmplat ieri?”.
Am
rămas mută pentru cîteva clipe. Nu mă gîndisem deloc, în mod mai adînc, la o astfel de
întrebare. “Nu ştiu”, i-am răspuns.
Părintele Gheorghe mi-a spus: “A fost pedeapsa lui
Dumnezeu”.
Era un lucru la care mă mir că nu mă gîndisem mai
dinainte. Tocmai terminasem un studiu dens despre căderea Ierusalimului în anul
70 d.Chr. şi ştiam că evreii au considerat dintotdeauna astfel de tragedii
cumplite şi brutale ca pe o divină plată pentru păcatele lor. De fapt, acesta
pare să fi fost însuşi tipul de înţelegere a istoriei din Vechiul Testament:
ori de cîte ori Israel suferea o înfrîngere militară, răspundea prin pocăinţă.
Aceasta nu se substituia vreunui răspuns strategic, dar a fost atitudinea care
i-a însoţit mereu, cu necesitate. Nu este vorba numai de un fenomen al Vechiului
Testament. Cînd poporul i-a spus lui Iisus că Pilat îi ucisese pe galileeni în
templu, El le-a răspuns: “… dar dacă nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel”
(Luca 13, 3) Pare a fi aici un model
biblic: suferinţa naţională trebuie să
aducă pocăinţă.
Adeseori m-am întrebat ce ar putea reînsănătoşi
cultura noastră bolnavă. Uneori mă simt copleşită de precaritatea condiţiei
moral-spirituale a Americii, de cele 40 de milioane de copiii ucişi prin
avort, de promovarea pe plan mondial a promiscuităţii culturale sau a
materialismului cras, de nesocotirea lui Dumnezeu şi de împrăştierea în lume a unor
nocive mode americane.
Mă întreb adesea ce ne-ar putea întoarce pe noi la
un drum mai sănătos. Toate se desfăşoară ciclic şi culturile se pot reîntoarce
la o stare sănătoasă; asta se poate întîmpla într-o generaţie. Dar niciodată nu
am auzit de un moment istoric pilduitor care să nu fi fost inaugurat printr-o
catastrofă. Vindecarea este fructul căinţei şi vine ca urmare a suferinţei.
Nu sînt prea multe exemple de restaurare spontană pentru acest fel de boală…
Părintele Gheorghe mi-a destăinuit că în noaptea
anterioară venirii mele la el deschisese Biblia şi căzuse pe Psalmul 127 [5]. Mi-a citit atunci primul verset: “De n-ar zidi Domnul casa, în
zadar s-ar strădui cei ce o zidesc. De n-ar păzi Domnul cetatea, în zadar ar
priveghea cel ce o păzeşte” (1-2). “Cum ar fi putut teroriştii – m-a întrebat
părintele – să depăşească acest înalt nivel de securitate [6], dacă Domnul Însuşi nu ar fi îngăduit-o în vreun fel?”.
Apoi a mers la Daniel
9, 12-14: “Şi a adeverit cuvintele Sale, pe care le-a grăit către noi şi către
judecătorii noştri, ce au cîrmuit peste noi, că a voit să abată peste noi
straşnic prăpăd, care nu s-a mai întîmplat niciodată sub cer, asemenea celui
din Ierusalim. Precum este scris în legea lui Moise, toată această nenorocire
s-a năpustit asupra noastră, dar n-am îmbunat faţa Domnului Dumnezeului nostru,
întorcîndu-ne de la nelegiuirile noastre şi luînd aminte la adevărul Său. Gîndit-a
îndelung Domnul asupra nenorocirii pe care a abătut-o peste noi, că drept este
Domnul Dumnezeul nostru în toate faptele pe care le-a făcut, dar noi n-am
ascultat de glasul Lui”.
Părintele Gheorghe mi-a spus, în continuare, că
acest concept de pocăinţă şi umilinţă lipseşte – în cea mai mare măsură – în
America de azi, părînd prea puţin probabil ca americanii să înţeleagă lecţia.
Cînd Părintele a venit pentru prima dată în America [1985], vorbea uneori
despre păcatele săvîrşite în închisoare, iar oamenii îi spuneau: “Cum puteai
să păcătuieşti? Doar erai în închisoare!”. Părintele zîmbea auzind acestea: “Fireşte
că poţi păcătui. Dacă nu cu fapta, atunci cu gîndul”.
Americanii, spune Părintele, sînt peste măsură de
mîndri; ei sînt obişnuiţi cu puterea, cu forţa lor, iar conceptele de umilinţă
şi de pocăinţă nu le sînt prea familiare, nici măcar printre creştinii
conservatori. Or, cu timpul, am ajuns să văd că aceste concepte reprezintă
chiar inima Evangheliei: ele constituie cel mai consistent mesaj al lui
Iisus. Dar noi trecem cu uşurinţă peste aceste concepte, cam grăbiţi în
încredinţarea noastră că Dumnezeu ne iubeşte. Fireşte că da, El ne iubeşte, dar
nu putem şti cît de mult ne iubeşte pînă nu ne pocăim. Atîta vreme cît nu eşti
conştient de cît de multe îţi iartă Dumnezeu, nu vei înţelege, cu adevărat,
înălţimea iubirii Lui. Nu găseşti multe Biserici care să mai predice asta
astăzi, fie ele conservatoare sau liberale. Nu ne ajută prea mult să ne limităm
la o pietate superficială, în loc să ne coborîm în adînc, la nivelul marilor
înfruntări esenţiale.
Părintele
Calciu mi-a mărturisit că a fost foarte mişcat cînd i-a văzut pe congresmeni cîntînd
God Bless America. După aceea a
început să se gîndească în cîte dintre proiectele sau întreprinderile lor
aceiaşi bărbaţi şi aceleaşi femei acţionează pentru a face nefolositoare
această binecuvîntare a lui Dumnezeu… Mi s-a întîmplat să mă gîndesc, în sinea
mea, că acest cîntec voia mai degrabă să însemne: “Doamne, binecuvîntează ceea
ce noi am făcut deja; binecuvîntează ceea ce noi am hotărît singuri să
facem”. O prietenă îmi spunea că un club de striptease
şi-a înlocuit recent firma cu… GOD BLESS AMERICA – lucru care se subsumează
simptomatic problemei ridicate. Asta mi-a dat mult de gîndit.
Ani de-a rîndul, am crezut că cel mai important
lucru de care America are nevoie este să se umilească şi să se pocăiască. Acum
pare să se întîmple ceea ce Dumnezeu a făcut în trecut pentru a aprinde în
oameni flacăra acestui răspuns: acea suferinţă pe care Israel a trăit-o
îmbrăcat în sac şi cu lacrimi amare.
Însă nimeni, nici măcar creştinii, nu par a trage
de aici cuvenitele învăţăminte. În schimb, ne concentrăm gîndul la cît de mult
rău ne-au făcut adversarii noştri, străduindu-ne să-i zdrobim prin marea
noastră putere pămîntească şi simţindu-ne satisfăcuţi să vedem la televizor
nişte tineri arabi arşi de vii în jeep-uri!
Dacă Părintele Calciu are dreptate, dacă pocăinţa
e cu adevărat mesajul lui Dumnezeu către noi, atunci mi-e teamă că ne trebuie
mai mult decît o lecţie pentru a pricepe şi a ne învăţa minte.
Frederica MATHEWES-GREEN
[1] Autoarea textului este o
credincioasă americancă, ucenică a Părintelui Calciu, pe care am avut ocazia
s-o cunosc chiar în primăvara lui 2002, la Washington. Textul ne-a parvenit la
Redacţie tradus în româneşte (nu ştiu dacă-l va fi tradus părintele însuşi sau
altcineva). [Nota Blog]
[2] Este vorba de biserica parohială în care a slujit
Părintele Calciu pînă la moarte (toamna lui 2006): “Holy Cross” Church,
Alexandria (5150 Leesburg Pike, Alexandria VA 22302-1030). [Nota Blog]
[3] În total, 21 de ani: 16
sub Gheorghiu-Dej (1948-1964 – ultimul an fiind de
domiciliu obligatoriu în Bărăgan) şi 5 sub Ceauşescu (1979-1984). [Nota Blog]
[4] Pentru prietenia dintre
cei doi, a se vedea partea finală a cuvîntului înainte al Părintelui Calciu la
cartea lui Ioan Ianolide, Întoarcerea la
Hristos. Document pentru o lume nouă (Editura Christiana, Bucureşti, 2006,
pp. 13-14). Textul poate fi citit şi aici. [Nota
Blog]
[5] În Biblia românească:126.
[6] Al Statelor Unite în
general şi al Pentagonului în special.
* Frederica Mathewes-Green,
"Ziua judecăţii", în Puncte
cardinale, anul XII, nr. 1-2/133-134. ianuarie-februarie 2002, p. 1 (cu
urmare în p. 2). Text introdus în volumul Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Homo americanus. O radiografie ortodoxă,
ediţie îngrijită şi prefaţă de Răzvan Codrescu, Editura Christiana, Bucureşti,
2002 (reed. 2007), pp. 143-147.
Mai puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (IV) – “Fiziologia trepăduşului” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul
unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIX) – “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XL) – “Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLI) – “Lecţia americană” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLII) – “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIII) – “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIV) – “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda (în metru
antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit
ortodox” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (XLIX) – “Marea iertare” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (L) – “Maica Mihaela” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LI) – “Un luceafăr pe columna cezarilor” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LII) – Interviu cu Alain de Benoist (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIII) – “Radu Gyr sau despre gratuitatea
eroismului” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIV) – “Supără realitatea sau formularea ei?”
(2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LV) – “Marginalii la o scrisoare a lui Mircea
Eliade” (2000)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVI) – “Odihna de Eminescu” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVII) – “Mesianismul Dreptei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LVIII) – “Misiunea românilor în istorie” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LIX) – “Obligaţiile unei conştiinţe morale”
(2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LX) – “Naţionalismul şi România de azi”,
“Menirea generaţiei noastre” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXI) – “Lichidarea unei legende” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXII) – “Pentru o Europă unită a
naţiunilor” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIII) –
“Kitsch-ul în literatura
politică naţionalistă” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXIV) – “Despre a fi altfel” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXV) – “Pentru un naţionalism
european” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVI) – “Caracterul naţional al
Ortodoxiei” (2001)
* Antologia
Punctelor cardinale (LXVII) –
“Un evreu
renegat avertizează America” (2001)
*
Antologia Punctelor cardinale (LXVIII) – “In memoriam: Horia Bernea”, “Muzeul Ţăranului Român după Horia Bernea” (2001)
* Antologia Punctelor cardinale (LXIX) – “Europa
lui Hristos” (2001)
Dumnezeu sa il odihneasca pe Parintele Calciu. Nu-mi vine sa cred ca au trecut 7 ani de cand s-a dus dintre noi!
RăspundețiȘtergereSa stiti ca multi americani ii sunt indatorati duhovniceste.
Daniel