D-l Mircea Platon găseşte de cuviinţă să-şi spună punctul de vedere (original, desigur) despre cazul Dan Stanca într-un articol din Ziarul de Iaşi. Se referă cu dispreţ la nişte bloguri pe care şi dumnealui le-a frecventat pînă deunăzi şi sugerează că la mijloc ar fi mai degrabă o manipulare. Conducătorilor României libere li s-ar face, vezi Doamne, “un proces de intenţie”, de vreme ce au avut prudenţa de a-şi exercita doar verbal şi cu circuit închis presiunile indigne asupra celui căruia – tot verbal, desigur – i-au ridicat dreptul la semnătură. D-l Platon se preface a nu înţelege parşivenia procedurii şi se prevalează de principii abstracte, cu morga justiţiarului sfătos şi detaşat, care nu se amestecă printre nişte “semnatari” naivi sau impuri, care nu-s nici măcar în stare să-i ofere ei un loc de muncă îndoielnicului prigonit (cum adică prigoană, dacă nu s-a declarat ca atare?). În viziunea d-lui Platon, semnatarii ar fi trebuit să aştepte, cuminţi şi deştepţi, ca d-l Stanca să cedeze nervos şi să-şi semneze demisia, sau eventual să se sinucidă în semn de protest, şi apoi să vină şi ei şi să se solidarizeze, cu cadavrul pe masă, ca să nu mai fie îndoieli!
Mărturisesc că eu – care m-am obişnuit să-l respect şi să-l preţuiesc pe d-l Platon mai mult decît mă respectă şi mă preţuieşte dumnealui pe mine – nu m-aş fi aşteptat ca un om de asemenea inteligenţă şi rectitudine să aibă o intervenţie atît de nedelicată într-un context atît de delicat. D-l Stanca nu-i este un necunoscut (cum nu-i este nici d-lui Hurduzeu). Dacă îl preocupa sincer mica dramă în derulare a unui coleg de condei, şi dacă nu-i dădeau pace îndoielile sau nelămuririle, îl putea suna şi întreba cum stau lucrurile şi de ce nu-i mai apare semnătura în ziar. Dar d-l Platon e mai preocupat să-şi tragă spuza pe turtă, cum se spune. Ideea este: păi nu v-am spus eu, a treia forţă, că trebuie schimbată rînduiala în ţara asta, iar voi nu m-aţi ascultat şi aţi continuat să fiţi complici cu o rînduială nedreaptă? Acum v-aţi apucat să protestaţi pe bloguri şi să invocaţi principiile libertăţii, pentru un biet caz particular? Unde eraţi cînd s-a produs cel mai important eveniment de la Eminescu încoace: lansarea cărţii mele şi a d-lui Hurduzeu? Unde era necăjitul de Dan Stanca atunci, ca să-şi merite acum creditul şi semnăturile noastre?
Acest mod de a abate atenţia de la ce-l doare pe d-l Stanca la ce-l doare pe doctorandul din Ohio, doar din antipatie mai recentă faţă de proprietarul unui blog sau faţă de un număr de semnatari de pe o listă de solidarizare, nu e, cred, cel mai cavaleresc gest din lume. Îl ştiu şi îl mărturisesc pe d-l Platon capabil de mult mai mult decît de atît.
Mi-ar fi plăcut, sincer, să nu fi fost pus în situaţia de a scrie aceste rînduri (pe care, dacă n-aş fi stîngaci, aş zice că le-am scris cu mîna stîngă). Cît despre d-l Stanca, sper să-l păzească Dumnezeu şi de duşmani (întotdeauna), şi de prieteni (cîteodată). Şi să ne readune pe toţi – cum numai El ştie şi poate – la sînul “României profunde”.
Răzvan CODRESCU
Pentru cei interesaţi:
www.ziaruldeiasi.ro/cms/site/z_is/news/sensul_unui_protest_169079.html
un link la articolul respectiv?
RăspundețiȘtergerewww.ziaruldeiasi.ro/cms/site/z_is/news/sensul_unui_protest_169079.html
RăspundețiȘtergerel am gasit. desi incepe cu "Nu inteleg cum poti protesta impotriva atingerii libertatii cuvintului cind tu insuti, in repetate ocazii, ai blocat aparitia oricaror articole care cereau schimbarea regulii jocului in Romania", merita citit. fie si numai pentru ca solicita o asumare a responsabilitatii. a, ca e un pdv partizan, poate un pro domo? echidistanta e greu de pastrat, kiar si pentru cineva ca m.p. o idee e de retinut: unii semnatari ar putea face mai mult. nemaivorbind de nesemnatari ilustri...(n.m.)
RăspundețiȘtergereSigur că merită citit, ca tot ce scrie d-l Mircea Platon.
RăspundețiȘtergereM-am saturat de aceasta "galceava a intelectualilor",tipic romaneasca.Domnul M.Platon poate ca are dreptate in unele privinte,dar ma asteptam din partea lui la o simpatie directa cu omul Dan Stanca.Perorand despre schimbarea sistemului,de parca maine o sa apara cu niste trupe de desant si o sa schimbe radical toate institutiile acestei tari profund corupte,d-l Platon uita binele pe care i l-a facut Dan Stanca si asociindu-i persoana cu numele unor semnatari ai protestului pe care domnia sa nu- i suporta,uita ca binele il faci individual si nu in numele unei abstractiuni.
RăspundețiȘtergereLa un dezorientat(dezorientant) precum V.Roncea nu aveam nici un fel de pretentii,insa atitudinea d-lui Platon ma pune putin pe ganduri.De prea multe ori in tara asta "bufnitele nu sunt ceea ce par a fi"...
prof. Bogdan Nastasescu
Felicitari, domnule Mircea Platon! Un articol lucid si realist. Cred ca Mircea Platon, pastrand proportiile, este un nou Nae Ionescu.
RăspundețiȘtergereEste o lipsa de logica perfecta in articolul d-lui Mircea Platon. Premisele acestuia - schimbarea paradigmei politice si gasirea unui post pentru d-l Stanca - sunt bizare. Nu inteleg nici de ce solidaritatea este apanajul exclusiv al stangii. Incep sa nu mai inteleg nimic. O lume ciudata...
RăspundețiȘtergereMa surprindeti si intristati cu randurile de mai sus, domnule Razvan Codrescu. Asta asa, cat am reusit sa va cunosc din carti, articole, blog...
RăspundețiȘtergereCu toţii sîntem trişti, probabil, în acest context, chiar dacă fiecare în felul lui...
RăspundețiȘtergereMircea Platon vorbea despre sanctionarea unei intentii ca despre pedepsirea unui gand. Pe blogul lui Roncea, Cristian Turturica, redactorul sef al Romaniei Libere, arata ca solidarizarea in jurul lui Dan Stanca s-a facut pe baza unui neadevar. Ar trebui sa recunoasteti ca v-ati pripit, domnule Codrescu!
RăspundețiȘtergerePentru Pavel (al cărui "comentariu" nu a fost postat):
RăspundețiȘtergereÎmi pare rău că aţi înţeles lucrurile atît de anapoda.
Mă tutuiţi, mă acuzaţi, mă jigniţi, dar nu arătaţi cîtuşi de puţin unde nu am dreptate.
Reţin totuşi sugestia unui posibil interviu.
Cat de prost trebuie sa fii ca sa ceri de la hot marturia ca a furat. Turturica face presiuni de doua luni ca Dan Stanca sa-si dea demisia, ca sa nu il dea el afara, decizie lesne de contestat in justitie. Cat de prost poti sa fii ca sa crezi in ce zice Turturica si nu in ce stie toata lumea care cunoaste acest caz mai degraba decat Mircea Platon din America. Cat de prost poti sa fii ca sa crezi in ce spune Victor Roncea, acest inalbitor al securitatii ceausiste si a cozilor lor de topor: Mircea Micu, Artur Silvestri, Adrian Paunescu, Mihai Pelin, Dinu Sararu, s.a.m.d. Si totusi, exista si asemenea prosti. Sa fie sanatosi!
RăspundețiȘtergere- Protestul fata de o "intentie" mi se pare echivalent cu pedepsirea unui gand - scrie Mircea Platon; protestul fata de o intentie nu poate fi echivalent cu pedepsirea unui gand pentru simplul motiv ca "protestul" nu produce efecte ; intentia poate fi vazuta (descifrata), pe cand gandul este impaplpabil si neconcretizat fiind situat cu mult inaintea intentiei.
RăspundețiȘtergereDaca Dan Stanca nu este un "cruciat",atunci cu atat mai mult trebuie sa se vada ca este nedreptatit in propria lui tara si de catre cei pentru care a lucrat. Semnatarii protestului nu arata altceva decat ca nu pot fi de acord cu asa ceva, "punandu-se" in locul lui Dan Stanca...
In alta ordine de idei, articolul lui Mircea Platon a fost ca un dus rece! Spune lucrurilor pe nume la un mod cum nu am mai auzit in presa romaneasca si sper sa nu se opreasca sa o faca! Si numai o singura "constiinta trezita" de aceste adevarate "dueluri"- dintre autori- cred ca este foarte mult... Pot sa spun ca as fi fost de-a dreptul incantat daca,la sfarsitul articolului din Ziarul de Iasi, as fi vazut scris: "Cu toate astea, semnez si eu protestul"... (nu este nicio concesie !)
Domnii Platon si Roncea mai mult platesc polite decat ii intereseaza necazul unui om. Pacat de amandoi, ca poate au minte, dar n-au inima!
RăspundețiȘtergereV-aş ruga să nu mai abuzaţi aici de comparaţia între d-l Platon şi d-l Roncea. Deşi s-a iscat conjunctural o apropiere între ei, cei doi sînt oameni din galaxii diferite.
RăspundețiȘtergereÎn ce-l priveşte pe d-l Platon, nu poate fi judecat astfel după un simplu articol marginal.