Leacuri tradiţionale
CE NE-ADUCE MĂRŢIŞORUL…
Luna lui Mărţişor este foarte bogată în obiceiuri populare străvechi,
uneori contopite cu tradiţia creştină, alteori dăinuind izolate, cu toate
ciudăţeniile lor precreştine, pe care astăzi ne e greu să le mai luăm în
serios, dar pe care cei din vechime le credeau şi le respectau cu stricteţe,
ţesîndu-şi existenţa pe ele ca pe o urzeală tainică, vegheată de sufletele
strămoşilor. Printre aceste obiceiuri din pragul primăverii, multe se legau de
diferite forme de profilaxie sau terapeutică, mai mult sau mai puţin medicale.
Am selectat mai jos doar cîteva dintre acestea, unele ţinînd de întrebuinţările
magice ale apei, iar altele de virtuţile vindecătoare ale regnului vegetal.
Puterea apelor.
În prima zi din martie, tinerele fete obişnuiau odinioară
să topească zăpada şi să se îmbăieze în apa obţinută astfel, cu încredinţarea
că se vor face mai frumoase şi mai iubite. În unele zone, apa aceasta era
păstrată şi peste an, în butoaie anume, ca un un fel de elixir, al cărui “termen”
nu “expira” decît în pragul primăverii următoare.
O putere aparte se
credea să aibă apa de ploaie căzută în ziua Sfinţilor 40 de Mucenici (9
martie), păstrată peste an pentru alinarea durerilor de cap sau de ochi. Iar în
dimineaţa imediat următoare, fetele trebuiau să-şi spele faţa cu apă de rîu,
exact cînd începeau să bată clopotele de la biserică, vestind întîiul
priveghi. Era la mijloc, desigur, credinţa că apele se resimt acum de
sfinţenia mucenicilor care fuseseră torturaţi în ele.
La Buna Vestire (25
martie), femeile strîngeau ultimele urme de zăpadă şi păstrau această apă cu
credinţa nestrămutată că era bună la alinarea migrenelor, dar şi împotriva
ielelor. Dacă un om era “fermecat” de iele, el trebuia descîntat cu această apă
anume, dar să şi postească şi să nu lucreze în 3 miercuri sfinte (prima din
Postul Mare, prima de după Paşti şi prima de după Rusalii).
Puterea plantelor de leac. Mai aproape de “farmacia naturii” decît de credinţele magice stau
tradiţiile legate de anumite plante vindecătoare, bune de cules la începutul
primăverii, cînd puterea lor organică este mai deplină.
Este, bunăoară, cazul
mugurilor de plop (Populus nigra), a căror infuzie (30 g de muguri la
1 litru de apă, cu infuzare de o jumătate de oră) calmează durerile reumatice,
sciatica şi alte nevralgii, sau combate inflamaţiile căilor respiratorii.
Păpădia (taraxacum
officinale sau vulgare), una dintre plantele cele mai la îndemînă
în mediile tradiţionale, are frunzele bogate în vitamine (A2, B, C, D), putîndu-se
consuma fie crude, în salate, fie sub formă de infuzie sau decoct (cam 50 g la
1 litru de apă, fiind necesare 4 ore pentru infuzie şi aprox. 45 min. pentru
decocţie), 3-4 ceşti pe zi, între mese. Păpădia stimulează funcţiile ficatului
şi vezicii, calmează crizele hepatice, regenerează sîngele şi are efect
tonifiant. Împotriva obezităţii şi dezechilibrelor glandulare se recomandă
decoctul de rădăcini (80 g la 1 litru de apă, cu fierbere de 10 min.), 3 ceşti
pe zi, de preferinţă înaintea meselor principale.
Mai greu de tratat cu
ceaiuri este “astenia de primăvară”...
Alternative creştine
ÎN
LOC DE 8 MARTIE
Am arătat pe larg, în anii trecuţi, de ce nu este
creştineşte să sărbătorim ziua de 8 martie, lăsată ca perversă moştenire de
regimul ateu al comunismului. Din păcate, pe cît de greu ne despărţim de
sărbătorile “roşii” (8 Martie, 1 Mai, 23 August), pe atît de uşor ne lăsăm
ispitiţi să maimuţărim sărbătorile la fel de descreştinate ale americanilor
(Sf. Valentin, Halloween etc.). Numai la tradiţia noastră bisericească uităm să
apelăm cu adevărat, deşi ea ne oferă, alături de tradiţia folclorică,
suficiente prilejuri de a ne manifesta, în lumina credinţei, cele mai nobile şi
mai diverse sentimente general-umane.
Căutînd în traista de acasă. În apărarea sărbătoririi
zilei de 8 martie, unii argumentează că nu e nimic rău în a cinsti festiv, o
dată în an, taina delicată a feminităţii. Sigur că nu e nimic rău în celebrarea
femeii (mamă, soră, logodnică, soţie, fiică etc.), dar nu există nici un temei
serios ca să ne prevalăm de banala zi de 8 martie, care n-are nici o
semnificaţie sacră sau măcar naţională. Lăsînd la o parte vechea tradiţie
locală nebisericească a Mărţişorului (legată de ziua de 1 martie), care
s-a impus în timp tot ca sărbătoare a reverenţei faţă de “sexul frumos”,
haideţi să vedem împreună cîte alte prilejuri de cinstire a femeii, întreţesute
în ordinea şi firescul vieţii creştine, ne oferă chiar calendarul bisericesc.
Şi dacă ţinem atît de mult la luna martie, să ne aducem aminte că poate cea mai
de seamă “ofertă festivă” creştină de cinstire a femeii se regăseşte chiar în
răstimpul acestei luni.
Am uitat de Buna Vestire? Ce prilej mai bun de
cinstire a femeii şi a “eternului feminin” decît marele praznic al Bunei Vestiri, cînd Sf. Maria – icoană sublimă a feminităţii,
reunind tainic în sine însăşi maternitatea şi fecioria – este
înştiinţată de îngerul Domnului că va naşte pe Însuşi Fiul lui Dumnezeu, iar ea
se smereşte voii de sus şi rosteşte marele fiat al umanităţii
răscumpărate: “Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvîntul tău!”? Am uitat noi
de Maica-Fecioară şi de bucuria cea mîntuitoare? Veţi zice că nu; atît că ne-am
obişnuit să o reducem strict la un caz particular şi la spaţiul cultic al
Bisericii, fără a ne-o mai asuma efectiv în vieţile şi în sufletele noastre.
Ne-am obişnuit, păgubos, să fim unii la biserică şi alţii în lume,
iar traiul nostru îşi caută mereu alte măsuri şi repere, mai degrabă din sfera
pestriţă a păcatului!
Nu una, ci multe zile de cinstire. Dar zile potrivite de
cinstire a femeii nu lipsesc nici în restul anului bisericesc. Dacă vrem să ne
arătăm dragostea, admiraţia, respectul faţă de femeie (dincolo de
comportamentul delicat de fiecare zi), o putem face cu precădere şi în Duminica
Mironosiţelor (a treia după Paşti), şi de Sf. Maria mare (15
august), şi de Sf. Maria mică (8 septembrie), şi de Naşterea Domnului
(25 decembrie), căci toate sînt apoteoze sfinte ale feminităţii. Deci nu
prilejurile festive ne lipsesc, ci uitarea şi îndărătnicia noastră ne fac să ne
îndulcim mai degrabă spre cele ale lumii decît spre cele ale lui Dumnezeu.
Lumea
pe dos
“CREŞTINISMUL”
POLITICALLY CORRECT
Cum sîntem taman în luna martie, care trece drept “lună a Femeii”, să vedem ce se
mai întîmplă şi prin ogrăzile altora. Las la o parte pestriţa Americă,
rezumîndu-mă la Europa noastră mai mult sau mai puţin “unită”, în care unii zic că ne-am fi “integrat” prea mult, iar alţii sînt de
părere că nu ne-am “integrat” destul... (În paranteză fie spus, nici nu ştiu dacă
discuţia mai are rost să fie purtată, de vreme ce Uniunea Europeană apare tot
mai mult ca un proiect împotmolit, iar la orizont se profilează deja o altă
ofertă, mult mai radicală: Statele Unite ale Europei...)
În Anglia (“perfidul Albion”), patria aşa-numitei “teologii feministe”, unde femeile
au căpătat dreptul de slujire la altar, iar homosexualii dreptul de a se
căsători între ei (inclusiv religios), buba este mai veche. După ce anglicanii au decretat nu
demult, pentru uşurarea psihică a “credincioşilor”, că dracul şi iadul nu există, iar pentru
a se evita orice formă de “discriminare”
s-a propus ca lui Dumnezeu să nu I se mai spună Our Father, ci Our
Father-Mother, aproape nu mai miră pe nimeni faptul că de cîţiva ani
încoace felicitările oficiale din perioada sărbătorilor (creştine) de iarnă au
înlocuit Christmas-ul cu Season’s Greetings (“Urările Sezonului”), fără
să se mai facă deloc pomenire despre Crăciun, Maica Domnului, Pruncul Iisus sau
închinarea Magilor. Pînă şi inofensivii oameni de zăpadă au fost calificaţi cu
indignare de un universitar britanic drept “simboluri masculine” care lezează the political
correctness! E ceva vreme şi de cînd BBC-ul le tot indică redactorilor săi să
folosească numai cuvîntul “partener”
(partner) cînd se referă la “soţul” (husband)/ “soţia” (wife) cuiva, ca nu cumva să se
acrediteze, fie cît de vag, ideea “reacţionară” că familia tradiţională ar fi preferabilă
altor posibile moduri de coabitare sexuală!
În Franţa, unde, de mai multe luni încoace,
se dezbate aprins dreptul “familiilor” homosexuale de a înfia şi creşte
copii (vezi şi aici), propunerea este ca în loc de “tată” şi
“mamă” să se spună “părinte 1” şi “părinte2” (oricum, oribilă discriminare
numerică!). Tradiţia creştină este scandalos de “sexistă” pentru noile standarde ideologice, aşa că se
află în plin proces de elaborare un surogat amabil de “spiritualitate” postcreştină, în
care “descătuşarea sexului” a
devenit “dogma” centrală, în
funcţie de care se definesc toate “ereziile”...
În final,
revenind pe acasă, mă întreb, la spartul “Lunii LGBT” şi în dulce prag de primăvară: oare homosexualii “activi” le dăruiesc mărţişoare
homosexualilor “pasivi”?
Răzvan CODRESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu