Am primit și dau mai departe...
Povestea generaţiei noastre. De la monarhie la
democraţie. Liceul Spiru Haret de Matei Cazacu, Ioana Creţoiu şi Ladislau
Hajos, prefață de Andrei Pleșu, Ed. Corint, București, 2016
Pe piața editorială a ultimilor ani
putem observa o anumită resuscitare a memorialisticii, prin apariția unor
antologii pe tema comunismului care încearcă să trezească atenția tinerilor
cititori. Nu e de mirare, dacă ne gîndim că cei care s-au născut după căderea
regimului comunist sînt tot mai mulți și deja maturi (cei născuți după 1989 se
apropie de vîrsta de 30 de ani!), iar cei care l-au cunoscut prea bine rămîn
tot mai puțini. În afară de ignoranța circumstanțială a tineretului de azi, mai
există și încercările unor autori, venite din superficialitate sau rea-voință,
de a crea confuzii și ambiguități, menite să inducă în eroare noua generație
despre „raiul comunist”. În acest context, volumul Povestea generaţiei
noastre. De la monarhie la democraţie. Liceul Spiru Haret de Matei
Cazacu, Ioana Creţoiu şi Ladislau Hajos, publicat cu sprijinul IICCMER, este
mai mult decît binevenit, dar este și o carte care se citește cu interes și încîntare.
Înaintea noastră se deschide un univers fascinant, care aduce în prim-plan
aspectele cele mai diverse ale regimului comunist.
Unul dintre absolvenții
prestigiosului liceu „Spiru Haret” din București, istoricul Matei Cazacu, vine
cu ideea (fericită) ca întîlnirea foștilor liceeni, colegi din „generația
1964”, să fie dublată de un volum cu amintiri despre ce au însemnat anii de
liceu, cum a fost viața în acele decenii (1950-1970) și ce au făcut ei „în
ultimi 50 de ani”. Ideea a fost acceptată, răspunsuri au venit de pe trei
continente, rezultatul depășind așteptările. Povestea generaţiei
noastre… este o lucrare oarecum atipică, prin accentul analitic și
caracterul general al cadrului istoric prezentat. Avem în vedere studiul
exhaustiv – și care ocupă mai mult de jumătate din volumul cărții – scris de
Matei Cazacu și care ar putea să încadreze nu doar liceul „Spiru Haret”, ci
orice alt liceu postcomunist și poate funcționa, în mare parte, ca studiu
independent pe tema istoriei comunismului. Că „nu este vorba numai de istoria
unei generații” aici, observă şi Andrei Pleșu în prefața volumului,
menționînd că prima parte a cărții, cea scrisă de Matei Cazacu, oferă „o
imagine compactă și tulburătoare a vremurilor, aș spune «neverosimile», în care
s-au format părinții și bunicii”, fiind „rezultatul unei cercetări erudite, cu
date riguros verificate, cu statistici și referințe abundente, dar și cu
rememorări, pe care numai un martor avizat le putea livra cititorului
contemporan” (pp. 6-7). Prezența lui Andrei Pleșu nu e deloc întîmplătoare în
această carte, fiind și el absolvent al liceului. Aici au studiat Mircea
Eliade, Alexandru Ciorănescu, Petru Creția, Constantin Noica, Alexandru
Paleologu, Nicu Steinhardt, Bedros Horasangian, Ioana Diaconescu și multe alte
personalități care s-au afirmat în diverse domenii, ale căror nume apar,
sporadic, în volum. În atenția autorilor noștri se află însă „Generația
Războiului Rece”, ultima născută în Regatul României (p. 28), care a cunoscut
„patru sau cinci regimuri politice”.
Studiul lui Matei Cazacu pornește pe
o ton polemic (care se va disipa treptat), provocat de afirmațiile lui Daniel
Barbu („distins politolog român”), conform cărora victimele regimului comunist
nu ar depăși mai mult de 8% din numărul total al populației (p. 16). Excelentul
capitol care urmează „Sovietizarea României: înfometare, pauperizare, teroare”
poate fi interpretat și ca o replică dată analistului citat, chiar dacă, în
„Introducere” (pp. 13-25) îi adusese deja multe argumente, documentate și
convingătoare. Sînt aduse în discuție atît aspecte în general discutate, cît și
unele care nu au prea constituit puncte de interes pentru specialiști (jaful
bijuteriilor din 1964, de pildă, cu citate din Mihai Gramatopol, pp. 44-45). Ce
a însemnat reforma monetară, „cu enorme consecințe în pauperizarea întregii
țări” (p. 71), ni se explică într-un limbaj accesibil și clar, astfel încît un
cititor cu puține cunoștințe economice va înțelege fără dificultate. Capitolul
„Cartierul nostru” pare că se apropie cel mai mult de noțiunea de scriere
memorialistică, începe cu unele elemente biografice, apoi autorul ne face o
adevărată incursiune (afectivă, dar documentată!) în istoria și arhitectura
interbelică, comunistă și postcomunistă a cartierului Batiște. Două pagini nu sînt
suficiente pentru a-i enumera doar pe cei mai importanți locatari din această zonă!
Ni se aduce la cunoștință, printre altele, că pe str. Scaune 7, în seiful lui
Constantin (Bebe) Brătianu, ani la rînd s-au păstrat chiar și „toate secretele
statului român” (p. 148). În sfîrșit, după ce istoricul pare a epuiza
„subiectul”, îi lasă pana povestitorului și în ultimul capitol din partea I a
cărții ni se prezintă aventurile unui băiețel (capitolul începe cu grădinița)
cu origine socială „nesănătoasă”, fiu de preot; analistul revine însă repede ca
să mai insiste asupra manualelor școlare, asupra contextului politic legat de
revoluția din Ungaria din 1956, retragerea trupelor sovietice din 1958, noi
valuri de teroare, jefuirea Băncii Naționale atribuită evreilor care făcuseră
cereri de emigrare (p. 189), totul intercalat cu povești de epocă, detalii
surprinzătoare, apare un Sașa Mușat, „troțkist interesant” (p. 190), măsuri
absurde de întărire a disciplinei, cînd se interzicea elevilor să meargă la
biserică în noaptea de Înviere (p. 199). „Povestea generației noastre.
1946-1964” de Matei Cazacu, prima parte și cea care a împrumutat titlul
volumului, este opera unui istoric atent și perseverent, care nu lasă decît
arareori povestitorul s-o ia înaintea analistului, stilul sobru lăsînd uneori
loc (totuși) și ironiei fine, și unor detalii biografice romanțioase sau unor
comentarii amuzante. Remarcăm și varietatea surselor citate și aparatul
bibliografic impecabil și bogat! Chiar dacă despre regimul comunist s-a
scris mult în ultimii ani, studiul lui Matei Cazacu va rămîne cu siguranță unul
de referință în domeniu.
Dacă partea întîi a volumului abundă
în importante detalii istorice, analize, statistici și citări din autori
aproape uitați azi, partea a doua, „Amintiri din anii de liceu”, scrisă de
cinci autori – Ștefan Andreescu, Ioana Crețoiu (Casassovici), Roland Filippi,
Ladislau Hajos, Adrian Irvin Rozei – aduce în prim-plan ipostaza
socio-culturală a epocii. Ioana Crețoiu își structurează povestea într-un stil
atrăgător și coerent: Autobiografie, Familia mea, Primii ani de școală,
Clasele V-VII, Anii de liceu, Elevii liceului, Timpul liber, Utopii, Bairamuri,
Vacanțe școlare, Sfîrșitul liceului. Deși pare a fi o mărturie despre
sine, sînt surprinse mai multe aspecte generale, privite dintr-un unghi
individual, atunci cînd, de pildă, ne relatează despre perioada de după 1964,
legată de eliberarea deținuților politici, și în casa lor venea Dinu
(Constantin) Noica, cel care „ghicea în sarmale”, autoarea regretînd soarta
eroilor din închisori „care sînt necunoscuți” (p. 242). Aici am găsit și un
fragment dramatic și tulburător, demn de o capodoperă cinematografică: „Nu pot
să nu amintesc de soția unui fost diplomat care, cît timp soțul ei era la
închisoare și ea rămăsese cu patru copii acasă, își găsise de lucru numai la
spații verzi, la măturatul aleilor în parcuri. Partea amuzantă este că șeful
măturătoarelor era un fost director din Ministerul de Externe. Acesta aștepta pînă
plecau toate femeile la măturat, apoi cu multă politețe îi aducea un tomberon
spunîndu-i: «Excelență, tomberonul Dumneavoastră!»” (p. 221).
„Amintirile pestrițe ale unui
adolescent atipic” de Adrian Irvin Rozei vin să completeze partea istorică cu o
serie de detalii și precizări culturale, savuroase și, cu siguranță,
surprinzătoare pentru tinerii cititori, despre acea perioadă. „Dezertarea” lui
Petru Dumitriu (care alesese calea exilului), precum și întîlniri cu mulți
scriitori (Radu Tudoran, Marcel Breslașu, Mioara Cremene, Aurora Cornu ș.a.),
în țară sau mai tîrziu, la Paris, o ultimă întîlnire a lui Mihail Sadoveanu, în
1960, la liceul care-i purta numele (p. 287) sînt doar cîteva amintiri din
lumea literară, capabile să intrige nu doar pe un cititor neavizat, dar și pe specialiștii
istoriei literare (e de menționat și fragmentul legat de uitatul poet George
Silviu – „abil mînuitor al limbii române” – de la pagina 288). Urmează teatrul,
inclusiv cel de marionete, teatrul de revistă, cu actori admirați de liceanul
Adrian Irvin Rozei, emisiunile radiofonice preferate, producția
cinematografică, atît națională, cît și sovietică, două festivaluri
internaționale în anii 1960 (al filmului american și cel francez), aniversarea
umoristului evreu Șalom Alehem (p. 301). La festivalul filmului francez vine și
actrița Marina Vlady, care încă nu-l cunoscuse pe Vladimir Vîsoțki și are o
idilă cu actorul român Cristea Avram (p. 313). Actrița principală din filmul
„Noaptea de carnaval” (pe drept cuvînt numit o „șarjă satirică la adresa
birocrației comuniste”) se numește Ludmila Gurcenko, nu Grușenko (p. 314). Nu e
ignorată nici „mai mult decît anosta presă a anilor 1950”, apoi cea din anii
1960, cu apariții culturale valoroase, muzica clasică, interpreți străini care
au vizitat România, vedetele de muzică ușoară de altădată, cu „același Francis
Lemarque care compusese pentru Edith Piaf textul de la Jonnie tu n’e
pas un ange, de fapt, Sanie cu zurgălăi, muzică și text
compuse, la origine, în România” (p. 331), unele romane pe care românii le
citeau în 1966, fiind traduse în franceză abia peste un deceniu (p. 332), banda
desenată, cu personajul vedetă Pif le chien (p. 334). În
concluzie, autorul se simte mîndru și recunoscător că a putut beneficia, în
ciuda vicisitudinilor epocii, de un mediu cultural excepțional (p. 332).
Indicele de nume este singurul element a cărui lipsă îl regretăm, căci ar fi
ajutat nu doar tinerii cititori, dar și specialiștii din diverse domenii să
ajungă și să revină mai ușor la informațiile dorite.
Ultima parte nu este deloc mai puțin
atrăgătoare: aici toată promoția din 1964 are de răspuns la întrebarea: „Ce am
făcut în ultimii 50 de ani?”. Au făcut studii superioare, carieră, familii,
copii… Cei mai mulți au plecat peste hotare înainte de căderea regimului
comunist și s-au afirmat și acolo, în instituții prestigioase. Pentru unii
dintre participanții la anchetă, un rezumat de două pagini a unei jumătăți de
secol s-a dovedit a fi, cu siguranță, prea puțin și atunci ajungem la concluzia
lui Andrei Pleșu din prefață: „cartea care urmează poate fi începutul unei
aventuri…”. Să sperăm că această primă și concisă așezare a amintirilor pe hîrtie
(sau în calculator) le va trezi gustul pentru o mai generoasă rememorare a
acelor timpuri. Pînă atunci, un prim rezultat ne oferă destule surprize și
învățăminte.
Liliana COROBCA
Expert IICCMER
la Compartimentul Exilul românesc
Cred ca in titlul cartii "democratie" ar fi trebuit trecut intre ghilimele sau inlocuit cu "republica".
RăspundețiȘtergereÎnclin să vă dau dreptate.
RăspundețiȘtergereFotografia de pe copertă este superbă. Oare cine a făcut-o?
RăspundețiȘtergere@ Cristina
RăspundețiȘtergerePe carte nu-i specificat. Din cîte știu, cred că este vorba de viitorul arhitect Decebal Becea, coleg de generație, ulterior emigrat și căsătorit în Franța.