Revista Puncte
cardinale a fost întemeiată în ianuarie 1991 de către veteranul de război
şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a
apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre
această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
Cartea “masacrată” editorial şi recenzată mai jos
1999
CRONICA UNEI GAFE
EDITORIALE
În
luna martie a acestui an [1999], la Editura Dacia, inaugurînd noua colecţie
intitulată “Politica”, a apărut o carte a d-lui Răzvan Codrescu [1], al cărei titlu – Exerciţii de “reacţionarism” – şochează
şi incită în acelaşi timp. Îi şochează
pe cei care sînt încă “obişnuiţi să exalte [2]
«revoluţia» şi să veştejească «reacţiunea»” (cum spune autorul în “Nota
preliminară”), uitînd că “revolutio
înseamnă «întoarcere înapoi», în timp ce reactio
este «facere din nou», «schimbare», «primenire»“; şi îi incită pe acei nonconformişti care bîjbîie să (re)descopere
temeiurile şi sensul firesc al lumii în care trăim.
Înainte
de a face cîteva consideraţii cu privire la valoarea textelor şi actualitatea
temelor puse în discuţie, îmi voi îngădui să zăbovesc asupra calităţii
editoriale a acestei apariţii (pe care am căutat s-o definesc prin chiar titlul
recenziei de faţă). Este de neînţeles cum o editură cu tradiţie şi bun renume
precum “Dacia” a putut produce şi pune pe piaţă o asemenea ediţie dezastruoasă
sub aspect tehnic, lipsită de cele mai elementare rigori editoriale [3]. De la coperta întîi (de concepţie
mai mult decît primitivă) pe care tronează, ca pe un magazin ProTV, fotografia
autorului (mă îndoiesc că d-l Codrescu – a cărui poză nu-mi amintesc s-o mai fi
văzut reprodusă pe undeva pînă acum [mai 1999], în atîţia ani de activitate
publicistică – avea nevoie de o asemenea ieftină şi de prost-gust “publicitate”)
şi pînă la punerea în pagină complet aberantă (adevărată mostră de oligofrenie
profesională), totul este făcut anapoda şi de mîntuială: dedicaţia (către
scriitorul Marcel Petrişor) aşezată meschin pe dosul paginii de cuprins; pagini
cu distanţa între rînduri inegală; spaţii libere lăsate fără nici un rost în
partea de jos a unor pagini; cuvinte scrise – pe unul şi acelaşi rînd – cînd
mai îngrămădit, cînd mai distanţat, pentru a se evita (de ce oare?) despărţirea
în silabe; un caracter de literă de-a dreptul grosolan (pe care anumite
sublinieri ale autorului abia se pot observa, probabil şi din cauza hîrtiei
proaste); textul împins pînă pe ultima pagină, deasupra casetei tehnice etc.
Dincolo de prejudiciile aduse autorului (la rîndul său editor!), a cărui
indignare este mai mult decît de înţeles, Editura Dacia şi-a prejudiciat grav
propria imagine. Îmi pare rău pentru directorul ei, d-l Radu Mareş, scriitor şi
editor altminteri respectabil, dar, cu încă două-trei “accidente” de acest gen,
“Dacia” riscă, dacă nu falimentul, în orice caz alunecarea (nemeritată, totuşi)
într-o penibilă submediocritate. Chiar în condiţii de acută criză financiară, o
editură serioasă trebuie să-şi respecte colaboratorii, cumpărătorii de carte
şi... pe sine însăşi. Nu ştiu cum ar putea decurge lucrurile în continuare, dar
sper că Editura Dacia va găsi o modalitate de a repara această gafă şi de a
preveni altele asemănătoare, recăpătîndu-şi preţuirea tuturor [4], sub girul moral şi intelectual al
d-lui Radu Mareş şi al proaspătului patronat (editura s-a privatizat,
pare-mi-se, la începutul acestui an [1999]) [5].
Din
fericire, cartea este salvată, cred, prin valoarea intrinsecă a textelor şi
prin actualitatea problemelor puse în discuţie, cel puţin din perspectiva
simpatizanţilor dreptei sau a acelei categorii de public căreia autorul
mărturiseşte a i se fi adresat cu predilecţie: “... m-am ispitit să ofer cîteva
puncte de meditaţie mai degrabă celor cu atitudini încă nedefinite. Nu să-i
conving, ci doar să-i pun pe gînduri.
Adevăratele convingeri nu vin din afară, ci cresc dinlăuntru, după o «logică»
numai de Dumnezeu ştiută. Cu această singură condiţie: să fie omul treaz, adică «pus pe gînduri»...”
(paginile 7-8).
Autorul
(n. 1959) a devenit, cu timpul, o voce autorizată a dreptei tradiţionale româneşti,
în răspărul unei generaţii crescute în plin delir stîngist. Echilibrat, fără
complexe şi temeinic informat, el s-a dovedit un critic pertinent şi lucid al
diferitelor ideologii stîngiste, dar mai ales al principiilor
laicist-cosmopolite şi materialist-utilitare ale acestora. Nu a cruţat, pe de
altă parte, nici devierile sau exagerările dreptei, fiind incomod nu numai ca
adversar, dar şi ca prieten, întotdeauna, însă, cu o bună-credinţă care nu cred
că-i poate fi pusă la îndoială de cineva. Cititorii constanţi ai Punctelor cardinale o ştiu la fel de
bine ca mine.
Exerciţiile de “reacţionarism”
(reunind
26 de texte publicate mai ales în Ziua
şi în Puncte cardinale, cu unele
fireşti ajustări şi adaosuri la introducerea în volum) continuă şi adîncesc
problematica dezbătută în cartea sa de debut, Spiritul dreptei [6].
S-ar impune, cred, ca ambele cărţi să fie republicate, la un moment dat,
într-un singur volum. Ca şi cartea precedentă (din care se reiau 3 sau 4 texte,
nu fără modificări), “cartea de faţă nu vorbeşte atît despre o dreaptă care a
fost, cît despre una care s-ar cădea să fie. Nu atît despre o dreaptă politică,
a acţiunii imediate, cît despre una spirituală, a vegherii neîntrerupte. Nu atît
despre o dreaptă a soluţiilor conjuncturale, cît despre una rînduielilor eterne”
[7].
Deşi
textele din acest ultim volum nu par orînduite tematic, ele au totuşi o
înlănţuire logică şi o unitate uşor sesizabile la o lectură atentă. În toate,
sau aproape în toate, sînt scoase în evidenţă şi “reabilitate” principiile
fundamentale ale Dreptei în general şi ale Dreptei tradiţionale româneşti în
special (tradiţie, spiritualism, naţionalism, realism etc.), confruntate mereu
cu “provocările” actualităţii. Punînd în evidenţă aceste principii, pe care se
fundamentează Dreapta autentică, nu cea retorică şi conjuncturală (ce adeseori
nu-i decît o stîngă recondiţionată), autorul se străduieşte şi reuşeşte să le
prezinte în esenţa lor vie şi creatoare, făcînd o netă distincţie între tradiţie şi tradiţionalism, ortodoxie
şi ortodoxism, naţionalismul firesc şi naţionalismul
retoric şi exclusivist.
Aşa,
de exemplu, prezentînd diferenţele dintre tradiţie
şi tradiţionalism sau “apucătură” (“apucătura
fiind o formă curentă a tradiţionalismului prost”), el spune: “Tradiţia este o
realitate întotdeauna vie, dinamică şi organică; dacă un dat tradiţional îşi pierde aceste atribute,
atunci nu mai avem de-a face cu o tradiţie propriu-zisă, ci doar cu o simplă
relicvă a trecutului... Aceasta este şi diferenţa fundamentală între Tradiţie şi tradiţionalism: prima este memorie
creatoare, al doilea este memorie
osificată. Orice tradiţionalism riscă, în ultimă instanţă, să se constituie
într-un cimitir al Tradiţiei, într-un formalism rigid şi dezgustător, precum
cel al fariseilor din vremea lui Iisus” (pag. 25). Deşi nu agreez abuzul de
citate, nu mă pot abţine să nu reproduc şi sfîrşitul acestui edificator eseu: “Căderea
Tradiţiei în apucături este semnul morţii sufleteşti a unui neam – o formă de
scleroză comunitară... Urgenţa acestei vremi ar fi să ne (re)descoperim
tradiţiile şi să ne cenzurăm apucăturile. Să ne asumăm trecutul/memoria în
spirit, nu în literă... Să părăsim idolii tribului pentru Dumnezeul Cel Viu,
Care este Alfa oricărei tradiţii şi Omega oricărei apucături” (pag. 27).
De
asemenea, în mai multe dintre eseurile din volum, e repusă în discuţie problema
naţionalismului, care, “în sensul lui firesc, nu reprezintă decît
conştientizarea, asumarea, apărarea şi valorificarea creatoare a unei
identităţi supraindividuale obiective” (“Naţiunile şi bunul Dumnezeu”). Autorul
analizează cauzele care au dus, în acest veac, la compromiterea nemeritată a
naţionalismului autentic şi legitim, pînă la identificarea lui abuzivă şi
tendenţioasă, de către ideologiile stîngiste şi mondialiste, cu şovinismul
(xenofobia, rasismul). “Naţionalismul – spune autorul, reluînd anumite consideraţii
din Spiritul dreptei – nu este, cum
se crede, doar o atitudine politică între altele; el înseamnă valorificarea la
toate nivelurile a specificului naţional
al unei etnii date, actualizarea creatoare a tradiţiei, expresia sincronică a
unei diacronii legitimante” (pag. 56). În opinia sa, “tendinţei dizolvante de
uniformizare mondialistă, ce ameninţă să prefacă lumea într-o masă amorfă şi
sterilă... i se poate răspunde numai printr-o contra-tendinţă de recuperare şi
armonizare practică a diferenţelor
specifice – singura în conformitate cu ordinea ontologică şi cu raţiunile
ultime ale lumii lui Dumnezeu” (“ordinea firească a lumii lui Dumnezeu” este un
adevărat refren al scrisului său).
Bineînţeles,
în volum sînt abordate multe alte teme, atît politice, cît şi spirituale (zóon politikón şi homo religiosus fiind, în realitate, două ipostaze complementare
ale “omului istoric”). Aş semnala mai cu seamă rechizitoriul “idealismului
materialist” (“Sensul unei resurecţii...”), definirea “adevăratului europenism”
(“În căutarea Europei pierdute”, “A fi european” – texte strîns legate de “Icoana
Europei creştine” din volumul Spiritul
dreptei...), poziţia fermă şi echilibrată împotriva antieminescianismului mistificator (“Oboseala
de Eminescu”) sau, în special spre sfîrşitul volumului, punerea în discuţie a
unor probleme vitale ale creştinismului la acest sfîrşit de veac şi de mileniu
(inclusiv raportul acestuia cu democraţia).
În
orice caz, dacă fie şi numai răsfoirea acestui volum va reuşi să-i “pună pe gînduri”
măcar pe unii dintre cei ce se vor încumeta să-l deschidă, atunci editarea lui,
chiar în condiţiile gafei editoriale care-l umbreşte atît de surprinzător şi de
nemeritat, nu va fi fost de prisos.
Demostene ANDRONESCU
[1] Răzvan
Codrescu, Exerciţii de “reacţionarism”.
Între zóon politikón şi homo
religiosus, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1999, 128 pagini, preţ neprecizat.
[2] Dintr-o
evidentă (şi greu scuzabilă) eroare redacţională, în loc de “să exalte”, în
volum apare… “să excite” (v. pag. 7, nota)!
[3]
“Artizanii” direcţi ai acestei “performanţe” sînt cu grijă nominalizaţi în
volum: Călin Stegerean (coperta), Monica Cremene (redactor), Ioan Rusu
(tehnoredactor)... Trei, Doamne, şi toţi trei!
[4] Inclusiv a
d-lui Codrescu, care-şi încheia “Nota introductivă” (v. pag. 8) cu aceste
cuvinte ce mi s-au părut (din cît îl cunosc) sincere: “Am răspuns, în felul
acesta, unei solicitări mai vechi a Editurii Dacia, căreia îi păstrez
neconvenţională consideraţie şi simpatie”...
[5] Nici vorbă
de vreo “reparaţie”! D-l Radu Mareş s-a pensionat puţin după aceea, iar editura
clujeană, cîndva onorabilă, a devenit reputată pentru calitatea deplorabilă a
ediţiilor sale (cam în aceeaşi perioadă, ea a “masacrat” editorial şi o carte a
părintelui Calciu, Rugăciune şi lumină
mistică, deşi n-a reuşit chiar aceeaşi “performanţă”; s-a întrecut însă pe sine cu editarea unui volum de versuri al fostului deţinut politic Ovidiu Vasilescu, ediţie încă şi mai aspru recenzată de acelaşi Demostene Andronescu: “Dacia 2000 sau apocalipsa editorialisticii româneşti. În jurul volumului Strigăt către îngerul meu de Ovidiu Vasilescu, apărut la Editura Dacia din Cluj în 1999”, în Puncte cardinale, anul X, nr. 1-2/109-110, ianuarie-februarie 2000, p. 10). Din Editura Dacia
s-a desprins Editura Eikon, net superioară. [Nota
Blog]
[6] Răzvan
Codrescu, Spiritul dreptei. Între
tradiţie şi actualitate, Editura Anastasia, Bucureşti, 1997, 200 pagini.
[7] Spiritul dreptei..., pag. 5.
* Demostene Andronescu, “Cronica unei gafe
editoriale”, în Puncte cardinale,
anul IX, nr. 5/101, mai 1999, p. 7.
Mostră din interiorul cărţii “masacrate” editorial
Mai puteţi citi pe
acest blog:
*
Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
*
Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
*
Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade – «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
*
Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
*
Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
*
Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
*
Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
*
Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
*
Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) –
“Apelul unui licean către «oastea naţionalistă»” (1995)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria şi organizaţiile
internaţionale” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita «iubirii»” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat
moral” (1998)
*
Antologia
Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
*
Antologia Punctelor cardinale (XXXVI) – “Biserica să
nu se teamă de puternicii zilei!” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXVII) – “Aspecte ale dialogului
religie-cultură…”
(1999)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXVIII) – “Puncte cardinale 100”: “La
aniversară”, “Măcel de Buna Vestire”, “Marginalii” (1999)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu