Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în
ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a
apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre
această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
1998
«BISERICA
SĂ NU SE TEAMĂ
DE
PUTERNICII ZILEI!»
DIALOG
CU PĂRINTELE GH. CALCIU-DUMITREASA [1]
Ce reprezintă Romfest pentru România?
Romfest reprezintă o formă de manifestare generală a exilului românesc,
pentru exilul românesc, în care cei din exil îşi spuneau punctul de vedere, în
religie, în cultură, în ştiinţă, în istorie, în morală, aceasta fiind forma
noastră de rezistenţă culturală, ca să nu uităm rădăcinile şi cultura în care
am crescut. Abia acum [septembrie 1998] am intrat în legătură directă cu ţara.
Care a fost contribuţia dumneavoastră?
Am fost ales preşedinte al Comitetului Internaţional; am participat la
toate întrunirile, am păstrat un spirit treaz, impunînd în special prin
formele de gîndire religioasă în cadrul acestui Romfest.
România se bucură încă de existenţa unor părinţi înduhovniciţi. Cum
vedeţi rolul lor în recunoaşterea spiritualităţii româneşti? Americanii au un
Daniil Sihastrul?
Nu. Americanii nu au un Daniil Sihastrul. Americanii rămîn uluiţi de
ortodoxia românească, ce începe să fie tot mai cunoscută, deşi noi sîntem
foarte puţini acolo – o picătură. Totuşi, cei ce iau contact cu Ortodoxia rămîn
uluiţi în faţa ortodoxiei noastre clasice, aproape primar creştine, într-o societate
care a uitat de Dumnezeu, sau socoteşte că Dumnezeu este ceva ce ţine doar de
viaţa intimă, subiectivă a cetăţeanului.
România ar putea avea un Daniil Sihastrul al zilelor noastre?
Sigur
că da. Nu chiar ca un Daniil Sihastrul, că nu mai avem nici noi domnitori
,,unşi’’ care să vină la el, dar cred că părinţii care sînt aicea,
predicatorii, spoveditorii, stareţii, şi sînt destul de mulţi, ei sînt formele
vii ale sihăstriei lui Daniil în viaţa românească.
Care este jertfa pe care trebuie să o facă Biserica pentru a recîştiga
cu timpul ceea ce a pierdut în perioada comunistă?
Biserica, în primul rînd, trebuie să-şi schimbe modul de a gîndi. Am
constatat că şi preoţii şi ierarhii gîndesc într-un mod încă tributar
comunismului, adică socotesc că Biserica e doar un colţ din viaţa românească;
trebuie să rămînă acolo, cuminte, să nu se amestece deloc în viaţa socială,
ceea ce e fals. Biserica e cea care trebuie să dea norme de gîndire, norme de
comportament în viaţa socială, fără a se teme de puternicii zilei.
Sînteţi de acord cu implicarea Bisericii în politică? [2]
Sînt de acord, dar nu în sensul de a-i scoate pe preoţi din altar şi
a-i duce în Parlament, ci în sensul de a şti care sînt parlamentarii creştini
şi care nu. În felul acesta se face peste tot. America are organizaţii extrem
de puternice, care influenţează Parlamentul şi alegătorii. Am şi un exemplu:
organizaţia religioasă Coaliţia Creştină a stăruit pe lîngă Clinton vreme
îndelungată; luni de zile s-au luptat ca să nu se trimită un ambasador
homosexual în Belgia, şi au reuşit.
Biserica Ortodoxă Română ar putea contribui la clarificarea României?
Absolut. Biserica deţine istoria României în formele ei adevărate,
prin părinţii şi ierarhii care au contribuit la unificarea României, la
creşterea ei, la alte evenimente importante. Memoriile sînt păstrate,
documentele sînt păstrate în Biserică, şi ar trebui să contribuie foarte mult
la clarificarea multor probleme, la limpezirea sensului însuşi al acestei
istorii.
Se poate vorbi de un Piteşti psihologic, în condiţiile avalanşei obsesive
a unei “reeducări occidentale”?
În sensul acesta, da. Se poate vorbi de o anume violenţă. Aceleaşi
forţe demonice, care au lucrat acolo prin violenţă şi crimă, lucrează astăzi
prin dezinformare, prin tentaţii, prin burse în străinătate, prin interdicţia
atitudinilor cu adevărat creştine şi prin slăbirea moralităţii.
Internetul, televiziunea, muzica modernă, modernismul în general, pot
dăuna sufletului, în felul unei patimi?
Sigur că da, absolut. Putem spune că, rău întrebuinţate, sînt lucruri
diabolice; dar oricum, Biserica, trăind în mijlocul lor, trebuie să le
folosească şi ea pentru a-şi exprima punctul de vedere şi a răspîndi învăţătura
creştină. Ele pot fi exorcizate, puse în slujba lui Dumnezeu.
Care este adevărata libertate a omului?
Adevărata libertate a omului este să cunoască Adevărul. “Adevărul vă va
face liberi”, stă scris [Ioan 8, 32].
Există vreo diferenţă între libertate şi libertinaj? Mulţi le confundă.
Dacă libertatea e cunoaşterea Adevărului, libertinajul e ignorarea
Adevărului, acceptarea minciunii drept Adevăr.
Ce ne puteţi spune despre mişcarea ecumenică la nivel mondial şi
naţional?
Mişcarea ecumenică este o formă a mişcărilor internaţionaliste pe plan
religios, în care se încearcă desfiinţarea naţiunilor, instituirea unor noi
guverne mondiale, pe care nimeni nu le-a uns şi care urmăresc doar gloria lor,
buna lor viaţă şi satisfacerea dorinţei lor de a conduce popoarele. Ecumenismul
de acest gen este în sine o acţiune diabolică şi sînt de acord cu unii teologi
greci care spun că ecumenismul este cea mai mare erezie a secolului nostru.
Mulţi dintre oamenii noştri politici prezintă iluminismul ca pe un
lucru pozitiv, prin aceasta încercîndu-se eliminarea creştinismului.
Ei consideră iluminismul ca pe un lucru pozitiv pentru că aceasta
justifică abaterile morale, toate abaterile de la credinţă, constituind
temelia de la care porneşte internaţionalismul ateu de astăzi. Iluminismul este
o mare pacoste şi rămîne responsabil de toată disoluţia lumii moderne.
Mulţi dintre aceia care încearcă să scoată la lumină nişte adevăruri de
neam, de credinţă, lucrurile care se ascund în continuare, sînt catalogaţi
drept fanatici, nebuni sau oameni care n-au ce face...
Lucrul acesta s-a întîmplat dintotdeauna creştinismului, să nu ne
mirăm! Noi nu sîntem din lume. Dacă urmăm învăţătura lui Hristos, nu sîntem
din lume. Aşa cum spune Învăţătorul în rugăciunea Sa [cf. Ioan, cap. 17]: Noi nu sîntem din lume, de aceea ei nu se roagă
pentru noi, fiindcă lumea nu iubeşte ce nu este al ei; noi sîntem din altă
lume, lumea nu ne iubeşte, dar noi trebuie să ne împlinim misiunea noastră,
încredinţată de Iisus Hristos, în această lume dificilă şi vrăjmaşă.
Tineretul reprezintă viitorul. Ce ar trebui să facă tinerii? Ce le
transmiteţi?
Tinerii să se întoarcă la credinţa cea adevărată, la Ortodoxie, la
formele ei autentice, nu la cele moderniste. Ştiu că o serie de ierarhi sînt
ecumenişti, introduc un laxism moral în sufletul tinerilor, iar acesta este
lucrul cel mai de sminteală. Atîta vreme cît atacurile vin din afară, tinerii
le sesizează ca pe un pericol; cînd vin însă din interior, de la ierarhii lor,
nu le mai sesizează ca atare, ci ca pe o formă nouă a Ortodoxiei. Este fals.
Pentru aceşti ierarhi, preoţi sau profesori de teologie, ţin să amintesc ceea
ce a spus Mîntuitorul [cf., de pildă, Matei 18, 7]: Vai de cel smintit, dar mai vai de cel prin care
intră sminteala în om! Îi îndemn pe tineri să cerceteze Sfinţii Părinţi
(vieţile lor), viaţa monahală din trecut, să cerceteze mănăstirile unde monahii
trăiesc o viaţă cu adevărat creştină şi să urmeze exemplul viu al acestora.
Unele mănăstiri au început să-şi manifeste dezacordul, deocamdată
neoficial, în legătură cu ecumenismul. Foloseşte la ceva?
Sigur că da. Probabil că ştiţi că deja cîteva Biserici ortodoxe au
ieşit din ecumenism, spre exemplu Biserica Sîrbă, Biserica Georgiană, Biserica
din Ierusalim. Dacă Biserica Sîrbă a ieşit din ecumenism, faptul se
datorează semnăturilor şi protestelor monahilor (împreună cu o parte a
preoţilor parohi). În cele din urmă, Sfîntul Sinod Sîrb a cercetat cererile
lor şi a decis ieşirea din ecumenism. S-ar putea să se întîmple şi la noi acest
lucru. Eu am sperat aşa de mult că următoarea ţară va fi România! Noi avem o
tradiţie, o cultură monahală, o trăire extraordinară. De ce să se anuleze
această trăire? Poţi fi într-o relaţie cu orice Biserică, dar nu într-o mişcare
ecumenică, de tip sincretist, în care Ortodoxia este strîmbată, în care
tradiţia este anulată sau modificată în sens negativ. Să rămînem noi ca noi, în orice relaţie cu orice
Biserică, dar nu într-o mişcare ecumenică de genul acesta...
A consemnat
Fr. Petru Mitra
(Mănăstirea
Petru-Vodă)
[1] Interviul a fost acordat cu
prilejul primei ediţii Romfest organizate
în ţară. [Nota Blog]
[2] Era viu dezbătută pe atunci
o afirmaţie în acest sens a Î. P. S. Bartolomeu al Clujului. [Nota vol. 2012]
* Fr. Petru Mitra, “«Biserica să nu se teamă de
puternicii zilei!». Dialog cu Părintele Gh. Calciu-Dumitreasa”, în Puncte cardinale, anul VIII, nr. 12/96,
decembrie 1998, p. 9. Text inclus în mai multe volume ale Părintelui Calciu,
cel mai recent fiind Fiţi jertfelnici. De
la cuvintele către tineri la mărturiile testamentare, ediţie îngrijită,
postfaţă şi note de Răzvan Codrescu, cu o postfaţă de Lucian D. Popescu,
Editura Christiana (col. “Cruciaţii secolului XX”), Bucureşti, 2012 (a se vedea
pp. 115-119).
Ultimul popas la Petru-Vodă (toamna 2006)
Mai
puteţi citi pe acest blog:
* Antologia
Punctelor cardinale (I) – “Cine se teme de naţionalism?” (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (II) – Interviu cu Părintele Calciu (1991)
* Antologia
Punctelor cardinale (III) – “Mircea Eliade - «credinciosul fără
Dumnezeu»?” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
* Antologia
Punctelor cardinale (VI) – “Necesara despărţire a apelor” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VII) – “Distincţii necesare” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (VIII) – “Spiritul viu al dreptei” (1993)
* Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (X) – “Necesitatea unei viziuni de dreapta...”
(1994)
* Antologia
Punctelor cardinale (XI) – “Apelul unui licean către «oastea
naţionalistă»” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XII) – “Confruntarea dintre Memorie şi Uitare”
(1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIII) – “Martin Luther şi evreii...” (1995)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIV) – “Dreptatea d-lui Pleşu” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XV) – “Pe marginea unei decepţii” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVI) – “Unde d-l Pleşu nu mai are dreptate”
(1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVII) – “Viaţa – proprietate de stat” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XVIII) – “Sensul unităţii creştine” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XIX) – “Căderea Cuvîntului în cazuri” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XX) – “O reacţie a d-lui Patapievici” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXI) – “San Juan de la Cruz: Romances”
(1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXII) – “Inchiziţia marxistă împotriva lui
Mircea Eliade” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIII) – “Domnul Petru Creţia şi «legionarul de
1,65»” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIV) – “Iarba verde de acasă…” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXV) – “Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVI) – “Nici printre evrei n-a lipsit
admiraţia pentru Codreanu!” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXVIII) –
“Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
* Antologia
Punctelor cardinale (XXIX) – “Stafia comunismului la
Paris” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXX) – “«Dogma capitală» a «Noii Ordini
Mondiale»” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXI) – “Falimentul speranţei” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXII) – “Masoneria
şi organizaţiile internaţionale” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXIII) – “Ispita
«iubirii»” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXIV) – “Apostrof-area ca asasinat moral” (1998)
* Antologia Punctelor cardinale (XXXV) – “Fabulă cu trandafir” (1998)
Poate ma obisnuisem eu cu vechea dumneavoastra imagine de pe prima pagina a blogului, dar imi pare tare rau ca ati inlocuit-o. Nici cea noua nu e urata, dar paca tot cea veche era mai frumoasa si mai expresiva (mai ales cand aparea la comentarii).
RăspundețiȘtergereNu-i prima observaţie în acest sens (sînt înduioşat de reacţiile la un detaliu atît de futil), dar am hotărît să fie ultima. Vorba aceea: cititorii noştri, stăpînii noştri! Nu mai risc cu alta, ci repostez fotografia de dinainte, care n-a pricinuit niciodată vreo obiecţie. (Totuşi, în paranteză fie spus, e inevitabil ca, pe măsură ce trece vremea, să fiu mai bătrîn şi mai urît. La tinereţe, urîţenia e o cruce mai grea, dar cu timpul se uşurează; în cazul meu, parafrazîndu-l pe Creangă, „frumos ca anul acesta, şi ca anul trecut, şi ca de cînd mă ştiu, niciodată n-am fost”.)
RăspundețiȘtergereIată, am revenit!
RăspundețiȘtergereAştept şi eventuale comentarii despre interviul Părintelui Calciu...