CAZUL PETRE ŢUŢEA
Vlad Voiculescu,
fost ministru al Sănătății în guvernul Dacian Cioloș, a postat pe pagina lui de
Facebook cîteva rînduri în memoria lui Petre Țuțea, de la nașterea căruia s-au
împlinit 115 ani pe 6 octombrie. A spus că a citit cîte ceva din și despre
Țuțea, pe vremea cînd era liceean, și că a fost plăcut impresionat. A
pățit însă ca Mihai Neamțu, cînd a recitat „Ridică-te,
Gheorghe, ridică-te, Ioane!”, poezia
pentru care Radu Gyr a fost condamnat la moarte de către comuniști. Miliția gîndirii s-a năpustit să-l pună
cu genunchii pe coji de nuncă, pe motiv că elogiază un legionar. Geaba a zis
omul că Țuțea n-a fost în Mișcare. „N-are a face, e legionar în gîndire” – i
s-a răspuns prompt... (Radu Bălașa)
E
foarte greu să judeci, atît pe fondul epocii lor, cît și în posteritate,
personalități de talia unor Mircea Eliade, Constantin Noica, Emil Cioran sau
Petre Țuțea. Fapt este că, dincolo de toate abuzurile sau neîmplinirile ei (pe
care perspectiva critică a istoriei nu le poate trece cu vederea), aventura
legionară a marcat adînc o generaţie, inclusiv în vîrfurile ei culturale sau
duhovniceşti. Fenomenul e de cercetat nu atît pentru eventuala lui reînviere
(nici o experienţă istorică nu mai poate fi reiterată ca atare, în afara
contextului care a generat-o), ci pentru a se putea înţelege cît de cît ce
forţă de fascinaţie a putut face ca oameni de asemenea calibru să-şi asume, iar unii dintre ei să mărturisească pînă la moarte – întîi cu riscul pierderii libertăţii, apoi cu
cel al deficitului de imagine publică – un ideal mobilizator atît de
controversat de-a lungul vremii.
E uşor
să eviţi discuţia sau să răspunzi în şabloane curente de gîndire (mai ales
într-o vreme în care paradigma naţionalistă este aproape sistematic
diabolizată). Mult mai dificil este să admiţi provocarea realităţii şi să
încerci să-ţi explici fenomenul (cum a procedat d-l Sorin Lavric în Noica și mișcarea legionară, Ed. Humanitas,
București, 2007), cu tot respectul cuvenit unor oameni care sînt departe de a
se fi redus la el, ci au multe alte însuşiri (spirituale, morale, culturale,
civice, profesionale) care-i definesc şi îi recomandă. Apropiaţi într-o măsură sau
alta de legionarism, nici Petre Ţuţea, bunăoară, nu e mai puţin genial, nici părintele Iustin
Pârvu, să zicem, nu e mai puţin înduhovnicit. Adevărat fiind însă şi faptul că
nici geniul unuia, nici sfinţenia altuia nu pot anula anumite excese istorice,
de care nu ei personal sînt sau pot fi făcuţi responsabili. Trecerea omului
prin veac, cu bunele şi cu nebunele lui, e ceva complex şi irepetabil, care
sfidează judecăţile simpliste.
În
cazul lui Petre Ţuţea, lucrurile se complică şi printr-o seamă de
necunoscute şi de paradoxuri: pornit, ideologiceşte, dinspre stînga (ţărănismul
socializant [1] şi comunismul romantic [2]), a virat spre dreapta (pînă la
legionarismul cel mai extremist [3]), dar de murit a murit ca membru al
partidului... liberal [4]. Curios este că, atunci cînd, după „rebeliunea“ din
ianuarie 1941, Antonescu a rupt-o violent cu legionarii
(ucigîndu-i, dîndu-i afară din funcţiile publice, vîrîndu-i în lagăre şi
închisori sau trimiţîndu-i pe front în linia întîi), Petre Ţuţea – căruia i s-a atribuit sau şi-a atribuit uneori
el însuşi legionarismul cu atîta obstinaţie – a rămas mersi bine în postul său
de funcţionar ministerial, fără nici o neplăcere majoră. Ba mai mult: îl
regăsim în post şi după căderea lui Antonescu, pe toată întinderea regimului
„capitulard“ (antilegionar şi antiantonescian deopotrivă), abia Gh.
Gheorghiu-Dej (în 1948!) eliminîndu-l din aparatul ministerial (şi ulterior
vîrîndu-l în închisoare [5]). Sînt aspecte stranii şi obscure (şi nu sînt
singurele), atît în biografia ilustrului personaj, cît şi în mersul istoric al
vieţii noastre publice.
A fost
la el o pendulare, deloc lesne analizabilă, între conservatorism şi liberalism,
între legionarismul ditirambic şi legionarismul dezabuzat, între exaltarea
principială a românismului şi critica stării lui de fapt. Impresia finală – şi
îndărătnic de vie – este aceea a unui om prea mare pentru o lume atît de mică,
incapabilă să răspundă viziunilor şi idealurilor sale (şi ale unei întregi
generaţii ispitite de măreţia utopică a unui alt „destin românesc“). Cineva a
încercat explicaţia că Petre Ţuţea „era prea deştept ca să se înregimenzeze cu
adevărat sub un singur steag“, dar cel puţin la fel de deştepţi au fost şi un
Mircea Eliade sau un Constantin Noica, de pildă, care totuşi s-au înregimentat,
şi încă foarte vizibil, aşa că explicaţia mi se pare insuficientă. Din cîte
ştiu, nu există documente materiale care să probeze apartenenţa efectivă a lui
Petre Ţuţea la Legiune, certă rezultînd numai simpatia lui
faţă de legionarism (şi mai ales faţă de figura lui Codreanu [6]), cu motivații mai degrabă principiale decît
ideologice.
Cazul
Petre Ţuţea rămîne, iată, unul deschis. Aşa cum deschisă
rămîne şi năzuinţa unei „schimbări la faţă a României“, pornind, vorba lui, pe
o cale sau alta, „de la imaginea ideală a poporului român“, în măsura în care
acesta va reuşi, cu călăuzitori pricepuţi şi responsabili (pe care nu-i are
astăzi), să-şi învingă, în imediatul istoriei, „ilfovita“ [7]...
Răzvan
CODRESCU
[1] Debutul lui publicistic – 5
februarie 1928 – a fost, cu articolul „Aspecte politice“, în Chemarea
tinerimei române (organ săptămînal al P.N.Ţ.), unde a mai publicat şi alte
texte. Deşi s-a despărţit de timpuriu de ţărănism, i-a purtat toată viaţa o consideraţie
deosebită lui Iuliu Maniu.
[2] În 1933-34, împreună cu Petre
Pandrea, a scos la Bucureşti săptămînalul marxist-leninist Stînga, în
care a folosit mai ales pseudonimul Petre Boteanu. „Mult am mai mîncat rahat!“,
se căina la bătrîneţe, amintindu-şi de stîngismul primei tinereţi (îmbrăţişat,
zicea el, „din generozitate“). Repeta adesea, desigur pro domo sua:
„Dacă pînă la 30 de ani nu eşti de stînga, înseamnă că n-ai inimă; dacă însă
după 30 de ani nu eşti de dreapta, înseamnă că n-ai minte, că eşti cretin“.
[3] Între 1938 şi 1940 a colaborat la Cuvântul
lui Nae Ionescu (ţinea rubrica economică, intitulată cam caragialeşte:
„Ieftenirea vieţii“), exaltînd linia legionară, dar semnînd prudent cu
iniţiale. Bătrîn, dezavua extremismele: „Extrema dreaptă, ca şi cea stîngă, e
falimentară...“ (cf. 321 de vorbe memorabile ale lui Petre Ţuţea, Ed. Humanitas,
Bucureşti, 1993, p. 48).
[4] Adeziunea i-a smuls-o Dan Amedeu
Lăzărescu, deplasat anume la garsoniera din coasta Cişmigiului. Ca profesionist
al dreptului administrativ, Țuțea nu putea să nu fie receptiv la performanţele
politico-economice ale liberalismului clasic. În întreprinzător vedea, cu
W. Sombart, eroul civilizator al modernităţii. Dispreţuia în alte privinţe
Statele Unite, dar le dădea ca exemplu de performanţă economică: „După
dumneavoastră, care ar fi cea mai puternică cetate economică în ziua de azi? Vă
spun eu: liberala Americă! Din punctul acesta de vedere, europenii sînt, pardon
de cuvînt, nişte băşinoşi“ (cf. Între Dumnezeu şi neamul meu, Fundaţia
Anastasia – Ed. Arta Grafică, Bucureşti, 1992, p. 295 şi urm.). A se vedea şi
Varujan Vosganian, „Viziunea economică
lui Petre Ţuţea“, în vol. colectiv În
căutarea rostului pierdut. 20 de călăuze în cultura naţională,
Ed. Timpul, Iaşi, 2007, pp. 25-33.
[5] Petre Ţuţea a făcut în total 13 ani de
închisoare politică. Pentru amănunte biografice, cf. mai ales Radu
Sorescu, Petre Ţuţea. Viaţa şi
opera,
Ed. Scripta, Bucureşti, 1999; reed.: Ed. Alma, Craiova, 2003, şi Gabriel
Gheorghe, Petre Ţuţea între
legendă şi adevăr,
Ed. Fundaţiei „Gândirea“, Bucureşti, 2001.
[6] Cf., de pildă, Între
Dumnezeu şi neamul meu, ed. cit., p. 286.
[7] „Ilfovita? Ce-i aia, d-le Ţuţea?“. „Păi... ILFOVITA e o
boală dîmboviţeană care se recunoaşte după trei simptome: CRETINISM, CRIMINALITATE şi VOIE-BUNĂ“.
Ca să se „scoată”, numitul Voiculescu a postat apoi o serie impresionantă de materiale pro-evreiești, împotriva atrocităților comise împotriva evreilor, etc. Orice-am zice, lașitatea noastră înmulțește răul de mii de ori mai mult decât o fac dușmanii...
RăspundețiȘtergereBietul de el s-a visat o clipă vultur, dar cînd s-a trezit din vis a realizat că este și trebuie să rămînă doar o rîmă!
RăspundețiȘtergere