TEOLOGIA MISTICĂ
ȘI DOGMATICĂ (13)
10. Omul «paradisiac» și omul «căzut»
„Și a privit Dumnezeu toate cîte făcuse și
iată erau bune foarte” (Facerea 1,
31). Lumea a fost deci, dintru început, operă desăvîrșită a Celui Desăvîrșit.
Și nici n-ar fi putut să fie altfel; căci cum ar fi creat o lume precară Cel
Atotștiutor și Atotputernic? Sau cum să fi creat o lume rea Cel Atotbun și
Atotdrept? Cît despre om, cum să fi fost pieritor și rău cel zidit „după chipul
și asemănarea lui Dumnezeu”? Imperfecțiunile de care suferă astăzi omul și
lumea nu țin de starea firească, originară, ci sînt „maladii” ale făpturii
înstrăinate de Dumnezeu, deci posterioare și improprii Creației, accidentale,
iar nu esențiale, introduse prin păcat și urmînd a fi abolite o dată cu acesta.
Este semnificativ că toate religiile
păstrează, într-o formă sau alta, memoria mitică unei „vîrste de aur”, a unui
timp originar de plinătate a omului și a lumii, anterior istoriei propriu-zise
și recuperabil religios (fie mijlocit și parțial, în ritual, fie nemijlocit și
deplin, în eshaton, adică la „restaurarea” finală a Creației). De aici acea
„nostalgie a paradisului” de care vorbea Nichifor Crainic în termeni creștini
sau acea „nostalgie a originilor” de care vorbea Mircea Eliade în terminologia
mai generală a istoriei religiilor. Această universală conștiință tradițională
a unei desăvîrșiri originare, precum și nădejdea stăruitoare a posibilei ei
recuperări – iată temeiul adînc al tuturor manifestărilor religioase,
principiul și finalitatea lor.
Cum era omul în starea lui originară, conform
revelației biblice? Am văzut deja că el a fost conceput ca sinteză și
încununare a întregii Creații, fiind înzestrat cu toate puterile fizice și
spirituale prin care să-și poată împlini menirea în sînul lumii și în raport cu
Creatorul său. Scripturile mărturisesc în multe locuri această măreție dintîi:
„Dumnezeu a zidit pe om spre nestricăciune și l-a făcut după chipul ființei
Sale”, stă scris, de pildă, în Înțelepciunea
lui Solomon (2, 23). Numai că „prin pizma diavolului moartea a intrat în
lume și cei ce sînt de partea lui vor ajunge s-o cunoască” (ibidem, 2, 24). Iată cum ne înfățișează
lucrurile Mărturisirea ortodoxă (I,
23; ed. cit., pp. 41-42): „De două feluri este starea lipsei de răutate (după
Sfîntul Vasile [cel Mare]). Întîia
este o îndepărtare de bunăvoie de la păcate, cînd, adică, omul se îndepărtează
cu însăși voința sa de la greșeli, datorită deprinderii pe care o are și a
obișnuinței îndelungate cu faptele bune. A
doua este neștiința și necunoașterea răului, adică atunci cînd nu cunoaște
și nici n-a încercat întru nimic răul, fie din pricina vîrstei, fie din alte
pricini. De acest al doilea fel erau nevinovăția și lipsa de răutate în Adam,
înainte să păcătuiască, sădite într-însul potrivit cu toată desăvîrșirea și
dreptatea, atît în privința minții, cît și în privința voinței. În minte se
cuprinde toată știința, iar în voință toată blîndețea și bunătatea. Deci
cunoscînd Adam prea bine pe Dumnezeu (întrucît, în vremea aceea, îi era
îngăduit și i se cuvenea), [...] cunoștea toate lucrurile împreună cu El [este
vorba de o modalitate de cunoaștere cu totul deosebită de cunoașterea noastră
de tip intelectual; este o cunoaștere totală, esențială, supra-rațională și
non-discursivă, prin har; numai marii înduhovniciți se învrednicesc în parte
și-n veacul de acum de o astfel de cunoaștere mistică, superioară oricărei
alteia, dar de neînțeles pentru omul lipsit de credință – n. n.]... Cît despre
voință, aceasta se supunea întotdeauna judecății, cu toate că era pururi
slobodă, omul avînd putere să păcătuiască sau să nu păcătuiască [discordia
dintre minte și voință este caracteristică doar omului „căzut” și reprezintă o
proastă întrebuințare a libertății originare – n. n.]... Așadar, într-o astfel
de stare de nevinovăție și lipsă de păcat se afla omul, asemenea îngerilor. Cum
însă a greșit, călcînd porunca, îndată, chiar acolo, în rai, el a căpătat
starea de păcat și a ajuns muritor, căci așa ne încredințează Scriptura,
zicînd: «Plata păcatului este moartea» [Romani
6, 23]. Și atunci, pe dată a pierdut desăvîrșirea judecății și a cunoștinței,
iar voința s-a plecat mai mult spre rău decît spre bine. Și astfel, o dată ce
el a încercat răul, starea de nevinovăție și de lipsă de răutate s-a schimbat
în starea de păcat, iar omul creat desăvîrșit s-a înjosit întru atîta încît să
spună, dimpreună cu David: «Iar eu sînt vierme și nu om» [Psalmul 21,
6]”.
Nici un gînd și nici o pornire necurată nu
umbreau la început nestricăciunea firească a primilor oameni: „Adam și femeia
lui erau amîndoi goi și nu se rușinau” (Facerea
2, 25). Fericitul Augustin comenta: „Erau amîndoi goi și nu se rușinau; nu ca
și cînd nu și-ar fi cunoscut goliciunea, ci nu se rușinau pentru că nici o
poftă nu le mișcase încă sensibilitatea împotriva voinței lor”, iar Sfîntul
Ioan Damaschin vedea în aceasta „punctul culminant al nevinovăției” (D. Fecioru
traduce: „al impasibilității”; a se vedea Dogmatica,
ed. cit., p. 68).
Și trupește omul era perfect sănătos,
necunoscînd beteșuguri sau dureri. Dar, peste toate, omul era nemuritor. „Căci
Dumnezeu n-a făcut moartea și nu se bucură de pieirea celor vii” (Înțelepciunea lui Solomon 1, 13), ci
moartea a intrat în lume prin mijlocirea pizmuitoare a diavolului și ca „plată
a păcatului”, prin care toate s-au smintit din firea lor.
Pe de altă parte, omul începuturilor trăia în
deplină armonie cu întreaga Fire, toate supunîndu-i-se cu blîndețe, ca unui
stăpîn legiuit. Omul stăpînea deci natura în chip firesc, fiind părtaș cu ea al
aceleiași ordini dumnezeiești, iar nu în chip silnic, cum umblă să o stăpînească
astăzi (desfigurîndu-și nebunește propria lume, după ce s-a tot desfigurat pe
sine însuși). Totuși, și după „cădere”, omul, cîtă vreme s-a raportat religios
la lume, a păstrat o legătură intimă cu natura, cum se vede mai ales din
monumentele literaturii primitive sau ale celei orale. Omul modern pricepe însă
din ce în ce mai puțin resorturile adînci ale acestei intimități arhaice, ce
merge pînă la o mărturisită „frățietate” ontologică și mistică. În fața acestei
comuniuni complexe, omul modern rămîne adesea fermecat, dar și nelămurit,
nemaiputînd-o experia ca atare și reducînd de obicei totul la biata lui
perspectivă... estetică. „Înstrăinarea” omului modern este aproape totală: și
de Dumnezeu, și de propriul său spirit, și de adevăratul spirit comunitar, și
de „dimensiunea cosmică” a existenței.
În concluzie, „starea primordială se
caracteriza printr-o desăvîrșită armonie
a omului cu Dumnezeu și cu sine însuși, dar și cu natura externă. Cu sine
pentru că trupul, netulburat de patimi și nestricăcios, era organul de
manifestare al sufletului curat; cu natura pentru că în aceasta nu întîlnea
nici o piedică activității sale; cu Dumnezeu pentru că era în comuniune cu El [„Fără de ajutorul lui
Dumnezeu, omul n-ar fi putut viețui în pietate nici măcar în rai”, observa
Fericitul Augustin – n. n.] și spre El erau îndreptate cugetarea, dorința și
iubirea lui” (Teologia dogmatică și simbolică,
ed. cit., vol. 1, p. 522).
Trebuie făcută însă precizarea, foarte
importantă din punct de vedere dogmatic, că această desăvîrșire a omului
primordial nu era totuna cu desăvîrșirea dumnezeiască. Căci nimic din afara lui
Dumnezeu nu poate fi perfect în felul în care este Dumnezeu Însuși. S-ar șterge
atunci hotarul dintre Dumnezeu (Creator) și om (creatură), ceea ce creștinismul
(dar și simpla minte sănătoasă) nu poate admite. S-ar întuneca astfel și rostul
omului în lume, care este tocmai acela de a atinge, prin propria-i lucrare,
alte și alte trepte de desăvîrșire, în perspectiva „asemănării” cu Dumnezeu
(care însă nu va ajunge niciodată identitate). În fine, „căderea” însăși ar
deveni astfel inexplicabilă, căci dacă omul ar fi fost perfect în felul lui
Dumnezeu, atunci n-ar fi putut să cadă, iar dacă a căzut, rezultă una din două:
sau că omul n-a fost și nu poate fi perfect în felul lui Dumnezeu (ceea ce
dogma ne și învață), sau că nici perfecțiunea lui Dumnezeu (dacă e una cu a
omului) n-ar fi lipsită de primejdia „căderii” (ceea ce reprezintă o pură
blasfemie). Desăvîrșirea originară a omului nu era, așadar, absolută, ci numai
relativă în raport cu Dumnezeu (căci nu se pot măsura cu o măsură ființa creată
și Ființa necreată). Sau, mai bine zis, ea era o desăvîrșire relativă tinzînd spre absolut. Din această
perspectivă trebuie interpretate și cuvintele Domnului: „Fiți, dar, voi
desăvîrșiți, precum Tatăl vostru cel ceresc desăvîrșit este!” (Matei 5, 48).
Lucrul acesta poate fi mai bine înțeles dacă
ne oprim o clipă asupra problemei nemuririi
protopărinților, dînd ascultare iarăși comentariului augustinian: „Pînă la
păcat, trupul omului putea într-o privință să se numească muritor, iar în altă
privință nemuritor: muritor pentru că
putea muri; nemuritor pentru că putea să
nu moară, dacă n-ar fi păcătuit. Astfel, era muritor după însușirea firii
trupului, dar nemuritor după harul dat de Creatorul său”. Deci trupul nu era
nemuritor în sensul că nu putea să moară (non
posse mori), ci numai în sensul că avea putința să nu moară (posse non mori), cu condiția sine qua non de a nu fi păcătuit.
Pe acest om al începuturilor, „bogat împodobit
cu toate bunurile care rezultă din nevinovăție” (Evghenie Vulgaris), îl numim aici
om „paradisiac”. „Domnul Dumnezeu a sădit rai în Eden, spre răsărit, și a pus
acolo pe omul pe care îl zidise” (Facerea
2, 8). Noi, românii ortodocși, întrebuințăm mai ales termenul de „rai” (în
loc de „paradis”), așa cum spunem mai ales „iad” (în loc de „infern”). Raiul nu
trebuie înțeles însă doar literal, ca un spațiu anume, ci mai ales simbolic, ca
o stare de comuniune spirituală (el reprezintă „acordul perfect între om și
Dumnezeu”, cum îl definea Nichifor Crainic). Omului acestuia „paradisiac” i se
opune omul „căzut”, adică intrat, prin orgoliu și neascultare, sub determinarea
păcatului și a morții. (Va urma)
Răzvan CODRESCU
Mai puteți citi pe acest blog:
Curs elementar de religie creștină (I)
Curs elementar de religie creștină (II)
Curs elementar de religie creștină (III)
Curs elementar de religie creștină (IV)
Curs elementar de religie creștină (V)
Curs elementar de religie creștină (VI)
Curs elementar de religie creștină (VII)
Curs elementar de religie creștină (VIII)
Curs elementar de religie creștină (IX)
Curs elementar de religie creștină (X)
Curs elementar de religie creștină (XI)
Curs elementar de religie creștină (XII)
Curs elementar de religie creștină (XIII)
Curs elementar de religie creștină (XIV)
Curs elementar de religie creștină (XV)
Curs elementar de religie creștină (XVI)
Curs elementar de religie creștină (XVII)
Curs elementar de religie creștină (XVIII)
Curs elementar de religie creștină (XIX)
Curs elementar de religie creștină (XX)
Curs elementar de religie creștină (XXI)
Curs elementar de religie creștină (XXII)
Curs elementar de religie creștină (XXIII)
Curs elementar de religie creștină (XXIV)
Curs elementar de religie creștină (XXV)
Curs elementar de religie creștină (XXVI)
Curs elementar de religie creștină (XXVII)
Curs elementar de religie creștină (XXVIII)
M-am bucurat mult că v-ați hotărât în cele din urmă să publicați cartea! Felicitări pentru apariție! La Gaudeamus s-au vândut toate (eu am luat-o pe ultima ��,aşa că interes şi cititori sunt. Spor la lucru în continuare!
RăspundețiȘtergereMultumesc.
RăspundețiȘtergere