Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în
ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu
şi a apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii
despre această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Alain de Benoist (n. 1943)
2000
MAREA IERTARE
Pe fondul recentei mea culpa făcute de Biserica Romano-Catolică şi al
vizitei papale la Locurile Sfinte [1], unde cererea de iertare adresată evreilor a fost reînnoită festiv
(fără a reuşi totuşi să mulţumească mediile evreieşti ultraortodoxe), acest
articol al lui Alain de Benoist, deşi scris în urmă cu trei ani, îşi vădeşte
întreaga actualitate. (Redacţia)
Mirabeau spunea că uitarea este, în toate situaţiile, superioară
iertării. Morala oficială de astăzi proclamă contrariul: ne aflăm în mijlocul
unui val de cereri de iertare.
Motivul, în Franţa, îl constituie condiţia evreilor sub ocupaţia germană.
După declaraţiile Bisericii franceze, care “imploră iertarea lui Dumnezeu şi
roagă poporul evreu să asculte acest cuvînt de pocăinţă”, au venit poliţiştii
care, în uniformă, şi-au comunicat, la rîndul lor, “eternul regret”. Cu puţin
înainte de Yom Kippur, Comitetul
Internaţional al Crucii Roşii s-a scuzat pentru “cedările” trecutului. S-a
asociat şi preşedintele Colegiului Medicilor. Următorii pocăiţi îşi aşteaptă
rîndul.
Exemplul vine de sus: istoricul Luigi Accatoli a numărat nu mai puţin de
nouăzeci şi patru de declaraţii pontificale în care Ioan Paul II recunoaşte
greşelile Bisericii al cărei Păstor este. În douăzeci şi două dintre ele apare
expresia “cer iertare”. Acest mod de a se complace în a admite şi a-şi însuşi o
vină istorică, această sfîşietoare mea
culpa în care, de preferinţă, se toarnă cenuşă în capul celorlalţi, lasă
nedumerită multă lume. În tradiţia catolică nu se mărturisesc vinile altora,
iar confesiunea se duce la bun sfîrşit în taina unui confesional. Nu la fel se
petrec lucrurile în sectele puritane şi fundamentaliste protestante, a căror
influenţă este atît de mare în Statele Unite. De la “Alcoolicii Anonimi” pînă
la acei Promise Keepers, toţi
obişnuiesc să ia cuvîntul în public, pentru a se acuza în faţa celorlalţi de
propriile păcate, reale sau presupuse. Pînă şi politicienii – chiar cei de la
nivelul cel mai înalt – nu şovăie să se dedea la confesiuni publice similare.
Dar, în cazul la care ne referim, se înţelege că este vorba de ceva mai
mult decît atît. În primul rînd, în această epocă de caritate masmediatică şi
spectaculară, de exhibiţionism la 360 de grade şi de înflăcărată durere
colectivă, este vorba despre un nou mod de a lega viaţa politică de morală. Nu
mai este vorba despre etica individuală, care crea obligaţii în planul interior
al fiecăruia, ci de un hipermoralism public care se extinde în măsura în care
morala individuală se dizolvă şi se subsumează perfect confesiunii publice.
Aceasta nu reprezintă mai mult decît teatralizarea binelui, repudierea
gîndurilor rele şi punerea în scenă a cauzelor bune, care să reconcilieze conştiinţa
curată cu cultul interesului. Această morală creează un climat nou, de
purificarte etică, în care binele şi răul înlocuiesc puţin cîte puţin ceea ce
este adevărat şi ceea ce este fals, în vreme ce datoria memoriei substituie
memoria datoriei, revenindu-se, astfel, la excomunicarea rituală.
Pînă acum societatea se construia pe amintirea marilor gesta săvîrşite. Astăzi se mărturisesc
culpele trecute, ca şi cum s-ar urmări să se dea la iveală o societate ai cărei
membri trebuie să păstreze despre părinţii lor doar o imagine negativă. Ca şi
cum ar fi necesar să se deconstruiască şi să se devalorizeze trecutul pentru a
se sugera naşterea iminentă a unei lumi mai drepte.
În mod evident, ar fi uşor de făcut un inventar al tuturor acelora care
nu-şi cer scuze. “Nu trebuie să uităm că au fost multe holocausturi pe lume” –
a amintit de curînd Ioan Paul II – înainte de a constata că “se scuză mereu
aceiaşi”. În ceea ce-l priveşte, Alain Finkelkraut arată: “Crimele comunismului
nu au fost judecate pînă acum”. Cît despre intelectualii atît de gata să
denunţe păcatele de tinereţe ale celorlalţi, în timp ce – de o jumătate de secol
încoace – au oferit un sprijin enorm tuturor totalitarismelor de stînga, tăcerea
lor este de-a dreptul asurzitoare.
Dar poate că este şi mai interesant de constatat că, deşi mulţi îşi cer
iertare, nici unul nu a fost iertat! “Cererile de iertare le primim, dar nu le
răspundem. Noi nu sîntem decît martorii acestei atitudini”, a declarat cu cîtva
timp în urmă, în săptămînalul francez Le
Nouvel Observateur, Marele Rabin René Samuel Sirat. Această asimetrie este
izbitoare. Pe de o pare, unii îşi pun cenuşă în cap şi-şi leagă funia de gît,
în semn de penitenţă. Pe de altă parte, “se ia notă”, se înregistrează
“importanţa istorică” a evenimentului, dar în fond nu se ascunde că această
căinţă trebuie să fie doar începutul. Cu alte cuvinte: elevul are însuşiri, dar
ar putea fi încă şi mai sîrguincios… “Faptul că liderii politici şi episcopii îşi
recunosc greşelile nu ajunge”, afirmă acelaşi Sirat; “e necesar ca întreaga
societate civilă să o facă”. Jean Delumeau adaugă: “Mai sînt necesare şi alte
confesiuni”. În vreme ce, pentru istoricul Arno Meyer, “căinţa episcopilor ar
fi fost mai convingătoare dacă ar fi făcut penitenţă invitîndu-i pe toţi
francezii să ţină post împreună cu ei”. Se deduce din aceste cuvinte că, o dată
ce s-a declanşat angrenajul, imperativul Teşuvei
– cuvînt care înseamnă, în acelaşi timp, “căinţă” şi “revenire la Tora” – nu va
înceta niciodată. Hărţuit de Jean-Pierre Elkabbach într-un interviu televizat
în care a acceptat să-şi clarifice trecutul, François Mitterand izbucnise, în
sfîrşit: “Ce vreţi mai mult de-atît?! Să mă convertesc?!”.
Sirat aminteşte, în legătură cu aceasta, că în Biblie se spune că
poporul evreu este poporul sacerdotal al umanităţii. Pentru a primi, în final,
iertarea, umanitatea va trebui, în consecinţă, să accepte o tutelă sacerdotală!
“Biserica trebuie să facă un act de Teşuva”,
a declarat nu demult Cardinalul Carlo Maria Martini, Arhiepiscopul de Milano.
Sîntem deja, în pragul Marelui Jubileu, foarte departe de politică…
Alain de BENOIST
(traducerea s-a făcut în Redacţie [2])
[1] În martie 2000. Cititorul trebuie atenţionat
din capul locului că autorul francez, deşi poziţionat la dreapta, este mai
degrabă un păgînizant, adeseori critic la adresa Bisericii creştine. Uneori se
poate învăţa cîte ceva şi de la necreştini… Pentru o introducere în gîndirea lui Alain de Benoist, cf., în româneşte, O perspectivă de dreapta. Antologie critică a ideilor contemporane, selecţie, traducere, cuvînt înainte şi note de Marius Bădiţescu, Editura Anastasia, Bucureşti, 1998 (col. “Dreapta europeană”). [Nota
Blog]
[2] Din păcate, dintr-o neatenţie
tehnoredacţională, menţiunea finală cu privire la traducerea românească şi la
sursa textului s-a pierdut; n-am mai putut identifica de unul singur, după
atîţia ani, sursa după care s-a efectuat traducerea. Poate cineva mă poate
ajuta cu un reper bibliografic… [Nota
Blog]
* Alain de Benoist, „Marea iertare”, în Puncte cardinale, anul X, nr. 4/112,
aprilie 2000, p. 1 (traducerea s-a efectuat în Redacţie).
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la Paris” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să nu se teamă de puternicii
zilei!” (1998)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La aniversară”, “Măcel de Buna
Vestire”, “Marginalii” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXIX)
– “Cronica unei gafe editoriale” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XL) –
“Epica Holocaustului…” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XLI) –
“Lecţia americană”
(1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XLII)
– “Demonizarea Americii” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XLIII)
– “«Dictatura bunului simţ»…” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XLIV)
– “În sfîrşit, Acasă…” (1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XLV) – “Anul Eminescu”, “Oda
(în metru antic): deschiderea nivelelor de receptare” (2000)
* Antologia Punctelor cardinale (XLVI) – “Cine eşti dumneata, domnule Neştian?” (2000)
* Antologia Punctelor cardinale (XLVII) – “Demitizarea” (2000)
* Antologia Punctelor cardinale (XLVIII) – “Maxime Egger: Cum am devenit ortodox” (2000)
Antisemitism cu mănuşi. Urmează Nostradamus.
RăspundețiȘtergere