O nouă ediție – a IV-a – a poeziei lui Demostene
Andronescu (n. 1927, deținut politic timp de peste 12 ani) a apărut de curînd,
în splendide condiții grafice: Peisaj
lăuntric. Versuri din închisoare, prefață Marina Dumitrescu, postfață Răzvan
Codrescu, ilustrații Cristina Stratulat, Editura Manuscris, Pitești, 2017. Semnalînd-o, îmi îngădui să
reproduc aici cîteva fragmente din excelenta prefață semnată de poeta și
jurnalista Marina Dumitrescu. (R. C.)
Catharsis
Memorialistica
represiunii comuniste a erupt în cultura română de după '90, cu forța unui vulcan [1].
Oricît am dori să ocolim această realitate, ea se impune de la sine. Nu puțini
sînt aceia care susțin că, o dată plonjați în acest fel de lecturi, practic nu
s-au putut întoarce la ficțiunea literară. [...] Oare de ce? Probabil fiindcă
acest corpus al suferinței impuse politic și al distorsiunii programate
ideologic ne-a revelat mistificarea în care am fost ținuți, alimentînd nevoia
acută de adevăr. De autentic. Apoi, pentru că detaliile tragic-documentate ale
represiunii (la scară umană) au șocat simultan conștiințele și imaginarul, generînd
deschidere morală față de sacrificiul celor reprimați și interes epic față de „inventivitatea”
neagră a istoriei. Celor care strîmbă din nas, „sătui”
să-și amintească nefericirile din comunism, mulți alții le pot răspunde că
adevărul oricît de crud, cunoscut pînă la capăt și asumat, înseamnă purificare.
Catharsis.
Dacă vreodată un
Muzeu Național al Comunismului va exista, evocarea unor aspecte de antropologie
culturală ar fi de neocolit. Istoria politico-socială a perioadei totalitare în
date, cifre și evenimente nu și-ar împlini rostul fără a prezenta cât mai exact
felul cum s-a trăit sub asemenea vremuri. Sintaxa muzeală ar avea astfel
onoarea să se aplece asupra uneia dintre cele mai nobile manifestări ale omului
în regim de exterminare: poezia
închisorilor. Frecvent invocată în ultimii 25 de ani, sintagma aceasta
acoperă o realitate care, treptat, a ajuns, din păcate, să se închidă într-un
fel de club al inițiaților. Deși există contexte cînd moștenirea
literar-spirituală a detenției este convingător analizată, rostită sau
mărturisită, ea nu a fost încă omologată ca patrimoniu cultural, așa cum ar
presupune anvergura acestui complex fenomen existențial al secolului XX. Cum se
întîmplă însă adesea în contexte vitrege, Dumnezeu nu lasă lucrurile în voia
celor neputincioși, trimițîndu-și vîrful de lance, cînd și unde trebuie, pentru
a redresa situația. O asemenea scuturare a inerțiilor o reprezintă ediția a
IV-a – revăzută și adăugită – a volumului Peisaj lăuntric,
al lui Demostene Andronescu. O carte emblematică a poeziei de închisoare –
deopotrivă prin calitățile intrinseci, prin șansa de a se fi închegat într-un
tom de sine stătător, și, nu în ultimul rînd, prin faptul că autorul se află
printre noi, doldora de versuri cumulate în cei 12 ani de închisoare grea,
parcă pentru a confirma fără drept de apel miracolul. [...]
Deținut politic în
mai multe închisori, între 1952 și 1964, Demostene Andronescu întrupează așadar
creativitatea carcerală spontană a celor care, în situații liminare, s-au
convertit la poezie. De altfel, lucrul cel mai greu de imaginat, citind Peisaj
lăuntric, este tocmai faptul că autorul său „a isvorît”
masiv poezie doar în perioada detenției – nici înainte, nici după. Ca și cum
presiunea acerbă, fizică și psihică, ar fi generat în laboratorul secret al
ființei, contra cronometru, un antidot. Poemele solide pe care le citim la
fiecare pagină, neverosimile conform logicii comune, par a fi rodul unui dicteu
salvator, în plin infern – așa cum autorul nu ezită să afirme: „Acum
am certidinea că mi se șopteau aceste poezii de către Cineva. Pentru că nu-mi
explic altfel cum mi-au venit unele versuri destul de reușite – după părerea
unor cunoscători” [2]. Nerecunoscîndu-și în prealabil o aplecare
scriitoricească anume, autorul devine prin excelență poetul încătușării, veșnic
uimit de inspirația pogorîtă asupră-i în cele mai dezumanizante clipe de viață.
Șansa majoră în cazul său a fost ca, după eliberare, prin efortul deloc
neglijabil al rememorării și transcrierii a jumătate din cele
aproximativ 200 de poezii compuse în celulă, să alcătuiască și să reediteze
antologia prezentă. Spre folosul nostru și al celor ce vor urma. [...]
Se poate cita mult
și bine din poezia de închisoare a lui Demostene Andronescu, doar că nu o putem
face oricum. Cititorul se va îmbogăți conștientizînd detaliile crîncene ale
facerii ei, efortul mnemotehnic supraomenesc de stocare a miilor de versuri pe
termen lung, responsabilitatea de a tezauriza creația venită ca un har și mai
ales forța ei miraculoasă de a asigura supraviețuirea – neutralizînd răul sub
toate formele: disperarea, frica, ura, foamea, frigul, boala, singurătatea.
Căci combustia poetică, oricît de teribilă, se dovedește mîntuitoare prin
simpla sa existență: „E-atîta viață-n mine, atîta clocot/ de parcă
sînt un turn în care-un clopot/ de-o veșnicie-ntreagă-ntruna bate/ și sunetele
lui multiplicate,/ neavînd pe unde să țîșnească-afară,/ se-ncaieră lăuntric, se
omoară,/ se-ngrămădesc, se suprapun în turlă/ și-nnebunite urlă, urlă, urlă./ [...]
M-aș revărsa să scap, să mă golesc./ Dar cum? În ce? Pe unde să țîșnesc?/ Că-s
ferecat, închis ermetic și/ nu pot nici mă prelinge, nici țîșni./" (Sufocare). Dincolo
de forța imaginilor și a puternicei amprente personale, lirica lui Demostene
Andronescu nu-și aparține în exclusivitate, ea înmagazinează ecourile tuturor
celor cu care a împărțit gustul greu al tinereții puse la zid. Iată de ce,
poezia închisorilor comuniste nu este un exponat, o curiozitate bună de așezat
în vitrină. Reprezintă o formă de creație care își așteaptă exegeza calificată
și locul cuvenit în istoria literaturii recente...
Marina DUMITRESCU
[1] Președintele AFDPR, d-l
Octav Bjoza, estimează numărul volumelor memorialistice apărute pînă acum la
circa 2000.
[2] Din interviul realizat de
Claudiu Târziu și inclus în volum, p. 175.
------------------------------------------------------------
Cei interesați pot accesa AICI dialogul despre „Anul apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului” (moderator: Răzvan Bucuroiu; invitați: Răzvan Codrescu și Cristian Curte) din cadrul emisiunii „Universul credinței” (TVR1, duminică 12 martie 2017).
Cred că e al doilea mare poet al închisorilor, după Radu Gyr.
RăspundețiȘtergereAutoarea prefetei este cumva sotia fostlui ministru Teodor Baconschi?
RăspundețiȘtergere@ Daniela
RăspundețiȘtergereDa, dar acesta este numele publicistic pe care-l utilizează în mod curent.
Felicitari Domnului Demostene Andronescu si celor care l-au editat!
RăspundețiȘtergere