Nu
mi-e simpatic Nicolae Manolescu, dar cu textul ăsta m-a cucerit!
Bibliografia critică a operei lui Ion Creangă s-a procopsit cu o
interpretare nou-nouță. Un preot a folosit drobul de sare, care stă să cadă
peste copaia copilului, ca argument în favoarea reluării slujbelor în biserici
în pofida pandemiei. Drobul cu pricina ar semnifica o falsă temere din partea
celor două femei aflate în stare de alertă. În realitate el nu reprezintă nici un
pericol pentru viața copilului. La fel ar sta lucrurile cu virusul ucigaș
pentru noi, cei de azi. Dovadă titlul povestirii, alta era în sufletul celor
două femei și în cugetul lui Creangă. Omul Bisericii l-a citit exact pe dos pe
răspopitul humuleștean. Iar de titlul povestirii nici că i-a păsat. Uneori
frica de a rosti un cuvînt precum prostie e mai mare chiar decît
prostia. Ieri-alaltăieri, președintele Iohannis a fost certat că, referindu-se
la atitudinea față de pandemie, a împărțit lumea în două: „ori ești precaut,
ori ești prost”. Ceea ce, perfect adevărat fiind, cu precizarea că nu despre
tot popolul suveran era numaidecît vorba, ci îndeosebi despre
partizanii și, respectiv, adversarii menținerii stării de alertă, iată-ne
reîntorși la reticența pe care o introduce în mentalul general rostirea cuvîntului
din capul povestirii lui Creangă. În legătură cu asta, am o experiență proprie.
Am scris pe vremuri o Temă despre prostie. Intitulată chiar
așa: „Despre prostie”. Cenzurii
i-a displăcut cuvîntul. Din motive ideologice: să nu cumva să se înțeleagă că
poporul are cel mai mic lucru de-a face cu prostia. Și l-a înlocuit cu… inocență. Nu tocmai sinonim, dar
altceva mai potrivit n-a găsit. Am reușit să-mi conving editorul să pună
„inocență” între ghilimele. Teama de cuvîntul „prostie” e așadar la fel de veche ca prostia.
Scriindu-mi editorialul, m-am gîndit că, dacă maestrul și-a permis, tot o vorbă
a lui, să calce în străchini, de ce nu mi-aș permite și eu, ucenicul. Hai să
vorbim despre prostia omenească!
Cu alte cuvinte: să numim prostia, prostie și pe prost, prost. În
loc să dăm ocol prin sinonime, care nu sunt totdeauna mai blînde. Să spunem, de
pildă, nu „prost”,
ci „nărod”, „nătărău” sau „tont”. Iar pentru „prostie”: „inepție” sau „fleac”. Tot în DEX scrie
că prostia denotă lipsă de seriozitate, dar și de haz, sau că prostul e lipsit
de inteligență, dar și de învățătură. Faptul că prostia e omenească ne mai
spune ceva, și anume de ce nu există animale proaste: pentru că prostia are ca
antonim „bunul-simț”,
instinctul adică. Mult mai rar împrăștiat prin lume chiar și decît rațiunea.
Exemplele care urmează s-au mai dat, le-am mai dat și eu pe unele. Le repet de
dragul noii etichete pe care le-o aplic.
În definitiv, ce cuvânt s-ar potrivi mai bine declarațiilor unui
deputat cum că, o dată cu temperatura, la intrarea într-un magazin, ți s-ar lua
datele personale, inclusiv adresa? Dar pentru noua interpretare bisericească a
drobului de sare? Dar în legătură cu solicitarea unui membru de vază al unui
partid de a i se oferi probe „concrete” și dovezi „științifice” în sprijinul
prelungirii stării de alertă, ca și cum aproape 1500 de morți și peste 21000 de
infectați ar fi o minciună guvernamentală, nu o realitate? Parcă am fi în
Brazilia, unde prostul cel mare din capul statului a cerut să nu se mai
comunice cifrele globale. Sau în Rusia lui Putin, unde, după cum aflăm de la un
comentator, unul din focarele mari de infectare este biserica, prin încălcarea
normelor sanitare, sau unde cifrele comunicate din „gubernii” sunt
standardizate la un număr aproape fix de cazuri, și, coincidență, măsluirea
cifrelor se întâmplă exact în cele cunoscute pentru fraudă electorală. Dar ce
ar mai fi de spus despre politicianul cu „deviația de sept” care nu se
mulțumește cu datele comunicate oficial dacă nu i le introduce PNL în cutia
poștală personală? Și se poate prostie mai mare decît aceea care a ieșit din
gura unui politician, și anume că dovezile, ca să fie „științifice”, ar trebui
să treacă prin parlament? Nu l-am uitat pe Cațavencu al apărării nobilei idei a
respectării drepturilor fundamentale ale omului, chiar și cu prețul morții,
care face apel la tineri să repete „golaniada” din 1990.
Aceste prostii aparțin unor oameni de la care nu te-ai aștepta să
fie proști, adică, etimologic, oameni de rînd, deși unii au făcut cîndva parte
din norod (cuvînt din care româna l-a
tras pe „nărod” sau „nerod”), dar ale căror pretenții îi
așază, măcar teoretic, în categoria oamenilor cu carte. Există și o prostie
populară, care are sinonimul cel mai apropiat în credulitate. Oamenii aud, de
obicei, ceea ce vor să audă. Pe asta au contat, cu siguranță, cele vreo zece-douăsprezece
femei tinere care au citit zilele trecute în buricul Capitalei un manifest
„antifa” made SUA. O intoxicare ca oricare alta, menită din
capul locului să prindă. Cine le-o fi mânând pe ele într-un activism absolut
prostesc? Cu cît sunt mai gogonate, cu atît dezinformările sînt mai lesne
crezute. Omul obișnuit nu se hrănește cu informații, ci cu fake news.
Asta e hrana lui cotidiană. Din nefericire, nu există nutriționiști care să se
ocupe de hrana spirituală. Biserica, între altele, am văzut cum o face: prevalîndu-se
bunăoară de tradiția Sfîntului Potir, care n-ar putea fi înlocuit cu un pahar
de plastic, chiar dacă pericolul infectării e major. Și ignorînd pe deasupra
numărul mare în biserici tocmai al persoanelor cu „comorbidități”. Deși, la
urma urmelor, plasticul nu e mai incompatibil cu argintul decît sînt boxele
prin care se transmite predica în afara bisericii sau, ce să mai spun, decît sînt
slujbele on-line, toate, produse ale tehnologiei moderne, cu
mijloacele de care se foloseau Patriarhii Bisericii la vremea lor. Și această
încremenire în cutumă este, în condițiile pandemiei, o formă de prostie.
Iartă-mă, Doamne!
Ar mai fi de spus un lucru: prostia nu e niciodată pură. De altfel,
puritatea o întîlnim rareori, în natură, ca și în cultură. „Poezia pură” din
interbelic nu era pură decît în poetica vremii. Cunosc doar un detergent pentru
spălat vasele și un partid politic aflat de cîțiva ani în hibernare care se
pretind pure. Impuritățile prostiei țin, de obicei, de imixtiuni ale politicului.
E naiv cine își închipuie că politicul își bagă coada doar în economie, în
instituții, în legiferare sau în guvernare. Politicul infestează până și
prostia. Spectacolul la care asistăm de la o vreme dovedește că nimic nu e
invulnerabil față de politic, nici măcar prostia. O altă impuritate este
incultura. Dărîmarea statuilor în SUA sau în Belgia e o bună dovadă de prostie
amestecată cu incultura. Să-i acuzi pe Columb sau pe Churchill de rasism, ce
prostie! Degeaba se proclamă antifasciști și antirasiști demolatorii, gestul
lor e curat nazist.
S-au debitat tot atâtea prostii în trei luni de pandemie cît în
treizeci de ani de la revoluție. Prostia a devenit o boală contagioasă. Ce mai
încolo, încoace, trăim sub teroarea a două pandemii, una e produsă de Covid-19,
a doua, de prostia omenească. Nu tu tratament, nu tu vaccin pentru nici una. Și
dacă mulți susțin că viața noastră postpandemie nu va mai fi aceeași cu cea
dinainte, cît privește prostia, ea trece cu bine din veci în veci. Nu e vorba
de o maladie sezonieră. Vom trăi și vom vedea veșnic de aici încolo aceeași
negare a evidenței, aceeași derivă de la realitate, aceleași fake news pe
placul proștilor, aceleași prejudecăți, pe scurt, aceeași prostie omenească.
N-aș fi scris, probabil, articolul, dacă o doamnă, care semnează
în numele Avocatului Poporului, n-ar fi trimis spitalelor o înștiințare, pe
care o voia lipită la intrare, prin care li se notifica faptul că instituția pe
care o conduce le monitorizează ca pe niște „spații de detenție”, în care se
petrec rele tratamente ale persoanei, nici mai mult, nici mai puțin decît acte
de „tortură”! Pacienții sunt invitați pe aceeași cale să reclame autorităților
orice astfel de oribile fapte ale personalului medical. O zi mai tîrziu,
instituția cu pricina avertiza școlile să nu-i discrimineze pe copiii suspecți
de a fi infectați de cei considerați sănătoși. Altfel spus, decît discriminați,
unii, mai bine bolnavi, toți. Dacă a emite asemenea inepții, în numele, uzat
până la coardă, al respectării drepturilor omului și al egalității de șansă, nu
e dovadă de prostie demagogică, atunci ce e? Nu-mi pot scoate din cap
întrebarea: ce va fi fost în sufletul medicilor și al personalului din spitale?
Cum se vor fi simțit ei transformați de una din cele mai înalte autorități ale
statului în directori de penitenciare? În această colosală prostie, se amestecă
nenumărate ingrediente din cele care o sporesc precum drojdia, aluatul. Să
menționez doar unul singur: țîfna. Țîfna cu care fudula doamnă a contestat la
CCR amenzile, după ce au fost date, și starea de alertă, înainte de a ști în ce
constă. Se poate remarca încă o dată că prostul nu e prost destul, dacă nu e și
fudul.
Nicolae MANOLESCU
(România literară)
Pe acest literat Manolescu nu-l văd deloc a fi un geniu, sau un mare savant.
RăspundețiȘtergereMă mir cum de el, scriind tocmai despre prostie, se crede priceput la toate.
Îi sugerez cinci teme de gândire:
1. Nu avocatul poporului a transformat spitalele în penitenciare, ci „Comandantul Acţiunii”.
2. 1500 de morți - cu Covid sau de Covid? Dar cîţi oameni au murit pentru că nu avut acces la tratament, începând cu luna martie?
3 De ce într-o ţară cu cele mai mici salarii din Europa, s-au dat cele mai multe şi mari amenzi (la fiecare tip de amendă, suma era foaarte variabilă, lăsată la latiduninea poliţistului - alfabet nefuncţional, de cele mai multe ori).
4. Cum mai poţi avea încredere în autorităţi, din moment ce:
a) autorităţile ne sufocă în mass media cu pericolul Covid, dar tocmai ele nu sînt speriate deloc de acest pericol;
b) timp de mai bine de patru luni, specialiştii s-au contrazis constant între ei, sau chiar pe ei înşişi
Antologia bâlbelor, contradicțiilor și știrilor false emise pe perioada pandemiei chiar autoritățile române:
https://www.facebook.com/ionut.apahideanu/posts/3249241308422203
c) Dubla măsură e LEGEA în ţara noastră, iar Constituţia e doar hârtie igienică, pentru autorităţi.
5. Cum de pe plaiurile mioritice avem un bilanţ uriaş de infectări, iar autorităţile greceşti au găsit DOAR 4 „asimptomatici” din mulţimea de turişti români intraţi în Grecia în ultimele săptămâni (comparativ cu bugarii, sârbii... turiştii români sînt semnificativ mai mulţi)
Aş putea continua, dar mi-e o silă...
Căci în Securistan presa-i miluită,
Populaţia doarme de parcă-i senilă,
Dictatura renaşte, tare-i fericită!
Închei: această mostră de ipocrizie
Nu poate pentru ca să mă cucerească,
Abureli scrise într-o doctă frenezie,
Ajung doar că sa mă mult scârbească!
Perorați pe alături de tema articolului! Nu faceți, iertați-mă că vă spun, decît să întăriți ideea de „prostie omenească”!
RăspundețiȘtergere