Se împlinesc 40 de ani de cînd,
în mai 1977, cu Biserica Enei din București, a început dementa campanie
ceaușistă de dărîmare a sfintelor locașuri. Numai în București, în perioada
1977-1989, au fost demolate sau „translate” peste 20 de biserici...
Pe atunci, cu excepția părintelui
Gheorghe Calciu (cele „Șapte cuvinte către tineri” – 1978), nimeni n-a
protestat fățiș împotriva dărîmării de biserici; astăzi aproape o întreagă nouă
generație protestează vehement împotriva... construirii de biserici! De unde am
plecat și unde am ajuns? Cît de mult trebuie să calce Dumnezeu cu mila pe
dreptate ca să ne mai rabde să facem umbră pămîntului! (R. C.)
PĂRINTELE GHEORGHE CALCIU
DESPRE DĂRÎMAREA
BISERICII ENEI
Din al doilea cuvînt
către tineri*
SĂ ZIDIM
BISERICI !
... Priveşte înapoi, prietene, şi te cutremură! Priveşte înainte şi
te bucură! Istoria este un şir de evenimente osificate din care se ridică, din
cînd în cînd, mărturiile vii ale credinţei voievodale, întruchipate în
biserici şi mănăstiri. Tezaur al sufletului românesc şi creştin, ele
reprezintă duhul ce dă viaţă tradiţiei noastre naţionale. Tot ce cade în afara
acestei spiritualităţi este sortit pieirii. S-au prăbuşit munţi, au ars
păduri, au pierit popoare. Dar bisericile au rămas vii, iar mănăstirile sînt
căţuia din care urcă încontinuu spre cer fumul rugăciunilor. Nu putem afirma
continuitatea unei spiritualităţi româneşti, nu putem susţine că am preluat
nealterate tradiţia şi sufletul neamului, dacă vom dărîma bisericile care
le-au exprimat plenar. Nu putem vorbi de voievozii români dărîmîndu-le
ctitoriile; nu putem vorbi de Mihai Viteazul făcînd să dispară într-o singură
noapte Biserica Enei!
Nici o cramă, nici o cîrciumă „Dunărea”, nouă sau veche, nu poate
echivala măcar o singură piatră din temelia Bisericii Enei. Nici o doctrină
ateistă, nici un argument aşa-zis „ştiinţific” nu te poate opri, tinere
prieten, de la interogaţia despre existenţă şi sensul ei, despre Dumnezeu şi
mîntuire.
Această interogaţie este dovada libertăţii tale faţă de orice
constrîngere, faţă de materia însăşi; este drumul tău spre Biserică şi poarta
prin care pătrunzi în ea.
Nu ezita în prag, prietene! Intră! De atîţia ani stai pe pragul
Bisericii, fără să ştii. De atîţia ani auzi glasul lui Iisus spunîndu-ţi: „Pe
cel ce vine la Mine nu-l voi da afară”.
Lumea te alungă, te oprimă, te alienează. Însă Iisus te primeşte, te
mîngîie şi te redă ţie însuţi.
Vino să construieşti biserici alături de noi! Să reconstruim în suflet
o Biserică a Enei hristică şi voievodală, vie şi nemuritoare, pînă ce o vom vedea
ridicată şi aievea, pe locul ei – mărturie
straşnică a credinţei noastre creştine şi a afirmării noastre
naţionale!
Fără biserici, fără mănăstiri, sîntem venetici. Cine dărîmă biserici,
dărîmă însuşi argumentul dăinuirii noastre materiale şi spirituale pe acest
pămînt hărăzit nouă de către Dumnezeu...
Din al cincilea
cuvînt către tineri**
PREOŢIA ŞI SUFERINŢA UMANĂ
... A fost dărîmată Biserica Enei, dar cine dintre noi, români şi
creştini, o poate uita?
Se va ridica pe locul ei o cîrciumă, simbol al unei concepţii care
socoteşte biserica o plagă, iar cîrciuma o fericire pentru popor...
Vai de arhitectul care va construi acolo, legîndu-şi pe veci numele
de agresiunea împotriva unei dovezi a
geniului românesc voievodal de construcţie şi de credinţă!
Vai oficialităţii care îşi va clădi gloria şi autoritatea pe dărîmarea
de biserici şi pe zidirea de cîrciumi!
Vai de acea concepţie care socoteşte că un han Agapia este mai de preţ
decît o mănăstire Agapia!
Vai de cei ce socotesc că Patriarhia Română este istorie care poate
fi pusă la muzeu, neînţelegînd că ea este viaţă vie şi mereu prezentă! Nu
istorie osificată, ci suflet viu. Vai lor şi vai celor ce se pleacă forţei,
admiţînd distrugeri care niciodată nu vor putea fi admise de istorie!...
Din cuvîntul
suplimentar către tineri***
CUVÎNT CĂTRE TINERII
TEOLOGI
... Căci unde a fost parohul Bisericii Enei în noaptea cînd
dărîmătorii ei au venit, noapte dinainte ştiută? De ce nu a stat în altar să o
apere, căci cine ar fi îndrăznit să dărîme o biserică peste slujitorul ei?
Unde au fost preoţii de la biserica din Focşani, atunci cînd
secretarul de partid al judeţului, domnul Dobrovici, la fel de român după nume
ca şi după fapte, a dărîmat acea biserică? Ar fi îndrăznit oare acest domn să
arunce în aer biserica o dată cu slujitorii ei? Fiţi siguri că nu! De altfel,
mai demni şi mai curajoşi s-au arătat unii dintre macaragii şi buldozerişti,
care au refuzat să participe la dărîmarea bisericii, pentru care fapt, din cîte mi-au relatat localnicii, la patru dintre ei
li s-a desfăcut „demonstrativ” contractul de muncă. Oare care va fi fost
răsplata dată celor ce au dărîmat aceste biserici şi care va fi fost
sancţiunea aplicată preoţilor dezertori de la datoria lor?
Va veni vremea – şi ea nu este departe – cînd vom şti lista completă a
celor care au semnat pentru dărîmarea
Bisericii Enei şi vor fi cu toţii acoperiţi de ruşine; va veni o vreme cînd
vom cunoaşte lista completă a celor care au
refuzat să semneze, socotind acest act de distrugere drept o acţiune
barbară şi anticulturală, iar aceştia vor fi cinstiţi de toată suflarea
românească. Ceea ce pot să vă spun de pe acum este că aceia care au refuzat să
semneze sînt cei mai de seamă reprezentanţi ai culturii noastre contemporane
(istorice, literare, artistice), iar pronunţarea în public a numelui lor va întări
şi mai mult în noi stima pe care le-o purtăm şi va dovedi că numai cine este
barbar în concepţie poate distruge trecutul religios şi cultural al neamului
nostru, pentru a pune în locul lui fantoşa schiloadă a ateismului. Aceşti
oameni au ascultat, chiar dacă nu le cunoşteau lămurit, cuvintele Mîntuitorului,
dintr-un sentiment adînc de cinste şi de onoare: „Sau ce ar putea să dea omul
în schimb pentru sufletul său?” (Marcu
8, 37). [...]
Dacă un singur episcop ar fi fost alături de noi, nu am fi asistat la
dărîmarea Bisericii Enei, sau, în cel mai rău caz, la ora aceasta am fi văzut-o
reconstruită pe locul ei. Nici nu am fi asistat îndureraţi la aruncarea în aer
a Bisericii Domneşti din Focşani. Îi rugăm cu umilinţă pe ierarhii noştri să nu
îngăduie ca pe locul Bisericii Enei să fie construită o cîrciumă
profanatoare, în care se vor dezvolta beţiile, violenţele şi prostituările
ulterioare! Să apere acest pămînt sacru, pe care au călcat unii dintre voievozii
noştri, iar biserica să fie reclădită, cu toate odoarele de preţ, aşa cum a
fost! Aceasta este o datorie de român şi de creştin pentru fiecare dintre noi!
Nu vom înceta să protestăm împotriva acestui sacrilegiu şi acestei
ilegalităţi. Nu vom osteni niciodată să ne opunem unor asemenea abuzuri şi acte
anticulturale, precum cele săvîrşite la Focşani şi la Bucureşti, şi vom face
publice aceste încălcări. Este dreptul nostru, al tuturor, de a încerca să
le împiedicăm. Şi cine ne-ar putea opri, cîtă vreme Hristos este cu noi? ...
*
Cuvînt rostit în Biserica Radu-Vodă, în prima miercuri din Postul Mare, la 15
martie 1978.
** Cuvânt rostit în Biserica Radu-Vodă, în cea de-a patra miercuri
a Postului Mare, la 5 aprilie 1978.
*** Această predică trebuia rostită în ziua de 17 mai 1978, în
Biserica Radu-Vodă, conform noului program de predici anunţat de părintele
Calciu în ziua de 10 mai (și care n-a mai putut fi realizat). Noul ciclu ar fi urmat
să trateze tema „Creştinismul şi cultura”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu