Cineva se mira prin 2008, cînd cu
scandalul împărtășirii cu catolicii, cum de poate lumea să creadă că un ierarh
cu vechime de aproape 50 de ani nu ştie ce face, sau se hotărăşte să trădeze peste
noapte o ortodoxie pe care atîta vreme ar fi slujit-o în mod exemplar. Şi cum
de lumea uită cît s-a dovedit el de cinstit şi de curajos, spre deosebire de
alţii, cînd şi-a recunoscut spăşit colaboraţionismul cu Securitatea, încă de la
începutul anilor ‘90, exorcizîndu-şi astfel trecutul şi dînd prezentului o
lecţie de rectitudine creştinească. Ei bine, în cazul ierarhului învechit în
rele de la Timişoara, nimic nu s-a întîmplat peste noapte şi nimic n-a fost cu
totul nou în tîrziul vieții sale. El nu s-a hotărît brusc „să trădeze”, nici
n-a căzut victimă propriei senectuţi, nici n-a trăit vreun moment de graţie
vizionară, ci a fost toată viața un
delator şi un oportunist, dovedit de-acum chiar cu documentele pe masă.
Cine este viitorul „sfînt ecumenic” (cum
îl numise pe atunci un Cristian Bădiliţă)?
Este omul care, cum însuşi a
precizat, încă din 1948 (adică exact din anul cînd Biserica greco-catolică
primea lovitura de graţie din partea noului regim ateist!) a colaborat regulat
cu Siguranţa/Securitatea comunistă pînă în 1989, deci peste 40 de ani, nu
oricum, ci fiind gras plătit şi răsplătit (o parte din documentaţie – pentru
perioada 1950-1988 – a fost făcută publică de CNSAS, dar există dosare şi pe la
alţii, cu chitanţele de plată cu tot).
Este omul căruia, în 15.01.1963,
monitorul Securităţii îi făcea următoarea caracterizare: „Agentul «POPA VASILE»
[unul dintre numeroasele nume „sub acoperire” ale agentului Nicolae Corneanu] a
continuat şi în perioada 1962-1963, să se comporte satisfăcător în colaborarea
cu organele noastre. Ca urmare a atitudinii sale pozitive atît cu organele
securităţii, cît şi cu organele departamentului cultelor, precum şi cele
administrative locale (regiunea Banat) în anul 1962, a fost promovat în funcţia
de Mitropolit al Banatului [...]. În această perioadă agentul «POPA VASILE» a
fost folosit atît pe plan intern cît şi extern. Pe plan intern în principal a
fost folosit pentru reducerea activităţii religioase în eparhia Banatului,
indicîndu-i-se şi luînd o serie de măsuri în acest sens (înlocuirea elementelor
prea fanatice şi a celor compromişi care funcţionau în cadrul aparatului de
conducere al eparhiei, înlocuirea unor cadre didactice în cadrul seminarului
teologic din Caransebeş, reducerea numărului de elevi, […] comasarea unor
parohii şi reducerea numărului de preoţi etc). Este de menţionat că toate
aceste probleme au fost discutate cu el în prealabil, unele măsuri fiind
propuse chiar de agent. […] Se manifestă ca unul ce nu crede în preceptele şi
dogmele bisericeşti fiind convins că biserica a fost întotdeauna un mijloc de
înşelare a maselor populare, […] a rezultat că s-a preocupat de studiul
ştiinţei marxist leniniste şi de însuşirea ei ce l-au făcut să fie convins de
netemeinicia dogmelor pe care încă mai trebuie să le «apere» şi în acelaşi timp
să îşi dea seama perfect că viitorul nu poate aparţine decît comunismului. Tot
pe plan intern agentul a mai fost folosit pentru influenţarea directă a şefului
Bisericii ortodoxe în contactele pe care le are cu acesta, aceasta în măsura în
care există posibilităţi (avîndu-se în vedere că aceste contacte sînt destul de
rare şi în acelaşi timp Patriarhul se poartă destul de distant cu el). Totodată
agentul a avut şi sarcina de a ne sesiza toate aspectele ce se desprind din
comportarea pe care o are Patriarhul. Pe plan extern agentul a fost folosit
pentru cunoaşterea activităţii pe care o desfăşoară membrii unor delegaţii
bisericeşti din care a făcut şi el parte, delegaţi care au participat la unele
conferinţe religioase internaţionale, […] să-şi creeze legături cît mai multe
în rîndurile celorlalţi participanţi la aceste conferinţe – în special dintre
cei originari din ţările capitaliste, pe care să-i studieze în contactele pe
care le aveau şi să ne informeze despre toate trăsăturile lor caracteristice.
[…] Apreciez că agentul «POPA VASILE» este foarte disciplinat, obiectiv în
prezentarea diferitelor probleme pe care le sesizează, totdeauna întreabă cum
să rezolve anumite probleme ce se ivesc în conducerea eparhiei, se străduieşte
să aplice întocmai indicaţiile ce i se dau...” (din Dosarul Corneanu, accesibil
la CNSAS).
Este omul care nu s-a dat înapoi,
după ce a devenit ierarh (1961; la Timişoara din 1962), să caterisească preoţi
la porunca Partidului sau Securităţii, mai ales dintre „calciştii” de la
sfîrşitul anilor ‘70 şi începutul anilor ‘80 (pe unii – cazul grupului Negoiţă
– continuînd să-i prigonească şi după 1989).
Este omul care, în răspărul
întregului Sinod al propriei sale Biserici, a restituit necondiţionat
greco-catolicilor lăcaşurile de cult revendicate din eparhia sa.
Este omul care, sacrificînd senin
teologia ideologiei, a practicat ostentativ cel mai radical discurs ecumenic
din cadrul ierarhiei BOR, favorizînd constant partea greco-catolică sau
diferitele grupări protestante şi neoprotestante (cu o simpatie aparte pentru
baptişti, mărturisită fără înconjur în nenumărate rînduri).
Este omul care a închis tot timpul
ochii la apartenenţa declarată public a unor preoţi din eparhia sa la lojile
masonice (cazul preotului profesor Eugen Jurcă, bunăoară, intervievat în
revista Buletin masonic, nr. 2/2007,
unde declara că nu vede nici o incompatibilitate între creştinism şi masonerie
şi că şi-a înălţat biserică pe banii „frăţiorilor”), în cele din urmă
încuviinţînd şi profanarea spaţiului sacru al Catedralei din Timişoara prin
nişte ritualuri heterodoxe de tip masonic pe care oricine le poate viziona pe
internet (Ceremonie a cavalerilor de Malta in Catedrala ortodoxa din
Timisoara).
Este omul care în 1998, mîngîindu-şi premiul de excelenţă acordat pentru promovarea de la amvon a „valorilor democratice şi umaniste”, la o masă rotundă a Grupului pentru Dialog Social (locomotiva antiortodoxismului şi laicismului intelectual postdecembrist), declara că „nu înţelege” ce-au ortodocşii lui cu prozelitismul sectar, cu homosexualii sau cu promotorii avortului liber (afirmaţiile sale stupefiante pot fi găsite în arhiva revistei 22).
Este omul care în 1998, mîngîindu-şi premiul de excelenţă acordat pentru promovarea de la amvon a „valorilor democratice şi umaniste”, la o masă rotundă a Grupului pentru Dialog Social (locomotiva antiortodoxismului şi laicismului intelectual postdecembrist), declara că „nu înţelege” ce-au ortodocşii lui cu prozelitismul sectar, cu homosexualii sau cu promotorii avortului liber (afirmaţiile sale stupefiante pot fi găsite în arhiva revistei 22).
Este omul care a declarat senin
într-un interviu (cf. Formula AS, nr.
611 din 2004) că pînă la urmă şi românii ortodocşi vor trebui să-l recunoască
pe Papa drept cap al Bisericii, ca o „consecinţă” sine qua non a unităţii creştinismului.
Nu, nu-i nici o mirare că este şi
omul care s-a împărtăşit mai nou cu catolicii, mai întîi minţind public că n-ar
fi făcut-o (cf. Cotidianul din 27 mai
2008), apoi recunoscînd (telefonic, la dezbaterea AZEC din 4 iunie 2008) că da,
„e perfect adevărat”, dar „sincer” nu regretă. Gestul său „simbolic”, de
aşa-zisă „frăţietate”, nu este, aşadar, decît încununarea senilă a unui lung traseu
al trădărilor şi minciunilor de tot felul, început în urmă cu 60 de ani şi care
n-a cunoscut aproape nici o clipă de răgaz, nici înainte, nici după 1989.
Cît despre aşa-zisa recunoaştere şi
căinţă din 1990, să fim serioşi! A fost mai mult o manevră şmecheră, de
captatio benevolentiae, decît un act efectiv de mărturisire şi de căinţă. Căci
a mărturisit doar vag o colaborare conjuncturală, făcînd mai degrabă pe victima
(„Am acceptat – n-am protestat – să se trimită o telegramă prin care părintele
Calciu era făcut «legionar» care trebuia să fie condamnat de un «regim
democrat». Nu am motive prea multe de a mă lăuda cu ce a fost înainte de
decembrie ‘89. Decembrie ‘89 pentru mine a fost ca un fel de purgatoriu...”),
dar nu a recunoscut nici pe departe CE şi CÎT a făcut. E – mutatis mutandis – ca şi cînd cineva (persoană importantă) ar
declara într-o bună zi, cu titlu de pocăinţă publică (aşa cum se practica în
zorii creştinismului), că nu i-a fost întru totul fidel soţiei sale. Lumea s-ar
gîndi: s-o fi încurcat şi el o dată cu secretara, sau poate numai s-o fi uitat
cu poftă la nevasta altuia, cînd de fapt „infidelitatea” sa ar fi însemnat un
lung şir de acte de incest, de pedofilie şi de zoofilie (regulînd, să zicem,
pînă şi „capra vecinului”). Cam acesta e şi raportul între ceea ce a declarat
şi ceea ce a făcut ierarhul de pe Bega.
Or, în aceste condiţii, fiind de
departe cel mai pătat membru al Sinodului, a avut totuşi incomensurabilul tupeu
de a se complace să treacă, timp de două decenii, în ochii atîtor ignoranţi sau
naivi (mai ales din specia vociferantă a intelectualităţii
antitradiţionaliste), drept „ierarhul-model” al unei ortodoxii româneşti mereu
atacate, pe drept şi pe nedrept.
Iată adevăratul portret al
„sfîntului ecumenic” al d-lui Bădiliţă, căruia acum i se trage bust la
Timișoara! Şi nu-i decît unul în linii mari...
Răzvan CODRESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu