INDICE DE NUME
În a doua ediţie a cărţii mele În căutarea Legiunii pierdute (ieşită de sub tipar zilele acestea), în finalul celei de-a doua secţiuni (“Polemici actuale”), figurează un text (“Pseudomorfozele contemporane ale dreptei”) care lipsea din prima ediţie. Semnalînd apariţia noii ediţii a cărţii, îl reproduc şi aici, mai ales că răspunde unor frămîntări actuale deloc neimportante într-un an electoral şi într-un moment de cumpănă pentru poziţionarea României în noul context european. Menţionez că am şters de pe blog postarea mai veche a textului astfel intitulat şi care s-a retopit în cel de faţă. (R. C.)
Coperta I a noii ediţii
Butaforii politicianiste la “dreapta stîngii”
Am încercat să arăt altădată, în Cartea îndreptărilor[1], în ce măsură ideea de dreapta a fost demagogic pervertită, la noi şi aiurea, în sinistrul bîlci ideologic şi politicianist al ultimelor decenii. Dreapta autentică, întemeiată pe o lungă tradiţie şi solid consolidată în plan doctrinar, s-a văzut aprioric etichetată ca “extremă dreaptă” şi exmatriculată prin consens abuziv de pe scena politicii curente. “Dreapta” tolerată azi – şi impropriu denumită astfel – nu reprezintă decît o alternativă incoherentă de centru-stînga în contextul stîngismului globalizant al lumii contemporane: “o dreaptă a stîngii”, formal divergentă faţă de comunism şi social-democraţie, dar esenţial convergentă cu bazele materialiste, ateiste şi internaţionaliste ale acestora. O astfel butaforie politică, menită să voaleze mai ales criza internă a liberalismului, nu este şi nu poate fi decît o struţo-cămilă ridicolă şi perversă, născută din falimentul moral al stîngii şi din teama acesteia de propriile ei radicalisme. De altfel, ea este perfect consonantă cu toate taberele stîngii în diabolizarea dreptei tradiţionale, de care nu o leagă nimic şi în raport cu care îşi resimte – chiar dacă nemărturisit – inconsistenţa mistificatoare. Aş zice, vulgarizînd puţin, că această dreaptă sui generis, singura îngăduită în cetatea postmodernă, reprezintă ţărîna sub care stînga încearcă să-şi ascundă, asemenea pisicii, propriile excremente.
De speţa aceasta este (pe urmele unor false mişcări sau formaţiuni “de dreapta” din Occident, dar cu coeficientul de versatilism şi insolenţă al politicianismului dîmboviţean) şi aşa-zisul “pol de dreapta” despre care se tot delirează de la o vreme prin fundăturile liberalo-ţărăniste sau democrat-liberale ale vieţii politice româneşti. De unde dreapta, zică-şi ea “liberal-conservatoare”, “creştin-democrată”, “populară” sau oricum altcumva, într-o lume fără nici un Dumnezeu, fără naţionalism creator, fără simţ al tradiţiei, fără realism organic, fără deschidere spirituală, fără moralitate publică, fără ierarhii funcţionale, fără elite mărturisitoare, fără patos personalist, fără spirit de sacrificiu şi fără vizionarism istoric?! Dreapta se alcătuieşte din toate aceste note definitorii, iar în lipsa lor – sau chiar numai a unora dintre ele – ea nu poate exista ca atare, ci poate cel mult să fie mimată demagogic, cum se şi întîmplă de fapt.
În realitate, pe scena politică românească de azi, nu se confruntă nicidecum dreapta cu stînga, ci două trusturi mafiote ieşite din vechiul F.S.N., între care se agită o caricatură de neoliberalism impotent şi clientelar, care nu are nimic de a face nu numai cu dreapta, dar nici măcar cu liberalismul nostru istoric. S-a ajuns de fapt, după 20 de ani de “democraţie originală”, la un fel de formă mascată a soluţiei Brucan: pluralism în cadrul Frontului, adică al P.C.R.-ului recondiţionat, rebotezat şi conectat prin forţa contextului la noul stîngism european. Jucîndu-se de-a şoarecele şi pisica cu o rămăşiţă de liberalism decorativ, îşi dispută de fapt puterea reală comunismul rezidual hard, reprezentat de P.S.D.-ul lui Ion Iliescu, şi comunismul rezidual soft, reprezentat de P.D.L.-ul lui Traian Băsescu. Cele două formaţiuni fantomatice ieşite mai recent de sub pulpana preşedintelui Băsescu, Fundaţia Creştin-Democrată şi Noua Republică, mai degrabă tolerate decît agreate de “greii” partidului, sînt încă departe de a reprezenta o alternativă viabilă sau de a determina vreo metanoia înăuntrul acestuia. Mai mult decît atît, lucrurile se îndreaptă spre un dispreţ tot mai făţiş al naţionalului, ceea ce este incompatibil cu o autentică poziţie de dreapta, oricîte bune intenţii s-ar afla în subsidiar[2]. Dreaptă antinaţională (ca şi dreaptă antitradiţională) nu poate exista decît în imaginarul vînzătorilor de fantome.
Deşi mărturisesc că eu unul n-am descoperit încă punctul ideal de fuziune între creştinism şi democraţie, am salutat principial iniţiativa tinerei elite pedeliste, admiţînd că este oarecum urgent să se facă măcar ceea ce se poate din ceea ce ar trebui, sub o firmă care poate nu ne vine mănuşă, dar care nu sperie Europa şi aminteşte măcar nominal de tradiţia ei creştină. De natură să îngrijoreze este însă schimbarea de ton pe care am constatat-o recent, începînd cu ultimul supliment pe 2011 al revistei 22, la mai mulţi lideri sau purtători de cuvînt ai P.D.L. şi ai F.C.D., inclusiv la d-nii Teodor Baconschi şi Adrian Papahagi, cu exaltarea ideologică şi retorică a alternativei numite “Statele Unite ale Europei”[3] şi, implicit, cu disponibilitatea practic necondiţionată la desuveranizare naţională. De data aceasta lucrurile iau o turnură gravă şi inacceptabilă din nici o adevărată perspectivă de dreapta, pentru că, spre a se rezolva un impas al prezentului, este pus pe tarabă viitorul statal şi identitar al României, uitîndu-se în acelaşi timp, cu o serenitate care nu poate fi deloc creştinească, faptul că pentru independenţa, întregirea şi suveranitatea României moderne au murit sute de mii (dacă nu cumva milioane) de părinţi, bunici şi străbunici ai noştri (care acum se răsucesc în morminte), floarea eroică şi martirică a unui neam necăjit, dar care şi-a avut visul lui de demnitate şi “neatîrnare”, peste toate vicisitudinile istoriei. “Statele Unite ale Europei”, să avem pardon, înseamnă cu totul altceva decît Uniunea Europeană sau decît orice formă de europenism principial. Sigur, impasul actual al ţării este poate fără precedent, situaţia este extrem de complexă, iar dacă am ajuns, într-adevăr, în starea lui “asta e şi altfel nu se mai poate”, atunci nu d-l Teodor Baconschi ne-a adus aici, ba nici măcar d-l Traian Băsescu, ci două decenii postcomuniste de nevrednicie şi iresponsabilitate, pentru care poartă vină întreaga clasă politică şi întregul electorat pe umerii căruia aceasta s-a cocoţat la putere. Că însă lucrurile nu stau chiar aşa, că nu este vorba chiar de o fatalitate istorică, o dovedeşte, între altele, faptul că ţări care nu sînt cu mult deasupra noastră, şi care au trecut şi ele prin comunism, ca Ungaria sau Polonia, au întîmpinat deja acest proiect cu o opoziţie demnă şi responsabilă, iar rezerve serioase există şi din partea marilor puteri europene (cu excepţia Germaniei, care-şi face jocul ei, despre care nu e locul să vorbim aici). În orice caz, este cel puţin straniu să faci, pe de o parte, paradă de ideea de dreapta, iar, pe de altă parte, să vorbeşti, pradă conjuncturilor, ca din documentele clasice ale masoneriei! Eu n-aş contesta, pînă la proba contrară, bunele intenţii ale celor care au ajuns, sub presiunea unui anumit context, să pună astfel problemele, dar mă simt dator să reaminteasc că şi iadul e pavat cu bune intenţii şi să-mi exprim îndoiala că se poate (re)construi o dreaptă (şi, pînă la urmă, la ce bun?) pe asemenea clasice idealuri seculare de stînga. Şi dreapta autentică trăieşte cu respectul civilizaţiei europene, agreează principial “deschiderea” şi are dorinţă firească de mai bine, dar nu cu orice preţ.
Spre deosebire de Fundaţia Creştin-Democrată, Noua Republică (“Albă-ca-Zăpada” d-lui Sebastian Lăzăroiu întrupată şi pusă în lucrare de d-l Mihail Neamţu) este chiar un partid politic, ieşit tot din frămîntările P.D.L.-ului şi nu fără încrucişare cu F.C.D.[4], dar deja cu marja lui de independenţă şi de specificitate. Demisionat între timp chiar şi din postul de secund al d-lui Vladimir Tismăneanu la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (I.I.C.C.M.E.R.), tînărul Mihail Neamţu este dezlegat de răspunderile oficiale ale vreunei funcţii în stat şi se poate manifesta politic mult mai liber şi mult mai destresat decît au putut-o face, pînă deunăzi, un Teodor Baconschi şi chiar un Adrian Papahagi (la care devine tot mai greu de stabilit ce va fi fost angajament euro-comunitar, ce va fi fost pe linia P.D.L., ce va fi fost pe linia F.C.D. şi ce va fi fost notă personală). De aici impresia că discursul d-lui Mihail Neamţu este cu mult mai proaspăt şi mai vioi – şi de aici şi poziţia sa mult mai cumpănită (şi chiar critică) faţă de declaraţiile furibunde mai noi ale preşedintelui Traian Băsescu şi ale subordonaţilor săi în privinţa “cedării de suveranitate” pe care ar implica-o absorbirea României în S.U.E. (pe lîngă numeroase alte consecinţe, măsurabile şi nemăsurabile). Altminteri, şi poziţia d-lui Mihail Neamţu faţă de naţionalism este una în mare măsură critică, cu aceleaşi ticuri de europenitate exorcizantă şi mai ales cu acelaşi patos contestatar al dreptei creştine tradiţionale, pe care n-o mai poate admite ca formulă pentru mileniul trei[5]. Rămîne de văzut ce şi cît va ieşi din aventura sa novatoare, mai ales că impresia mea este (s-ar prea putea să mă înşel – şi mi-aş dori-o sincer) că deocamdată a reuşit să-şi facă mai mulţi duşmani decît prieteni. Dar cînd n-a avut dreapta duşmani şi stînga… “tovarăşi de drum”?
În felul lui, P.S.D. este cel mai cinstit partid politic din România, în sensul că nici nu poate şi nici nu vrea să joace altă carte decît cea a stîngii. Singura lui grijă şi pretenţie este ca social-democraţia lui asumată să nu mai fie percepută public ca paravan al comunismului reorganizat, ci ca o stîngă democratică de vocaţie europeană. Altminteri, se simte bine ca pol absolut al stîngii româneşti actuale, iar în raport cu el este firesc ca toate celelalte formaţiuni politice existente să fie sau să pară mai la dreapta. Dar a fi mai la dreapta nu-i totuna cu a fi de dreapta.
Tocmai pentru că în România postcomunistă dreapta a fost pînă astăzi aproape cu desăvîrşire absentă, ea a putut fi cu uşurinţă mimată şi invocată de orice impostură interesată a stîngii non-pesediste. E simptomatic că la noi nu numai ţărăniştii, liberalii sau mai nou democrat-liberalii au putut să se declare sau să pară de dreapta, dar de dreapta au putut să treacă chiar P.U.N.R.-ul, P.C.-ul sau mai recent P.N.G.-ul, ca să nu mai vorbim de P.R.M.-ul lui Vadim, calificat nu o dată ca... “extremă dreaptă” (aşa cum, din Rusia postsovietică, a putut fi calificat “de extremă dreaptă” în presa occidentală unul ca Jirinovski!). Pe vremea cînd un Gabriel Liiceanu sau o Doina Cornea ne implorau patetic să-l votăm pe Ion Iliescu “ca să nu iasă Vadim”, liderul P.R.M. a fost făcut de-a dreptul “fascist” şi “legionar”!
Tragicomedia nevredniciei româneşti se joacă de 20 de ani, pe mîna stîngii, între diabolizarea dreptei propriu-zise şi încercarea de constituire sau legitimare a unui fals “pol de dreapta”, capabil să se opună – nu atît în virtutea unor idealuri, cît în aceea a unor interese personale şi de grup – polului de stînga pesedist. Dar aglomeraţia a devenit atît de mare în acest spaţiu fictiv al “dreptei” încît o “dreaptă” nu mai are loc de alta (“dreapta” penelistă de “dreapta” pedelistă, bunăoară), iar electoratul – şi aşa destul de “turmentat” – a ameţit de tot, nemaiştiind care-i dreapta şi care-i stînga – şi nebănuind decît în proporţie foarte mică adevărul deconcertant că de fapt stînga e peste tot, iar dreapta nicăieri.
În ultimă analiză, încununarea perversiunii este că falsul “pol de dreapta” (încurajat perfid, cînd cu Alianţa Populară de acum cîţiva ani, pînă şi de un Silviu Brucan – genul de “profet” pe care-l merită un “popor stupid”, ce învaţă greu şi uită repede!) tinde să creeze în ochii lumii impresia unui echilibru democratic într-o ţară guvernată aproape discreţionar de cea mai sinistră clică de avortoni ai comunismului din tot sud-estul Europei.
Dacă un “pol de dreapta” – fie el autentic sau fals – nu s-a închegat pînă acum, în peste 20 ani de fermentaţie larvară, şi dacă nici în ceasul al unsprezecelea nu reuşeşte să se profileze într-un chip cît de cît convingător, e şi pentru că acestui precipitat conjunctural îi lipseşte “nota diferenţiatoare” faţă de politicianismul găunos al stîngii netravestite, de care s-au săturat pînă în gît chiar şi cei ce continuă să-l sprijine inerţial. În jurul figurilor mai mult sau mai puţin compromise care vor să parieze pe o dreaptă demagogică nu gravitează decît alte găşti politicianiste cu mentalitate de stînga, incapabile structural să ofere o alternativă viabilă unei naţiuni care stă să iasă din istorie[6]. Ba mai mult, în aceste jalnice condiţii, singura tentativă de dreapta ce părea să aibă o anume coherenţă (dar simptomatic urzită nu în jurul vreunui român harismatic sau măcar onest, ci în jurul unui armean deştept, pe care mai nimeni nu s-a grăbit să-l urmeze), s-a spulberat peste noapte, atît din pricina şobolanilor dinlăuntru, cît şi din pricina indiferenţei şi cecităţii ambientale. Cazul Varujan Vosganian (care pînă la urmă s-a reîntors în tărîţele din care te mănîncă porcii) a dovedit însă că nu o dreaptă efectivă, fie ea şi moderată, e dorită azi de clasa noastră politică sau intelectuală, ci doar o stîngă ceva mai mobilă, care să ne garanteze laşitatea moluscoasă şi condiţia de lingăi ai lumii civilizate.
Lăsînd deocamdată la o parte orice reper transcendent al istoriei şi rezumîndu-ne strict la temeiurile imanente ale unei politici cît de cît responsabile, numitorul comun al nevredniciei tuturor actanţilor scenei noastre politice se vădeşte a fi, mai degrabă decît oricare altul, proasta înţelegere şi proasta slujire a organismului naţional. Aceasta este, de altfel, marca inconfundabilă a stîngii dintotdeauna, indiferent de diversitatea etichetelor întrebuinţate.
Pentru a înţelege mai bine falsitatea şi derizoriul diferitelor surogate de dreapta din România perioadei postcomuniste, voi încerca mai departe o scurtă sinteză a autenticei poziţii de dreapta în problema naţională, întemeiată nu pe speculaţii personale, ci pe istoria doctrinară a dreptei, raportată la provocările specifice ale lumii de azi. Nu ştiu în ce măsură aceste consideraţii sînt sau li se vor părea unora desuete, dar în dispreţul lor poate exista orice altceva în afara unei reale “oferte de dreapta”.
Coperta IV a noii ediţii
Dreapta de care avem nevoie
Dreapta – ca viziune conservatoare, deopotrivă anticomunistă, antisocialistă şi antiliberală – recunoaşte existenţa obiectivă a entităţilor naţionale şi apără dreptul la identitate al comunităţilor, ca şi al persoanelor individuale.
Naţiunile moderne sînt realităţi complexe, dar întemeiate pe o tradiţie istorică dominantă, asumată subiectiv de fiecare cetăţean.
În toate statele moderne există majorităţi şi minorităţi etnice; caracterul naţional al unui stat de drept nu exclude diversitatea etnică a cetăţenilor săi, ci atestă existenţa unei majorităţi fondatoare, recunoscute ca prima inter pares. Toţi cetăţenii se bucură de drepturi egale, dar e firesc ca viaţa publică să se coloreze cu precădere după tradiţiile, sensibilitatea şi stilul de viaţă al elementului majoritar. Elementele minoritare, la rîndul lor, sînt factori de nuanţare a vieţii naţionale, iar comunitatea de interese e chemată să ducă la o armonizare a tuturor notelor componente şi la un destin istoric solidar. Prin urmare, “specificul naţional” nu se reduce la tradiţia etnoculturală a elementului majoritar, ci reprezintă, în contextul dat, o sinteză complexă de convergenţe istorice, de negăsit ca atare la un alt meridian.
Sentimentul naţional ţine de firescul apartenenţei la o naţiune, la o magna familia deopotrivă sincronică şi diacronică. El este un liant al vieţii comunitare şi se împlineşte, responsabil şi creator, pe planul superior al conştiinţei naţionale. Particularizînd, “ideea naţională”, valorificată în diferite registre socio-culturale, a fost factorul fondator şi mobilizator al întregii istorii a dreptei româneşti (de la conservatorismul junimist şi pînă la legionarismul interbelic). Stînga, dimpotrivă, a propagat – cu rare şi îndoielnice excepţii – felurite forme de internaţionalism, culminînd cu sinistra aventură dizolvantă a “internaţionalismului proletar”, iar azi cochetînd inerţial cu sirenele perfide ale diferitelor forme de globalizare (pe care încearcă să le prezinte ca pe o fatalitate a istoriei). După ce a adus, decenii întregi, cele mai grave prejudicii spiritului naţional, comunismul s-a deghizat fie într-o formă de colaboraţionism parşiv cu “imperialismul democratic” de tip american, fie într-un populism naţional izolaţionist, antieuropean şi xenofob, pe care dreapta, în virtutea principiilor ei fondatoare, este chemată să le deconspire şi să le combată ca atare, în numele adevăratelor valori şi interese naţionale (care nu trebuie nicidecum confundate cu conjuncturile unui moment istoric sau altuia[7]).
Desigur, o dreaptă actuală, reîntemeiată în forme lucide şi constructive, se va delimita ferm atît de naţional-comunism, cît şi de excesele extremiste ale unor grupări de dreapta din trecut. Ea nu va diaboliza însă aprioric şi generic “naţionalismul”, ci numai devierile şovine ale acestuia şi/sau transformarea lui într-o formă de suficienţă gregară (ca în cazul imund al peremismului).
Principial, toate naţiunile au dreptul să-şi apere şi să-şi afirme fiinţa identitară (iar poporul evreu, dincolo de cîteva excese reprobabile, oferă, în această privinţă a conservării şi mîndriei de sine, probabil cea mai pilduitoare lecţie din istorie). Înţeles astfel, naţionalismul, mai ales dintr-o asumată perspectivă creştină, nu e doar un drept, ci şi o datorie; el rămîne perfect legitim atîta vreme cît nu devine narcisist, agresiv şi exclusivist. Umanitatea nu este o massă amorfă, ci o simfonie de specificităţi; universalul creşte organic din naţional, iar naţionalul autentic poartă în sine vocaţia universalului. Dumnezeu a creat şi a binecuvîntat unitatea în diversitate a lumii: unitatea e principiul Binelui, iar diversitatea e principiul Frumosului, amîndouă mărturisind, kalokagathic, Adevărul ordinii divine. Or, dreapta, principial spiritualistă şi tradiţionalistă, crede şi mărturiseşte că omul trebuie să respecte ordinea divină a lumii, căutînd conformitatea, iar nu concurenţialitatea cu Dumnezeu.
În concluzie, însuşi autenticul spirit naţional ne somează, pe urmele tuturor marilor conştiinţe româneşti ale trecutului, să participăm în mod liber, cu specificitatea noastră creatoare, la o civilizaţie a dialogului, la circuitul european şi universal al valorilor, fără ezitări, complexe sau prejudecăţi. Europenitatea noastră de sînge, limbă şi tradiţie trebuie să se confirme şi să se consolideze, cu diferenţa ei specifică, în marele concert al naţiunilor europene, al căror centru civilizaţional este astăzi Occidentul (aşa cum acum o mie de ani era Răsăritul, cu Bizanţul ortodox şi imperial). Orice altă orientare dată astăzi statului român şi conştiinţei naţionale, fie că ar veni dinspre dreapta sau dinspre stînga, ar reprezenta un semn de cecitate sinucigaşă, o specie perversă de “românism antiromânesc”.
Un nou naţionalism, dacă se vrea unul lucid şi onest, nu mai poate adopta nici o poziţie izolaţionistă (în sensul exclusivist al lui “prin noi înşine” – gen de autarhism utopic şi decerebrat), nici o complicitate necondiţionată cu Golemul devorator al imperialismului anglo-american (alergic la mai tot ce ţine de tradiţia Europei creştine), nici o orientare spre Răsăritul asiato-moscovit (oricît ne-ar îmbia afinităţile confesionale). Singurul lui drum plauzibil rămîne acela spre o (încă) posibilă “Europă a naţiunilor”, democratică şi ecumenică, echidistantă atît faţă de americanismul plutocratic, cît şi faţă de panslavismul neo/cripto-comunist.
Acest europenism, axat pe convergenţa realistă şi civilizată a factorilor naţionali şi inseparabil de tradiţia polimorfă a creştinismului, n-are nimic de-a face cu proiectele de globalizare abstractă, care sînt prin esenţa lor antinaţionale şi anticreştine, străine de adevăratul spirit european şi potrivnice legilor fireşti, lăsate de Dumnezeu, ale existenţei istorice. Perversiunea acestor proiecte de tip masonic rezultă, de altfel, şi din faptul că încearcă să se impună prin metode teroristice şi şantajiste, bazate pe presiuni coercitive de natură economică, ideologică sau militară, pe care orice conştiinţă trează şi responsabilă este datoare să le dezavueze, dacă vrea să rămînă egală cu sine în faţa lui Dumnezeu.
Din punctul de vedere al dreptei autentice, integritatea şi independenţa naţională nu sînt aspecte negociabile în nici o conjunctură internaţională. Naţionalul şi tradiţia (intim legate) sînt dimensiuni sine quibus non ale dreptei (aşa cum sînt deopotrivă principalele pietre de poticnire ale stîngii).
Omul politic de dreapta are menirea să creeze şi să întreţină cadrele cele mai adecvate şi să mobilizeze energiile necesare existenţei şi afirmării creatoare a naţiunii, purtînd în acelaşi timp de grijă ca ea să se relaţioneze permanent cu celelalte naţiuni, în mersul general al culturii şi civilizaţiei.
Dacă toate acestea nu mai pot fi asigurate (fie din cauze interne, fie din cauze externe), dreapta face opoziţie de onoare şi devine front militant – şi la nevoie jertfelnic – pentru recucerirea poziţiilor legitime. Dreapta îşi poate îngădui mici compromisuri de traseu, dar niciodată mari compromisuri de principii. Dacă stînga se caracterizează prin maximum de compromis, dreapta se caracterizează prin minimum de compromis, acceptînd mai bine eşecul şi suferinţa decît nedreptatea şi dezonoarea.
O dreaptă incapabilă să-şi asume răspicat o astfel de linie îşi vădeşte tocmai prin aceasta impostura morală şi doctrinară, trădînd interesele şi demnitatea noastră de naţiune europeană liberă, precum şi chemarea noastră istorică de a fi, cum zicea Eminescu, “strat de cultură la gurile Dunării” şi punte vie de legătură între Ortodoxie şi latinitate. Iar o clasă politică ce nici măcar nu-şi pune asemenea probleme, ci al cărei orizont istoric se acoperă cu “economia de piaţă”, nu e altceva decît o adunătură de ciocli-contabili sau de arivişti grobieni, de care s-ar cădea să ne ferim cu mintea, cu inima şi cu votul, spre a nu deveni complicii celor ce proiectează naţiunii române o moarte cu burta plină şi cu creierul spălat!
Răzvan CODRESCU
[1] Răzvan Codrescu, Cartea îndreptărilor. O perspectivă creştină asupra politicului, Editura Christiana, Bucureşti, 2004 (cf. mai ales cap. “Noţiunile politice de dreapta şi stînga. O redefinire critică din perspectivă creştină” – text reluat în numărul pe februarie 2012 al revistei Rost).
[2] Oameni de talia d-lor Teodor Baconschi, Adrian Papahagi sau Mihail Neamţu – cu prea multă uşurinţă calificaţi depreciativ, alături de alţi cîţiva, drept “intelectualii lui Băsescu” – sînt greu de bănuit că n-ar avea bune intenţii sau că n-ar fi potenţial capabili de isprăvi importante pe scena publică (inclusiv pe linia dreptei creştine). Contextul e însă ingrat (şi pe plan intern, şi pe plan extern), iar “pîinea şi cuţitul” le au deocamdată alţii. Ceea ce rămîne de sperat este ca toată această elită intelectuală să nu ajungă să-şi ardă de tot imaginea în actuala conjunctură nefastă, ci să-şi lase sieşi loc pentru adevărata măsură de mîine. Poate că abjecta demitere a d-lui Baconschi din funcţia de şef al diplomaţiei româneşti se va vădi, pînă la urmă, benefică pentru el şi pentru controversatul proiect creştin-democrat (în care sînt angajate - nota bene - şi personalităţi independente politic, cum este cazul teologului Radu Preda sau al politologului Radu Carp).
[3] Formula a fost făcută celebră, cu exaltare romantică, de Victor Hugo (1849), în analogie explicită cu Statele Unite ale Americii (marea ctitorie masonică a istoriei moderne, dar într-un cu totul alt context istoric, geografic şi spiritual): Un jour viendra où l’on verra ces deux groupes immenses, les États-Unis d’Amérique, les États-Unis d’Europe, placés en face l’un de l’autre, se tendant la main par-dessus les mers, échangeant leurs produits, leur commerce, leur industrie, leurs arts, leurs génies, défrichant le globe, colonisant les déserts, améliorant la création sous le regard du Créateur…
[4] D-l M. Neamţu, teolog la rîndul său (cine ar fi zis că e vremea teologilor?!), a fost membru fondator al F.C.D. – din care s-a retras prin bună înţelegere – şi chiar un fel de responsabil cu propaganda al noii formaţiuni, ţînîndu-i o vreme site-ul şi reduta editorială (seria „Democraţia creştină”, găzduită de Editura Curtea Veche şi inaugurată cu volumul Creştinism şi democraţie al d-lui Baconschi, alcătuit conjunctural din texte ceva mai vechi şi din cîteva pagini inedite). Aşa cum cariera intelectuală a d-lui Neamţu a fost decisiv marcată de întîlnirea (la Cluj) cu părintele profesor Ioan I. Ică jr, cariera sa publică a fost puternic influenţată de simpatia şi creditul pe care i le-a arătat teologul-diplomat Teodor Baconsky (cu mult înainte de a deveni Baconschi).
[5] Nu mi se pare nici prea onest, nici prea relevant să se prevaleze cineva de faptul că d-l Mihail Neamţu, pe vremea cînd era licean, a colaborat vreo doi ani la revista Puncte cardinale (exagerat receptată, de altfel, ca bastion predilect al legionarismului). Era un tînăr foc de deştept, dar încă neformat (şi uşor teribilist, cum le şi stă bine tinerilor), în căutarea unei formule de opoziţie principial creştină şi naţională faţă de comunism şi neocomunism. Îmi aduc aminte că a publicat cîteva articole – fie sub numele adevărat (Mihail George Neamţu), fie sub pseudonim (Rafael Hraşovan) – şi că am avut şi o interesantă corespondenţă particulară în care poziţia sa era una critică la adresa îngustimilor neolegionare şi a exagerărilor de tip “păşunist”. Avea, desigur, o imagine idealizată despre Codreanu şi despre vechiul legionarism, din cît apucase pe atunci să audă sau să citească (şi din cît poate cîntări omul cu mintea şi experienţa de la 16 ani). Am avut multe reproşuri atunci dinspre tabăra legionară că i-am publicat textele (“Cine mai e şi mucosul ăsta care dă lecţii?!”) şi mi se pare cel puţin ciudat ca acum să fie culpabilizat de antilegionari. Pentru cine ar citi textele respective fără intenţii impure şi fără ochelari de cal, ar fi limpede că există la d-l Mihail Neamţu o anumită continuitate atitudinală pe linia unei drepte primenite şi primenitoare, dincolo de orice partizanat îngust şi de orice pornire extremistă. S-a explicat, de altfel, destul de pertinent el însuşi (pretîndu-se să folosească termenul de “auto-critică” şi întărind, cu oarecare indelicateţe, impresia că ar fi trecut prin cine ştie de infern verde): “Care este aşadar raţiunea celor cîteva paragrafe infantile pe care le-am scris în jurul vîrstei de 15-16 ani şi care au fost publicate de Puncte Cardinale (unde am putut citi şi traduceri din Dante sau expuneri docte de teologie morală)? E simplu. În primii ani de liceu mă aflam sub impresia discuţiilor febrile cu foşti deţinuţi politici din organizaţia A.F.D.P.R.-Arad. Eram doar unul dintre miile de elevi care urmăreau încordaţi, uneori cu lacrimi în ochi, «Memorialul Durerii». […] Ignoranţa istorică şi naivitatea sentimentală m-au făcut să elogiez un erou al tinereţii unora dintre foştii puşcăriaşi, condamnaţi nedrept pentru culpe colective şi imaginare. Orice tînăr care se întîlnea cu aceşti veterani ai universului concentraţionar afla că un C. Z. Codreanu fusese «ucis mişeleşte» în 1938 – devenind, ca atare, «idolul politic» al unor personalităţi precum Nae Ionescu, Mircea Eliade, Constantin Noica & co. Însemnările mele şi ale altor tineri care au publicat în Mişcarea sau Puncte Cardinale sintetizau nu doar o evidentă imaturitate politică, ci şi criza de valori şi nevoia de repere a unei întregi generaţii formate după 1989…”. (În paranteză fie spus, lumea ar fi probabil foarte surprinsă să afle cîţi dintre artizanii actuali ai noilor “oferte de dreapta” au trecut, cu numele lor sau sub diverse pseudonime, prin paginile Punctelor cardinale, care n-au fost niciodată altceva decît a stat scris pe frontispicil revistei: o publicaţie independentă de orientare naţională şi creştină.)
[6] Aceasta s-ar cuveni să fie nu doar obsesia istoricului Neagu Djuvara şi a cîtorva eseişti nemîngîiaţi, ci a fiecărui român lucid şi responsabil, pus zilnic în faţa atîtor tragice evidenţe. Un semn al secătuirii “celulei româneşti”, corelativ cu pierderea încrederii în propriile valori, este şi neputinţa de a mai crea forme noi şi viabile ca răspuns la realităţile complexe ale momentului. Paralizia spiritului creator se resimte în toate domeniile vieţii publice, de la cultura înaltă şi pînă la negoţul de dugheană. În plan politic, românii nu au reuşit, în 20 ani de postcomunism, să creeze nici măcar un singur partid de opoziţie capabil să se măsoare eficient şi credibil cu hidra neocomunistă. Politica românească s-a cîrpit penibil fie din reziduurile vechiului partid comunist, fie din reziduurile uzatelor “partide istorice”, peste care s-a adăugat lustrul imitativ al unor “modele” occidentale străine de pulsul realităţilor noastre curente. Tot ce s-a încercat în altă direcţie a sucombat în stadiu de făt. Tentativele (parţial tot mimetice) de constituire, pe segmentul neocupat al dreptei, a unui partid “conservator”, “popular” sau “creştin-democrat”, mai ales după anul 2000, n-au ajuns nici măcar la modestul stadiu atins, pe linia aşa-zisei “sinteze liberal-conservatoare”, de defuncta Uniune a Forţelor de Dreapta (poate cea mai puţin impură dintre tentativele recente de “reconstrucţie a dreptei”), România părînd căzută ireversibil sub blestemul lui “n-a fost să fie” (care mă tem că nu-i decît expresia idiomatică a nevredniciei prefăcute în fatalitate). Vom vedea curînd şi dacă N.R. va fi acea salvatoare „Albă-ca-Zăpada” sau doar visul psihanalizabil al celor şapte pitici…
[7] Omul de dreapta refuză să uite vreo clipă “că statul român, moştenit de la zeci de generaţii care-au luptat şi suferit pentru existenţa lui, formează moştenirea altor zeci de generaţii viitoare şi că nu e jucăria şi proprietatea esclusivă a generaţiei actuale...” (M. Eminescu, Opere, ed. Perpessicius, vol. X, Editura Academiei, Bucureşti, 1989, p. 104). Acesta este adevărul cardinal pe care par să-l fi uitat cu totul artizanii noilor politici şi inginerii sociale.
Dumnezeu nu e nici de stanga nici de dreapta. Important e sa fii om.
RăspundețiȘtergereUnamuno spunea: A fi de stanga sau de dreapta sunt doua moduri de a fi imbecil.
Important e sa fii om, nu jigodie, asta e ceea ce conteaza.
În absolut, aşa este. În relativul vieţii istorice apare însă problema - şi cîteodată e decisivă.
RăspundețiȘtergereÎn privinţa spusei lui Unamuno, poţi fi imbecil şi fără să fii de dreapta sau de stînga.
Aveti dreptate in ce priveste relativul vietii istorice.
RăspundețiȘtergereNumai ca ceea ce spuneti dvs. ca ar fi dreapta reprezinta ceva foarte vag si neclar.
Tot vag si neclar mi se pare si termenul de nationalism, care a fost atat de intrebuintat incat si-a pierdut cu totul valoarea.
Nu e nevoie sa se vorbeasca de iubirea de neam, daca ea este o realitate fireasca. Cele firesti se traiesc intr-un mod firesc, natural, fara ideologii si trambitari desarte.
Iar iubirea de neam ce inseamna?
Pentru mine, nimic altceva decat sa-ti iubesti parintii si bunicii, sa simti dragoste fata de locul, satul unde te-ai nascut si ai copilarit, sa vorbesti cat de cat corect romaneste si sa respecti limba in care simti si gandesti, sa-ti faci datoria bine la locul de munca spre binele semenilor tai si cam atat.
Cateva lucruri extrem de simple si concrete.
Restul, cu atasamentul fata se folclor si fata de mancarea romaneasca, am vazut eu si securisti care se dadeau in vant dupa sarmalele cu mamaliga si dupa muzica populara, dar cand te anchetau, te faceau in toate felurile si te mai si bateau.
Nu sunt de acord cu definitia pe care o dati dreptei. Mi se pare facila si abstracta.
Repet, pentru mine este esential sa fii om adevarat, nu de dreapta sau de stanga.
Ion Mihalache era mai de stanga, dar si-a iubit tara si neamul si a crezut in Dumnezeu si a murit in temnita. Si ca el sunt multe alte exemple.
Si invers, exista si au existat o groaza de lichele care se pretind de dreapta, dar care se dau numai dupa interese si avantaje materiale si care nu au onoare si demnitate.
Cred ca Dumnezeu nu ne va intreba la judecata din ce partid am facut parte si nici daca am fost de stanga sau de dreapta, ci daca am fost oameni cu adevarat.
Domnule dragă, eu nu am obiceiul să vorbesc înainte de a-mi defini temeinic noţiunile. Dacă veţi avea interesul şi răbdarea să citiţi, chiar pe acest blog, textul meu despre redefinirea creştină a noţiunilor de dreapta şi stînga (o puteţi face printr-un simplu clic pe titlul de la nota 1), sau textul meu intitulat "Neamul în Biserică" (pe care-l găsiţi în arhiva blogului, la luna septembrie 2008), veţi avea prilejul să constataţi că noţiunile de "dreapta", "stînga" şi "naţionalism" nu sînt deloc, pentru cine are onestitatea să se informeze, "ceva foarte vag şi neclar". Se poate să fie vagi şi neclare în mintea dvs. (de unde şi impresia de redundanţă a discuţiei), dar nu în scrisul meu.
RăspundețiȘtergerePe de altă parte, eu scriu pentru cei - mulţi sau puţini - care "rabdă" discuţia. Cui "n-o rabdă" îi recomand sincer să nu-şi mai piardă timpul pe acest blog.
Da, cred ca banuim cu totii cine este cel care a facut comentariul anonim. Acelasi bla-bla erodant, înăcrit, aceeași bombăneala suflata in lingura de ciorbita. Astia s-au nascut ofuscati, saracii. O specie imbatranita prematur. Dar crestina! Asta nu se poate contesta.
RăspundețiȘtergere@ Iulian Capsali
RăspundețiȘtergere"Da, cred ca banuim cu totii cine este cel care a facut comentariul anonim".
Cine? Ca zau daca m-am prins?
N-are importanţă, cîtă vreme anonimatul pare de ajuns. Eu unul n-am nici o bănuială şi nu cred că este vorba de un familiar al blogului.
RăspundețiȘtergereDezgustul faţă de politică e însă un simptom care trebuie reţinut.
Domnule Codrescu,
RăspundețiȘtergereCa tot veni vorba. Ati citit recentele articole ale lui M. Platon, "Putzi-Clone" si "Miorita, Irozii si Nerozii", unde respectivul matura pe jos, in stilu-i caracteristic, cu junii Papahagi si Neamtu, si cu pretinsele lor optiuni de dreapta? Ce parere aveti?
Sebastian
D-l Platon e prea deştept ca să nu aibă deloc dreptate şi prea pătimaş ca să aibă dreptate întru totul.
RăspundețiȘtergereCred ca ar fi fost frumos sa pomeniţi şi de partidul "Mişcarea pentru România", primul partid care s-a voit sincer de dreapta în sensul definit de dumneavostră. Deşi mai existau atunci cel puţin două partide neaoşe de dreapta, unul păstorit de unii vechi legionari, "Totul pentru ţară, dacă nu mă însel, precum şi unul ratat amarnic de Marcel Petrişor şi părintele Calciu, UDC dacă nu mă însel, ambele însă prea obsedate, părerea mea, de a reabilita Mişcarea Legionară, lecru admirabil, dar mă tem că nu de competenţă politică. Aşa jalnice cum au fost şi cu finalurile relativ cunoscute, au fost mai decente şi mai oneste decât ciudăţenia armeanului, care cred toruşi că era doar în cautarea unei nişe, pe sistem negustoresc, a unui vad politic neocupat, decat un partid de dreapta românesc.
RăspundețiȘtergereCu stimă
Lui Hamlet:
RăspundețiȘtergereMPR nu intră la capitolul pseudomorfoze ale dreptei, ci chiar a fost, bun-rău, o tentativă efectivă de dreapta.
Şi "armeanul" a ambiţionat să fie una, poate mai impură, dar pînă la urmă n-a reuşit şi a alunecat treptat spre "dreapta stîngii" (eu am fost destul de implicat în "aventura" UFD şi credeţi-mă că am date să vorbesc mai în cunoştinţă de cauză).
Trebuie deci să citiţi textul în funcţie de ce, chiar din titlu, îşi propune să trateze. Capitolul care-şi propunea să facă istoricul tentativelor de dreapta era altul şi nu mai figurează în noua ediţie a cărţii (din motive pe care le-am arătat în altă parte). El se regăseşte însă în alte cărţi ale mele (dacă chiar mai interesează pe cineva).
Bun atunci. Greseala mea de interpretare. "Dă, Doamne, celor buni, unirea celor răi!"
RăspundețiȘtergeresper sa nu fiu intru totul paralel cu discutiile de aici. Va rog, unde se poate gasi, comanda cartea? Am incercat pe site-urile Christianei si a librariei Sophia, dar n-am gasit-o.
RăspundețiȘtergereCu multumiri,
Nicolae P., Cluj
Pentru Nicolae P.:
RăspundețiȘtergereCartea s-a tipărit la Iaşi, dar nu ştiu dacă va putea ajunge la Bucureşti mai devreme de săptămîna viitoare. Apoi o veţi putea procura prin Sophia/Supergraph (Christiana nu se ocupă direct de difuzare).
Nici pomeneala de dreapta in ce pun la cale oamenii lui Traian Basescu. Cu marinarul nu poti face dreapta nici daca il dai la intors: e prea neam prost si prea vandut intereselor straine. Baconschi e un naiv, Neamtu e un arivist, iar Ungureanu e omul de serviciu al intereselor ovreiesti. Restul sunt ori prosti, ori corupti in frunte cu Boc si cu Udrea.
RăspundețiȘtergere