„SFÎNTUL” STALIN*
Cine ar putea face astăzi o evaluare exactă a pagubelor pricinuite Bisericii de către comunism? Zeci de milioane de victime, crearea „omului nou”, mii de preoţi şi călugări împuşcaţi, mii de biserici închise ori distruse… La Moscova, Patriarhul Aleksei al II‑lea nici nu a apucat prea bine să deschidă gura în privinţa condamnării comunismului, că s‑a şi văzut nevoit să nuanţeze… Atitudinea şefului comuniştilor de la Sankt Petersburg, Serghei Malinkovici, a fost poate cea mai cinică dintre toate vocile care s‑au pronunţat împotriva condamnării fiarei roşii. Ţinînd cont de popularitatea crescîndă a lui Stalin în Rusia, Malinkovici nu s‑a sfiit să ceară Bisericii Ortodoxe Ruse, ca un răspuns indirect la iniţiativa Patriarhului Aleksei, nici mai mult, nici mai puţin decît canonizarea călăului! În viziunea sa, Iosif Visarionovici Stalin este un „sfînt” cu nimic mai prejos decît Aleksandr Nevski. Ba chiar mai „performant”. În consecinţă, a lupta pentru canonizarea lui Stalin „înseamnă un merit deosebit”. Această „luptă” se va întinde, după părerea comuniştilor ruşi, pe parcursul cîtorva „cincinale”...
„Lenin a fost un ateu.
Stalin are seminarul la bază…”
Pustia
se întinde de la Vladivostok pînă dincoace de Nistru… Un singur exemplu: în
urmă cu doar cîţiva ani, o dată cu revenirea comuniştilor la putere în
Basarabia, în orăşelul Anenii Noi a reapărut o statuie a lui Lenin. De data
aceasta, chiar în faţa unei biserici. Intelectualii din raion au fost de părere
că statuia ar face parte din Planul de acţiuni Republica Moldova – UE. Pe bună dreptate, credincioşii s‑au
revoltat: „Oameni buni, cu ce drept stă Lenin în faţa bisericii noastre? Că
doar nu îl avem de ctitor la noi, la biserică. Jos cu Lenin!”. Autorităţile
locale au rămas însă insensibile: „Lenin ne-a adus lumina. El este iubit de
popor”...
… Şi pînă
în Piaţa Roşie tabloul este cam acelaşi… Cu mici nuanţări. Deşi se
întenţionează de ani buni închiderea mausoleului „părintelui revoluţiei bolşevice”
– unde este conservată mumia acestuia – nu prea se reuşeşte mare lucru. Mai
nou, autorităţile ruse susţin chiar organizarea unui referendum Lenin. Totul este
condiţionat însă de procentaj: „Dacă 80% vor vota pentru ca mumia lui
Lenin să fie înhumată, vom lua o decizie” – Declaraţia aparţine unui înalt
oficial de la Kremlin, fiind consemnată de Rossijskaya Gazeta.
Comuniştii
ruşi, ce e drept, sînt dispuşi astăzi să acepte că Lenin „a mai făcut şi
greşeli”, că a fost ateu convins şi că a luptat împotriva Bisericii. Privitor
la Stalin, ei sînt însă de o cu totul altă părere. „Dosarul” de canonizare,
propus recent de „partid” Bisericii Ortodoxe Ruse, face referire, printre
altele, chiar şi la anii de seminar ai marelui „conducător sovietic”. Prin
urmare, Malinkovici consideră că partidul său cere Bisericii un lucru
îndreptăţit. „Cine poate spune că eu nu cunosc miezul problemei?… Canonizarea
tovarăşului Stalin nu o putem face noi, comuniştii. Aceasta este o prerogativă
a Bisericii”.
10.000 de „icoane” cu Stalin!
Conştient
de faptul că trebuie să aştepte „pînă ce Biserica îl va canoniza pe Stalin”,
Serghei Malinkovici consideră totuşi că pînă atunci oamenii partidului nu
trebuie să stea chiar cu mîinile în sîn. „Între timp, noi putem, de pildă, să
răspîndim icoana tovarăşului Stalin printre aceia care cred de multă vreme
că el este sfînt” – este de părere şeful comuniştilor. Chiar şi deputatul
Viktor Perov, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist din Rusia,
deşi ateu, pare dornic de a se înhăma la răspîndirea cultului „sfîntului”
Stalin „printre oamenii simpli”. Dacă în privinţa „troparelor” cei doi au
avut „foarte puţine probleme”, „icoana
iubitului conducător” le‑a dat mult de furcă. Nici unul dintre portretele
dictatorului nu prezenta fie şi doar o mică trăsătură de sfinţenie. În cele din
urmă, au trebuit să apeleze la iconografi specializaţi. „Cele 10.000 de
icoane, înfăţişîndu‑l pe Iosif Stalin, tipărite recent – deocamdată alb‑negru – respectă întru totul
canoanele pravoslavnice” – declară, sigur pe sine, Malinkovici. El speră că,
în curînd, pictorii angajaţi, la cererea organizaţiei comuniştilor din Sankt‑Petersburg,
vor realiza şi „icoane color” cu Stalin. Cel ce a transformat Rusia „dintr‑o
ţară înapoiată într‑un gigant industrial” ar trebui să aibă „icoane” pînă la sfîrşitul
secolului al 21‑lea, după liderul comuniştilor ruşi, în toate bisericile
ortodoxe din ţară.
Un răspuns din partea Bisericii
Deşi
mulţi dintre ierarhii ruşi sînt de părere că liderul comuniştilor nu merită a
fi luat în serios, ţinînd cont de ponderea partidului său pe eşichierul politic
actual al Rusiei şi dat fiind faptul că Stalin se află pe unul dintre primele
locuri în topul celor mai de seamă ruşi – top realizat de către Televiziunea de
Stat de la Moscova –, s‑a simţit nevoia unei limpeziri a apelor, din partea
Bisericii, în privinţa „sfinţeniei” lui Stalin. Astfel, secretarul Biroului
de Presă al Patriarhiei Ruse, Vladimir Vighileanski, a caracterizat recent
propunerea comuniştilor ca fiind o „hulă, un sacrilegiu”. Cei care îl consideră
pe Stalin „un strîngător laolaltă al pămînturilor ruseşti, un părinte al
popoarelor, un purtător de biruinţă” nu s‑au lăsat însă impresionaţi de răspunsul
primit din partea Patriarhiei Ruse, susţinînd că acesta „nu reflectă nicidecum
poziţia clerului în totalitatea sa”. Un membru marcant al Comisiei Sinodale
de Canonizare a Sfinţilor, din cadrul Patriarhiei Ruse, prot. Gheorghe
Mitrofanov, profesor universitar la Academia Teologică din Sankt Petersburg,
a încercat şi el să‑i lămurească pe comunişti: „Propunerea venită din partea
comuniştilor, de canonizare a lui Stalin, poate fi privită din punct de vedere
canonic ca o manifestare a ignoranţei lor, iar din punct de vedere istoric ca
una plină de cinism. Stalin a căzut sub anatema Sinodului rus încă de pe data
22 ianuarie 1918, alături de alţi capi ai revoluţiei bolşevice. Între 1937‑1941
au fost împuşcaţi, sub conducerea lui, 110.700 oameni ai Bisericii (preoţi,
diaconi, monahi şi alţi slujitori). La un moment dat, în ţară nu mai rămăseseră
deschise nici măcar 300 de biserici ortodoxe. În timpul ultimului Război
Mondial, autorităţile germane, de pildă, au redeschis peste 9000 de biserici în
URSS. În aceeaşi perioadă, Stalin a permis deschiderea a doar 716 biserici”.
Dacă am mai „adăuga” aici şi cele 15 milioane de victime de care este acuzat de
către istorici „marele conducător sovietic”, am avea, cu siguranţă, o „icoană”
perfectă a „sfîntului” Stalin.
Gheorghiță CIOCIOI
* Text apărut în urmă cu aproape
un deceniu în revista Lumea credinţei
(septembrie 2008) și inclus în volumul Școala de înviat morți. Pelerin prin
Ortodoxia tîrzie (Ed. Lumea Credinței, București, 2013). Fotografiile (sursă
și detalii aici) sînt mult mai
recente (2015-2017). Dacă sub Patriarhul Aleksei Biserica a luat atitudine (însă
nu și măsuri ferme) împotriva „sacrilegiului” promovat de nostalgicii
comunismului, sub Patriarhul Kiril ea preferă „a se face că plouă”. Dar ce mai
poate fi de mirare cîtă vreme Rusia se află de atît amar de ani (și sînt semne
că se va mai afla încă mult de acum înainte) sub cîrma și la cheremul unui fost
slugoi al comunismului, gata el însuși, oricînd și oriunde, să-i apere pe Lenin
și pe Stalin de oprobriul posterității?
Daca nu Biserica Ortodoxa Rusa, poate s-o milostivi Biserica Catolica sa-i ofere lui Stalin un loc printre sfinti, date fiind apucaturile cam de stanga ale noului papa.
RăspundețiȘtergerePînă la papa... te mănîncă patriarhii!
RăspundețiȘtergereTu te-ntreabă și socoate : Toate-s vechi și nouă toate !... După atâția ani, excelenta analiza rămâne pe deplin valabilă, evoluția mentalităților din lumea rusă conferindu-i, retrospectiv, un aer profetic. Asistăm și azi, după câte se pare, în Rusia, la manifestările absurde ale aceleiași societăți distopice, în care victimele ajung să-și venereze torționarii, făcându-și idoli din foștii călăi, revizuiți și reciclați, prin fine site propagandistice, până la sanctificare. Cine urmează, însă ? Poate Ivan cel Groaznic ? Că tot a „protejat” el Biserica Ortodoxă Rusă de fel și, mai ales, chip de dușmani (ce mai contează paranoia țarului, hrănită cu miile de oameni executați la porunca lui). Ori poate Putin, un „țar” mai recent, proiectat, la zile mari și în campanii electorale, pe zidul Mitropoliei Ruse, ca o pictură votivă de ctitor al vremurilor noi ? Oricum, să fim, la rându-ne, atenți la ceea ce (ne) vine de la Răsărit, căci nu întotdeauna e lumina...
RăspundețiȘtergere