Panayotis Nellas
MAICA DOMNULUI
ŞI UMANISMUL TEOCENTRIC
Introducere
În gîndirea Părinţilor Bisericii, în special a
Părinţilor greci, valoarea creaţiei se concentrează şi se dezvăluie în
omenitatea Mîntuitorului. Fiul lui Dumnezeu recapitulează de fapt în trupul Său
creaţia întreagă, o umple de viaţa Sa divină şi, prin înviere şi prin
trimiterea Duhului “peste tot trupul”, o imortalizează şi o îndumnezeieşte,
ceea ce reprezintă însăşi mîntuirea. Pe de altă parte, finalitatea proprie
creaţiei, ţelul către care aceasta se îndreaptă prin elanul iniţial cu care
Creatorul a înzestrat-o, este tot unirea cu Dumnezeu, theosis-ul, deci constituirea reală a trupului lui Hristos, a
Trupului concret al Persoanei istorice Hristos, care este trupul real al
Hristosului credinţei: Biserica. Iată de ce Fiul lui Dumnezeu – Care-i şi Fiul
Omului, “întrupat de la Duhul Sfînt şi din Fecioara Maria” – este în acelaşi
timp revelaţia ultimă a lui Dumnezeu şi împlinirea supremă a omului, desăvîrşirea vocaţiei umane. Dumnezeu ni Se descoperă ca Iubire şi Iubitor de oameni; omul devine theophoros
(purtător de Dumnezeu), “templu” şi “mădular” al Trupului Fiului lui Dumnezeu,
fiu al lui Dumnezeu şi “dumnezeu” după har.
Această poziţie a
Părinţilor, care reprezintă esenţialul învăţăturii de la Calcedon (sec. V),
conţine două orientări: prima evidenţiază mîntuirea realizată de Hristos în
Trupul Său şi dăruită întregii umanităţi prin Tainele Bisericii; iar a doua,
bazîndu-se pe prima şi dezvăluind-o, exprimă realitatea şi importanţa
contribuţiei umane, relevă taina divino-umană a sinergiei. Clasicismul
patristic a accentuat prima orientare fără a o ignora pe cea a doua. Într-o
hristologie pozitivă prin excelenţă, un umanism autentic!
Dar dacă perspectiva
hristologică a antropologiei a fost mulţumitor studiată pînă în prezent, ne rămîn
încă destule de făcut pentru a-i adînci conţinutul, şi anume perspectiva
antropologică a hristologiei. Întruparea Cuvîntului este în fond un fapt dublu:
Dumnezeu ia trup omenesc şi prin acest trup omul trăieşte viaţa dumnezeiască
– “Dumnezeu S-a făcut Om pentru ca şi
omul să se îndumnezeiască” (Sfîntul Atanasie cel Mare). Astfel, separîndu-le
numai în vederea studiului, putem distinge în Întrupare trei momente de
importanţă capitală: 1) Întruparea
Îl revelează pe Dumnezeu; ea însăşi este Revelaţia. 2) Prin Întrupare Dumnezeu intră în istoria omenirii; aceasta îi
dă posibilitatea să acţioneze în istorie nu numai prin energiile Sale necreate,
ci chiar prin Persoană. Tocmai de aceea Dumnezeu a putut să învingă din
interior diavolul şi moartea, salvînd omul. 3) În fine, Întruparea îl desăvîrşeşte pe om; prin ea îşi
împlineşte acesta vocaţia, devenind Dumnezeu-Om.
În cele ce urmează vom vedea cum o persoană umană,
Maria, fiica lui Ioachim şi-a Anei, prin harul Lui Dumnezeu, a jucat în mod
conştient şi hotărît un rol absolut esenţial în cele trei planuri ale “marii
taine” a iconomiei dumnezeieşti; şi vom mai vedea cum, prin însuşi faptul că a
născut pe Dumnezeu, această persoană umană întemeiază adevăratul umanism
creştin, umanismul teocentric [1].
I
Conform învăţăturii scripturistice şi patristice de
bază, Dumnezeu este inaccesibil, invizibil şi incognoscibil. Nimeni nu poate
vedea faţa Sa şi să trăiască (Ieşirea
33, 20). Chiar îngerii îşi acoperă faţa dinaintea lui Dumnezeu, din pricina
luminii Sale de
neîndurat [2]. Totuşi Dumnezeu a
creat omul cu scopul de a Se uni cu el şi de a-i împărtăşi viaţa. Dar pentru că
din punct de vedere ontologic există o prăpastie de netrecut între Dumnezeu şi
om, Dumnezeu Tatăl, în marea Sa milostivire, a vrut ca Fiul Său să ia asupră-Şi
trupul omenesc, astfel încît prin el o Persoană din Sfînta Treime să poată
deveni în mod concret vizibilă, iar viaţa lui Dumnezeu cu adevărat comunicabilă.
Sfîntul Irineu vede în Întrupare această motivaţie primordială: “Dumnezeu ni
S-a dăruit nouă ca unor prunci, în chip de lapte, pentru ca, hrăniţi la sînul
Trupului Său, să putem deveni în El veşnici” [3]. De asemenea, Sfîntul Isaac din Ninive spune că nici o făptură
– fie ea şi îngerească – nu poate privi spre Dumnezeu decît prin Trupul Lui
Hristos; chiar şi în rai, sfinţii tot pe Hristos Îl vor vedea [4].
Astfel, în Persoana lui Hristos, trupul omenesc
devine nu numai casă a Domnului, ci şi Dumnezeu concret, real. Căci şi pentru
acest Trup Tatăl a spus la Epifanie: “Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru
Care am binevoit” (Matei 3, 17).
Tocmai de aceea, împărtăşindu-ne cu acest Trup, ne împărtăşim cu Dumnezeu
Însuşi. Iar acest Trup este Trupul Fecioarei Maria. Sîngele Lui Hristos este Sîngele
Fecioarei Maria. Acest Sînge şi acest Trup al Fecioarei Maria, învăluindu-L pe
Dumnezeu, Îl revelează întregii creaţii. “Doar prin Fecioară Dumnezeu a venit
la noi […], ni S-a arătat […], înainte de ea fiind pentru toţi invizibil” [5].
De fapt, creîndu-l pe om după chipul Său, Dumnezeu
se lasă condiţionat de acum înainte, în raport cu creaţia, de către această
făptură liberă şi responsabilă, creată pentru a deveni chipul Său, adică
manifestarea Sa, revelarea Sa istorică. “Nici o altă creatură nu ne poate face
să-L cunoaştem pe Dumnezeu, fără numai omul – scrie Sfîntul Nicolae Cabasila.
Nici legea, nici cuvintele profeţilor, nici frumuseţea şi măreţia cerurilor,
nici îngerii… Numai omul care poartă în sine chipul lui Dumnezeu, dacă ni se
prezintă aşa cum este el după natura sa nepervertită, fără să aibă ceva rău în
el… poate într-adevăr să ni-L arate pe Dumnezeu” [6]. “Căci omul este slava Lui Dumnezeu” (1 Corinteni 11, 7).
Dar pentru ca trupul omenesc să fie demn de a-L
primi pe Dumnezeu şi de a-I da astfel posibilitatea să fie vizibil prin
făptură, acest trup trebuie să fie pur, lipsit şi de cel mai neînsemnat păcat
şi foarte frumos. În acest context, întîlnim importanta temă din istoria mîntuirii
cu cele două linii directoare în profundă corespondenţă, şi anume pedagogia
dumnezeiască şi sinergia omenească. De fapt, chiar în păcatul originar şi de-a
lungul marilor căderi ale omenirii.(Potopul, Sodoma etc.) a existat mereu “un
mic rest care, de bună voie, a rămas fidel lui Dumnezeu”. Din partea Sa,
Dumnezeu suscita consimţămîntul uman prin Duhul Sfînt şi conducea în mod
constant acest “mic rest” către ţelul său, iar astfel pedagogia dumnezeiască,
de-a lungul generaţiilor lui Avraam, Moise, David, ale profeţilor şi ale altor
sfinţi ai Vechiului Testament, a adus omenirea pînă în punctul de a da
minunatul rod care este Fecioara.
Conform acestei învăţături fundamentale din
patristica răsăriteană, Sfînta Fecioară nu este un individ izolat, venit pe
lume în mod accidental, ci ea reprezintă scopul
istoriei poporului ales, arborele crescut din rădăcina lui Iesei, rodul
pedagogiei dumnezeieşti şi a sinergiei omeneşti. La ea conduc toate faptele
Vechiului Testament. Ea împlineşte aspiraţiile omeneşti cele mai profunde. Sfînta
Fecioară Maria este prefigurată în Vechiul Testament prin norul din deşert,
prin rugul aprins, prin Sfînta Sfintelor etc.
Fiică a sfinţilor Ioachim şi Ana, bătrîni şi sterpi,
zămislită într-un act de supunere faţă de Dumnezeu, conform învăţăturii
Bisericii Ortodoxe, este supusă şi ea legilor stricăciunii şi morţii, ca urmare
a păcatului originar, căci, după cum spune Sfîntul Grigorie Palama [7], numai Hristos, Care nu a fost
zămislit din sămînţă bărbătească, nu se află sub păcatul strămoşesc; dar ea nu
purta totuşi greutatea păcatelor personale ale strămoşilor – ceea ce numim
astăzi ereditate – pentru că era
urmaşa unei mari familii de sfinţi a căror origine ajunge pînă la David şi
Avraam, pînă la Noe şi Adam, “fiul lui Dumnezeu” (Luca 3, 38).
Ea
însăşi, folosind la maximum elanul dumnezeiesc dăruit fiecărei persoane în
parte o dată cu zestrea primară a creării omului “după chipul lui Dumnezeu”, a
putut să devină sfîntă şi frumoasă, panagia.
Atunci Dumnezeu a numit-o “cea plină de har” şi prin gura trimisului Său i-a
adresat salutul Kaire (“Bucură-te!”).
După păcat, cînd durerea şi moartea au intrat în lume, acest salut este adresat
pentru prima oară unei persoane omeneşti, pentru că pentru prima dată a apărut
pe Pămînt o persoană atît de curată, lipsită de orice păcat, demnă de bucuria
raiului. Sfînta Fecioară, după cum spune Sfîntul Nicolae Cabasila, l-a urcat
astfel pe om pînă la măsura de dinaintea căderii şi pînă la măsura la care se
cuvenea să ajungă. Căci, demnă fiind să împlinească lucrarea pentru care a fost
creat omul, şi anume să realizeze în sine chipul şi slava lui Dumnezeu, ea,
altminteri decît Eva, de cum Dumnezeu a chemat-o la această lucrare, a acceptat
imediat. Umilul şi maiestuosul fiat a
dat astfel lui Dumnezeu posibilitatea să ia asupra Sa trupul omenesc şi, prin
chenoză, să-Şi facă apariţia în creaţie cu
şi prin acest Trup.
Acum
se clarifică două lucruri. Pe de o parte, omenirea, sub imboldul constant al
lui Dumnezeu, “sporeşte în creşterea lui Dumnezeu” (Coloseni 2, 19) şi ajunge să înfăţişeze lui Dumnezeu, prin
Fecioară, un trup capabil să devină veşmînt şi casă a Domnului. Pe de altă
parte, prin gura Sfintei Fecioare, omenirea I-a permis lui Dumnezeu să ia acest
Trup. Ca şi Eva, Maica Domnului ar fi putut să spună “nu” chemării lui
Dumnezeu, iar în acest caz Dumnezeu nu ar fi forţat libertatea făpturii Sale,
pentru că, distrugîndu-i libertatea, l-ar distruge omul însuşi. Iar Dumnezeu nu
poate să distrugă ceea ce a creat. Dar Fecioara a răspuns “da”. Şi astfel
trupul omenesc a devenit, prin Întrupare, revelaţia lui Dumnezeu.
Dar cuvîntul “trup”, în ebraică, înseamnă nu numai
“corp”, ci şi “om”. Cuvîntul Şi-a asumat de fapt nu numai corpul omenesc, ci şi
sufletul, voinţa, libertatea, gîndirea şi vorbirea omului, întreaga sa
structură, viaţa şi sensibilitatea sa, în afară de păcat. Toate acestea au
devenit, în Persoana lui Hristos, manifestarea şi revelaţia lui Dumnezeu.
Consecinţele
Întrupării sînt inimaginabile. Datorită acestui fapt, Biserica, Trupul Mîntuitorului,
şi nu numai Biserica în general, ci şi fiecare parohie în parte, constituie o
adevărată, o reală teofanie; Sfintele Taine, acte istorice, se celebrează
într-un timp şi într-un spaţiu eshatologice; viaţa morală creştină are ca scop
suprem manifestarea şi slava lui Dumnezeu: “Aşa să lumineze lumina voastră
înaintea oamenilor, încît să vadă faptele voastre cele bune şi să slăvească pe
Tatăl vostru cel din ceruri” (Matei
5, 16) şi “… voi sînteţi seminţie aleasă, preoţie împărătească, neam sfînt,
popor agonisit de Dumnezeu, ca să vestiţi în lume bunătăţile Celui ce v-a
chemat din întuneric, la lumina Sa cea minunată” (I Petru 2, 9).
Dacă
am vrea să evidenţiem toate consecinţele acestui adevăr (eclesiologice,
liturgice, estetice), subiectul s-ar prelungi foarte mult; limitele unui
articol ne obligă să-l lăsăm pe cititor să descopere singur subtilităţile
acestei taine teologice atît de bogate şi să trecem la al doilea punct al
studiului nostru, anume să vedem cum trupul omenesc, pe care Maica Domnului l-a
adus lui Dumnezeu ca prinos al omenirii, a devenit în persoana lui Hristos nu
numai revelaţie, ci şi “puterea” şi “dreptatea“ istorică a lui Dumnezeu.
II
După cum afirmă Sfîntul Apostol Petru, “ceea ce te
biruieşte, aceea te şi stăpînteşte” (II
Petru 2, 19); omul învins de diavol este subjugat după lege, deci diavolul
are stăpînire legitimă asupra lui. Pe de altă parte, Dumnezeu, slăvit de toată
făptura pentru dreptatea Lui, nu dorea să încalce drepturile nimănui, nici
chiar ale diavolului. De aceea, împotriva voinţei şi a atotputerniciei Sale, Dumnezeu nu l-a scos
pe omul căzut de sub stăpînirea diavolului, pentru a nu-i da acestuia ocazia
să-L acuze de nedreptate. Şi pentru că războiul nu se ducea nicidecum între
diavol şi Dumnezeu, ci între diavol şi om, era normal ca omul să-şi ia revanşa.
Dar oare cum ar fi putut omul subjugat să lupte
împotriva celui ce stăpînea lumea de la cădere încoace? Această victorie putea
fi numai lucrarea lui Dumnezeu. “Din această pricină a trebuit ca Dumnezeu şi
omul să conlucreze, iar cele două firi au trebuit să se unească în una şi
aceeaşi persoană, şi anume în aşa fel ca una din ele să fie biruită, iar
cealaltă să iasă învingătoare. Şi atunci iată ce s-a întîmplat: Însuşi Dumnezeu
vine şi, în locul omului, ia asupra Sa lupta contra fărădelegii, fiind El de
acum şi om. Iar ca om liber de orice păcat, El cîştigă biruinţa asupra
păcatului, căci este şi Dumnezeu” [8].
Omul nu se putea elibera singur de sub tirania
diavolului, nici Dumnezeu singur nu o putea face. Iată că numai Cuvîntul
întrupat a avut, în acelaşi timp, şi posibilitatea de a lupta împotriva lui, şi
pe aceea de a-l birui. Putem acum înţelege de ce trupul, adică natura umană a Mîntuitorului,
a devenit forţa, puterea, “armătura” lui Dumnezeu împotriva diavolului.
De fapt, dacă Dumnezeu nu ar fi avut Trup, cum ar fi
putut El să Se frîngă pentru toţi, “cu moartea pre moarte călcînd”? Dacă nu ar
fi avut Sînge, cum ar fi putut El “să spele păcatele lumii”? Dacă n-ar fi putut
suferi, cum ar fi putut El să vindece rănile lumii şi să restaureze natura
umană în integritatea ei?
Dar, pe de altă parte, dacă o persoană umană nu I-ar
fi dat de bună voie acest trup, cum ar fi putut Dumnezeu să-l obţină – El, Care
respectă pînă şi libertatea puterilor răului? De-a lungul tuturor veacurilor
Vechiului Testament, Dumnezeu a cerut (şi, de fapt, a aşteptat) din partea
oamenilor o colaborare decisivă. Dar nici un profet şi nici un sfînt, înainte
de Maica Domnului, nu a putut să I-o ofere. Sfînta Fecioară a fost cea dintîi
care L-a ajutat pe Dumnezeu să înfăptuiască mîntuirea lumii! Ea I-a pregătit
după cum se cuvenea şi I-a oferit în mod liber trupul prin care El, Cel singur
atotputernic, a învins moartea şi puterile întunericului. Astfel, prin Trupul Mîntuitorului,
natura umană a scăpat de rău şi de jugul morţii. Şi fiecare persoană umană în
parte, întrucît participă la firea omenească îndumnezeită a Mîntuitorului,
participă de acum înainte la Viaţa şi la Învierea Sa.
Între
trupul Maicii Domnului şi cel al Fiului său există o legătură tainică. În
realitate, Trupul Mîntuitorului este Trupul Maicii Sale; dintr-un anumit punct
de vedere, trupul Fecioarei Maria este întocmai Trupul îndumnezeit al Fiului
ei. Sfînta Fecioară este prima care s-a unit cu Hristos într-un mod foarte
intim şi concret, chiar s-a hristificat; de aceea trupul său nu a rămas pradă
stricăciunii morţii, ci a fost luat la cer de către Fiul său, ca garanţie a
înălţării la cer cu trupul a tuturor sfinţilor.
Dar
taina Maicii Domnului, manifestare supremă a umanităţii desăvîrşite, este strîns
legată de taina Bisericii. Ca şi Persoana Mîntuitorului, Biserica este
însoţirea mistică dintre Dumnezeu şi creaţia Sa, unirea foarte intimă şi fără
confuzie dintre firea dumnezeiască şi firea omenească. Or, Dumnezeu singur,
fără colaborarea omenirii, nu putea înfăptui această unire. De-a lungul
secolelor Vechiului Testament, Duhul Sfînt a condus şi a pregătit omenirea,
sfătuind şi întărind pe profeţi şi pe sfinţi, dar El acţiona întotdeauna din
exterior, nu personal, adică numai prin oameni, în măsura în care aceştia îi
erau disponibili. Dar prin întruparea Fiului Lui Dumnezeu în pîntecele fericit
al Maicii Domnului, e pentru prima oară cînd o Persoană din Sfînta Treime a
venit în lume, a locuit şi a acţionat nemijlocit în istorie.
Înainte, cînd cele două firi erau despărţite, omul
trăia în moarte şi robie, în timp ce, raportat la creaţia Sa, Dumnezeu era fără
casă (aοikos). Prin întrupare, cele două
firi s-au unit; omul s-a îndumnezeit, iar Dumnezeu a luat ca locaş istoric
trupul omenesc. Pentru întemeierea Bisericii, care reprezintă însoţirea mistică
a celor două firi, Maica Domnului a jucat rolul principal, al celui care
pregăteşte mireasa pentru nuntă. Ea a pregătit firea omenească, a curăţit-o, a
împodobit-o după cuviinţă în propria sa persoană şi a prezentat-o aşa cum se
cade Mirelui ceresc. Acesta a iubit-o şi a unit-o cu Sine, astfel încît a
devenit “un singur trup” cu ea (Efeseni
5, 31).
Deci Cuvîntul a putut să-Şi asume firea omenească
numai pentru că Maica Domnului I-a oferit-o aşa cum se cuvenea. Sfinţii Părinţi
tocmai acest lucru îl înţelegeau scriind că Maica Domnului a pregătit lui
Dumnezeu casă şi locaş omenesc. Înainte de Sfînta Fecioară, faţă de creaţie,
Dumnezeu era “Rege fără cetate”, scria Sfîntul
Nicolae Cabasila. Dar cum să ne imaginăm un rege fără cetate? Şi, de altfel, cum poate
rezista o cetate fără rege? Or, Maica Domnului a devenit ambasadorul cetăţii
omeneşti pe lîngă Regele ceresc. Şi nu numai ambasadorul, ci şi calea. Datorită
ei şi prin ea Dumnezeu a venit şi a cucerit cetatea în mod paşnic, primind
acordul ei liber consimţit; şi aşa s-a ridicat întru strălucire Regatul
Bisericii.
Înţelegem acum rolul central al Sfintei Fecioare în
împlinirea planului lui Dumnezeu pentru mîntuirea lumii şi întemeierea
Bisericii. Şi tot astfel înţelegem importanţa covîrşitoare a omului în
împlinirea tainei mîntuirii sale. Dacă fiecare creştin trebuie să conlucreze
liber şi cu hotărîre pentru a-şi însuşi mîntuirea săvîrşită o dată pentru
totdeauna de Hristos, este clar că, pentru împlinirea mîntuirii lumii, lui
Dumnezeu I-a fost necesară conlucrarea energică şi fermă a făpturii omeneşti.
Jean-Paul Sartre se afla vorbind despre o mîntuire
dată omului din partea lui Dumnezeu ca o pomană; şi el refuza– împreună cu
toată tagma umaniştilor atei – să o accepte, pentru că o astfel de mîntuire nu
este demnă de om, este o alienaţie. Dar cele de mai sus demonstrează că nimic
altceva nu este mai străin de adevărata învăţătură creştină ca o astfel de
concepţie despre mîntuire. Este adevărat că, în gîndirea Părinţilor, mîntuirea
este dăruită oamenilor din partea lui Dumnezeu, dar este la fel de adevărat că
omul însuşi trebuie să şi-o însuşească, activ şi responsabil. Dumnezeu oferă
totul, dar îi lasă omului posibilitatea – ba chiar îi cere – să facă la rîndul
lui totul. El nu se vrea stăpînul, ci prietenul omului (filantropos): “De acum nu vă mai zic slugi… ci v-am numit pe voi
prieteni” (Ioan 15, 15). Acest
profund respect al lui Dumnezeu pentru om, în care rezidă adevărata măreţie
umană şi care, ca orice lucru dumnezeiesc, nu cunoaşte limite, va fi evidenţiat
în a treia parte a abordării noastre.
III
Să ne concentrăm acum asupra principalei învăţături
dogmatice despre Maica Domnului, aceea de la Efes, în care ea este numită
“Născătoare de Dumnezeu” (theotokos).
Se ştie că ereticii, în frunte cu Nestorie, pretindeau că Maica Domnului ar fi
doar “născătoare de Hristos” (hristotokos)
sau “născătoare a omului” (anthropotokos)
zămislit în pîntecele ei şi cu care abia apoi S-ar fi unit Cuvîntul. Dar
ortodocşii au insistat cu hotărîre asupra termenului “Născătoare de Dumnezeu” (theotokos), pentru că numai prin acest
termen îndrăzneţ putem să păstrăm expresia adecvată realităţii unirii în
Hristos, în mod lăuntric, inseparabil şi inconfundabil, a două firi întregi şi
perfecte – cea dumnezeiască şi cea omenească.
Dacă Sfînta Feciară n-a născut pe Însuşi Dumnezeu,
dacă Dumnezeu doar “S-a instalat în ea”, dacă doar “a folosit-o”, atunci Cuvîntul
n-a putut să-şi asume omul întreg, nu mai este om adevărat şi, în consecinţă,
nu poate să mîntuiască omenirea. Cu adevărat “Născătoarea de Dumnezeu” a
devenit, din punct de vedere dogmatic, ancora mîntuirii noastre, încredinţarea
şi arvuna legăturii noastre reale cu Hristos, garanţia umanităţii reale şi
perfecte a Cuvîntului Întrupat. Care sînt implicaţiile pentru antropologie ale
acestei expresii, de altfel fundamentale atît pentru hristologie cît şi pentru
mariologie? Într-un mod cît se poate de concis, vom da o singură interpretare,
însă decisivă.
Sfînta Scriptură învaţă că Dumnezeu a creat lumea în
perspectiva unirii cu Sine, adică în perspectiva Bisericii, Trup al Fiului Său
născut din veşnicie. Cu alte cuvinte, lumea este creată în perspectiva lui
Hristos: “Întru El au fost făcute toate, cele din ceruri şi cele de pe pămînt,
cele văzute şi cele nevăzute…toate s-au făcut prin El şi pentru El” (Coloseni 1, 16) Sfîntul Maxim
Mărturisitorul, Sfîntul Grigorie Palama, Sfîntul Nicodim Aghioritul, o lungă şi
respectabilă pleiadă de Părinţi vorbesc despre taina lui Hristos ca despre
scopul suprem al creaţiei şi văd în Iisus Hristos începutul şi sfîrşitul, Alfa
şi Omega a toate [9].
Omul, creat în a şasea zi, ca încoronare şi
conştiinţă a făpturii, recapitulează în persoana sa întreaga lume; după Sfîntul
Maxim, El este un “microcosmos”, sau, după Sfîntul Grigorie de Nazianz, “o mică
lume care o conţine pe cea mare”. Pe de altă parte, omul este creat liber şi –
învăţătură antropologică fundamentală – “după chipul lui Dumnezeu”. Sfîntul
Apostol Pavel spune că Logos-ul este
Chipul Dumnezeului celui nevăzut. Ceea ce înseamnă că omul creat după Chip este
creat pentru a tinde către Chip, cu scopul de a se uni ipostatic cu Logos-ul şi de a deveni şi el astfel, în
Chipul firesc al Tatălui, chip al lui Dumnezeu după har. Altfel spus, scopul
omului este de a deveni dumnezeu-om. Sfîntul Vasile cel Mare afirmă că “omul
este o făptură care a primit porunca de a deveni dumnezeu”.
Dar cum s-ar fi putut realiza acest lucru? În
legătură cu aceasta, Sfîntul Nicolae Cabasila [10] scrie că “Dumnezeu a creat firea omenească în scopul de a găsi
în ea o Maică în momentul în care El ar dori să Se întrupeze”. Cum ar fi putut
omul să depăşească distanţa ontologică infinită dintre el şi Dumnezeu şi să se
unească cu Dumnezeu, dacă Dumnezeu Însuşi nu Şi l-ar fi asumat? Şi cum ar fi
putut Dumnezeu să Şi-l asume în mod eficient fără o legătură organică,
“trupească” cu el?
Atingem aici în profunzime dogma inspirată – şi deci
inepuizabilă – a “Născătoarei de Dumnezeu” (theotokos).
Am văzut deja că Maica Domnului, în cadrul poporului ales al lui Israel,
nu era o persoană oarecare, venită pe lume în mod accidental. În contextul de
faţă înţelegem că, într-un anumit sens, Maica Domnului nu mai este un caz
excepţional al umanităţii în general. Naşterea feciorelnică, ieşită din comun,
a fost totuşi pur şi simplu împlinirea scopului pentru care firea omenească a
fost creată dintru început. În persoana Fecioarei Maria, cea cu adevărat
“Născătoare de Dumnezeu”, firea omenească însăşi se dezvăluie a fi “născătoare
de Dumnezeu” (theotokos)!
În
dialogul dintre creştini şi atei, consecinţele acestui fapt s-ar putea dovedi
de o utilitate nebănuită. De-a lungul secolelor au fost mai mulţi atei care au
susţinut că omul poate deveni dumnezeu. Dar nici unul dintre ei n-a îndrăznit
să spună că omul poate să-L nască pe Dumnezeu în istorie, aşa cum au spus-o
Părinţii Bisericii! De fapt, nici o eroare dogmatică nu este la fel de
îndrăzneaţă ca adevărul însuşi. Nici o sentinţă a umanismului ateu nu este aşa de
radicală ca această învăţătură ortodoxă fundamentală, care vede în chiar firea
omenească o adevărată “Maică a Domnului”.
Această
învăţătură poate aduce o lumină nouă şi poate conduce la o mai bună înţelegere
a sintagmei “Fiul Omului”, pe care Mîntuitorul a folosit-o de mai multe ori
vorbind despre Sine. Ea poate să ne ajute să aprofundăm învăţătura paulină
despre “omul cel nou”. După Sfîntul Apostol Pavel, fiecare persoană omenească
trebuie “să moară” şi să renască; or, a doua naştere se face “în Hristos”: omul
acesta nou este un om hristificat, un dumnezeu-om.
Concluzii
A) Analiza pe care tocmai am
făcut-o evidenţiază necesitatea Maicii Domnului în iconomia mîntuirii. Dacă Sfînta
Fecioară ocupă un loc atît de important în dogmatica liturgică şi în cinstirea
Bisericii, aceasta se datorează rolului atît de important pe care ea l-a avut
în iconomia dumnezeiască. Ea a îndreptat-o pe Eva; ea a putut să-l ridice pe om
la măsura din momentul creaţiei, la toată frumuseţea şi măreţia sa dintîi; o
persoană omenească pură şi simplă, confruntată ea însăşi cu condiţiile lumii
căzute, Maica Domnului a putut totuşi să atingă ţelul pentru care omul a fost
creat la început; Sfînta Fecioară a devenit calea prin care Dumnezeu-Cuvîntul a
venit pe lume în Persoană, spre a acţiona ca Dumnezeu-Om în istoria omenirii şi
a face astfel cu putinţă mîntuirea, îndumnezeindu-i pe oameni.
B) Chiar această analiză
demonstrează că cele două mari acuzaţii ale ateilor împotriva creştinismului nu
se justifică prin fapte. Dumnezeu nu este cîtuşi de puţin pentru creştini un
“tată sadic”; şi nicidecum un factor alienant pentru om. Ba din contră.
Nikos Kazantzakis adaugă eseului său filosofic
intitulat Asceză un subtitlu
caractaristic: Salvatores Dei
(“Salvatorii lui Dumnezeu”), susţinînd teza că Dumnezeu, ascuns în fiecare
lucru şi în fiecare fapt istoric, are nevoie de om, singurul care poate să-L
descopere. Este vorba despre erezia umanismului antropocentric. Dar în fiecare
erezie există ceva adevărat; teologia ortodoxă are drept scop să discearnă
adevărul de erorile dogmatice şi să şi-l asume. Ceea ce este adevărat – deşi
deformat – la Kazantzakis este tocmai respectul profund al lui Dumnezeu pentru
om. Dumnezeu îl respectă pe om pînă-ntr-acolo încît – faţă de om şi faţă de
creaţia dependentă de acesta – rămîne inactiv, pentru a nu-i forţa libertatea.
De fapt, Dumnezeu a rămas ascuns pînă cînd o persoană omenească, Sfînta
Fecioară Maria, a fost capabilă şi a dorit să-I ofere trupul ca acoperămînt,
pentru a Se face văzut şi accesibil oamenilor. Dumnezeu a aşteptat şi a
pregătit de la început momentul în care El urma să se manifeste plenar faţă de
oameni şi îngeri, faţă de întreaga făptură, moment în care urma să-Şi asume în
propria Sa Persoană firea omenească şi să le dea astfel oamenilor posibilitatea
de a deveni dumnezei-oameni – oameni adevăraţi şi desăvîrşiţi. Or, acest moment
central al istoriei, numit “plinirea vremii”, a sosit o dată cu Sfînta
Fecioară. Îndreptată cu totul către Dumnezeu, smerita fiică a Nazaretului,
hrănită din plinătatea vieţii dumnezeieşti, a revelat deopotrivă, prin naşterea
cea neîntinată, pe Dumnezeu şi pe om, devenind astfel temeiul solid al
umanismului adevărat şi sănătos – umanismul
teocentric.
În româneşte de
Mariana CHECHE
(după revista Contacts,
nr.
164/1993, pp. 251-264)
[1] Am folosit în primul rînd, pentru acest
studiu, Omiliile despre Maica Domnului
ale Sfîntului Nicolae Cabasila, texte fundamentale pentru orice abordare
ortodoxă a teologiei Sfintei Fecioare. Ediţia: M. Jugie, Patrologia Orientalis, t. XIX, 465-510; P. Nellas, Theomitor, text critic, introducere şi
note teologice, Athena, 1968, p. 232.
[2] Is. 6, 2; cf. şi I In. 4, 12; I Tim. 6,16. Sf. Grigorie de Nazianz, Cuvîntări 37, 2, P.G. 36, 324 A; Cuvîntări 45, 7, P.G. 36, 632 B.
[3] Sf. Irineu de Lugdunum, Combaterea
şi distrugerea ştiinţei cu nume mincinos, cartea IV, 38, I.
[4] Sf. Grigorie de Nazianz spune de asemenea că piatra în spatele
căreia s-a ascuns Moise pentru a-L vedea pe Dumnezeu este Trupul lui Hristos (Cuvîntări 32, 8, P. G. 36, 320 BC; Cuvîntări 28, 4, P. G. 36, 32A). Tot aşa
şi Diadoh al Foticeii, Scrieri
duhovniceşti, Viziunea R, 21, Q 24, “Sources Chrétiennes” – 5 bis, Paris, 1966, pp. 175-176.
[5] Sf. Grigorie Palama, Cuvîntări
la Adormirea Maicii Domnului, ed. de la Ierusalim, 1857, p. 210.
[6] Theomitor, ed. cit.,
p. 68.
[7] “Cuvîntare la Bunavestire”, op.
cit., p. 73.
[8] Sfîntul Nicolae Cabasila, Despre
viaţa în Hristos, trad. S. Broussaleux,
Chèvetogne, 1960, p. 37 [în lb. rom.: trad. Pr. Prof. T. Bodogae, EIBMBOR,
2000, p. 40].
[9] Cf. textele din Theomitor, ed. cit., pp. 150-152.
[10] Op. cit., p. 150.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu