Muzeul Băncii
Naționale a României invită publicul (vezi bnr.ro) să
admire sculptura lui Constantin Brâncuși „Cumințenia Pămîntului”, ce va
fi expusă pînă pe 31 octombrie 2016 în Sala de Marmură a Palatului Vechi al
Băncii Naționale a României (Lipscani 25), accesul fiind liber și gratuit, de
luni pînă vineri, între orele 10.00 – 18.00 (ultima intrare în muzeu: ora
17.30), cu excepția sărbătorilor legale.
E limpede că
motivația nu-i una de gratuitate culturală, ci face parte din campania
atragerii de donații pentru achiziționarea de către stat a statuii de la
proprietarii de drept (obiectiv care necesită 11 milioane de euro, din care
Ministerul Culturii nu-i dispus sau – vezi Doamne! – „nu poate” să acopere nici jumătate). Statul postcomunist vrea
să achiziționeze opera pe seama „contribuabililor”, pe care-i spoliază cu
nerușinare de 26 de ani încoace (ce mai contează un supliment, mai ales ambalat
în poleiala unei cauze atît de nobile?), ca să poată profita „aleșii” și găștile
lor patibulare. Doar n-o să cheltuiască ei fără măsură, din fondul de furat,
pentru nu știu ce obligații morale de ordin statal! Din agonisita lor, ei abia
au bani să-și plătească, sărmanii, cauțiuni de cîte 5 milioane de euro, cînd
Justiția se apucă să-și arate mușchii! Pentru „interesul național” las’ să plătească proștii „luați la sentiment”!
De ce nu
achiziționează statuia, din „aurul” statului, ca piesă de tezaur, chiar cei
care o expun acum într-o incintă a cărei refacere a costat de cîteva ori mai
mult?
De ce nu găsește
o soluție guvernul de „tehnocrați”, dacă nu de la buget, măcar din anumite
fonduri europene ce rămîn nevalorificate (din lipsă de inițiativă sau de „cadru
legal”)?
De ce nu se mobilizează
să doneze, asumîndu-și în mod excepțional o lecție de civism, tîrla celor peste
trei sute de parlamentari, atît de preocupați să-și voteze pensii și salarii
nesimțite (și care, la adăpostul unei elecțiuni de carnaval, învîrt afaceri
față de care suma necesară cumpărării „Cumințeniei Pămîntului” este mai degrabă
una „de încălzire”)?
Trăim în plină
inflație a cinismului și a nesimțirii. Pe acest fond, din cheta publică abia
s-au adunat cîteva sute de mii de euro. Nu atît din pricina sărăciei sau a zgîrceniei, cît a
neîncrederii și a lehamitei față de niște oficialități care au întrecut
limitele oricărei decențe – și cărora butaforia „cauzelor nobile” le vine ca
tocurile-cui unor țoape de mahala.
Neșansa lui
Brâncuși a fost să se nască român. O neșansă mai mare decît posteritatea lui.
Răzvan CODRESCU
Excurs despre
„Cuminţenia
Pămîntului”
Îmi voi îngădui să prezint descriptiv, cu ample citate, o exegeză de excepţie
a lucrării lui Brâncuşi „Cuminţenia Pămîntului”. Exegetul nu e nimeni altul
decît Constantin Noica (1909-1987), cel atît de superficial expediat astăzi,
din perspectiva vulgatei autohtone a „politicii corecte”, în „lagărul”
ideologic rezervat autorilor „protocronişti”. Urmez aci textul din Simple
introduceri… (ed. Marin Diaconu şi Gabriel Liiceanu, pp. 21-27) [1]. Las la o parte, ca
neinteresînd în contextul de faţă, scenariul retoric în care Noica înţelesese
să-şi plaseze exegeza (pornind de la vechea observaţie a lui Paul Morand – ce
ar fi fost frumos să se adeverească măcar în parte – că în preajma anului 2000 „operele
lui Brâncuşi vor împodobi pieţele lumii întregi”, dar şi de la simpatica supoziţie
„de lucru” că la un moment dat „vreun intendent cosmic” ar veni „în inspecţie
pe Pămînt”, cercetîndu-l cît e de... „cuminte”).
Filosoful observa, din capul
locului, că interpretarea „Cuminţeniei Pămîntului” pare a se mişca între două
caracterizări radicale: „Un poet român, nu mai neînsemnat decît Arghezi, a
îndrăznit s-o compare cu Sfinxul, declarînd că «nu e întrecută decît în
proporţii şi durată de portretul fratelui mai bătrîn». Dar un medic, tot
român, a decretat că este vorba de «o idioată mongoloidă» – în ironie
denumită de către sculptor «Cuminţenia Pămîntului» –, afirmaţie pe care omul
de ştiinţă a încercat onest să o dovedească, fotografiind o debilă senilă din
regiunea de obîrşie a sculptorului, în exact poziţia femeii din statuie”.
Pe Noica nu-l deranjează deloc să-şi
pornească analiza chiar de la „idioata mongoloidă”. Numai că ceea ce medicul
respectiv şi chiar unii critici de artă n-au observat este că „femeia
reprezentată în statuie este idioată doar pe jumătate, respectiv în jumătatea stîngă.
În partea dreaptă, ea prezintă cîteva sigure indicii de redresare din idioţie,
chiar de rafinare”. Astfel, acel „ceva enigmatic care stăruie în ea” pare să
ţină mai cu seamă de această „subtilă disimetrie”, ale cărei elemente
constitutive sînt inventariate mai departe: femeia este, aşa zicînd, „într-o
ureche” (prezentă în partea stîngă, urechea lipseşte în cea dreaptă); părul
este evidenţiat în partea stîngă, dar abia sugerat în cea dreaptă; „sînul drept
nu mai e lăsat să cadă, cu animalitatea lui laxă, ci este reţinut cu mîna
stîngă, de parcă aci, în partea dreaptă, maternitatea femelei ar sta să se
curme”; capul este uşor înclinat spre dreapta; guşa („efectiv semnul clinic al
idioţiei”) e mai vizibilă în stînga; „faţă de nara dreaptă, care e mai
marcată în jos, nara stîngă e puţin mai ridicată, ca şi cum ar aparţine unei
feţe mai teşite, mai primitive”; la o privire foarte atentă, „pupila ochiului
drept este imperceptibil mai mică decît a celui stîng, dar mai plină, ochiul
dînd impresia unei vederi mai pătrunzătoare decît a celuilalt”; în fine, pe
frunte, în zona ochiului stîng, este ceva ce seamănă cu o urmă de lovitură, „de
parcă efectiv am avea în faţă o fiinţă a naturii, cu păţaniile ei”.
Concluzia analistului e tranşantă: „diferenţele
sînt absolut toate de natură să înnobileze jumătatea dreaptă faţă de cea
stîngă” [2]. Şi interogaţia se
naşte inevitabil: „Să nu fie un sens aici? […] Nu s-ar putea oare deosebi, în
chipul aparent unitar al statuii lui Brâncuşi, o jumătate a naturii şi una a
reflexiunii, a umanului, a culturii?”.
Nucleul interpretativ e acesta
(conţinînd însăşi esenţa simbolică a dihotomiei dreapta-stînga): „Totul,
aşadar, în partea stîngă ar putea fi natură brută şi primitivism; totul, în
schimb, se civilizează şi umanizează în partea dreaptă. Părul este, în stînga,
cel al unei fiinţe dintr-un trib african, în dreapta cel al unei pariziene;
ochiul stîng, cu petele lui de pe pupilă, abia întrezăreşte, exact cît trebuie
brutei, pe cînd celălalt e perfect uman; absenţa urechii pe partea dreaptă
desprinde parcă de zvonurile lumii şi sugerează un sens de interioritate al fiinţei
aceleia, guşa se corectează în dreapta, şi dacă femeia îşi reţine cu mîna
stîngă sînul drept, este, poate, că vrea să şi-l ascundă. Fruntea are, în
partea stîngă, urma unei lovituri cu piatra; sau poate mica idioată s-a ciocnit
în stînga cu capul de o stîncă… Este o stranie devenire în fiinţa aceasta, dacă
te uiţi mai bine la ea, o devenire pe care artistul a înscris-o acolo subtil,
fără să aducă nici o deformaţie şi nici un dezechilibru în identitatea ei
umană. Nu numai că denivelarea dintre părţi, aproape contrastul lor, nu aduce
fisuri în identitatea fiinţei sculptate, dar identitatea ei este atît de bine
asigurată, încît de la ea se pot revendica o sumedenie de tipuri umane şi
idoli, ca de la o făptură arhetipală [3] […]. Şi totuşi, în
ciuda identităţii ei sigure, este imaginea unei deveniri. Ceva se ridică aici
spre omenesc; ceva se deplasează din stupiditatea animală spre cuminţenia umană [4]. […] Sculptura lui
Brâncuşi poate apărea astăzi drept expresie a înţelepciunii cel puţin în
sensul avertismentului pe care-l dă ea omului sophiei, omului iscusinţei,
care a convertit totul în abilitate tehnică. Dar de la început întruchiparea
sculptorului exprima un fel de înţelepciune, dacă ne gîndim că printre
sensurile pe care le dă tînărul Charmides pentru înţelepciune este şi cel
de a fi o «anumită formă de linişte», ceea ce nu poate fi refuzat Cuminţeniei
Pămîntului. Este şi ea sophron, în felul ei”.
Enigmatică, dar neechivocă, „ea este
cuminte şi chiar înţeleaptă, pentru că nu are nimic diabolic în ea”, întruchipînd
puritatea nediscursivă, sfinţenia primordială a firii, dinaintea căreia
diavolul însuşi rămîne dezarmat. Or, „fuga de dracul, acesta este începutul
înţelepciunii, s-ar putea spune”. Şi, pe acest temei aproape mistic [5], concluzia:
netrădînd nici un stigmat al răului, fiind mai degrabă „ca un prunc ce n-are
încă un chip şi un nume”, înseamnă că „ceva ar putea atunci să se nască din
plodul acesta al pămîntului. Şi parcă efectiv stă să apară sau să reapară ceva.
Făptura e adunată asupra ei înseşi, dar nu şi încovoiată. Linia spatelui ei
este perfect dreaptă. În animalitatea fiinţei, rectitudinea vine să aducă o
formă de trezie, aproape de inteligenţă viitoare; trunchiul perfect vertical
dă parcă fiinţei o putinţă de frumuseţe, oricît ar lipsi orice aluzie la ea;
iar întrucît făptura e strînsă, dar nu şi încovoiată, o vagă posibilitate de
faptă este totuşi prezentă în ea. Aici e o fiinţă vie, nu o renunţare”. Dreptatea/rectitudinea
din ea o poate salva de puţinătate, strămutînd „devenirea întru devenire” în „devenire
întru fiinţă”.
„De aceea ar fi bine – încheie
filosoful – ca în toate pieţele lumii să figureze «Cuminţenia Pămîntului»”...
Va fi, poate, în „bunătatea” altui timp...
Răzvan
CODRESCU
[1] În româneşte, eseul a apărut iniţial în revista Steaua (anul
XXVI, nr. 12/1975), apoi în volumele Trei introduceri la Devenirea întru fiinţă
(Editura Univers, Bucureşti, 1984) şi Simple introduceri la bunătatea
timpului nostru (Editura Humanitas, Bucureşti, 1992), iar în franceză, sub
titlul „Essai sur la Sagesse de la Terre”, în I. Jianou, C. Noica, Introduction
à la sculpture de Brancusi (Arted, Paris, 1976).
[2] În treacăt, Noica face şi o trimitere pozitivistă: „Există,
pare-se, fizionomişti care cred că pot citi caracterul omului din disimetria
feţei. Ei susţin că orice chip uman are efectiv o disimetrie; că jumătatea stîngă
a chipului exprimă partea feminină, cea dreaptă masculinul, şi că ele
reprezintă o bogăţie de nuanţe, îngăduind caracterizarea omului respectiv”.
Trebuie menţionat, tot în treacăt, că fizionomia era în vogă pe vremea
tinereţii lui Brâncuşi, mai ales în Franţa.
[3] Aici, printre alte exemple, este evocat şi „Gînditorul”
de la Hamangia.
[4] Pornind de la intraductibilitatea cuvîntului românesc
„cuminţenie” (la care se referise şi Ionel Jianu în monografia dedicată lui
Brâncuşi în 1963), Noica glosează el însuşi: „… cuvîntul românesc corespunde
mai mult lui sophrosyne (temperanţă, prudenţă) din limba greacă, decît
lui sophia (înţelepciune, iscusinţă). Ca adjectiv, are exact forma latină
cum mente, cu minte. Atîta tot spune cuminţenia: a fi cu minte, cu
stăpînire de sine, cu bună aşezare. Dar, ca şi sculptura însăşi, cuvîntul
folosit drept titlu nu exclude gîndul unei anumite înţelepciuni, ba chiar deschide
către el, pînă şi etimologic, cu acea rădăcină men-, de la mens…”
etc.
[5] Sophrosyne se întîlneşte discret cu hesychia…
Eu as sublinia strategia parsiva a partidelor politice, in frunte cu PSD, in plin an electoral: ele sunt nevinovate, tehnocratii sunt de vina! In cazul statuii lui Brancusi: „Daca eram noi la guvernare...” (Liviu Dragnea a si spus-o textual).
RăspundețiȘtergerePozitia oficialitatilot? Poporul sa cumpere! Noi nu cumparam, noi furam!
RăspundețiȘtergereAvem puține opere ale lui Brâncuși în țară. Conform sitului brâncusi-e-al-meu acestea sunt: „Cap de copil”, „Ecorșeu”, „Orgoliu”, „Sărutul”, „Scaun colţar”, „Tors”, „Vitelius” „Rugăciunea” (plus două copii, una fiind o D-ră Pogany). Proiectul de achiziție e de pe vremea guvernului Ponta.
RăspundețiȘtergereDacă acum guvernul va contribui cu 5 mil euro, cred ca 3 milioane de români (aici includ și diaspora) ar putea dona fiecare câte doi euro pentru a strânge 6 milioane pentru a ne putea bucura de încă o operă a lui Brâncuși, într-un muzeu pentru marele public… Oricum statul nu ar putea achiziționa așa ceva decât din colecții private.
Pe situl PNL apare o promisiune a deputaților, că vor dona … la momentul potrivit (sursa: http://pnl.ro, comunicat din 21 mart.) Eu nu cred ca au donat ceva. Dar chiar și dacă fiecare parlamentar ar dona câte o mie de euro, nu s-ar strânge nici jumătate din sumă.
Pe situl Ministerului Culturii am găsit o singură informație despre Cumințenia Pământului.
Ce este semnificativ: campania nu apare deloc pe situri ale unor asociații apărătoare ale valorilor românești, inclusiv Rost.
Campania nu este suficient de vizibilă. Deși jumătate dintre români se află pe facebook, pagina respectivă nu are nici o mie de aprecieri…
Cunoaștem puțin sau deloc despre arta abstractă a lui Brâncuși, despre sculptura văzută ca text.
@ Alina Ioana Dida
RăspundețiȘtergereN-ar fi vorba ca parlamentarii să cumpere statuia numai pe banii lor, ci să dea un exemplu mobilizator de bun-simț. E adevărat că treaba e mai mult a guvernului decît a lor. Eu rămîn la părerea că guvernul și Banca Națională ar putea rezolva mult mai elegant problema. Dar discuția devine oțioasă...
Domnule Codrescu, ce parere aveti de decizia Marii Britanii? Stiu ca si dumneavoastra sunteti mai eurosceptic( si pe buna dreptate), credeti ca acest referendum va declansa un "efect domino"?
RăspundețiȘtergere@ Anonim 9:24 a.m.
RăspundețiȘtergereChiar dacă avem de-a face cu un „început al sfîrșitului”, agonia va fi lungă, iar viitorul extrem de riscant. Eu unul sînt „mai eurosceptic”, cum spuneți, dar nu destul de eurosceptic ca să mă bucur, nici destul de naiv ca să mă iluzionez. Europa rămîne o rană deschisă - și care ar trebui să ne doară pe toți.
Proiectul Europei comune ar fi avut sorti de izbanda daca nu ar fi ales sa se sinucida ideologic si sa se separe de traditia crestina. Dar asa este cand mergi pe mana dracului, care, prin firea lui, nu apropie, ci desparte.
RăspundețiȘtergereCred ca cea mai buna analiza romaneasca despre BREXIT:
RăspundețiȘtergerehttp://fumn.eu/dan-dungaciu-brexit-ul-in-10-puncte-efectele-asupra-europei-si-romaniei/
Dincolo de partizanate cu iz nationalist, ca simplu iubitor de arta fara pretentii de specialist, si fara pic de snobism, pot spune ca statuia lui Brancusi mi se pare pur si simplu urata. Nu doar ca nu-mi trezeste nicio emotie, dar mi se pare urata. Prefer sa nu fiu snob si sa spun ce gandesc. Iar a cheltui 6 milioane de euro pe o statuie urata, din punctul meu de vedere e o cheltuiala aiurea.
RăspundețiȘtergere@ Anonim 9:29
RăspundețiȘtergereSinceritatea e reconfortantă. Asta nu rezolvă însă problema...