DESPRE
„CAZUL” ANDREI PLEȘU*
Șt.
P.: D le Codrescu. E o dreptate in ce spune
aici**, dar f mica. NU E nimic nou
in peisaj, dreptcare nu e nimic de mirare aici nici de ras. Eu zic ca nu
trebuie invinovatit nimeni la modul asta. Limbajul denota contextul (politic,
economic etc) și spiritualitatea aleasa de fiecare, sau care i s-a inculcat.
Plus ca, ca sa fi un om cumsecade sau ajungi rau ori igorant e necesar neaparat
sa stai bine cu limba respectiv cu limbajele (eu de ex nu pun meniurile din
Windows sau din softuri in lb romana, ptr ca mai mult ma incurca). Eu cred ca
textul de mai sus e si putin rautacios. Poate fi scris de un literat super, dar
care e doar literat, si atat (om e? crestin e? Ce bine a facut la viata lui?).
Si inchei cu un citat din sf Ioan Hrisostom peste care am dat zilele astea. Ce
e omul? Se zice ca a cela care e dotat cu ratiune, intelegere etc. Nu, nu acela
e omul. Om e Iov. Ce zice Biblia despre Iov? Si era bun si drept etc. (Anexa:
De vina e (si) sistemul care vrea sa scoata destepti printr un curiculum
educational utopic, care mai mult face pe om a se scarbi. Despre efectele
distrugatoare ale mincino-educatiei moderne vedeti cartile de la ed.anacronic.
Concluzie anexa: Nu e de ras, ci e de facut ceva constructiv.).
Răzvan
Codrescu: Nu-i nici în primul rînd de rîs,
nici în primul rînd de plîns, ci în primul rînd de luat seama. În ce-l privește
pe autor, nu pot să vă spun cît de creștin este și nici tot ce-a făcut exact la
viața lui (astea-s lucruri pe care numai Dumnezeu le știe cu adevărat și fără
rest), dar știu că a scris o carte despre îngeri și alta despre parabolele lui
Iisus, că e un mînuitor neîntrecut astăzi al limbii române și că, spre
deosebire de alții, știe ce vorbește, nu vorbește ce știe. Mărturisesc că am și
polemizat cu el (dacă sînteți curios, puteți vedea în noua ediție din Spiritul dreptei, care trebuie să apară
chiar zilele astea), dar l-am și citat cu recunoștință uneori (iată o mostră:
„Apartenenţa la o naţiune sau alta e un
dat providenţial, aşa cum sînt culoarea ochilor, statura şi tot ce
alcătuieşte identitatea noastră particulară. Ca atare, această apartenenţă are
un sens şi creează o răspundere. Nu te naşti întîmplător într-o anumită
naţiune: există o marcă destinală în această împrejurare, există o comunitate
istorică cu ceilalţi, există, mai ales, formidabila comunitate de limbă care
leagă, în adînc, pe toţi utilizatorii ei. Şi există un rost al fiecărei naţiuni în istoria lumii care, neîmplinit, lasă
vacantă o porţiune importantă a acestei istorii. Identitatea naţională e un
fapt de la sine înţeles, care lucrează în noi clipă de clipă. Naţiunile sînt o
realitate foarte puternică încă şi diversitatea lor e «sarea pămîntului». [...]
Problema nu este a abandona sau a eluda tema naţiunilor, ci de a o pune la
locul ei, fără emfaza secolului al XIX-lea, fără idolatrie, fără obsesia
confruntării duşmănoase şi a supremaţiei exclusiviste. Asumarea identităţii
naţionale trebuie, cu alte cuvinte, să ia chipul unei ofensive a creativităţii...” - Despre îngeri, ed. 2003, pp. 169-170). Sigur că dvs., om deștept și
creștin căruia nu-i tremură măsura, toate acestea vi se pot părea niște
banalități, dar unui prost și unui creștin imperfect ca mine i s-au părut de
oarecare folos. Încolo, desigur, știți dvs. mai bine și mă sfiesc să vă
contrazic (mai ales că mi-ați făcut onoarea de a-mi fi prieten virtual).
Iertați, dacă se poate!
Șt.
P.: Mda, taica Pleșu. Frumos scrie despre
națiuni etc. Insa expresia „suprematie exclusivista” e extrem de periculoasa si
manipulatorie (bine un ex al acesteia sa zicem e fenomenul terorist ai carui
membri se cred luna si stele), dar indeamna subliminat la relativis. Adica hai
sa nu credem cine stie cine, suntem si noi ca toti ceilalti. NU. Moralmente, de
ex, Romania sta mai bine fata de Canada, sa zicem, unde educatia curviilor a
cuprins sistemul educational. Si inca: Cartile lui Plesu despre Ingeri ai
Parabole au bazaconii si erezii chiar nu putine. Nu am vreme acum, dar recomand
a se citi. Sa fim bine inteles, Plesu are multe merite, dar nu e teolog, e
varza la cap asta. Noica cel putin era rezervat, discret, un Eliade la fel, nu
se dadea teologi. Insa mandria de tip sorosit a d lui Plesu l-a dus la a
„teologhisi” cu felurite bazaconii.
Răzvan
Codrescu: Să fie un efect colateral al soroșismului?
La asta nu mă gîndisem, mai ales că acel curs despre îngeri îl ținuse inițial
pe la începutul anilor 90... Dar iată, de aceea e bine să ai prieteni virtuali
deștepți și bine așezați în credința lor, care una-două te lămuresc cum stă
„subliminal” treaba, indiferent care ar fi ea. Vă rămîn încă o dată îndatorat
și nu mă mai satur de spectacolul pe care-l oferiți (gratis, numai din
mărinimie creștină). Deja mă simt trăitor într-o țară mai sigură (în Canada nu
știu cum o fi, că nu bat pînă acolo). Eu, în locul dvs., m-aș apuca să scriu
cărți, ca să nu se risipească atîta deșteptăciune, ci să se transmită și
generațiilor viitoare (care altfel există riscul să creadă că România n-a avut
în trecutul ei decît niște bieți relativiști ca Eliade, Noica și „taica”
Pleșu). Vă mulțumesc că existați!
Șt.
P.: Soroș a venit în anii 90 pe la noi, cand
si-a adunat ucenicii. Despre ce vorbim? Iar Plesu, direct sau nu, doar prin
ONGul lu Soros sau si direct, e , sa zicem, pe duhul lui Soroș. Pe care, stim
bine, il si apara de atacurile contra lui din presa etc (vedeti interviurile la
TV cu Plesi pe tema). D le Codrescu, aici chiar o dati pe abureli. Am zis eu ca
Noica etc sunt bieti relativisti? Ok, am implicat putin lucrul asta. Sunt
relativisti da, la capitolul credinta crestina. Pr Steihardt, care laprecia pe
Noica teribil, il numea crestin intelectual fara Biserica. Pur si simplu. Cred
ca daca il intrebai ce a vrut sa spuna, urmau felurite balbaieli sau un
adevarat studiu de caz pe tema. Dar era de ajuns atat. Pt mine. Unde am vadit
eu eu f ca ofer spectacole gratis si nu din marinimie crestina? Cand eu m-am
angajat in dialog tocmaipe marinimie sau linie crestina? (ca editor si
traducator de carte crestina, si cu studii in domeniu, ce pot face altceva?) .
Deci carti am scris, chiar daca in forma traducerilor, unde am si prefete, daca
tot ati pomenit. Da, taica Plesu te invata, sa vorbesti, sa mananci (vezi art
magistral despre mancare!), sa citesti, dar nu te invata sa traiesti bine,
crestineste, CA UNUL CARE A RECUNOSCUT PUBLIC ca nu practica Ortodoxia, fiind
doar botezat si atat (vezi interviul cu Iosif Sava). Deci, Plesu nu e instanta
morala (sau moral crestina), nici de teologhisire. A ca se pricepe la bunele
moravuri seculare, dupa manualele de buna purtare frantuzesti si altele
asemenea.
Răzvan
Codrescu: „Ehei, cum le spui matale,
bobocule, mai rar cineva!”. Nu trebuie să vă chinuiți să-mi explicați: am
înțeles pînă și eu că la dvs. deșteptăciunea și clarviziunea creștină sînt două
fatalități care se întrec una pe alta. Cred că numai umorul (voluntar sau
involuntar) le bate. (Eu chiar mă gîndisem să inaugurez, cu acceptul dvs., o
rubrică intitulată: „Să rîdem și să ne deșteptăm cu Șt. P.!”...) De ce
Dumnezeu aglomerează atîtea daruri în cîte cineva, iar pe alții îi lipsește
complet de ele, probabil că dvs. ați ști să-mi explicați cu toată competența
teologică. Mă bucur, în orice caz, că editați și traduceți cărți, pentru că de
la a edita și a traduce la a scrie efectiv nu-i decît un pas (mai ales cînd
ți-ai făcut mîna cu atîtea prefețe). Am, în felul acesta, o îngrijorare mai
puțin. Eu – fiind și prost, și incompetent, ratat atît ca autor, cît și ca
editor – nu sesizasem nici o erezie în cărțile d-lui Pleșu, dar acum am înțeles
cît e de primejdios (via Soros) și că
unde-i creștinism nu-i tocmeală! Uite-așa ne-au aburit sorosiștii ăștia, de-am
ajuns să îmbătrînim degeaba! E clar însă că viitorul e pe mîini bune și că,
eventual sponsorizată de d-l Becali, deșteptăciunea ortodoxă va triumfa pînă la
urmă la sate și orașe (pe internet e numai începutul). Putem de-acum trăi și
muri liniștiți! Și pe limba noastră, indiferent cum am stîlci-o.
Șt.
P.: E ultimul comentariu/raspuns care-l mai
scriu la postarile dumneavoastra: precum ati aburit-o groaznic cand ati zis ca
va puteti pune fara probleme cipul cel de pe urma oriunde in trup, si ca veti
continua sa fiti bun crestin, tot asa o aburiti si acum (that is enough!)
sdrept care, va urez - fara ironie zic - sa aveti parte de Crestinismul necipat
(nici indracit nici intelectulist) traditional, cu prisosinta, si, pe cat o da
Dumenzeu, nadajduiesc sa scapati, pana in sfarsit, de „spalaturile” pseudo
filosofice si teologice post moderno-soroșiste, in care va complaceti din
belsug. Si zic asta de dragul celorlalti mai mult care tind sa se imbete cam
mult cu texte „codrene” de folos. orice alte discutii le primesc doar pe chat
ul privat.
Răzvan
Codrescu: Păcat că sînteți mai puțin
răbdător cu mine decît eu cu dvs.! „Unde e iluziile mele, care le-am avut?!”...
Cum-necum, lumea merge înainte. Poate că e într-adevăr mai bine ca deștepții
să-și vadă de deșteptăciunea lor, iar proștii de prostia lor. Eu nu mi-aș fi
iertat niciodată o prietenie care „să vă cauzeze”. D-lui Pleșu – dacă am să-l
întîlnesc vreodată, pînă să ne cipuiască ăștia – am să-i atrag atenția că e
sorosist și eretic. Dumnezeu să vă dea sănătate (că de altceva nu păreți a avea
nevoie).
DESPRE SERIALUL „LAS FIERBINȚI”
[...]
P.
F.: Acest serial scoate în evidență tot ce e
mai rău din poporul român. Că sunt cetățeni care seamănă cu personajele din
film, e adevărat. Dar nu poți pune o pecete și să spui că toți românii sunt
așa. Nu e unul care să muncească în acest serial, toți sunt șmecheri,
bagaboante, bețivi, reduși mintal. Avem și dintre aceștia, nu zic, dar nu
suntem cu toții așa ! Se spune de obicei că din filmele bune “înveţi ceva”. Ce
ar însemna acest lucru mai exact? Cred că “învăţarea” trimite la toate acele
aspecte afective şi emoţionale, “un film bun” accentuează şi potenţează toate
mecanismele: mecanismul reveriei, cel al proiecţiei, al identificării, cele ale
visului. Ce vedeți din toate acestea în serialul cu pricina ?!
Răzvan
Codrescu: Învățăm că sîntem în prea mare
măsură ca în film și că ar trebui să ne luăm seama, nu să ne mințim „patriotic”
pe noi înșine.
P.
F.: Cine se simte așa, să-l urmărească cu
plăcere. Nu e nevoie să ne mințim ,,patriotic" dar nici
,,antiromânește".
Răzvan
Codrescu: Dacă e ceva „antiromânesc”,
atunci e chiar cruda realitate. Eu mă trag, după tată, de pe lîngă Videle, iar
după mamă, de pe lîngă Urziceni, am copilărit în mahalaua bucureșteană a
Pantelimonului și mi-am făcut stagiul ca profesor la Zimnicea, deci pot să
confirm pe deplin trista autenticitate a lucrurilor. Pentru păcatele noastre
(că altfel nu pot să spun), aici „se fac cărțile” României de vreo 70 de ani
încoace (Ceaușescu, Iliescu, Băsescu, Dragnea – et comp.), fie că ne place, fie
că nu.
M.
M.: Din pacate dl Codrescu Razvan
cred ca vorbiti in cunoștiință de cauza si e trist ce spuneti. La fel cum.am
mai spus mai sus satul transilvan diferă mult fata de ce vad eu in acest film .
P.
F.: Diferă și de satul moldovean.
Răzvan
Codrescu: E adevărat, deși are și acela, în
alt „stil”, trista lui „originalitate”. Aici însă, în Muntenia sudică, e
varianta rurală a lumii lui Caragiale. Tarele sînt mai vechi (nu vorbea Petre
Țuțea de „ilfovită”?), dar s-au radicalizat treptat sub comunism. În copilăria
mea, pe la începutul anilor '60, încă nu era chiar așa: mai persista ceva din
latura bună a lumii Moromeților (oricum, și ea „exotică” pentru ardeleni).
Astăzi totul s-a „mahalagizat”, mai ales în jurul unui București el însuși
problematic. Osmoza de „mitocănie” rurală și „mahalagism” urban, de mioritism și miticism, pe fondul
vicios creat de comunism (și perpetuat de neocomunism), a dus la tragicomedia
socio-umană redată în „Las Fierbinți”.
[...]
Z.
B.: Promovarea prostiei si vulgaritatii ! Chiar crede cineva ca un sat intreg e plun de prosti si ...smecherasi
? Dar protv ul asa vrea sa ne ...educe !
P.
F.: Ați exprimat esențialul, aș mai adăuga
și o vădită propagandă progresistă (antiromânească și anticreștină).
Răzvan
Codrescu: Ne place mereu să ne refugiem în
idealisme (mai mult sau mai puțin sentimentale), evitînd să admitem cu
reponsabilitate realitatea crudă și să o înfruntăm cu luciditate critică, iar
realitatea devine din ce în ce mai agresivă și mai monstruoasă (uitați-vă cine
a ajuns să ne conducă!). Eu nu zic că nu sînt și multe (prea multe) rele care
vin din afară, dar răul cel mai mare stă în noi înșine, iar pe acesta nu doar
că nu sîntem în stare să ni-l exorcizăm, dar preferăm să ne prefacem că nici
n-ar exista! Iar cînd ni-l arată cineva cu degetul, într-o formă sau alta
(reportaj documentar, comedie, pamflet etc.), acela devine musai „antiromân” și
„anticreștin”.
Z.
B.: Oricat ai fi de...nu pot accepta ca un
sat intreg , este asa de pornit pe ...capatuiala cu orice pret , de o prostie ,
vulgaritate si obscenitate asa cum il prezinta acest serial ! Avem (ca tot omul)
pacatele noastre , dar acest serial aduce jignire omului de la tara , cati au
mai ramas , mai mult cu batrani (ori aici sant numai tineri) !De gustibus !
Răzvan
Codrescu: Arta și realitatea se
intersectează, dar nu se confundă. E o discuție care se tot poartă la noi de la
Caragiale încoace, pe un fond - din păcate, mereu înnoit - de insuficiență
culturală. Nu vă faceți un serviciu cu astfel de „considerații” primitive. Dar
este și acesta un nărav al lumii românești: să creadă că n-are nevoie de
cultură pentru a se pronunța despre orice.
[...]
M.
M.: Va invit la bunica mea in satul de
langa Deva si va garantez ca nu o sa gasim astfel de personaje care sa fie
determinante pt intreg satul . Generalizarea este cel mai gresit lucru pe care
il putem face. Eu cred ca dl Codrescu Razvan
a rezumat foarte corect dilema mea legata de serial "E România
regățenească de Cîmpia Dunării, lumea Moromeților, într-adevăr stranie pentru
un ardelean..."
C.
E. P.: Dl M. M., cred că idealizați un
pic satul ardelean.
M.
M.: Eu cred ca nu . Are si satul ardelean
tarele si problemele lui dar nu cred ca filmul asta il prezinta realist.
C.
E. P.: Nici satul regățean nu arata așa rău ca
in film
M.
M.: Din cate am inteles de la prietenii mei
Catalin Mares si Codrescu Razvan
e chiar asa.
Răzvan
Codrescu: Nici o ficțiune nu redă întocmai
realitatea. E totuși un film artistic, nu un film documentar. Mă tem însă că,
pe alocuri, „viața bate filmul”...
[...]
M.
Ș.: Problema mea cu PRO - TV-ul e ca in
general, are grija sa ingroseze tusele negative, sa sublinieze uratul si
vulgarul...
Răzvan
Codrescu: Aveți scăpare pe cîteștrei
Antene, pe România TV etc. (nici Dan Diaconescu nu cred că și-a spus ultimul
cuvînt). Fiecare se uită la ce-i place. Sau nu se uită, ca să rămînă deștept.
Trăim, totuși, într-o lume liberă, neamul stă să-și ia zborul, intelectualii
redutabili sînt în (auto)lichidare, de gestiunea adevărului vă ocupați dvs., cu
Dumnezeu sîntem (tot bunul român știe!) într-o relație specială... Care-i
problema? Ar fi și penibil să ne temem acum de niște saltimbanci! Și dacă ne
îngroașă și ei acolo, ca să facă un ban, urîtul și vulgarul, ce? Nu sînt ale
noastre? Nu sîntem mîndri de ele? Numai să nu ni le fure, ca Soros și ca
multinaționalele. că atunci schimbăm placa, punem mîna pe băț!
Mica
D.: E un soi de nostalgie a lui
Pleșu.Personajele masculine seamănă cu Băsescu. De aia îi place intelectualului
de Pleșu, serialul.
Răzvan
Codrescu: Nu mîrla, desigur, e problema
noastră, ci Andrei Pleșu... Mirla o suportăm noi, cu intelectualii ne e mai
greu! Asta e treaba pe care au lăsat-o comuniștii neisprăvită: nu i-au eradicat
pînă la capăt pe intelectualii ăștia insuportabili, ca să fi rămas numai noi,
neintelectualii patrioți și deștepți, pe care nu ne mai cuprinde internetul!
Răzvan
Codrescu: Mică, dar foc de deșteaptă! Și,
vorba lui Caragiale, cu „tăria opiniunilor”... (Oare era Mița sau Mica Baston?)
Mica
D.: Opiniuni. Mai ales dacă nu jignim.
Răzvan Codrescu: Aha! (De jignire nici nu poate fi vorba. Pe d-l Pleșu nu-l poate jigni decît cineva de același calibru.)
I.
I.: În jigniri, văd că dvs sunteți maestru.
Și nici măcar nu aveți haz.
Răzvan
Codrescu: Mic puseu de intelectualitate...
Hazul e la dvs.; eu rămîn cu necazul.
I.
I.: Eh, lăsați! Subiectul era despre jigniri
fără nicio noimă.
Răzvan
Codrescu: Nu știu dacă am înțeles exact,
dar m-am prins cît de cît. Mai mult... ce să te-aștepți de la un monstru
virtual care vînează pe Facebook oițele năzdrăvane ale neamului?!
*
Am păstrat întocmai ortografia și punctuația diferiților comentatori (din păcate, scriem încă și mai prost decît vorbim), dar am
ales să nu le dau numele, ci să-i indic doar prin inițiale. Dacă ai un pic de răbdare cu ea, stupiditatea „ortodoxistă” poate vădi savori nebănuite.
** Este vorba de
un text („Neologismele...”) al d-lui Andrei Pleșu, apărut în ziarul Adevărul și reprodus pe pagina mea de Facebook (a se vedea
fotografia de mai jos).
Democratia si internetul, combinatia fatala. Tot semidoctul are dreptul, si, mai rau, mijloacele de a-si face cunoscuta sus si tare opinia.
RăspundețiȘtergereCineva numea acest fenomen „funcționalizarea prostiei”. E fascinant însă să observi cît de deștept, de sigur și de mîndru de el se simte prostul!
RăspundețiȘtergere