Revista Puncte cardinale a fost întemeiată în
ianuarie 1991 de către veteranul de război şi fostul deţinut politic Gabriel-Iacob Constantinescu şi a
apărut lunar la Sibiu, fără nici o întrerupere, timp de 20 de ani (240 de
numere). Nucleul redacţional a fost alcătuit din Gabriel Constantinescu, Răzvan
Codrescu, Demostene Andronescu, Marcel Petrişor şi Ligia Banea (n.
Constantinescu). Generaţia închisorilor comuniste a fost sufletul revistei şi
i-a dus greul. Lista alfabetică a tuturor colaboratorilor şi a sprijinitorilor
mai importanţi ai revistei poate fi accesată aici. Pentru detalii despre
această antologie on-line, a se citi aici. (R. C.)
1998
STAFIA COMUNISMULUI LA PARIS
S-au împlinit 80 de
ani de la revoluţia bolşevică din Rusia şi bilanţul crimelor comuniste din
întreaga lume se vădeşte tot mai înspăimîntător: cel puţin 85 de milioane de
morţi, iar după unii chiar peste 100 de milioane! Şi – nota bene – chinezii încă nu şi-au deschis arhivele! Presa
occidentală (şi în special cea franceză) nu mai pridideşte să se întrebe: cum
de s-a putut ca un atît de îndelungat sistem totalitar, întemeiat pe cel mai
mare genocid din istorie, să se constituie şi să dăinuiască?!
Dar îndărătul acestei
întrebări se ridică o alta: în fond, ce se ştie astăzi, în „lumea liberă”,
despre acest înspăimîntător GULAG şi cum se face că atîţia democraţi şi
pacifişti s-au putut lăsa seduşi de comunism?! Iată una dintre principalele
preocupări în mass-media din Occident
după publicarea, în toamna care a trecut [1997], a cărţii unui grup de
istorici, în frunte cu Stéphane Courtois, Le
livre noir du communisme (a se vedea, pentru detalii, pagina 4 a numărului
de faţă [1]).
Răspunsul? Din
păcate, o insolită încercare „explicativă”, fără o reală preocupare pentru
stabilirea responsabilităţilor istorice şi morale (adică invers de cum se
procedează atunci cînd se ridică problema holocaustului antievreiesc, deşi
victimele comunismului au fost mult mai numeroase)!
O mare de articole
(în special în presa de centru şi de stînga) gravitează în jurul problemei mai
degrabă timid şi confuz, pentru ca totul să culmineze cu faimoasa emisiune
televizată a lui Jean-Marie Cavada – Le
marche du siècle – de pe canalul France
3, din ziua de 4 decembrie 1997. Invitaţi: Jean-François Revel (scriitor şi
jurnalist), Jean Ferrat (cîntăreţul care, în 1980, făcea apel la „continuarea
luptei pentru realizarea idealului comunist”), Stéphane Courtois (istoric şi
co-autor al cărţii menţionate), Jacques Rossi (comunist francez cu 19 ani de gulag),
Robert Hue (secretarul Partidului Comunist Francez), reprezentanta agenţiei France Press la Moscova, apoi Pavel
Gracev (fost colaborator al lui Gorbaciov) şi un disident chinez recent
eliberat, aflat actualmente în S.U.A. (de unde a fost contactat telefonic),
asistaţi de o pleiadă de tineri jurnalişti care nu au mai apucat să ia
cuvîntul.
Tema emisiunii: „85
de milioane de morţi – sumbra istorie a comunismului”. Primii cărora li s-a dat
cuvîntul au fost comuniştii, foşti şi actuali, care au încercat cu toţii nu
atît să inculpe fenomenul, cît să-l justifice, invocînd „necesitatea”
diferitelor contexte istorice în care acesta s-a exercitat. Culpabil pentru
excesele criminale, unul singur: Stalin; Lenin a fost motivat şi chiar scuzat,
pentru decretele lui de represiune în masă, prin cunoscutul şablon
propagandistic „Revoluţia nu se face cu mănuşi” şi prin „necesitatea luptei de
clasă în Rusia post-ţaristă”…
Nici urmă de
analiză critică şi de inculpare a doctrinei marxismului dialectic sau istoric,
nici o menţiune despre cei care l-au conceput şi l-au pus în practică, în Rusia
şi apoi în întreg lagărul comunist; un Mao abia de a fost menţionat, iar un
Fidel Castro a fost acuzat ca „revoluţionar”, evitîndu-se termenul de comunist… De asemenea, nimic despre
relaţiile diverselor partide comuniste „frăţeşti” din Occident cu U.R.S.S.
(care le-a susţinut în permanenţă) şi cu guvernele altor ţări comuniste; ba,
cînd cineva a încercat totuşi să atingă problema, printr-o întrebare pusă lui
Robert Hue, indignarea stîngii deranjate de curiozitatea „istoricilor burghezi”
a luat caracterul unui protest coral, acuzaţiile întorcîndu-se împotriva celor
ce mai îndrăznesc să conceapă astfel de întrebări după ce… „a existat un proces
la Nürnberg”!!! N-au lipsit nici invectivele de „fascişti”, „nazişti”, „pétainişti”
şi „lepenişti”, iar la protestul lui Jean-François Revel „de a nu se mai servi
mereu aceeaşi salată”, vocea i-a fost acoperită de corul comuniştilor indignaţi,
încît n-a mai fost chip să continue. Adevărată „solidaritate de clasă” (dacă nu
cumva şi de… rasă) împotriva incapacităţii comprehensive a curioşilor
intelectuali!
Această ofensivă
tupeistă a stîngii nu se rezumă însă la nivelul audio-vizualului; ea se
regăseşte în întreaga presă scrisă. Ori de cîte ori se aduce vorba despre
comunism, faptul este înecat între articole care scot în evidenţă Holocaustul
imputat forţelor anticomuniste, se inventează cazuri tip Papon, se ponegreşte
abrupt „fundamentalismul” islamic, forţîndu-se sugestia că excesele
comunismului n-ar fi fost decît de ordin defensiv; ba mai mult: un panaceu universal
pentru mizeria umanităţii!
Revolta
comuniştilor din Occident întrece însă orice măsură atunci cînd cineva
îndrăzneşte să compare gravitatea ororilor comuniste cu cea a nazismului; într-un
adevărat acces de turbare, sînt ameninţaţi cei ce, chipurile, şi-ar fi uitat
trecutul de „naţionalişti” şi „luptători anticomunişti” – etichete politico-sociale
infamante, „fără drept de recurs”! Fără drept de recurs în faţa cărui for? –
îţi vine să te întrebi. Nefiind în discuţie nici Justiţia imanentă şi nici cea
transcendentă, ideea ar fi că învinşii nu au dreptul la cuvînt, că punctul de
vedere al victimei nu contează…
Cu toate acestea,
nedumeririle şi întrebările incomode persistă, mai limpede sau mai vag
formulate: „Să fi fost filosofii noştri de stînga – faimoasa stîngă franceză! –
nişte iresponsabili şi/sau nişte impostori?”. Oare toţi cei ce strigau în
Franţa anilor postbelici: „Nu-i putem dezamăgi pe muncitorii noştri cu fapte
care se întîmplă atît de departe de noi!” (răspunsul lui Sartre către Camus, care-i
propunea să dezvăluie tot ce s-a întîmplat şi se întîmpla încă în lagărele de
muncă de dincolo de „cortina de fier”) erau nişte complici indirecţi şi nişte
instigatori la masacre? Nu apar toţi aceştia, la ceasul tragicului bilanţ,
drept nişte imbecili „tovarăşi de drum” (după vorba lui Lenin) ai regimurilor
criminale din fostul lagăr comunist?
Se pare că avea
dreptate cel care susţinea cîndva că Dumnezeu pune la îndemîna omului trei
posibilităţi – buna-credinţă, inteligenţa şi comunismul –, din care omul nu
poate alege decît două: dacă e comunist şi de bună-credinţă, atunci nu poate fi
inteligent; dacă e comunist şi inteligent, atunci nu poate fi de bună-credinţă;
dacă este inteligent şi de bună-credinţă, atunci nu poate fi comunist…
Oare cei care discută
comunismul în parametrii oferiţi de Occidentul actual, căutînd „explicaţii” şi „justificări”,
în care categorie se încadrează? Nu cumva are dreptate Laurent Mayet,
redactorul-şef de la Science et Avenir
[2], atunci cînd observă: „Discursurile
lor, deliberat obscure, precum şi lipsa de onestitate care le însoţeşte, nu fac
decît să otrăvească o parte din viaţa noastră intelectuală, întărind
antiintelectualismul facil, deja foarte răspîndit în rîndurile populaţiei”?
Pentru noi, cei din
Est, victime directe ale ideologiei comuniste colportate în şi din Occident,
chiar şi acest verdict sună destul de edulcorat, pentru că sîngele ne ţîşneşte
din fiecare amintire…
Marcel PETRIŞOR
[1] Trimiterea este la articolul
lui Gabriel Constantinescu „Între falimentul comunismului şi «revoluţia
neîmplinită»” (pp. 4-5), care includea o recenzie a cărţii coordonate de Stéphane
Courtois: Le livre noir du communisme – Crimes,
terreur, répression,
Robert Laffont, Paris, 1997. Lucrarea a fost tradusă
destul de repede şi în româneşte: Cartea neagră a comunismului –
Crime, teroare, represiune, Editura Humanitas, Bucureşti, 1998, cu un
adaos redactat cam în grabă – pp. 727-776 – privitor la comunismul din România (de care autorii
francezi aproape că au făcut abstracţie), alcătuit, sub egida Academiei
Civice, de către Dennis Deletant, Gh. Onişoru, Marius Oprea, Romulus Rusan,
Ştefan Mariţiu. [Nota Blog]
[2] Publicaţie franceză de
popularizare ştiinţifică, poziţionată ceva mai la dreapta. [Nota Blog]
* Marcel Petrişor, „Stafia comunismului la Paris”, în Puncte cardinale, anul VIII, nr. 1/85,
ianuarie 1998, p. 1.
Autorul articolului (fotografie din anul 2009)
Mai
puteţi citi pe acest blog:
*
Antologia
Punctelor cardinale (V) – “«Resurecţia» lui Nichifor Crainic între
bucurie şi dezamăgire” (1992)
*
Antologia
Punctelor cardinale (IX) – “Dimensiunea transcendentă a politicului:
Mişcarea Legionară” (1994)
*
Antologia Punctelor cardinale (XXV) –
“Doar o vorbă să-ţi mai spun…” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVbis) – “«Doar o vorbă să-ţi mai spun...»” (1996)
*
Antologia Punctelor cardinale (XXVI)
– “Nici printre evrei n-a lipsit admiraţia pentru Codreanu!”
(1997)
* Antologia Punctelor cardinale (XXVII) – “Între zoón politikón şi homo
religiosus” (1997)
* Antologia Punctelor cardinale(XXVIII) – “Apocalipsa şi ştiinţa” (1997)
Articolul acesta imi aduce aminte de indignarile Monicai Lovinescu la adresa scenei intelectuale pariziene, cu prea putini R. Aron, Revel sau Besancon si prea multi, prea vizibili si prea cantati Sartre, Aragon si altii ca ei; cu relatarile despre amfiteatrele rarefiate de la cursurile lui Aron si pline de studenti entuziasti la cele ale lui Sartre...
RăspundețiȘtergere