(detaliu de frescă din naosul bisericii de la Pătrăuţi)
Dimensiunea războinică a istoriei, dintotdeauna şi de pretutindeni, provoacă o seamă de nedumeriri în conştiinţa creştină. Este oare “pacea” evanghelică, la care ne cheamă Hristos, opusul războiului ca înfruntare armată? Este compatibil războiul cu spiritul creştin, în vreo măsură oarecare? Îi este îngăduit creştinului să ridice “sabia”, arma în general?
Întrebările acestea nu-s tocmai uşoare. Există, desigur, soluţia răspunsurilor simpliste: acel “nu” categoric al anumitor grupări sectante (care refuză serviciul militar şi orice atingere a unei arme) sau retorica umanitaristă a “pacifismului” contemporan, ajuns la lozinca paradoxală a “luptei pentru pace”…
Sînt cîteva lucruri care ne avertizează asupra complexităţii problemei; nu-i vorba de a forţa aici nişte răspunsuri, ci doar de a atrage atenţia asupra acestei complexităţi (ce sfidează în multe privinţe abstracţiunea – oricât de bine intenţionată! – a lozincilor curente).
Mai întîi că “pacea” evanghelică (“Fericiţi făcătorii de pace, căci aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema” – Matei 5, 9) ne apare mai degrabă, asemenea celorlalte “fericiri” ale Predicii de pe munte, ca o problemă de atitudine interioară şi personală; nu este pacea în sens politic, ci în sens duhovnicesc. Dar chiar şi pe planul acesta lăuntric, ea nu exclude – ba chiar implică – “războiul nevăzut”, lupta paulinică a omului duhovnicesc cu ispitirile de orice fel[1].
Vorbind în pilde, Iisus spune: “Întoarce sabia ta la locul ei, că toţi cei ce scot sabia de sabie vor pieri!” (Matei 26, 52). Dar tot El: “Nu socotiţi că am venit să aduc pace pe pămînt; n-am venit să aduc pace, ci sabie” (Matei 10, 34). Şi, înaintea prinderii Sale, în noaptea Ghetsimanilor, îndeamnă: “Acum [...] cel ce nu are sabie să-şi vîndă haina şi să-şi cumpere” (Luca 22, 36). E limpede că acest joc al conotaţiilor nu poate fi redus nicidecum la denotaţia curentă a “sabiei” şi a “păcii”, dar lasă loc unui creştinism mai “bărbătesc”, ce pare să sperie mentalitatea de laşă înţelepciune a “capului plecat” pe care “sabia nu-l taie...”[2].
Întrebările acestea nu-s tocmai uşoare. Există, desigur, soluţia răspunsurilor simpliste: acel “nu” categoric al anumitor grupări sectante (care refuză serviciul militar şi orice atingere a unei arme) sau retorica umanitaristă a “pacifismului” contemporan, ajuns la lozinca paradoxală a “luptei pentru pace”…
Sînt cîteva lucruri care ne avertizează asupra complexităţii problemei; nu-i vorba de a forţa aici nişte răspunsuri, ci doar de a atrage atenţia asupra acestei complexităţi (ce sfidează în multe privinţe abstracţiunea – oricât de bine intenţionată! – a lozincilor curente).
Mai întîi că “pacea” evanghelică (“Fericiţi făcătorii de pace, căci aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema” – Matei 5, 9) ne apare mai degrabă, asemenea celorlalte “fericiri” ale Predicii de pe munte, ca o problemă de atitudine interioară şi personală; nu este pacea în sens politic, ci în sens duhovnicesc. Dar chiar şi pe planul acesta lăuntric, ea nu exclude – ba chiar implică – “războiul nevăzut”, lupta paulinică a omului duhovnicesc cu ispitirile de orice fel[1].
Vorbind în pilde, Iisus spune: “Întoarce sabia ta la locul ei, că toţi cei ce scot sabia de sabie vor pieri!” (Matei 26, 52). Dar tot El: “Nu socotiţi că am venit să aduc pace pe pămînt; n-am venit să aduc pace, ci sabie” (Matei 10, 34). Şi, înaintea prinderii Sale, în noaptea Ghetsimanilor, îndeamnă: “Acum [...] cel ce nu are sabie să-şi vîndă haina şi să-şi cumpere” (Luca 22, 36). E limpede că acest joc al conotaţiilor nu poate fi redus nicidecum la denotaţia curentă a “sabiei” şi a “păcii”, dar lasă loc unui creştinism mai “bărbătesc”, ce pare să sperie mentalitatea de laşă înţelepciune a “capului plecat” pe care “sabia nu-l taie...”[2].
Iar blîndul Iisus, Cel ce se ruga pentru cei ce-L răstigneau (“Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac” – Luca 23, 34), ni se înfăţişează altădată în ipostaza biciuitorului: “Şi-a găsit şezînd în Templu pe cei ce vindeau boi şi oi şi porumbei, şi pe schimbătorii de bani. Şi făcîndu-şi un bici de ştreanguri, i-a scos pe toţi afară din Templu, şi oile şi boii, şi schimbătorilor le-a vărsat banii şi le-a răsturnat mesele. Şi celor ce vindeau porumbei le-a zis: Luaţi acestea de aici! Nu faceţi din casa Tatălui Meu casă de negustorie! Şi şi-au adus aminte ucenicii Lui că este scris: «Rîvna casei Tale mă mistuie»” (Ioan 2, 14-17). Aşa se explică, poate, şi gestul Sfîntului Nicolae, cel ce l-a pălmuit pe ereticul Arie în plin sinod ecumenic, apărînd Biserica Legii Noi, precum Hristos apărase odinioară Templul Legii Vechi.
Printre alte nume ale lui Dumnezeu, Biblia ne-a familiarizat şi cu acela de “Domnul oştirilor”[3]; dacă Vechiul Testament este plin de relatările episoadelor războinice ale “poporului ales”, Noul Testament se încheie cu viziunea tainică a Armaghedonului[4], a marii înfruntări de pe urmă între slujitorii lui Hristos şi slujitorii lui Antihrist, Ioan făcînd apel la terminologia clasică a războiului. Cei “chemaţi şi aleşi şi credincioşi” (17, 14) nu-şi înclină capul, nici nu întorc obrazul, ci se angajează în luptă.
Tradiţia creştină este plină de sfinţi-militari (în frunte cu Sfîntul Mare Mucenic Gheorghe, Purtătorul de biruinţă, cinstit la noi şi în alte părţi ca patron al oştirii, uneori împreună şi cu Sfîntul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorîtorul de mir). Marelui Constantin nu i se porunceşte: “Nu te lupta!”, ci “Luptă-te în numele crucii şi vei învinge!” (In hoc signo vinces). “Războiul sfînt” împotriva necredincioşilor a constituit, de-a lungul Evului Mediu creştin, o constantă, din Bizanţ şi până în Peninsula Iberică. Cavalerul creştin – mai tîrziu Cruciatul – a căpătat, mai ales în Apus, proporţii mitice, exemplare. La noi, un Ştefan cel Mare, “atletul lui Christos”[5], apărător cu arma în mînă al “porţilor creştinătăţii” (dar, mărturiseşte cronicarul, şi “degrabă vărsătoriu de sînge nevinovat”!), stă astăzi, glorios, în ceata sfinţilor…
Printre alte nume ale lui Dumnezeu, Biblia ne-a familiarizat şi cu acela de “Domnul oştirilor”[3]; dacă Vechiul Testament este plin de relatările episoadelor războinice ale “poporului ales”, Noul Testament se încheie cu viziunea tainică a Armaghedonului[4], a marii înfruntări de pe urmă între slujitorii lui Hristos şi slujitorii lui Antihrist, Ioan făcînd apel la terminologia clasică a războiului. Cei “chemaţi şi aleşi şi credincioşi” (17, 14) nu-şi înclină capul, nici nu întorc obrazul, ci se angajează în luptă.
Tradiţia creştină este plină de sfinţi-militari (în frunte cu Sfîntul Mare Mucenic Gheorghe, Purtătorul de biruinţă, cinstit la noi şi în alte părţi ca patron al oştirii, uneori împreună şi cu Sfîntul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorîtorul de mir). Marelui Constantin nu i se porunceşte: “Nu te lupta!”, ci “Luptă-te în numele crucii şi vei învinge!” (In hoc signo vinces). “Războiul sfînt” împotriva necredincioşilor a constituit, de-a lungul Evului Mediu creştin, o constantă, din Bizanţ şi până în Peninsula Iberică. Cavalerul creştin – mai tîrziu Cruciatul – a căpătat, mai ales în Apus, proporţii mitice, exemplare. La noi, un Ştefan cel Mare, “atletul lui Christos”[5], apărător cu arma în mînă al “porţilor creştinătăţii” (dar, mărturiseşte cronicarul, şi “degrabă vărsătoriu de sînge nevinovat”!), stă astăzi, glorios, în ceata sfinţilor…
Sf. Mare Mucenic Gheorghe
(pe steagul de luptă al lui Ştefan cel Mare şi Sfînt)
Mihail, Arhistrategul oştirilor cereşti, ne arată din icoane spada lui de foc. Există numeroase legende creştine conform cărora armatele dreptcredincioşilor erau însoţite în războaie de cîte un înger al Domnului, dacă nu chiar de însuşi Arhanghelul Mihail (a se vedea, mai sus, fresca din naosul de la Pătrăuţi).
Nici unul dintre Sfinţii Părinţi n-a considerat păcătos pe oşteanul ce luptă în războaie. Nici n-a recomandat neamurilor să se lase prădate şi nimicite. Împăraţi, generali, armate întregi au pornit la bătălie, sute şi sute de ani, cu binecuvîntarea ierarhilor bisericeşti. În sînul armatelor creştine au existat întotdeauna preoţi şi duhovnici, rînduiţi de Biserica însăşi. Uneori au pus chiar ei mîna pe arme, în ceasurile de cumpănă, însufleţind oştirile de credincioşi. În orice caz, la capătul a două mii de ani de creştinism, cu greu poate fi contrazisă aserţiunea că “pacea nu-i decît răgazul dintre două războaie”...
Să fim noi “mai creştini” decît cei vechi? Cine s-ar încumeta să o afirme?! Gîndindu-ne la toate acestea, e poate mai înţelept să căutăm răspunsuri nuanţate la întrebările pe care le-am formulat la început. Se pare că, măcar în anumite condiţii, războaie, armate şi arme îşi au rostul lor în istorie (care nu e domeniu al perfecţiunii); că uneori Dumnezeu ne cere alte măsuri comportamentale, atunci cînd nu mai este în joc simpla noastră individualitate, ci comunităţile mistice sau istorice din care facem parte (aspect la care m-am referit ceva mai pe larg în articolul postat anterior); că, în fine, există o demagogie a păcii, aşa cum există şi una a războiului.
În orice caz, să nu confundăm adevărurile complexe ale creştinismului cu sloganurile ideologice moderne ale “pacifismului” şi/sau “umani-tarismului” laic (împinse pînă la insidiosul Make love not war). Sigur că pacea este preferabilă războiului, dar nu întotdeauna şi nu cu orice preţ. Iar Pacea adevărată – atîta cîtă este cu putinţă “aici” şi “acum” – nu-şi are temeiurile în afara, ci înlăuntrul nostru. Pacea (împăcarea) creştină nu ţine de civilitate, ci de sfinţenie. Ea nu este scop în sine, ci mijloc al mîntuirii. Nu al vreunei “mîntuiri” istorice (după care tînjeşte conjunctural umanitatea dezdumnezeită)[6], ci al Mîntuirii în eternitate, din perspectiva căreia şi “războiul”, şi “pacea”, în accepţiunea lor curentă, nu sînt, pînă la urmă, decît două feţe alternative ale deşertăciunii.
Să fim noi “mai creştini” decît cei vechi? Cine s-ar încumeta să o afirme?! Gîndindu-ne la toate acestea, e poate mai înţelept să căutăm răspunsuri nuanţate la întrebările pe care le-am formulat la început. Se pare că, măcar în anumite condiţii, războaie, armate şi arme îşi au rostul lor în istorie (care nu e domeniu al perfecţiunii); că uneori Dumnezeu ne cere alte măsuri comportamentale, atunci cînd nu mai este în joc simpla noastră individualitate, ci comunităţile mistice sau istorice din care facem parte (aspect la care m-am referit ceva mai pe larg în articolul postat anterior); că, în fine, există o demagogie a păcii, aşa cum există şi una a războiului.
În orice caz, să nu confundăm adevărurile complexe ale creştinismului cu sloganurile ideologice moderne ale “pacifismului” şi/sau “umani-tarismului” laic (împinse pînă la insidiosul Make love not war). Sigur că pacea este preferabilă războiului, dar nu întotdeauna şi nu cu orice preţ. Iar Pacea adevărată – atîta cîtă este cu putinţă “aici” şi “acum” – nu-şi are temeiurile în afara, ci înlăuntrul nostru. Pacea (împăcarea) creştină nu ţine de civilitate, ci de sfinţenie. Ea nu este scop în sine, ci mijloc al mîntuirii. Nu al vreunei “mîntuiri” istorice (după care tînjeşte conjunctural umanitatea dezdumnezeită)[6], ci al Mîntuirii în eternitate, din perspectiva căreia şi “războiul”, şi “pacea”, în accepţiunea lor curentă, nu sînt, pînă la urmă, decît două feţe alternative ale deşertăciunii.
Răzvan CODRESCU
Sf. Mare Mucenic Dimitrie
(veche icoană sîrbească)
[1] Ceea ce Apostolul numeşte “lupta cea bună a credinţei” (I Timotei 6, 12; cf. şi II Timotei 4, 7).
[2] Nota bene: „dar nici soarele nu-l vede” – conchide proverbul din bătrîni.
[3] Ebr. Yahvé Sabaot. Deşi iniţial era vorba de „oştirile cereşti”, cu timpul s-a ajuns ca „Dumnezeul oştirilor” să fie înţeles, într-un sens mai concret, drept cel ce-i susţine în luptă pe războinicii lui Israel (cf. şi André-Marie Gerard, Dic-tionnaire de la Bible, R. Laffont, Paris, 1989, p. 1212), ca în Ieşirea 7, 4, sau I Regi 17, 45.
[4] “... războiul zilei celei mari a lui Dumnezeu, Atotţiitorul” (Apocalipsa 16, 14).
[5] Athleta Christi, cum l-a numit Papa Pius al II-lea încă de la 1463.
[6] De unde nostalgia ideologizată a acelei discutabile pax romana, pe care s-ar părea că încearcă s-o maimuţărească astăzi nu mai puţin discutabila pax americana…
Nu pax americana, ci pax europeana, daca pot sa zic asa. "Batrana" Europa e cea care vrea pace cu orice pret si care considera ca pacea poate tine loc de crestinism. Americanii, misguided de neoconi sau nu, inca mai au niste standarde: macar ca au dreptul de a purta arme si de a se apara singuri de tiranie. Ceea ce UE nu accepta. ne apara ea de tiranie.
RăspundețiȘtergereMă referisem la pax americana ca pseudo-pace impusă (altora)... prin război (în interesul strict al metropolei "pacificatoare"), ca în fosta Iugoslavie, Afghanistan şi Irak. Adică la rolul abuziv de "jandarm" planetar pe care Statele Unite îl joacă după eclipsa nu mai puţin imperialistei contra-puteri sovietice. Europa e aproape impotentă în faţa acestei puteri discreţionare, iar "pacifismul" ei pare mai degrabă suma unui cumul de complexe degenerative.
RăspundețiȘtergereCrestinismul lumii contemporane e un crestinism castrat, care crede ca se legitimeaza tocmai prin lipsa de reactie la provocarile istoriei.
RăspundețiȘtergereDe aceea, intre cele trei mari religii monoteiste, crestinismul a devenit cel mai timorat, mai formal, mai putin ofensiv, temator parca si de umbra lui. In ecumenism si in asa zisul dialog interreligios el isi cauta diferite solutii de acomodare lasa cu vremurile. Iar ramasitele lui de "barbatie" trec drept fundamentalisme incomode, nu numai in ochii necrestinilor, dar si in cei ai crestinilor pervertiti, printre care se numara adeseori si insesi ierarhii Bisericilor.
Mai nimeni nu si-ar mai da astazi viata pentru crestinism, ba nu si-ar sacrifica nici macar comoditatile lumesti. Pretinsii crestini au devenit si ei clientii puternicilor lumii acesteia si reconstruiesc din mers un pseudo-crestinism clientelar, rupt tot mai mult de traditie si dedicat tot mai mult civilitatii seculare.
Problema este ca unde nu mai e "razboi" nu mai e nici "pace" adevarata, ci doar un fel de neutralitate larvara ("larvele" domnului Hurduzeu!). E o taina a lui Dumnezeu de unde va mai ridica ostirea Armaghedonului!
"Dumnezeu poate şi din pietrele acestea să ivească fii lui Avraam". Şi ostaşi lui Hristos.
RăspundețiȘtergereHai, bre, ca acu pleca Base la Vatican (sa angajeze niste elvetieni) si il intreba pe PF Daniel daca sa il invite pe Papa la anul in Romania. PF Daniel zise ca e nevoie de acordul Sinodului, ceea ce e legalism pur (vivat!). Poate ca ar fi fost mai indicat sa ii consulte Patriarhul pe toti blogosfericii ortodoxiei romanesti, ca sa primeasca un refuz vajnic. Ce ziceti, tovarasi?... Cu Sinodul e mai la indemana un raspuns bun, cum ar veni.
RăspundețiȘtergereSi uite asa o sa crape bloggareii de grija caravanei papistase de la anul. Ce mai scantei, ce mai fulgere, ce mai vantoase se vor isca! DEGEABA. Cainii latra, caravana trece. Incet, dar sigur...
Da, dar caravana e cu musulmani ducand in desagi iatagane cu care, mai intai si mai intai, ii vor casapi pe instigatorii si urmasii cruciatilor. Ghici cine sunt aceia?
RăspundețiȘtergereSi uite asa vom avea papa de la Washington, nu de la Roma. Cainii nu doar latra, ci mai si rad.
Base n-a mai sarit sa-l pupe pe Papa, ca Milica. O fi un pas inainte sau unul inapoi?
RăspundețiȘtergereCat despre caini si iatagane, nu gasesc decat un singur numitor comun: Giurgiu. Acolo papa e Meleaca, cu care nu se-ncurca nimeni, dintr-o minima decenta...
Am auzit insa ca si la Dunarea turcita se umbla mai nou pe internet, asa ca tot de americani este vorba... Cine citeste, sa inteleaga!