1. Apocalipsa Evanghelistului Ioan
Pentru început, se cuvine menţionate
câteva date despre cartea Apocalipsei lui Ioan.
A fost scrisă de Evanghelistul Ioan pe când se afla exilat în insula Patmos şi
cuprinde descoperirea-revelaţia pe care a primit-o şi a descris-o în chip
minunat, cândva pe la sfârşitul secolului I d. Hr. Este vorba de o scriere
grea, prin excelenţă profetică, pe care Biserica nu a inclus-o în citirile de
la adunările ei liturgice, tocmai pentru că este greu de tâlcuit. Acesta este
motivul pentru care doar unii Părinţi s-au ocupat de erminia ei, cum ar fi Sfântul
Andrei al Cezareii, Aretha al Cezareii şi Antim al Ierusalimului.
Desigur, în ultima vreme mulţi au
tâlcuit Apocalipsa dintr-o
perspectivă contemporană, însă au eşuat în demersul lor, pentru că au cercetat
doar evenimentele care au legătură cu antihrist, iar nu atât pe acelea care Îl
privesc pe Hristos ca Arhiereu Care săvârşeşte Dumnezeiasca Liturghie nezidită.
Se cuvine să întărim că Apocalipsa nu
poate fi analizată unilateral, din punct de vedere istoric sau social etc., cu
atât mai puţin nu poate fi analizată moralist. Mielul Apocalipsei, care este
Mielul lui Dumnezeu Ce S-a jertfit pentru neamul omenesc şi, deopotrivă, este
şi Marele Arhiereu, Cel care biruieşte fiara apocaliptică.
Cuprinsul cărţii, după cum spun
mulţi ermineuţi, se referă la lupta Bisericii cu diavolul, cu antihrist şi cu
puterile celui viclean. La sfârşit, desigur, se arată biruinţa Bisericii asupra
puterilor întunericului şi domnia lui Hristos. Astfel, în această scriere,
istoria şi eshatologia se împletesc.
În Apocalipsa lui Ioan, prefer să
văd experienţa dumnezeieştii Liturghii nezidite în templul nezidit pe care a
trăit-o Evanghelistul Ioan şi consider că acesta este mesajul fundamental al
acestei scrieri. Citind-o, înţelegem că nucleul
cărţii este săvârşirea dumnezeieştii Liturghii în cer, la care participă
Patriarhii, Apostolii, Mucenicii – toţi acei oameni care au trăit cu Mielul şi
au participat la slava Lui şi la biruinţa Lui asupra diavolului, a morţii şi a
păcatului – şi Îngerii. Simultan, în afara acestei Liturghii se desfăşoară o
paraliturghie, în care au loc războaie, catastrofe, morţi etc. Şi asta arată că
în afara Bisericii şi a dumnezeieştii Euharistii există moartea, atât duhovnicească,
cât şi trupească.
Voi încerca să vă introduc puţin în
această mare taină a dumnezeieştii Liturghii, care este inima vieţii
bisericeşti.
2. Dumnezeiasca Liturghie nezidită
Fiecare dumnezeiască Liturghie care
are loc aici, pe pământ, în Biserică, este comuniune cu Hristos, împărtăşire de
slava Lui, desigur, în funcţie de împlinirea condiţiilor premergătoare de
participare la liturghie şi de propria noastră stare duhovnicească. Biserica
este Trupul lui Hristos şi, pentru că unul este Trupul, una este şi Biserica,
se înţelege Biserica Ortodoxă, cea care păstrează adevărul, Tradiţia,
învăţătura lui Hristos şi a Sfinţilor. Biserica are două ipostaze: una văzută
şi una nevăzută şi este cu totul impropriu să afirmăm precum occidentalii că
există o Biserică triumfătoare şi o Biserică luptătoare. Această terminologie
nu este întâlnită în Tradiţia noastră biblico-patristică, pentru că creştinii
trăind încă pe pământ sunt părtaşi biruinţei lui Hristos şi, ajungând la
luminare şi la îndumnezeire, aparţin şi ei Bisericii triumfătoare.
Cea mai de preferat formulare este
că Biserica are două aspecte, unul văzut şi unul nevăzut, iar între acestea
două există o foarte strânsă legătură. Când oameni care sunt încă în trup
biologic se învrednicesc să vadă îngeri şi sfinţi, când ajung la vederea
Luminii necreate, înseamnă că în viaţa lor se împleteşte aspectul nevăzut cu
cel nevăzut al Bisericii. Acest lucru ni se arată în vedenia Evanghelistului
Ioan. Încă trăia biologic şi s-a învrednicit să se desfete de această dumnezeiască
Liturghie cerească.
De asemenea, putem vorbi de
Liturghie creată şi necreată şi de Biserică creată şi necreată. Asta înseamnă
că, atât timp cât încă trăim şi avem trup stricăcios şi muritor, suntem nevoiţi
să folosim cuvinte, înţelesuri şi reprezentări create, ca să exprimăm această
experienţă care este posibilă omului. Sfântul, atunci când se învredniceşte să
vadă slava lui Dumnezeu, vede energia-lucrarea Lui necreată şi îndumnezeitoare,
şi când, în continuare, încearcă să transmită această experienţă, foloseşte
cuvinte, înţelesuri şi reprezentări create. Acest lucru îl vedem la toţi
Prorocii. Cuvântul lui Dumnezeu, neîntrupat şi apoi întrupat, nu este văzut în
imagini create, dar văzătorii-de-Dumnezeu folosesc reprezentări şi înţelesuri
create pentru a transmite oamenilor această experienţă necreată pe care au
trăit-o. Astfel, tronurile, jertfelnicele, ramurile de finic etc. pe care le-a
văzut Evanghelistul Ioan sunt imagini pe care el le-a folosit pentru a arăta
realitatea necreată căreia i-a fost părtaş în cer, în Lumina lui Dumnezeu.
a. Condiţiile premergătoare
participării la dumnezeiasca Liturghie. În această Liturghie necreată
care se săvârşeşte în cer, Evanghelistul Ioan a fost iniţiat într-o zi de
duminică. Scrie: „Am fost în Duh în zi de duminică şi am auzit, în urma mea,
glas mare de trâmbiţă” (Apocalipsa 1,
10).
Este vorba de o experienţă care are
loc prin energia-lucrarea Sfântului Duh. Acest lucru reiese din precizarea „în
Duh”. Se înţelege că duminica este ziua închinată lui Hristos, este ziua în
care a avut lor Învierea lui Hristos şi prin trăirea tainei Învierii lui
Hristos poate fi iniţiat omul în tainele dumnezeieştii Liturghii necreate
cereşti.
Iar spre a fi iniţiat în această
dumnezeiască Liturghie necreată, Evanghelistul Ioan trebuia să se întărească
duhovniceşte prin vederea lui Hristos, aşa cum s-a întâmplat şi cu Moise, care
urma să urce pe Muntele Sinai, în nor şi să intre în comuniune cu Dumnezeu.
Astfel, Evanghelistul Ioan, aşa cum citim în primul capitol al Apocalipsei, în zi de duminică L-a văzut
pe Hristos înviat în Lumină, în slava Lui necreată, în mijlocul celor şapte
sfeşnice (Apocalipsa 1, 12-13), care
sunt cele şapte biserici ale Apocalipsei, adică a Efesului, a Smirnei, a
Pergamului, a Tiatirei, a Sardelor, a Filadelfiei şi a Laodiceei.
Înfăţişarea lui Hristos este
măreaţă. Hristos se aseamănă cu Fiul Omului, pentru că este Dumnezeu desăvârşit
şi om desăvârşit. Este îmbrăcat în veşmânt lung şi încins cu brâu de aur.
Firele capului sunt alburii precum aurul şi zăpada, iar ochii Îi sunt ca
flacăra focului. Picioarele I se asemănau cu arama curăţită în cuptor şi glasul
Lui, cu vuietul de ape multe. În mâna dreaptă ţinea şapte stele şi din gura Lui
ieşea o sabie ascuţită cu două tăişuri. Faţa Lui strălucea ca soarele aşa cum
străluceşte soarele cu toată strălucirea Lui.
Evanghelistul Ioan văzând această
vedenie preastrălucită a căzut la picioarele Lui ca mort. Hristos Şi-a pus
peste el mâna dreaptă şi a spus: „Nu te teme! Eu sunt Cel dintâi şi Cel de pe
urmă şi Cel ce sunt viu. Am fost mort, şi, iată, sunt viu în vecii vecilor, şi
am cheile morţii şi ale iadului” (Apocalipsa
1, 12-18).
Observăm în această imagine că
Hristos este îmbrăcat ca Arhiereu, dar are o slavă mai mare decât a tuturor
arhiereilor Vechiului Testament. Părul alb, precum zăpada, reprezintă taina lui
Hristos cea ascunsă de veacuri şi care s-a arătat Sfinţilor. El este viu, Cel
dintâi după firea dumnezeiască, Cel din urmă în ce priveşte venirea Lui
mântuitoare, care s-a împlinit prin întrupare. A murit pe Cruce, dar a înviat
şi trăieşte în veci. Hristos se înfăţişează ca Arhiereu, pentru că va arăta
Evanghelistului Ioan această liturghie necreată care se săvârşeşte în cer.
Întreaga descoperire a lui Hristos
către Evanghelistul Ioan, care se face în ziua duminicii, nu este altceva decât
arătarea lui Hristos în Lumina dumnezeirii Sale. Imaginea aceasta ne aminteşte
de icoana Schimbării la Faţă a lui Hristos pe Muntele Tabor, unde s-a aflat şi
Evanghelistul Ioan însuşi. Şi acolo era Lumina, faţa lui Hristos care strălucea
precum soarele şi hainele Lui erau albe precum lumina. Şi acolo ucenicii au
căzut la pământ şi acolo au auzit glasul lui Dumnezeu.
Important este că această arătare a
lui Hristos către Evanghelistul Ioan se face înainte de Liturghia necreată, în
care va fi iniţiat nu mult după aceasta, şi este cumva o pregătire pentru cele
la care va participa. Şi asta arată că, pentru a participa cineva cu adevărat
la dumnezeiasca Liturghie trebuie să fie îndumnezeit, să fi văzut înainte pe
Hristos în slava Lui sau, cel puţin, să se afle pe drumul curăţirii, al
luminării şi al îndumnezeirii.
b. Vederea dumnezeieştii Liturghii
necreate. Evanghelistul Ioan, după vederea lui Hristos şi comuniunea cu
El, a intrat în templul necreat, pentru a participa la dumnezeiasca Liturghie
necreată.
Vă voi analiza această experienţă a
Evanghelistului Ioan. Să aveţi în minte biserica-templul, aşa cum o cunoaştem
azi, în care, când intrăm, îndată privim către răsărit, unde se află Sfânta
Masă, sfântul tron, pe care stă episcopul împreună cu preoţii, dinspre răsărit
se citesc lecturile şi se săvârşeşte dumnezeiasca Liturghie şi tot de acolo
primim şi dumnezeiasca Împărtăşanie. Pe Sfânta Masă se află Sfânta Evanghelie.
Biserica, pe temeiul acestei vedenii
şi a experienţei Evanghelistului Ioan, va construi sfintele biserici şi va
alcătui tipicul dumnezeieştii Liturghii, care începe cu Vohodul Mic, citirea
Apostolului şi a textelor evanghelice şi se continuă cu Cina, împărtăşirea de
Trupul şi Sângele lui Hristos.
Desigur, şi înainte de a se scrie
cartea Apocalipsei, exista cultul şi
tipicul, dar într-o formă incipientă. În cele din urmă, lăcaşul de cult şi
tipicul, aşa cum le cunoaştem astăzi, au fost influenţate de vedenia
Evanghelistului Ioan. Aşadar, vă rog ca în continuare, pe parcursul descrierii
Evanghelistului Ioan pe care o voi prezenta, să aveţi în minte biserica
ortodoxă şi tipicul dumnezeieştii Liturghii, care se săvârşeşte în ea.
Evanghelistul Ioan, după vederea lui
Hristos pe care am înfăţişat-o mai înainte, a văzut în vedenie o uşă noetică şi
a primit îndemnul să se suie şi să intre prin ea, ca să vadă toate câte se
petrec dincolo. Avem, deci, de-a face cu o urcare în Biserică, cu intrarea care
ne permite să participăm la dumnezeiasca Liturghie. Uşa este lămurirea tainelor
Duhului şi este închisă celor care nu L-au văzut mai înainte pe Hristos şi nu sunt
vrednici de această suire. Ca să intre cineva pe uşa aceasta trebuie să fie „în
Duh”, adică să se împărtăşească de Sfântul Duh.
Intrând Evanghelistul pe această
uşă, a văzut îndată o prea măreaţă privelişte. A văzut sfântul tron, adică un
tron pe care stătea cineva care strălucea ca nestematele, iar tronul era
înconjurat de un curcubeu ceresc care strălucea ca smaraldul. În jurul tronului
erau alte 24 de tronuri, pe care stăteau 24 de bătrâni îmbrăcaţi în haine albe
şi care aveau pe capetele lor cununi de aur. Este vorba de cei 12 Patriarhi ai
Vechiului Legământ şi de cei 12 Apostoli ai Noului Legământ, fapt care arată
unitatea drepţilor din Vechiul şi Noul Testament şi împărtăşirea, şi a unora,
şi a altora de Harul îndumnezeitor al lui Dumnezeu. Din tron ieşeau fulgere,
glasuri şi tunete şi înaintea lui ardeau şapte făclii de foc, care sunt
harismele Sfântului Duh. Cei 24 de bătrâni stăteau pe tronurile lor, lucru care
arată odihna Sfinţilor în Dumnezeu, participarea lor la slava Lui. În faţa
tronului se întindea o mare precum sticla care se asemăna cristalului şi în
centru, în jurul tronului, existau patru fiinţe vii, pline de ochi în faţă şi
în spate, care sunt cei patru Evanghelişti şi care spuneau neîncetat: „Sfânt,
Sfânt, Sfânt, Domnul Dumnezeu, Atotţiitorul, Cel ce era şi Cel ce este şi Cel
ce vine”. Şi bătrânii au căzut înaintea tronului şi s-au închinat Celui ce
şedea pe tron, şi aruncau cununile lor înaintea tronului şi spuneau: „Vrednic
eşti, Doamne şi Dumnezeul nostru, să primeşte slava şi cinstea şi puterea, căci
Tu ai zidit toate lucrurile şi prin voinţa Ta ele erau şi s-au făcut” (Apocalipsa 4, 1-11). Cel ce şedea pe
tron avea în mâna dreaptă o carte scrisă înăuntru şi pe dos şi pecetluită cu şapte
peceţi (Apocalipsa 5, 1-5).
Măreaţă este priveliştea care se
deschide când, prin puterea Duhului Sfânt, omul intră pe uşa aceasta şi vede
începutul dumnezeieştii Liturghii.
În mijlocul sfântului tron,
Evanghelistul Ioan a văzut un „Miel ca înjunghiat”. Mielul acesta se arată ca
şi cum ar fi înjunghiat, are semnele Patimii, dar a înviat din morţi, şi de
aceea are mare putere şi slavă, lucru pe care îl arată coarnele Lui. „Mielul ca
înjunghiat” este o imagine pascală şi euharistică, care arată mielul care merge
către jertfă. Mielul a luat cartea de la Cel ce şedea pe tron, pentru că doar
El descoperă sfinţilor tainele care sunt ascunse de veacuri oamenilor.
Atunci toţi cei care se aflau pe
acel tron, bătrânii (adică Patriarhii Vechiului Testament şi Apostolii Noului
Testament), cele patru sfinte animale (Evangheliştii), îngerii şi toate
creaturile lui Dumnezeu au început să cânte într-un chip aparte slava Lui, „ca
a mielului înjunghiat”, printr-o cântare nouă, pe care nu o auzise până atunci
Evanghelistul Ioan. Cântau Mielului care S-a jertfit şi a dobândit mare putere
şi slavă, căci prin Jertfa Sa i-a eliberat pe oameni şi i-a făcut „împăraţi şi
preoţi” şi împărăţesc pământul. Cântarea cea nouă era cântată cu alăute de
fiecare dintre aceştia, după cum, de asemenea, purtau şi cupe de aur pline cu
tămâie care sunt rugăciunile Sfinţilor (Apocalipsa
5, 6-14).
Este vorba de o imagine clar
liturgică, deoarece cupele sunt minţile şi inimile din care ies faptele bune şi
rugăciunea curată, iar tămâia este curăţia vieţii.
În mijlocul tronului comun era un
sfânt jertfelnic, adică o Sfântă Masă, şi sub acesta Evanghelistul Ioan a văzut
sufletele mucenicilor care au fost înjunghiaţi pentru cuvântul lui Dumnezeu şi
pentru mărturia pe care au dat-o despre Miel. Aceste suflete nu stăteau inerte,
ci strigau cu glas mare şi spuneau: „Până când, Stăpâne Sfinte şi adevărate, nu
vei judeca şi nu vei răzbuna sângele nostru faţă de cei ce locuiesc pe
pământ?”. Atunci i s-a dat fiecăruia un veşmânt alb şi li s-a spus să stea în
tihnă până când se va împlini numărul celor împreună-slujitori şi fraţi ai lor
care trăiesc încă pe pământ şi vor fi şi ei martirizaţi precum aceia (Apocalipsa 6, 9-11). Veşmântul alb arată
strălucirea vieţii, curăţia şi luminarea lor.
Rânduiala cerească a dumnezeieştii
Liturghii era într-o continuă desfăşurare şi Evanghelistul Ioan a fost iniţiat
în toate fazele acesteia. La un moment dat a văzut „mulţime multă”, nenumărată,
de oameni care proveneau din fiecare neam, seminţie şi limbă, stând înaintea
tronului şi a Mielului, cumva în partea care corespunde naos-ului din biserică.
Ei sunt poporul care participă la această dumnezeiască Liturghie. Toţi aceştia
erau îmbrăcaţi în veşminte albe şi ţineau în mâini ramuri de finic şi strigau:
„Mântuirea este de la Dumnezeu Care şade pe tron, şi de la Mielul”. Albul veşmintelor
arată curăţia şi ramurile de finic sunt simboluri ale biruinţei. Atunci
îngerii, bătrânii şi sfintele animale se închinau înaintea tronului şi
adevereau această mărturie.
Unul dintre bătrâni a răspuns
Evanghelistului Ioan la întrebarea despre cine sunt aceia care poartă haine
albe şi ramuri de finic în mâini, spunându-i că ei sunt Mucenicii care vin de
la marea prigoană şi şi-au spălat veşmintele şi le-au albit cu sângele
Mielului. Acesta îi face să stea în faţa tronului lui Dumnezeu şi să Îl slăvească
zi şi noapte, adică neîncetat, în templul Lui. Cel ce stă pe tron Se va
sălăşlui întru ei şi nu vor înfometa şi nu vor înseta şi nu îi va arde soarele
şi arşiţa, pentru că îi va paşte Mielul, îi va conduce la izvoarele vieţii, şi
Dumnezeu va şterge orice lacrimă din ochii lor. Participarea lor la această
dumnezeiască Liturghie necreată este o continuă împărtăşire dumnezeiască, iar
toate lucrările trupeşti se vor suspenda, pentru că ei vor fi părtaşi slavei
Mielului. Toate vor fi altfel (Apocalipsa
7, 9-17).
Într-o anume fază a acestei
dumnezeieşti Liturghii, mulţimea cea nenumărată cânta şi slăvea pe Dumnezeu cu
glas mare, pe care l-a auzit Evanghelistul Ioan: „Aliluia! Mântuirea şi slava
şi puterea sunt ale lui Dumnezeului nostru, pentru că adevărate şi drepte sunt
judecăţile Lui” (Apocalipsa 19, 1-3).
Din această dumnezeiască Liturghie
cerească nu ar fi putut să lipsească nici cădelniţa cu tămâie purtată de
îngeri, care sunt duhuri slujitoare şi slavoslovesc pe Dumnezeu. Înaintea lui
Dumnezeu se află şi altarul de aur. Un înger a stătut înaintea altarului ţinând
o cădelniţă de aur şi i s-a dat lui multă tămâie, ca să aducă drept ofrandă pe
altar rugăciunile tuturor sfinţilor. Prin aceasta se vede comuniunea
creştinilor care trăiesc pe pământ cu această Liturghie cerească. Din mâinile
îngerului urcă fumul de tămâie cu rugăciunile Sfinţilor. Este vorba de unirea
dumnezeieştii Liturghii cereşti cu Liturghia care are loc pe pământ şi de
ridicarea la cer a rugăciunilor Sfinţilor.
Îngerul nu doar a înălţat de pe
jertfelnicul pământesc la cer rugăciunile Sfinţilor, dar, în acelaşi timp, a
umplut cădelniţa cu cărbunii care se aflau pe altarul de aur şi i-a aruncat pe
pământ. Atunci s-au pornit tunete şi glasuri şi fulgere şi cutremur (Apocalipsa 8, 3-5).
În dumnezeiasca Liturghie există şi
o „carte deschisă”, pe care o ţinea un înger învăluit într-un nor, care se
pogora din cer. În jurul capului îngerului era un curcubeu ceresc şi faţa lui
strălucea ca soarele şi picioarele lui erau precum nişte stâlpi de foc. Atunci,
Evanghelistul Ioan a auzit un glas care i-a spus să ia această „carte”. Când a
cerut-o de la înger, acela i-a spus: „Ia-o şi mănânc-o şi va amărî pântecele
tău, dar în gura ta va fi dulce ca mierea!”. Este vorba de o experienţă
personală. Şi Evanghelistul Ioan adevereşte că a luat cartea, a mâncat-o şi în
gura lui era dulce ca mierea şi pântecele i s-a amărât (Apocalipsa 10, 9-11).
Cartea aceasta este cunoaşterea
celor viitoare care se mănâncă cu gura şi apoi coboară în inimă. Gura este
poarta prin care intră hrana care are gustul mierii, dar inima, în care sunt
încăpute alimentele [duhovniceşti], simte amărăciunea din pricina
împreună-pătimirii şi a tristeţii celor care vor fi pedepsiţi de Dumnezeu şi nu
se vor desfăta de slava Lui. Gustarea cărţii cu gura şi cu inima înseamnă
citirea Scripturilor, predica care are loc la acea dumnezeiască Liturghie
cerească, după Vohodul Mic, iar prin Scripturi sunt înţelese tainele cele
ascunse. De asemenea, arată şi rugăciunea minţii în inimă. Liturghia cerească necreată
este strâns legată de rugăciune şi de cunoaşterea lui Dumnezeu şi este
pregustare a Cinei celei mari care va urma. Centru al acestei vieţi
duhovniceşti este rugăciunea minţii, cunoaşterea Sfintei Scripturi şi
participare la Cină.
Bătrânii nu urmăresc aceste fapte
nemişcaţi şi inerţi, ci participă şi din când în când se închină Celui ce stă
pe tron, slăvindu-L: „Mulţumim Ţie, Doamne Dumnezeule, Atotţiitorule, Cel ce
eşti şi Cel ce erai şi Cel ce vii, că ai luat puterea ta cea mare şi
împărăţeşti” (Apocalipsa 11, 15-17)
şi „Amin! Aliluia!” (Apocalipsa 19, 4).
Mielul Apocalipsei stă pe Muntele
Sion împreună cu cei pecetluiţi cu numele Lui şi al Tatălui Lui. Cine sunt
aceştia pecetluiţi? Este vorba de cei feciorelnici care stau împreună cu Mielul
pe Muntele Sion, care este Biserica lui Dumnezeu. Numărul lor este 140.000 şi
toţi aceştia aveau pe frunţile lor scris numele Mielului şi al Tatălui Lui.
Toţi cântau o cântare nouă înaintea celor patru animale şi a Bătrânilor. Glasul
lor se asemăna cu muzica pe care o fac cei ce cântă din alăute. Aceştia au fost
răscumpăraţi de pe pământ, sunt feciorelnici şi urmează Mielul oriunde ar
merge, sunt neprihăniţi, pentru că în gura lor nu s-a aflat minciună (Apocalipsa 14, 1-5).
Numărul de 140.000 este simbolic şi
îi arată pe aceia care urmează Mielului la jertfă, sunt cei care se jertfesc
pentru dragostea Mielului. Acestei categorii îi aparţin cei care au feciorie
duhovnicească şi sufletească, care sunt feciorelnici „după omul cel dinăuntru
şi după omul cel din afară”. Înscrierea numelui Mielului şi al Tatălui Său
arată că frunţile Sfinţilor „sunt pecetluite cu lumina dumnezeiescului Chip” şi
se fac înspăimântători demonilor. Cântarea lor rămâne necunoscută celor mulţi.
În dumnezeiasca Liturghie necreată
din ceruri nu are loc doar doxologie, ci urmează şi Cina Mielului şi cu această
cină se desăvârşeşte dumnezeiasca Liturghie. Mulţimea cea multă, cei 24 de
bătrâni şi cele patru animale Îi cântau şi se închinau lui Dumnezeu, Cel ce stă
pe tron. S-a auzit glas puternic de mulţime multă, ca un vuiet de ape şi de
tunete puternice care strigau „Aliluia” şi vesteau nunta Mielului. „Să ne
bucurăm şi să ne veselim şi să-I dăm slavă, căci a venit nunta Mielului şi
mireasa lui s-a pregătit”. Mireasa, care este Biserica, s-a îmbrăcat cu veşmânt
strălucitor, curat, de in, care sunt faptele drepte ale Sfinţilor. Îngerul a
spus: „Fericiţi cei chemaţi la cina Mielului”. Nuntă şi cină este comuniunea
Bisericii şi a Sfinţilor cu Mielul (Apocalipsa
19, 1-10).
Şi apoi Evanghelistul Ioan a văzut
venirea Cuvântului lui Dumnezeu venind ca un călăreţ pe un cal alb, care
înseamnă iuţeala şi bucuria. Ochii Lui erau ca para focului, pentru că acest
foc, pentru drepţi şi îngeri, este luminător şi nu arzător, iar pentru ochii
păcătoşilor este arzător şi nu luminător. Pe capul Lui sunt multe cununi cu
multe nume şi aceasta arată puterea Lui asupra tuturor fiinţelor. O singură
diademă este necunoscută şi aceasta este esenţa (ousía) lui nepătrunsă.
Cuvântul lui Dumnezeu este îmbrăcat în haină stropită cu sânge, care reprezintă
trupul Lui Preacurat şi Preasfânt. Şi pe haina şi pe coapsa Lui avea scris
numele: „Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor”, care este dumnezeiasca Lui
fire, ce s-a unit ipostatic cu firea omenească. Din gura Lui ieşea o sabie ascuţită,
cu două tăişuri, care este potrivită pentru lupte, este potrivită, adică, a
păstori cu fiarele (Apocalipsa 19, 11-16).
Asta înseamnă că oamenii, după împărtăşirea cu dumnezeiasca Împărtăşanie a
Trupului şi Sângelui lui Hristos au putere şi tărie să biruiască orice putere
vrăjmaşă, adică păcatul, pe diavol şi moartea.
La sfârşit, sunt fericiţi morţii
care au murit în Domnul şi s-au învrednicit de dumnezeiasca Liturghie nezidită.
Evanghelistul a auzit din cer un glas mare: „Fericiţi cei morţi, cei ce de-acum
mor întru Domnul! Da, grăieşte Duhul, odihnească-se de ostenelile lor, căci
faptele lor vin cu ei” (Apocalipsa 14,
13). Nu se fericesc pur şi simplu cei morţi, ci aceia care au murit în Domnul,
care au murit faţă de lume şi primesc în trupul lor moartea Domnului Iisus (II Corinteni 4, 10), ci şi aceia care au
murit pentru Hristos, adică Mucenicii. Ei pot participa la această dumnezeiască
Liturghie necreată cerească şi la această mare Cină a Împăratului.
Foarte clar în toate acestea se
arată dumnezeiasca Liturghie necreată în cer. Evanghelistul Ioan mai întâi a
văzut slava lui Hristos în Lumină, în continuare s-a deschis uşa Templului, a
văzut sfântul tron comun, care în centru Îl avea pe Dumnezeu, a văzut Mielul,
jertfelnicul ceresc, a auzit cântarea şi adorarea adusă de toţi membrii
Bisericii, adică de Îngeri, de Proroci, de Apostoli, de Mucenici, de cei
feciorelnici şi de toţi aceia care s-au unit cu Mielul, care la diferite
răstimpuri aduceau imne lui Dumnezeu. A văzut cartea Sfintei Scripturi, a văzut
Rugăciunea minţii (noetică) a celor care au participat la această dumnezeiască
Liturghie, care este o cântare nouă, a văzut acea Cină strălucită. Această dumnezeiască Liturghie
necreată care se săvârşeşte în cer reprezintă miezul, chintesenţa cărţii Apocalipsei lui Ioan, însă, alături de
fragmentele care descriu dumnezeiasca Liturghie sunt cuprinse şi altele. Se
disting, mai ales, trei intervenţii.
Prima intervenție este
îndemnul adresat „îngerilor”, adică episcopilor celor şapte Biserici de a lupta
să participe la această Liturghie necreată şi promisiunile care se dau
biruitorilor. Atragem atenţia asupra câtorva dintre aceste promisiuni: „Celui
ce va birui îi voi da să mănânce din pomul vieţii, care este în raiul lui
Dumnezeu” (Apocalipsa 2, 7). „Cel ce
biruieşte nu va fi vătămat de moartea cea de a doua” (Apocalipsa 2, 11). „Biruitorului îi voi da din mana cea ascunsă
şi-i voi da lui o pietricică albă şi pe pietricică scris un nume nou, pe care
nimeni nu-l ştie decât primitorul” (Apocalipsa
2, 17). „Şi celui ce biruieşte şi celui ce păzeşte până la capăt faptele Mele…
îi voi da lui steaua cea de dimineaţă” (Apocalipsa
2, 26-28). „Cel ce biruieşte va fi astfel îmbrăcat în veşminte albe şi nu voi
şterge deloc numele lui din cartea vieţii şi voi mărturisi numele lui înaintea
Părintelui Mea şi înaintea îngerilor Lui” (Apocalipsa
3, 5). „Pe cel ce biruieşte îl voi face stâlp în templul Dumnezeului Meu şi
afară nu va mai ieşi; şi voi scrie pe el numele Dumnezeului Meu şi numele
cetăţii Dumnezeului Meu – al Noului Ierusalim, care se pogoară din cer, de la
Dumnezeul Meu – şi numele Meu cel nou” (Apocalipsa
3, 12). „Celui ce biruieşte îi voi da să şadă cu Mine pe scaunul Meu, precum şi
Eu am biruit şi am şezut cu Tatăl Meu pe scaunul Lui” (Apocalipsa 3, 21).
A doua intervenţie este
ajutorul dat iubiţilor lui Dumnezeu – poporului Său – care încă se află pe
pământ şi se luptă împotriva puterilor întunericului, sunt menţionate
rugăciunile lor, care se ridică la tronul lui Dumnezeu şi fuga femeii (Maica
Domnului-Biserica) în pustie, care năştea un prunc de parte bărbătească, ca să
nu fie mâncată de balaur etc.
A treia intervenţie
care este prezentată în Apocalipsa
lui Ioan sunt plăgile create oamenilor prin vărsarea cupelor şi catastrofa în
multe chipuri a oamenilor care urmează fiara şi nu pe Mielul Apocalipsei, şi,
desigur, căderea Babilonului care era sălaşul demonilor. Toţi aceştia trăiesc
în paraliturghie.
Astfel, întreaga Apocalipsă a Evanghelistului Ioan
descrie dumnezeiasca Liturghie necreată, din cer, pe aceia care trăiesc în ea,
anume: Îngerii, Patriarhii şi Drepţii Vechiului Testament, Apostolii Noului
Testament, Evangheliştii, mulţimea multă printre care se numără Mucenicii şi şi
feciorelnicii. De asemenea, descrie mersul oamenilor care trăiesc încă de pe
pământ în această Liturghie cerească, dar descrie şi paraliturghia al cărei cap
este fiara, antihristul, care şi el îi pecetluieşte pe ai săi, pe cei care nu
sunt pecetluiţi de Hristos.
3. Templul necreat
Mai înainte am văzut că Liturghia pe
care a văzut-o Evanghelistul Ioan în cer este necreată, adică este participare
la slava necreată a Dumnezeului Treimic în Persoana lui Iisus Hristos. Acest
lucru se întâmplă şi cu templul. Spaţiul unde avea loc dumnezeiasca Liturghie
este necreat. De asemenea, jertfelnicul, tronurile etc. pe care le-a văzut
Evanghelistul Ioan sunt realităţi necreate, experienţă a Luminii necreate, a
slavei lui Dumnezeu, şi, pur şi simplu, toate acestea sunt exprimate de către
Evanghelistul Ioan prin reprezentări create, aşa cum se întâmplă cu toţi cei îndumnezeiţi
care ajung la această experienţă. Să vedem cele despre Templu, unde avea loc
această dumnezeiască Liturghie necreată.
a. Templul şi
deschizătura lui. La început s-a dat poruncă
Evanghelistului Ioan să măsoare templul lui Dumnezeu, jertfelnicul şi pe
închinătorii acestuia, nu însă şi curtea din afara lui care s-a dat neamurilor
(Apocalipsa 11, 1-2). Templu al lui
Dumnezeu este Biserica în care aducem adorarea cea cuvântătoare. Trestie care
măsoară templul Dumnezeului celui viu este măsura cunoaşterii care corespunde
celui care a primit-o.
La un moment dat, Evanghelistul Ioan
a văzut că s-a deschis templul mărturiei din cer. Cei şapte îngeri care au
ieşit din templu, au primit de la cele patru fiinţe vii şapte cupe de aur care
aveau înăuntru mânia lui Dumnezeu şi s-a umplut templul de fum de la slava şi
puterea lui Dumnezeu. „Şi nimeni nu putea să intre în templu până ce se vor
sfârşi cele şapte urgii ale celor şapte îngeri” (Apocalipsa 15, 5-8).
b. Cerul nou şi
pământul nou. În continuare, Evanghelistul Ioan
a văzut „cer nou şi pământ nou”. În acelaşi timp, a văzut noua cetate, noul
Ierusalim pogorându-se din cer, de la Dumnezeu, gata precum o mireasă pentru
mirele ei. Acest Ierusalim este cortul lui Dumnezeu cu oamenii. Cei care vor
locui acolo vor fi poporul lui Dumnezeu şi aceştia vor avea cu ei pe Dumnezeu,
vor fi scăpaţi de lacrimi, de plâns, de durere şi de moarte. Acolo toate vor fi
noi. Această mireasă este a Mielului, care are slava lui Dumnezeu şi
luminătorul ei străluceşte precum cristalul. De asemenea, este descrisă starea
acestei cetăţi. În această cetate cerească nu există templu, pentru că templu
este Însuşi Domnul Dumnezeu, Atotţiitorul şi Mielul. Această cetate cerească nu
are nevoie de soare şi lună, pentru că o luminează slava lui Dumnezeu şi făclia
ei este Mielul. Acolo nu va exista noapte şi nu e nevoie să se închidă porţile
ei, pentru că există siguranţă absolută (Apocalipsa
21, 1-27).
Din tronul lui Dumnezeu şi al
Mielului izvorăşte „râul apei vieţii limpede ca cristalul” care este Sfântul
Duh. Mijlocul pieţei desemnează mulţimea sfinţilor şi de o parte şi de alta a
râului este pomul vieţii, adică Hristos, Cel înţeles în Duhul Sfânt şi
duhovniceşte. În cetate se va găsi tronul lui Dumnezeu şi al Mielului şi
slujitorii Lui Îl vor adora. Vor vedea faţa Lui şi numele Lui pe frunţile lor,
adică în inimile lor. Acolo nu va exista noapte, astfel nu va fi nevoie de
lumina făcliei şi a soarelui, pentru că îi va lumina Dumnezeu şi aceştia vor
împărăţi în veci de veci (Apocalipsa
22, 1-5).
Evanghelistul Ioan, văzând templul
nezidit şi Liturghia nezidită a căzut şi s-a închinat îngerului care i le-a
arătat, dar îngerul l-a îndemnat să se închine lui Dumnezeu, Care va veni
repede, ca să răsplătească fiecăruia după faptele lui. Va trebui ca Sfântul să
se sfinţească încă mai mult şi vor fi fericiţi cei care ţin poruncile lui
Dumnezeu, astfel încât să aibă drept să mănânce din roadele pomului vieţii şi
să treacă porţile şi să intre în cetatea cea cerească. Toţi cei care se
împotrivesc vor rămâne în afara acestei cetăţi (Apocalipsa 22, 6-14).
Prin urmare, Evanghelistul Ioan s-a
învrednicit să vadă dumnezeiasca Liturghie cerească, cetatea cea nouă şi
sfântă, care este întreagă un templu, care are în mijloc lemnul vieţii ce
hrăneşte pe credincioşi. Experienţa Liturghiei acesteia este echivalentă
trăirii primului Rai în care au trăit Adam şi Eva, dar are o slavă mai mare.
Este vorba de dumnezeiasca Liturghie nezidită, din măreţul templu nezidit care
se află în slava lui Dumnezeu, unde are loc o veşnică slavoslovire a lui
Dumnezeu şi a Mielului şi această Biserică este slăvita mireasă a Mielului cel
în slavă.
4. Reflectarea vieţii cereşti
în dumnezeiasca Liturghie a
Bisericii
Cortul Mărturiei din Vechiul
Testament şi mai târziu Templul lui Solomon au fost construite în urma
descoperirii Cuvântului neîntrupat pe care Moise a avut-o pe Muntele Sinai.
Astfel, templul din Vechiul Testament şi câte se săvârşeau în acesta erau
reprezentarea acestei experienţe a Prorocului Moise. Ea continuă şi în Noul
Testament şi este completată de Evanghelistul Ioan.
Părinţii Bisericii au alcătuit dumnezeiasca Liturghie pe care o săvârşim în
sfintele biserici pornind de la această dumnezeiască Liturghie, aşa cum o
descrie Evanghelistul Ioan şi aşa cum au trăit-o de multe ori înşişi sfinţii,
în timpul experienţei vederii lui Dumnezeu. Pentru că, atunci când omul ajunge
la vederea Luminii nezidite, participă la această strălucită şi slăvită
dumnezeiască Liturghie. Vederea Luminii nezidite este participare la această
dumnezeiască Liturghie care are loc veşnic pe jertfelnicul ceresc. Aşadar,
având ca temei Liturghia necreată a Apocalipsei, s-au alcătuit toate slujbele
care au loc în bisericile Noului Testament.
Astfel, s-a aşezat şi sfântul tron
care se află în partea de răsărit a sfintei biserici, în fundul sfântului
altar. Acolo urcă arhiereul în chipul şi locul lui Hristos, îmbrăcat în
veşminte arhiereşti, care sunt simbolul harului arhieresc pe care l-a primit de
la Dumnezeu prin Biserică. De o parte şi de alta sunt tronurile bătrânilor-preoţilor
[în gr. presvýteroi înseamnă atât
„bătrâni”, cât şi „preoţi”]. Acesta este tronul real al arhiereului şi locul
preoţilor împreună-slujitori care săvârşesc dumnezeiasca Liturghie.
Pe temeiul acestei experienţe s-a
zidit sfântul jertfelnic în centrul căruia se depun sfintele moaşte ale
Sfinţilor Mucenici, care şi-au jertfit viaţa pentru slava Mielului şi s-au
albit cu Sângele Lui.
Pe temeiul acestei experienţe a fost
alcătuit tipicul dumnezeieştii Liturghii care se săvârşeşte pe pământ, cu Vohodul
Mic, citirea fragmentelor apostolice şi evanghelice, cu toată evoluţia
dumnezeieştii Liturghii. Pe temeiul acestei experienţe a fost alcătuit cultul
Bisericii cu noile imne, plin de har şi înţelepciune a Duhului Sfânt, pe
temeiul acestei experienţe se face rugăciunea cuvântătoare şi rugăciunea minţii
(noetică), neîntrerupta cântare „Aliluia” şi slavoslovia oamenilor care Îl
iubesc pe Hristos, cu rugăciunile de slavoslovie care se adresează lui Hristos
pentru dragostea Lui jertfelnică, prin curăţia vieţii celor care participă la
cult, curăţie înfăţişată de veşmintele albe.
Această vedenie a Evanghelistului
Ioan stă la baza rugăciunii comune care se săvârşeşte în dumnezeiasca
Liturghie, a îngerilor şi a oamenilor, a celor adormiţi şi a celor vii, a
preoţilor şi a diaconilor, a cântăreţilor şi a poporului, în general a
întregului popor credincios.
5. Epilog
[…] Cuviosul Porfirie, în
testamentul lăsat fiilor duhovniceşti, le urează acestora să intre în
dumnezeiasca Liturghie nezidită. A scris: „Şi mă rog totdeauna ca fiii mei
duhovniceşti să Îl iubească pe Dumnezeu, Care este Totul, ca să ne
învrednicească să intrăm în biserica Lui nezidită pământească. Pentru că de
aici trebuie să începem”. Este vorba de împărtăşirea de Lumina necreată. În aceasta vrea să ne iniţieze
Biserica noastră în răstimpul vieţii noastre. Acesta este Paştele creştinilor,
„Paştele cel de taină”. Astfel, Îl implorăm pe Hristos: „dă-ne nouă mai
adevărat să ne împărtăşim cu Tine în ziua cea neînserată a Împărăţiei Tale”.
Cine nu ar dori să intre în templul
cel nezidit şi să se desfăteze de această dumnezeiască liturghie? Cine nu ar
dori să devină liturghisitor în această împreună-slujire cerească? Cine nu ar
dori să fie părtaş cetei sfinţilor Îngeri, a Mucenicilor şi a Cuvioşilor? Cine
nu le-ar da pe toate, ca să se desfăteze de acest mare praznic? Cu ce
sărbătoare sau praznic pământesc s-ar putea compara această bucurie? Însă, de
ce ne place lumea aceasta, ca şi cum am trăi veşnic în ea şi ne limităm la
bucurii mărunte, dispreţuind marea bucurie cerească?
La sfârşitul cărţii Apocalipsei este
scris că duhul şi mireasa spun Evanghelistului Ioan: „Vino!”. Şi cine aude
trebuie să spună „Vino!”. „Şi cel însetat să vină, cel ce voieşte să ia în dar
apa vieţii”. Şi cel care adevereşte mărturia aceasta, adică Evanghelistul Ioan,
scrie: „Da, vin curând. Amin! Vino, Doamne Iisuse!” (Apocalipsa 22, 16-21).
Una dintre fiicele mei duhovniceşti,
în ultimul stadiu al bolii sale, avea un asemenea dor. Când încercam să o
mângâi, pentru că suferea mult din pricina bolii care i-a adus moartea, mi-a
spus: „Eu mă bucur că plec. Ştiţi, într-o zi am intrat într-o biserică şi am
văzut o lumină, lumina dumnezeieştii Liturghii cereşti, şi doresc să mă
desfătez de ea cât mai repede cu putinţă”. Mi-a cerut să îi citesc o rugăciune
pentru muribund, ca să Îl întâlnească mai repede pe Hristos la acest jertfelnic
ceresc. Mă minunam de ea şi aş fi dorit şi eu să ard de acelaşi dor ca al ei.
Acelaşi dor îl aveau şi Sfinţii înainte de martiriu.
Voi nu aveţi un asemenea dor, să
intraţi în dumnezeiasca Liturghie cerească? Nu aţi dori o asemenea viaţă? Nu
aţi dori să fiţi părtaşi la o asemenea Liturghie cerească în Lumină?
Dacă doriţi acest lucru, trebuie să
participaţi la Crucea şi Învierea lui Hristos. Să Îl vedeţi pe Hristos ca eros,
ca Mire, iar Biserica ca fiind cămara de nuntă, şi viaţa voastră ca un Paşte
veşnic.
Aceasta mă rog să dobândiţi şi
rugaţi-vă şi voi pentru mine acelaşi lucru.
MITROPOLITUL IEROTHEOS VLACHOS
(Teologia
postpatristică şi experienţa patristică bisericească,
Sfânta Mănăstire a Naşterii Maicii Domnului [Pelaghia], 2012)
Sfânta Mănăstire a Naşterii Maicii Domnului [Pelaghia], 2012)
Autorul textului
Stimate domnule Codrescu,
RăspundețiȘtergereFoarte frumos si ziditor, textul, si completeaza frumos pe Tausev... fata de Agouridis... Mi s-a spus ca profesorul Agouridis s-a calugarit, dupa obiceiul bizantin, la sfirsitul vietii, inainte de a muri.
Sa va ajute Dumnezeu in toate,
Iulian