SUMARUL BLOGULUI
I
Deunăzi am fost făcut martor, fără voia mea, la o oţioasă polemică de culise între doi oameni care au fost – şi le-ar fi stat bine să rămînă – prieteni (chiar dacă nu “la cataramă”, cum se zice). Mărul discordiei? Statele Unite ale Europei vs naţionalismele europene (pot spune aşa, deşi discuţia s-a purtat pe cazul particular al naţionalismului românesc).
Cînd vine vorba de Statele Unite ale Europei, azi mai toată lumea îl invocă pe Victor Hugo, romanticul “vizionar” care la 1849 spusese, într-un discurs cu tentă colonialistă, raportîndu-se explicit la modelul Statelor Unite ale Americii (marea ctitorie masonică a istoriei moderne, dar într-un cu totul alt context istoric, geografic şi spiritual): Un jour viendra où l’on verra ces deux groupes immenses, les États-Unis d’Amérique, les États-Unis d’Europe, placés en face l’un de l’autre, se tendant la main par-dessus les mers, échangeant leurs produits, leur commerce, leur industrie, leurs arts, leurs génies, défrichant le globe, colonisant les déserts, améliorant la création sous le regard du Créateur…
Dar, ca şi în cazul sintagmei “Lumina vine de la Răsărit”, făcute celebre la noi printr-un discurs prosovietic al masonului Mihail Sadoveanu din 1945, sintagma “Statele Unite ale Europei” nu-i aparţine lui Victor Hugo (după unii, mason şi el, în paranteză fie spus), ci doar a fost făcută celebră prin verbul lui înaripat. Ea traduce în termeni analogici o idee centrală clasică a masoneriei moderne, cu rădăcini în secolul anterior, mai tîrziu preluată şi dezvoltată, cu cinism “metodologic”, şi în controversatele Protocoale ale Înţelepţilor Sionului, pe alocuri dîndu-i-se, explicit sau implicit, o extensiune planetară (Guvernul Unic Mondial). După ce a stat într-un con de umbră conspirativă şi a fost ocolită deliberat de discursul oficial (regăsindu-se doar, cu o anume adaptare contextuală, în devastatoarea ideologie marxist-leninistă a “internaţionalismului proletar”), de la o vreme nu numai că este reluată pe noul fond al mondialismului sau globalizării, dar începe să fie adoptată oficial şi să circule curent, ca un ideal generos şi nevinovat, pe care lumea largă – cu creierii abil spălaţi pe cale educaţională şi mediatică – nu-l mai receptează ca pe un vechi punct de pornire conspirativ, ci ca pe un nou şi oarecum fatal punct de sosire, încununare a unui lung proces istoric “obiectiv” (cum pretindeau şi comuniştii, pe urmele lui Marx şi Engels). “Logica” istoriei ar fi cea care ne duce, vezi Doamne, spre această nouă ordine federativă – pentru binele nostru al tuturora, desigur, căci binele acesta cotidian (al meu, al tău, al lui, al fiecăruia şi al tuturor) e cel care nu-i lasă să doarmă pe artizanii “umanişti” ai noilor inginerii socio-politico-economice! Vorba lui Traian Băsescu (administrator local al “bunăstării” globaliste): “Să trăiţi bine!”. Un nou “paradis” este în curs de construcţie pe Pămînt şi e cel puţin politically incorrect să nu-i vezi, fie şi anticipat, “raţiunile” şi “splendorile”! Ca în atîtea alte privinţe, Protocoalele Înţelepţilor Sionului (sau ale cui or fi ele) prevăzuseră punctual şi acest aspect: se va face în aşa fel încît popoarele vor fi aduse să creadă că dominaţia noastră unică este o necesitate istorică şi ne vor privi ca pe nişte salvatori. Prin urmare, globalizarea, sub toate formele ei (Noua Ordine Mondială, NATO, UE, SUE), e un calcul vechi al ocultelor, raţiunile impure sînt mai mult decît transparente, dar ea nu s-a putut pune deschis în lucrare (dincolo de experimentul circumscris în fostul “lagăr socialist/comunist”) pînă nu s-a distrus în măsură suficientă conştiinţa naţională, pînă n-a fost spălat în măsură suficientă creierul unei umanităţi agonice, pînă nu s-au tăiat în măsură suficientă cordoanele de legătură cu tradiţia şi cu transcendenţa. Astăzi se apreciază că acest context necesar “s-a copt” şi proiectul îndelung pritocit al “supraguvernului” salvator (azi european şi mîine mondial) poate fi scos să respire liber, la lumină. I s-au creat chiar condiţiile de a fi receptat ca soluţie “unică” şi “înţeleaptă” a crizei generalizate (şi, în mare măsură, ea însăşi artificială, prin consensul “regizoral” al plutocraţiei suprastatale – şi nu neapărat strict evreieşti, cum cred unii, dînd apă la moara unui “antisemitism” inerţial, moştenit din retorici desuete şi altoit pe conceptul expirat de “iudeo-masonerie”).
II
Eu nu cred, desigur, că cei ce colportează astăzi aceste idei de sorginte masonică sînt cu toţii masoni ei înşişi, sau conştienţi de o manipulare subversivă, sau lipsiţi de anumite bune intenţii (dintre cele cu care şi iadul este pavat, cum se spune). Mulţi răspund doar, cu diferite grade de oportunism, sugestiilor şi presiunilor unui anumit context ideologic şi diplomatic, în care asta “se mănîncă” şi asta “se respiră”. Iar în conştiinţa multora, mai ales la noi, atîrnă greu şi cumplitul impas în care am ajuns ca ţară şi naţiune, după dublul experiment dizolvant al comunismului roşu şi al comunitarismului albastru: comunismul a murit, comunitarismul nu se simte nici el prea bine, deci nu ne rămîne decît cartea “salvatoare” a unei noi “integrări” globaliste, mai ample şi mai radicale, prin care să scăpăm, pe mîna altora, de propria puţinătate şi de răspunderea unui suveranităţi pe care nu sîntem oricum în stare s-o onorăm (şi care, în ultimă analiză, a devenit ea însăşi mai degrabă teoretică, o dată cu intrarea în NATO şi în UE). E şi o formă de disperare de sine, după un lung şir de ratări succesive, pe care am fost chiar “ajutaţi” să le cumulăm (de la Moscova, de la Washington, de la Strasbourg, de la Bruxelles, iar unii analişti sînt de părere că şi de la Viena sau Berlin). Nu-i mai puţin adevărat că principalul “ajutor” ni l-am dat noi înşine, prin aleşii noştri şi prin mafiile lor clientelare, sub supravegherea atentă a foştilor securişti şi nomenclaturişti de rangul al doilea şi al treilea, de la tandemul Iliescu-Roman la tandemul Băsescu-Ungureanu.
La oamenii cu trecut şi/sau mentalitate de stînga, acest joc antinaţional, oricît de culpabil, apare pînă la urmă firesc, fiind “pe linia” şi “în duhul” lor. Stînga, conştient sau nu, dincotro se trage, într-acolo se şi îndreaptă, fără nimic sfînt în afara interesului imediat. Curiozitatea şi nefirescul apar atunci cînd oameni care au fost şi se mai pretind de dreapta intră în acest joc dizolvant, ba chiar încercînd, naiv sau impur, să-şi motiveze creştineşte opţiunea, punînd semn de egalitate între universalitatea principială a mesajului hristic (cu totul străin de liderii UE) şi manevrele programatic uniformizatoare ale internaţionalismului secular.
E de la sine înţeles că principalele piedici în calea acestui marş dizolvant sînt “îndărătniciile” tradiţiei: rigorismele religioase şi naţionalismele reziduale. Pentru oamenii de stînga acestea sînt piedici consacrate, cu care sînt hîrşiţi dintotdeauna şi care nu le angajează în nici un fel scrupulele sau sensibilitatea. În fond, revoluţionarismul de stînga şi-a asumat din capul locului, ca raţiunea sa de a fi, să-l spînzure pe ultimul rege cu maţele ultimului popă, statornicindu-şi apoi crezul în ritmurile Internaţionalei şi împingînd laicismul pînă la ateismul ştiinţific şi reformismul pînă la cultul gauchist al modelului sovietic (reconfigurat, în forme mai civilizate, în noul proiect al Comunităţii Europene). Euro-marxismul s-a dovedit, în cele din urmă, mai rezistent în timp decît marxism-leninismul, conformînd pînă azi – conştient sau inconştient, mărturisit sau nemărturisit – mentalitatea stîngist-democratică a Occidentului. Primatul economicului, obsesiile egalitariste, patosul laicist, diabolizarea tradiţiilor identitare, demagogia libertăţii (confundate cu libertinajul) – toate acestea (şi multe altele) sînt mărci ale unei forma mentis de tip marxist, în care omul de stînga se simte ca în “naturelul” lui. “Modernitatea eşuată” a comunismului e doar o chestiune de plan exterior; pe plan interior, ca mentalitate şi sensibilitate, comunismul rămîne dominant şi abil adaptat la post-modernitate.
În cazul oamenilor de dreapta “furaţi”, din mers, de idealurile stîngiste, adică deveniţi “tovarăşi de drum” ai reformismelor internaţionaliste şi materialiste de tip masonic, tradiţiile confesionale şi naţionalismele (fie ele cît de anemice azi), nu sînt, ca pentru oamenii de stînga, doar simple piedici de rutină, în sensul curent, ci adevărate “pietre de poticnire”, în sensul evanghelic. De aici piruetele ideologice prin care unii dintre ei încearcă să dezavueze naţionalismele tocmai în numele unui pretins creştinism principial, pe care cred că şi-l pot lua aliat, atît pentru a-şi împăca într-un fel propria conştiinţă, cît şi pentru a-şi menţine în ochii lumii, prin această “notă diferenţiatoare”, pretenţia legitimantă şi statutul formal de oameni de dreapta. Cu cît sînt personalităţi intelectuale mai puternice, cu atît acest reglaj oportunist este mai dificil, atît în plan interior, de conştiinţă, cît şi în plan exterior, de prestaţie publică. Nu-i vorba aici, în cele mai multe cazuri, de proastă calitate umană, cum tind să concluzioneze judecătorii superficiali, ci mai degrabă de prinderea aproape tragică (şi uneori pe nesimţite) în plasa ca de păianjen a unui context public complex şi ingrat, în care mereu alţii au “pîinea şi cuţitul”. Altminteri, mulţi dintre ei sînt oameni cu totul exemplari în alte privinţe, iar Dumnezeu sigur îi va judeca după alte criterii decît cele după care se întîmplă să-i judece contemporanii lor.
Dar aici nu e vorba de cazul personal al unuia sau altuia (fiecare îşi duce crucea lui), ci de o problemă de principiu, privitoare la înţelegerea creştină a lumii şi la felul în care mai sîntem dispuşi să-L luăm în calcul pe Dumnezeu, spre posibila lămurire a unui public mai larg, păscut şi el de derută în faţa atîtor evaziuni doctrinare şi ideologice.
Se ridică întrebarea: cîtă îndreptăţire şi cît credit poate avea, mai ales creştineşte vorbind, cineva (oricine ar fi el) care îşi zice de dreapta, dar se pretează să apeleze la clişeele încetăţenite ale gîndirii de stînga, ca de pildă acela că naţiunile şi naţionalismele nu sînt decît nişte invenţii artificiale şi reprobabile ale secolului al XIX-lea, definitiv compromise de extremismele secolului XX şi inacceptabile la marele ospăţ planetar al secolului XXI, ca unele ce sînt depăşite şi condamnate de mersul istoriei? Chiar aşa să fie, pe cuvîntul lor de oameni de dreapta?! Dumnezeu are vreun loc în această ecuaţie ideologică? Pentru că, vorba înţeleptului Gamaliel (Fapte 5, 38-39): dacă lucrul acesta este de la oameni, el se va nimici; dar dacă este de la Dumnezeu, nu va putea fi nimicit; ba nu cumva să vă pomeniţi şi luptători împotriva lui Dumnezeu!…
III
De la Dumnezeu sau nu, fapt este că naţiunile şi naţionalismele se confruntă după al doilea război mondial, şi mai abitir din pragul noului veac şi mileniu, nu numai cu ostilităţile ideologice de stînga şi cu tendinţele globalizante, dar şi cu o vădită criză internă, în care converg handicapul exceselor istorice recente, disoluţia curentă a sentimentului naţional, desuetudinea discursivă, disensiunile între grupuri, extensiunea mixajului etnic şi – last but not least – eclipsa generală a tradiţiei. Toate acestea nu spun însă nimic despre legitimitatea sau ilegitimitatea naţionalului, ci doar despre entropia istorică a umanului, care pleacă de la indivizi şi se răsfrînge asupra colectivităţilor. Dacă se constată o criză a familiei, bunăoară, nu înseamnă că familia ar fi rea în sine şi s-ar cădea abolită. Aşa cum, dacă un om este bolnav, îl tratezi, nu-l culpabilizezi şi nu-i conteşti legitimitatea de a exista. Din păcate, cînd vine vorba despre naţional, discuţiile tind tot mai mult să se poarte anapoda. De obicei, ele se înfundă în critica naţionalismelor care au luat-o uneori razna, trăgîndu-se încheierea abruptă că orice naţionalism nu poate fi decît rău şi trebuie să ajungă, prin consensul oamenilor de bine, la lada de gunoi a istoriei. Cu naţionalismele facem noi cumva, dar ce ne facem cu naţiunile însele, care nu prea încap în lada de gunoi a istoriei? Le “spălăm creierii”, cu răbdare? Le şantajăm economic sau militar să-şi decline identitatea? Le dislocăm din matca lor, ca să-şi uite de sine?
La rigoare, orice discuţie despre naţionalism ar trebui să se raporteze, în mod principial, la fundamentul său ontologic: “naţia” sau “naţiunea” (în sens originar), “etnia” sau “neamul”. Numai acest fundament ontologic corect înţeles şi asumat (realitate complexă şi inefabilă, pe care o aproximează toţi termenii menţionaţi) dă naţionalismului consistenţă şi legitimitate, dincolo de orice context istorico-politic, aşa după cum contestarea acestui fundament permite criticismul antinaţional şi implementarea discreţionară a noilor proiecte politice de tip nivelator.
Este curios (dacă nu cumva simptomatic) că o lucrare de referinţă, tradusă prompt şi în româneşte, Enciclopedia Blackwell a gîndirii politice, înregistrează termenul de “naţionalism”, dar nu şi pe cel de “naţiune” (pe care-l discută doar superficial, în cadrul articolului despre “Naţionalism”). De altfel, despre limitele ideologizante în care este abordată problema de gîndirea socio-politică postbelică mărturisesc şi unele lucrări occidentale altminteri destul de consistente şi cu mare influenţă în politologia actuală, cum ar fi Nations and Nationalism (a lui Ernest Gellner) sau The Ethnic Origins of Nations (a lui Anthony D. Smith). În general, s-a trecut dinspre extrema mai veche (şi puternic discreditată) a abordărilor de tip rasist (de la Gobineau la Chamberlain şi la ideologii direcţi ai nazismului, în frunte cu un Alfred Rosenberg) la o altă extremă (acreditată astăzi mai ales din conformism ideologic): cea a relativizărlor psihologizante şi sociologizante, care au ajuns chiar pînă la contestarea realităţii obiective a entităţilor etnice, ca la un E. Kedourie (în publicistica noastră recentă nu s-au stins încă ecourile tiradelor necruţătoare ale d-lui Patapievici, pe urmele lui K. R. Popper, împotriva oricărui determinism naţional, şi mai ales împotriva aşa-numitului “esenţialism etnic”). Pe aceeaşi linie se înscrie şi demersul “demitizant” al istoricului Lucian Boia (“Naţiunea este unul dintre marile mituri ale epocii moderne”), tributar îndeosebi lucrării “deja clasice” a teoreticianului stîngist Benedict Anderson, Imagined communities. Reflections on the Origins and Spread of Nationalism. Tendinţa este sintetizată în această afirmaţie a unui Gusztáv Molnár: “… consider sentimentul naţional ca pe o marcă definitorie a personalităţii umane din epoca modernă, dar nu cunosc naţiunea ca substantiv”. Această “desubstantivizare” şi sociologizare a naţiunilor îşi are originile, oricît nu le-ar plăcea s-o recunoască adepţilor ei, în cea mai pură gîndire marxistă. Consecinţa este, desigur, discreditarea naţionalismului (care rămîne astfel oarecum fără obiect, sau cu o bază mai degrabă subiectivă şi spectrală), de unde încercările de a-l substitui cu diferite abstracţiuni ideologice, ca de pildă “patriotismul constituţional” (J. Habermas). Mai nou s-a inventat noţiunea de “naţionalism civic”, opusă parşiv temutului “naţionalism etnic”. Corolarul acestor dezvoltări ideologice şi conceptuale e decretarea falimentului aşa-numitei “ere westfaliene” (statale şi naţionale) şi proclamarea solemnă a unei “ere post-westfaliene” (supra-statale şi supra-naţionale), ceea ce aduce neplăcut de mult cu ideile clasice ale francmasoneriei şi cu discursul “spiritual” de tip new-age-ist.
Că, în ciuda atîtor destructurări, contaminări şi relativizări, naţiunile există, cu tot cu coloratura lor etnică – acesta e un fapt în jurul căruia nu poate să încapă discuţie. Discuţiile încep atunci cînd se caută a se stabili natura şi notele definitorii ale acestei realităţi: este ea o realitate secundară, de ordin istoric şi subiectiv, sau este o realitate primară, de ordin metafizic şi obiectiv? Altfel spus, sînt naţiunile (neamurile) entităţi necesare în ordinea firească a lumii (fie că o concepem ca determinism natural, fie că o concepem ca determinism divin), sau ele au un caracter aleatoriu, conjunctural? E greu de aproximat care ar putea fi cel mai simplu argument pentru eventualul caracter aleatoriu, dar pentru caracterul necesar este fără îndoială acela că nu există individ fără apartenenţă naţională; ba mai mult, originea etnică e ceva la fel de imposibil de modificat ca şi condiţia umană: aşa cum, născut om, nu mă pot preschimba în altă specie animală, tot aşa, născut român, să zicem, nu mă pot preschimba în chinez, în evreu sau în turc. Îmi pot schimba religia, mentalitatea, patria, cetăţenia, înfăţişarea, ba chiar şi sexul – dar cu nici un chip apartenenţa etnică. În mod fatal, fie că-mi place, fie că nu, voi muri drept ceea ce m-am născut; şi, după expresia biblică, “mă voi adăuga la neamul meu”.
Aşadar, înainte de orice altă tratare mai sofisticată (teologică, filosofică, istorică, etnologică, sociologică, psihologică, biologică etc.), evidenţa bunului simţ e cea care ne arată că naţiunea, naţionalitatea, naţionalul ţin de o realitate obiectivă, de un dat al firii. Chiar cu sînge amestecat (cine stă să măsoare?), neamţul rămîne neamţ şi rusul rămîne rus, şi nu trebuie să faci studii de antropologie ca să-i identifici cu uşurinţă, nu mai zic după limbă, dar după înfăţişare, mentalitate, sensibilitate. Sigur că mie, om deştept şi gelos de libertatea mea, se poate întîmpla, dintr-un motiv sau altul, să nu-mi convină această stare de fapt şi să mă revolt principial împotriva ei, ca şi împotriva oricărei alte forme de determinism. Revolta nu foloseşte însă la nimic dincolo de planul strict al subiectivităţii mele: la nivelul ontologic al realităţilor primare, determinismul nu-i mai puţin existent din cauză că îl contest eu.
IV
Din unghiul de vedere al unei poziţionări creştine, interesează dacă această realitate incontestabilă – naţi(une)a sau neamul – este de la oameni sau este de la Dumnezeu. Episodul biblic al Turnului Babel (Facerea 11, 1-9) sprijină aserţiunea că diferenţierea “limbilor” (cuvînt care în vechime avea şi înţelesul de “neamuri”) nu-i străină de voinţa şi lucrarea divină, dar într-un sens mai degrabă corecţional. Acest vag mit paleosemitic are mai degrabă relevanţă morală şi nu explică decît o latură a problemei Etnicul (sinteză inefabilă de sînge şi suflet) e asociat de obicei cu o anumită limbă şi cu un anumit spaţiu, dar între acestea nu-i o legătură indisolubilă sau o convergenţă necesară. Există în istorie şi neamuri care şi-au pierdut limba sau teritoriul, dar nu şi identitatea etnică, iar cazul cel mai relevant e chiar cel al poporului evreu. “Amestecul limbilor” nu constituie nicidecum un criteriu suficient în explicarea diferenţelor etnice sau a misterului etnogenetic.
Spre o perspectivă providenţialistă ne duce şi puternica încredinţare a lui Israel că este “poporul lui Dumnezeu“, ales şi chemat să parcurgă mesianic o istorie sfîntă, păzindu-şi cu habotnicie temeiurile identitare, tocmai din răspundere faţă de Dumnezeul său şi de ordinea divină a Creaţiei. Numai că originea şi misiunea de sus Israel le revendică strict pentru sine, pe cînd pe noi ne preocupă o explicaţie integratoare, în măsură să dea seama nu doar de un neam, ci de toate neamurile, consfinţite ca atare prin universalismul mesajului creştin (“La ai Mei am venit şi ai Mei nu M-au primit; chema-voi neamurile şi acelea Mă vor preamări!”). Cert este că nicăieri în Sf. Scriptură, nici în Vechiul Testament, nici în Noul Testament, nu-i contestată (sau măcar pusă la îndoială) legitimitatea existenţei diferenţiate a neamurilor în istorie. Faimosul loc epistolar, citat adeseori cu jubilaţie decerebrată (şi, desigur, decontextualizat), unde Sf. Apostol Pavel zice: “Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este parte bărbătească şi parte femeiască, pentru că voi toţi una sînteti în Hristos Iisus” (Galateni 3, 28), are un înţeles pur spiritual, referindu-se la egalitatea de principiu a oamenilor în faţa lui Dumnezeu, nu la formele vieţii seculare. În lume, iudeul este iudeu şi elinul este elin, tot aşa cum bărbatul este bărbat şi femeia este femeie, iar aceste diferenţieri nu sînt cîtuşi de puţin rele sau vinovate. Ba mai mult, Biblia ne încredinţează (cf. Deuteronomul 32, 8-9; dar şi Daniel 10, 13-21) că Dumnezeu a rînduit îngeri protectori fiecărui neam (de Israel văzînd El Însuşi).
În cartea sa Despre îngeri, d-l Andrei Pleşu are un frumos capitol intitulat “Îngerii, muzica lumii şi naţiunile” (p. 158 şi urm.), din care îmi îngădui aici cîteva spicuiri: “Toţi marii învăţaţi ai creştinismului timpuriu sînt de părere că, în economia divină, fiecare seminţie îşi are îngerul ei păzitor. Nu doar individul uman are, prin urmare, un înger [păzitor], ci şi poporul din care face parte. Iată, în acest sens, un pasaj semnificativ din [Sfîntul] Vasile cel Mare (sec. al IV-lea): «Ştim încă de la Moise şi de la Profeţi că există îngeri înainte-stătători ai tuturor naţiunilor... Aceste căpetenii şi guvernatori puşi să ocrotească şi să supravegheze popoarele ce li s-au dat în grijă sînt fără de număr». [...] Comentarii iudaice la legenda Turnului Babel (Testamentum Nephtali) precizează că răspîndirea pe întreg pămîntul a urmaşilor lui Noe s-a făcut cu ajutorul unei armate de 70 de îngeri, care i-a învăţat pe oameni 70 de limbi diferite. Origene consideră şi el că la originea limbilor naţionale stau îngerii (cf. infra, «Îngeri şi litere», pp. 204-206). Sîntem, aşadar, îndreptăţiţi să ne imaginăm că la temelia fiecărei comunităţi etnice se află un principiu spiritual, un înger, care se exprimă în felul de a fi al respectivei comunităţi, în destinul ei istoric, în limba şi cultura ei. [...] În asemenea măsură se identifică îngerii neamurilor cu neamurile pe care le păstoresc, încît, potrivit tradiţiei, ei vor fi chemaţi să răspundă o dată cu ele la Judecata de Apoi” (pp. 165-166). Hristos este însă mai mare peste îngeri şi în El avem supremul “interlocutor ceresc al fiecărui individ şi al fiecărei naţiuni” (p. 168).
Iată că nici teologia Sfinţilor Părinţi ai Bisericii nedespărţite, fie ea răsăriteană sau apuseană, nu se pronunţă în alt sens; ba mai mult, Biserica Ortodoxă, care a păstrat cel mai fidel învăţătura tradiţională, a dăinuit firesc în duhul organicităţii etnice, orînduită treptat în Biserici naţionale, pe temeiul unităţii în diversitate a întregii Firi create. Apusul, din păcate, s-a îndepărtat de această viziune realist-spirituală, absolutizînd unitatea în detrimentul diversităţii, cu căutarea raţionalistă a unui universalism abstract, precursor religios al universalismelor laicizate ale modernităţii, de la “cosmopolitismul” sau “internaţionalismul” de ieri pînă la “mondialismul” sau “globalismul” de azi. (De aceea partizanii pretins creştini ai globalizării nu prea agreează Ortodoxia şi mai degrabă invocă creştinismul apusean ca retorică “tradiţie legitimantă”.) Cu toate acestea, natura lucrurilor a opus rezistenţă semnificativă abuzurilor artificiale, naţiunile conservîndu-şi cu îndărătnicie fiinţa şi conştiinţa de sine, chiar dacă pe fondul unei crize tot mai accentuate, ce pare a permite astăzi, cel puţin în spaţiul euro-american, pasul îndelung pregătit spre abolirea definitivă a structurilor naţionale, adică a întregii ordini tradiţionale a lumii.
Cum se poate fundamenta teologic, pe baze scripturistice şi patristice, dar şi în confruntare deschisă cu provocările oneroase ale modernităţii, existenţa legitimă a naţiunilor şi a naţionalismelor subsecvente se poate vedea şi din numeroasele dezbateri purtate pe această temă în România interbelică, fie de oameni de ştiinţă creştini, precum Nicolae C. Paulescu sau Simion Mehedinţi, fie de filosofi cu sensibilitate teologică, precum Nae Ionescu sau Vasile Băncilă, fie de ideologi politici ai dreptei creştine, precum Corneliu Z. Codreanu sau Petre Ţuţea, fie de teologi propriu-zişi, precum Nichifor Crainic sau Dumitru Stăniloae. Au avut loc şi polemici de amploare pe această temă (cea mai faimoasă fiind probabil cea din 1937, în care au fost angajaţi Nae Ionescu, Radu Dragnea, Dragoş Protopopescu şi Dumitru Stăniloae). Gândirismul, şcoala lui Nae Ionescu şi legionarismul (cel puţin pînă la moartea întemeietorului său şi “decapitarea” generală a Mişcării: 1938-39) au avut ca numitor comun spiritualismul şi naţionalismul creştin (uneori, ce-i drept, cu supralicitări mai degrabă ortodoxiste decît ortodoxe, de unde o anume rezervă a teologiei oficiale, ce nu trebuie nicidecum interpretată ca ostilitate de principiu). Etnicul, chiar abordat din perspective divergente (Constantin Rădulescu-Motru, Dimitrie Gusti, Lucian Blaga etc.), a constiuit o preocupare de căpătîi, cu rezultate considerabile, pe nedrept ignorate astăzi (cînd nivelul dezbaterilor congenere, impus din Occident, e unul aproape derizoriu, sub pretenţia unui soi de ştiinţifism ideologizat, ad usum gentilium).
Cea mai solidă fundamentare metafizică a naţiunii în duhul teologiei mistice răsăritene, de la înălţimea unei înalte autorităţi teologice, dar şi cu o bună respiraţie filosofică, îi aparţine fără îndoială părintelui Dumitru Stăniloae şi se regăseşte în prima parte a volumului Ortodoxie şi românism, care sintetizează un deceniu de dezbateri serioase pe tema respectivă.
Se întîmplă însă că diferitele denaturări ale naţionalismului în istoria politică a secolului XX au dus treptat la o compromitere nedreaptă a înseşi ideii naţionale, ba chiar la o abruptă echivalare a ei cu ceea ce se numeşte îndeobşte rasism, şovinism sau xenofobie. Faptul acesta a convenit mai tuturor taberelor politice de stînga, care s-au grăbit să-şi scoată de aici argumente aparent îndreptăţite în sprijinul promovării diferitelor internaţionalisme, mai mult sau mai puţin democratice. Criza identitară a devenit una dintre mărcile “omului recent” şi principalul factor dizolvant al culturilor tradiţionale.
Se pune însă întrebarea-cheie dacă procesul tot mai accelerat de deznaţionalizare a lumii nu reprezintă cumva o violentare a ordinii fireşti a existenţei istorice? Nu cumva se petrece, la nivelul “naţiunilor” şi al “patriilor”, un proces de uniformizare tendenţioasă, foarte asemănător cu cel încercat la nivelul indivizilor în diferitele regimuri totalitare (şi mai ales în cel comunist)? Nu e oare la fel de scandalos să pui între paranteze personalitatea istoriceşte consolidată a unor comunităţi ca şi pe aceea a unor indivizi umani? Dacă fiecărui om i se recunoaşte dreptul la personalitate proprie şi la liberă determinare, atunci de ce acest drept nu s-ar cuveni respectat şi în cazul comunităţilor naţionale? Cum să nu existe temeri, în faţa acestor tendinţe nivelatoare cu vădit substrat ideologic, că internaţionalismul democratic al “noii ordini mondiale” (sintagmă adeseori grafiată cu majuscule) nu-i decît o formă camuflată de totalitarism, ale cărui victime nu vor mai fi atît indivizii luaţi izolat, cît comunităţile tradiţionale? Din acest punct de vedere, nu ne aflăm decît pe linia de continuitate a comunismului marxist (“Proletarul n-are patrie!”), deci a aşa-numitului internaţionalism proletar, ale cărui baze sînt, cum bine ştim, ateismul şi materialismul, adică atentatul de tip luciferic la “ordinea firească a lumii lui Dumnezeu”. Cea care se vede agresată, îndărătul ordinii politice, este însăşi ordinea religioasă, care-n spaţiul nostru european se identifică organic cu creştinismul.
De aceea, problema naţională se cuvine rediscutată (şi) din perspectiva generală a creştinismului, cu toată responsabilitatea mistică şi morală pe care omul creştin o are în faţa lui Dumnezeu, atît pentru sine, cît şi pentru aproapele. Trăitor în Biserică, creştinul are conştiinţa vie că nu se mîntuieşte “de unul singur”, ci că există cercuri concentrice de viaţă comunitară (familia, neamul, Biserica), pe care nu le poate eluda fără urmări păgubitoare (văzute şi nevăzute). Chiar dacă nu avem aici “cetate stătătoare” (Filipeni 3, 10), ci “cetăţenia noastră este în ceruri” (Evrei 13, 14), istoria sau “veacul de acum” rămîne marea “scenă a mîntuirii”, care nu ne poate fi indiferentă, după cum nu ne poate fi indiferent “trupul stricăcios” în care vieţuim cu nădejdea “nestricăciunii” ce va să vie. Nu absolutizăm “lumea”, nici nu ne împătimim de ea, dar ne pasă de rosturile ei, căci tot ceea ce ne înconjoară e sprijin sau piedică pe calea mîntuirii.
Conform ideologiilor curente, naţiunile sînt contestate pentru că generează naţionalisme, iar naţionalismele sînt definite ca forme revolute de extremism şi intoleranţă. Dacă naţiunea este devalidată, atunci naţionalismele rămîn fără obiect. Este un caz tipic de reducţonism ideologic. În realitate, cum spuneam, existenţa naţiunilor este un fapt de evidenţă elementară, iar naţionalismele reprezintă consecinţe fireşti ale acestei stări de fapt. Că naţionalismele au ajuns uneori la excese reprobabile, acesta e un adevăr. Nu înseamnă însă că orice naţionalism trebuie condamnat aprioric, aşa cum anumite excese pătimaşe ale iubirii nu ne îndreptăţesc să condamnăm iubirea în sine – care nu numai că este bună, dar este cel mai mare bun.
Părintele Stăniloae conchidea, la capătul unei minuţioase analize teologice: “Există, prin urmare, naţionalism şi naţionalism. Există un naţionalism care poate fi o grea cădere în păcat – şi de multe ori aşa este –, dar antinaţionalismul e prin sine, ca fugă nu numai de forma creştină a vieţuirii, ci şi de conţinutul ei firesc, o şi mai grea cădere în păcat. […] Naţionalismul, ca tot conţinutul natural al vieţii, chiar dacă nu ne mîntuie el, ci credinţa din el, nici nu ne pierde practicîndu-l cu credinţă. […] Naţionalismul, în sine luat, nici nu mîntuie, nici nu pierde. Dar în practică orice naţionalism sau mîntuie, sau pierde, după cum este sau nu este străbătut de credinţa creştină” (“Naţionalismul sub aspect moral”, în Ortodoxie şi românism, ed. 1998, p. 104).
V
Mai întîi se cade arătat că naţionalismul genuin n-are nimic de-a face cu şovinismul sau cu vreo altă formă de izolare ori agresivitate etnică. Tot aşa cum personalismul, la nivelul individual, nu-i o formă de însingurare sau de negare a celorlalţi. Orice persoană este chemată să se dezvolte cît mai mult pe linia propriei personalităţi, aceasta constituind singura modalitate optimă de contribuţie creatoare la organismul social. Tot aşa, orice neam este chemat să se dezvolte cît mai mult pe linia tradiţiei proprii, spre a aduce sporul său specific umanităţii înseşi, care nu este altceva decît unitatea în diversitate a tuturor comunităţilor umane, finalitatea lor armonică (integratoare, dar nu nivelatoare). E un adevăr banal că, bunăoară în ordinea valorilor spirituale, cu cît eşti mai specific, cu atît eşti mai interesant şi mai universal. Căci fiecare este chemat să atingă universalitatea în propria lui specificitate. Universalul este ideal, specificul este concret. Or, idealul trebuie întruchipat în concret, pe care-l catalizează şi prin care se valorifică funcţional. Universalul viu, “întrupat”, nu este nicidecum totalizare amorfă, ci vastă simfonie de note specifice. Cei ce umblă să ne ispitească în numele unui universalism abstract şi impersonal sînt deopotrivă in-amicii “neamurilor” şi ai “omenirii”; şi, implicit, ai lui Dumnezeu, Care a rînduit ca neamurile să existe prin fire şi să co-existe prin iubire, pînă ce se vor înfăţişa, cu zestrea lor istorică, la marea Lui judecată.
Adevăratul naţionalism înseamnă, aşadar, păzirea şi afirmarea creatoare a fiinţei şi geniului naţional al unui neam, dar şi efort conştient de armonizare cu celelalte neamuri, în concertul universal al omenirii.
Naţionalismul acesta nu are doar baze materiale (biologice, istorice, politice), ci şi baze moral-spirituale, metafizice şi chiar mistice. De aceea, cea mai pură formă de naţionalism este naţionalismul creştin, ca unul care stă sub marele imperativ al Iubirii: iubire faţă de Dumnezeu, iubire faţă de propriul neam, iubire faţă de orice om ca făptură a lui Dumnezeu. Altfel spus, iubire lucidă (în sensul mistic al cuvîntului) faţă de ordinea firească a Creaţiei, în care neamurile/naţiile, lăsate ca atare de Dumnezeu, sînt forme de existenţă metafizic legitime şi istoriceşte necesare.
Orice atitudine – politică sau de altă natură – care contravine temeiului dumnezeiesc al iubirii cuminecătoare este o formă de patologie istorică. Şovinismul (rasismul, xenofobia), tocmai pentru că se întemeiază nu atît pe iubirea de propriul neam, cît pe ura faţă de alte neamuri, nu este decît o formă de pseudo-naţionalism, ce trebuie repudiată tocmai în numele naţionalismului adevărat. A amesteca însă tendenţios lucrurile, cultivînd deliberat confuzia dintre naţionalism şi şovinism, denotă o lipsă de probitate vecină cu infamia. Din păcate, propaganda antinaţională a reuşit să inoculeze adînc această confuzie în conştiinţa opiniei publice mondiale, transformînd naţionalismul în “sperietoarea” de serviciu a lumii contemporane. Creştineşte vorbind, demersul onest ar fi acela de a veghea ca lucrurile să nu degenereze, prin manipulare interesată, nici în pseudo-naţionalismul şovin, nici în pseudo-universalismul antinaţional, care nu sînt decît două fundături simetrice ale vieţii istorice.
În al doilea rînd, se cuvine reamintit că fundamentul uman al naţionalismului autentic nu este poporul, ci neamul. Actualizez aici o distincţie curentă în discursul interbelic de dreapta. Dincolo de imanenţa poporului, există o transcendenţă a neamului, conexată la Dumnezeu. Cînd spun “popor”, înţeleg o ipostază actualizată a neamului, uneori fastă, alteori nefastă, în funcţie de virtuţile sau păcatele liber exercitate de fiecare trăitor curent. Iar cînd spun “neam”, înţeleg comunitatea, deopotrivă istorică şi transistorică, a tuturor generaţiilor trecute, prezente şi viitoare subsumate ontologic aceluiaşi “model” identitar de origine divină, avînd o dinamică structurală complexă, a cărei evaluare definitivă e legată de misterul eschatologic, în raport tainic cu fiecare destin personal. Chiar în stare degenerată, “chipul” neamului continuă să subziste în fiecare dintre noi, aşa cum, creştineşte vorbind, la nivelul ontologic al condiţiei panumane, păcatul n-a des-fiinţat din noi “chipul lui Dumnezeu”, ci numai l-a stricat sau l-a obscurizat. Omul şi-a “ieşit” din fire, pe toate registrele existenţei sale, dar Dumnezeu îi lasă posibilitatea şi-i adresează chemarea de a-şi “veni”/re-intra în firea lui, mîntuirea reprezentînd o provocare complexă, deopotrivă particulară şi generală, personală şi comunitară, istorică şi metaistorică. Inşi şi neamuri (realităţi ontologic solidare) se pot pierde sau se pot cîştiga, căzînd toate sub “judecată”: nu atît sub judecata omenească a istoriei (care este parţială şi poate fi nedreaptă), ci sub Marea Judecată a lui Dumnezeu, cea de la “plinirea vremii”.
Raportul dintre popor şi neam nu trebuie în nici un caz înţeles simplist, ca unul dintre o realitate fizică, supusă devenirii, şi alta metafizică, substrasă devenirii. În fond, este vorba de una şi aceeaşi realitate, dar în două ipostaze complementare: una care “se arată” în veac, alta care “se ascunde” dincolo de veac; sau, altfel spus, de o prelungire a fizicului în metafizic, printr-o dinamică tainică şi perpetuă, de ordin cumulativ. Tot ce păţeşte un “popor” (ipostaza sincronică a realităţii etnice) se înregistrează în contul “neamului” respectiv (ipostaza diacronică a aceleiaşi realităţi). În felul acesta, putem spune, fără nici o ezitare, că “neamul” se actualizează şi devine prin “popor”. Această dinamică ni se înfăţişează complexă şi imprevizibilă, ca una ce angajează tot şirul generaţiilor istorice ale unui organism comunitar. De aceea, cum am arătat cu alt prilej (polemica mai veche cu d-l Patapievici, care a prilejuit numeroase lămuriri utile), se poate spune că nu există neamuri o dată pentru totdeauna rele, nici neamuri o dată pentru totdeauna bune. Ca orice realitate care cade (şi) sub incidenţa istoriei, neamurile nu sînt entităţi perfecte, pentru că omul însuşi nu (mai) este o fiinţă perfectă. Viaţa naţională se colorează şi ea, la toate nivelurile, de virtuţile sau de viciile umanului, iar neamul, ca ansamblu organic, se resimte, clipă de clipă, de starea fiecărui mădular.
Părintele Stăniloae observa cu dreptate că nu împotriva neamurilor e de luptat, ci împotriva păcatului care sluţeşte (şi) neamurile: “Scoaterea neamurilor din starea păcătoasă nu se face prin anularea calităţilor naţionale, ci prin îndreptarea naturii omeneşti în general. Dacă ar fi ceva păcătos însuşi specificul naţional,, atunci nu s-ar mai putea face deosebire între buni şi răi în cadrul unei naţiuni, căci toţi ar fi răi!”. Principial, neamul este şi nu poate să nu fie. El devine însă întru Bine sau întru Rău, după împrejurările istoriei. Aici, “sub vremi”, lucrurile sînt neclare şi amestecate (perplexae şi permixtae, cu terminologia augustiniană), într-o mişcare perpetuă, fiind întotdeauna loc şi de “mai rău”, şi de “mai bine”.
Aşa cum insul uman nu poate fi judecat definitiv după o singură împrejurare a vieţii sale, ci o dreaptă judecată se cade să ia în seamă ansamblul acestei vieţi, tot aşa neamurile se cade să fie judecate în ansamblul existenţei lor istorice (tocmai de aceea precizam mai sus că adevărata lor judecată aparţine lui Dumnezeu şi că nu se poate face decît la sfîrşitul istoriei).
Conform învăţăturii creştine, există o certă solidaritate eschatologică între ins şi comunitatea etno-spirituală căreia îi aparţine. Sfîntul Ioan Teologul ne-a lăsat această viziune a Ierusalimului ceresc: “Şi neamurile vor umbla în lumina ei [a cetăţii sfinte], iar împăraţii pămîntului vor aduce la ea mărirea lor. […] Şi vor aduce în ea slava şi cinstea neamurilor” (Apocalipsa 21, 24 şi 26). Încă din vechime, evreii sugerau unitatea mistică în eternitate a insului cu spiţa lui, spunînd despre cel ce murea că “s-a adăugat la neamul său”. Biserica se roagă în mod curent pentru cei răposaţi să fie pomeniţi de Dumnezeu “cu tot neamul lor cel adormit”. Neamul este resimţit ca un fel de “sine lărgită” a fiecăruia dintre noi, avînd nu doar subzistenţă istorică, ci şi permanenţă transistorică.
Între “neam” şi “popor” există un raport analog – mutatis mutandis – cu cel dintre “Biserica văzută” şi “Biserica nevăzută”. Comunitatea mistică a neamului nu se substituie nicidecum comunităţii mistice a Bisericii (o asemenea înţelegere ar constitui o erezie de tip filetist, de care a fost păscut uneori naţionalismul romantic, ce nu s-a sfiit să vorbească chiar de o “mistică naţională”), ci este internă acesteia: nu atît ca parte într-un întreg, cît ca diversitate în unitatea întregului.
VI
În teologia părintelui Stăniloae, pe lîngă accepţiunea de comunitate mistică a generaţiilor etnice (la care ne vom adăuga cu toţii, pînă la sfîrşitul veacurilor, cu virtuţile şi cu păcatele noastre), neamul o mai are şi pe aceea de model/proiect dumnezeiesc etern care susţine şi guvernează realizarea în timp a unui destin comunitar (iar în acest sens, nu-i neavenit să spunem că libertatea făpturilor raţionale este şi o problemă de conformare sau de non-conformare la aceste cadre tainice ale ordinii divine: neamul, ca şi insul, îşi poate împlini destinul sau şi-l poate rata):
“Astfel, creaţiunea propriu-zisă n-a constat într-o arătare a lumii în forma ei deplin dezvoltată, cu toate speciile şi varietăţile lucrurilor din ea. Dumnezeu a creat numai seminţele lucrurilor, dar în aceste seminţe se cuprind potenţial toate formele ulterioare ale lor. Dezvoltarea aceasta se face printr-o colaborare a lui Dumnezeu, ca proniator, cu lumea. Ceea ce este de la început, în Dumnezeu, deplin descoperit şi dezvoltat, în lume se arată pe rînd, în timp. Dezvoltarea lumii e o descoperire în timp a formelor care există etern [în sophía divină]. În ce priveşte pe om în special, Dumnezeu a creat la început pe Adam şi Eva. Dar în ei se cuprindeau potenţial toate naţiunile [neamurile]. Acestea sînt descoperiri în timp ale chipurilor care există etern în Dumnezeu. La baza fiecărui tip naţional acţionează un model dumnezeiesc etern...”.
Oricum le-ar numi – raţiuni/logoi, idei-voinţă, modele-forţă, esenţe, substanţe etc. – şi oricum le-ar concepe, creştinismul se întemeiază, pretutindeni şi totdeauna, pe certitudinea unor “idei” divine eterne, ce constituie – fie că le place, fie că nu “antiesenţialiştilor” – temeiurile şi ordinea metafizică a Creaţiei. Nu poţi fi creştin dacă nu accepţi, în însuşi spiritul Revelaţiei, o formă de esenţialism. Toată tradiţia creştină, atît cea răsăriteană, cît şi cea apuseană, mărturiseşte esenţialismul ca pe o consecinţă a creaţionismului. Este însă o deosebire fundamentală (pe care probabil că Vl. Lossky a formulat-o cel mai limpede): Apusul, pe urmele lui Augustin, perpetuează, inclusiv prin Toma de Aquino, un esenţialism static de origine platoniciană (este esenţialismul sau substanţialismul prost, pe care se supărase mai demult d-l Patapievici, şi care confundă fiinţa neschimbătoare a lui Dumnezeu cu fiinţa schimbătoare a lumii, îngheţînd dinamismul creaţiei divine); Răsăritul, depăşind de devreme atît idealismul platonismului antic, cît şi formele de neoplatonism creştinat ale origenismului sau augustinismului, a promovat – prin Maxim Mărturisitorul, Dionisie Pseudo-Areopagitul, Ioan Damaschin etc. – un esenţialism dinamic sau energetic, consolidat definitiv prin marea sinteză palamită: este esenţialismul ce distinge între “fiinţa” şi “lucrarea” lui Dumnezeu, raţiunile lucrurilor ţinînd de sfera “energiilor necreate”, a “dumnezeirii de jos” despre care vorbea Sf. Grigorie Palama, prin care făptura se împărtăşeşte haric şi progresiv – liberă de orice fixism fatalist – din slava atotcuprinzătoare şi atotţiitoare a Creatorului ei, chemată fiind la în-dumnezeire (theosis). D. Stăniloae avea să insiste şi mai tîrziu pe acest caracter ortodox, “maleabil” sau “flexibil”, al raportului dintre raţiunile eterne şi “raţiunile plasticizate”.
Ţinînd seama de toate aceste dimensiuni teologice, confuzia dintre neam şi popor poate duce la grave neajunsuri pentru înţelegerea corectă a naţionalismului, care riscă să devieze uneori nu doar spre o supralicitare păgînă a naţionalului (cum a fost cazul rasismului german, a cărui critică ortodoxă a întreprins-o, în “Rasă şi religiune”, Nichifor Crainic – cel de la care ne-a rămas formula: „Pacea Europei înseamnă: pămînt naţional şi cer comun”), dar şi spre un populism demagogic şi conjunctural (cum este cel practicat astăzi la noi de Partidul România Mare sau de alte aşchii sărite din trunchiul naţional-comunismului ceauşist).
În istorie există o linie a fiecărui neam, urmată şi îmbogăţită în măsuri variabile de şirul generaţiilor etnice. Ea, această linie a neamului, constituie axa esenţială a existenţei naţionale. Pe ea se întîlnesc, în ceea ce au mai reprezentativ, morţii şi viii, cei ce au fost, cei ce sînt şi cei ce vor fi; la capătul ei va sta întreagă, pentru dreapta judecată a lui Dumnezeu, vrednicia sau ne-vrednicia istorică a fiecărui neam. În dialectica istorică a vieţii naţionale, există generaţii care se învrednicesc mai mult şi generaţii care se învrednicesc mai puţin. Sau, am putea spune: popoare care trăiesc mai aproape de linia neamului lor şi popoare care, orbite şi decăzute, se îndepărtează considerabil de la această linie. Or, degenerarea unui popor poate să meargă şi pînă la frîngerea definitivă, încă de aici, a liniei istorice a unui neam; există destule exemple de neamuri care au părăsit scena istoriei prin nevrednicia uneia sau a mai multor generaţii succesive. Un neam se poate “stinge” atunci cînd poporul – ipostaza lui actualizată într-un anumit ceas istoric – decade atît de mult încît uită complet şi se îndepărtează de linia neamului, adică de formula specifică a vredniciei şi demnităţii lui. Cîtă vreme mai există însă în sînul unui popor măcar o minoritate ce urmează şi mărturiseşte linia neamului, acesta se poate salva prin ea. Acea minoritate va fi naţional reprezentativă: ea va constitui “elita mesianică” a neamului respectiv, capabilă să-l îndreptăţească în faţa lui Dumnezeu. Căci, după vechea mărturie biblică (Ieşirea 18, 23-32), pentru o mînă de drepţi Dumnezeu poate salva/ierta întreaga Cetate...
Un popor ticăloşit trebuie mustrat cu asprime, tocmai în numele neamului, de către “drepţii” lui. Poporul nu trebuie absolutizat şi iubit orbeşte. Dacă el periclitează, prin nedesăvîrşirile clipei, existenţa veşnică a neamului, atunci adevăratul naţionalist are obligaţia morală şi istorică de a-l certa, trezindu-l din nemernicie, cum făceau proorocii din vechiul Israel – şi cum a făcut-o Mîntuitorul Însuşi (“Neam [popor] păcătos!” – le strigă El evreilor în mijlocul şi din sîngele cărora S-a întrupat ca om). Dumnezeu Însuşi îi ceartă pe cei pe care-i iubeşte, dojana nefiind decît semn al iubirii care veghează. Adevăratul naţionalist va fi, aşadar, cel care, iubindu-şi neamul pînă la sacrificiul de sine, va evita să-l mistifice sau să se mistifice. A vorbi necondiţionat numai în termeni superlativi despre poporul tău, oricît de rătăcit ar fi acesta, nu e atitudine de adevărat naţionalist, ci de jalnic demagog populist. Ca şi şovinismul, populismul este o formă de denaturare a naţionalismului; el apare de obicei ca apanaj al retoricii politicianiste, dispuse oricînd, pentru interesele sale imediate, să linguşească poporul, chiar în detrimentul destinului naţional. Este tocmai ceea ce au făcut în România ultimilor ani avortonii naţional-comunişti ai vechiului regim, dar şi anumite tabere ce s-ar dori sincer naţionaliste, fără a fi meditat însă cum se cuvine asupra temeiurilor mai adînci ale doctrinei şi atitudinii lor politice.
Adevăratul naţionalist nu caută să-şi în-cînte, ci mai degrabă să-şi des-cînte poporul, spre a-l lecui de bolile sau infirmităţile curente. El va fi “desfermecătorul” poporului, de pe poziţiile absolute ale Tradiţiei neamului. Un astfel de “desfermecător” a fost, bunăoară, Eminescu (azi atît de puţin sau de fals cunoscut, din păcate, în această ipostază trans-literară a personalităţii lui). Fără a fi o conştiinţă teologică sau o fire prea evlavioasă, el a înţeles, cu intuiţia geniului, dar şi cu răspunderea asumată a pedagogului naţional, că Biserica Ortodoxă este “Maica spirituală a poporului român”, că formula de creştere a unei naţiuni sănătoase este dată în însăşi tradiţia ei, că naţionalismul adevărat trebuie să se manifeste deopotrivă critic şi creator, iar românii să răspundă “misiunii” istorice pe care Dumnezeu le-a hărăzit-o: aceea de a fi “un strat de cultură la gurile Dunărei”.
VII
Prin urmare, adevăratul naţionalism, întemeindu-se pe realitatea eternă a neamului, călăuzit de iubire, dar şi de luciditate, nu se poate confunda nici cu populismul, nici cu şovinismul. El nu-i decît valorificarea istorică firească şi exemplară, străină de orice extremism degradant, a fiinţei şi geniului naţional “întru” care am venit pe lume şi “întru” care sîntem chemaţi a ne împlini, fiecare după puteri, ca în “sinele nostru lărgit” sau în “conştiinţa noastră mai bună”.
Religia lui Hristos, deopotrivă universalistă şi personalistă, poate cataliza, pe de o parte, dezvoltarea specifică şi armonioasă a fiecărei persoane umane în cadrul organismului său etnic (a fiecărui “eu” în cadrul lui “noi”) şi, pe de altă parte, a fiecărui organism etnic în cadrul general al umanităţii (a fiecărui “noi unii” în cadrul lui “noi toţi”). Universalul este rînduit să se în-trupeze în formele particulare ale naţionalului, iar naţionalul este chemat să se dez-mărginească (iar nu să se anuleze!) în ecumenicitatea harică a Iubirii.
“Naţiunile – scrie D. Stăniloae – sînt, după cuprinsul lor, eterne în Dumnezeu. Dumnezeu pe toate le vrea. În fiecare arată o nuanţă din spiritualitatea Sa nesfîrşită. Le vom suprima noi, vrînd să rectificăm opera şi cugetarea eternă a lui Dumnezeu? Să nu fie! Mai degrabă vom ţine la existenţa fiecărei naţiuni, protestînd cînd una vrea să oprime sau să suprime pe alta şi propovăduind armonia lor, căci armonie deplină e şi în lumea ideilor dumnezeieşti”.
Şi pentru că d-l Andrei Pleşu pare să ştie ceva ce mulţi alţii par să fi uitat, îmi îngădui să-l mai citez o dată: “Apartenenţa la o naţiune sau alta este un dat providenţial, aşa cum este culoarea ochilor, statura şi tot ce alcătuieşte identitatea noastră particulară. Ca atare, această apartenenţă are un sens şi creează o răspundere. Nu te naşti întîmplător într-o anumită naţiune: există o marcă destinală în această împrejurare, există o comunitate istorică cu ceilalţi, există, mai ales, formidabila comunitate de limbă care leagă, în adînc, pe toţi utilizatorii ei. Şi există un rost al fiecărei naţiuni în istoria lumii care, neîmplinit, lasă vacantă o porţiune importantă a acestei istorii. Identitatea naţională e un fapt de la sine înţeles, care lucrează în noi clipă de clipă. Naţiunile sînt o realitate foarte puternică încă şi diversitatea lor este «sarea pămîntului». [...] Problema nu este a abandona sau a eluda tema naţiunilor, ci de a o pune la locul ei, fără emfaza secolului al XIX-lea, fără idolatrie, fără obsesia confruntării duşmănoase şi a supremaţiei exclusiviste. Asumarea identităţii naţionale trebuie, cu alte cuvinte, să ia chipul unei ofensive a creativităţii...”.
Se cade, în concluzie, nu să sfidăm sau să diabolizăm naţionalul, contrapunîndu-i fel de fel de reordonări politice şi ideologice de tip globalizant şi uniformizator, în numele dogmelor proaste ale unui umanism abstract sau ale unui creştinism redimensionat propagandistic, ci să încercăm a recupera, mai ales ca oameni de dreapta, acel naţionalism care îmbogăţeşte şi deschide, cu grija de a-l separa tranşant de formele patologice ale suficienţei gregare. Altfel spus, se cade redescoperită relaţia intimă dintre naturalul creat şi divinul necreat, reaşezîndu-ne, cu înţelepciune şi realism, pe coordonatele eterne ale lumii lui Dumnezeu.
Răzvan CODRESCU
39 comentarii:
Mai multor anonimi nepostaţi:
Nu contează persoanele. Dacă aş fi socotit de cuviinţă, nominalizam eu.
Exceptional, dar greu de citit pe monitor.
Recunosc. Le este mai uşor celor care au posibilitatea să printeze.
Textul e ca o cafea proaspata facuta la ibric in care, din pacate, pluteste o muscuta chiar in caimac.
Adica: problema, sau nodul trebii cu Protocoalele, nu este daca se confirma sau nu, ci daca sunt sau nu CITABILE. Eu as zice ca nu, nu sunt citabile, chiar daca s-ar confirma la virgula ce zice acolo. Din punct de vedere carturaresc, sau chiar strategic, ca sa o luam asa, e prost plasata referinta, taman la prima nota de subsol, luand fata intregului parcurs argumentativ ulterior.
Parca o faceti special ca sa puteti fi repudiat lesne de cei care sustin ideea identitatii europene, mai organica, brusc, decat cea, sa zicem, la intamplare ;), de machidon.
"Vedeti cine sustine nationalismul? Iaca, unii care tin Protocoalele mai ceva ca pe sfintele profetii din Biblie".
Zau asa, tare neinspirata treaba asta, iertata sa-mi fie franchetea. In opinia mea, protocoalele sunt exact genul de contrafacere pusa in circulatie pentru a discredita subiectul, pentru a duce intr-o zona obscura o dezavuare/vadire/dare in vileag a substraturilor istorice care au urmarit si urmaresc o anume agenda.
Pe fond, ar merita mentionat si Mircea Vulcanescu pentru modul in care privea chestiunea neamului: atat dinamic, in sensul prefacerilor la care este supus un neam in cursul istoriei (si "ispitelor") cat si organic, evitand, astfel, rigiditatea statica a lui Nae Ionescu si abordarea prea constructivista a lui Gusti. Si mai era ceva la Vulcanescu: privrea romanitatea, sau a fi roman, ca pe o problema a firii (lucru mentionat si mai sus). In masura in care ne venim in fire, suntem romani. Dezavua astfel romanitatea ideologica, pe cea construita: “a vedea lucrurile romaneste nu inseamna a te sili sa vezi lucrurile altfel decat sunt”, conchizand: “daca nu traieste in tine nicio realitate [romaneasca] atunci taci” [adica nu te forta sa faci pe romanul].
Este o nuanta importanta pentru ca dpdv istoric trebuie sa admitem ca a existat si o natiune pre-fabricata: cea a generatiei pasoptiste, indeosebi. Or criticile celor care considera natiunea un construct se refera mai ales la programul ideologic izvorat din revolutia franceza. Care program, ar trebui, probabil, sa aratam si acest lucru, nu are legatura sau, cel putin, nu epuizeaza deloc problematica neamului, a natiunii, a identitatii. In acest fel, critica deconstructivistilor e pe langa problema.
Se vede că "reflexul condiţionat" la "Protocoale" e şi mai şi decît l-am prezentat eu. Poate nu e "strategic", într-adevăr, dar dacă ar fi după "strategii", cel mai abitir s-ar impune tăcerea absolută. Lumea e plină de "strategi", aşa că n-o să se simtă lipsa unuia. Altminteri zic şi eu ca Pilat: "Quod scripsi scripsi". (Cît mă costă, ştiu eu mai bine decît oricine altcineva...)
Pe cat de tare ne-am vrut in Europa, pe atat vom ajunge sa ne saturam de ea.
Daca o natiune nu e in stare sa isi rezolve singura problemele ei interne, niimeni nu o sa i le rezolve din afara.
@ Gladiatorul (nepostat):
D-nii Andrei Pleşu, Horia-Roman Patapievici, Teodor Baconsky, Adrian Papahagi, Mihail Neamţu, Theodor Paleologu, Varujan Vosganian (am scăpat vreunul?) sînt oameni cărora unul ca dumneata nu e vrednic să le lege şireturile. Dacă s-au înşelat sau au greşit cu ceva (toţi ne mai înşelăm şi toţi mai greşim, şi nimeni nu se află în posesia dreptăţii absolute), n-au de dat socoteală unuia ca dumneata, şi în general n-au de dat socoteală nimănui, decît lui Dumnezeu şi propriei lor conştiinţe.
Dacă chiar eşti "gladiator", atunci ai încurcat "circul".
Dacă cei enumeraţi mai sus sunt reperele dvoastra, dle Codrescu, cine sa va mai inteleaga!?
Anonimului de la 11.46 PM:
Nu sînt reperele mele (reperele mele s-au mutat la cer). Sînt contemporani pe care-i respect chiar şi atunci cînd nu sînt de acord cu ei.
Cît despre înţelegere, e cît îl duce mintea şi cît îl lasă inima pe fiecare. Eu n-am vînat niciodată înţelegerea cui nu poate şi nici n-am avut insomnii de om neînţeles.
Chestia cu Protocoalele s-ar putea sa nu fie strategica dar nimeni nu a dovedit ca sunt 'contrafacute', precum nici ca ar fi autentice. Ramane ceva misterios, neelucidat, dar care taman se potriveste cu realitatea. Ar ramane, strategic, sa ne fie frica si de umbra noastra...daca aceasta ar fi decretata antisemita sau contrafacuta.
Altminteri felicitari pentru o postare minunata!
Radu Greuceanu
Ok... reflex conditionat fie, daca asta expediaza chestiunea. :)
@ Vlad:
N-am vrut "să expediez chestiunea", nici n-am contestat că aveţi partea dvs. de dreptate. Îngrijorătoare mi s-a părut însă tocmai posibilitatea acestei analogii şi ea a fost mobilul care a declanşat reacţia.
Altminteri, repet: nici nu cred că cei vizaţi sînt masoni, nici nu mă prevalez de "evreitatea" Protocoalelor, nici nu subscriu pînă la capăt "logicii" conspiraţionismlui ca explicaţie a tot şi a toate.
Fapt este însă că există un "val" care tinde să ne poarte - conştient sau nu - într-o direcţie care numai creştină şi numai de dreapta nu-i, chiar dacă poate avea raţiunile ei conjuncturale.
Pot chiar să mă şi las purtat de "val", ca "bietul om sub vremi", dar principial nu pot fi de acord şi nu-mi pot aburi conştiinţa, mai ales cînd văd bine că nu după farul lui Dumnezeu se mişcă treaba.
Ce scandal este sa spui lucrurilor pe nume! Mai bine sa ne mintim unii pe altii si sa ne mintim si pe noi insisi ca sa fie liniste si pace! Iar Dumnezeu sa Isi vada de treaba Lui si sa nu se bage in treburile noastre, ca si asa a facut lumea cam gresita si trebui ca sa o indreptam noi!
@ Hamlet (de data aceasta nepostat):
Ştiţi bine că v-am postat constant de-a lungul vremii, dar de data aceasta chiar faceţi acuzaţii "ad hominem" fără nici o acoperire. Dacă nu l-am postat pe "Gladiator", nu vă postez nici pe dvs. (chiar dacă aţi fi singurul "român curat" din lume).
@Radu Greuceanu:
Nu s-a inteles, probabil ca nu am fost explicit.
”Ramane ceva misterios, neelucidat, dar care taman se potriveste cu realitatea. Ar ramane, strategic, sa ne fie frica si de umbra noastra...daca aceasta ar fi decretata antisemita sau contrafacuta.”
Vedeti dvs, exact asta e problema. Ce e domnule misterios in conspiratia Revolutiei Franceze sau in cazul masonilor pasoptisti de la noi?! Nimic! Sunt conspiratii si sunt masonice, in mod cat se poate de documentat. De aceea referinta Protocoalelor nu e citabila si nici nu e necesara, pentru ca duce intreaga discutie intr-o zona ”misterioasa”, vaga, incerta. De aceea am spus ca, in opinia mea, Protocoalele sunt contrafactute in mod intentionat, tocmai pentru a duce in aceasta zona misterioasa, obscura, subiecte, teme si adevaruri istorice care, altfel, pot fi disecate si scoase la lumina cu metodele obisnuite ale istoriei. Este o buna metoda de a compromite o discutie. Poate acum e mai clar. In acest sens, da, nu e deloc strategic, si nu ma refer aici la curaj, ci la strategia unui argument, a unui text, a unei dezbateri.
@Razvan Codrescu:
Conspiratia este si ea o ipoteza istorica absolut normala prin care se pot explica evenimentele istorice, care ar trebui scoasa atat din zona tabu-ului mainstream (vai, conspirationism, ochi dati peste cap etc.) cat si a vagului sau a explicatiei istorice exhaustive (totul e conspiratie dar nu stim bine sa aratam cine, ce, unde si de ce conspira). Asta nu e o critica, e o completare. Altminteri, bubuie netul de curajosi care una doua sar cu Protocoalele sa explice orice, oricand, oricum, dar altceva nu au habar si nici nu se mai complica, pe sistemul "pumnii mei minte nu are". :)
Altfel, bineinteles ca impartasesc intru totul conceptia expusa in textul de mai sus, completand doar cu o observatie referitoare la faptul ca, fie si de ar fi acceptat argumentul constructivistilor, el nu poate nici epuiza, nici demonstra ceva cu privire la neam/natiune, pentru ca se refera la un program de sorginte iluminista.
Iertati neclaritatile!
Nu inteleg, stimate domnule Codrescu, de ce va ridicati impotriva Statelor Unite ale Europoei (si bine facet), dar nu v-ati ridicat tot la fel si impotriva Uniunii europeene?
Consiliul Unirii
poezie [ ]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de Iurie Osoianu [Lejendarus ]
2012-03-02 | |
Consiliul Unirii
MOTO
...Tot ce-n țările vecine e smintit și stârpitură,
Tot ce-i însemnat cu pata putregiunii de natură,
Tot ce e perfid și lacom, tot Fanarul, toți iloții,
Toți se scurseră aicea și formează patrioții…
Scrisoarea a III a de Mihai Eminescu
Vai, ce nume în consiliu, și cu ex-uri și notorii
și care, cu mici excepții, sunt banal de derizorii.
Oare, chiar v-a intrat în sange nostalgia după liste,
suptă cu-al trădării lapte, din instrucții caghebiste?
Chiar visați acele vremuri când ne ridicați în noapte
străbunicii și părinții-n pazecișișase, pazecișișapte?
Nu aveați halucinații cu ultime rugi și șoapte,
când li se citeau sentințe condamnaților la moarte?
... Vai, ce nume în consiliu, și cu ex-uri și notorii
și care, cu mici excepții, sunt banal de derizorii.
Douăzeci de ani în urmă furând frâiele puterii
ați pornit nici hăis, nici ceala cu independența Țării.
Prin consilii de unire, spumegând de turnători,
ați ucis din mers ideea unui veșnic pod de flori.
Ați creat acea platformă din șabloane, caghebistă,
să aduceți la putere voronimea comunistă.
... Vai, ce nume în consiliu, și cu ex-uri și notorii
și care, cu mici excepții, sunt banal de derizorii.
Azi, când țara e flămândă, înghețată, pustiită,
vă-mbulziți la rând în liste cu pretenții de elită.
De ce nu erați atunce, cand ulinicii, brutal,
furau țara ce se zbate ca un pește scos pe mal?
De ce nu ieșiți în stradă demonstrând pentru lustrații?
De ce ne drogați într-una, cu uniri – halucinații?
... Vai, ce nume în consiliu, și cu ex-uri și notorii
și care, cu mici excepții, sunt banal de derizorii.
Gloate de moșnegi și babe, cam de vârsta Sfintei Vineri,
ca pe vremuri, fac din deget prin prezidii, celor tineri!
… Dar zadarnic îmi curg ochii, căutând în ample liste
noii inculeți sau stere, sau noi clone de halipe.
Doar maeștri ca trai a n u s, gazetari - alde tănasa
vor renaște prin consilii dulcea Țară Românească…
II
...dar, indiferent de nume, de prezidii și de liste
aduc mare de reproșuri europei hedoniste.
-Oare, chiar nu ți-e rușine și n-ai sentiment de jenă
că, cu secole în urmă, ai făcut din noi eczemă
și ne-ai rupt din trupul Țării grație lui Langeron,
cedând rușilor Moldova cu Ileane și Ioni?
Și de-atunci, ca națiune, nu costăm nici doi bănuți,
devenind adunătură de mișei și de mancurți!
...dar, indiferent de nume, de prezidii și de liste
aduc mare de reproșuri europei hedoniste.
Doar când nu-ți ardea de mine, bântuită de vacarm
ne-am luat inima-n dinți, Țară întregind și neam...
Când se destrămau imperii și tu te schimbai la față,
se croia o nouă lume - noi ne întorceam acasă.
Temporar recunoscuse-i, prin convenții și tratate
că suntem o Românie, și de facto și de toate...
...dar, indiferent de nume, de prezidii și de liste
aduc mare de reproșuri europei hedoniste.
Când avu din nou nevoie, țara mea și neamul meu
deviniră pentru tine un rest, cum au fost mereu.
Oprind hoardele lui stalin pe bătrânul mal de Prut,
neștiind de protocoale și că nemții ne-au vândut,
intuind în felul nostru, frigul ăsta de siberii,
noi, întru salvarea voastră, deveneam din nou bacterii...
...dar, indiferent de nume, de prezidii și de liste
aduc mare de reproșuri europei hedoniste.
Noi, întru salvarea voastră, din nou rușilor cedați,
am ajuns să fim acuma un soi de handicapați,
cu elita ridicată pe la murmansc și curgan
și cu ruși aduși încoace, zi de zi și an de an.
Voi, trăind în lumea voastră, suplă și civilizată,
Noi, în fosta uniune, ca un hârb de oală spartă...
..dar, indiferent de nume, de prezidii și de liste
aduc mare de reproșuri europei hedoniste.
Cine-a transformat Moldova într-o - spa... spălătorie
douăzeci de ani în urmă? -europa și rusia!
Știți voi, oare, ce muniții, ce ocean de armamente,
s-a vandut pe la Tiraspol pentru șase continente?
Miliardele donate pentru noi, ca ajutoare!
Cine le-a văzut încaltea - cum arată la culoare??
...dar, indiferent de nume, de prezidii și de liste
aduc mare de reproșuri europei hedoniste.
Că acest picior de plai e cel mai sărac în lume
Și că-i nimeni vinovatul - încăpând în acest nume
toți voroninii pulinici, toți lucinscii, toți sangelii
toți grecanii și dodonii, care-n numele puterii
sunt primiți pe la bruxeluri, salutați prin ambasade
Căci se scaldă, împreună, în aceleaș Baden Baden
...dar, indiferent de nume, de prezidii și de liste
aduc mare de reproșuri europei hedoniste,
C-a adus poporul nostru într- stare imbecilă.
Națiunea ce de veacuri era mândră și-afabilă
azi, își duce smerit crucea de rob și slugoi tăcut
ștergând cururi la bătrâne, și sugând ce e de supt,
Deservind o europă, oarbă, snoabă, hedonistă
Și pe care-n cot o doare de prezidii și de listă....
@ Vlad:
Aşa ne clarificăm, din aproape în aproape.
@ Iulian Popescu:
Pentru că Statele Unite ale Europei sînt cu totul altceva decît Uniunea Europeană. Uniunea Europeană, deşi criticabilă într-un punct sau altul, e ceva pasabil (şi pasibil de îmbunătăţire). Eficientă sau mai puţin eficientă, e un cadru de colaborare între state suverane (chiar convenind că este vorba de o suveranitate limitată). Eu nu sînt şi nu pot fi, principial, împotriva unei colaborări intereuropene, nu sînt adeptul vreunei forme de izolaţionism şi nu ignor multele părţi bune ale Occidentului (pe linie de cultură şi civilizaţie), din care ar fi multe de învăţat, fără nici o pagubă pentru latura noastră de spiritualitate (care depinde de noi să ne-o afirmăm şi să ne-o valorificăm pe măsură, cum, din păcate, nu prea ne-am dovedit vrednici pînă acum, de la prăbuşirea vechiului comunism încoace).
@ Iukos:
Păguboasă ortografie...
@ Vlad
Aveti perfecta dreptate. Numai ca la cate iesiri necontrolate si isterice despre Protocoale exista din partea iudaica si stangista, la acuzatiile folosite impotriva nationalistilor si celor ce indraznesc sa critice pe evrei ca fiind inspirate din Protocoale si la presupunerea automata de contrafacere, merita uneori sa le mai amintesti acestor obraznici ca lucrurile nu sunt chiar asa clare.
Atat. Altminteri sunt lucruri mult mai importante pe lumea asta , ca de exemplu realitatea din jurul nostru.
@ Razvan Codrescu
Nu vi se pare ca pentru a ajunge la o Uniune Europeana trebuia intai sa se treaca prin stagiul de Comunitate..? Adica un singur proces in desfasurare, in mai multe etape.
Radu Greuceanu
Domnilor, eu nu sunt asa de citit ca domniile voastre, dar mi se pare mare aiureala: sa dovedesti ca neamurile exista pe lume, asa cum sunt ele si le-a lasat Dumnezeu, e ca si cand te-ai apuca sa aduni dovezi ca iarba e verde sau cerul e albastru! Pai nu vezi, ce sa mai dovedesti?!
@ “Moş Ion Roată”:
Mari sînt perversiunile intelectualităţii, nu-i aşa? Mai ales cînd se asociază cu ideologiile…
@ “Gladiatorul”:
Chiar cele două citate din d-l Andrei Pleşu pe care le dau în text îţi contrazic aserţiunile tembele (e valabil şi pentru alţii). Nu te mai obosi să-ţi trimiţi insanităţile, căci nu numai că nu le voi posta niciodată, dar nici n-am să-ţi mai fac hatîrul de a-ţi răspunde.
Pacat ca discutiile s-au impotmolit in prima parte a articolului, pentru ca mie mi se pare ca adevarata lui miza este in partea doua. Ce putina atentie pentru teologie si ce multa atentie pentru politica !
Pr. Nicolae
Nu sîntem noi poporul creştin care zice că "pînă la Dumnezeu te mănîncă sfinţii"?
De acum inainte am sa-l citesc cu mult mai multa atentie pe dl. Plesu.
Daca voi gasi in scrierile dinsului (l-am scris pe "stil vechi", pentru ca altfel era ... dansului) macar un singur citat din dl.Codrescu, fie acesta (citatul) si negativ, inseamna ca mai avem o sansa :-)
Pana atunci il vedem pe prietenul dinsului,dl. Gabriel Liiceanu, ridicand in slavi pe un "ultrapoleit" Oz.
Iar cartile citate in exceptionalul articol de mai sus sunt, cam toate, tiparite intamplator ... la Humanitas.
Cum spunea Pr. Serafim Rose : "spiritul vremii conduce aceasta lume."
Gamaliel
P.S. Dar noi stim ca nimic nu este intamplator.
Domnule Codrescu,
Aş vrea să vă felicit pentru curajul cu care o luaţi în contra valului, asumandu-vă toate riscurile, pentru a aşeza lucrurile pe făgaşul lor firesc, dar şi pentru acurateţea şi eleganţa cu care o faceţi.
E foarte bine ca macar din cand în cand adevărul să fie spus răspicat şi deplin pentru ca nebunia să fie dată în vileag, iar oamenii să nu-şi mai smulgă, sinucigaş, rădăcina.
Si e cu atat mai bine dacă vocea prin care Adevărul grăieşte este una limpede, competentă şi echilibrată.
Alexandru Racu ataca dur pe blogul lui lui.
@ Blogg-trotter
Nici nu mă aşteptam la altceva. D-l Racu, ca de obicei, este incapabil să sesizeze esenţa unei discuţii şi se lasă confiscat de antipatii personale şi de detalii cu totul secundare, suverană rămînînd obsesia sa antilegionară (deşi nici de data aceasta nu era vorba despre Legiune).
Procedeele sînt cele ştiute: răstălmăcirea şi insinuarea, împinse "jucăuş" pînă la abjecţie. Zic încă o dată: păcat!
'Orbiti ideologic', Racu @ Co. s-au pus pe depistarea rasismului prin dulapuri, sub canapele, mai abitir ca politrucii stangisti ai noii ordini mondiale. Cat au gasit, cat n-au gasit, numai ei stiu. Se pare insa ca supararea cea mare incepe in momentul cand cineva vorbeste de alte Protocoale decat Protocoalele celui de-al patrulea Reich de care sunt obsedati 'conservatorii' nostri.
Radu Greuceanu
@ S. A. B.
Mă conformez dorinţei dvs.: vă răspund fără să vă postez (deşi nu vă înţeleg reticenţa).
Sînt cazuri multiple, care nu încap sub o singură etichetă. Sigur, cum ziceţi, o categorie sînt orgolioşii încîntaţi de ei înşişi şi care nu pot admite că pe lume ar avea loc şi altă dreptate decît a lor.
Dar cei mai numeroşi, din păcate, sînt oamenii care n-au decît o credinţă vagă, fără scrupule teologice, care n-au sensibilitate pentru idei şi care nu ştiu să poarte o discuţie.
Cel mai trist este că cei mai mulţi, deşi eu intenţionat n-am nominalizat pe nimeni, s-au împotmolit în supoziţii şi acuzaţii nominale, reducînd discuţia la partea introductivă a eseului, care nu-i decît un pretext.
În ce priveşte posibila fundamentare teologică a naţionalului, e aproape de necrezut că mai nimeni n-a băgat de seamă că eu nu spun mai nimic de la mine, ci doar prezint şi încerc să sintetizez ce s-a spus pînă azi pe tema respectivă în aria creştină, de la Biblie la Dumitru Stăniloae (şi, vai, la Andrei Pleşu!), cu citate şi cu trimiteri, în text sau în note. Astfel, cei mai mulţi contestatari nevricoşi, ba unii chiar cu pretenţia de a-mi da lecţii în numele lui Hristos, au reuşit să umple de scuipat chiar cuvîntul lui Dumnezeu şi obrazul părintelui Stăniloae (şi al altor interbelici sau contemporani). Iar dincolo de această avalanşă de scuipături, nici un contraargument punctual, din care să rezulte unde şi de ce părintele Stăniloae nu are dreptate, unde minte sau greşeşte cutare sfînt (ca Ioan Teologul sau Vasile cel Mare) ori cutare nesfînt (ca Nichifor Crainic sau Andrei Pleşu). Sau unde eu aş fi prezentat vicios spusele unuia sau altuia, trăgînd concluzii care n-ar reieşi din ele. Nimic, decît scuipat şi cîteva clişee de uz ţopesc. Doar n-oi fi eu "ţapul ispăşitor" al tradiţiei creştine în general sau al tradiţiei ortodoxe româneşti în particular?!
Dar toate acestea sînt lucruri pe care le poţi discuta dacă ai cu cine. În dvs. am găsit un interlocutor incomod, dar rezonabil, şi de aceea v-am spus aici, foarte pe scurt, cîteva lucruri pe care ţoapei opărite zadarnic aş fi încercat să i le spun.
Domnule Codrescu, pledoaria dumneavoastra despre indreptatirea crestina a existentei natiunilor este foarte convingatoare, dar va intreb un lucru: putem parasi doctrinele politice de azi ca sa ne intoarcem la doctrina politica nationalista?
@ Alexandru
Vă răspund: nu. Şi nici nu este neapărată nevoie. Aşa cum văd eu lucrurile (din perspectiva non-ideologică a creştinismului), naţionalismul nu este o doctrină politică. Naţionalismul este o formă de solidaritate responsabilă şi mobilizatoare între membrii unei naţiuni şi spre binele acelei naţiuni, în raport deschis cu celelalte naţiuni. Sau, dacă vreţi, un liant supraideologic al oricărei vieţi naţionale. Sentimentul naţional şi conştiinţa naţională pot să-l caracterizeze şi pe neoconservator, şi pe neoliberal, şi pe creştin-democrat, şi pe ecologist ş. a. m. d. E de la sine înţeles că naţionalismul face casă mai bună cu doctrinele şi ideologiile de dreapta, dar fără să se confunde cu ele. Stînga, la rîndul ei, este principial antinaţionalistă, dar au existat şi manifestări naţionaliste de stînga, mai mult sau mai puţin sincere.
În România interbelică, naţionalişti erau şi iorghiştii, şi cuziştii, şi legionarii, şi liberalii georgişti, şi mulţi dintre ţărănişti - ba chiar, într-o oarecare măsură, şi un comunist ca Lucreţiu Pătrăşcanu (care mai tîrziu şi-a şi pierdut capul pentru asta)!
Naţionalist poţi fi şi fără nici o apartenenţă politică (şi aş îndrăzni să spun, în paranteză, că acesta este, de pildă, şi cazul meu). Tot în sensul acesta a fost naţionalist şi părintele Stăniloae, şi a fost, este şi va fi Biserica Ortodoxă, fără nici o implicare de natură politico-ideologică şi fără nici un extremism.
Acesta este firescul naţionalismului. Varianta lui ideologizată este mai degrabă o perversiune, care închide primejdia unor derapaje nedorite (cum au şi fost unele în istoria recentă).
Din păcate, propaganda antinaţională a creat de-a lungul vremii nişte reflexe de gîndire tembelă, care-i fac pe mulţi să confunde grosolan lucrurile - şi, cum se zice, să arunce apa murdară din copaoie cu copil cu tot.
În secolul al XIX-lea, n-au fost "inventate" - cum o tot repetă, din prostie sau din ticăloşie, politrucii noii gîndiri unice ("politic corecte") - naţiunile şi naţionalismele, ci doar s-a petrecut, pe alocuri, ideologizarea reprobabilă a sentimentului naţional firesc şi organic, care a existat dintotdeauna în sînul fiecărui comunităţi etno-spirituale (în frunte cu cea evreiască). Am arătat altădată că naţionalismele ideologizate au fost chiar folosite în scopuri antinaţionale - iar un fenomen oarecum asemănător, deşi cu altă "regie", se petrece şi astăzi cu pseudo-naţionalismele de sorginte comunistă (încă trist de viguroase în Rusia, Bielorusia, Ucraina, România, Serbia sau Albania).
Sînt lucruri complexe şi care impun un discernămînt, o "deosebire a duhurilor" de care lumea pare să nu mai aibă răbdare azi, preferînd schematismul fals şi imbecil, dar accesibil şi comod al unei anumite "gîndiri prin delegaţie".
În fine, naţionalismul este indisolubil legat de o altă dimensiune esenţială (şi tot non-politică) a existenţei: Tradiţia. Şi de multe ori se loveşte în naţionalism cu o bătaie mai largă: discreditarea Tradiţiei. De aceea, antinaţionalismul merge, de regulă, mînă în mînă cu antitradiţionalismul, care în lumea europeană înseammnă mai ales anticreştinism. Dar pentru că creştinismul apusean este mai lax şi mai secularizat, el este uneori cruţat, ba luat chiar ca "tovarăş de drum", în chipul unui soi de tradiţie retorică şi abstractă, manipulabilă sentimental şi ideologic, în timp ce Ortodoxia, "piatra tare" a creştinismului, este dezavuată pe toate vocile, ba chiar percepută ca handicap istoric (cu tot cu sensibilitatea ei naţională). Aşa se explică de ce eu am ales, pentru modestul meu material, titlul respectiv şi nu altul. Iar problema este, pînă la urmă, una de conştiinţă creştină, iar nu de oportunitate politică. A înfunda toată discuţia în politic este un semn fie de cecitate, fie de necinste sufletească. Şi sînt mîhnit să constat că necinstea sufletească sau cecitatea au multe redute chiar la dreapta...
Sunt lucruri pe care asa trebuia sa le spuneti de la inceput. Poate gasiti vreo modalitate...
Nici o precizare nu strica. Dar mie mi se pare ca se intelegea chiar din text, la bunul simt.
Domnule Razvan, daca imi ingaduiti o mica sugestie, raspunsul ce l-ati dat domnului Alexandru ar fi fost de publicat ca articol separat care sa lamureasca mai bine despre ce e vorba in propozitie.
@ Cristina Pop
La bunul simţ, da. Dar e tot mai rar…
@ I. (Iulian?) Popescu
Cum să nu îngădui o sugestie?! Păi nu-i rubrica de comentarii de pe blog, într-un fel, cum era pe vremuri, în magazinele socialiste, condica de “Sugestii şi sesizări”?
Am mai primit mesaje particulare în acest sens, aşa că probabil o să repostez răspunsul pe pagina principală, cînd voi avea ceva răgaz (n-am numai grija blogului), dacă chiar atîta lume e de părere că merită.
Stimate Domnule Codrescu,
am imprimat si citit cu atentie studiul dvs: excelent! clar, concis, riguros; important este ca sa-l citesca cit mai multi, banuiesc ca o sa-l publicati si in alta parte; ramine de vazut ce se poate face concret... o idee: poate ca ar fi bine sa postati ce este scris la intrarea la manastirea Putna, cuvintele crestinesti ale Sfintului Stefan cel Mare
o sa cumpar de indata ce am posibilitatea si recenta dvs carte
sanatate si numai bine in asteptarea sfintelor sarbatori de Paste,
I.
PS: caut o carte serioasa, impartiala atit cit este cu putinta, despre Antonescu: ce puteti sugera (poate prietenul dvs Radu Greuceanu are ceva in pdf...)
@ Anonimului de la 9.43 AM:
Îl rog pe d-l Greuceanu să vă aibă în vedere.
Eu, despre Antonescu, v-aş recomanda cărţile lui Gh. Buzatu şi Alex Mihai Stoenescu.
multumesc foarte mult dl Codrescu !
sanatate si numai bine,
Iulian
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire